Akun lepojännite

noh

Onko normaalia että akun lepojännite on vain 12.10v? Samantien kun auton sammuttaa ja mittaa niin jännite on 12.7v. Päivän seisomisen jälkeen jännite onkin enää vain 12.1v. Muutenkin latausjännite tuntuu tyhjäkäynnillä olevan alhainen (13.7v).

20

30377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mese

      Jos akku olisi kytketty irti kokonaan kuormasta (Molemmat kaapelit irroitettu akusta), niin tuo 12.1V olisi liian pieni jännite. Kun se on kytkettynä on luonnollista, että jännite laskee varauksen purkaantuessa ja esittämäsi lukemat (12.7V - 12.1V) ovat normaalit.

      Tarkoittaako tuo auton päivän seisominen ettei mikään sähkölaite ole päällä? Jos ei niin johonkin on muodostunut virtapiiri, johon lataus purkaantuu.

      Latausjännitteeksi tuo 13,7V on hyvä.

    • Lyijyakku

      Lyijyakun lepojännite tulisi täydessä akussa olla n. 12,7 V. Tämä tarkoittaa ettei akkua ole purettu eikä varattu vähään aikaan (esim 12...24 tuntia). Pienikin jatkuva kuorma laskee jännitettä (esim sisävalo). Ei sen pitäisi päivässä laskea 12,1 Volttiin, ei kai siellä ole jatkuvasti joku kuorma päällä. Mahdollista on, että yksi kenno on sökö (tai koko akku) tai sitten alivarauksessa. Heti ajon jälkeen jännitteen tulisi olla kyllä yli 13 V. Latausjännitteesi on mielestäni ihan hyväksyttävän alarajalla, mieluummin saisi olla n. 14,0 V normaalilämpötilassa. Onko jännitemittarisi luotettava ?

      • näkisi

        Näin,ja jos vielä lisäisi,ihan yksinkertaisen asian,nimittäin onko akussa vettä,paljon tapauksia kun on vesi päässyt vähäksi,vaikka luullaan että ovat huoltovapaita,pitäisi vesi kuitenkin joskus tarkastaa,jos kennot näkyy kuivana,heti akku alkaa juonitteleen.

        Pitäsi kokeilla useammalla mittarilla(jos patteri heikko,antaa vääriä lukemia).Mittarissa on Ampeeri alue,akun napa irti ja sillä alueella navan ja kaapelin välistä mittaus,näkee kuluuko johonkin liikaa(kello vie vähän,jos jotain 0,0..A,menee kellolle)Jos valot päällä antaa yli 13,5 v,silloinhan pelaa,huomannut akuista jos käyttämättömänä ja pysyy jännite 12,5 v kieppeillä olisi silloin akku kunnossa,jos laskee 12 v ja allekkin silloin olisi akussa alkavaa vikaa(ennen vaihdettin yleensä 1 kenno ja meni taas vähän aikaa).Pakkanen sitten karsii epäkuntoiset pois,aina kuitenkin tarkastaa ensin lataus jännite,13,5-14,8 V,ja akun varaustila, onko joku syöppö(lämmitin),ei ennätä ladata, pakkasella huono varauskyky.

        Ominaispaino mittarilla(ovat halpoja)kun katsoisi,niin näkisi olisiko joku kenno huonompi


      • latausjännitettä

        mitata tyhjäkäynnillä, koska silloin ei laturi vielä välttämättä lataa. Kierrokset yli tuhanteen, niin latausjännitteen pitää nousta 14, 5 tai yli, jos laturi on kunnossa.
        Lepojännite pitää olla yli 12v.


      • pollilop
        latausjännitettä kirjoitti:

        mitata tyhjäkäynnillä, koska silloin ei laturi vielä välttämättä lataa. Kierrokset yli tuhanteen, niin latausjännitteen pitää nousta 14, 5 tai yli, jos laturi on kunnossa.
        Lepojännite pitää olla yli 12v.

        mulla venton latausjännite tyhjäkäynnillä (900r/min) 14,5V ja lepojännite tasan 13,0V ja akku on viisi vuotta vanha...


      • t3t3et3et3
        latausjännitettä kirjoitti:

        mitata tyhjäkäynnillä, koska silloin ei laturi vielä välttämättä lataa. Kierrokset yli tuhanteen, niin latausjännitteen pitää nousta 14, 5 tai yli, jos laturi on kunnossa.
        Lepojännite pitää olla yli 12v.

        kierrokset 2000 1/min lataa jo täysin


      • e2we323
        näkisi kirjoitti:

        Näin,ja jos vielä lisäisi,ihan yksinkertaisen asian,nimittäin onko akussa vettä,paljon tapauksia kun on vesi päässyt vähäksi,vaikka luullaan että ovat huoltovapaita,pitäisi vesi kuitenkin joskus tarkastaa,jos kennot näkyy kuivana,heti akku alkaa juonitteleen.

        Pitäsi kokeilla useammalla mittarilla(jos patteri heikko,antaa vääriä lukemia).Mittarissa on Ampeeri alue,akun napa irti ja sillä alueella navan ja kaapelin välistä mittaus,näkee kuluuko johonkin liikaa(kello vie vähän,jos jotain 0,0..A,menee kellolle)Jos valot päällä antaa yli 13,5 v,silloinhan pelaa,huomannut akuista jos käyttämättömänä ja pysyy jännite 12,5 v kieppeillä olisi silloin akku kunnossa,jos laskee 12 v ja allekkin silloin olisi akussa alkavaa vikaa(ennen vaihdettin yleensä 1 kenno ja meni taas vähän aikaa).Pakkanen sitten karsii epäkuntoiset pois,aina kuitenkin tarkastaa ensin lataus jännite,13,5-14,8 V,ja akun varaustila, onko joku syöppö(lämmitin),ei ennätä ladata, pakkasella huono varauskyky.

        Ominaispaino mittarilla(ovat halpoja)kun katsoisi,niin näkisi olisiko joku kenno huonompi

        pääse kennoihin käsiksi, edes vedenpintaa ei näe mistään. Tai pitäisi särkeä akun kansi.


      • eweqefq
        e2we323 kirjoitti:

        pääse kennoihin käsiksi, edes vedenpintaa ei näe mistään. Tai pitäisi särkeä akun kansi.

        kuitenkin ole sellaiset tasoon upotetut korkit jotka saa ruuvarilla auki.
        Ainakin oman auton akussa on, ja monessa akussa näkee akun kyljen läpi nestepinnan jossa on merkattu vielä ylä ja alaraja nesteelle, myös omassa "huoltovapaassa akussa".


      • geeliakku
        eweqefq kirjoitti:

        kuitenkin ole sellaiset tasoon upotetut korkit jotka saa ruuvarilla auki.
        Ainakin oman auton akussa on, ja monessa akussa näkee akun kyljen läpi nestepinnan jossa on merkattu vielä ylä ja alaraja nesteelle, myös omassa "huoltovapaassa akussa".

        geeliakku niin ei ole korkkeja


    • Stu Pid

      Mulla kun näytti 12.2V akun jännitteeksi niin koitin laittaa lataukseen (ulkona -25 asteessa). Napajännite oli latauksen aikana 15.5V niin en viitsinyt jättää jos akku rupee porisemaan, eipä se akku virtaakaan kyllä ottanut kuin hieman alle 1A. Ei se akku täysi kyllä voinut olla, johtuiko korkea latausjännite sitten kylmästä akusta joka ottaa virtaa huonosti vastaan? Eikö sen pitäisi olla sama kuin auton laturilla eli n. 14.5V ja kun alkaa lähennellä 15 volttia niin alkaa akussa olemaan virtaa tarpeeksi?

      • treegege

        -25 pakkasessa yrittää latailla, ei se ota just mitään... kanna akku sisään ja lataa seuraavana päivänä.


      • Stu Pid
        treegege kirjoitti:

        -25 pakkasessa yrittää latailla, ei se ota just mitään... kanna akku sisään ja lataa seuraavana päivänä.

        Annoin akun lämmetä yön yli sisällä ja laitoin tänään lataukseen. Jännite oli n. 11.9V.
        Laturin mittari ei kuitenkaan näytä kuin n. 1,5A ja nyt kun akku parisen tuntia ollut latauksissa niin ottaa vain hieman päälle 1A vastaan ja akusta on kuultavissa porinaa kun laittaa korvan lähelle. Latausjännite noussut 13.6 volttiin. Onkohan akku sökö?


    • Mittaaaja

      Jos akku on autossa ja avaat oven (ja konepellin tai takaluukun), alkaa uusissa autoissa melkoinen virrankulutus tietokoneiden käynnistyessä ja sisävalojen syttyessä. Kovassa pakkasessa kylmän akun lepojännite on uudellakin akulla 0,1...0,2 V alempi kuin kesällä. Avaa konepelti tai takaluukku valmiiksi, jos mahdollista (esim. tallissa).

      Latausjännitettä voi kätevästi seurata ajon aikana tupakansytyttimeen liitetyllä yleismittarilla. Kannattaa mitata eri tilanteissa jo silloin kun kaikki toimii.

    • Elcamaro

      Moi. Epäilen et akku purkaa johonkin virtaa kun harraste auton akku sippas viime syksynä yks kaks. Nyt paikalla ihan uus akku.
      Laturi lataa 14.6 ja sit kun sammuttaa nii alussa 12.7 ja siitä tunnin päästä 12.5. 4tunnin päästä 12.4volttia. Mitään sähkövehkeitä ei ole päällä. Ei kai tuosta enään paljon saa tippua? Missä volteissa akku alkaa olla entinen. 11.5? Vai mitä?

    • TuossaEhkäApu
      • TuossaEhkäApu

        Siis "Elcamaro" tarkoitin tämä viestin, enkä AP:lle.

        12v akulla 12.40v jännite on yleensä jo suositus milloin akku tulisi ladata. 12.7V on akun normaali lepojännite jolloin akku on täydessä varauksessa. Akun tulisi aina olla vähintään noin 75% varauksessa että akun käyttöikä saadaan mahdollisimman pitkäksi.


    • Siishei

      Eikö täällä ole yhtään asiantuntijaa paikalla?

      • updeit

        Ei taida olla. katsotaan taas tilanne 2018 syksyllä.


    • Ip68

      Jos paljon lyhyttä ajoa ei akku kerkiä lataantua startin jälkeen.
      Startti kuluttaa paljon virtaa.

      • Anonyymi

        esim 600A 10 sekuntin ajan

        1.6Ah

        laturi työntää vähintään 10A riippuen akkun varauksesta
        Eli 10 min moottorin pyörimisellä akku on varautunut samanverran kuin startaus kulututtaa.
        Tämä ei päde pakkasella, jolloin akku ei oikein tykkää antaa tai ottaa virtaa.

        että ei se startti nyt niin hirveästi kuitenkaan vie energiaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2336
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      119
      1895
    3. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      90
      1493
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1449
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1131
    8. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1130
    9. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1097
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1042
    Aihe