Masennukseen kuoleminen

I am useless since 2005

Masennukseen voi kuolla aivan samanlailla kuin ihminen jolla on syöpä syöpään. Masentuneen itsemurha pitäisi hyväksyä sillä hän sai rauhan ja ilon sielulleen itsemurhalla. Väärin on se että joitakin masentuneita pakotetaan elämään tuttavien yms takia. NIIN VÄÄRIN. Jokainen joka on masentunut, ja tietää ja on kokeillut että lääkkeet eikä mikään auta vain itsemurha on hän silloin oikeutettu siihen. Itse olen ollut masennuksen takia (pilasin elämäni v2005 juhannuksena) voimaton ja tahdon vain kuolla. Jokainen joka on elämänsä pilannut eikä paluuta ole niin saa tappaa itsensä.

44

4732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      Ihmisten pyrkimys puhua itsemurhaa aikova pois ajatuksistaan on ymmärrettävä, sillä jos tähän ei reagoisi mitenkään tai vain neutraalisti ja toinen menisi tappamaan itsensä, sitä jäisi miettimään olisiko sen voinut estää sanomatta jääneillä sanoilla. Näin ainakin minulla.

    • MIELISAIRAALOISTA

      PÄÄSTETÄÄN KESKENKUNTOISIA POTILAITA POIS?ENNEN OLI KÄSITYS,ETTÄ SIELLÄ SISÄLLÄ OLEVAT OLIVAT SAIRAITA,JA ULKOPUOLELLA OLEVAT TERVEITÄ? MISTÄ IHMEESTÄ NYKYISIN VOI OTTAA SELVÄÄ,KUKA ON TERVE TAI SAIRAS?EN MINÄ AINAKAAN VOI OTTAA JUMALAN ROOLIA EROITTAAKSENI HEIDÄT?

    • MIELISAIRAALOISTA

      PÄÄSTETÄÄN KESKENKUNTOISIA POTILAITA POIS?ENNEN OLI KÄSITYS,ETTÄ SIELLÄ SISÄLLÄ OLEVAT OLIVAT SAIRAITA,JA ULKOPUOLELLA OLEVAT TERVEITÄ? MISTÄ IHMEESTÄ NYKYISIN VOI OTTAA SELVÄÄ,KUKA ON TERVE TAI SAIRAS?EN MINÄ AINAKAAN VOI OTTAA JUMALAN ROOLIA EROITTAAKSENI HEIDÄT?

      • Anonyymi

        Miksi laittelet saman viestin kaksi kertaa ja vielä isoilla kirjaimilla . Ota pois se toinen kyllä sitä tilaa on annettava muillekkin


    • pottu

      Älä vielä päädy niin lopulliseen ratkaisuun.Miten let pilannut elämäsi? itselläkin helvetin vaikeeta mut aina joku syy(teko) ollut jatkaa elämää.Tälläkin hetkellä on aseita ja patruunoita mut ei vaan kykene tekoon.Älä vielä päädy niin lopulliseen tekoon ja jaksamista sulle.

    • star***

      laitoin eilen illalla itselleni coctailin,
      kaikki kipu- nukahtamis- yms lääkkeet kuppiin, tuijottelin sitä
      tuntitolkulla mutta en saanut niellyksi.
      Yksinomaan fyysiset kivut estää nukkumisen,
      tämä on yhtä silkkaa helvettiä.
      Paranemisesta ei ole toivoa, kunhan menee
      yli sietokyvyn niin nappasen pilsut ja toivon
      ettei kukaan löydä minua pariin päivään.
      Jään tähdeksi taivaalle.

    • Kyy Nikko

      Tässä muutaman vuoden olen potenut ihan samaa. Järkytin jopa erästä nuorta lääkäriä, joka selvitti minulle syitä, jonka vuoksi elää... vastasin hänelle, että "tämähän on sairaus, ja että kyllä tähänkin saa kuolla, niinku mihin tahansa muuhun tappavaan tautiin".
      Olen nyt jokseenkin päässyt itsetuhovietistä eroon, mutta aina vaikeina päivinä häivähdys siitä käy mielessä. Jonku toisen ihmisen on aivan turha tulla mulle sanomaan milloin ja miksi kannattaa kuolla ja milloin pysytellä hengissä. Ehkäpä itse kuitenkin tiedän oman tilanteeni paremmin.

      • Anonyymi

        Näinhän se on.

        Hyväosaiset ihmiset harvoin ymmärtävät pitkäaikaisen masennuksen vaikutuksia ihmismielelle ja siksi kommentoivat liian lässyttävästi ja väheksyvästi masentuneelle.


    • Sä sitten

      teit? Tosta ei kovin kauaa ole, jos sä mietit elämääs ja asiaa joskus myöhemmin, niin voi olla, että se ei enää tunnu yhtä pahalta. Kun asia on tarpeeks käsitelty?

    • Nimetön

      niin ois kiva tietää mitä sulle tapahtui ?
      ite jätin kuitenkin coctailin ottamatta,
      täällä hengaillaan yhä.
      Mie olin pahassa kolarissa, selkä katkesi
      ja se leikattiin, kivut ovat jokapäiväisiä.
      Mieheni kuoli vuosi sitten, lapsi lähti maailmalle, sitä ennen jäin työttömäksi.
      Mulla on aiemmin 2 työkaveria tehneet itsarin,
      kun mietin sitten sitä että oisinko voinut
      auttaa / tehdä jotain toisin niin luovuin omasta
      aikeestani.
      Voimia ja jaksamista, paistaa se päivä joskus risukasaankin :o)

    • moraalisesti oikein

      mielestäni on moraalisesti täysin oikeutettua tehdä itsemuha jos kärsii vakavasta masennuksesta. itselleni ainoa syy miksi en voi tehdä sitä on että sukulaiset jäisivät kärsimään. en kuitenkaan yllytä ketään itsemurhaan, koska se taitaa olla rikollista?

    • Herpesvitunuhri

      Haistakaa vittu. Olen katkera masennus potilas. Itsemurha vaan mielessä joka hetki...

    • kuolispois

      joo täällä kans yks joka miettii itsemurhaa vakavasti täytän 40v ja 12 vuotta takana tätä sairautta eikä helpota muuttunu vaa pirullisemmaksi tää sairaus mut en kerro miten mulla ei oo mitään menetettävää ja mietin miksi olen täällä edelleen kukaan ei jäis ees kaipaa jos poistuisin kaikessa hiljaisuudessa mun kohdalla itsemurha ois enemmän kuin oikeutettu jospa tekis sen kesällä pitää funtsia asiaa huolella.

    • Nuorallatanssinut

      Niih.
      Tässä oon aatellut kanssa lähtee sille viimeielle reissulle.Yksi pikku asia vielä pitää hoitaa.Aika jännä juttu sinäänsä..mullon testamentti pankin tallelokerossa ja siinä ex on edunsaajana.. se pitää hävittää
      vaik ollaan erottu se on voimassa.Mutta en pääse pankkiin kun passi on menny vanhaksi.. muita henkkareita ei ole.Nyt passi on tullut.. ärrälle.. käyn sen noutaas.. ja sitte hävittääs sen testamentin ja sitte..
      Tarkkaan suunniteltu juttu.
      Niin oli se kelakin kiva..kun minulla ei ole mitään tuloi kun sairauspäiväraha on mennyt umpeen
      hain perustoimeentulo rahaa..ekan kerran elämässäni sain 84 euroo.. siis koko kuukaudesta.En viitti Eloweenaa ostaa jääköön köyhemmille ja tästä kämppäkin kohta vapautuu.. ihan kalustettuna on.
      Ei tässä muuta.
      Pysykää terveenä.

      • Sä oot pitkään nuoralla tanssinut
        horjahdukselle nollatoleranssi, juu
        Kun lähet viimeselle reissulle
        kuka sanoo hei hei sulle?

        Kun avaat sen tallelokeron
        muistat vieläkin karvaastiko eron
        Kun sulle tulee passi ja ei tule massi
        Kalustetun kämpän sä jätät tän pän(?)


    • 286

      Alkuperäiseltä ihan hyvä postaus. Hassu yhteensattuma, kun olen itsekin ollut lähes jatkuvasti masentunut vuodesta 2005, enempi tai vähempi. Nyt on vain mennyt vähän enemmän aikaa siitä hetkestä kuin AP:lla.

      Kun olen työterveyden vastaanotolla akuutin itsemurha-aikomuksen takia, niin onhan se kornia kun lääkäri sanoo että "se olisi todella itsekäs teko". No mitäs jos kerrankin olisin itsekäs, edes kerran elämässäni, enkä sitkuttele seuraavaa 50 vuotta ihan vaan että muilla ei tule paha mieli. Tai kun psykiatri sanoo, että "kymmenen vuoden päästä tulee terveyden kanssa ongelmia, jos en nyt pudota painoa" (joka tulee masennuksen ja SSRI-lääkityksen mukana). Ei paljon jaksa haitata, jos mä haluan kuolla heti.

      Masennus todella on kuin syöpä. Moni siihen sairastuu, monella se uusiutuu ja osa siihen myös lopulta kuolee. Ero on siinä, että syöpään kuoleva saa yleensä jossain vaiheessa luovuttaa. Voi tehdä vielä kivoja asioita (jos pystyy), voi jutella asiat halki, jättää jäähyväisiä ja vaikka istuttaa itselleen muistopuun. Masentunut sitkuttaa viimeiselle rajalle yksin kunnes lopulta raja ylittyy kenenkään tietämättä ja kuolevaa muistellaan pahalla kun kehtasi tehdä jotain noin itsekästä ja sotki vielä ihmisten aikataulut.

      Mulla taitaa olla nyt kaksi viikkoa jäljellä, pitkään olen jaksanut taistella, olen ylpeä itsestäni.

      • Älypää

        Haista,ap, pitkä vee.
        Tulet tänne ilkkumaan ja v*ttuilemaan oikeasti sairaille.
        En toivo sinun sairastuvan syöpään.
        Se sotii minun omaatuntoani vastaan.
        Sen sijaan tulen avustamaan sinua "kiikun" teossa.
        Sinunlaisesta p*skakasasta ei yhteiskunta menetä mitään, jos et ole olemassa.


      • 286

        No sinä se taidat olla melkoinen yhteiskunnan tukipilari. Käytät perjantai-illan haukkuaksesi anonyymipalstalla masentuneita. Toki ymmärrän että "Älypää" on sarkastiseksi tarkoitettu nimimerkki.

        Olen viimeiset 10 vuotta toivonut sairastuvani syöpään, mutta kun ei tule niin ei tule.

        Mielelläni ottaisin vastaan apusi sen kiikun kanssa, mutta en suoraan sanottuna usko sinusta olevan miestä siihen. Veikkaan, että vaikka sopisimme treffit näissä merkeissä, paikalla olisi enintään poliisipartio ja sinua ei näkyisi missään.

        Kyllä minä viskipullon voisin vaivanpalkaksi siitä antaa.

        Mutta kuten sanoin, kunhan suutasi piekset, ei sinusta ole siihen.


      • Anonyymi
        286 kirjoitti:

        No sinä se taidat olla melkoinen yhteiskunnan tukipilari. Käytät perjantai-illan haukkuaksesi anonyymipalstalla masentuneita. Toki ymmärrän että "Älypää" on sarkastiseksi tarkoitettu nimimerkki.

        Olen viimeiset 10 vuotta toivonut sairastuvani syöpään, mutta kun ei tule niin ei tule.

        Mielelläni ottaisin vastaan apusi sen kiikun kanssa, mutta en suoraan sanottuna usko sinusta olevan miestä siihen. Veikkaan, että vaikka sopisimme treffit näissä merkeissä, paikalla olisi enintään poliisipartio ja sinua ei näkyisi missään.

        Kyllä minä viskipullon voisin vaivanpalkaksi siitä antaa.

        Mutta kuten sanoin, kunhan suutasi piekset, ei sinusta ole siihen.

        Haista vittu.

        Me kirjoitetaan susta sellainen uutinen lehteemme, että olet tyhmä.


    • moi9999

      Onks jotain puoluetta mikä ajaa eutanasiaa kaikille halukkaille?

      siihen tarttis löytää äänestäjiä. Kärsimyksen helpottaminen pitäisi olla poliitikkojen päähuolen aihe.

      • Ihmetttä

        Totta. Se on kaksinaismoralistista että kaikki haluavat kärsimystä lievittää mutta ihminen haluaa eutanasiaa niin jo muuttuu ääni kellossa.


      • Anonyymi

        Suomalaisen tutkimusten mukaan 17 prosenttia lääkäreistä olisi valmis eutanasian tekemiseen, tietty ehdot täyttyen! Tekijöitä siis lääkärikunnasta löytyy. Täytyy vain tehdä lakimuutos. Eutanasian puolesta äänestän, sillä se on inhimillistä auttamista. Toivon, että viime metreillä joku auttaa minua oikeasti. Olen kuullut niin kaameita ja tosi juttuja lähipiiristä, miten mm vuodepotilaana olevia Alzheimer-potilaita viedään leikkaukseen (hoidetaan lihaskadon aiheuttamia kivoja juttuja), vaikka ovat saattaneet maata jo parikin vuotta sängyssä vanhusten talossa syötettävänä. Tuntevathan hekin kivun ja ovat tietoisia, hereillä jne. Vaikka eivät omaisiaan tunnista. Samoin esim vaikea masennus voi joskus olla niin kova sairaus, että ihminen kuihtuu pois. Itse olen nyt 10 v sairastanut ja paskemmaksi menee, kun ikää tulee lisää. Kaikki hoito on yritetty, mutta voimavarat on ihan paskat ja en enää jaksa. Vaikea masennus ja sänkypotilaana siitä 15 vuodesta ensin melkein 4 vuotta teki tehtävänsä. Elimistö aivan sekaisin ja kaikki toimii, miten toimii. Liitännäisinä vuosien varrella tullut verenpainetauti, liikalihavuus, uniapnea, diabetes, sydänongelmat, kivut eri osissa kehoa. Kehoni haurastuu ennätysvauhtia ja veikkaan, että nyt 40v elän ehkä hyvä jos 50v. Yritän liikkua, mutta ei vaan pysty, ei ole voimia. Yritän edes tehdä jotain kotona. Lääkkeitä on, apteekiksi melkein voisi ryhtyä, ne pillerit helpottaa vähän. Syön hyvin, kun on se perhe ja ruokaa tehdään tyyliin mulle nenän eteen. Perhe pitää mut täällä, muuten se olisi ollut heissulivei jo ajat sitten. Romahdin synnytyksen jälkeen masennukseen ja siellä olen vieläkin. Toimistotöistä sairaaksi. Omat lapset on jo melkein täysi-ikäisiä, mutta silti en helkkari voi lähteä. Hoitotahdon olen tehnyt jo ajat sitten. Tällä menolla masennus kuihduttaa mun kehon ja saan jossain vaiheessa jonkin muun extra-bonus- sairauden - en ainakaan halua maata letkuissa sairaalassa. Sitä en enää halua tämän jälkeen kokea, vaikka sekin Meillä melkein kaikilla on joskus edessä. Muistakaa, että toivoa kannattaa kyllä pitää yllä, tilanne voi aina parantua ja sitten täytyy myös miettiä, millaista elämää voi vielä elää. Vaikka ei pystyisikään käymään töissä tai jaksa tehdä kauheasti mitään, voi sekin olla arvokasta aikaa. Mutta ymmärrän, tilanteita on niin monia. Koen itse ainakin, että nyt tässä hetkessä elän ja nää kortit oli mulle. En toivo kortteja näitä kenellekään (melkein paitsi yhdelle kamalalle ihmiselle, joka minut raiskasi). Terapia voi jollekin auttaa ja lääkkeet helpottaa oloa! Olette ihania!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisen tutkimusten mukaan 17 prosenttia lääkäreistä olisi valmis eutanasian tekemiseen, tietty ehdot täyttyen! Tekijöitä siis lääkärikunnasta löytyy. Täytyy vain tehdä lakimuutos. Eutanasian puolesta äänestän, sillä se on inhimillistä auttamista. Toivon, että viime metreillä joku auttaa minua oikeasti. Olen kuullut niin kaameita ja tosi juttuja lähipiiristä, miten mm vuodepotilaana olevia Alzheimer-potilaita viedään leikkaukseen (hoidetaan lihaskadon aiheuttamia kivoja juttuja), vaikka ovat saattaneet maata jo parikin vuotta sängyssä vanhusten talossa syötettävänä. Tuntevathan hekin kivun ja ovat tietoisia, hereillä jne. Vaikka eivät omaisiaan tunnista. Samoin esim vaikea masennus voi joskus olla niin kova sairaus, että ihminen kuihtuu pois. Itse olen nyt 10 v sairastanut ja paskemmaksi menee, kun ikää tulee lisää. Kaikki hoito on yritetty, mutta voimavarat on ihan paskat ja en enää jaksa. Vaikea masennus ja sänkypotilaana siitä 15 vuodesta ensin melkein 4 vuotta teki tehtävänsä. Elimistö aivan sekaisin ja kaikki toimii, miten toimii. Liitännäisinä vuosien varrella tullut verenpainetauti, liikalihavuus, uniapnea, diabetes, sydänongelmat, kivut eri osissa kehoa. Kehoni haurastuu ennätysvauhtia ja veikkaan, että nyt 40v elän ehkä hyvä jos 50v. Yritän liikkua, mutta ei vaan pysty, ei ole voimia. Yritän edes tehdä jotain kotona. Lääkkeitä on, apteekiksi melkein voisi ryhtyä, ne pillerit helpottaa vähän. Syön hyvin, kun on se perhe ja ruokaa tehdään tyyliin mulle nenän eteen. Perhe pitää mut täällä, muuten se olisi ollut heissulivei jo ajat sitten. Romahdin synnytyksen jälkeen masennukseen ja siellä olen vieläkin. Toimistotöistä sairaaksi. Omat lapset on jo melkein täysi-ikäisiä, mutta silti en helkkari voi lähteä. Hoitotahdon olen tehnyt jo ajat sitten. Tällä menolla masennus kuihduttaa mun kehon ja saan jossain vaiheessa jonkin muun extra-bonus- sairauden - en ainakaan halua maata letkuissa sairaalassa. Sitä en enää halua tämän jälkeen kokea, vaikka sekin Meillä melkein kaikilla on joskus edessä. Muistakaa, että toivoa kannattaa kyllä pitää yllä, tilanne voi aina parantua ja sitten täytyy myös miettiä, millaista elämää voi vielä elää. Vaikka ei pystyisikään käymään töissä tai jaksa tehdä kauheasti mitään, voi sekin olla arvokasta aikaa. Mutta ymmärrän, tilanteita on niin monia. Koen itse ainakin, että nyt tässä hetkessä elän ja nää kortit oli mulle. En toivo kortteja näitä kenellekään (melkein paitsi yhdelle kamalalle ihmiselle, joka minut raiskasi). Terapia voi jollekin auttaa ja lääkkeet helpottaa oloa! Olette ihania!

        Jatkan vielä. En siis kannata eutanasiaa psykiatrisille potilaille, eikä sitä heille sallittaisikaan. Ainoastaan kuolemaan auttaminen silloin, kun ihminen on lähellä kuolemaa. Esim pitkään maanneet alzheimer-potilaat, joiden paraneminen ei mahdollista. Masis on siitä toiveikas sairaus, että käytännössä toivoa on aina vaikka joskus ei ole - mutta se on liian subjektiivinen kokemus eikä sitä ole mahdollista laittaa eutanasian alle käytännössä koskaan. Mutta liitännäissairaudet siihen masennuksesta kärsivän kuihtuvaan kehoon tuo haasteensa. Ja niiden kautta voi joutua sitten vaikka letkuihin sairaalaan. Ja masennuksesta kärsivät monesti kuolevat johonkin muuhun esim sydån ja verisuonitaudit heillä paljon yleisempiä kuin normiväestöllä. Ja tarkoitan vaikeasti masentuneita, joilla aivokemia niin sekaisin että sängystä ei olla päästy ylös kuukausiin tai vuosiin ja ollaan hoidosta riippuvaisia eikä pärjättäisi kotona ilman puolisoa tms. Mutta sitten eutanasia, jos olen kuolemaa lähellä ja alan haukkoa viimeisiä, toivon että letkut irrotetaan ja joku auttaa minua kuolemiaessa - helpottaa pääsyä pois. Mutta eutanasia ei liity masennukseen edes vaikeaan. Siinä on mielestäni raja, mikä on pakko vetää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä. En siis kannata eutanasiaa psykiatrisille potilaille, eikä sitä heille sallittaisikaan. Ainoastaan kuolemaan auttaminen silloin, kun ihminen on lähellä kuolemaa. Esim pitkään maanneet alzheimer-potilaat, joiden paraneminen ei mahdollista. Masis on siitä toiveikas sairaus, että käytännössä toivoa on aina vaikka joskus ei ole - mutta se on liian subjektiivinen kokemus eikä sitä ole mahdollista laittaa eutanasian alle käytännössä koskaan. Mutta liitännäissairaudet siihen masennuksesta kärsivän kuihtuvaan kehoon tuo haasteensa. Ja niiden kautta voi joutua sitten vaikka letkuihin sairaalaan. Ja masennuksesta kärsivät monesti kuolevat johonkin muuhun esim sydån ja verisuonitaudit heillä paljon yleisempiä kuin normiväestöllä. Ja tarkoitan vaikeasti masentuneita, joilla aivokemia niin sekaisin että sängystä ei olla päästy ylös kuukausiin tai vuosiin ja ollaan hoidosta riippuvaisia eikä pärjättäisi kotona ilman puolisoa tms. Mutta sitten eutanasia, jos olen kuolemaa lähellä ja alan haukkoa viimeisiä, toivon että letkut irrotetaan ja joku auttaa minua kuolemiaessa - helpottaa pääsyä pois. Mutta eutanasia ei liity masennukseen edes vaikeaan. Siinä on mielestäni raja, mikä on pakko vetää.

        Minä en niinkään pelkää muistisairauden vuoksi kitumista. Kuulun Letkut irti ry:hyn. Tiedän, että kavereilla on sellainen tapa, että kun hiukan on hankala päivä tai paha mieli, niin piuhojahan aletaan irrottelemaan ihan vaan huvin vuoksi.


    • f860g9yhru

      Masennus ei ole sairaus, joten vertaus syöpään on epälooginen. Itsemurha on tahdonalainen teko samalla tavalla kuin lähteä lenkille, kun taas syöpään kuoleminen sydämen pysähdyttyä ei ole.

      Eutanasia taas ei ole ratkaisu ihmisten haluun kuolla silloin ja siten kuin itse tahtotat. Eutanasia laajentaa valtion kuolemakontrollia ja kaventaa yksilön mahdollisuuksia päättä omasta elämästään. Psykiatrinen itsemurhajahti ainoastaan lisääntyisi ja alan valta kansalaisia kohtaan voimistuisi. Eutanasian sijaan vapautta ja itsemääräämisoikeutta kannattavien tulisi ajaa itsemurhakieltolain kumoamista.

      Itsemurha voi olla tai ei ole itsekästä. Sehän on täysin kontekstista kiinni. Kaikenlainen yleistäminen on ymmärtämättömyyden tai toisaalta välinpitämättömyyden merkki.

      • 286

        Käsittääkseni toistuva masennus määritellään myös Suomessa sairaudeksi. Onko kyseessä "sairaus" vai vain "mielialahäiriö" vaikuttaa ainakin minun näkökulmastani terminologiaa koskevalta tekniseltä kysymykseltä, jolla ei asian sisällön kanssa ole suurta merkitystä.

        Masennus on sairaus, joka muuttaa siitä kärsivän "tuntemuksia, ajatuksia ja käyttäytymistä" (Mayo Clinic). Itsemurha masennuksen seurauksena on siis "tahdonalainen", mutta vain rajoitetusti. Ei masentunut itseään tappaisi, jos ajatukset toimisivat normaalisti. Kun on vähemmän masentunut, ajatus itsemurhasta tuntuu järjettömältä, vaikean masennustilan ollessa päällä ainoalta järkevältä ajatukselta. Näin ainakin minulla.

        Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. Esimerkiksi Texasissa 18 ampumalla surmanneen Charles Whitmanin aivoissa ollut kasvain oli todennäköinen syy niihin väkivaltaisiin pakkoajatuksiin, joihin hän oli hakenut apua, ja jotka realisoituivat joukkoampumisena. Teot olivat "tahdonalaisia", mutta terveenä ollessaan Whitman ei olisi tekoja tehnyt.

        Yleensä ihmisen sanotaan kuolleen syöpään, vaikka välitön kuolinsyy olisi sydämen pysähtyminen. Yhtälailla kannattaisi ajatella ihmisen kuolleen masennukseen, vaikka välitön syy olisikin itsemurha. Uskon että se olisi monelle omaisellekin helpompi hyväksyä.


      • 87dkfljk
        286 kirjoitti:

        Käsittääkseni toistuva masennus määritellään myös Suomessa sairaudeksi. Onko kyseessä "sairaus" vai vain "mielialahäiriö" vaikuttaa ainakin minun näkökulmastani terminologiaa koskevalta tekniseltä kysymykseltä, jolla ei asian sisällön kanssa ole suurta merkitystä.

        Masennus on sairaus, joka muuttaa siitä kärsivän "tuntemuksia, ajatuksia ja käyttäytymistä" (Mayo Clinic). Itsemurha masennuksen seurauksena on siis "tahdonalainen", mutta vain rajoitetusti. Ei masentunut itseään tappaisi, jos ajatukset toimisivat normaalisti. Kun on vähemmän masentunut, ajatus itsemurhasta tuntuu järjettömältä, vaikean masennustilan ollessa päällä ainoalta järkevältä ajatukselta. Näin ainakin minulla.

        Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. Esimerkiksi Texasissa 18 ampumalla surmanneen Charles Whitmanin aivoissa ollut kasvain oli todennäköinen syy niihin väkivaltaisiin pakkoajatuksiin, joihin hän oli hakenut apua, ja jotka realisoituivat joukkoampumisena. Teot olivat "tahdonalaisia", mutta terveenä ollessaan Whitman ei olisi tekoja tehnyt.

        Yleensä ihmisen sanotaan kuolleen syöpään, vaikka välitön kuolinsyy olisi sydämen pysähtyminen. Yhtälailla kannattaisi ajatella ihmisen kuolleen masennukseen, vaikka välitön syy olisikin itsemurha. Uskon että se olisi monelle omaisellekin helpompi hyväksyä.

        "Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. "

        Tässäpä saadaankin hyvä esimerkki siitä, miksi on hyvä tehdä eronteko oikean lääketieteellisen sairauden ja häiriön, tai mielialan, välille. Ihminen voi olla masentunut lukuisista eri syistä, joista suurin osa juontuu psykososiaalisiin syihin. Vaikka kuinka hoitaisit masennusta aivovammana taikka aviokasvaimena taikka serotoniinin puutostilana, niin se ei sitä siksi muuta. Jotta häiriö olisi lääketieteellisesti validi, pitäisi oireiden systemaattisesti implikoida johonkin tunnettuun, mitattavaan, mieluiten vielä hoidettavaan, patofysiologiaan. Masennus ei sitä tee, siksi se ei ole lääketieteellinen sairaus. Lisäksi ei ole vain terminologiaa se, miten päätetään jäsentää ihmisten erilaisuutta ja mielentiloja, vaan sillä on vaikutusta ihmisten kokemusmaailmaan suoraan ja epäsuoraan. Sillä on vaikutusta myös ihmisen identiteettiin ja siihen, miten hän jäsentää ongelmiaan. Vaikka tässä kulttuurissa kaikkien ongelmien jäsentäminen sairaus-terveys dikotomian kautta tuntuu luontevalta ja jopa rationaaliselta, se ei sitä välttämättä ole. On olemassa ilmiöitä, joiden jäsentäminen kulttuurisina, sosiaalisina ja psykologisina ilmiöinä on paljon rationallisempaa ja tuottaa paljon parempia tuloksia.


      • juuuustnäin

        Osuvasti sanottu. Masennus on kuulunut ja kuuluu aina ihmiselämään. Samoin kuin vaikka itsemurhatkin. Asioita joiden kassa on vain elettävä.


      • Gjli

        Mikä on itsemurhakieltolaki?


      • f860g9yhru
        286 kirjoitti:

        Käsittääkseni toistuva masennus määritellään myös Suomessa sairaudeksi. Onko kyseessä "sairaus" vai vain "mielialahäiriö" vaikuttaa ainakin minun näkökulmastani terminologiaa koskevalta tekniseltä kysymykseltä, jolla ei asian sisällön kanssa ole suurta merkitystä.

        Masennus on sairaus, joka muuttaa siitä kärsivän "tuntemuksia, ajatuksia ja käyttäytymistä" (Mayo Clinic). Itsemurha masennuksen seurauksena on siis "tahdonalainen", mutta vain rajoitetusti. Ei masentunut itseään tappaisi, jos ajatukset toimisivat normaalisti. Kun on vähemmän masentunut, ajatus itsemurhasta tuntuu järjettömältä, vaikean masennustilan ollessa päällä ainoalta järkevältä ajatukselta. Näin ainakin minulla.

        Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. Esimerkiksi Texasissa 18 ampumalla surmanneen Charles Whitmanin aivoissa ollut kasvain oli todennäköinen syy niihin väkivaltaisiin pakkoajatuksiin, joihin hän oli hakenut apua, ja jotka realisoituivat joukkoampumisena. Teot olivat "tahdonalaisia", mutta terveenä ollessaan Whitman ei olisi tekoja tehnyt.

        Yleensä ihmisen sanotaan kuolleen syöpään, vaikka välitön kuolinsyy olisi sydämen pysähtyminen. Yhtälailla kannattaisi ajatella ihmisen kuolleen masennukseen, vaikka välitön syy olisikin itsemurha. Uskon että se olisi monelle omaisellekin helpompi hyväksyä.

        Masennus on poliittisesti määritelty sairaudeksi, mutta niin oli homoseksuaalisuuskin vähän aikaa sitten, ja ken tietää tulee tulevaisuudessa olemaan uudelleen. Poliittinen määrittely on eri asia kuin tieteellinen määrittely. Poliittisesti minkä vaan voi määritellä sairaudeksi. Tarvitsee vain äänestää. Tieteellinen sairaus määritelmä pohjaa objektiiviseen näyttöön, ei äänestykseen. Masennus, onnellisuus, homo- ja heteroseksuaalisuus eivät ole koskaan olleet tieteellisesti sairauksia eivätkä koskaan tule olemaan. Ne ovat kiinteä osa ihmisyyttä.

        Masentuneisuuden, kuten minkä tahansa muunkin ihmistunteen, -käytöksen tai -ajatuksen, määrittelyllä sairaudeksi on kauaskantoiset yhteiskunnalliset seuraamukset sekä lakijärjestelmään että sosiaalipolitiikkaan. Kyseessä ei siis ole semanttinen yhdentekeväisyys, kuten moni menee tietämättä ja pidempään ajattelematta olettamaan.

        Itsemurha on aina tahdonalainen. Jos kuolema ei ole henkilön itse tarkoituksella aiheuttama, kyseessä ei määritelmän mukaisesti ole itsemurha. Syöpäkuolemasta ei voi päättää. En näe näissä kahdessa eri kuolemantilanteen mitään samaa. Mitä tarkoitat "ajatuksien normaalilla toimisella" en tiedä. Haluatko selventää? Itsemurha vaihtoehtona voi olla varsin harkittu, jopa ovela valinta, esimerkiksi vakuutuspetoksia yritettäessä. Ei henkilön tarvitse olla mitenkään surullinen. Ajattelit asiaa vain omasta näkökulmastasi, kuten totesit. Omaisille helpointa on hyväksyä usein asiat tai mielikuva tapahtumista, mikä ei pidä todellisuudessa paikkaansa. En suosita itsepetosta kellekään, mutta jokaisella pitää olla siihen vapaus.

        Mistä tiedät mitä Charles Whitman tai kuka tahansa muu olisi tehnyt tai jättänyt tekemättä, jos asiat olisivat menneet alkujaan toisin? Nyt pelaat jo kokonaan mutulla. Etuaivolohkovammat, niin kuin mitkään muutkaan vammat, eivät aiheuta suoraan yhtään mitään. Etuaivovaurioituneilla voidaan keskimäärin havaita estottomampaa käytöstä, mutta yleistäminen, kuten aina, on tässäkin väärin. Kenestäkään yksilöstä ei voi sanoa mitä hän tekee tai jättää tekemättä sen perusteella mikä vamma tai vaurio hänellä on. Etuaivolohkovauriothan ovat tuttuja muun muaass SSRI-aineita käyttäneillä, joilla _keskimäärin_ voidaan havaita estottomampaa ja välinpitämättömämpää käyttäytymistä _verrattuna_ lähtötilanteeseen. Simplifioit ja hyppää villisti asiasta seuraamuksiin.


      • f860g9yhru
        Gjli kirjoitti:

        Mikä on itsemurhakieltolaki?

        Itsemurhakieltolailla tarkoitetaan sitä, että Suomessa itsemurhaa suunnitteleva, yrittävä, tai yrittänyt vangitaan valtion toimesta ja henkilö pakotetaan vaihtamaan mielipidettään, tarvittaessa väkivaltaa käyttäen. Pahoinpitely suoritetaan useimmiten hermostomyrkyllisin huumausainein (SSRI:t, neuroleptit, bentsodiatsepiinit jne.), sähkövirralla tai aivojen silvonta operaatioiden muodossa. Henkilö vapautuu vain luovuttuaan suunnitelmasta. Häntä uhkaillaan uudella pahoinpitelyllä mikäli vielä suunnittelee tai yrittää itsemurhaa. Itsemurhakieltolain noudattamista valvoo ja ojennustoimet toteuttaa nyky-yhteiskunnassa psykiatrian instituutio (aikaisemmin kirkko).


      • hhdda
        286 kirjoitti:

        Käsittääkseni toistuva masennus määritellään myös Suomessa sairaudeksi. Onko kyseessä "sairaus" vai vain "mielialahäiriö" vaikuttaa ainakin minun näkökulmastani terminologiaa koskevalta tekniseltä kysymykseltä, jolla ei asian sisällön kanssa ole suurta merkitystä.

        Masennus on sairaus, joka muuttaa siitä kärsivän "tuntemuksia, ajatuksia ja käyttäytymistä" (Mayo Clinic). Itsemurha masennuksen seurauksena on siis "tahdonalainen", mutta vain rajoitetusti. Ei masentunut itseään tappaisi, jos ajatukset toimisivat normaalisti. Kun on vähemmän masentunut, ajatus itsemurhasta tuntuu järjettömältä, vaikean masennustilan ollessa päällä ainoalta järkevältä ajatukselta. Näin ainakin minulla.

        Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. Esimerkiksi Texasissa 18 ampumalla surmanneen Charles Whitmanin aivoissa ollut kasvain oli todennäköinen syy niihin väkivaltaisiin pakkoajatuksiin, joihin hän oli hakenut apua, ja jotka realisoituivat joukkoampumisena. Teot olivat "tahdonalaisia", mutta terveenä ollessaan Whitman ei olisi tekoja tehnyt.

        Yleensä ihmisen sanotaan kuolleen syöpään, vaikka välitön kuolinsyy olisi sydämen pysähtyminen. Yhtälailla kannattaisi ajatella ihmisen kuolleen masennukseen, vaikka välitön syy olisikin itsemurha. Uskon että se olisi monelle omaisellekin helpompi hyväksyä.

        "Yhtä hyvin masennuksen vaikutusta ajatteluun voisi verrata fyysisiin aivovammoihin. Frontaalilohkon vammat aiheuttavat tunnetusti epäsosiaalisuutta ja väkivaltaisuutta. Esimerkiksi Texasissa 18 ampumalla surmanneen Charles Whitmanin aivoissa ollut kasvain oli todennäköinen syy niihin väkivaltaisiin pakkoajatuksiin, joihin hän oli hakenut apua, ja jotka realisoituivat joukkoampumisena. Teot olivat "tahdonalaisia", mutta terveenä ollessaan Whitman ei olisi tekoja tehnyt."

        Voisitko sinä tästä anekdoottisesta esimerkistä huolimatta uskoa, että on olemassa myös toinen maailma, jossa ihmiset ovat niin katkeroituneita, niin umpikujassa, niin täynnä vihaa, että he tappavat toisiaan ihan vain silkasta raivosta, silkasta epätoivosta? Jossakin päin maailmaa ihmisiä teurastetaan silkasta huvituksesta, koska se tuottaa hauskuutta ja nautintoa. Joskus on vain kiva saada valtaa ja kiduttaa ihmisiä kuoliaaksi. Ei sitä kivuutta mitata millään MRI-kuvantamismenetelmillä, se on vaan kivaa ihmisistä, jotka ovat sillä tavalla sattuneet oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Ei siihen tarvita mitään aivovammoja, kasvaimia eikä aivotoiminnan häiriöitä, se on osa ihmisyyttä. Oletko ikinä esimerkiksi kokenut maailmaa, jossa sinua hakataan elämäsi ensimmäiset vuodet joka päivä luokkatovereittesi toimesta, sinut eristetään toisista ihmisistä ja joka päivä sinä keräät sisääsi sitä hirvittävää vihaa, joka joku päivä vielä purkautuu mielettöminä tekoina, joita kukaan tervepäinen ei voi uskoa? Sitten annetaan erilaisia ICD-tautiluokituksia ja yritetään jäsentää maailmaa näin paremmaksi, jotta ihmiset eivät olisi niin ahdistuneita ja järkyttyneitä elämän epäoikeudenmukaisuudesta ja kamaluudesta. Se on sellainen pikku satu, joka kerrotaan ihmisille, koska he eivät kestä ihmisyydessä olevaa pahuutta, sadismia ja julmuutta. Pahuus on normaalia. Se on tervettä. Se on rationaalista jopa. Näissä ihmisissä ei useimmiten ole mitään vikaa. He ovat geneettisesti, aivojen rakenteeltaan, kehollisesti yms. mittapuiden mukaisia, normaalivariaation piirissä. He ovat niin normaaleja biologisesti, kuin ihmiset vain voivat olla. Ei heitä voi hoitaa terveeksi, koska he ovat terveitä.


      • f860g9yhru

        Edeltävään kommenttiin viitaten totean, että ihmiset ovat unohtaneet ihmisten pystyvän olemaan toisiaan kohtaan todella julmia ja ilkeitä. (Itse asiassa psykiatrit ovat tästä hyvä esimerkki.)

        Havainto ihmisen julmuudesta toista ihmistä kohtaan ei ole mikään uusi oivallus. Roomalaisen Titus Maccius Platuksen (254–184 BC) sanotaan ikuistaneen toteamuksen "a man is a wolf to a man", mikä piti kutinsa silloin, pitää nyt ja tulee pitämään aina ihmiskunnan loppuun saakka.

        Edellisellä kirjoittajalle huomauttaisin, että käytös ei voi olla tervettä tai sairasta, kuin kielikuvallisesti, ja siksi ei ole järkevää käyttää ilmaisua, kun puhutaan käytöksestä, tai ajattelusta tai tunteista.


    • Hiuhiuhippii

      Hiukan hiiren hippi,

      Unohtakaa nuo hulluuden hulluus. Ei kannata ottaa julkimoita oppia. Ne on pöpöjä.

      Ottakaa elämä haltuun.

    • Flatcircle

      Oma kokemus on , että masennus lamauttaa ja tekee kaiken elämisen, kokemisen, tekemisen, oppimisen mutta ennenkaikkea iloitsemisen erittäin vaikeaksi ja raskaaksi. Mikään ei tunnu miltään, mistään ei nauti. Oman kokemuksen mukaan siitä huolimatta paras apu on tehdä päivittäiset arki askareet, työt harrastukset yms, vaikka mikään ei tuotakkaan iloa niin on itsellä tieto että on tehnyt oman voimavarojen mukaan parhaansa , enempää ei irtoa, enempää en voi. Se on kuitenkin parempi ratkaisu kuin makoilu ja tekemättömyys. Mikään ei pahenna oloa enemmän kuin tekemätön elämä.

    • Anonyymi

      Ei sitä masentuneen itsemurhaa kyllä kannata hyväksyä. Kyllä elämä kiittää kun lopulta paranee. Ja itsemurha ei vie Jumalan luo.

      • Anonyymi

        Mä en nyt kyllä taas ymmärrä tätä logiikkaa, että miksi itsemurhan tehnyt voisi päästä jumalan luo? Mikä itseisarvo sillä kitumisella täällä on? jos ihmiselle on selkeästi annettu enemmän kärsimystä mitä hän pystyy itse kantamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en nyt kyllä taas ymmärrä tätä logiikkaa, että miksi itsemurhan tehnyt voisi päästä jumalan luo? Mikä itseisarvo sillä kitumisella täällä on? jos ihmiselle on selkeästi annettu enemmän kärsimystä mitä hän pystyy itse kantamaan?

        Onko kaikki kärsimys otettava kannettavaksi ?
        Ylimääräisen kärsimyksen voi heivata pois, ajaa mielensä taka-alalle, ei ala kantaa liikaa, kun ei jaksa eikä pysty, voimavarat eivät riitä.

        Kukaan ei anna kenellekkään kärsimystä, ihminen tekee ikävistä asioista itselleen kärsimyksen. Olisi vaan mietittävä, onko kaikki asiat sen arvoisia, niin suuren mittakaavan asioita, että niitä haluaa ottaa taakakseen, kun voisi päästä vähemmälläkin.

        Toki olemme kaikki erilaisia, toiset ottavat taakakseen pienemmätkin murheet, kun taas toiset elävät isompienkin murheiden kanssa koko elämänsä, mutta eivät silti kanna niitä taakkanaan.


    • Anonyymi

      Itsemurhaa miettiville pitäisi antaa pitkävaikutteisia neurolepti injektioita. Loppuu turhat puheet. Ja on muistettava että usein se joka puhuu itsensä tappamisesta ei sitä tee. On vain huomion hakua.

      • Anonyymi

        Toi ettei tee sitä, jos puhuu siitä, ei pidä paikkansa. Se on osoitettu useasti. Mitä neuroleptit auttais? Itse syön niitä skitsofreniaan ja masentaa vaan entistä enemmän, kun kädet tärisee ja painoa tulee lisää. Puhumattakaan aivojen kutistumisesta. Haluan todellakin kuolla. Kerran jo lähes onnistuin, mut en oo yrittänytkään kovin monta kertaa ja varhaisin yritys oli 13-vuotiaana impulsiivisena teininä, joka ei osaa suunnitella.


      • Anonyymi

        Eipä ne neuroleptit ole mikään ratkaisu.
        Itse kun söin vuosia sitten neuroleptejä, olin jatkuvasti todella itsetuhoinen, yritin itsemurhaakin monia kertoja.

        Se ei aina kerro, toteuttaako ihminen sen mistä puhuu, vai ei. Joskus se on huomion hakua, joskus taas ei.

        Kuolemisen ja mahdollisen itsemurhan tilalle voisi vaikka alkaa yrittää pärjätä tulevaisuudessa paremmin, kuin menneisyydessä.
        Loppujen lopuksi itsemurha ei ole ratkaisu mihinkään, vaan se on luovuttamista.
        Luovuttaminenkaan ei kannata, jos ei ensin yritä kaikkensa, vaikka se voimia vaatiikin.

        Masentuneena herkästi miettii jopa itsemurhaakin, mutta kun se masennuskin on vaiva, joka tulee ja menee, eli on helpompia ja on vaikeampia aikoja. Ei ole järkeä itseään tappaa, ikinä ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan vaikka olisi kuinka usko ja toivo kadonnut tällä hetkellä.

        Aloitus oli mielestäni aika huono, koska eihän masennusta ja syöpää voi verrata toisiinsa.
        Syöpä aiheuttaa turhan usein kuoleman, halusi sitä tai ei. Masennus itsessään ei tapa, jos masentunut ei itse tee itselleen jotain.


    • Anonyymi

      Tuttavasi ovat narsisteja, jos eivät välitä sinusta, kun voit huonosti.

      Suosittelen katkaisemaan välit tällaisiin ihmisiin.

    • Anonyymi

      Jokainen joka on parantunut masennuksestaan on ollut kiitollinen että ystävät estivät tekemästä itsaria. Joten juuri masentuneeksi tilassaan sitä ei pitäisi edes ajatella, mutta yleensä masentunut ihminen ajattelee juuri sitä koska luulee ettei elämässä ole enää mitään annettavaa se on osa sairautta . Olen menettänyt erään tutun ihmisen vuosia sitten sillä tavalla , kun oli raha asiat menneet pieleen niin ei muka nähnyt muuta mahdollisuutta, jätti kolme lasta jälkeensä . Sillä raha asioiden takia otti elämänsä.
      Ja jätti omat tekeleensä vain maallisten asioiden vuoksi. Vaikea sellaista on sulattaa niiden jotka jäävät jälkeen. Äja jotkut muåiehet tekee avioeron vuoksi sen, silloin tuntuu että jossain on suuri vika kun jätetään pieniä lapsia isättömiksi saamaan traumoja , sillä lasten vuoksihan juuri on elettävä ja ottaa osaa heidän kasvamiseen tukena ja turvana. Masennus menee aina ohi, toisilla äkkiä ja toisilla voi ottaa vuosia, mutta ohi se menee .

    • Anonyymi

      Minä en ainakaan halua kenenkään kuolevan tai olla edes auttamassa sellaista. Sen sijaan tekisin kaikkeni, jotta elämänhalu jälleen löytyisi. Ketään ei tulisi tappaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      92
      2513
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      184
      1609
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      77
      1529
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      92
      1323
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      75
      935
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      77
      798
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      35
      771
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      18
      709
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      41
      653
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      28
      630
    Aihe