T. Turunen on mezzo, eikö totta?

*********************

Siis oikeasti, tarkoitan; turusen ääniala on OIKEASTI mezzosopraano eikä suinkaan lyyrinen sopraano, kuten itse on ilmoittanut. Siis ei kumpaakaan, ei (ainakaan puhdas) lyyrinen eikä sopraano. Kuuntelin tuossa - vahingossa, ei mahdollisuutta paeta ;) - jouluaattona konserttia ja vakuutuin entisestään.

Ja holy moses mikä alarekisterin vibra, vai pitäisikö sanoa huojunta..


vai joko tästä on täällä keskusteltu, en jaksanut kovin kauaksi taaksepäin lukea..?

14

3732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lauleskelija

      Ensinnäkin, äänityypin ratkaisee äänen väri, ei ääniala. Tarja Turunen on lyyrinen sopraano, koska hänellä on vaaleavärinen, lyyrinen ääni. Hänen äänialansa on taas kiinni laulutekniikasta, tai tässä tapauksessa sen puutteesta. Korkeat äänet hajoavat ja alarekisteri puuttuu käytännössä kokonaan.

      • .............................

        äänen väri ratkaisee, ja sen vuoksi olisin äkkikuulemalta valmis luokittelemaan turuskan mezzoksi - ääni ei mielestäni ole missään nimessä heleä sopraano vaan tummempi.

        Toisaalta, olen kyllä kuullut kyseisen laulajan laulavan NW:n lisäksi vain joululauluja, mutta ihmettelen, miksi lyyrinen sopraano laulaisi mezzon korkeudelta? Eikä se NW-aikana lauletukaan kyllä mielestäni anna ymmärtää muuta kuin mezzoa - kylläkin sopraanoksi treenattua ja alaäänissä (varsinkin) heikkoa.

        Vaan niin edelleen ihmettelen, miksi tästä artistista pidetään meteliä klassisena laulaja - tasohan ei päätä huimaa, oli ääniala mikä hyvänsä. Mutta siellä sitä vaan Savonlinnassa Sirkiän kanssa esiinnytään, unbelievable..


      • lauleskelija
        ............................. kirjoitti:

        äänen väri ratkaisee, ja sen vuoksi olisin äkkikuulemalta valmis luokittelemaan turuskan mezzoksi - ääni ei mielestäni ole missään nimessä heleä sopraano vaan tummempi.

        Toisaalta, olen kyllä kuullut kyseisen laulajan laulavan NW:n lisäksi vain joululauluja, mutta ihmettelen, miksi lyyrinen sopraano laulaisi mezzon korkeudelta? Eikä se NW-aikana lauletukaan kyllä mielestäni anna ymmärtää muuta kuin mezzoa - kylläkin sopraanoksi treenattua ja alaäänissä (varsinkin) heikkoa.

        Vaan niin edelleen ihmettelen, miksi tästä artistista pidetään meteliä klassisena laulaja - tasohan ei päätä huimaa, oli ääniala mikä hyvänsä. Mutta siellä sitä vaan Savonlinnassa Sirkiän kanssa esiinnytään, unbelievable..

        No eipä sitä Tarja ole ainoa mediakupla joka pääsee Savonlinnaan laulamaan. En kyllä itsekään hänen taidoistaan ole vakuuttunut, minkä varmaan jo edellinen viestini kertoi.

        Tuosta äänenväristä, ehkä sinun olisi hyvä kuunnella ja vertailla, millainen äänenväri on perus lyyrisellä sopraanolla ja millainen mezzolla. Esim. Lilli Paasikivi taikka Monica Groop nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Heillä molemmilla on paljon tummempi ääni kuin Tarjalla koskaan. Dramaattinenkin sopraano on huomattavasti tummempi kuin Tarjan ääni. Kuuntele vaika jotakin Kirsi Tiihosta tai Johanna Rusasta, ulkomaisista huipuista puhumattakaan. Tuo heleyden puute johtuu osittain ihan tekniikan puutteesta, mutta siitä huolimatta Tarjan ääni on vaalea ja lyyrinen.

        Joululauluista sen verran, että hyvin harvoin lyyrinenkään sopraano niitä laulaa kovin korkealta. Joku Oi Jouluyö nyt tietenkin, mutta nuo perinteiset menevät aika lailla keskirekisteristä. Senkään puolesta eivät oikein kelpaa vertailukohteeksi.


      • rikas mies jos oisin
        ............................. kirjoitti:

        äänen väri ratkaisee, ja sen vuoksi olisin äkkikuulemalta valmis luokittelemaan turuskan mezzoksi - ääni ei mielestäni ole missään nimessä heleä sopraano vaan tummempi.

        Toisaalta, olen kyllä kuullut kyseisen laulajan laulavan NW:n lisäksi vain joululauluja, mutta ihmettelen, miksi lyyrinen sopraano laulaisi mezzon korkeudelta? Eikä se NW-aikana lauletukaan kyllä mielestäni anna ymmärtää muuta kuin mezzoa - kylläkin sopraanoksi treenattua ja alaäänissä (varsinkin) heikkoa.

        Vaan niin edelleen ihmettelen, miksi tästä artistista pidetään meteliä klassisena laulaja - tasohan ei päätä huimaa, oli ääniala mikä hyvänsä. Mutta siellä sitä vaan Savonlinnassa Sirkiän kanssa esiinnytään, unbelievable..

        Savonlinna ei saa julkitukia juurikaan ja rahnat täytyy kerätä itse. Julkkikset, olipa niiden taso mitä hyvänsä, tuo rahnaa.


      • tässä...
        rikas mies jos oisin kirjoitti:

        Savonlinna ei saa julkitukia juurikaan ja rahnat täytyy kerätä itse. Julkkikset, olipa niiden taso mitä hyvänsä, tuo rahnaa.

        ...kohtaa "..olipa niiden taso mitä hyvänsä.."

        Ja olen muuten aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei TT ole lyyrinen sopraano. Ehkäpä "klassisen laulun harrastaja" olisi sopivampi ilmaisu?


      • =====++
        tässä... kirjoitti:

        ...kohtaa "..olipa niiden taso mitä hyvänsä.."

        Ja olen muuten aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei TT ole lyyrinen sopraano. Ehkäpä "klassisen laulun harrastaja" olisi sopivampi ilmaisu?

        Ammattilaisia ja harrastajia on monene tasoisia. Se, että on ammattiopinnot takana, ei suinkaan takaa hyvää lopputulosta, ja tästä mm. Turunen on hyvä esimerkki. Myös Kansallisoopperassa saamme nauttia usein vastaavan tasoisista "lopputuloksista".
        Ainakin ne Turusen joululaulut mitä kuulin radiosta, oli tosi kammottavia, heikkoa musiikkiopistotasoa, luulin että laulaja oli joku iskelmätähti ja että Classin juontaja soitti levyn pilailumielessä. Miten lie päässyt Sibikseen, ei kai sentään laulu pääaineena. Toisaalta ei varmaan ole ehtinyt opiskelemaan bändikiireiltä, ehkä syy heikkouteen piilee siinä.


      • Lauleskelija
        =====++ kirjoitti:

        Ammattilaisia ja harrastajia on monene tasoisia. Se, että on ammattiopinnot takana, ei suinkaan takaa hyvää lopputulosta, ja tästä mm. Turunen on hyvä esimerkki. Myös Kansallisoopperassa saamme nauttia usein vastaavan tasoisista "lopputuloksista".
        Ainakin ne Turusen joululaulut mitä kuulin radiosta, oli tosi kammottavia, heikkoa musiikkiopistotasoa, luulin että laulaja oli joku iskelmätähti ja että Classin juontaja soitti levyn pilailumielessä. Miten lie päässyt Sibikseen, ei kai sentään laulu pääaineena. Toisaalta ei varmaan ole ehtinyt opiskelemaan bändikiireiltä, ehkä syy heikkouteen piilee siinä.

        Tarjahan ei siis ole ollut Sibiksessä solistisella osastolla laulu pääaineena, vaan kirkkomusiikkiosastolla, josta valmistuu kanttoreita laulu pääaineena ja urkureita urut pääaineena. Tällä linjalla ei ole tarkoituskaan tehdä mitään oopperatähtiä, eikä laulukoulutus ole niin kattavaa kuin solistisella puolella.

        Ja tuosta Tarjan äänimateriaalista. Hän on ihan oikeasti lyyrinen sopraano. Äänityyppiä ei muuta se, ettei kykene laulamaan äänityyppinsä mukaisesti. Tarjan ääni kuulostaa tummemmalta kuin onkaan, koska ylärekisteri on niin puutteellinen. Ja sitäpaitsi, mezzonkin on laulettava kaksiviivaiseen h:n, ja Tarjan ääni loppuu paljon sitä ennen. Jos äänityyppiä arvioisi sen mukaan kuinka korkealle joku pääsee, niin Suomi olisi täynnä alttoja.


      • Jeps. Itse en silleen ole vielä tähän osaan perehtynyt musiikkiopinnoissani, mutta uskoisin pitävän paikkaansa ^^ ainakin omilla tiedoillani O.o mikäköhän mä oon... O.o


      • lauleskelija kirjoitti:

        No eipä sitä Tarja ole ainoa mediakupla joka pääsee Savonlinnaan laulamaan. En kyllä itsekään hänen taidoistaan ole vakuuttunut, minkä varmaan jo edellinen viestini kertoi.

        Tuosta äänenväristä, ehkä sinun olisi hyvä kuunnella ja vertailla, millainen äänenväri on perus lyyrisellä sopraanolla ja millainen mezzolla. Esim. Lilli Paasikivi taikka Monica Groop nyt tulevat ensimmäisenä mieleen. Heillä molemmilla on paljon tummempi ääni kuin Tarjalla koskaan. Dramaattinenkin sopraano on huomattavasti tummempi kuin Tarjan ääni. Kuuntele vaika jotakin Kirsi Tiihosta tai Johanna Rusasta, ulkomaisista huipuista puhumattakaan. Tuo heleyden puute johtuu osittain ihan tekniikan puutteesta, mutta siitä huolimatta Tarjan ääni on vaalea ja lyyrinen.

        Joululauluista sen verran, että hyvin harvoin lyyrinenkään sopraano niitä laulaa kovin korkealta. Joku Oi Jouluyö nyt tietenkin, mutta nuo perinteiset menevät aika lailla keskirekisteristä. Senkään puolesta eivät oikein kelpaa vertailukohteeksi.

        Itse opettajanani on ollut laulussa joitakin kertoja sopraano, jonka ääni on syvä ja tummansävyinen (huh huh!) ja suorastaan värisyttää kuunnella sitä! Ja korkealtakin lähtee ja kovaa! :D Klassista laulua - eikä tämä opettaja siedä mikkejä! Itselleni hän on takonut kyllä päähän kaikki oikein laulamisen opit ja koska olen kuulemma "kehittynyt ja hyvä oppilas," voi hän nipottaa kohdallani. Samoin tekee toinen laulunopettajani, joka ei ole varsinainen laulunopettaja, vaan musiikin opettaja, mutta joka kiinnittää enemmänkin huomiota lausumiseeni englannin ja muun kielisissä lauluissa. The pitää laulaa joskus thi ja joskus thö yms. -.- mutta siinä sitä oppii. Viimeksi tuli kommenttia siitä, että huulet kääntyy vähän sisäänpäin ku laulan O.o


    • ...sillä itse en sitä todellakaan ole, mutta aika lähelle Tarjan äänialaa kuitenkin pääsen joissain kohdissa ja äänikin vielä tässä kehittyy, kun olen näin nuori.

    • Dobr

      Jep. Turunen on siis lyyrinen sopraano. Kyllä. Itsekin olen lyyrinen sopraano ja voin heittäytyä kyllä leikkimään mezzoa, vaikken sitä ole. Se ei kuitenkaan tee musta mezzoa, eikä pahemmin alttoakaan :D Toisekseen mezzoja ja alttoja on todella vähän, suurin osa karkeasti sanottuna naisäänistä on sopraanon korkeammalla puolella tai niillä main. Tekninen osaaminen on kysymys erikseen..

    • Sopraaaaano

      Turunen on hei kuulkaas dramaattinen sopraano.

      • hän on....

        erään bändin entinen laulaja,
        klassisen laulun (suht alussa oleva) opiskelija.


    • No hei vaan!

      Tarjassa ei ole muuta dramaattista kuin se meteli mitä hän itsestään pitää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe