Äänialojen "tarkka" määrittely

onko olemassa

jonkinlaista määrittelyä, mihin sijoittuvat (erityisesti naisten) äänialat? Siis missä keskimääräisesti "liikkuvat nuottiviivastolla"?

Suomessa ei ilm mezzoa ja alttoa juuri eroteta toisistaan, onko siis vain korkeampia mezzoja (vaikka Knihtilä) ja matalampia (Groop) vai mitenkäs se "virallisesti" menee meillä ja muualla..??

Jotenkin tuntuu hassulta, että miehet määritellään tenori, baritoni, basso-baritoni ja vaikka mitä vielä ja naisilla KÄYTÄNNÖSSÄ sopraano ja mezzosopraano eikä muuta.

t. yksi, joka opettajan mielestä sopraano ja kokee itse olevansa "korkeampi" mezzo.

9

6054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äänityypeistä

Myös naisäänille on olemassa monenlaista erottelua. Pääajatus on (mielestäni), että äänet jakautuvat lyyrisiin ja dramaattisiin (ja myös johonkin siltä väliltä). Riippuu vähän siitä käytetäänkö italialaisen vai saksalaisen "koulukunnan" jaottelua, että miksi mitäkin äänityyppiä kutsutaan. Mutta esim. tässä on naisäänet jonkinlaisessa järjestyksessä:

Subrettisopraano
      Lyyrinen koloratuuri
      Lyyrinen sopraano
      Dramaattinen koloratuurisopraano
      Lyyris-dramaattinen sopraano (Spinto)
      Dramaattinen sopraano

Koloratuurimezzosopraano
      Lyyrinen mezzosopraano
      Dramaattinen mezzosopraano

Alttoja ei liene olemassa juuri lainkaan tätä nykyä. Tai ehkä jossain, mutta ei Suomessa. Siksi altto-osia esim. oratorioissa laulavat tätä nykyä lähinnä mezzot.

Sen, kuinka laajalti kunkin äänen pitää pystyä laulamaan, löydät varmasti joistain kirjoista. Terve ääni on aina laaja, eikä se, että pystyy laulamaan tosi korkealta tai tosi matalalta määritä laulajan äänityyppiä, vaan äänenväri ja se millä alueella ääni soi parhaiten.

Tässä ei mitään tyhjentävää, mut suuntaa-antavaa. Varmaan tulee monta vihaista vastausta, että ei ole noin, mutta sitte saat lukea muiden mielipiteitä. ;)

• Suzie123

Miten niin alttoja ei ole juuri lainkaan Suomessa? Itse omaan alttoäänen, ja kuoroaikoina oli meitä monta muutakin. Ja musiikkikuvioissa pyöriessäni törmään alttoääniin myös, en kovin usein, mutta sen verran usein kuitenkin, etten tunne olevani mitkään luonnonoikku sametinpehmeän, sävykkään alttoääneni kanssa. Onneksi meitäkin on olemassa, meitä tarvitaan!! :-))

• äänityypeistä
        Suzie123 kirjoitti:

Miten niin alttoja ei ole juuri lainkaan Suomessa? Itse omaan alttoäänen, ja kuoroaikoina oli meitä monta muutakin. Ja musiikkikuvioissa pyöriessäni törmään alttoääniin myös, en kovin usein, mutta sen verran usein kuitenkin, etten tunne olevani mitkään luonnonoikku sametinpehmeän, sävykkään alttoääneni kanssa. Onneksi meitäkin on olemassa, meitä tarvitaan!! :-))

En puhunut kuoroaltoista vaan solistisista laulajista. Kuorossa tummempi ääniset usein laulavat alttoa olematta oikeasti alttoja vaan tummempi äänisiä sopraanoja tai mezzoja.

• adsd
        äänityypeistä kirjoitti:

En puhunut kuoroaltoista vaan solistisista laulajista. Kuorossa tummempi ääniset usein laulavat alttoa olematta oikeasti alttoja vaan tummempi äänisiä sopraanoja tai mezzoja.

Ei alttoja vai? Itse olen ainakin saanut kuulla äänialani olevan altto, joskus jopa kohtalaisen matala altto. Miten äänialoja edes jaoitellaan? Eikö matalaääninen ja tummansävyinen muka-mezzo ole juuri sellainen altto?

• lukenut
        adsd kirjoitti:

Ei alttoja vai? Itse olen ainakin saanut kuulla äänialani olevan altto, joskus jopa kohtalaisen matala altto. Miten äänialoja edes jaoitellaan? Eikö matalaääninen ja tummansävyinen muka-mezzo ole juuri sellainen altto?

siis jossain "oopperan maailma" kirja tms sanotaan että soolomusiikissa on altto out, ja nykyään sitä äänialaa ei ole olemassa, vaan se on vanhanaikainen.

Mielenkiintoista.

Toinen teos puhuu kylläkin contraltosta, eli vieläkin syvempi kuin altto, ja samalla saa sen käsityksen että näitä sekoitetaan, en tiedä miksi.
        Ihan kuin saksalaisessa fach-järjestelmässä olisi sopran-mezzosopran/contralt äänialat naisille, ja aina niin että sopraanot ihan erikseen, mutta mezzoista ja contraltoista voi kyllä puhua samassa lauseessa, samasta henkilöstä.

• voiko olla

siis minun "kuorolaulun opettaja" sanoi että olen altto. Siis voiko mies olla altto ja jos niin mitä se siten tarkoittaa?
      Korkeaa vai matalaa äänialaa?
      Minä oon luullut etä ne menee Tenori, Baritoni basso. Niin mihin se altto sitten menee?

• aappa

Jos olet sen verran nuori, että et ole vielä saanut äänenmurrosta kuulut poikalaulajiin, jotka yleensä jaotellaan sopraanoihin, mezzoihin ja alttoihin (joista siis altto on matalin). Murrosiässä pojan ääni madaltuu noin oktaavilla, jonka jälkeen aletaan käyttää miesääniä eli tenori, baritoni ja basso.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Äänialat voidaan jaotella tarpeen mukaan. Esimerkiksi sekakuorossa jotkut altot voivat pystyä korkeisiinkin nuotteihin eli ääniala on laaja. Kuorossa kuitenkin tarvitaan sopraanoja ja alttoja, ja joskus ykkös- ja kakkossopraanoja, alttoja ym.

Äänialan laajuus käy ilmi harjoitusten yhteydessä, vaikka kuorossa kappaleita laulaessa ääniala olisikin jokin tietty.

Samoin miehillä laulajat erotellaan tenoreihin ja bassoihin. Tarkempi jaottelu kappaleiden tarpeiden mukaan.

Nais- ja mieskuoroissa jaottelu voi varmaan vielä olla erilainen, jos tietynlaisia laulajia on käytössä. Olen joskus kuunnellut esim. mieskuoron esittämää versiota jostain laulusta ja yrittänyt hahmottaa, ketkä laulavat alttoa vastaavaa stemmaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      133
      4108
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2096
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    4. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1810
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1750
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      459
      1560
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1312
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      458
      1275
    Aihe