outoja kipuja Tietzen vai mikä??

3.1.2007
HEI, olen 49 v. nainen ja olen jo jo paniikissa oireitteni vuoksi,luin keskustelupalstalta että samoja oireita olisi liittynyt Tietzen-oireyhtymään (minulla ei varmaa diagnoosia).

Oireita ovat:
rintalastan arkuus (selvä kipupiste) ja sydämen kohdalla tuntuvat kivut, mm. jomotusta, puristusta, sähköiskumaisia piikkejä. Myös ympäri rintakehää. Vasemmassa kädessä puutumista, nipistelyä, jomotusta. Myös rintakehässä ja kädessä "elohiiren" kaltaista kipua sekä myös suonenvetomaista kipua. Selässä myös kipua, lapaluihin pistää ja myös alaselässä on tuntunut, munuaisten kohdassa. Tosin olen nyt joulusta asti aika paljon ollut pitkälläni, sekin varmaan aiheuttaa jo vaivoja. Nyt myös on ollut reumaattisen säryn kaltaista, kipu menee kädestä käteen ja aaltoilee. Korkea verenpaine kivun aikana ja pitkin päivää, yöllä kurjaa kun ei saa nukuttua. Sain Encomcor-verenpainelääkkeen, nyt uusi oire oli parina päivänä oksennuksen tunne ja ripuli. Johtuuko lääkkeestä vai kivuista? Pahaolo tuli kovana ruokailun jälkeen. Laihtunut olen paljon, koska ruoka ei maistu tämän takia. Muut kipulääkkeet eivät oikein auta, en haluaisi siihen koukkuun jäädäkään. Verensokeri on ollut koholla, se on nyt seurannassa, liittykö siihen että koko ajan janottaa ja pissattaa sitten tietenkin.

Kivut ovat välillä tosi kovia, olen ollut jo ensiavussa parikin kertaa ja sairaalassa sisällä.
Neljät ekg:t ja kaikki veriarvot on otettu, samoin ylävatsaultra eikä niissä mitää erikoista.Pitävät varmaan jo "luulosairaana".

Onko tietoa kellään Helsingissä hyvää esim. Fysiatrian erikoislääkäriä, joka olisi erikoistunut tähän Tieze-tautiin?? Minulle koko juttu oli uusi asia.

Olen kaatunut pyörällä syyskuussa vasemman käteni päälle ja tehnyt parin kk:n ajan ylävartalotreenejä, voisivatko nämä pahentaa asiaa?

Huh, tulipahan juttua mutta on mukava kuulla kohtalotovereitten kertomuksia.

Edelleen vielä epätietoisuus vaivaa, mikä tämä on?
Onko teitä muita samoilla oireilla olevia? Yritän vielä lisätutkimuksiin jos mahdollista.

Nainen 49v. paniikissa
2381
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Mulla on ihan samat oireet, eikä myöskään selkeää diagnoosia. Joku lääkäri sanoi, että saattaa olla tietze toinen taas sanoi että fibromyalgia. Olen ollut ainakin 6 kertaa EKG:ssä, kaksi kertaa rasitustestissä, ylävatsan ja sydämen UÄ:ssa, pari kertaa ensiavussa, kerran lanssilla. Diabetes todettiin (1-tyyppi) v. 2005 ja sen jälkeen oireet oikeastaan alkoivat tai ainakin muuttuivat pahemmiksi. Ärsyttää todella, kun mistään ei saa apua tai tietoa, mikä vaivaa.

Äänestä

Samat vaivat rangan osalta mutta hyvän OMT fysterapeutin, häneltä saamien ohjeiden avulla on vaivat helpottuneet. Teen isolla ja pienellä jumppapallolla päivittäin sarjat, samoin syvävenyttely ja kuntosali. Lisäksi nyt pilates tyylinen harjoittelu ovat auttaneet. Lääkäristä ei mitään apua tullut, eikä pillereistä. Paitsi ihan akuutissa vaiheessa kipulääke oli tukena että pystyi harjoittelemaan säännöllisesti.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nimetön kirjoitti:

3.1.2007
HEI, olen 49 v. nainen ja olen jo jo paniikissa oireitteni vuoksi,luin keskustelupalstalta että samoja oireita olisi liittynyt Tietzen-oireyhtymään (minulla ei varmaa diagnoosia).

Oireita ovat:
rintalastan arkuus (selvä kipupiste) ja sydämen kohdalla tuntuvat kivut, mm. jomotusta, puristusta, sähköiskumaisia piikkejä. Myös ympäri rintakehää. Vasemmassa kädessä puutumista, nipistelyä, jomotusta. Myös rintakehässä ja kädessä "elohiiren" kaltaista kipua sekä myös suonenvetomaista kipua. Selässä myös kipua, lapaluihin pistää ja myös alaselässä on tuntunut, munuaisten kohdassa. Tosin olen nyt joulusta asti aika paljon ollut pitkälläni, sekin varmaan aiheuttaa jo vaivoja. Nyt myös on ollut reumaattisen säryn kaltaista, kipu menee kädestä käteen ja aaltoilee. Korkea verenpaine kivun aikana ja pitkin päivää, yöllä kurjaa kun ei saa nukuttua. Sain Encomcor-verenpainelääkkeen, nyt uusi oire oli parina päivänä oksennuksen tunne ja ripuli. Johtuuko lääkkeestä vai kivuista? Pahaolo tuli kovana ruokailun jälkeen. Laihtunut olen paljon, koska ruoka ei maistu tämän takia. Muut kipulääkkeet eivät oikein auta, en haluaisi siihen koukkuun jäädäkään. Verensokeri on ollut koholla, se on nyt seurannassa, liittykö siihen että koko ajan janottaa ja pissattaa sitten tietenkin.

Kivut ovat välillä tosi kovia, olen ollut jo ensiavussa parikin kertaa ja sairaalassa sisällä.
Neljät ekg:t ja kaikki veriarvot on otettu, samoin ylävatsaultra eikä niissä mitää erikoista.Pitävät varmaan jo "luulosairaana".

Onko tietoa kellään Helsingissä hyvää esim. Fysiatrian erikoislääkäriä, joka olisi erikoistunut tähän Tieze-tautiin?? Minulle koko juttu oli uusi asia.

Olen kaatunut pyörällä syyskuussa vasemman käteni päälle ja tehnyt parin kk:n ajan ylävartalotreenejä, voisivatko nämä pahentaa asiaa?

Huh, tulipahan juttua mutta on mukava kuulla kohtalotovereitten kertomuksia.

Edelleen vielä epätietoisuus vaivaa, mikä tämä on?
Onko teitä muita samoilla oireilla olevia? Yritän vielä lisätutkimuksiin jos mahdollista.

Nainen 49v. paniikissa

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu