Onko uskonnollaan naisten ympärileikkausta perusteleva muslimi muslimi? Jos ei, niin mikä hän sitten on?
Ja voisitko vihdoinkin vastata tähän argumentaatiooni:
d) Tyttöjen ympärileikkaus liittyy valitettavasti islamin uskoon.
Esimerkkejä:
Hadith (eli perimätieto): “Eräs nainen suoritti ympärileikkauksia Medinassa. Profeetta sanoi hänelle: Älä leikkaa liikaa, sillä se on parempi naiselle, ja toivottavampaa miehen kannalta.”
(Sunan Abu-Dawud: book 41, number 5251)
Yksi Sunnilaisen islamin “neljästä suuresta imaamista”, Ahmad ibn Hanbal siteerasi Muhammadin sanoneen: ”Ympärileikkaus on miehille laki ja naisille se, joka säilyttää heidän kunniansa”.
Nykypäivänä esim. Sheikki Muhammad Sayyed Tantawi Egyptin kuulusta Al-Azhar yliopistosta on kutsunut ympärileikkausta ”ylistyksen arvoiseksi käytännöksi, joka on kunniaksi naisille.”
Kysymys nimim. "Pe.ku":lle
24
909
Vastaukset
"Onko uskonnollaan naisten ympärileikkausta perusteleva muslimi muslimi? Jos ei, niin mikä hän sitten on?"
Tuohon kysymykseen olen jäävi vastaamaan kun en ole Muslimi (enhän sentään voi alkaa Muslimina vastaamaan heidän suullaan kun olen ateisti) ja toisaalta et ole pystynyt antamaan ainuttakaan esimerkkiä kyseisistä tapauksista.
Alla olevassa linkissä olenkin jo esittänyt puolueettomat todisteet että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000031790224
Toivoisin että pystyisit antamaan asiallisia vastauksia.
Useat asiattomat vastauksesi ei kuulu sivistyneeseen käytökseen ja tuohonkin ylläolevaan viestiini vastasit totutun sivistymättömän tapasi mukaan alla olevalla tavalla:
"On siinä sulla "riippumattomat..tietolähteet", joo. Päivän parhaat naurut. ;) Olet aika vekkuli velikulta. Kävitkö muuten aikanaan ns. "kymppiluokan"?"
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1000000000000010&posting=22000000031790224- Nimimerkki epätietoinen
"Alla olevassa linkissä olenkin jo esittänyt puolueettomat todisteet että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat."
Miten kristityt (esim. luterilainen kirkko ja helluntailaiset) toteuttavat tyttöjen ympärileikkaukset?
Tehdäänkö ne kirkoissa vai sairaalassa?
Juhlitaanko ympärileikkausta? Jos, niin miten?
-Epätietoinen- Nimimerkki epätietoinen kirjoitti:
"Alla olevassa linkissä olenkin jo esittänyt puolueettomat todisteet että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat."
Miten kristityt (esim. luterilainen kirkko ja helluntailaiset) toteuttavat tyttöjen ympärileikkaukset?
-Epätietoinen-esittää tukea väitteellesi että Suomessa on sama perinne kuin muissa maailman kolkissa.
http://www.toisinsanoen.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=285&Itemid=99999999
Kaksi lainausta yllä olevasta linkistä.
"Virallisten tilastojen mukaan jopa 97 % egyptiläisnaisista on ympärileikattu. Tapaa harjoittavat sekä muslimit että kristityt"
"Sekä islamin että kristinuskon uskonnolliset auktoriteetit ovat jo vuosia osallistuneet ympärileikkauksen vastaiseen kampanjointiin"- Dhimmi
"Tuohon kysymykseen olen jäävi vastaamaan kun en ole Muslimi (enhän sentään voi alkaa Muslimina vastaamaan heidän suullaan kun olen ateisti..."
Samalla logiikalla olet sekä olet ollut jäävi väittämään aikalailla monta asiaa, jota olet tällä palstalla muslimeista (kirjoitetaan pienellä) kirjoittanut.
Sinä et ole antanut mitään puolueettomia todisteita siitä, että että tyttöjen "ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat." Nuo eivät ole mitään puolueettomia todisteita.
Minä toivoisin, että vaivautuisit vihdoinkin ottamaan kantaa itse esittämääni todistusaineistoon. Millä kumoat sen? Jätät koko ajan vastaamasta.
On totta, että lainaamasi kommenttini ei ollut aivan asiallinen. Siitä pahoitteluni. Mutta eipä peiliinkään katsominen olisi pahitteeksi: Alla käydyssä keskustelussa - kuten nytkin - jätit toistuvasti ottamatta kantaa kysymyksiini ja todistusaineistooni, ja sen sijaan keskityit esittämään asiattomia kommentteja minusta. Tuo kommentti on kirjoitettu sen jälkeen.
Sopivasti jätit myös huomioitta niiden toisten keskustelijoiden kysymykset, jotka koskivat juuri mainitsemaani vastaamattomuuttasi todisteisiini
sekä huomiot, että olin "voittanut" väittelyn heti kättelyssä
Joten voisitko nyt olla mies ja ottaa kantaa? - no evidence
Dhimmi kirjoitti:
"Tuohon kysymykseen olen jäävi vastaamaan kun en ole Muslimi (enhän sentään voi alkaa Muslimina vastaamaan heidän suullaan kun olen ateisti..."
Samalla logiikalla olet sekä olet ollut jäävi väittämään aikalailla monta asiaa, jota olet tällä palstalla muslimeista (kirjoitetaan pienellä) kirjoittanut.
Sinä et ole antanut mitään puolueettomia todisteita siitä, että että tyttöjen "ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat." Nuo eivät ole mitään puolueettomia todisteita.
Minä toivoisin, että vaivautuisit vihdoinkin ottamaan kantaa itse esittämääni todistusaineistoon. Millä kumoat sen? Jätät koko ajan vastaamasta.
On totta, että lainaamasi kommenttini ei ollut aivan asiallinen. Siitä pahoitteluni. Mutta eipä peiliinkään katsominen olisi pahitteeksi: Alla käydyssä keskustelussa - kuten nytkin - jätit toistuvasti ottamatta kantaa kysymyksiini ja todistusaineistooni, ja sen sijaan keskityit esittämään asiattomia kommentteja minusta. Tuo kommentti on kirjoitettu sen jälkeen.
Sopivasti jätit myös huomioitta niiden toisten keskustelijoiden kysymykset, jotka koskivat juuri mainitsemaani vastaamattomuuttasi todisteisiini
sekä huomiot, että olin "voittanut" väittelyn heti kättelyssä
Joten voisitko nyt olla mies ja ottaa kantaa?Dhimmi, sanon samaa sinulle kuin huivimiehelle. Tuhlaat aikaasi. Peku ei esitä mitään todisteita, heittelee vain mutu-tuntumalla väitteitä. Eihän se esittänyt huivimiehen pyytämiäkään todisteita. Puhuu paljon, sumuttaa vielä enemmän ja kaiken lisäksi mainostaa puolueettomuutta. Se ei ymmärrä, että hadithit ovat islamin opin lähteitä ja varsinkin Muhammedin elämä. Ei vaikka muslimit niin itse sanovat. Se tietää ateistina tosiaan muiden uskot paremmin.
- Dhimmi
no evidence kirjoitti:
Dhimmi, sanon samaa sinulle kuin huivimiehelle. Tuhlaat aikaasi. Peku ei esitä mitään todisteita, heittelee vain mutu-tuntumalla väitteitä. Eihän se esittänyt huivimiehen pyytämiäkään todisteita. Puhuu paljon, sumuttaa vielä enemmän ja kaiken lisäksi mainostaa puolueettomuutta. Se ei ymmärrä, että hadithit ovat islamin opin lähteitä ja varsinkin Muhammedin elämä. Ei vaikka muslimit niin itse sanovat. Se tietää ateistina tosiaan muiden uskot paremmin.
...itseänihän minä tässä olen nöyryyttänyt yrittämällä ja yrittämällä. Mutta kiitos kaunis, että vaivauduit kirjoittamaan asianlaidan ylös tähän myös Pe:kun nähtäväksi. Ehkäpä nyt pääsen tästä pakkomielteestäni yrittää keskustella asiasta. Eikä taida tosiaan maksaa vaivaa yrittää keskustella paljon mistä muustakaan, jos ja kun se on tällaista...
- puhuu kristitystä
>>Alla olevassa linkissä olenkin jo esittänyt puolueettomat todisteet että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat.
- sinut maan
Nimimerkki epätietoinen kirjoitti:
-Epätietoinen-pinnalle; Hellarit, evlutit, vapaakirkolliset, babtistit EI YMPÄRILEIKKAUTA KETÄÄN!!!!!!
Olen ollut hellari 25 vuotta ja en ole kuullutkaan, että ns. vapaissa suunnissa, tai evlutissa ympärileikattaisiin ketään. Nuo palstan jutut ovat tuulesta temmattuja. Raamattu kieltää ympärileikkauksen pakanoilta ja jos ei ole ollut ympärileikattu uskoon tullessaan, ei pidä sitä tehdä missään tapauksessa. Jos tekee sen operaation uskonnollisessa mielessä, liittyy samalla juutalaisuuteen ja sen jälkeen ei Jeesus Kristus ole miksikään hyödyksi ihmisen sielun pelastukselle. Ympärileikkaus vie lain noudattamisen tielle, ja se lain täydellinen noudattaminen ei onnistu keneltäkään ihmiseltä.
Ihminen joutuu ympärileikkauskessa pois Jumalan armon alta lain kiroukseen.
1 Kor 7:
18. Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.
19. Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
20. Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
Gal 3:
10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee."
11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta."
12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä."
13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"
Siis kenenkään ei tule ympärileikkauttaa itseään, tai lapsiaan. Jos on terveydellisestä asiasta kysymys, asia on toki erilainen. Voihan jollain olla niin ahdas esinahka, että on pakotettu operaatioon.
>>Miten kristityt (esim. luterilainen kirkko ja helluntailaiset) toteuttavat tyttöjen ympärileikkaukset?
Juhlitaanko ympärileikkausta? Jos, niin miten? puhuu kristitystä kirjoitti:
>>Alla olevassa linkissä olenkin jo esittänyt puolueettomat todisteet että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu mihinkään uskontoon vaan se on perinnettä jota kristitytkin noudattavat.
Sanoinkin että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu kristinuskon perinteeseen vaan se kuuluu muuhun perinteeseen siellä missä sitä harjoitetaan.
Lakia koskeva Raamatuntulkintasi on täysin päinvastainen kuin mitä Raamatussa lukee.
Jeesushan kertoo Raamatussa täyttäneensä lain omalta kohdaltaan ja määrää lain olevan voimassa ikuisesti viimeistä kirjainta ja piirtoa myöten.
Alla kyseiset jakeet:
Matt.5:17-20 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Dhimmi kirjoitti:
...itseänihän minä tässä olen nöyryyttänyt yrittämällä ja yrittämällä. Mutta kiitos kaunis, että vaivauduit kirjoittamaan asianlaidan ylös tähän myös Pe:kun nähtäväksi. Ehkäpä nyt pääsen tästä pakkomielteestäni yrittää keskustella asiasta. Eikä taida tosiaan maksaa vaivaa yrittää keskustella paljon mistä muustakaan, jos ja kun se on tällaista...
mitä olen tuonut esille ei juurikaan omaani ole.
Esille tuomani tiedot on peräisin monista luotettavista lähteistä historiankirjoituksia myöten ja minä en tosiaankaan historiaa tai lähteiden tekstejä ole kirjoittanut.- Nimimerkki epätietoinen
Pe.ku kirjoitti:
esittää tukea väitteellesi että Suomessa on sama perinne kuin muissa maailman kolkissa.
http://www.toisinsanoen.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=285&Itemid=99999999
Kaksi lainausta yllä olevasta linkistä.
"Virallisten tilastojen mukaan jopa 97 % egyptiläisnaisista on ympärileikattu. Tapaa harjoittavat sekä muslimit että kristityt"
"Sekä islamin että kristinuskon uskonnolliset auktoriteetit ovat jo vuosia osallistuneet ympärileikkauksen vastaiseen kampanjointiin"Missä ja mitä väitin? Sinä väitit, että kristityt tekevät ympärileikkauksia, vaikka ympärileikkaukset eivät kuulu uskontoon. Etkö näe siinä ristiriitaa?
Jos kerran kristityt tekevät ympärileikkauksia tytöille, niin voisit mainita missä niitä tehdään ja miksi? - Eihän?
Pe.ku kirjoitti:
Sanoinkin että tyttöjen ympärileikkaus ei kuulu kristinuskon perinteeseen vaan se kuuluu muuhun perinteeseen siellä missä sitä harjoitetaan.
Lakia koskeva Raamatuntulkintasi on täysin päinvastainen kuin mitä Raamatussa lukee.
Jeesushan kertoo Raamatussa täyttäneensä lain omalta kohdaltaan ja määrää lain olevan voimassa ikuisesti viimeistä kirjainta ja piirtoa myöten.
Alla kyseiset jakeet:
Matt.5:17-20 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Ketjun aloituksessa Dhimmi kirjoittaa mm. seuraavaa:
>Hadith (eli perimätieto): “Eräs nainen suoritti ympärileikkauksia Medinassa. Profeetta sanoi hänelle: Älä leikkaa liikaa, sillä se on parempi naiselle, ja toivottavampaa miehen kannalta.”
Yksi Sunnilaisen islamin “neljästä suuresta imaamista”, Ahmad ibn Hanbal siteerasi Muhammadin sanoneen: ”Ympärileikkaus on miehille laki ja naisille se, joka säilyttää heidän kunniansa”.
Nykypäivänä esim. Sheikki Muhammad Sayyed Tantawi Egyptin kuulusta Al-Azhar yliopistosta on kutsunut ympärileikkausta ”ylistyksen arvoiseksi käytännöksi, joka on kunniaksi naisille.>
Kysymys sinulle: nyt kun sinulle on selvinnyt ettei tyttöjen ympärileikkaus kuulu kristinuskoon, voisiko tarkentaa kuuluuko se (sinun mielestäsi) islaminuskoon vai onko nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia? puhuu kristitystä kirjoitti:
...esimerkiksi Yhdysvalloissa suurin osa miehistä on ympärileikattu, vastasivatpa he tai eivät käsitystäsi kristitystä. Sikäli kuin tilastotietoihin on uskomista, suurin osa heistä lukeutuu itse kristittyihin.
Jostain syystä poikalasten ympärileikkaus on Yhdysvalloissa sitä yleisempää, mitä korkeampi on vanhempien tulo- ja koulutustaso. Korkeammilla koulutus- ja tulotasoilla ympärileikataan poikalapsista yhä n. 90%.Eihän? kirjoitti:
Ketjun aloituksessa Dhimmi kirjoittaa mm. seuraavaa:
>Hadith (eli perimätieto): “Eräs nainen suoritti ympärileikkauksia Medinassa. Profeetta sanoi hänelle: Älä leikkaa liikaa, sillä se on parempi naiselle, ja toivottavampaa miehen kannalta.”
Nykypäivänä esim. Sheikki Muhammad Sayyed Tantawi Egyptin kuulusta Al-Azhar yliopistosta on kutsunut ympärileikkausta ”ylistyksen arvoiseksi käytännöksi, joka on kunniaksi naisille.>
Kysymys sinulle: nyt kun sinulle on selvinnyt ettei tyttöjen ympärileikkaus kuulu kristinuskoon, voisiko tarkentaa kuuluuko se (sinun mielestäsi) islaminuskoon vai onko nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia?...onko mielestäsi olemassa vain kaksi vaihtoehtoa:
a)kuuluuko se (ympärileikkaus) islaminuskoon
vai
b) nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia.
Esittämäsi dikotominen kysymys nimittäin näyttäisi viittaavan siihen, että mielipiteesi olisi tällainen.- tietoa?
Aabra-ham kirjoitti:
...esimerkiksi Yhdysvalloissa suurin osa miehistä on ympärileikattu, vastasivatpa he tai eivät käsitystäsi kristitystä. Sikäli kuin tilastotietoihin on uskomista, suurin osa heistä lukeutuu itse kristittyihin.
Jostain syystä poikalasten ympärileikkaus on Yhdysvalloissa sitä yleisempää, mitä korkeampi on vanhempien tulo- ja koulutustaso. Korkeammilla koulutus- ja tulotasoilla ympärileikataan poikalapsista yhä n. 90%."...esimerkiksi Yhdysvalloissa suurin osa miehistä on ympärileikattu, vastasivatpa he tai eivät käsitystäsi kristitystä. Sikäli kuin tilastotietoihin on uskomista, suurin osa heistä lukeutuu itse kristittyihin."
Onko tietoa mikä on ympärileikattujen tyttölasten osuus Yhdysvalloissa? Aabra-ham kirjoitti:
Jostain syystä poikalasten ympärileikkaus on Yhdysvalloissa sitä yleisempää, mitä korkeampi on vanhempien tulo- ja koulutustaso. Korkeammilla koulutus- ja tulotasoilla ympärileikataan poikalapsista yhä n. 90%.lasten silpomisen uskonnollisissa rituaaleissa?
- asia on näin
Pe.ku kirjoitti:
Alla kyseiset jakeet:
Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.Jeesus sanoi alkukielen mukaan, että hän ei ole tullut lakia kumoamaan, vaan täydentämään.
Ympärileikkaus ei kuulu uskovalle kristitylle!!! asia on näin kirjoitti:
Jeesus sanoi alkukielen mukaan, että hän ei ole tullut lakia kumoamaan, vaan täydentämään.
Ympärileikkaus ei kuulu uskovalle kristitylle!!!Sulla on kai ikioma Raamatun käännös mutta sekään ei muuta asiaa miksikään.
Kristityillähän on se yleinen ongelma että vain harva heistä tietää mitä Raamatussa lukee.
Kristityt yleisesti etsivät Raamatusta vain itselle sopivia kohtia ja jos nekään ei ole sopivia niin niistä kukin kristitty tekee itselleen sopivan tulkinnan.
Ylemmässä viestissäni oli juuri se kohta Raamatusta jonka tietääkseni kaikki kristityt vääristää tarkoittamaan päinvastaista asiaa ja itsekin uskovat tuohon valheeseensa.
Kristinuskoisia tuskin kauaa olisikaan jos he tietäisivät mitä Raamatussa lukee.- Eihän?
Aabra-ham kirjoitti:
...onko mielestäsi olemassa vain kaksi vaihtoehtoa:
a)kuuluuko se (ympärileikkaus) islaminuskoon
vai
b) nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia.
Esittämäsi dikotominen kysymys nimittäin näyttäisi viittaavan siihen, että mielipiteesi olisi tällainen.Se riippuu mistä roikkuu; mikäli kohtaan b) vastaus (jota en odottanutkaan tulevaksi) olisi se että ne kuuluvat islamiin, niin myös kohta a) kuuluisi islamiin.
Se tietenkin koskee vain edellä olevaa kombinaatiota.
Tämänhän toki tiesitkin, joten vastaapa sitten kysymykseenkin. Saivartelukin on sallittua. - Eihän?
Eihän? kirjoitti:
Se riippuu mistä roikkuu; mikäli kohtaan b) vastaus (jota en odottanutkaan tulevaksi) olisi se että ne kuuluvat islamiin, niin myös kohta a) kuuluisi islamiin.
Tämänhän toki tiesitkin, joten vastaapa sitten kysymykseenkin. Saivartelukin on sallittua.Puhe on siis tyttöjen ympärileikkauksesta.
Eihän? kirjoitti:
Se riippuu mistä roikkuu; mikäli kohtaan b) vastaus (jota en odottanutkaan tulevaksi) olisi se että ne kuuluvat islamiin, niin myös kohta a) kuuluisi islamiin.
Tämänhän toki tiesitkin, joten vastaapa sitten kysymykseenkin. Saivartelukin on sallittua.Tai esitin sen niin huonosti, että et ymmärtänyt kysymystä. Yritänpä uudestaan:
Esitit dikotomian sisältävän kysymyksen:
"nyt kun sinulle on selvinnyt ettei tyttöjen ympärileikkaus kuulu kristinuskoon, voisiko tarkentaa
(a) kuuluuko se (sinun mielestäsi) islaminuskoon
vai
(b) onko nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia?"
Arveletko ihan tosissasi, että tuollainen dikotominen kysymyksenasettelu olisi edes jossakin määrin kattava? Voisiko siis mahdollisesti olla muitakin vaihtoehtoja (esim. (c), (d) jne?- Eihän?
Aabra-ham kirjoitti:
Tai esitin sen niin huonosti, että et ymmärtänyt kysymystä. Yritänpä uudestaan:
Esitit dikotomian sisältävän kysymyksen:
"nyt kun sinulle on selvinnyt ettei tyttöjen ympärileikkaus kuulu kristinuskoon, voisiko tarkentaa
(a) kuuluuko se (sinun mielestäsi) islaminuskoon
vai
(b) onko nuo yllämainitut osiot kirjoittajineen jonkinlaista islamin harhaoppia?"
Arveletko ihan tosissasi, että tuollainen dikotominen kysymyksenasettelu olisi edes jossakin määrin kattava? Voisiko siis mahdollisesti olla muitakin vaihtoehtoja (esim. (c), (d) jne?Ai ei kelvannut?
Vaihtoehtoja saattaa hyvinkin olla. Minä vain esitin kysymyksen keskustelupalstalla, en suinkaan väitettä elämän tarkoituksesta tai sielun kuolemattomuudesta.
- -karvapää-
asiasta ei puhuta ja Muhammedkaan ei sitä määrää.
- puhutaan
ja Muhammed sen määrää sillä kyllä Muhammedin mukaan naisen pitää säilyttää kunniansa.
Hadith (eli perimätieto): “Eräs nainen suoritti ympärileikkauksia Medinassa. Profeetta sanoi hänelle: Älä leikkaa liikaa, sillä se on parempi naiselle, ja toivottavampaa miehen kannalta.”
Nykypäivänä esim. Sheikki Muhammad Sayyed Tantawi Egyptin kuulusta Al-Azhar yliopistosta on kutsunut ympärileikkausta ”ylistyksen arvoiseksi käytännöksi, joka on kunniaksi naisille.”
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5051455- 641156
- 61862
- 61835
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18807Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101746- 72714
- 30697
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691- 63685