Ostin viime syksynä uuden vm. 2008 auton kovaan rahaan ja auto maksoi nettona n. 27000 e. Autoverouudistuksen jälkeen vastaavan auton uusi netto on n. 25500 e.
Harkitsin nyt dieseleiden halvennuksen vuoksi dieseliin vaihtamista ja kyselinkin sitten muutamasta merkkistä tiukkaa tarjousta ja sen jälkeen nettohyvitystä omasta 3kk vanhasta 2008 mallin autostani, jolla ajettu vasta 4500 km. Järkytykseni oli melkoinen, sillä kaikilla hyvitys oli haarukassa 19500-20500 e. Kaiken lisäksi kauppiaat eivät tulleet yhtään edes vastaan eli hyvitykset olivat lopullisia.
Olen aikaisemmin vaihtanut autoa joka vuosi ja olen aina saanut nettohyvitystä n. vuoden vanhasta autosta vain n.2500 e vähemmän kuin se on uutena maksanut. Eli kun nyt hyvitys 3kk vanhasta autosta on 5000-6000 euroa vähemmän kuin samanlainen ihan uusi(ja 6500-7500 e vähemmän kuin maksoin viime syksynä), niin eipä tarvitse ihmetellä, että miksi kauppa on pysähtynyt. Eihän kukaan täysjärkinen tee kauppaa, mikäli vaihtoauton hyvitys on naurettava.
Kyllä taitaa hyvitykset pikkuhiljaa alkaa nousemaan, kun harvat suoran kaupan ostajat ovat autonsa ostaneet. Muutenhan kauppa pysähtyy kokonaan ja ihmiset ajelevat nykyautoillaan, niin kauan kunnes välirahat muuttuvat järkevämmiksi.
Ei ihme, että autokauppa ei käy.
16
3017
Vastaukset
- Nimetön
Itse vaihdan autoa kerran kuussa. Hyvitykset on mielestäni kohdallaan kun pitää vaihtovälin tiheänä.
- Jeppe1111
Kyllä optimaalinen vaihtoväli on 2-3 viikkoa, säistä riippuen. Kurakelillä auto on kuukaudessa jo niin pahan näköinen ettei siitä saa enää kunnon hyvitystä.
- Kuudennusmies
Heh heh.....Urputat siis siitä kun joudutkin yhtäkkiä maksamaan autosi arvonalennuksen ihan itse !
Aiemmin ( silloin kun autoja ei voinut tuoda itse ulkomailta , ja hyvistä vaihtareista oli pulaa ) sen (arvonalennuksen) maksoivat käytetyn auton ostajat, vaan eivät maksa enää......
Järkytys se varmaan onkin kun huomaa että miten paljon sen kotteron arvo OIKEASTI putoaa kun se ajetaan ulos kaupasta, ehkä opit jotain ? - vuosimalli
Sinulla lienee Mallivuoden 2008 auto, joka on 2007 vuosimallia, se vuodenvaihde teki siitä vuoden vanhan nopeasti.
Autoveromuutoksen seurauksena hyvityshinnat alhaalla, sellaista se, aika näyttää mitn kehittyy jatkossa. - Elämä on
alle 20 tkm ja haluat vaihtaa dieseliin? No, eipä autoilusi ainakaan halvemmaksi tule koska maksat välirahaa ihan riittävästi. Väliraha on muuten aina oikea jos kaupat syntyy. Jos kauppoja ei synny, ei autosi arvo ole oikea, koska ostaja tai myyjä ei hyväksy autosi arvoa. Eikö meillä aleta jo vihdoin tajuta, että autoveron alentamisen seurauksena Suomen autokannan hinnanalennusnopeus lähestyy Eurooppalaista tasoa: auton hinnasta putoaa pois 20-30% ekana vuotena. Näinhän sinulle on juuri käynyt -joten mitä urputat?
- Turkkamalinen
tässä kuussa liikkeisiin tulee TUHANSIA vaihtoautoja.
miten itse autokauppiaana hinnoittelisit nyt vaihtoon tulevan vuoden vanhan auton... tonnin alle uuden vai?
jos varastot on myyjillä täynnä, ei ole mielenkiintoa ottaa sinne pitkäksi hyvitettyä vaihtaria.
Sanoisin että olet olosuhteisiin nähden saanut hyvän tarjouksen..mikään vaan ei näy riittävän - saat????
Onko elämäsi tyhjää ilman autonvaihdon tuomaa uutuudenviehätystä? Elätkö parisuhteessa, kenties itseäsi tyydyttämättömässä? Onko työsi ahdistavaa? Ilmeisimmin koet uuden auton saamisesta sellaisen pikkulapsenomaisen onnellisuuden hurman. Ja se menee ohi kuukaudessa-parissa ja taas uuden auton aika.
Tuttua, niin kovin tuttua itseltäni....Onneksi tajusin ajoissa missä mennään ja lopetin valtavasti rahaa polttavan auton himovaihtamisen. Nyt olen ajellut kolmisen vuotta yhdellä, se on toiminut kohtuu hyvin. Nyt tilanne näyttää kuitenkin siltä, että nykyistä erinomaisesti pelaavaa autoani pidänkin jatkossa niin kauan kuin ei isoja rahoja tarvitse laittaa korjauksiin. Mietteitä lisää mm. valtionvarainministeri Kataisen varoittelut uusista polttoaineveron korotuksista, öljyn maailmanmarkkinahintojen nousu jopa vuoden sisällä 200 dollariin tynnyriltä kysynnästä johtuen, sekä kaavailllut ruuhkamaksut pk-seudulle. Lisäksi tulevaisuuden pääasiallinen polttoainetyyppi autoille on hakusessa (vety/hybridi/sähkö/vai joku muu?).
Koeta ihmeessä pitää pääsi kylmänä ja aja 20910-luvulle autollasi, ja tarkastele tilannetta sitten. - hyvitetyn
enemmän, kuin mitä se oli uutena maksettu. Näin minulle aivan pokkana kerrottiin.
Mahtoiko tuo pitää paikkaansa, kuulin sen useammalta kuin kahdelta uuden ostajalta.- kljhlkjh
Muistan kun vuonna -76 ostettiin uusi Datsun 100a, jolla ajettiin 2v 30t km.
Vaihdettiin se Cherryyn ja saimme amppeerista enemmän kuin uutena olimme maksaneet ja kysyntä oli kova vaihtoautoille.
Myös vuonna 1992 kun ostin 40t ajetun Clion sain siitä v 1995 saman hinnan vaihdossa uuteen pikkuautoon kuin maksoin. Cliolla ajon 60t km.
Nämä ajat on nyt sitten ohi. - veronkevennykset
kljhlkjh kirjoitti:
Vaihdettiin se Cherryyn ja saimme amppeerista enemmän kuin uutena olimme maksaneet ja kysyntä oli kova vaihtoautoille.
Myös vuonna 1992 kun ostin 40t ajetun Clion sain siitä v 1995 saman hinnan vaihdossa uuteen pikkuautoon kuin maksoin. Cliolla ajon 60t km.
Nämä ajat on nyt sitten ohi.ja kartelli on ylitarjonnasta johtuen ahtaalla.
- monia vuosia sitten
kljhlkjh kirjoitti:
Nämä ajat on nyt sitten ohi.autojen hintojen nousukin vuosittain oli selvästi suurempaa kuin nyt inflaation vuoksi. Samoin asuntojen hinnatkin nousivat vuodessa melkoista vauhtia ja olivatpa lainojen korotkin jotain muuta kuin nyt pahimmillaan pitkästi toistakymmentä prosenttiakin. Senpä vuoksi vuoden vanhasta saattoi vaihdossa saada hyvityksenä vielä maksamansa vuoden takaisien hinnan.
- ostajat viisastuneet
Ongelmasi on juuri siinä että käytettyjen autojen ostajat ovat viisastuneet.Ei kukaan täysjärkinen maksa enää vuoden ikäisestä autosta tonnia paria vähemmän kuin uudesta vaikka kyseessä olisi oikein tojota joka paranee homejuuston tapaan mitä vanhempi se on.
Tuohan on edellytyksenä sille että autoliike voisi *oikeasti* hyvittää vuoden ikäisestä 2500 vähemmän kuin uudesta.
Sanalla "oikeasti" tarkoitan sitä että liike suostuisi tarvittaessa ostamaan sen suoralla kaupalla tuohon hintaan eikä piilottelisi uuden auton alennuksia käytetyn hyvitykseen kuten yleensä tehdään.
Sinun tapauksessasi kyseessä oli kuitenkin todellinen hyvitys jos tosiaan jouduit latomaan pöytään vain 2500€ rahaa kun vaihdoit vuoden ikäisen uuteen vastaavaan.- myyjät ei.
Jos auton hyvityshinnat on romahtaneet, samaa ei voi sanoa käytettyjen hintapyynnöistä. Esim. Laakkonen pyytää viime vuoden mallin Golfista enemmän kuin uusi maksaa.
- kun hyvitykset on perseestä
Näinhän se on. Vakavissaan väittävät että tällä hinnalla me näitä sisäänotetaan. Sitten kun kierrät vaihtohallin niin saat huomata että samanlaisesta liike pyytää 4-5 tonnia enemmän. Tokihan vaihtohallin hinnan pitää olla sairaankova jotta tulli voi lätkäistä tuojille isot verot.
- Nimetön
On selvää että autokaupat haluavat nyt myydä vain uusia autoja. Käytettyjä on paljon varastossa (ja niistä on hyvitetty myös liikaa).
Tilannetta täytyy kompensoida antamalla vaihdokista huono hyvitys, jotta koko ajan alaspäin menevä vaihtoautojen hintataso ei tule ikäänkuin vastaan kauppiaalle ja hän joutuu myymään vaihdokin tappiolla.
Sitä paitsi, autokaupassa uudesta autosta saadaan hyvä kate. Lisäksi vaihtoautosta halutaan kate myös, eli se pitää ostaa sisään huomattavasti alhaisemmalla hinnalla kuin millä se myydään taas ulos.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos niitä SUORAN KAUPAN OSTAJIA löytyisi jostakin ja paljon. Omaa autoa ei saa myydyksi järkihintaan itse pois millään, koska niitä suoran kaupan ostajia ei ole autoliikkeen uusille autoille, autoliikkeen käytetyille autoille eikä omalle vanhalle autolle itse myyden!!! - *xxx*
Nimetön kirjoitti:
On selvää että autokaupat haluavat nyt myydä vain uusia autoja. Käytettyjä on paljon varastossa (ja niistä on hyvitetty myös liikaa).
Tilannetta täytyy kompensoida antamalla vaihdokista huono hyvitys, jotta koko ajan alaspäin menevä vaihtoautojen hintataso ei tule ikäänkuin vastaan kauppiaalle ja hän joutuu myymään vaihdokin tappiolla.
Sitä paitsi, autokaupassa uudesta autosta saadaan hyvä kate. Lisäksi vaihtoautosta halutaan kate myös, eli se pitää ostaa sisään huomattavasti alhaisemmalla hinnalla kuin millä se myydään taas ulos.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos niitä SUORAN KAUPAN OSTAJIA löytyisi jostakin ja paljon. Omaa autoa ei saa myydyksi järkihintaan itse pois millään, koska niitä suoran kaupan ostajia ei ole autoliikkeen uusille autoille, autoliikkeen käytetyille autoille eikä omalle vanhalle autolle itse myyden!!!-on rahoitusasiakas mieluisampi ostaja
kuin repullisella riihikuivaa maksava
-rahoitusfirma maksaa provikat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156