Maksavauroita ibuprofeiinista?

Kipee

Maksa-arvoni ovat kohollaan ja olleet jo jonkin aikaa ja sitä ihmetellään nyt. Ultrassa maksa näytti normaalilta. Olen syönyt Buranaa viimeisten vuosien aikana melkein päivittäin tai ainakin viikoittain, annos ei kovin korkea vain noin 200 tai 400 mg/vrk. Voiko se vaikuttaa maksaan? Alkoholia en ole käyttänyt moneen kuukauteen, enkä muita lääkkeitäkään muutamaan kuukauteen. Olen ylipainoinen ja syön paljon makeaa eli nopeita hiilihydraatteja.

9

2800

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

No totta helvetissä Burnana voi vaikuttaa maksaan. Tunnen tapauksen, jossa henkilön maksa posahti jo pelkästä Panadolista.

• ---

"maksa posahti jo pelkästä Panadolista"

Panadolin sisältämä parasetamoli on maksan suhteen oma tyypillinen juttunsa. Varmaankin ollut yliannostus tai toistuvat liian suuret annokset, tai sitten taustalla on ollut vaikuttamassa jokin muu tekijä.

• on syytä mainita.

Panadolin vaikuttava parasetamol kuormittaa maksaa aivan eri tavalla kuin buranan vaikuttava aine ibuprofeeni.
        Parasetamoli on maksatoksinen lääkeaine. Suurin sallittu määrä terveellä (jolla ei ole maksasairauksia tms) on 4g. Alkoholin kanssa sitä ei kannata missään tapauksessa ottaa! Että krapula päänsärkyyn sitten jotain muuta, tai ei yhtään mitään.

Tuttavasi on ilmeisesti syönyt kyseistä lääkettä enemmän kuin on sallittua ja pitkäaikaisesti?! Tollaisessa tapauksessa ei oo kummakaan että poksahtaa.

• Kipee

Käsitykseni mukaan parasetamoli onkin maksalle pahempi kuin ibuprofeiini.

Ehkä minun maksa-arvojani nostaa vain ylipainosta johtuva maksan rasvoittuminen tai häiriö rasva-aineen vaihdunnassa, jossa maksa on oleellinen.

• ---
        Kipee kirjoitti:

Käsitykseni mukaan parasetamoli onkin maksalle pahempi kuin ibuprofeiini.

Ehkä minun maksa-arvojani nostaa vain ylipainosta johtuva maksan rasvoittuminen tai häiriö rasva-aineen vaihdunnassa, jossa maksa on oleellinen.

Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, onko muita lääkkeitä käytössä. Mainitset rasva-aineenvaihdunnan häiriöstä, kuten asian ilmaiset. (Muistelisin joskus törmänneeni simvastatiinin aiheuttamaan maksa-arvojen nousuun.)

Kuitenkin: hoida asia omalääkärin kanssa. Tai kuulostaa siltä, että niin olet tehnytkin.

• Kipee
        --- kirjoitti:

Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, onko muita lääkkeitä käytössä. Mainitset rasva-aineenvaihdunnan häiriöstä, kuten asian ilmaiset. (Muistelisin joskus törmänneeni simvastatiinin aiheuttamaan maksa-arvojen nousuun.)

Kuitenkin: hoida asia omalääkärin kanssa. Tai kuulostaa siltä, että niin olet tehnytkin.

Buranan lisäksi viimeksi olen syönyt Triptyliä (30 mg/vrk), joka tässä syksyllä lopetettu, mutta maksa-arvot olivat edelleen senkin jälkeen nousussa (ALAT, ASAT, GT, bilirubiini). Nyt niitä ei ole tämän vuoden puolella tarkistettu.

Kaikki muut veriarvoni ovat suorastaan erinomaiset, olleet aina, esim. kolesterolit ja sokerit huolimatta ylipainostani. Maksa-arvoissa on ollut muutaman vuoden ajan vähän kohoamista ja minulla on kohonnut verenpaine, muttei vielä lääkitystä siihen.

Fyysinen ja psyykkinen kuntoni ovat huonot. Tunnen olevani jatkuvasti äärimmilleen stressaantunut vaikean elämäntilanteen vuoksi; ehkä elimistöni reagoi siihen.

Lähisukulaisellani on rasvamaksa, maksakirroosi ja maksasyöpä, joihin tosin hänellä syyksi on arveltu runsas alkoholin käyttö. Eli totta kai mietin jotakin perinnöllistä "heikkoutta" maksan osalta.

Odotan kutsua sisätautien poliklinikalle. Mikä tuntuu kyllä jotenkin sittenkin ehkä vähän liioitellulta.

• pikke
        Kipee kirjoitti:

Buranan lisäksi viimeksi olen syönyt Triptyliä (30 mg/vrk), joka tässä syksyllä lopetettu, mutta maksa-arvot olivat edelleen senkin jälkeen nousussa (ALAT, ASAT, GT, bilirubiini). Nyt niitä ei ole tämän vuoden puolella tarkistettu.

Kaikki muut veriarvoni ovat suorastaan erinomaiset, olleet aina, esim. kolesterolit ja sokerit huolimatta ylipainostani. Maksa-arvoissa on ollut muutaman vuoden ajan vähän kohoamista ja minulla on kohonnut verenpaine, muttei vielä lääkitystä siihen.

Fyysinen ja psyykkinen kuntoni ovat huonot. Tunnen olevani jatkuvasti äärimmilleen stressaantunut vaikean elämäntilanteen vuoksi; ehkä elimistöni reagoi siihen.

Lähisukulaisellani on rasvamaksa, maksakirroosi ja maksasyöpä, joihin tosin hänellä syyksi on arveltu runsas alkoholin käyttö. Eli totta kai mietin jotakin perinnöllistä "heikkoutta" maksan osalta.

Odotan kutsua sisätautien poliklinikalle. Mikä tuntuu kyllä jotenkin sittenkin ehkä vähän liioitellulta.

Tuollaiset asiat pitää ehdottomasti tutkia, jos ei osata sanoa perustutkimuksilla mistä johtuu. Toivottavasti pääset pikimmiten sinne sisätautien polille ja siellä löydetään vastaus ongelmaan.
        Voimia!

• ---
        on syytä mainita. kirjoitti:

Panadolin vaikuttava parasetamol kuormittaa maksaa aivan eri tavalla kuin buranan vaikuttava aine ibuprofeeni.
        Parasetamoli on maksatoksinen lääkeaine. Suurin sallittu määrä terveellä (jolla ei ole maksasairauksia tms) on 4g. Alkoholin kanssa sitä ei kannata missään tapauksessa ottaa! Että krapula päänsärkyyn sitten jotain muuta, tai ei yhtään mitään.

Tuttavasi on ilmeisesti syönyt kyseistä lääkettä enemmän kuin on sallittua ja pitkäaikaisesti?! Tollaisessa tapauksessa ei oo kummakaan että poksahtaa.

Tämän tietämäni tapauksen henkilö EI ollut ottanut yliannostusta, söi sallittuja määriä - mutta käytti Panadolia pitkäaikaisesti.

• kris mis

Krillin öljy, tai jos sitä et löydä, niin kalan öljy, kalan maksan öljy on sellainen taika öljy, joka laittaa maksan toimimaan erinomaisesti. Ei vaan sitä, se myös auttaa laihduttamisessa.

Mutta jos karkit menee kuitenkin ja kaikki muut buranat menee myös, no joo.... se öljy neutrolisoi ne effektit. Mut mä en syö karkkeja, enkä ota buranaa.. koskaan.. joka tarkoittaa, että sinullakin on potentiaali olla ottamatta mitään noista.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe