Olen useamman vuoden käyttänyt Oxepam 50 mg iltaisin unen saamiseen. Otan napin 2-3 kertaa viikossa ja olen huomannut seuraavanlaisen sivuilmiön. Kun otan Oxepamin ei ole tarvis ottaa särkylääkettä, kuska helvetilliset säryt katoavat jalkateristä ja varpaista, myös lihakset tuntuvat rentoutuvan. Niin säryt ovat seurausta diapeetteksesta.
Minua varoitettiin koukkuunjäämisen vaaroista ja nyt olen ollut kokeiluluenteisesti 3-viikkoa ilman kyseistä lääkettä, mutta vieroitusoireita en ole havainnut. Unen saaminen on ollut vaikeaa särkyjen iskiessä iltaisin, mutta muuten olo on hyvä.
Ihminen tarvitsee unta ja olen miettinyt, että jatkanko ko. lääkkeen käyttöä, toisaalta tun lääkkityksen lopettaminenkaan ei näköjään tuota ongelmia.
Oxepam, neuropaattiset säryt ja
5
1503
Vastaukset
- Jotakin tietävä
Oksatsepaami kuuluu bentsodiatsepiineihin ja aiheuttaa helposti riippuvuutta, säännöllisesti käytettynä. Tosin ihmiset ovat yksilöitä, ja toisille ei välttämättä tule juuri ollenkaan vieroitusoireita pitkäaikaisen päivittäisen käytönkään jälkeen, joidenkin vieroitus taas saattaa kestää jopa vuosia.
Et selvästikään kuulu päivittäisten käyttäjien ryhmään, joten riski riippuvuutenkin on huomattavasti pienempi, sillä lääkkeen puoliintumisaika (metabolisoituminen maksassa) on suhteellisen lyhyt. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö 2-3:n viikottaisen annoksen määräkin riitäisi riippuvuuden syntymiseen. Eli jos olet siitä huolissasi, niin kannattaa aika ajoin pitää vaikka pari viikkoa "vapaata" lääkkeen käytöstä, täten kontrolli pysyy paremmin, ja mahdolliset riippuvuuden oireet tulevat helpommin esille.
50mg:n Oksatsepaamin kerta-annos on melko jykevä, joten ei ihme , että toimii hyvin myös lihasrelaksanttina ja säryn helpottajana. Kunhan ei käytä lääkettä liian usein, ettei toleranssi pääsee kasvamaan liikaa.
BTW: Wyeth on lopettanut Oxepam-nimellä käytetyn lääkkeen valmistamisen, vastaavia lääkkeitä ovat Oxamin ja Opamox. ;)- -aloittaja-
...on Orionin tuote, joten sori. Olen minä kokeillut muitakin tuotteita, mutta niistä ei ole ollut apua.
Se näissä jalkasäryissä on ikävintä, että mitä enemmän liikut päivällä, niin iltaisin sen sitten tuntee.
- SecretOrchid
Minä itse käytin diapameja ja opamoxia maaliskuusta 2011 alkaen ja välillä meni muutama vielä alkhokoholin kanssa. Lääkkeiden vahvuus nousi minulla tässä 5mg -> 50mg. Lopetin 2viiikkoa lääkkeet, mutta minun ainoat oikeet olivat hikoilu ja väpinä joka kesti 2pv:n ajan. Ensimmäiseen päivään saattoi vaikuttaa myös darra... Olin kyllä ihmeissäni että selvisin niin vähällä!
- Xanoristi
Xanor on hyvä lääke ahdistukseen ja paniikkihäiriöön.Se on myös aika edullinen lääke.Mutta se aiheuttaa tosi pahan riippuvuuden..ainaskin minulle.Käytän päivittäin 2mg depot,aamuin sekä illoin.Esim.diapam on aivan turha lääke mielestäni,se ei auta ahdistukseen ollenkaan.Lopuksi ihmettelen että miksi bentsoja ei määrätä jos se on ainoa keino joka auttaa??Ei mitkään terapiat auta jos on aivan `¨valmis `¨olo.
- Ei hätää
Mullakin muutamaa eri rauhoittavaa ollut käytössä pari vuotta. Diapam, ja Xanor. En ole koukuttunut, tosin mulla on myös vähäistä käyttö. Välillä pidän pidempia (viikkoja) taukoja ihan testimielessä että tuleeko vieroitusoireita, yms. Ei ole tullut. Olenkin sitä mieltä että jos syöt tuolla annostuksella ja sitten pidät ne muutamat välipäivät jatkossakin, niin sulla ei ole mitään hätää asian kanssa. Diapam auttaa mulla kipuihin, opamox ei auttanut. Mut pitää kokeilla uudelleen, jos noi xanorit vaikka vaihtais niihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi933554Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562526Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla152438Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi682302Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162181Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1021242Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671107Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611016Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K4001015Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142979