makeanhimo

vinkkejä!

Olen jälleen kerran laihiksella ja tällä kerralla tukena Painonvartijat. Kertokaapa vinkkejä, miten pystyn hillitsemään makeanhimoni??? Auttaako kromitabletit oikeesti?

29

12782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katso vanhat ketjut
    • ...

Itse en ole kromitabletteja käyttänyt mutta äitini on ja on kuulema huomannut eron

• pistepirkkolirkku

Kokeilin niitä viime vuonna, mutta en huomannut mitään eroa, joten jätin pois. Kaikki tärkeät hivenaineet ja vitamiinit pitäisi saada ruuasta. Jos näin ei ole, silloin on aika tehdä ruokaremonttia. Tietysti multitabsia tai jotain muuta voi ottaa tai jos on todettu jonkun tietyn aineen puute, niin silloin sitä, mutta normaalisti tavallinen ruoka pitäisi olla se, josta saadaan kaikki tarvittava. Makeanhimo lähtee omia aikojaan, kun alkaa syödä oikein ja mitä kauemmin syö oikein, sitä vähemmän enää tekee mieli makeaa. Ennen olin kova syömään irtokarkkeja, mutta nykyään minua etovat ne ja suussa ne maistuvat lähinnä sokerivelliltä. Ajan myötä myös vihannekset alkavat maistua makealta, vaikka aiemmin olisi saattanut tuntua, että ne ovat ihan mauttomia. Makeanhimossa kannattaa ajan antaa tehdä tehtävänsä. Alussa kun sinnittelee ja vastustaa makeanhimoa, siitä pääsee hiljalleen kokonaan eroon.

• Mafalda82

Osta 3 kg pussi makeita porkkanoita eurolla!! napostele kuorittuja porkkanoita iltasella television äärellä..Nam!

• heartshapedglasses

Ajattelin sanoa itse täysin saman, en vain olisi osannut muotoilla noin hyvin. Itse huomasin myös sen (yrittäessäni päästä eroon sokerin pakonomaisesta mässyttämisestä), että makeannälkä ei tunnu niin pahalta ihan alkuun, kun korvaan sokerin jollain terveellisemmällä makealla. Itse tein ekan viikon parin ajan hedelmäsalaattia, johon laitoin hieman hunajaa tai söin rusinoita. Sitten sen ekan viikon parin jälkeen, ei enää tuntunut sokeri niin houkuttelevalta.:) Ja ruokaremontti ja se että todella katsoo, että saa kaiken tarvittavan, auttaa myös todella paljon. Säännöllisillä ruoka-ajoilla on myös positiivisia vaikutuksia! Tsemppiä aloittajalle ja muille!

• Tytön äiti

Siirryin käyttämään vihanneksia päivittäin vähintään 500gr ja jätin turhat hiilarit pois.

Ei ole ennenkään juurikaan tehnyt mieli makeaa, mutta nyt ei tee lainkaan mieli.

• ...............

Kun tekee mieli makeaa, sytytä nopeasti tupakka suuhun, tai jotain muuta.. Olisi kyllä kiva saada jokin lääke tohon makeanhimoon.

• Gaaroliina

..olen syönyt surutta päärynöitä ja mandariineja, 5-7 hedelmää päivässä.

• annexan
        Gaaroliina kirjoitti:

..olen syönyt surutta päärynöitä ja mandariineja, 5-7 hedelmää päivässä.

makeanhimoon auttaa tai ainakin hillitsee sitä: hedelmät. varsinkin: viinirypäleet. Niitä, kun popsii 6-10 kappaletta, niin on jo aika hyvin makeanhimo tyydytetty. ainakin omallakohallani toimii tämä. Tai vastaavasti syö purkillisen ananasmurskaa ja juo sen mehun, niin sekin auttaa.

• nikotiinia

Olen ajatellut, että ihmiset lihoo ku lopettaa tupakoinnin niin oisko hyvä laihdutuskeino se, että aloittaa tupakoinnin? Ois sormilla jotain tekemistä ja maut laimenis ja jääkaappi ei ois koko aikaa mielessä. Tämä pimys aiheuttaa myös makeanhimoa eli jos tupakois katulampunn valossa niin laihtuis - onko kukaan kokeillut?

• Jouluna paino putosi...

MOi!
      Itselläni oli pieni ongelma noiden herkkujen kanssa... Mutta minulla auttoi se, että lupasin itselleni olla syömättä niitä liikaa. Päivässä yksi pulla tai 5 palan suklaa patukka ei tapa, vaan estää liian himon kasvamisen. JA erittäin tärkeä asia on aamupala. Mieti mitä syöt aamiaiseksi, liian makea aamupala aiheuttaa aamusta liian korkean sokeripiikin vereen, joten keho vaatii loppupäivänkin liikaa sokeria. Itse poistin aamustani kaiken liian sokerin. Sokeroidut hedelmämyslit on pahinta, mitä voi syödä "sokerittomana" ja terveellisenä... Puuro tms. sokeroimattomien marjojen kanssa menee aamuisin helposti mikrossa. Lisäksi leipä ja kaksilasia juomista (joka ei siis ole tuoremehua, liikaa sokeria! Esim. lasi maitoa ja lasi vettä on hyvä). JA kun makean himo iskee, juo IISO lasi vettä tai maitoa. Ihmiset luulevat usein janoa "pieneksi napostelu" näläksi. Tabletteja ei kannata himoon alkaa syömään, pitemmällä aikatähtäimella kehosi vain kärsii ylimääräisistä lääkkeistä ja et opi hallitsemaan syömistäsi.

• ahmimen jokseenkin kurissa

Jos makean himoa on hurja ja makean syönti ongelma, naispuolisen ihmisen kantsii miettiä voiko se johtua hormooneista? Mitä ehkäisyä käytätte? Itse vaihdoin ehkäisymenetelmää ja sain makean ahmimisen kuriin:)

• ja kipittelemään metsäpolulle

,se auttaa päästä varpaisiin, niin fyysisesti kuin henkisesti! Itse kärsin aina koko päivän kokoaikaisesta makeanhimosta, ja mussutan suklaata ja karkkia jatkuvasti. Olen vuosien varrella kokeillut kaikkea mahdollista kromituotetta, ruokahalua hillitsevää tai muka kylläisyyttä lisäävää tuotetta. Mikään ei ole minulle auttanut. tuo vinkki, ettei ala päivää liian sokerisesti, on jonkin verran auttanut. Yleensä syöpöttelyyn liittyy myös opittua käytöstä, jota kannattaa yrittää poisoppia. Esim. olen ns. oppinut, että ruoan tai terveellisenkin välipalan "jälkiruoaksi" on saatava vieläherkutella. Todellista tarvettahan minulla ei voi olla. Säännöllinen liikunta on minulla ainoa asia mikä jotenkin katkaisee kokoaikaista himoa. Liikunnasta tulee hyvä olo, ja sitä voi maistella vielä pitkään liikunnan jälkeen. Onko kukaan kokeillut, pitääkö paikkansa, että jos pinnistelee, makeanhimo menee 15 minuutissa ohi ja vähitellen hiipuu pois? Tuntuu aika vaikealta...

• 15 minuutin odottelu

on yleisesti ottaen toiminut mulla!! Ei se helppoa ole, EI TODELLAKAAN..., mut sinnikkyys kannattaa!!! Ja kannattaa juoda iso lasillinen vettä!!
        Toisinaan otan yhden lusikallisen hunajaa päivässä, (juu tiedän) se on makeaa, mut terveellisempää kuin karkit, limsat, jäätelöt, suklaat eikä se lihota!! Ja tosiaan, kun se on niin makeaa, niin lusikallinen riittää...esim. suklaata voi äkkiä joutua syömään todella monta palasta, että saa makeanhimon tyydytettyä!!
        Toivottavasti näistä keinoista on muillekkin apua!! =)

• selkäranka..
        15 minuutin odottelu kirjoitti:

on yleisesti ottaen toiminut mulla!! Ei se helppoa ole, EI TODELLAKAAN..., mut sinnikkyys kannattaa!!! Ja kannattaa juoda iso lasillinen vettä!!
        Toisinaan otan yhden lusikallisen hunajaa päivässä, (juu tiedän) se on makeaa, mut terveellisempää kuin karkit, limsat, jäätelöt, suklaat eikä se lihota!! Ja tosiaan, kun se on niin makeaa, niin lusikallinen riittää...esim. suklaata voi äkkiä joutua syömään todella monta palasta, että saa makeanhimon tyydytettyä!!
        Toivottavasti näistä keinoista on muillekkin apua!! =)

ja jätä ne karkit hyllyyn

• ja paremmin...
        selkäranka.. kirjoitti:

ja jätä ne karkit hyllyyn

...

• sama ongelma :/

olen itse myös aikamoinen makeahiiri. yksi keino on aina auttanut, mutta siinä täytyy vaan olla sinnikäs. eli yksinkertaisesti hillitsee itsensä. heti makeanhimon yllättäessä, keksin jotain tekemistä, lähden lenkille, puuhastelen, puren porkkanaa ( tai ahmin ylipäätään mitä tahansa hedelmiä ). Tarpeeksi kauan kun on ilman niin makeanhimo laantuu ja loppuu kokonaan. Tärkeä osa tätä on säännöllinen ruokailu. ja jos ruoan päälle tekee mieli makeaa taas puremaan hedelmää tai syömään vaikkapa jogurttia. tietysti, ongelma on se, että kun sitten jonain päivänä antaa itselleen luvan syödä jotain makeaa, rumban saa aloittaa alusta. ikuinen kierre :/

• itellä ei hiveätä makeanhimoa ollut ikinä tähtitorttu tai pulla maistuu galleriaan tulee uusi kuva kunhan kehitys näkyypi
      eli tavoite ensi perjantai 99 kg tiistaina 107,4

tänään aamulla 104,5

• kauhee himo

Mielestäni parasta olis jos voisit laittaa jonkun muun kauppaan puolestasi. Sillä kaupassahan se jostain syystä iskee se tottumus ottaa jotain "pientä" vähän iltaa varten. Kun ei sitä makeaa kotona ole, niin harvoin sitä itse lähtee räntäsateessa lähikaupasta hakemaan.

• auttavat makeanhimoon

Esim kuivattu papaya tai mango. Joulun alla saa myös niitä vähän parempia taateleita. Kuivatuissa hedelmissä on myös rautaa. Sopivat urheilijoille myös verensokerin tasaajiksi, pitävät sen pidempään tasaisena kuin suklaa. Mutta jos et pysty olemaan illalla syömättä koko pussia loppuun, osta irtomyynnistä 100 g kerrallaan. Jos ostat noita lähinnä iltanapostelua varten, osta kuivattuja omena- tai banaaninaksuja (rautaa vähemmän kuin muissa, mutta myös sokeria ja niitä ehkä pelkäämiäsi kaloreita.) Itseäni omenalastut eivät innosta, yleensähän kalori maistuu hyvältä:):)

• toimiidd

Itse tyydytän makeanhimoni näillä pehmeillä ja sokerittomilla läkerol pastilleilla. Ai että ovat hyviä! Ja vaikka joskus menee koko rasia, ei haittaa, sillä yksi rasia sisältää vain n.40kcal, joten suosittelen lämpimästi! :)

Tsemppiä laihdutukseen kaikille!

• ..............................

Joillakin kromi vaikuttaa lähes heti, toisilla muutaman päivän päästä. Se vaihtelee joten ei kannata luovuttaa, koska ne todella TOIMIVAT!

Itsellä meni 2-3 viikkoa ennenkuin ruoka/herkku halut hävisivät KOKONAAN, olin ihan shokissa! Kromeja kannattaa käyttää jatkuvasti koska ne toimivat ennemmin tai myöhemmin.

• kokeillut

Laihdutin jokunen vuosi sitten kylmästi useamman kilon. Jätin kaiken makean ja rasvan pois, siitä se lähti. Ensin oli ihan selkeät "vieroitusoireet" hikoilua, palelua ja ihme himoja, mutta ne menivät ohi 2-3 viikossa. Sen jälkeen ei tehnyt mieli makeaa. Minäkin syön Läkeröl-pastilleja ja sen lisäksi purkkaa. Kaikki hedelmät eivät käy minulle, mutta syön niitä jotka sopivat. Nyt on taas laihdutettava joulun herkuttelut tuskalla ja vaivalla. Kaikille onnea yritykseen, lopputulos palkitsee. Muistakaa myös liikkua ja juoda paljon vettä.

• itsellä

makeanhimo katosi painonvartijoissa itsestään säännöllisen ja terveellisemmän ruokavalion myötä. On mulla kokemuksia kromitabuistakin, mut en muista että olisi sen kummallisempaa eroa huomannut. Marjat vie makeanhimon hyvin, esim pakastemarjoja ja vähän rasvatonta jogurttia.

• ...sax

itse olen saanut makeanhimon pois jättämällä karkit pois ja syömällä mandariineja.

• Jatrakehoija

Olin aikoinaan vuoden ilman pullaa, kakkua, karkkia yms makeeta, joka sisälsi sokeria ja rasvaa. Ajattelin vain tilanteissa, joissa sitä oli tarjolla, että ne tuhoavat minut ja tekevät epäonnelisiksi. Ajattelin, että vaikka söisin koko kaupan tyhjäksi sokeria sisältäviä tuotteita en tulisi kuin masentuneeksi. Kun en syönyt niitä tuotteita, tulin vain onnellisemmaksi, koska en tuntenut huonoa omaa tuntoa ja aloin voida paremmin. Painokin putosi, iho rupesi voimaan paremmin. Tässä oli se inhottava puoli, että joutuu sanomaan kaikille rasvan ja sokerin ttputtajille " Ei kiitos" aina kun he tarjoavat jotain hyvää. Joutuu selittelemään liikaa ja rupee ärsyttää, kun he eivät tajua sitä,että ei syö enää niitä tuotteita. Mutta tämän työn jälkeen voi olla tyytyväinen. Kun ei ole syyllisyyttä syömisestä, energiaa siirtyy aivan uusiin iloisiin juttuihin. Elämä voi olla jossain määrin omissa käsissä, jos sitä haluaa. Voimia kaikille!

• ihrapylly
      • gonebabygone

Aamiainen on äärimmäisen tärkeä, ja etenkin se että se on PROTEIINIpitoinen. Joku puuro tms. En ymmärrä niitä jotka suosittelee, itelläni tulee ainakin heti nälkä sen jälkeen.

Purkki vaikka rahkaa ja ananaspaloja ja pellavansiemeniä joukkoon on bueno, vaikka ruisleivän ja raejuuston kera. Pitää nälkää ja hillitsee syömistä koko päivän. Proteiinipitoinen ja tarpeeksi rasvaa sisältävä (pähkinät, kasviöljyt, margariini!) ruokavalio ylipäätään on tehokas tapa estää verensokerin heilahteluja ja ylipäätään makeanhimoa. Mä erotan ainakin paljon selkeemmin nykyään tällä tavalla sen verensokerista johtuvan makeanhimon ja sen oikean, vaikkapa hormoneista johtuvan. Jälkimmäinen saa tyydytyksen jo parista suupalasta ja oon huomannut että sitä nauttii enemmän makeastakin, kun sitä ei syö ns. väärään nälkään.

Ei makeassa sinänsä mitään pahaa ole, jos on makeanhimo eipä sitä mikään pseudo-kevyt-vaihtoehto-tyyliin kuitenkin saman verran kaloreita-tuote-joka ei sisällä sokeria hirveesti tyydytä, itseasiassa saattaa vaan lisätä sitä himoa. Ja omasta kokemuksesta jos sen himon ignoraa niin palaa se sit kuitenkin jossain vaiheessa, kahta kauheampana jolloin voi sortua syömään kerralla paljon.

Jos tekee mieli makeaa, kannattaa tarkastaa että onko muuten täysi olo ja syöny tarpeeks, ja jos niin on niin ostaa vaikka pätkiksen, suffelin tai vaikka 100 g pienen karkkipussin. Toi 100 g on aika hyvä pitää mielessä, että syö vaan sen verran makeaa päivässä, eli kohtuus siinäkin ja oikeestaan sekin on jo aika paljon. Todellakin, makeanhimo tosiaan tyydyttyy jo yhdestä suklaapalasta. Tietty himo voi iskeä mut kun odottaa joku pari minsaa eikä enää maista sitä niin ohi menee kyllä. Sokeri vaan nostaa sitä insuliinia ja sen voi helposti tulkita makeanhimoks ja voi syödä liikaa.

Eikä tietty joka päivä makeaa kannatakaan syödä tota 100 g, mut jos haluaa, voi vaikka tyyliin just ostaa pätkiksen joka päivälle.

• gonebabygone
        gonebabygone kirjoitti:

Aamiainen on äärimmäisen tärkeä, ja etenkin se että se on PROTEIINIpitoinen. Joku puuro tms. En ymmärrä niitä jotka suosittelee, itelläni tulee ainakin heti nälkä sen jälkeen.

Purkki vaikka rahkaa ja ananaspaloja ja pellavansiemeniä joukkoon on bueno, vaikka ruisleivän ja raejuuston kera. Pitää nälkää ja hillitsee syömistä koko päivän. Proteiinipitoinen ja tarpeeksi rasvaa sisältävä (pähkinät, kasviöljyt, margariini!) ruokavalio ylipäätään on tehokas tapa estää verensokerin heilahteluja ja ylipäätään makeanhimoa. Mä erotan ainakin paljon selkeemmin nykyään tällä tavalla sen verensokerista johtuvan makeanhimon ja sen oikean, vaikkapa hormoneista johtuvan. Jälkimmäinen saa tyydytyksen jo parista suupalasta ja oon huomannut että sitä nauttii enemmän makeastakin, kun sitä ei syö ns. väärään nälkään.

Ei makeassa sinänsä mitään pahaa ole, jos on makeanhimo eipä sitä mikään pseudo-kevyt-vaihtoehto-tyyliin kuitenkin saman verran kaloreita-tuote-joka ei sisällä sokeria hirveesti tyydytä, itseasiassa saattaa vaan lisätä sitä himoa. Ja omasta kokemuksesta jos sen himon ignoraa niin palaa se sit kuitenkin jossain vaiheessa, kahta kauheampana jolloin voi sortua syömään kerralla paljon.

Jos tekee mieli makeaa, kannattaa tarkastaa että onko muuten täysi olo ja syöny tarpeeks, ja jos niin on niin ostaa vaikka pätkiksen, suffelin tai vaikka 100 g pienen karkkipussin. Toi 100 g on aika hyvä pitää mielessä, että syö vaan sen verran makeaa päivässä, eli kohtuus siinäkin ja oikeestaan sekin on jo aika paljon. Todellakin, makeanhimo tosiaan tyydyttyy jo yhdestä suklaapalasta. Tietty himo voi iskeä mut kun odottaa joku pari minsaa eikä enää maista sitä niin ohi menee kyllä. Sokeri vaan nostaa sitä insuliinia ja sen voi helposti tulkita makeanhimoks ja voi syödä liikaa.

Eikä tietty joka päivä makeaa kannatakaan syödä tota 100 g, mut jos haluaa, voi vaikka tyyliin just ostaa pätkiksen joka päivälle.

Joku "kaloriton" läkerol-pastilli on ehkä pahinta mitä voit keholles antaa. Luepa se sisältöseloste ja mieti kaks kertaa haluutko tunkee pelkkää makeutusainetta ja sisäelimiäs turvottavia säilöntäaineita sisällesi. (Sama muuten menee light-virvoitusjuomiin...)

Joo, eipä karkeissakaan niitä ravintoarvoja kovin ole, mutta sentään Jotain mitä elimistö voi hyödyntää, tietty suurina määrinä ja pidemmällä välillä muodostuu läskiksi, mutta kohtuudella ja muuten tasapainoseen ruokavalioon suhteutettuna.

Kaikki light-tuotteet on jotenki tosi epäilyttäviä. Just jossain mainoksessakin kun sanotaan "ei rasvaa EIKÄ sokeria" - jugurtissa - öö, eli mitä siinä sitten on? :D

Pitäis joku päivä mennä lukemaan netistä mitä ne kaikki aineet oikeesti tarkottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe