RAHASTA JATKUVAA RIITAA!!!

v...u !

Mikähän avuks kun jatkuvaa riitaa miehen kanssa rahan käytöstä. Toisin sanoen joudun olemaan kuin äiti pikkulapselle kun mennään johonkin isompaan kauppaan tai muuhun. Mies on ostamassa jos minkäkinlaista härveliä tai tavaraa ja väittää tarvitsevansa ja mä yritän selittää että on turha kapine eikä tarvita ym.. Ja jos kiellän ostamasta niin alkaa mökötys ja uhkailu että sitten ei lapsetkaan saa mitään kivaa enää koskaan ja että kotonakin sitten istutaan pimeässä ettei mene sähköä valoihin ym. älytöntä. Ei siinä mitään jos ois rahaa. Meillä on neljä lasta ja tällä hetkellä oon hoitovapaalla joten tulot aika pienet. Hyvin pärjättäis muuten mutta turhuuksiin menee monta sataa kuussa.Esim molemmat lehdet pitää saada päivittäin, sekä iltalehti että iltasanomat. Karkkia ja muita herkkuja päivittäin, dvd-elokuva n. kerran viikossa. Viikonloppusin vuokraa leffoja.. lista on loputon. Ja näistä kun erehdyn sanomaan ni ohhohh!! Itsellä mennyt säästöhalut kun sen minkä ite jätän ostamatta niin mies tuhlaa rahan. Ja jos mainitsen asiasta niin alkaa helvetinmoinen huuto ja syyttely. Meillä loppuu monesti rahat ennen kun tulee lisää ja kun hyvissä ajoin sanon miehelle että nyt pitää elää viikko säästeliäästi niin hokee vaan joo joo ja saattaa silti mennä ja ostaa jotain aivan älytöntä. Nytkin mennyt lauantaista tähän päivään 500 euroa ja niistä rahoista n 100e ruokaan...

177

58994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama tilanne

      Ollaan oltu yksissä avon kanssa yli 20 v ja minä naisena saan koko ajan jarrutella miehen rahankäyttöä ja tuhlaavaista elämäntyyliä.
      En tänä päivänä käsitä miten mies saa shampoopullon tyhjäksi viikossa lyhyiden hiustensa pesuun. Samoin vessapaperia kieputetaan valtavat tukot käden ympärille ennen pyyhkimistä. Leikkeleet syö paketista illan kuluessa, joten itse syön leipää. Kokee häpeäksi ostaa alennusmyynnistä kun ne on huonompia vaatteita/tavaroita. Jatkuvasti tarvii uusia huippulenkkareita ja muita urheiluvehkeitä.
      Jos ostetaan jotain kodin laitteita ja laite ei toimi, niin hän ei takaisin vie (ei kehtaa), "ostetaan uusi", on mottonsa. Kaikki raha ikäänkuin menee harkitsematta hänellä, jos en älyä perään katsoa.
      Kurjalta tuntuu aina jarrutella, mutta oli pakko kun menot oli jo isommat kuin tulot kuukausittain. Että tällaista se on.

      • tälläistä meillä

        Meillä myös mies aikoinaan tuhlas kaikkeen. Aina piti saada kalleinta, hintoja ei seurattu, tiettyjä asioita tuhlataan esim. suihkussa käydään monta kertaa päivässä yms. Takuuta ei kehdata käyttää eri tuotteissa tai bussilla matkustaa, vaan aina mennään omalla autolla vaikka oli 100 metrin matka. Mies on mukavuuden haluinen, mutta onneksi kehityskelpoinen. :) Nykyään hän ostaa harvemmin ilman hintoihin katsomista. No, onneksi mies tienaa niin ei taivasalla olla ja tosiaan hän on muuttunut. Itse olen erilainen: säästelijäs, kun ei rahoja ole koskaan ollut.


      • täälläpäin

        ..niin että kyllä ne naisetkin osaa. Meillä menee juuri toisinpäin kaikkeen turhuuteen. Meikkeihin, hiushoitotuotteihin jne. Sitä saa katsoa nykyään jo perään ihan syystä. Kyllähän se ihan ok on että niitäkin on mutta eihän sitä tarvitse satoja kuukaudessa maksaa siitä että pysyy puhtaana ja että saa värjätä itseään kun on lapsiakin joille se raha on tarpeellisempaa. Täysin turhia ostoksia ja kun siitä yrittää sanoa niin johan ollaan olevinaan ylitse muiden. Ei niinkuin mitään tajua todellisuudesta vaan se kun on oma napa tärkein niin sitten saa ollakin. Eli ei tuollaista mies pitkään katso vaan sanoo reippaasti vaan että terve,pidä kaikenlaiset turhuudet ihan vapaasti ja
        elä vanhana yksin.


      • ketuttaa mua

        Mun äiti, pian 60 vee on samanlainen tollo tuhluri. ****tu en voi ymmärtää kun joka päivä pitää ostaa ne molemmat iltapäivälehdet, tupakkaa menee pari askia päivässä. Hammastahnatuubi kestää ehkä 4-5 päivää - yli puolet tahnasta on aina lavuaarissa eikä suussa. Kaljaa kitataan ja välillä väkeviäkin. Kaljapullot heitetään roskiin, kun niitä ei kehdata palauttaa kaiken kansan nähden takaisin kauppaan. Kaiken saatanan turhaa paskaa pitää ostaa vähän väliä. Mihinkään kauppaan ei pysty menemään kävellen tai pyörällä vaikka matkaa olis vain muutama sata metriä - autolla pitää mennä. Välillä "siivotaan" kaappeja (WC ja keittiö) ja sieltä lentää roskiin kaikenlaista purkkia joista on vaan vähän käytetty. Ja sitten tilalle ostetaan uusia samanlaisia purkkeja. Voi vittu että mua vituttaa tuollainen tuhlaaminen.

        Itse olen perheellinen naimisissa oleva 40 vee mies jolla yksi lapsi. Meillä ei osteta juuri koskaan mitään ylimääräistä tai turhaa. Vähän voi miettiä mitä ihan oikeasti tarvii ja mitä ei.


      • säästetään
        täälläpäin kirjoitti:

        ..niin että kyllä ne naisetkin osaa. Meillä menee juuri toisinpäin kaikkeen turhuuteen. Meikkeihin, hiushoitotuotteihin jne. Sitä saa katsoa nykyään jo perään ihan syystä. Kyllähän se ihan ok on että niitäkin on mutta eihän sitä tarvitse satoja kuukaudessa maksaa siitä että pysyy puhtaana ja että saa värjätä itseään kun on lapsiakin joille se raha on tarpeellisempaa. Täysin turhia ostoksia ja kun siitä yrittää sanoa niin johan ollaan olevinaan ylitse muiden. Ei niinkuin mitään tajua todellisuudesta vaan se kun on oma napa tärkein niin sitten saa ollakin. Eli ei tuollaista mies pitkään katso vaan sanoo reippaasti vaan että terve,pidä kaikenlaiset turhuudet ihan vapaasti ja
        elä vanhana yksin.

        juuri ton takii en halunnut koskaan mitää meikkipyttyakkaa ja etenkään sellasta pissistä tai turhamaista joka sitten elää sen ajatuksen kanssa lopun ikäänsä ja pitää äijää pelkkänä rahasampona.


      • sinulle enää kuuluu?
        ketuttaa mua kirjoitti:

        Mun äiti, pian 60 vee on samanlainen tollo tuhluri. ****tu en voi ymmärtää kun joka päivä pitää ostaa ne molemmat iltapäivälehdet, tupakkaa menee pari askia päivässä. Hammastahnatuubi kestää ehkä 4-5 päivää - yli puolet tahnasta on aina lavuaarissa eikä suussa. Kaljaa kitataan ja välillä väkeviäkin. Kaljapullot heitetään roskiin, kun niitä ei kehdata palauttaa kaiken kansan nähden takaisin kauppaan. Kaiken saatanan turhaa paskaa pitää ostaa vähän väliä. Mihinkään kauppaan ei pysty menemään kävellen tai pyörällä vaikka matkaa olis vain muutama sata metriä - autolla pitää mennä. Välillä "siivotaan" kaappeja (WC ja keittiö) ja sieltä lentää roskiin kaikenlaista purkkia joista on vaan vähän käytetty. Ja sitten tilalle ostetaan uusia samanlaisia purkkeja. Voi vittu että mua vituttaa tuollainen tuhlaaminen.

        Itse olen perheellinen naimisissa oleva 40 vee mies jolla yksi lapsi. Meillä ei osteta juuri koskaan mitään ylimääräistä tai turhaa. Vähän voi miettiä mitä ihan oikeasti tarvii ja mitä ei.

        Olet jo aikuinen mies, jolla on oma perhe. Pidä sinä vain huolta siitä.


      • Jojo22
        ketuttaa mua kirjoitti:

        Mun äiti, pian 60 vee on samanlainen tollo tuhluri. ****tu en voi ymmärtää kun joka päivä pitää ostaa ne molemmat iltapäivälehdet, tupakkaa menee pari askia päivässä. Hammastahnatuubi kestää ehkä 4-5 päivää - yli puolet tahnasta on aina lavuaarissa eikä suussa. Kaljaa kitataan ja välillä väkeviäkin. Kaljapullot heitetään roskiin, kun niitä ei kehdata palauttaa kaiken kansan nähden takaisin kauppaan. Kaiken saatanan turhaa paskaa pitää ostaa vähän väliä. Mihinkään kauppaan ei pysty menemään kävellen tai pyörällä vaikka matkaa olis vain muutama sata metriä - autolla pitää mennä. Välillä "siivotaan" kaappeja (WC ja keittiö) ja sieltä lentää roskiin kaikenlaista purkkia joista on vaan vähän käytetty. Ja sitten tilalle ostetaan uusia samanlaisia purkkeja. Voi vittu että mua vituttaa tuollainen tuhlaaminen.

        Itse olen perheellinen naimisissa oleva 40 vee mies jolla yksi lapsi. Meillä ei osteta juuri koskaan mitään ylimääräistä tai turhaa. Vähän voi miettiä mitä ihan oikeasti tarvii ja mitä ei.

        tulee loppujen lopuks todella vähällä toimeen. moni asia aivan turha, muiden/yhteiskunna luoma tarve. esim. digiboksit ei ole juuri missään muualla pakollisia kuin suomessa. muualla osataan joustaa. jos vaan o katto pään päällä, ruokaa ja lämmintä.. moni muu asia aika turha. ihmisen tarpeet ja haluamat asiat aika eriasioita. ne pitäs aina erotella, ja kaupassa miettiä mitä tarvii ja mitä haluaa. puolet jäis ostamatta jos aina aattelis sitä kautta.


    • rahatsäästöön

      Itse olen erittäin tarkka rahan käytöstä, mutta mies ruinaa jatkuvasti jotain vempelettä, suuttuu jos kiellän ja sanon sitä turhaksi, jatkaa ruikuttamista kunnes saa sen. Riidat tulee useimmiten juuri tuosta ruinaamisesta, ja minä lopuksi annan periksi. Kotiteattereitakin on ollut jo kolme erilaista, ja nyt pitäisi taas saada erilainen..
      Mä sanoin että ala itse laittaa jonku verran per kuukaus säästöön ja sitten saa niillä ostella mitä huvittaa. Mutta arvaa jaksaako tämä säästää, jos rahat ei riitä niin ostaa jonku halvan jutun ja taas valittaa kun ei ole rahaa kalliinpaan...
      Pakko sanoa että tosi lapsellista touhua, ja jossain vaiheessa ollaan oltu jo siinä tilanteessa että sanoin et erotaan niin saat ostaa omilla rahoillas ihan mitä huvittaa!
      Jotenkin sen päähän on vaan saatava että rahat ei riitä tommoseen, ja ite haluun pitää hätäväranakin jonku verran "pahan päivän" varalle. Itse ajattelin koittaa jakaa yhteiset rahat niin että tietty määrä laskujen maksuun, ruokarahasto esim 100e vko, bensat, ja sitten muutama satanen säästöön, jos jää vielä jotain niin se vaikka jaetaan.
      Kotoa lähteneellä kasvatuksella on tosi suuri merkitys miten rahaa käyttää myöhemmässä elämässä. Itse olin "köyhästä" perheestä, joten säästämistä olen oppinut. Miehen äitikään ei niinkään rikas ole ollut, mutta lainasi rahaa aina ties mistä jotta sai osteltua kaikkea. Eikä senkään rahat riittänyt kuin muutamaksi päiväksi kun sitä sai!
      Mutta tee jotain ennenkuin olette enempi vaikeuksissa...

      • on aina

        ollut kummallikin omat rahat - mutta silti aina rahariitoja ;)


      • Juutasen Vikka

        Mitenkään puuttumatta yksityisyyteenne: eikös raha-asiatkin pitäisi olla yhteisiä? Jos kommunikointi toimii kahdensuuntaisesti, ei miehenkään tarvitsisi ruinata. Se, minkä sanot olevan taloudellinen asia, voikin hyvin olla kommunikointiasia. Yhteisymmärryksessä on hyvä elää ja toimia!
        Anteeksi jos sanoin jotakin loukkaavaa. Se ei ollut tarkoitukseni.


      • oli oikeastaan

        vielä teini-ikäisiä, kun mut saivat. Nollasta on lähdetty.


    • nainen.

      Kyllä minäkin tuossa tilanteessa suuttuisin! Olen itse tosi säästäväinen ihminen, ostan aina tarjouksesta päivittäiset safkat sun muut. Jos en todella jotain tarvitse, niin enpä yleensä osta sitä. (ellei ole huipputarjous kyseessä)

      Jaa...otan osaa...

    • ollukka

      ..kyllä sulla on siinä viisi lasta, se iso vaan on se hankalin. Muutoshan tuohon on tultava, mutta kuinka ? Miehesi taitaa olla niin lapsellinen että puhuttu sana ei juuri mene perille. Ei yhtään kivaa.

      • miespuolinen_kaveri

        onko tämä jotain provokaatiota? Ymmärrän että tuommoisia ali-ihmisen tasoisia miehiä on olemassa, mutta että joku tekee heidän kanssaan vielä lapsiakin? Mitä siinä enää valittamaan, itse olette miehenne valinneet.

        Minulla tilanne että naiset ovat kiinnostuneet rahoistani ja Luojalle kiitos myös joku harva minustakin. Etsin elämänkumppanin, jonka kanssa ei ole hetkeä, että joutuisin kirjoittamaan kitinöitä tänne. Uskomatonta.

        Jos kumppani "muuttuu" eli toisin sanoen avaan silmäni vasta myöhemmin kun seksin ensiharha on poistunut, jätän sen. En ilkeyttäni, vaan viisauttani. Jos homma ei toimi, se ei vaan toimi.

        Tai voihan aina täällä itkeä...


      • ...
        miespuolinen_kaveri kirjoitti:

        onko tämä jotain provokaatiota? Ymmärrän että tuommoisia ali-ihmisen tasoisia miehiä on olemassa, mutta että joku tekee heidän kanssaan vielä lapsiakin? Mitä siinä enää valittamaan, itse olette miehenne valinneet.

        Minulla tilanne että naiset ovat kiinnostuneet rahoistani ja Luojalle kiitos myös joku harva minustakin. Etsin elämänkumppanin, jonka kanssa ei ole hetkeä, että joutuisin kirjoittamaan kitinöitä tänne. Uskomatonta.

        Jos kumppani "muuttuu" eli toisin sanoen avaan silmäni vasta myöhemmin kun seksin ensiharha on poistunut, jätän sen. En ilkeyttäni, vaan viisauttani. Jos homma ei toimi, se ei vaan toimi.

        Tai voihan aina täällä itkeä...

        tullut mieleen hakea apua sen sijaan että heti laitat suhteen poikki?


      • munmiesonparas
        miespuolinen_kaveri kirjoitti:

        onko tämä jotain provokaatiota? Ymmärrän että tuommoisia ali-ihmisen tasoisia miehiä on olemassa, mutta että joku tekee heidän kanssaan vielä lapsiakin? Mitä siinä enää valittamaan, itse olette miehenne valinneet.

        Minulla tilanne että naiset ovat kiinnostuneet rahoistani ja Luojalle kiitos myös joku harva minustakin. Etsin elämänkumppanin, jonka kanssa ei ole hetkeä, että joutuisin kirjoittamaan kitinöitä tänne. Uskomatonta.

        Jos kumppani "muuttuu" eli toisin sanoen avaan silmäni vasta myöhemmin kun seksin ensiharha on poistunut, jätän sen. En ilkeyttäni, vaan viisauttani. Jos homma ei toimi, se ei vaan toimi.

        Tai voihan aina täällä itkeä...

        sun viestiä lukiessani, että mullahan on kumppani, joista ei tarvii täällä kitistä. Hyvin oon valinnu näköjään. Kohta 3 lastakin ja vielä sitä mieltä, että mies on mitä parhain :)


      • joopa joo

        Miks *****tissä pitää olla niin monta lasta?


    • Kokemusta tuosta oireesta on!

      Kuule,
      laita oikeesti se mies kierrätykseen!
      Muuten on tulevaisuudessa näin, että lapset ja sinä, ootte syömättä kun ukko hummailee!
      Kokemusta on, tuosta, alkaa just älyttömillä pakkohankinnoilla, joita "ehdottomasti tarvitaan"! jatkuu sitten myöhemmin pelaamisella, yms... Äkkiä hae apua, tai yritä päästä siitä isosta lapsesta eroon!!

      • oinas63

        Eli tollo vaihtoon,vaikka ei kyllä tollasista saa vaidossa mitään siispä ihan uuden hankintaan koska järki puhe ei tule menemään ikinä perille.Onnea tekemiselle.


    • Vessanpöntönkansi

      Vai mies tuhlaa yleensä taitaa mennä toisinpäin nainen tuhlaa miehen rahat turhuuksiin.

      • romuhiehen vaimo

        Meillä menee kans niin, että mies tuhlaa. Ostelee kaikenmaailman romuja pihalle. Peräkärryjä on kymmenkunta, eikä niistä käytetä kuin muutamaa. Jokaiseen kärryyn on ostettava uudet akselit ja pyörät.
        Uusin villitys on paattien osto. Metsässä on monta pikkupaattia, siellä ne sammaloituu. Ei niitä ole käytetty koskaan. Serkultaan osti paatin. Siihen upposi sievoinen summa ja sitten se myytiin pikkuvoitolla. Nyt on taas uusi paatti rannassa. Se on ollut edellisellä omistajalla 10v. maissa. Nyt sitä on kunnostettu ja ilmeisesti myydään pois.
        Kaivinkonekin piti saada, sitä varten piti ottaa lainaakin. Siinä se pihassa tönötti monta vuotta. Nyt on ollut muutamia kaivuuhommia.
        Kateus vie kalatkin vedestä sanotaan. Se mitä on naapurilla on miehen pakko saada ja vähän parempaa. Kaljaan menee viikottain sievoisia summia rahaa, mutta auta armias jo kauppaan menee 30-40e niin mikä katastrofi. Kaviakaan ei saa enää keittää kuin yksi kupillinen per nenu päivässä. Pitää säästää.
        Käyn nykyään yksin kaupassa ja ostan ruokaostokset omalla rahallani. Mutta eihän sillä ole merkitystä, kun pitäisi vielä rahoittaa mieheni harrastustakin. En kyllä ole siihen suostunut. Molemmat olemme työssäkäyviä ja onneksi meillä on omat tilit. Josku joudun päästämään valkoisen valheen rahatilanteestani; ei oota!
        Sanon, että Keltainan pörssi on vihonviimeinen lehti! Se tulee miehelleni ja sitä luetaan tarkaan ja soitellaan, ei sovi miestä häiritä lehden ilmestymispäivänä. Kaikki 5v. Keltaiset pörssit ovat tallella. Ei niitä saa hävittää, vaikkei niitä sen jälkeen ole luettukaan.
        Enää en jaksa riidellä rahoista, enkä yritä tautalangasta tehdä mallia mihin hänen rahansa menevät. Valittelee naapureille, sukulaisille ja kaikille jotka ylipäätään jaksava kuunneella, että on PA ja velkaa tarttis taas tehdä.
        Laskin, että kaljaankin menee vuodessa n.2000e.


      • mk
        romuhiehen vaimo kirjoitti:

        Meillä menee kans niin, että mies tuhlaa. Ostelee kaikenmaailman romuja pihalle. Peräkärryjä on kymmenkunta, eikä niistä käytetä kuin muutamaa. Jokaiseen kärryyn on ostettava uudet akselit ja pyörät.
        Uusin villitys on paattien osto. Metsässä on monta pikkupaattia, siellä ne sammaloituu. Ei niitä ole käytetty koskaan. Serkultaan osti paatin. Siihen upposi sievoinen summa ja sitten se myytiin pikkuvoitolla. Nyt on taas uusi paatti rannassa. Se on ollut edellisellä omistajalla 10v. maissa. Nyt sitä on kunnostettu ja ilmeisesti myydään pois.
        Kaivinkonekin piti saada, sitä varten piti ottaa lainaakin. Siinä se pihassa tönötti monta vuotta. Nyt on ollut muutamia kaivuuhommia.
        Kateus vie kalatkin vedestä sanotaan. Se mitä on naapurilla on miehen pakko saada ja vähän parempaa. Kaljaan menee viikottain sievoisia summia rahaa, mutta auta armias jo kauppaan menee 30-40e niin mikä katastrofi. Kaviakaan ei saa enää keittää kuin yksi kupillinen per nenu päivässä. Pitää säästää.
        Käyn nykyään yksin kaupassa ja ostan ruokaostokset omalla rahallani. Mutta eihän sillä ole merkitystä, kun pitäisi vielä rahoittaa mieheni harrastustakin. En kyllä ole siihen suostunut. Molemmat olemme työssäkäyviä ja onneksi meillä on omat tilit. Josku joudun päästämään valkoisen valheen rahatilanteestani; ei oota!
        Sanon, että Keltainan pörssi on vihonviimeinen lehti! Se tulee miehelleni ja sitä luetaan tarkaan ja soitellaan, ei sovi miestä häiritä lehden ilmestymispäivänä. Kaikki 5v. Keltaiset pörssit ovat tallella. Ei niitä saa hävittää, vaikkei niitä sen jälkeen ole luettukaan.
        Enää en jaksa riidellä rahoista, enkä yritä tautalangasta tehdä mallia mihin hänen rahansa menevät. Valittelee naapureille, sukulaisille ja kaikille jotka ylipäätään jaksava kuunneella, että on PA ja velkaa tarttis taas tehdä.
        Laskin, että kaljaankin menee vuodessa n.2000e.

        niitä elämän perustarpeita kuten ruokakin ja toi 2000€ on aika vähän ja se on ihan normaali summa kun pitää jonkinmoista elintasoa. Noi ostamiset ett äperäkärryjä on monta kappaletta on jo tyhmyyttä ja jos harvoin tarttee on halvempi vuokrata kärry niin tulee halvemmaksi .


    • hartsa

      tehkää yhdessä "budjetti" kaikille!

      esim 50e hän saa käyttää omiin juttuihin,50e sinun juttuihin,lapsille...jne jne
      viikottain tai kahden viikon ajalle tms.

      puhumista teillä näyttäisi olevan:)

      tasa-arvo kunniaan! :D

      • Skarate-Skid

        parhaimpia viisauksia joita tällä sivustolla olen koskaan kuullut! olen samaa mieltä, epäitsekäs tasajako on kuin antaisi lapsille viikkorahaa, siinä on se millä pitää pelata, enempää ei tule. Sama tulee tietenkin koskea kumpaakin osapuolta.


    • yhteispelillä se sujuu

      Meillä ei ole ollut koskaan riitaa rahasta. Tämän sovimme jo silloin aikoinaan, kun menimme naimisiin vuonna 75. Sanoin, että olin kuunnellut kotona ihan tarpeeksi asti rahariitoja, joten omassa elämässäni en halua rahasta riidellä eikä olla riidelty. Mitään turhempaa asiaa, kuin rahasta riiteleminen en tiedä. Tietenkin, jos toinen on koko ajan tuhlaamassa, niin varmaan tulisi meilläkin kovat riidat. Itse olen kätevä käsistäni, joten teen hyvin paljon itse. Esim. ompelen vaatteita hyvin paljon.

      • Skarate-Skid

        Selvästi olet hyvä puoliso. Itsekin teen kädentaitoisena ihan mitä tahansa, jopa ompelen jos on pakko ( harvempi mies osaa ommella käsin tai omistaa kaksi ompelukonetta... joista toinen on vain huono varakone ).

        Itse tehty ei välttämättä ole koskaan parempi kuin kaupasta ostettu, mutta nykyään kaupasta ostettu on yleensä halpaa ja huonoa, kalliista joutuu maksamaan enemmän, mutta itse tekemällä saa sen noin puoleen hintaan.

        Monesti, jos vie tavaran korjattavaksi, se maksaa vaikka 1. Siitä puolet on maksua työstä, puolet varaosasta... kun tekee itse, maksaa puolet vähemmän. Ihmiset valittavat ettei ole aikaa... Aikaa on, mutta halua ei ole. Onneksi osaan myös korjata kotitalouskoneet, hitsata, tehdä puusta ihan mitä tarvitsee, korjata myös auton ja ommella... puhumattakaan ruoanlaitosta, vaikka se on bravuuri, jätän sen naiselle, koska en ehdi sentään ihan kaikkeen.

        Joka akka ja ukko vaikka marttoihin opettelemaan kädentaitoja, jos ei muuten opi... itse tekemällä säästää rahaa, vaikka ei vaivoja tai aikaa, mutta sitten ei lennä kulhot niin äkkipäissä seinään, kun ne on itse tehdyt, eikä jää aikaa pilata viinan kanssa kun on noita käsityö hommia ( enkä tarkoita niitä käsityö hommia, vaan ihan oikeita käsityö hommia ).

        Rahasta ja seksistä tappeleminen on turhaa energian hukkaa. Nauttikaa elämästä, aika ei palaa.


      • Näin se on
        Skarate-Skid kirjoitti:

        Selvästi olet hyvä puoliso. Itsekin teen kädentaitoisena ihan mitä tahansa, jopa ompelen jos on pakko ( harvempi mies osaa ommella käsin tai omistaa kaksi ompelukonetta... joista toinen on vain huono varakone ).

        Itse tehty ei välttämättä ole koskaan parempi kuin kaupasta ostettu, mutta nykyään kaupasta ostettu on yleensä halpaa ja huonoa, kalliista joutuu maksamaan enemmän, mutta itse tekemällä saa sen noin puoleen hintaan.

        Monesti, jos vie tavaran korjattavaksi, se maksaa vaikka 1. Siitä puolet on maksua työstä, puolet varaosasta... kun tekee itse, maksaa puolet vähemmän. Ihmiset valittavat ettei ole aikaa... Aikaa on, mutta halua ei ole. Onneksi osaan myös korjata kotitalouskoneet, hitsata, tehdä puusta ihan mitä tarvitsee, korjata myös auton ja ommella... puhumattakaan ruoanlaitosta, vaikka se on bravuuri, jätän sen naiselle, koska en ehdi sentään ihan kaikkeen.

        Joka akka ja ukko vaikka marttoihin opettelemaan kädentaitoja, jos ei muuten opi... itse tekemällä säästää rahaa, vaikka ei vaivoja tai aikaa, mutta sitten ei lennä kulhot niin äkkipäissä seinään, kun ne on itse tehdyt, eikä jää aikaa pilata viinan kanssa kun on noita käsityö hommia ( enkä tarkoita niitä käsityö hommia, vaan ihan oikeita käsityö hommia ).

        Rahasta ja seksistä tappeleminen on turhaa energian hukkaa. Nauttikaa elämästä, aika ei palaa.

        Ajattelet samalla tavalla. Itse tekemällä todellakin säästää, mutta siitä saa viihdykettäkin, eipä käy aika pitkäksi, eikä tarvitse valittaa, kun ei oo mitä tehdä. Kädentaidot olen saanut perintönä vanhemmiltani ja isovanhemmiltani, joten kiitos heille. Posliineitanikaan en raatsi heittää seinään suuttuessani, kun suurimman osan olen itse maalannut:) Eikös se ole niin, että köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa. Pienistä asioista sen nautinnon saa.


      • ei osaa

        ommella


      • Minä taas
        ei osaa kirjoitti:

        ommella

        Ompelemiseenkin pitää olla mielenkiintoa...minä rakastan tehdä käsitöitä.


      • Wolfenstein
        ei osaa kirjoitti:

        ommella

        Tuota meikäkin yritti sanoo faijalle. Äijä sanoi, että opettele ja antoi kirveen kouraan.
        Kerran tuli jalkaan lyötyä, mutta kylläpähän opin.

        Suosittelen opettelemista, mutta en teräaseiden antamista lapsille :)


    • hanre

      Kyllä rahasta varmaan joka perheessä joskus tulee riitaa. Meillä se on kuukausittaista:ukko ostelee itelleen työkaluja sun muuta ja sanoo,että jos joskus tarvii,minä harvemmin mitään heräteostoksia. Pari kertaa vuodessa uusin meikkejä ym. No kampaajalle menee 40e joka toinen kk. mikä ukolla ei mene kun leikkaaa itse. Luulempa kuitenkin,että rahariidat on yleisiä jos ei ole pohatta. En ala neuvomaan,mutta jonkinmoinen budjettineuvottelu vois auttaa..

      • poikkeus?

        Avioon 1969.

        Koskaan ei ole ollut riitaa rahasta!

        Rakentamisen jälkeen olimme muutaman vuoden todella PA.
        Vaimo oli lasten kanssa kotona saamatta mistään markkaakaan. Paitsi lapsilisät jotka menivät elämiseen.

        Vaimo ei ole koskaan moittinut minua tuhlauksesta eikä pienistä tuloistani.
        Enkä myöskään minä häntä.
        Vaimon kotiin jääminenkin oli yhteinen päätös.
        Ei olisi kannattanut käydä töissä.
        Ei kyllä uskaltanut ilmoittautua työkkäriinkään koska silloin olisivat osoittaneet jonkin puodin työpaikaksi.

        Tilanteet on todettu yhdessä ja eletty niiden vaatimusten mukaa.

        Samoin, tilanteen helpotuttua, kaikista hankinnoista on keskusteltu ja päätetty yhdessä.


      • Skarate-Skid

        Ukkos olis hyvä asiakas mulle, mitä se seuraavaksi haluu ostaa? Kyllä ostettavaa ja myytävää löytyy... olin minäkin joskus poikamies ja ostelin kaikenlaista... nyt jakelen niitä sisarusten muksuille ilmaiseksi.


    • poikkeus?

      Ilmeisesti raha-asioissa sovussa elävät eivät tänne kirjoittele?

      Meillä on aina ollut yhteinen tili ja rinnakkaiset luottokortit.
      Olemme kumpikin ilmeisen saitoja, muiden mielestä.

      Yhteiselon aikana olemme nähneet äärimmäisen niukkuden ja sittemmin "löysemmän" rahan aikoja.
      Koskaan ei ole tullut sanomista.

      Viime vuosina vaimo on kerran vuoteen tehnyt "työttöjen matkan".
      Milloin Berliinin joulumarkkinoille.
      Milloin johonkin muualle.
      Koskaan en ole pelännyt kortin holtitonta käyttöä.

      Tähän mennessä minä olen tuonut perheen tuloista noin 80%.
      Minä en tarkasta tiliotteita enkä luottokorttilaskuja.
      Vaimo kylläkin.

      Aikuiset penskat ovat maailmalla.

      Kohtalaisen sopuisaan yhteiselämään on ilmeisesti vaikuttanut samanlaiset näkemykset raha-asioihin, lasten kasvatukseen, matkusteluun ja urheiluun.
      Tärkeimmät mainitakseni.

      Olen väärä henkilö ohjeistamaan sinua.
      Mieleeni tulee yhtenä vaihtoehtoa se että maksatte perheen yhteisestä kassasta yhteiset menot ja pistätte lopun tasan kahtia.
      Puolikas kummallekin!

      • Skarate-Skid

        Yhteiselon tulee olla mutakin kuin tykkäämistä tai tykästymistä toisen ulkonäköön tai vastaavaan, samanlaiset arvot ja mieltymykset tulee olla ( ei päde jokaiseen ). Itse taasen tarvitsin vahvan huushollarin, joka lyö vaikka luurin korvaan. Tuota en ole muilta koskaan sietänyt, mutta yksi on se poikkeus ja teen mieluusti mitä vaan. En ole tossun alla, koska minä olen se joka kustantaa kaikki viulut... kukaan muu vain ei saanut minusta otettakaan.

        Tästä näemmä, me olemme erilaiset. Joku tarvitsee kanssa kulkijan, joku tarvitsee bossin, joku selviää yksikseen, mutta jokainen tarvitsee sopivan puoliskon.


      • varmaan

        kannattaa sit tehdä.


    • ankeaa...

      minulla on myös sellainen äijä joka ei osaa säästämisen jaloa taitoa,,,ostelee saunailloiksi kaljaa,,,ostaa cd levyjä ,,työkaluja (jos sattuu että töitä löytyis)!!!olemme molemmat työttömiä,,,2 lasta ala-asteikäisiä...(liitonpäivärahoilla kylläkin..käyttäisin liikenevän rahan mieluimmin vaikka käymällä joskus edes hampurilaisilla....mutta se ei miehelle passaa,,,,saahan hän kotona jokapäivä kotiruokaa,,,,,,!!!!Taitaa tiemme erota.

      • hamster

        on parasta! Ei rahariitoja! Nautin elämästä! Suosittelen!


      • Skarate-Skid
        hamster kirjoitti:

        on parasta! Ei rahariitoja! Nautin elämästä! Suosittelen!

        Vuosia... se sopii aikansa, mutta ei ikuisesti ( ainakaan minulle ).

        Ihminen on kumma kapistus, ensin haluaa jonkun ja sitten haluaa päästä siitä eroon!

        Minäkin myin 2500 euron auton hintaan 50 euroa, koska en enää halunnut pitää sitä riesana ( eikä ollut ilmaista säilytyspaikkaa sille ).

        vaivaakohan meitä ihmisiä se ikuinen kirous: Haluan tuon, haluan, haluan... ja kun sen saa... ihmettelee miksi helkkarissa tuonkin oikein hankin?

        Mikä pettää? Silmä on se joka harhauttaa! Sanotaan että rakkaus tekee sokeaksi... silmä se sokeaksi tekee! Joku esine kiiltää ja kimmeltelee niin houkuttelevasti, tuo on saatava!

        Ajatellaanpa, sama pätee monella puolison valintaan ( ei todella kaikilla ). Ensin ihastutaan johonkin, luullaan olevamme rakastuneet... ihan sama onko se esine tai olio, siis ihminen tai lemmikki. Sitten hankimme sen, ja huomaamme sen saatuamme... per**le! Mitä tuossa näin?

        Näin meille usein täällä käy...


      • pilvikkikaunoinen
        hamster kirjoitti:

        on parasta! Ei rahariitoja! Nautin elämästä! Suosittelen!

        voi olla taloudellisesti todella köyhää. moni parisuhteessa elävä elää leveämmin, vaikka olisivat huonopalkkaisia.
        sinkku maksaa kaiken yksin; lainat, vakuutukset, tv-luvan, lehdet, tietsikkajutskat jne.
        itse olen osa-aikainen kaupan myyjä, sinkku eikä elintasossa todellakaan ole hurraamista ...


      • Sinnnkkku
        pilvikkikaunoinen kirjoitti:

        voi olla taloudellisesti todella köyhää. moni parisuhteessa elävä elää leveämmin, vaikka olisivat huonopalkkaisia.
        sinkku maksaa kaiken yksin; lainat, vakuutukset, tv-luvan, lehdet, tietsikkajutskat jne.
        itse olen osa-aikainen kaupan myyjä, sinkku eikä elintasossa todellakaan ole hurraamista ...

        itsekin elelen sinkkuna ja tällä hetkellä vielä lomautettuna. Menee useampi kuukausi ennen kuin korvaukset tulee, varmaan ehdin jo mennä takaisin töihin kun ne tulee..
        Onneksi on vähän sukanvarressa ja äiti jeesaa.
        Kyllä parisuhteessa elävillä pitäisi olla varaa vähän johonkin ylimääräiseenkin, tietty rajansa kaikella.


      • mk

        Koska sinä menet lasten kanssa hampurilaiselle jos siltä tuntuu ja jos mies valittaa niin itse ostin jotain turhaa niin se siitä. Ei tuollaisia kysytä puolisolta vaan itse päätetään. Minä perheeni kanssa ollaan tarkkoja rahojen käytöstä muttä aina ei viitti laittaa ruokaa niin toinen soittaa että otatko pitsan vai kebabin kun hän ostaa itselleen ja lapselle eikä ole mitään riitaa. Itse tekisi mieli uudempaa moottoripyörää ja olen sitä suunnitellut kohta 10 vuotta mutta vieläkään ei ole niin paljon ylimääräistä ja sellaisiin ei lainaa olteta. Puolisoilla pitää olla omat tilit ja omat rahat ja niista maksetaan yhteiset menot ja se mitö jää niin voi laittaa mihin haluaa niin ei tule riitoja.


    • Miehet tykkää leluista

      Itse olen aina ostellut kaiken maailman teknisiä leluja yms. tietysti kun lapsia ei ole niin ei tarvi miettiä tarkemmin rahankäyttöä ja vaikka olisikin niin varmasti tulisi ostettua kaikkea sinun mielestäsi niin turhaa. Ehkä vaan vähemmässä määrin tietysti mutta semmosia me miehet ollaan. Voisin sanoa, että se on semmonen elämän suola niinkuin naisille usein on vaateostokset.

      Ps. Muista kuitenkin ettei voi vain lapsille elää. Nuo DVD-levyt ja muu älytön saattaa olla ukolles se henkireikä mikä auttaa jaksamaan työssä tms.

      • dfsdlsdöf

        Kyllä naisetkin pitää dvdstä ym älyttömästä sehän vaan piristää arkea, kun hyvää dvd kummatkin katsoo yhteisesti ja myös erikseen kukin omansa....Ja ei meille naisille todellakaa ainakaan ole vaateostokset arjesta irtautumiseen, osalle naisista on kuten miehistäkin tiedän jotka shoppailee tämän tästä, (hesassa yhä enemmmän ym muuallakin) Ei kaikki naiset sellasesta pidä kuin shoppailusta, tietääkää se miehet....Niin monta kuin mieltä on ihmisiä, niin miehissä kuin naisissa....Se suotakoon kaikille...valinnanmahdollisuuksia on paljon!!


      • _Nainen_
        dfsdlsdöf kirjoitti:

        Kyllä naisetkin pitää dvdstä ym älyttömästä sehän vaan piristää arkea, kun hyvää dvd kummatkin katsoo yhteisesti ja myös erikseen kukin omansa....Ja ei meille naisille todellakaa ainakaan ole vaateostokset arjesta irtautumiseen, osalle naisista on kuten miehistäkin tiedän jotka shoppailee tämän tästä, (hesassa yhä enemmmän ym muuallakin) Ei kaikki naiset sellasesta pidä kuin shoppailusta, tietääkää se miehet....Niin monta kuin mieltä on ihmisiä, niin miehissä kuin naisissa....Se suotakoon kaikille...valinnanmahdollisuuksia on paljon!!

        Ei todellakaan kaikki naiset tykkää shoppailusta. Ja naisiakin voi kiinnostaa samat jutut kuin miehiä: dvd:t, pelit, tietokoneet jne. Se on vaan se nyky-yhteiskunta, kun pakottaa naiset ostamaan kaikkea turhaa. Naisten odotetaan aina olevan kauniita, laihoja jne. Jos ei niitä ole, ei pärjää elämässä. Niin se vaan on...


    • Nimetön

      Kovin tuttua tekstejä. Itsellä ollut sama juttu oman perheen vielä ollessa koossa, kolme lasta plus yksi aikuinen lapsi. Olihan suuri helpotus kun se yksi iso lapsi jäi pois kuvioista. Lähes parikymmentä vuotta kesti taistelua. Paljon helpompi oli sen jälkeen elättää perhe yksinhuoltajana, sehän olin ollut todellisuudessa avioeroonkin asti. Ei myöhemminkään koskaan tullut elatusmaksuja, laitoin pökköä pesään ja kahta työtä tekemällä elätin ja kasvatin lapseni aikuisiksi ja maksoin asunnot. Kyseessä on syvällä luonteessa oleva ominaisuus, on säästäväinen tai sitten ei ole. Nämä kaksi ääripäätä eivät sovi yhteen. Kaikesta muusta pystyy sopimaan, mutta ei tästä. Miehellä uusi vaimo ollut monta vuotta, mutta edelleen hän on rahaton, se on elämäntapa. Kannattaa harkita eroa erittäin vakavasti.

      • Skarate-Skid

        ja tuttujen kohtaloita muistaessa, toivoisi että pääministerimme ja Presidenttimme älyäisivät lukea näitä tarinoita! Väissä näkyy todellisuus, millaista on elämämme ja miksi ihmiset murtuvat.


      • samaa mieltä
        Skarate-Skid kirjoitti:

        ja tuttujen kohtaloita muistaessa, toivoisi että pääministerimme ja Presidenttimme älyäisivät lukea näitä tarinoita! Väissä näkyy todellisuus, millaista on elämämme ja miksi ihmiset murtuvat.

        Jos kerranki nää tyypit jotka iloisesti tienaa vitusti rahaa lähestulkoon "huonompiosasten" kustannuksella, pyyhkii persettään setelinipuilla ja päättää joka ikisestä hinnan noususta ja muista lakipykälistä, vois kerrankin miettiä ja käydä vähän lukemassa mitä se tekee ihmisten mielenterveydelle. Suomessa ei sodita! olkaa tyytyväisiä vai? Niin..ei sodita ei.. ei ainakaan vielä. Se yks asia joka ei oo loppujen lopuks kenenkään edun mukaista mitä ne muuttaa, voi johtaa kenen tahansa lopulliseen murtumiseen, sairaalloiseen masentumiseen ja muihin mielenhäiriöihin. Ei maailmaa enää osata parantaa.


    • Vaimovm80

      miehen rahankäyttöä.
      Itse opiskelen tällä hetkellä, joten tulot eivät todellakaan ole päätä huimaavat. Mies käy töissä ja
      tekee sivutyönään erotuomarin hommia, mutta ei hänelle saisi antaa senttiäkään tai kaikki menee!
      Me pärjätään rahallisesti ookoo, mutta välillä mies tekee omia "heräteostoksiaan". Viimeisin hullutus on se, että hän liittyi kuntosalin jäseneksi, jossa EI KÄY ja tililtä menee joka viikko 15 €! Voi jostakin kuulostaa pieneltä summalta, mutta kerropa se neljällä!!
      Ja vuokran sekä laskujen maksu on kokonaan mun harteilla, koska muuten niitä ei todellakaan tulisi maksettua.
      Tuntuu kuin mulla olisi pienen poikamme lisäksi vähän isompikin lapsi!

      • mitättömät

        miehenpuolikkaanne pellolle jos ei yhteisiä pelisääntöjä löydy. Itselläni ei onneksi ole tämäntason ongelmia jotka päättynevät hoitamattomina katastrofiin. Meillä molemmilla on hyvät tulot, joku voisi sanoa että huippuhyvät. Molemmilla omat tilit sekä yhteinen kiinteistötili johon vuokra- ym. tulot menevät ja josta maksetaan kiinteistömenot. (puolenkymmentä sijoitusasuntoa on vuosien aikana tullut osteltua). Kumpikin ostaa ruokaa, bensaa vaatteita ym milloin huvittaa ja tarvis on mutta ei näistä kannata riidellä. Ja meillä ei osteta eikä vuokrata mitään dvd:tä tai muita höpötyksiä. Taustalla on kodista saatu malli ja olemme molemmat lähteneet lähes tyhjästä liikkeelle. Jos ette saa tuhlailevaa puolisoanne muuttumaan ettekä halua siitä eroon niin silloinhan teillä on seurananne henkilö jonka ansaitsettekin. Kärsikää sitten virheistänne.


      • Skarate-Skid

        Tunnen olevani sentään tosi säntillinen ja ihan hyvä rumaksi mieheksi näitä lukiessani!

        Helkkari sentään, maksaa kuntosalia jossa ei käy? Patista!!!! Käy sinä hänen kuntosali kortillaan jos hän ei viitsi vaivautua!


      • Vaimovm80
        Skarate-Skid kirjoitti:

        Tunnen olevani sentään tosi säntillinen ja ihan hyvä rumaksi mieheksi näitä lukiessani!

        Helkkari sentään, maksaa kuntosalia jossa ei käy? Patista!!!! Käy sinä hänen kuntosali kortillaan jos hän ei viitsi vaivautua!

        Mua oikeasti ottaa pattiin sun kirjoitukset.
        Patista miehesi kuntosalille??!!!HAH! En ole mieheni äiti! Jos on niin tyhmä, että tuhlaa yhteisiä rahojamme tollaseen turhuuteen, niin nyt kyllä sanon että voi voi. Eipähän osta viikonlopuksi olutta!
        Jätin tuosta aikaisemmasta kirjoituksestani pois sen, että tuo kuntosalihömpötys on hänen ostoksistaan pois. Toisaalta harmittaa, kun sen vois käyttää paremminkin.
        Ja vaikka me täällä nyt haukutaan miehiämme, että ne ei osaa hoitaa raha-asioita, ei nyt sen takia varmasti kukaan potki miestään pihalle. Mun aviomies on loistava isä, harrastaa lapsemme kanssa, jaksaa leikkiä hänen kanssa töiden jälkeen eikä koskaan ole sanonut mulle pahaa sanaa. Tai lyönyt ( no sitten olis kyllä lentänyt ovesta pihalle ).
        Sen olen huomannut yhteiselomme aikana, että taitaa se pitää paikkansa, jonka mummo opetti: Naisen tehtävä on huolehtia miehestä, joka yleensä on pieni lapsi hautaan asti.


      • Skarate-Skid
        Vaimovm80 kirjoitti:

        Mua oikeasti ottaa pattiin sun kirjoitukset.
        Patista miehesi kuntosalille??!!!HAH! En ole mieheni äiti! Jos on niin tyhmä, että tuhlaa yhteisiä rahojamme tollaseen turhuuteen, niin nyt kyllä sanon että voi voi. Eipähän osta viikonlopuksi olutta!
        Jätin tuosta aikaisemmasta kirjoituksestani pois sen, että tuo kuntosalihömpötys on hänen ostoksistaan pois. Toisaalta harmittaa, kun sen vois käyttää paremminkin.
        Ja vaikka me täällä nyt haukutaan miehiämme, että ne ei osaa hoitaa raha-asioita, ei nyt sen takia varmasti kukaan potki miestään pihalle. Mun aviomies on loistava isä, harrastaa lapsemme kanssa, jaksaa leikkiä hänen kanssa töiden jälkeen eikä koskaan ole sanonut mulle pahaa sanaa. Tai lyönyt ( no sitten olis kyllä lentänyt ovesta pihalle ).
        Sen olen huomannut yhteiselomme aikana, että taitaa se pitää paikkansa, jonka mummo opetti: Naisen tehtävä on huolehtia miehestä, joka yleensä on pieni lapsi hautaan asti.

        Itse miehesi valitsit, turhaan muille valitat!

        Jos ottaa pattiin... antaa ottaa vaan, on täällä muutaki pyöritely kuin tahkoa ja paria muijaa.


      • Tsutum

        "Ja vuokran sekä laskujen maksu on kokonaan mun harteilla, koska muuten niitä ei todellakaan tulisi maksettua."

        Sama neuvo sinullekin. Koska vuokra ja yhteiset laskut on yhteisiä ja ns. pakollisia menoja niin laittakaa ne menemään suoraveloituksella tms. yhteiseltä tililtä. Ja molempien tililtä esim. 50/50 niihin rahat. Automaattinen toistuva maksu tilipäivänä (jos säännölliset tulot?) molempien tililtä sinne yhteiselle.
        Kaikki säännöllisesti toistuvat maksut suoraveloitukseen.

        Miksi olet antanut periksi ja maksat vuokran ja laskun yksinäsi? Siinähän se mies oppii, että ei ole väliä jos hän tuhlaa rahat. Kun sä hoidat maksut.


    • .....,,,,

      että sellai

    • MIES....

      Miehesihän on täysin yhteiskunnan aivopesun vallassa, osta, osta, osta. Tutputetaan ostamaan kaikan aikaa kaikkea turha paskaa jolla ei mitään tee. Toinern mahdollisuus on että miehesi yrittää täyttää kuluttamisellaan jotain tyjyyttä, ahdostusta, tylsyyttä, arkea etc.

      Sanao sille tyjmälle yhteikunnan kannattajalle ja luonnon varojen turhalle haaskaajalle, saatan nyt loppu! tai loppu vitun avioliitto apinan kanssa.

    • sonja96

      VARMAAN AJATTELET ETTÄ EI 11V VOI TIETÄÄ MITÄÄN TÄSTÄ ASIASTA,MUTTA LUE ETEEMPÄIN. mun äiti ja iskä ei niinko osta turhii,mut ne riitelee esim. mun serkkujen synttärilahjarahoista! Jos äiti on ostanu vaikka jkonkun cdn,iskän pitäis maksaa se! se on niin ärsyttävää,ko isä ärsyyntyy ja äiti ärsyyntyy, ja sit mä joudun joskus ain kuuntelee niitte huutoo. ja se harmittaa,ajatelkaa lapsianne! ja jos mä olisin sä,mä sanoisin sun miehelle suorat sanat ja ettänyt alkaa säästäminen! ja teet listan kaikesta mihin menee ylimäärästä rahaa. sitte kun se vähän oppii,voit lopettaa niin kovan säästökurin/kuurin. No toi oli vain totuus lapsen suusta! ja kuka tällästä ny uskois..!

      • vanhempi2

        Niin on, lapsen suusta sen totuuden kuulee!


    • Ratkaisu...........

      on erillistalous missä molemmat vastaavat omista tuloistaan ja menoistaan.

      • kuulemani

        Hassuin kuulemani juttu erillisistä rahoista oli seuraavanlainen. Kolme henkilöä tuli bussiin - todennäköisesti isä äiti ja kouluikäinen lapsi. Isä maksoi matkansa, äiti maksoi matkansa ja kun bussikuski odotteli lapsen maksua rupesivat aikuiset riitelemään siitä kuka sen lapsen maksun maksaa.


    • Missä tuollaisia kasvaa?

      Meillä oli toisinpäin eli vaimo tuhlasi kaikki rahat, vaikka ei ole tehnyt päivääkään oikeita töitä. Nyt ero päällä ja raha oli yksi suurimmista riidan aiheista.

      • mies täältä

        Meillä tulve exvaimo tuhlaa kun hullu, onneksi olen hyvin tienaava mies mutta 15000 euron korut itselleen joululahjajksi oli lopullinen niitti tuhlailulle, oli tietysti muita painavampia syitä eroon, mutta yleensä ottaen tiedän kaveripiiristäni että muijat tuhlaa enemmän


      • Et taida ymmärtää.
        mies täältä kirjoitti:

        Meillä tulve exvaimo tuhlaa kun hullu, onneksi olen hyvin tienaava mies mutta 15000 euron korut itselleen joululahjajksi oli lopullinen niitti tuhlailulle, oli tietysti muita painavampia syitä eroon, mutta yleensä ottaen tiedän kaveripiiristäni että muijat tuhlaa enemmän

        No hei, kyllä nyt vähän korujakin pitää ostaa. Työllisyysvaikutus ja ennenkaikkea se että parisuhde toimii kun molemmat ovat tyytyväisiä. Taidat vaan olla semmoinen pihtari, ei ehkä makuuhuoneessakaan oikein toimi. Katso peiliin!


      • Siivooja-nainen

        Mikä on niitä oikeita töitä?


      • pidän
        Siivooja-nainen kirjoitti:

        Mikä on niitä oikeita töitä?

        Normaalia palkkatyötä tai yrittäjänä "oloa". Suojatöitä en pidä oikeina töinä.


    • esimerchi

      Ja erillistalous toimii jos osaa olla tarkkana. Mutta siinäkin tapahtuu notkahduksia jos on em kaltainen osapuoli jolla rahanhallinnan suhteen ongelmia joita ei itsekään tajua. Ite ollaan ääripään esimerkki erillistaloudellisuudessa koska vanhemmat asuvat eri asunnoissakin. Sillä tavoin toisen mokia ei ole pakko maksella itse, sen kun taistelee sitten perintätoimistojensa kanssa vailla luottotietoja..kun ei tajua miten tätä elämää oikein eletään.

      Sellainen taitaa olla aika yleistäkin, etenkin miespuolisilla. Ettei tajuta, mihin ne rahat kuuluu käyttää ensisijaisesti. Asiahan korostuu valtavasti siinä tilanteessa, kun rahaa ei ole tarpeeksi. Tottakai siitä riitoja syntyy, jos toinen ei jätä talteen laskujen maksuun rahaa.

      Miehillä näytää olevan erilainen ajattelutapa tässä muutenkin. Joskus tuntuu siltä että' naiset ovat älykkäämpiä olentoja, koska luonto pakottaa heidät selviytymään ankarista olosuhteista, jotta lapsetkin pärjäisivät. Näin suuren vastuun alla on naisen oltavakin todellinen selviytyjä, jos mies ei siihen kykene tämän omituisen hormoni/geeninotkahduksen takia, joka sukupuolet toisistaan erottaa.

      Nykyisessä tilanteessa ainakin Suomessa nämä asiat korostuvat jollain tapaa. On hyvä että kaikesta keskustellaan. Toívottavasti myös huomataan että nykyaikana on entistä vaikeampaa elää köyhyydessä ja etenkin olla äiti, koska jos olet käyhä (ja äidit on ainakin sellaisenaan köyhiä) sinulla pitää olla kyky hallita byrokratiaviidakon lakeja ja ottaa selville asioita joita paperi- puhelinsoitto-ja sähköpostisodaksikin yksityisen ja virkaihmisen välillä kutsutaan.

    • sweet_mama_85

      toi ei ole kyllä kivaaa.... tiedän itse saman homma meillä tosi on kaks lasta jotka ovat viel vaipoissa ja silti pitää elää säästeliästi ja silti toinen vaan ostaa kaikkii tietokone hommia..... *ihmettelen* miesten asennetta rahasta

      • Kotkan Mies

        Ollaan oltu 21 v nssa....aina ollu yhteiset rahat ja yhteiset menot..tiukkaakin ollut aikoinaan...mutta koskaan..ei siis oikeesti koskaan ole ollut riitaa rahasta...lapsia on 2...asuntovelat ihan normaalisti ja silleen. Kaikille on aina hankittu mikä tarpeellista on ollut..ei kai muulla tavalla vois ollakaan ?

        Onnellinen mies


    • rahaa on ja riittää

      Jos tuo rahan käÿttö saataisiinkin kuriin naisten mielestä, jäkätys jatkuu sukkien väreistä ja kun se on ok niin sitten vaikka mitä nyt päähän saa!!!! Vittu milloinkaan ei ole hyvä. Ottákaa ero jumalauta!!
      Me onneksemme tienaamme vaimoni kanssa sen verran kivasti, ettei ole väliä meneekö 100e vai 500e vkonlopussa. Mutta miuta huolia sitten enemmän. Esim ne väärän väriset sukat;)

    • jokaista

      Vaikka en lukenut jokaista viestiä, niin mieleeni tuli seuraanvanlaisia asioita:
      Lähes koko kaupan ala elää vain ja ainoastaan sillä, että huomattava joukko ihmisistä tekee heräte ostoja. Markkinointi ihmiset osaavat saada aikaan tunteen, että jotain koko ajan puuttuu.
      On myöskin erilaisia riippuvuuksia. Ostaminen ja kuluttaminen on yksi niistä. Toinen ääripäähän on se, että henkilö säästää ja säästää. Tinkii joka asiasta. Ahneus on sitten eri juttu.
      Ehdotan seuraavaa sinulle,vaikka saatkin aikaiseksi ison riiran. Mutta se ehkä kannattaa, teidän molempien ja varsinkiin perheesi suhteen.
      Otappa kynä ja paperia käteen ja laske paljonko menee pelkkiin iltapäivä lehtiin vuodessa. Jos arkipäivän lehti maksaa (...niin, mitä se muuten maksaa?) 1e/kpl, niin molemmat lehdet tekee päivässä 2e. Vuodessa on 365päivää= 730e/v. Markoissa se tarkoittaa lähes 4300 mk. Ajattele mitä se on kymmenessä vuodessa.
      Löydät kyllä muitakin hyviä esimerkkejä. Esitä ne miehesi naaman eteen. Jos ei avaudu ekalla kertaa, niin toista sama juttu. Jää ainakin kytemään ajatuksiin, jos hän ei heti voi/pysty/ halua tehdä asialle mitään

    • Nakkipatukka

      Hahah :D

      Paska homma kun on tehny kersoja ennenku on äijään tutustunu kunnolla, ei voi muuta kuin nauraa :D Kärsikää ongelmistanne.

    • Heidi H

      Olen 28v nainen ja Avomieheni on 24v. Asumme 28neliön yksiössä koiramme kanssa, vuokraan menee 512€/kk jonka maksaa avomies koska hän on ainoa työssäkäyvä ihminen,minä itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä vakavan munuais-sairauden takia. me jouduimme laittamaan autommekin seisontaan koska ei ole varaa korjata auton vikoja. ja mies käy bussilla nyttemmin töissä ja minä liikun sitten kävellen/bussilla jos haluan käydä jossain (mutta harvemmin käyn missään yksin.) molemmilla on omat laskunsa joista minä olen joutunut makselemaan joskus kun miehellä ei ole ollut rahaa maksaa. Minun omiin laskuihin menee noin 150€/kk miehen laskuista en tiedä ei ole kertonut. tuohon minun summaan olen lisännyt myös muutaman miehen laskun. tv-lupa 18.60/kk jonka minä maksan koska tarvitsen telkkaria ja haluan välttyä tv-lupatarkastajilta. koiran ruuat plus tarvikkeet maksamme yhdessä joskin minä eniten koska koira on minun nimissäni. Lapsia meillä ei ole koska minä olen lapseton (en siis voi synnyttää lasta). mutta mieheni on tuhlaavainen ja lapsenmielinen. viimeksi mieheni osti pleikkari2 jonka hän sittenkin myi pois ja sitä ennen meillä oli vanha xbox ja xbox360 joka meillä vieläkin on. ja kaksi tietokonetta joista toinen on minun (mieheni antamana kyllä). sitten oli psp-käsikonsoli ja nintedo wii jotka nyt on myyty. ja olihan meillä nintendo ds:kin joka myytiin. ja minulla on ainoastaan vain yksi konsoli sega megadrive joka nyt on siskollani lainassa enkä aio myydä sitä koska olen saanut sen siskoiltani ja jos he haluavat lainata/tulevat kylään niin saavat pelata sillä jos tahtovat ellei xbox360 kiinnosta. tietokonekin on saanut uusia osia liian usein (siis vain avomiehen kone) mutta minun koneeni saa pärjätä vanhoilla osilla. itselleni jos ostan jotain esim. uusia vaatteita ja laukun niin siitä alkaa heti riitaa mutta jos minä erehdyn sanomaan ja "valittamaan" hänen ostoksista niin hän loukkaantuu ja suuttuu. minun vanhemmat on työssäkäyviä mutta äitipuoleni on "rahanahne" ja mieheni vanhemmat on keskiluokkaisia. ja taas oikea äitini joka vielä onneks on työssäkävijä niin hän on kanssa köyhä mutta hänen mies taas kyllaä antaa rahaa. mutta omalta kohdaltani voin sanoa olevani köyhä työkyvyttömyyseläkeläinen. avomiehen palkka n. 1600€/kk pitäisi riittää mutta tuntuu ettei riitä. oma eläkkeeni on mitätön summa 495.35€/kk. mutta nyt näyttää jo paremmalta sillä säästöönkin on jäänyt rahaa ja minä olen sanonut avomiehelle että säästöstä ei oteta yhtään. ja emme ole ottanut.

      • 24 ja 28vuotiaat

        ja vielä täysiä pentuja pleikkareineen ja x-boxeineen. Luulisi että sairaus olisi vähän kasvattanut sinuakin mutta paskan marjat. Tekstihän on kuin 14 vuotias kertoisi peliriippuvuudestaan. Herätkää jo ja alkakaa elää niinkuin aikuisten ihmisten kuuluukin. Ja heittäkää ne pleikkarinne hevon vittuun.


      • Heidi H
        24 ja 28vuotiaat kirjoitti:

        ja vielä täysiä pentuja pleikkareineen ja x-boxeineen. Luulisi että sairaus olisi vähän kasvattanut sinuakin mutta paskan marjat. Tekstihän on kuin 14 vuotias kertoisi peliriippuvuudestaan. Herätkää jo ja alkakaa elää niinkuin aikuisten ihmisten kuuluukin. Ja heittäkää ne pleikkarinne hevon vittuun.

        kritisoi asiaa mistä et mitään tiedä


      • olit kai
        Heidi H kirjoitti:

        kritisoi asiaa mistä et mitään tiedä

        tekstisi kirjoittanut. Luin sen juuri uudelleen enkä ole vieläkään muuttanut kantaani sinun ja kanssasi elelevän mieshenkilön suhteen. Lapsia olette ainakin tuon jutun perusteella.


      • Heidi H
        olit kai kirjoitti:

        tekstisi kirjoittanut. Luin sen juuri uudelleen enkä ole vieläkään muuttanut kantaani sinun ja kanssasi elelevän mieshenkilön suhteen. Lapsia olette ainakin tuon jutun perusteella.

        mutta sinä itse taidat olla vielä äitisi helmoissa asusteleva vauva, joten älä kritisoi tätä keskustelua enempää. sanoin vain oman mielipiteen asiasta josta meille tulee riitaa eli rahasta.


    • toimintaa

      Tuossa tilanteessa tuskin auttaa muu, kun nostaa rahankäyttövammainen ulos. Hän on tod. näk. narsisti, josta tulet kärsimään muilla tavoin, kun aikanaan menet itsekin töihin ja jaksat stressata muustakin kuin rahasta. Huomenna vaan asia vireille.

      • Heidi H

        kenelleköhän puhuit????


    • Tapiiri

      Hetki sitten olimme molemmat, minä ja avomies opiskelijoita, nyt minä olen siirtynyt työelämään. Olen tyytyävinen kun tuloni moninkertaituivat, mutta en halua tuhlailla vaan nähdä pankkitilin paisuvan. Olemme molemmat sitä mieltä, että arkisissa asioista säästetään. Ruoka ostetaan mahdollisimman halvalla ja käytetään tarjouksia, vaatteet alennusmyynneistä, sähköä ja vettä säästetään, autolla ajamaista yritetään välttää, telkkari pistettiin pois ja lehtiä ei tilata.

      Mutta sitten on yksi asia jota en voi ymmärtää. Nimittäin pelikoneet. Meillä on tällä hetkellä hyvin tehokas tietokone (minulle piisaisi vähempikin mutta kun sen pitää pyörittää kaikkia mahdollisia pelejä), pleikka 2, Wii ja DS. Ja nyt pitäisi saada pleikka 3, joka on mielestäni aivan älyttömän hintainen. Meillä on toki molemmilla omat tilit ja hänellä on kuulemma juuri sen verran rahaa että hän pystyisi koneen ostamaan, mutta sen jälkeen hän ei voisi seuraavaan puoleen vuoteen käydä yhtään missään. Ei siis leffassa, syömässä tai yhtikäs missään mistä täytyy jotain maksaa. Ja kun minä kuitenkin haluaisin käydä, niin lopulta homma menee niin, että me käymme ja minä maksan, jolloin periaatteessa maksan hänen pelikoneensa.

      Tietysti haluan osallistua yhteisiin menoihin jonkun verran enemmän, koska kuitenkin tienaan enmmän, mutta tuntuu epäreilulta joutua jonkun ylihintaisen pelikoneen maksumieheksi. Ei tästä ole varsinaista riitaa koskaan tullut ja nyt olemmekin saaneet sovittua että hän ostaa pelikoneen vasta kesällä jos pääsee töihin.

      Tiedän kyllä ettei minun tarvitsisi elättää häntä, mutta en halua että olisimme jotenkin eriarvoisessa asemassa vain siksi että minulla sattuu olemaan enemmän rahaa. Onneksi parhaat asiat ovat kuitenkin ilmaisia.

      • Paha ei paljostakaan..

        Näin se valitettavasti on..


      • Sivusta seuraaja

        Nimittäin tällainen autonrakentaja joka on sitä mieltä että kun molemmat ovat töissä voi hän sijoittaa rahansa peltilehmään ja vaimon rahoilla eletään.
        Ja sitä rahaa on uponnut kymmeniä tuhansia.
        Luonnollisesti kaikki vapaa-aika kuluu myös tallilla.

        Seurasin vuosia tällaista suhdetta joka on tätänykyä historiaa.
        Ja huvittavinta tässä on se ettei tämä jätetty osapuoli vieläkään tajua mikä suhteessa meni pieleen.

        Omalla kohdalla ei tulisi onnistumaan sillä olemme jo vuosia eläneet minun tuloillani avovaimon opiskellessa.
        Mutta asuntolainasta huolimatta meillä jää vuositasolla tuhansia euroja säästöön.


    • harmittaa..

      Meillä sama tilanne. Avokkini käy koulua ja tienaa vain siis opintotuen, koska eihän koulunohessa jaksa töitä tehdä.(edes lomilla) mä taas käyn koulua ja yritän aina kun mahdollista kun on vapaata niin olla töissä että saisin laskut maksettua.. Mulla on autolaina ja maksan jo opintolainaakin pois.. Minä maksan vuokran ja ruuan. Avokkini vanhemmat tekee joskussa ruokaa ja kutsuu meidät syömään, niin se on kuulemma hänen osuutensa. Hän vaan ostaa tietokoneeseensa uusia osia uusia, juo janoonsa vain cocista (vesi kun on pahaa), tänään käyn kaupassa, ostan maitoa, leikkeleitä, leipää yms, niin huomenna viim. kaappi on tyhjä. Ja hän ei voi koskaan syödä edes koulussa ilmasta ja mun mielestäni hyvää ruokaa, vaan heti kun kotiin tulee on jäätävä nalkä jos ei ole hesessä käynyt matkalla.. Hänen koulumatkansa on pitkä, noin 50 km suuntaansa, mutta ei voi hakea tukea eikä harkita kimppakyytiä tai julkista liikennettä. Mä taas kävelen kelistä huolimatta vajaa kaksi kilometriä sovittuun paikkaan mistä koulukaverini ottaa kyytiin. Ennen oli hieman paremmin kun olin vakituiseen töissä, mutta allergian vuoksi jouduin uudelleen kouluttamaan itseni.. Niin ja kaiken lisäksi joka viikko pitäisi löytyä vielä rahaa kaljotteluun tai baariin.. Täytyy kai vaan sanoa onneksi ei ole enempää kuin tuo yksi "lapsi".. mutta siitä kun ei saa lapsilisää =/ Stemppiä kaikille jotka tämänlaisen asian kanssa pähkäilevät päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen!!

    • asdfdfdfd

      Kyllä...

    • kyy-nikko

      Olisi kannattanut ennen suurperheen hankintaa tutustua mieheen niin hyvin, että rahankäyttötottumukset olisi selvinneet!

      Onko nykymaailmassa ihmisillä tosiaan niin hillitön perheenperustamisvietti, ettei noin tärkeitä juttuja kuten rahankäyttötottumukset, selvitetä ennen lasten hankintaa?

    • Pohjan-Akka

      Paitsi, että ainakin joka toinen on "juoppo" (sorry, näin näen asian), 3/4 on niitä, joilla on reikäiset taskut.

      Ei minulla hermot kestäisi, olen sen verran pohjan akka.

      Vanhempani olivat sota-ajalta, ja olivat oikeassa siinä ettei kuluttaminen tuo onnea.

      En jaksaisi laittaa palikoita päässä uuteen järjestykseen. En pysty arvostamaan tuhlaria. Eri juttu tietystikin, jos on Roope Ankan veljenpoika...ettei millään mitään väliä. Ostohysteria ei ole miehekästä.

      Mutta, kaikissa on vikansa...en sillä. Kuka vain mitäkin sietää. Jos itse miettii, miten pihistää ruokalaskuissa...ja mies...nin voi olla vaarana syntyä äkänen akka. Niitähän onkin Suomen maa väärällään: perkehleellisiä akkoja. Eiks niin?

      • Skarate-Skid

        Veit jalat suustani!


    • mie vain

      Olin just päässyt vaikeasta suhteesta eroon 2002 joulukuussa muutama puhelinlasku hierti mutta sain kuin ihmeen kaupalla ne hoidettu.Sitten tapasin miehen joka kuskasi roskasakkia ja pelasi hedelmä ja monipelejä huoltoasemalla Hyvän hyvyyttäni annoin rahaa ja sitten sitä alkoi mennä minunkin elämä pakkasen puolelle yllättäen ja syksyllä sain jo luottotietoihini merkinnän.Meillä on nyt tänä päivänä 4 vuotias lapsi ja elämä yhtä helvettiä!Kaikenlisäksi on miehelle on parantumaton neurologinen sairaus joka saa hänet helvetillisen mustasukkaiseksi.Minulla on myös 2 muutakin lasta erillisestä avoliitosta.Elämä on erittäin sietämätöntä.Sossun kautta on Tukiperhe näille vanhemmille lapsille mutta nuorimmainen on aina minun kanssa ja on erittäin pahassa uhmaiässä.kaikenlisäksi käytän alkoholia kerran viikossa että saisin hetkeksi unohtaa painajaismaisen tilanteeni.Mieheni syyttelee ja raivoaa sitten seuraavan viikon vaikka en häntä ole pettänyt.Syyttelen häntä rahatilanteestamme ja autoakaan ei ole millä kulkea.oon jo miettinyt että karkaan.Sairastin vaikean masennuksen viime vuonna toisinaan tuntuu että olisi parempi laittaa homma levälleen..Ukolla on oma koti mutta jatkuvasti käy täällä arvostelemassa ja ennen kaikkea ei ota omaa lastaan kertaakaan mukaansa.Olen aivan katki ja en tiedä kuinka kauan jaksan.Ukko haukkuu vielä vaikka miksi koska haluan nähdä muitakin ihmisiä kuin hänet ja lapset.Eikä ole kuin vuokra kämppä missä asua ja perinnöstä ei tietoakaan josta saisin apua taloustilanteeseen.Olkaa onnellisia te joilla luottotiedot kunnossa ja keskittykää elämään!!

      • voit olla

        noin tyhmä että ajelehdit paskasuhteesta toiseen. On tosi vaikea tuntea edes myötätuntoa kun olet itse elämäsi pilannut.


    • tuhlailevasta luonteesta

      Olen mies, hoitoalalla ja niin on vaimokin. Kolmekymppisiä ollaan. Lapsia ei ole. Tienataan suurinpiirtein sama määrä ja ollaan jaettu tasan asumiskulut auton lyhennykset ja sama määrä jää molemilta käteen, ite en autoa käytä mutta vaimo käyttää koska sillä työpaikka kauempana mutta jostain syystä tankkaaminen jää mulle aina. Kumpikin syö työpaikalla sen lämpimän aterian joten ruokakulut on aika kohtuulliset mutta melkeinpä mä nekin maksan.

      Mun palkasta sitten jää kuitenkin säästöön jolla olen käynyt pari kertaa vuodessa jossai etelässä ja rahoittanu jos jotain kalliimpaa kodinkojetta pitää ostaa. Yksin oon etelässä käyny kun vaimolla ei samanlaisesta palkasta kuin mulla jää yhtään mitään säästöön vaan melkein joka kuukausi ennen liksapäivää haluaa multa lainata. Nyt en enää oo lainannu ku ei siltä saa mitään "lainoja" ikinä takaisin.

      Kyl se itekkin harmittelee tuhlaavaisuuttaan, varsinkin silloin kun haluaisi mukaan thaimaahan mut sillä ei oo rahaa kun tuhlannu ne aina johonkin. Yleensä kalliisiin merkkivaatteisiin tai ihonhoitosarjoihin. Tai 1-2 kertaa viikossa käy ystävienäs kanssa ulkona syömässä ja bilettämässä. Tai se näkee jonkun viidensadan merkkilaukun ni se pitää saada heti ku se on joku vuitton tms...

      Käydään me kimpassakin ulkona, silloin mä maksan aina ku "herrasmies" tekee niin kuulemma. Käyn mä n.kerran kuukaudessa tuulettumassa itseksenikin ulkona mutta jotenkin mun rahat vaan sitten säästyy.

      Mulla on koko ajan toisella pankkitilillä sellainen n.5x kuukausipalkan verran rahaa vararahastona yllättäviin menoihin.

      Jostain syystä vaimolla ei oo rahaa jääny säästöön. Se on puhunu haluavansa, että meillä olisi yhteinen tili eikä oikein ymmärrä, etten sitä halua kun se olis niin kova kuluttamaan sitä tiliä. Mä luulen vaan, että se on ajatellu että kun meillä olis yhteinen tili niin sitä kautta munkin tienestit ois sen käytössä.

      • Pohjan-Akka

        Rahan käyttötavat lienevät paljon suurempi asia parisuhteelle kuin esim. erilaiset maailmankatsomukset, uskonnot tms "suuret asiat". Sellaiset parit, joista jompikumpi on tuhlari...pysyvät ikuisesti köyhinä. Jos molemmat: tuhannen kapakan kautta. Keski-ikäisinä vetävät kaljaa vuokrakaksion parvekkeella.

        Kannattaa olla varovainen sen naisen kanssa.


      • Skarate-Skid
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        Rahan käyttötavat lienevät paljon suurempi asia parisuhteelle kuin esim. erilaiset maailmankatsomukset, uskonnot tms "suuret asiat". Sellaiset parit, joista jompikumpi on tuhlari...pysyvät ikuisesti köyhinä. Jos molemmat: tuhannen kapakan kautta. Keski-ikäisinä vetävät kaljaa vuokrakaksion parvekkeella.

        Kannattaa olla varovainen sen naisen kanssa.

        Sulla on oivat mielipiteet.


      • sen naisen kanssa
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        Rahan käyttötavat lienevät paljon suurempi asia parisuhteelle kuin esim. erilaiset maailmankatsomukset, uskonnot tms "suuret asiat". Sellaiset parit, joista jompikumpi on tuhlari...pysyvät ikuisesti köyhinä. Jos molemmat: tuhannen kapakan kautta. Keski-ikäisinä vetävät kaljaa vuokrakaksion parvekkeella.

        Kannattaa olla varovainen sen naisen kanssa.

        Sen takii meillä on eri tilit koska se on tuollainen mikä on. Mutta muuten se on maailman ihanin ja kultaisin nainen eikä me juuri riidellä, jollen mä ota puheeksi sen rahankäyttötapoja. Se on välillä sitä mieltä, että saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Mä oon samaa mieltä, että tee vaan mitä haluat omillas mutta älä tuu multa ruinaa rahaa sit ku omat loppuu. Kyl mä näen että sitä itteeki välillä harmittaa mutta minkäs teet.


      • Pohjan-Akka
        Skarate-Skid kirjoitti:

        Sulla on oivat mielipiteet.

        On olemassa tosi paljon mukavia miehiä, joilla ei sentit kasaannu siksi, koska ostelevat mitä huvittaa...huomaamattaan. Eivät ole edes mitään varsinaisia ostohysteerikkoja.

        Äitini oli vahvasti oikealla, isäni vielä vahvemmin vasemmalla. Toinen kuului kirkkoon, toinen ei. Mutta en huomannut muusta koskaan mitään myrskynpoikasta, kuin joskus oli pientä mainintaa alko-asioista. Sopu johtui varmaan yhteisestä suuresta aatteesta: nuukuudesta. Siksi minustakin tuntuu, että se on se maailmankaikkeuden suurin aate. Nythän on ilmastonmutoskin käsillä.

        En ymmärrä sitä, ettei voi olla elämäänsä tyytyväinen jos ei voi matkustella koko ajan, ostaa roinaa nurkkiinsa yms.

        Olen eliotti, siksi olen sinkku.


      • soppailumaanikon mies.

        eli talletatte molemmat yhtä paljon palkastanne, joka kuukausi sinne ja sovitte että sitä tiliä käytetään sitten VAIN yhteisiin ostoksiin, ruokaan ja yhteisiin ulkoilmasyömisiin, lomamatkoihin jne.

        ja kuitit pitää säästää, eli kun huomaat että tililtä on shoppailtu merkkivaatteita, niin toteat vaan että ens kuun palkastasi talletat sinne sen verran vähemmän.


      • niin tietävän...
        Skarate-Skid kirjoitti:

        Sulla on oivat mielipiteet.

        kertoisitko minulle miten tässäö voi vielä säästää...tilanne on tämä...olen 12v maksanut exäni velkoja jotka hän ystävällisesti jätti minulle kun ei ollut avioehtoa...velkoja oli 1,5 miljoonaa...teen hoitoalalla työtä joka päivä 15 tuntisia työpäiviä ja tililleni ulosotto jättää 550 euroa joskus ei niinkään paljon...yleensä 300-400 euroa ja vuokrani on nyt kun nousi 550 e, bussilippu 80 e, sähkö 35 e ja känny on pakko auki pitää kun työni on sellaista että sitä tarvitsen joka päivä mutta se kestää noin 2-3 kk 50 e kun lataa...ruokaa en ole ostanut vuosiin kun ei jää vaan käyn jonottamassa ilmaista ruokaa ruoajakopisteistä ja sieltä saa aina välillä homeista RUOKAA mutten sitten sairastu kun poieni home estää sairastumisen...ja pesusaineet tuon työpaikalta tai pesen työpaikoilla joissakin on kone...vuokraa en enää pystynyt maksamaan mutta kun olen niin hyvä työntekijä työnantajani ei halunnut minusta eroon joten kun olin joutua kadulle maksoi vuokrani...tuleva tilanne ei helpota kuin maaliskuussa 30.000 e ja loput jää...ja ulosottoukko on tehnyt väärin ei ole kertaakaan jättänyt ulosmittaamatta vaikka minulla olisi ollut 2-3 kk ilmaista kuuta kuten muillakin, mutta minun tapoauksessani hän ei tee niin...kukahan puuttuisi hänen tekemisiin?


      • mk
        niin tietävän... kirjoitti:

        kertoisitko minulle miten tässäö voi vielä säästää...tilanne on tämä...olen 12v maksanut exäni velkoja jotka hän ystävällisesti jätti minulle kun ei ollut avioehtoa...velkoja oli 1,5 miljoonaa...teen hoitoalalla työtä joka päivä 15 tuntisia työpäiviä ja tililleni ulosotto jättää 550 euroa joskus ei niinkään paljon...yleensä 300-400 euroa ja vuokrani on nyt kun nousi 550 e, bussilippu 80 e, sähkö 35 e ja känny on pakko auki pitää kun työni on sellaista että sitä tarvitsen joka päivä mutta se kestää noin 2-3 kk 50 e kun lataa...ruokaa en ole ostanut vuosiin kun ei jää vaan käyn jonottamassa ilmaista ruokaa ruoajakopisteistä ja sieltä saa aina välillä homeista RUOKAA mutten sitten sairastu kun poieni home estää sairastumisen...ja pesusaineet tuon työpaikalta tai pesen työpaikoilla joissakin on kone...vuokraa en enää pystynyt maksamaan mutta kun olen niin hyvä työntekijä työnantajani ei halunnut minusta eroon joten kun olin joutua kadulle maksoi vuokrani...tuleva tilanne ei helpota kuin maaliskuussa 30.000 e ja loput jää...ja ulosottoukko on tehnyt väärin ei ole kertaakaan jättänyt ulosmittaamatta vaikka minulla olisi ollut 2-3 kk ilmaista kuuta kuten muillakin, mutta minun tapoauksessani hän ei tee niin...kukahan puuttuisi hänen tekemisiin?

        Nimeä löydy lainapapereista niin laina on sen kuka sen on ottanut ja avioehdolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. En ymmärrä miten voit maksaa ex lainoja muuten että olet ollut takaajana tai laina otettu molempien nimiin. Ei muuta kuin velaksaneeraukseen tai heität lusikan nurkkaan ja lopetat työ ja ei muuta kuin sossun luukulle niin ei tartte maksaa mitään.
        Muista laitta lainat takaisin ex:lle ulosottoon kun saat maksetua niin voit saada jo´tain takaisin.


    • valitsee

      Enrio voisi käyttää kuvissaan edes suomalaisia pulliaisia, että sen kysymykset tuntuisi hiukan uskottavimmilta...

    • 1987

      Ellei miehesi aikuistu ja anna päävastuuta ekonomisista asioista sinulle, joka ilmeisesti ymmärrät rahan arvon paremmin, teillä tulee olemaan suuria ekonomisia vaikeuksia tulevaisuudessa, kun menojen osuus on niin suuri, että ette kykene maksamaan kaikkia laskujanne. Se tuo mukanaan veriset riidat, jossa toista voidaan loukata verisestikin. Näin pitkälle ei tarvitse kuitenkaan asioita päästää.

      Itse olen oppinut kantapään kautta. Olen ollut samanlainen, kuin miehesikin ja minun kulutukseni meni niin överiksi, etten edes lainaamalla saanut menojani kuriin. Olin niin pahassa ekonomisessa jamassa, että se vaikutti jo jokapäiväiseen elämääni työpaikalla ja kotona. Olin henkisesti masentunut, mutta yritin piristää itseäni ostamalla aina vain uutta. Hetkeksi sainkin pientä lohtua, mutta tajusin, että kaikki on maksettava.

      Kaiken masentavan keskellä tapasin nykyisen vaimoni. En aluksi kertonut hänelle mitään tilanteestani, mutta sitämukaa, kun seurustelumme tuli vakavammaksi, halusin kertoa hänelle tilanteeni. Hän oli tietenkin pahoillaan puolestani, mutta lupasi tukea minua, jos haluan muuttaa kulutustapojani. Aluksi koin että miehisyyteni jotenkin kärsisi siitä, jos antaisin hänen auttaa, mutta sitten päätin asennoitua asiaan toisella tavalla ja sallin hänen apunsa.

      Ensimmäiseksi hän halusi, että leikkaisin kahtia kaikki luottokorttini. Olin saada shokin! Olivathan luottokorttini minun henkisen hyvinvointini tukipilareita. Kun hän kuitenkin hyvin järkeenkäyvästi ja seikkaperäisesti selitti, että ilman korttien leikkaamista, en koskaan pääsisi eroon veloistani, minä suostuin.
      Asiaan kypsyminen vei kuitenkin pari viikkoa, jonka jälkeen leikkasin kaikki luottokorttini kahtia ja... ensikertaa moneen vuoteen tunsin ihmeellisen vapauden tunteen.

      Säästän sinut kaikilta yksityiskohdilta. Sanon vain, että jouduin myymään melkein kaikki velaksi ostamani tavarat. Niistä saamani rahat käytettiin velkojen maksuun. Elin aika askeettista elämää noin 6-7 vuotta, mutta sitten olin maksanut jokaisen pennin takaisin, ilman pankkilainaa tai vippaamisia.
      Jälkeenpäin ymmärsin, että 99% ostamistani tavaroista oli täysin turhia. Ne eivät olleet muuttaneet elämääni paremmaksi, ainoastaan pahemmaksi.

      Suo anteeksi tämä pitkä kirjoitus. Myötäelän kanssasi elämäsi vaikeaa aikaa. Kaiken kirjoitukseni ydin on tämä: paras apu tilanteeseen on, että itse muuttaa kulutuskäyttäytymistään ja ymmärtää, että luottokorttien olemassaolo on kulutusfriikille sama kuin alkoholi alkoholistille. Ne pitää hävittää. JOs ei ole varaa ostaa käteisellä, pitää ostoa siirtää ja säästää niinkauan, että voi tehdä niin. Käteinen on halvin tapa ostaa.
      Itselläni ei ole yli kymmeneen vuoteen ollut luottokortteja eikä tule! Samaa suosittelen teillekin. Lopuksi; mikään solmu ei aukea, ellei ihminen itse halua!

    • liettualainen

      En voi ymmärrä miten,te suomalaiset,voitte koko ajan itkeä rahan asioista.Olen tullut Suomeen 3 vuotta sitten, olen opinnut suomen kieltä ja tehnyt myös paljon raskasta työtä saadakseen kaikkea mitä minulla on nyt.Alusta olin siivooja,koska en puhunut suomea,nyt olen yrittäjä.Myös minun suomalainen aviomies on vahva ihminen.Meillä ole mitään riidoja,kaikki on yhteistä,hänen rahan on minut ja toisinpäin.Jokainen teistä voisi tehdä samalaista uraa kun minä,jos olisi tarpeeksi vahvuutta...En siedä luusereita...

      • Pohjan-Akka

        ...naisilla on. Olen muutaman joskus tuntenut. Kaikilla on fasistisen kateelliset ja tietämättömät käsitykset suomalaisista naisista. "Luottamuksella" he aina kertovat nämä asia. En ole kenellekään koskaan vastannut, että TE elätte täällä suomalaisten naisten nostaman elintason varassa. Riittääkö pienet papuaivot ymmärtämään sitä mysteeriä?

        Mitä jos pitäisitte ne leuhkat turpanne kiinni.


      • Arska

        Älä tule tänne louskuttelemaan leukojasi!
        Varmasti kun tulit tänne suomeen niin sait sossusta jotain avustusta tai sit sulla on rikas ukko, mut siivojan duunilla ei oikein tuu toimeen ja jos ukko vielä tuhlaa rahaa turhuuksiin, niin konkurssi on varma.


      • nainen vaan

        Ei kai täällä Suomessa voi töitäkään saada,kun ulkomaalaiset vievät työt nenän edestä! Minulle kelpaisi melkein mikä tahansa työ,mutta kun ei vaan löydy. Eräässä kaupassakin täällä lähellä on varmaan kohta koko henkilökunta ulkomaalaisia,hyvän koulutuksen saanut suomalainen nainen sinne ei tunnu pääsevän töihin.Että semmoista...


      • No voi itku!
        Pohjan-Akka kirjoitti:

        ...naisilla on. Olen muutaman joskus tuntenut. Kaikilla on fasistisen kateelliset ja tietämättömät käsitykset suomalaisista naisista. "Luottamuksella" he aina kertovat nämä asia. En ole kenellekään koskaan vastannut, että TE elätte täällä suomalaisten naisten nostaman elintason varassa. Riittääkö pienet papuaivot ymmärtämään sitä mysteeriä?

        Mitä jos pitäisitte ne leuhkat turpanne kiinni.

        Ja mistähän hyvästä?! Suomalaista naista usein verrataan suomalaiseen kesään..... Onko suomalainen kesä pitkä, lämmin ja kaunis?


      • Pohjan-Akka
        No voi itku! kirjoitti:

        Ja mistähän hyvästä?! Suomalaista naista usein verrataan suomalaiseen kesään..... Onko suomalainen kesä pitkä, lämmin ja kaunis?

        Mitä se muuta on: alemmuudentunteesta lähtevää ääretöntä typeryyttä. Ulkomaan elävistä pidän vain lapsista ja nuorista. Varsinkin aikuiset ulkonaiset ovat tekohymyjensä takana kammottavia kätisijöitä. Ilmeisestikin jatkuva vertailu päällä: "suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä", ketä kiinnostaa? Tunnen suomalaiseni hyvin ilman ulkoista opastusta.


      • koivumittari
        No voi itku! kirjoitti:

        Ja mistähän hyvästä?! Suomalaista naista usein verrataan suomalaiseen kesään..... Onko suomalainen kesä pitkä, lämmin ja kaunis?

        Mutta altapäin katsottuna taivas tuskin eroittuu hänen valkeaa vatsapuolta vasten.


    • heitä mäkeen tollanen

      tyhjätasku mies ja ota kunnon mies tilalle joka huolehtii sinusta ja lapsista, niinkuin itse tein. Ja hyvin menee. Aina sitä rakkautta muualtakin löytyy jos ei oma äijä pysy kurissa. Rakkaus ei yksin elätä lapsia jos äijä törsää rahansa turhuuksiin. Nyt on ukko joka pystyis vähän törsäämäänkin mutta keskittyy minuun ja lapsiin ja mahtavaa on. EI riitoja ei tappeluita ei rahapulaa eikä mitään. Upeaa...

    • Tosisääliä

      Olet yhdessä miehen kanssa joka on jämähtänyt tasolle 15-16 v ja ei takuulla parane enää kun ei ole vieläkään muuttunut. Sitten teillä on 4 lasta. Ne lapset eivät ole varmaankaan taakka, mutta se aikuinen ISO lapsi on tosi reki. Näin sivumennen, käyttääkö hän vielä vaippoja tai tuttia? Minä en kirjoittaisi tänne. Tekisin siellä tosi elämässä radikaaleja ratkaisuja. Sano sille seuraavan kerran, että hän saa ostaa tutin ja vaippapaketin.

      • "murkkupuoliso"on yleensä älyltään vähäinen ja väkivaltainen


    • blondi-72hki

      joskus tulee kun mies ei tajua rahan päälle mitään vaan kaikki pitäis heti tuhlata mutta nykyään se hoituu sillä kun mulla on sen kortit ja tunnusluvut ja mä hoidan meillä raha-asiat niin ehkä jotain saan säästettyäkin.

    • Nainen pohjoisesta

      Raha aiheuttaa riitoja jatkuvasti. Mieheni mukaan en saisi käyttää rahaa mihinkään vaikka käyn jatkuvasti töissä. En saisi ostaa vaatteita, meikkejä enkä sisustustavaroita. Alkoholia ja tupakkaa en käytä, joten niihin minun rahoja ei mene. Ystäville ja sukulaisilleni en saisi ostaa lahjoja synttäreinä enkä jouluna. Ainoa mihin saisin rahani käyttää on hänen nurin menneen firmansa laskut!!! ALKAA RIITTÄMÄÄN PIKKUHILJAA!!!!

      • PA ve

        EU;n mittapuun mukaan asutaan rääsylässä. Valtava määrä työntekijöitä ja nuoria pareja tekee töitä 11 eg tunti ja rampauttavat "päänsä" ja lapsensa toivottomassa pers-aukisuudessa yrittäessään lyhentää velkojaan ja elää siinä sivussa. Suomessa on työn tuottavuus EU;n kärkipäätä, pääomaverotus EU;n pienimpiä, tuloverotus eu.n kärkeä, pslkansaajan ostovoima eu.n JUMBsijoilla ja vielä meinataan laskea vero%;a. 2% kevennys on 1800/kk n. 36 euroa ja 6500/kk n. 130e l. n.1600/v. Että joo.


      • *Sini*

        Heips vaan!
        Lueskelin noita kirjoituksia, no rahankäyttäjiä on monenlaisia niinkuin on meitä ihmisiäkin.
        Meillä ei ole ollut mieheni kanssa mitään riitoja yhteisen 32-vuoden aikana siitä miten rahaa käytetään. Ainoastaan hermoja rassaa joskus se, kun ei ole rahaa mihinkään ns.ylimääräiseen.
        Meillä molemmilla on omat tilit, jonne palkat kummallakin tulee. Asuntotili on erikseen, johon kuukauden tiettynä päivänä menee suoraan molempien tililtä tietty summa asuntokuluja varten. Muut jokapäiväiset ja välttämättömät menot olemme yhdessä aikoinaan sopineet. Toinen ostaa ruuat, toinen maksaa sähkölaskut, menot jaettu suurin piirtein tasapuolisesti. Homma on meidän mielestämme toiminut aivan moitteettomasti. Jos sitten jommalle kummalle tai molemmille jää jotakin ylimääräistä, voi sen käyttää haluamallaan tavalla tai antaa olla tilillä pahanpäivän varalta. Vaatteet ostamme kumpikin omamme, mutta kyllä, jos nään jotakin kivaa miehelleni niin ostan hänelle, enkä pyydä kotiin päästyäni häneltä rahaa siihen. Aikoinaan, kun lapset oli kotona homma toimi aivan samallalailla. Lasten harrastukset maksettiin yhdessä, sekä myös heidän toisen ja kolmannenasteen koulutuksensa. Lasten vaatteet ostin minä, kun minun tilille tulivat lapsilisät. Myös viikko-/kuukausirahat lapsille annoin minä, niistä lapsilisistä.
        Homma on toiminut meidän mielestämme aivan hyvin, eikä kumpikaan tunne, että hän joutuisi mielestään panostamaan enemmän yhteisen hyvän eteen, (tästä on nimittäin keskusteltu.)
        Molemmat me mieheni kanssa olemme lähtöisin ns.vähävaraisesta perheestä, tähän päivään mennessä ei ole saatu mitään ylimääräistä mistään, ei perintöjä, eikä muitakaan oblikaatioita. Kotikasvatus oli, säästää pitää ja "nuuka" olla, eikä rahaa saa maailmalle hurvitella, sillä raha ei puussakasva.


    • avomies72

      Minun on hoidettava raha-asiat, jotta taloutemme
      pysyisi kunnossa.
      Akka juuttuu kaupassa aina lihatiskille ja
      meikkihyllylle. Ruuan saa hyllystä paljon
      halvemmalla ja meikit/hiusvärit ovat turhia.
      Ei pienituloisilla olisi varaa ostaa aina
      parempaa. Kampaamoonkin menee paljon rahaa
      turhankin usein. Onko enää olemassa naista joka
      osaa säästää?

      • hamsterini

        Fiksuna ja vahvana naisena mietin aina mihin rahani laitan. on työtä ja rahaa kasvattaa pankissa korkoa.olen tosi onellinen ilman miestä ja kakaroita.kaikki on itsestä kiinni!


      • tai oli

        Itse säästin ja aviomies tuhlasi. Kun tuli ero, niin mun säästämät rahat jaettiin- ja kyllä kelpas!


    • Nimetön

      rahan arvon kadottanut mies.
      Ja turhamainen äijä jolle vain materia merkitsee jotakin.

    • voi aiheuttaa....

      ......kun sitä on tarpeeksi.

    • ironman22

      kyllähän sitä voi joskus ostaa jotain mutta liika on liikaa.ei taida mies tietää mitä menettäää ennen kuin on liian myöhäistä. eihän sitä elä kuin kerran.

    • miehes on aika itsekäs ... minul on pienet tulot puolustus voimil lääkärin hoitovirheentakia olen eläkkeellä ... teen kyllä rekka työtä pikkusen ... jokainen suhteeni on kaatunut koska olen köyhä enkä pysty hankkii kivaa asuntoa edes vuokralle ...

    • ja mun miehellä

      ei ole ollut riitaa rahasta oikein milloinkaan. Kumpikin maksaa elämisestään kykynsä mukaan. Kumpikin ottaa vastuuta raha-asioista tasa puolisesti.Ylipäätänsä meillä on harvoin sana harkkaa. Meillä on toimiva parisuhde muutenkin. Olen ollut mieheni kanssa 13 vuotta.

    • ton teit?

      hä?

      • vaan

        natsataan niin hyvin yhteen mieheni kanssa.


    • sama täällä

      sama meillä,mies laittaa baariin,taksiin ja alkoon,tupakkaan 800-1000 euroo kuussa,ja mä huolehdin muut talous,asuntolaina ym.siis kaiken menon.kokoajan ylivarojen elämistä-saa nähdä milloin pohja tulee vastaan!?miehellä on perintö vielä saamatta että luotan siihen et selvitään.

    • Rautaneito85

      Täällä näytti olevan muutama ihminen, jotka joutuu "taistelemaan" puolisonsa kanssa siitä että mm. lapsille saadaan ostettua kaikki tarvittava. Laissa lapsen elatuksesta (704/1975) 4 §:ssä säännellään että "Lapselle voidaan vahvistaa suoritettavaksi elatusapua, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta taikka jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempiensa luona". Elatusapua voidaan siis velvoittaa maksamaan myös samassa taloudessa asuva lapsen vanhempi. Pelkästään tällä lainkohdalla uhkaaminen voisi auttaa ainakin joissakin tapauksissa. Ja jos ei auta, niin helpottaisihan se lapsesta tosiasiallisesti huolehtivan vanhemman taakkaa. Sitä en sitten osaa sanoa, kuinka monessa tapauksessa kyseisen lain soveltaminen saa aikaan eron..

    • Stimbbe

      No todellakin tulee rahasta riitaa vaimon kanssa! Se on varmaan yksi herkimmistä aihealueista, joista saa todella räväkän riidan pystyyn, tahtoipa sitä tai ei.

    • Josuli

      Oletko miettinyt pariterapiaan menoa, tai jotain muuta amattiapua? Mies voi suuttua moisesta kysymyksestä jos sitä ehdotat hänelle, mutta kyllä kannattaa mennä! Eihän teidän suhde meinaan kuulosta mitenkään terveeltä. Minulla ja miehelläni on yhteiset rahat, ja jos ostettavaa on joka ei kuulu perustarpeisiin, niin sitten yhdessä mietitään kannattaako sitä jotain ostaa. Yhdessä vaiheessa me molemmat saimme "kuukausirahaa" saman verran jonka sitten saimme käyttää mihin halusimme. Mutta ehdottomasti tarvitte kyllä apua! Jos ette hae mitään apua, tai mies ei suostu näkemään käytöstään vakavana, niin teidän suhde on tuhoon tuomittu, niin ikävältä kuin se kuulostaakin!
      P.S. Tuollainen impulsiivinen shoppailuinto/pakkomielle on täysin tunnetasolla olevaa käyttäytymistä. Eli miehesi tarvitsee henkistä apua.

    • oppimut

      Minä maksoin lähes 15 vuoden ajan perheen menot, kaiken mitä eläminen ja lasten harrastukset vaativat (isä äiti ja 4 lasta) Miehelläni oli vaikka mitä haaveita (ja kaaliita), joita tyhmyyttäni toteutin saamatta itse edes äitienpäiväonnitteluja, puhumattakaan synttärionnitteluista (ei edes sanallisia). Odotin omaa vuoroani kiltisti ajatellen, jotta kyllä se armas aviomies joskus sitten huomaa minutkin, vaan eipä tullut sellaista päivää. Vihdoin aloin vaatimaan miehen maksamaan edes omat ruokansa. Siitä sitten alkoi hiljaleen eroprosessi, olinhan niin perin vittumainen akka. Mutta kyllä kannatti. Menoni eivät toki ole kovin kummoisesti pienentyneet, mutta se vitutus, jotta elätän aikuista työssäkäyvää miestä, poistui. Ja pärjään ihan samalla tavalla....pärjäsinhän ennenkin. Jotta koitahan sinäkin ottaa opiksesi, tilanne ei siittä muutu, jollei sitten ammattiauttajien kera....niistä en osaa sanoa, kun niitä en itse käyttänyt. Mutta enää en toteuta miehen haaveita, vaan omiani, joille minulla ei ennen jäänyt mahdollisuuksia.

      • haaveita...

        sinulla on nytten? Entäs miehelläsi on ollut?


      • ***
        haaveita... kirjoitti:

        sinulla on nytten? Entäs miehelläsi on ollut?

        Miehellä: omakotitalo, amerikkalainen auto piti olla, antiikkipiano (100v vanha), kesämökki (talo)piti rakentaa Lapiin, hevonen.... siinä ne suuremmat.

        Itelläni OLI aina suureena haaveena, jotta merkkipäiväni muistettaisiin ja onniteltaisiin. Ois ollu kiva ostaa perheen ruoka joskus niin, jotta ei ois tarvinnu aina laskee kuin monta maitopurkkia on vara kärryyn laittaa. Parturissakin oisin halunnu käydä useammin kuin kerrran vuodessa. Ja sitten tietty jos ois joskus saanut lahjaksi vaikka korun tmv. NYT opiskelen ja ostan rahoillani itselleni sitä mitä on varaa, en enää maksa toisen haaveista. JEEEEE....


    • perheen..äitiliini.........

      siis raha on suurin ongegelma tässä perheessä.Minä en saa itselleni edes vaatteita vaikka käyn työssä.Hyvä että saan ruokaa.

      Olen niin katkera että laitoin suhteita sukuunkin katkolle koska ei juhlilla edes varaa käydä.Joulukorttejakaan ei laitettu.Kotiin en aijo hankkia enää mitään..olen 40 ..on tää masentavaa elämää oikeesti!ja mitä elämää..ei elämää ollenkaan..Mutta maataaan kotona ja käydään töissä siinnä se elämä menee ohi ajallaan.

      • Näin on.

        Erosin, sillä olin alkoholistimiehen elättäjä. Maksoin joka ikisen laskun, omat ja hänen sekä yhteiset. Silti vaati minulta rahaa lääkkeisiin, tekohampaisiin, autoremonttiin...olin alistunut väkivallan uhan edessä. Molemmat olimme työkyvyttömyyseläkkeellä, minun eläkkeeni pienempi ja sen piti riittää KAIKKEEN.
        Erotessani, siis ennen kuin laitoin avioerohakemuksen vireille, piilotin osan säästöistäni. Päätin, että en koko perintönä saamaani omaisuutta jaa juopon kanssa. Avioliitossa molempien rahat ovat OMIA. Erotessa ne muuttuvat yhteiseksi eli jaetaan puoliksi.
        Nyt olen uudessa avioliitossa ja ennen avioitumista vaadin avioehdon. Tiedän, jos tästäkin ero tulee, niin asunto jää minulle, koska tämä on minun. Myös säästöni jäävät minulle.
        Pientä "nyppimisen" makua olen tuntenut...tarvitsen uuden tietsikan jne.
        Mies maksaa yhtiövastikkeen, vakuutukset, laajakaistan. Minä maksan sähköt, tv-luvan, siivoojan (1kerta/kk). Molemmat maksavat henkilökohtaiset menonsa.
        Ruokakassan kehitimme sellaiseksi, että purkkiin laitamme molemmat 150,00 €/kk eli ruokaa, pesuaineita ja muuta vastaavaa on varaa ostaa 300,00 €/kk. Toimii toistaiseksi, mutta vaatii tarjousten seurantaa ja ruuan valmistusta itse.
        Kummia otuksia nuo miehet, isoja lapsia. Nykyinen kyllä positiivisessa mielessä, kerää kolikoita omaan purkkiinsa (ei ota ruokapurkista) ja tyhjentää tililleen, kun purkki on täynnä. Nuo kolikkopelit ovat hänen himonsa, mutta ovat vähentyneet, kun kekkasi säästää.
        Auto on uusi ja siitä on velkaa. Sijoitin autoon ehdolla, että olen II haltija. En ihan halunnut säästöjä taivaan tuuliin heittää, vaikka eihän auto ole sijoitus, vain välttämätön paha!
        Tuo menojen jako ja budjetti ovat hyviä kikkoja, jos sen verran sopua löytyy. Muuten kannattaa lähteä läiskimään!


    • Kaikkiin

      Vastattuihin:hirveästi kirjoitusvirheitä:)

    • sovi yhteen.

      Niin se vaan on. Tai sitten pitää vaan yksinkertaisesti pitää omat rahat. Jos toinen kuluttaa rahansa, ni omapahan on ongelmansa(tietysti vähän eri siinä kohtaa, jos on lapsiakin).

      • persaukinaista

        Meni yhteen 1969.
        Toisella opintovelkaa. Toisella vain käyttövaatteet.

        Olimme yhdessä kolme vuotta ennen lasten hankkimista.

        Yhteinen näkemys raha-asioista, lasten kasvatuksesta, urheilusta, matkustelusta ym.
        Pehekohtaiset yhteiset tavoitteet.

        Alusta alkaen yhteinen tili ja rinnakkaiskortit.

        Raha-asioissa ehdoton, molemminpuolinen luottamus kummankin järkevyyteen ilman selittelyjä, evästyksiä,neuvotteluja tai kontrollia.

        Tähän mennessä minä olen tuonut perheen tuloista noin 80%.

        Kolme asuntoa, sijoituksia, omaehtoinen etuaikainen työnteon lopetus.

        Lähtökohtamme oli miinussaldoinen.
        Yhteisellä, riidattomalla, järkevällä kulutuksella ( poikkeuksena matkailu ) on elämän puitteet jo aikanaan saatu meitä tyydyttävään tasoon.

        Keskiverto työläisperheen tulot olisivat helposti huvenneet toisen osapuolen päivittäiseen huolimattomuuteen.

        Jos kumpikin olisi pitänyt omat rahansa olisi vaimon ollut pakko käydä koko ajan töissä nälkäkuoleman uhatessa.
        Epätasainen tulonmuodostus ja omat rahat ovat taatusti tehokas riidan aihe!


    • toimii..

      raha asiat silleen että on oma tili ruualle, asuntolainalle. Niihin laitetaan yhteinen sovittu määrä joka kk ja loput rahat pidetään itsellä. Siitä voi sitten laittaa säästöön, ns. omiin laskuihin taikka mihin tahtoo sitten tuhlata. Periaatteena on se että on kattopään päällä ja ruokapöydässä vaikka muuten menisi raha asioissa huonosti henk. koht tasalla. Tietysti välillä itsellä omatunto kolottaa kun jotain ostaa ja kun toisella palkkapäivä eri aikaan kuin itsellä mutta sanonta menee " omilla rahoilla saat tehdä mitä tykkäät"...itsehän ne tosiaan on ansainnut.
      Ei se tietysti kokonaan riitoja poista rahasta mutta vähentää hemmetin paljon. Eikä tarvitse miettiä että voiko ostaa jonkin mitä tahtoo/tarvitsee että toiselle jäisi rahaa taikka että olisikin keskellä kuuta ilman ruokaa.
      Tietysti voi tuntua jonkun mielestä luottamus pulalta ja viimeksi pankin virkailijasta älyttömältä pitää useaa tiliä mutta meillä toimii ja tuo vapautta myös itselle.

    • lola.

      KYLLÄ! siis todellakin raha aiheuttaa useimpia riitoja, jos nainen käy kaupassa ja kuitti on 2.metriä pitkä ja hän menee kertomaan siitä miehelle mies rupeaa sarattamaan ja huutamaan että jotkut noista ovat ihan turhaa tavaraa että miksi niitä piti ostaa?! ja siitä vasta riita syntyykin kun nainen rupeaa selittämään mihin sitä tarvitaan ja mies löytää siitä jotain sanottavaa, eli KYLLÄ todellakin. Pitäisi olla niin että kummallakin on omat tilinsä, minne menee työstä tulleet rahat,ja sitten voisi olla vaikka toinen tili joka on yhteinen ja sinne sitten saisi laittaa rahaa, ja sillä sitten käytäisiin kaupassa ja sieltä käytettäisiin rahaa muuhun, tämä toimii kokeilkoon ken uskaltaa. Meillä se toimii. mutta kun tässä nyt totesin Raha on suuri ongelma riitoihin.

      • jaa

        tästä ei voi vetää kuin yden johto päätöksen tavaroitaita pitää ostaa vain siloin kun niitä todella tarvisee ihmiset vilintyy erilaisten ale myyntien aikana ostamaan vaikka mitä mutta moni tapeelinen ostos jää tekemättä monta kertaa kannataantaa ostaa normaali hintaisia tuoeita ja jätää se ale myynissä juokseminen pois ostaa siitä mistä pitää se tulee ajan kanssa halmaksi


    • KingSalmon

      Silloin kun molemmat henkilöt parisuhteessa ymmärtävät astua ulos omista saappaistaan ja tarkastella asioita parisuhteessa sen parisuhteen kannalta, joka pitäisi kai olla se tärkein, niin tämän kaltaiset topicit tulisivat täysin turhiksi.

      Valitettavan usein parisuhteessa vaan sorrutaan kisailemaan siitä "kuka kusee pisimmälle", ja ainakin oman kokemukseni mukaan tässä kisassa ei löydy voittajaa vaan ainoastaan kolme häviäjää: parisuhteen molemmat osapuolet ja parisuhde itse. Oman lisänsä tähän tuovat mahdolliset sijaiskärsijät, lapset.

      Omasta kokemuksestani sen verran, että meillä eivät raha-asiat olleet missään vaiheessa olleet hoidettu toista osa-puolta tyydyttävällä tasolla, riippumatta siitä miten yhteisen talouden hoito oli järjestetty (nettotuloni olivat 2-2,5 kertaiset puolisoni bruttotuloihin verrattuna).

      Erilliset tilit, joista kumpikin hoiti oman osuutensa yhteisen talouden hyväksi - ei hyvä. Seurauksena sairaalloista, kyttäämistä, kuitenkin loppupeleissä, yhteisestä rahankäytöstä.
      Yhteinen tili oli vielä mahdottomampi tuodessaan mukanaan STASimaisen kontrollin (meidän tapauksessa potenssiin 2).
      Asetelmat vaihtuivat parisuhteessamme useampaan otteeseen (yhteinen/erillinen tili), lopputuloksen yleensä ollessa joko huono tai huonompi.

      Vinkkinä naisille tai miehille jotka tuntevat olonsa alempiarvoiseksi parisuhteessa sen vuoksi että mies tienaa hel...tin paljon paremmin: laskekaa tunneillenne hinta ja esittäkää ne .
      Esimerkkikaava: (Aatamin tulot Eevan tulot) / 2 on ihan kohdallaan. Eevan aika hoitaessaan lapsia tai kytätessään maalinkuivumista yhteisen talon seinässä, tulisi olla samanhintaista kuin Aatamin ollessa töissä tai työreissulla.

    • Nimetön

      Meillä taas asia on toisinpäin..En kuitenkaan halua kuin joskus vaatteita ja parturista ostettuja hoitoaineita ym...Mieheni on miljonääri,mutta meillä ei ole edes autoa..Eikä meillä ole edes omaa taloa vaan vuokralla elän,mies on kirjoilla omassa kotona. Rakastan miestäni,mutta se auto olis edes kiva saada...:/

    • Matteus

      Jos tulonne ovat jokseenkin normaalimenojen suuruiset, niin sopikaa, että teillä on yhteinen tili, molemmilla pankkikortit ja(tuhlari-)mies hoitaa laskut ja maksut tuolta yhteiseltä tililtä. Sillä joka ottaa vallan käyttää yhteisiä rahoja miten tahtoo, pitää olla vastuu niiden riittävyydestä.

      • jaa

        kyllä kai se vastuu muodustuu alkoliholin ja muiden huumeiden kautta pitäisi pyrkiä apoluutisiseen nonolla toreransiin alkoholin ja huumeiden käytön osalta kaupaan samat hinat kuin alkoon keskiolut pois myynistä ruokakauopoista ynnä muuta kyllä se siitä


    • nainen vaan

      Meillä on aika sama tilanne, tosin meillä ei ole lapsia.
      Mies ostelee vaikka mitä turhuuksia: elokuvia,pelejä yms. Hyväksyn sen siksi,että hänen rahoillaan tässä oikeastaan elellään.Itse en ole ostanut esim uusia vaatteita tai meikkejä yli vuoteen.Töitä en saa varmaan siksi,että olen niin nuhjuisen näköinen ja itsetuntokin on ihan nollissa.Kyllä mies minulle on luvannut ostaa,mitä tarvitsen,mutta silti meikki- tai vaateosastolla alkaa se mökötys,kun rahaa menee muka turhaan..
      Minusta paras ratkaisu on se,että on yhteinen tili,johon kummankin on laitettava joku summa kuukausittain ja sieltä maksetaan laskut,ruoat ym. Sitten lopuilla rahoilla tehköön kumpikin mitä tykkää.Kyllä sitä omaakin käyttörahaa pitää olla,ei toinen voi ostella mitä huvittaa.Kyllä suhteessa ollaan yhdessä ja sen mukaan sitä rahaakin pitäisi käyttää.

    • hevi_tytsy

      Mun mies on samanlainen mut tietokoneitten kanssa. aina pitäs saada uusia osia tai uusi puhelin. yksi kerta ku kiereltiin kirppareitä niin se löysi muisti kamman ja sano et ostetaan. energiajuomiin menee viikossa melkeen 150e. ja vaikka yritän hillitä niin ei mitään vaikutusta. ja vähän välii on tilaamassa pitsaa.

      • metallikukko

        Riippuu ihan lähtökohdista.

        Itse lähtöisin kodista ,jossa sitä rahanpaskaa ei todellakaan ollut.

        Ei tulisi kuuloonkaan ostaa uutta autoa, tai tehdä joka vuosi ulkomaanmatkaa joka viikonloppuisesta ryyppäämisestä puhumattakaan.


        Minua ihmetyttävät toiset vakitöissä olevat ihmiset, joitten talous kaatuu hajonneeseen pesukoneeseen.

        Mutta yhteiskunnan kannalta nämä tuhlarit ovat hyvä juttu ,sillä kulutushan pitää pyörät pyörimässä.


    • kysymyksiä

      Jatkuvasti meillä on riitaa miehen kanssa raha-asioista. Mutta nykyään en jaksa enää välittää hänen tuhlailuistaan,tehkööt rahoillaan mitä lystää,itsepähän tienaa,kunhan vain muistaa kuka on hänen elämänsä numero yksi. Olemme liian paljon tapelleet(kaikista asioista,jotka lopulta päätyy rahaan),että alkaa mitta olla hyvin täys,minä mieluummmin vaikenen ja tyydyn kohtalooni.
      "Se joka ristin ottaa,se ristin kantakoon",mutta eroa minä en ainakaan,olen kuitenkin onnellinen,onnellinen siitä että olen nuori terve nainen ja töitä on riittänyt. Eletään päivä kerrallaan.

    • dreamman1

      ei riitoja sopii asiat...

    • säästän mania

      naisella omat rahat ja miehellä omat. yksinkertaista kun sen osaa.
      Teidän tilanne on jo ajautunut siihen että mies siipeilee säästävän vaimon säästörahoilla.
      Itse ainakin vaimolle pistän hyvin selväksi ettei elämä perustu pelkkään mämmin syöntiin, muuten sais akka painuu jos yhteinen etu ei miellytä!

    • Köyhempi

      Meillä puolisoni kanssa on suuri tuloero. Hän ansaitsee kolme kertaa käteen sen minkä minä. Asumme hänen perimässään asunnossa. Asia ei häntä häiritse eikä mietitytä. Mutta minulle on tullut sellainen maksamisen tunne kun harrastamme seksiä. Hänelle raha on aina ollut itsestään selvyys mihin ei kiinnitä huomiota, minulle aina taas taisteltava asia.

    • Elmeri

      Kuulostaa kyllä aika vaatimattomalta "tuhlaukselta" jos karkkia ja DVD levyjä mielenvirkistykseksi ostellaan. Sitten kun vaihdetaan auto joka toinen vuosi ja ostellaan vaikka moottoripyörä tai vene liikutaan ihan eri luokassa. Tai vaikka maksellaan ylihintaisen asunnon lainakorkoja...

      • porvariporsas

        Aika pienestä kitisee. Eilen itse ilmoitin vaimolleni. Myyn hänen autonsa koska hän vain ajaa minun autolla (koska autoni kuluttaa vähemmän, kulkee kovemmin, on isompi ja 10v tuoreempi kuin hänen kinderinsä ja vaimoni ajaa enemmän) Myyn hänen autonsa eurolla jollekkin ja käyn ostamassa itselleni toisen. Yksityishenkilöltä ja maksan tinkaamatta mitä pyytää ja vielä koeajamatta. Mulla ei ole pitkään aikaan ollut tietoa mikä on pankkitilini saldo? Vaimollani tunnukset sinne ja makselee laskuja ja siirtelee rahoja myös omalle tililleen. Mulle riittää kun saan huoltoasemalta bensaa autoon ja leivän päälle muutakin kuin ylähuulen.

        Tosin tuo auton osto / myynti tuli vaimolle ilmi siinä vaiheessa kun sanoin että missä on luovarit? niin ja nimi alle... Aikaisemmin olin ostanut moottoripyörän ja kannettavan tietokoneen ja ulkoisen kovalevyn. Vaimo taas pähkäilee hevosen hankkimista ja mun ajokorttia että saisinko sitten vetää hevostraileria yms. Kun se on nii vaikeeta hänen mielestää joku kärry perässä... Ei eteenpäin ajaminen suoralla tiellä vaan peruuttaminen missä vaan.

        Ei oo rahasta ollut riitaa. Molemmat käy töissä ja tulot riittää menoihin, jos ei riitä nii vedetää luoton puolelta...


      • ole muuten!

        Jos tulot on pienet, kyllä tuollaisetkin menot on suuria. Mikäs siinä, jos on rahaa, mitä tuhlata. Mutta jos laskujen maksun jälkeen käteen jää hyvällä tuurilla se 100-150 euroa kuussa, niin kyllä silloin pitää miettiä, mihin ne rahat pistää.


      • ...

        siitä karkkien, DVD:tten sun muun pikku tavaroiden ostelusta kertyy ihan kiva summa jos niitä ostaa jatkuvasti. Etenkin se korostuu jos on pienet tulot!


    • Minä se vaan

      meillä tuo rahapuoli menee niin, että minä ja emäntä käytetään tavallaan toistemme rahoja tarpeen vaatiessa.

      Molemmilla tavallaan omat rahat, mutta jos toinen on pa toinen maksaa laskut jne.
      Mihinkään turhuuksiin emme oikeastaan tuhlaa rahaa.

      No ostinhan minä 200 euron kuulokkeet, mutta ne onkin hifiä ja omalla rahalla ostetut =D

      • a??a

        Nonii,meillä ei mies viittiny edes käydä töissä,haki vaan oikotietä onneen kaikenmaailman verkostomakkinoilla joissa luvattiin miljoonia vaikka ei tee mitään Eihän semmoisesta mittää tullu.Mutta hänen piti silti saada kaikki lelut kommunikaattoreista tietokoneista autoon kun oli suuri johtaja,no kulutus,ja käyttöluotot ja visa vinku no onnex on luottokunta olemassa,näin hän asian ilmaisi.Sitten tuli kuvioon vieraat naiset ja sit tietty ero,tällä hetkellä kuulemma se elää peruspäivärahalla ja ulosottomiehet kulkee sen nurkis.Mulla nyt hyvä olla rahat riittää hyvin ja talous kunnossa.......


    • My Own Money

      Tämä ketju on huvittava. 20 patalaiskaa muijaa joista kukaan ei tienaa pennin jeesusta, valittaa siitä kun ukko vuokraa dvd-leffan tai ostaa Ilta-Sanomat.

      TIENATKAA ITSE NE FYRKAT, LUUSERIT! Ei oo käynyt työelämään osallistuminen edes mielessä, häh?. Kotona vaan palloillaan 15 vuotta kotihoidontuella ja miehen siivellä!.

      • allu??

        Miksi miehet elättää sitten tollasii luusereita,onko ne vähä idiootteja en mä ainaskaa elättäis,tiedoks kodinhoitotuki ei kestä kun 3v ja siitäki tulee fyrkkaa,mun mielestäni nää ämmät tääl käy töissä....


      • tilintarkkaaja
        allu?? kirjoitti:

        Miksi miehet elättää sitten tollasii luusereita,onko ne vähä idiootteja en mä ainaskaa elättäis,tiedoks kodinhoitotuki ei kestä kun 3v ja siitäki tulee fyrkkaa,mun mielestäni nää ämmät tääl käy töissä....

        Näitä lukiessa tulee mieleen eräs viisas sananlasku,EI NE SUURET TULOT,VAAN PIENET MENOT eikä ne tääl kitisemällä muutu hoitakaa taloutenne kuntoon,luuserit tuhlarit vaihtoon tai sit olla yksin niin varmaa pärjää.


      • Ollut kh-tuella joskus

        "TIENATKAA ITSE NE FYRKAT, LUUSERIT! Ei oo käynyt työelämään osallistuminen edes mielessä, häh?. Kotona vaan palloillaan 15 vuotta kotihoidontuella ja miehen siivellä!. "

        Ai, että siivellä? Kantsis kokeilla tuota siipeilyä itse kodinhoidontuella! Kaipa vaimo lapsen/lapsia hoitaa? Ehkä kannattaisi itse vaihtaa rouvan kanssa osia ja tulla sitten tänne haukkumaan!


      • ...

        Sillon kun mies ja nainen ovat naimisissa, ovat aviopari, he ovat yhtä, niin siinä ei kumpikaan elä toisen siivellä. Kumpikin täydentää toisen elämää ja tekee toisen elämän helppommaksi ja miellyttävämmäksi. Kaiken pitäisi (minun mielestä olla yhtä, rahakin) Kävi kumpi tahansa töissä, ja toinen hoitaa lapsia ja kotia, niin molemmat tekevät tärkeää työtä, vaikka kodin ja lasten hoitamisesta ei palkkaa maksetakaan. Ja on tehty tutkimus, että yleensä sillä naisella, äidillä joka on kotona kahden lapsen kanssa, on raskaampaa kuin miehellä joka käy töissä. Monesti mies haluaakin töihin koska siellä on helpompaa kuin olla kotona "jumissa" lasten kanssa... Mutta ei se töissä käyvä osapuoli ole sen tärkeämpi vaikka hän saakin palkkaa.


      • Heidi H

        ettei voi töitä tehä? kerropas se asia. mulla on vakava munuaissairaus ja eläkkeen turvin kitkutellaan vaikka mies käykin töissä tienaa kolminkertaisesti sen summan minkä mie saan eläkkeelläni.


    • mäoonmä

      Mitäs jos sopisitte yhdessä jonkun rahasumman,jonka laitatte kuukausittain sivuun.Tästä summasta hoidatte sitten kaikki kuukausitaiset menot(pois lukien omat mieliteot).Muuten molemmilla olis omat varat.

      Mies 36.

      • se on, että

        kannattaa sopia tapa, jolla perheen raha-asiat hoidetaan. Sen tavan tulee olla sellainen mihin molemmat sitoutuvat. Tapa, jossa ruoka muut pakolliset menot maksetaan eri tililtä niin on tuntunut toimivan monilla.

        Meillä on molemmilla omat rahat, mutta kaskuja maksetaan puoliksi/vuorotelle kuten kaupassakin. Isommat ostokset ja säästökohteet keskustellaan yhteisesti. Rahasta emme pahemmin tappele, vaikka sitä ei niin hirveitä ole ja kuukausittain kuitenkin lankeaa maksettavaksi asuntolaina ja opintolaina.

        Välillä tarvitsee hemmotella itseään jollakin kivallakin, ettei elämä ole vain sentin venytystä. Minä (naispuoleinen) olen se joka enemmän meillä tuhlaa. Aika vähän kuitenkin menee turhuuksiin. Mutta kuulun niihin parjattuihin jotka ostavat dvd:itä. :)


      • asun
        se on, että kirjoitti:

        kannattaa sopia tapa, jolla perheen raha-asiat hoidetaan. Sen tavan tulee olla sellainen mihin molemmat sitoutuvat. Tapa, jossa ruoka muut pakolliset menot maksetaan eri tililtä niin on tuntunut toimivan monilla.

        Meillä on molemmilla omat rahat, mutta kaskuja maksetaan puoliksi/vuorotelle kuten kaupassakin. Isommat ostokset ja säästökohteet keskustellaan yhteisesti. Rahasta emme pahemmin tappele, vaikka sitä ei niin hirveitä ole ja kuukausittain kuitenkin lankeaa maksettavaksi asuntolaina ja opintolaina.

        Välillä tarvitsee hemmotella itseään jollakin kivallakin, ettei elämä ole vain sentin venytystä. Minä (naispuoleinen) olen se joka enemmän meillä tuhlaa. Aika vähän kuitenkin menee turhuuksiin. Mutta kuulun niihin parjattuihin jotka ostavat dvd:itä. :)

        yksin,ei tarvi hermoja menettää toisen tuhlailuun,toisen ostokset olisivat aina turhuutta.


    • RIITA NUORTEN KANSSA

      Kun olen työtön ja vain mies tienaa ja iso perhe me puolisot olemme aika hyvin pystyneet sopimaan rahan käytöstä. No, aika ajoin pieniä lipsahduksia tullee molemmin päin, mutta etenkin viime aikoina on tilanne seestynyt. Kun on velkaa, on pakko hoitaa ensin ne ja ruoka- ym. välttämättömät laskut.

      Mutta lasten taholta on usein napinaa, että kun ei saa sitä ja tätä, kun ei pääse mäkkärille syömään, leffaan tms. Noihin meillä ei tosiaan ole varaa. Tyttö on hulvaton rahan käyttäjä, meikkeihin ja vaatteisiin, cd-levyihin jne. menee, pojilla paremmin rahat piisaa.Pojatkin natisee silti, että aina pitäisi saada jotain.

    • TV:SSÄ ohjelma

      Jokin aika sitten oli telkuss aohjelma miehestä joka pisti aina heti tilin tyhjäksi, kun rahaa sai. hällä se liittyi "sairauteen" nimeltä ADHD. Kun hän sai lääkityksen, ja vaimo alkoi "kontrolloida" häntä, asiat tuli kuntoon.

    • ei avioeroa

      koittakaa sopia,mies käy työssä ja väsyy kun rouva mäkättää vaikka hän tienaa rahat .Ehkä olisi parempi että sinäkin menisit töihin ennenkuin tulee avioero.Tämä elämä on nykyään kaikilla raskasta,rahojen laskemista.Mies haluaa karkkia,elokuvia että pääsee välillä arjesta.Hän ei sentään vie rahoja kapakkaan.lapset hoitoon,molemmat töihin teillä tulee yhteistä puheaiheita yms...

      • metallikukko

        piää kuitenkin sovittaa niin ettei se ole seuraavan päivän ruuista pois.
        Aina kun ei voi olla kivaa.
        Sitä arkeahan tämä elämä suurimmalta osin on ja sitä taustaa vasten ne harvat hauskat hetket tuntuvat vielä hauskemmilta.


    • maharaja

      pikkulapsi se "mies" on!!

    • mk

      Että sovitte yhdessä kuinka paljon pitää laittaa ruokarahaa että riittää koko kuukaideksi ja sitten yhteiset menot kuten asunto sähköt ja niin edelleen ja se mikä jää pakollisten menojen jälkeen kummallekkin rahaa saa käyttää omiin menoihin ja niin edelleen. Kummallakin pitää olla omat tilit ja tulojen suhteessa menot jaetaan ja se mikä jää pakollisten menojen jälkeen saa kumpikin puoliso tuhlata tai säästää mutta se raha on sitten oma niin ei tule riitaa rahankäytöstä. Miehesi luulee että on vielä pikkupoika koska ietse jo 50v niin en ole vuokrannut leffoja koska ostaa jonkun maksu tv kanavan niin kanavia on niin paljon ettei niintä kerkiä katsoa. Päivälehdet voi lukea netissä eikä niitä tartte ostaa ollenkaan ja hyviä videopalkiä löytyy myös netistä. Sanot miehellesi että kasva aikuiseksi ja teet pelinsäännöt selviksi.

    • Immanuel-72

      Olet tehnyt neljä lasta tämän kyseisen miehen kanssa ? Etkö huomannut ensimmäisen, tai toisen kohdalla, että miehessäsikin on Sinulle yksi lapsi. Uhkailee, etteivät lapset saa mitään kivaa, jos hän ei saa ???
      Avuksi Sinulle on jättää miehesi ja koettaa antaa lapsillesi parempaa esimerkkiä Aikuisuudesta jatkossa.

    • Tsutum

      Olisiko mahdollista, että teillä olisi yhteinen tili jonne molempien tililtä menisi automaattisesti jokin tietty summa (samana päivänä kun tili tai muu tulo tulee). Ja sieltä maksettas laskut ja muut pakolliset menot. Lopuilla rahoilla saa tehdä mitä tykkää. Mieheltä hoitovapaasi ajan menisi tietysti isompi summa yhteisiin menoihin kuin sinulta.

      Jos mies käy yhteisellä tilillä vippaamassa niin ehkä käyttöoikeus voisi olla vain sinulla? Laskekaa paljonko ruokaan ym. tarvitaan rahaa ja se summa on laitettava sivuun. On väärin, että sinä joudut pienistä tuloista yksin kitkuttamaan ja säästämään.

      Kaikkea ei tosiaan pysty ostamaan, jos on neljä lasta ja toinen hoitovapaalla! Tinkittävä on jostain!

    • No velax

      Toisaalta vielä ei ole kauheaa hätää, jos mies ei kuitenkaan vinkuttele luottokorttia? Jos ostelee velaksi ja velkaa on paljon, se on huonompi homma...

    • lippahattu!

      Aikuiset eivät pelaa pelejä. Pikkulapset leikkivät.

      Pikkulasten lelujen tavoitteena tulisi olla kasvattaa hänet toimimaa aikuisten maailmassa ja kehittää häntä sekä älyllisesti että henkisesti. Aikuiset käyttävät tulosten saavuttamiseen tarkoitettuja työkaluja. Lasten lelut ovat eräänlaisia työkaluja. Pelkkiä aistituntemuksia tuottavat lelut ovat turhia apuvälineitä jälkeenjääneeseen runkkaukseen.

      Yli kaksikymppiset pleikkaa rämpyttävät tai lanittavat 'miehet' ovat henkisesti jälkeenjääneitä pikkupoikia. Sama koskee jotain vitun limpparin tai energiajuomien juomista. En usko kenenkään sellaista ennen harjoittamattoman aloittavan lapsellisuuksia enää yli kaksikymppisenä, joten ikilapsen kanssa suhteeseen ryhtynyt on tehnyt tietoisen ratkaisun ja on varmasti itsekin samalla älykkyystasolla. Kyllähän sen olohuoneessa olevan pleikkarin tai jatkuvasti päivittelyn kohteena olevan tietsikan tärkeyden huomaa jo ensimmäisellä vierailulla.

      ja se vinkki: näkyvälle paikalle jäljellä oleva budjetti ja joka päivä kulutetuista rahoista päivittäinen trendikäppyrä. Lista uusista leluista hintoineen ja tähän astisten ostosten mukaisen kulutusvauhdin perusteella laskettu seuraavina vuosina kuluva summa.

    • voivoi paffi pois

      teillä se menee noin meillä se menee niin että mies pelaa palkkansa netti pokerissa. milläs maksetaan seuraavankuun vuokra...

    • en voi muuta

      sanoa kuin,että miksi minä olen joskus ollut äreissäni kun mieheni on harvoin panostanut harrastukseensa?Ihan nolottaa...joskaan ei hänen "tuhlaamisestaan" ole numeroa pidetty kotona,mutta on joskus ottanut pattiin..Enää ei ota,lupaan sen.
      Talous on ihan ok,joskin ollaan tuulen huuhtomia perseitä,mutta aina on ollut vaatteet päällä ja leipää pöydässä.Että mikäs tässä,jos itse kukin jotain itselleen haluaa,ihan oman hyvinvointinsa vuoksi .
      Nyt on taas jalat maassa tukevasti,kiitos :)

      • koita sit sopia

        Itse olen jo kyllästynyt tilanteeseen, että emännän kanssa ei voi puhua lainkaan raha-asioista.

        Lienee sillä lailla, että taka-ajatuksena onkin vain hyväksikäyttö ja olen varoitellut, että sillä tiellä on lyhyet jäljet.

        Jotenkin yritän ymmärtää, että onko joillekuille tuo raha niin pyhä asia..Käyttöön se on..ei kieroiluun ja oman edun tavoitteluun, mutta ehkä sellaiset henkilöt saa tapansa mukaan jäätyään sitten yksin ahneuttaan.


      • kjdsalkfjaöj
        koita sit sopia kirjoitti:

        Itse olen jo kyllästynyt tilanteeseen, että emännän kanssa ei voi puhua lainkaan raha-asioista.

        Lienee sillä lailla, että taka-ajatuksena onkin vain hyväksikäyttö ja olen varoitellut, että sillä tiellä on lyhyet jäljet.

        Jotenkin yritän ymmärtää, että onko joillekuille tuo raha niin pyhä asia..Käyttöön se on..ei kieroiluun ja oman edun tavoitteluun, mutta ehkä sellaiset henkilöt saa tapansa mukaan jäätyään sitten yksin ahneuttaan.

        Mun ex oli tosi huono rahan käytössä...
        Loppujen lopuksi siinä kävi niin että koko palkkansa tuhlas ties mihin, ja mulle jäi kaikki pakolliset että ukko varasti mun luottokortin ja veti sillä yli tonnin, ja autolainakin jäi mun maksettavaksi, tän takia siis on nyt ex... ja tietty paljon muustakin syystä.

        Nykyinen on aika jännä. Kaikista pakollisista, ruoka, vuokra, jne valittaa kun rahaa menee niin paljon. Mut sit hänen harrastukseensa liittyvät (ovat tosi kalliita) mut "eihän ne maksa mitään".

        Ota noista selvää...


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1643
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1300
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1100
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1077
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      878
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      871
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      840
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    10. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    Aihe