apua!! sykerajat!!!

minäkinköhän

Hankin vähän aikaa sitten itselleni sykemittarin ja nyt sen käyttöä iloisesti opettelen. Laskin netissä maksimisykkeekseni 192. Sieltä myös mm. luin että n. 60 min kestävällä lenkillä (rasvanpoltto-aineenvaihdunta alueella9 sykkeen pitäisi olla 50-60% maksimista eli minulla 96-115. ongelma on kuitenkin se, että enhän minä voi edes kävellä ilman että syke nousee yli tuon!! ei tarvitse kuin istua kun syke nousee melki alueelle. mikä ihme nyt on oikein ja mikä ei?? im so confused!!

15

10936

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juoksija29

Tuo sykeraja on mielestäni selkeästi paras kevyelle lenkille. Kokeile ihmeessä.

• lasketaan

Näissä sykerajoissa on melkoista kirjavuutta. monestikaa ei kerrota mihin annetut rajat perustuvat. Rajat voidaan laskea joko suoraan prosentteina maksimisykkeestä tai käytettävissä olevasta sykereservistä ne Karvosen kaavalla

(maksimisyke-leposyke)x sykeraja% leposyke.

Oletetaan että sinulla leposyke on 55 niin 50% rajaksi tulee:

(192-55)x 0,5 55=124, joka kuullostaa jo järkevältä.

Eli kokeile pitää syke välillä 124-137 1/min ja katso miltä tuntuu.

• jutteluvauhti

Tunnin lenkki pitää olla pk-alueella (aerobinen). Hae sopiva vauhti, jolla voit/voisit huoletta jutella kaverin kanssa. Mittaa sitten ko vauhdilla syke.

• ei voi

laskea maksimisykettä! Tämän kun ihmiset ymmärtäisivät, niin tällaiset viestit katoaisivat 99,9 prosenttisesti!

Totta helkutissa ne Polarit vinkuvat, kun maksisyke on asetettu väärin, siis liian alhaiseksi.

Selvitä OIKEA maksimisykkeesi.

• lisäyksenä..

Unohda tuollaiset 90 - 120 sykerajat, aivan puppua. Tuollainen 130 on ensimmäinen järkevä alaraja, joka kannattaa sinne Polariin syöttää, jos sinulla on alhainen maksimisyke. Minulla tuo alaraja on 155. Maksimisykkeeni on 195.

• n24

noo mulla ei oo vuoteen menny yhtään lenkkiä noilla rajoilla mitattuna.. polar näyttää välil esim. et lenkin maksimi syke on vaik 105% jollon se oli 199.. ei oo rajat varmaa oikeet mulla..

• *Mashie*

Itse en lenkin aikana paljon vilkuile sykemittaria. Oma laskennallinen maksimisyke on 175 ja joskus kun tekee sauvarinneharjoitusta sykkeet saattaa käydä 185:ssä joten se on varmasti lähempänä oikeaa. Kaiken maailman oppaitten mukaan peruskuntoharjoitukset tulisi tehdä matallilla sykkeillä ja ne rajat ovat kyllä aivan liian matalia minulle. Nyt kun kirjoitan tätä, sykkeet ovat siellä 40 - 60% maksimista joten peruskuntoharjoitusta tässä tehdään. Juoksulenkit teen keskisykkeellä 140 - 150 joka on jossakin 70 - 80% maksimista. Tärkeintä on seurata miltä itsestä tuntuu. Omat tuntemukset voi sykemittarista tarkistaa jälkeenpäin mutta harvoin ne poikkeavat omista tuntemuksista. Hiihtäessä varsinkin sykkeet nousevat melko korkeiksi mutta kummasti sitä jaksaa ohjeista huolimatta.

• Lissu

Itselläni internetistä löydettävillä ohjeilla laskettu maksimisyke olisi 194 mutta rasitustestillä testattuna syke nousee jopa 210. Eli, ei kannata missään nimessä luottaa noihin laskennallisiin sykerajoihin sillä ne eivät päde 90% tapauksista. Kannattaa siis lähteä lenkkipolulle ja mitata maksimisyke oikean rasituksen kautta.

• tooldd
        Lissu kirjoitti:

Itselläni internetistä löydettävillä ohjeilla laskettu maksimisyke olisi 194 mutta rasitustestillä testattuna syke nousee jopa 210. Eli, ei kannata missään nimessä luottaa noihin laskennallisiin sykerajoihin sillä ne eivät päde 90% tapauksista. Kannattaa siis lähteä lenkkipolulle ja mitata maksimisyke oikean rasituksen kautta.

Olen saanut mittarillani lukeman 206 ylimmillään, kannattaisikohan minun laittaa se maksimisyykkeekseni?
        Entäs jos en pysty juoksemaan tolla 60% eli 151? tai 165, eli70%?
        Onko sitten vain käveltävä ennen kuin syke laskee niin että pystyy juoksemaan?
        Voiko se kunto muka oikeasti kohota niin? Vähän epäilen kyllä..
        Ja noilla karvosen laskureilla katsoin noi prosentit äskön..

• ja tarkin
        tooldd kirjoitti:

Olen saanut mittarillani lukeman 206 ylimmillään, kannattaisikohan minun laittaa se maksimisyykkeekseni?
        Entäs jos en pysty juoksemaan tolla 60% eli 151? tai 165, eli70%?
        Onko sitten vain käveltävä ennen kuin syke laskee niin että pystyy juoksemaan?
        Voiko se kunto muka oikeasti kohota niin? Vähän epäilen kyllä..
        Ja noilla karvosen laskureilla katsoin noi prosentit äskön..

mittari on oma keho. Juokse 2 viikon ajan joka päivä 1h. Vauhti asettuu kohdalleen näin kätevästi. Jos menet liian kovaa, seuraavana päivänä lenkillä on vaikeaa tai se jää kokonaan tekemättä. Siitä seuraa, että seuraavan kerran kun olet siinä tilassa, että pystyt edes säätelemään lenkkivauhtiasi (eli palauduttuasi edellisestä liian vauhdikkaasta) menet varmasti maltillisemmin, ja huomaat, että tämän rauhallisemman lenkin jälkeisenä päivänä jaksat saman reitin helpommin. Näin se vauhti pikkuhiljaa asettuu oikeaksi. Joka päivä pitää jaksaa juosta 1h, mikäli vauhti on aidosti sinulle pk:ta. Sitten kun tämä on selvinnyt, voit alkaa varioimaan vauhteja, jos on tarvetta. Useimmille tämä on liian yksinkertainen ja pelkistetty tapa harjoitella, nyt pitää olla hifiä. Mutta näin se tehtiin muutama vuosikymmen sitten, ja tulokset olivat huomattavasti parempia kuin nykyisin.

• ruips

4 km reippaasti juosten sitten 1 kilsa kiihtyvällä vauhdilla,lopussa 400 m täysiä siinä on sun max syke ja uusi enkka.

• palmikko

Yksilölliset vaihtelut maksimisykkeessä ovat suuria. Maksimisykkeeseen ei voida vaikuttaa harjoittelulla, mutta se pienenee iän myötä keskimäärin 1 lyönti/ikävuosi.

Koska ollaan juoksuosiolla, maksimisykkeesi voit itse määrittää seuraavasti:

- alkulämmittelynä 15 - 20 min kevyttä hölkkää ja venytyksiä
      - 400 - 600 metriä juosten niin nopeasti kuin ikinä pääsee
      - vauhtiä pitäisi pyrkiä vielä lisäämään viimeisen 100 metrin aikana
      - syke maalia lähestyttäessä on maksimisykkeesi tässä lajissa

- muissa lajeissa periaate on samanmoinen: ensin perusteellinen lämmittely on tärkeää, sen jälkeen rasitusta omalla lajilla esim. uimalla, hiihtämällä, pyöräilemällä 1,5 - 10 min, sykkeen mittaus viimeisten 15 sekunnin aikana

• vikana

kun olen 63 vuotias mutta syke nousee hiihtäessä yli 190 ?

• Rzz
        vikana kirjoitti:

kun olen 63 vuotias mutta syke nousee hiihtäessä yli 190 ?

Maksimisyke on yksilöllinen ominaisuus, joka meille on annettu. Vertailu toisten maksimeihin on täysin turhaa. Laskentakaavoilla ei täsmällistä tulosta saa. Minulla esimerkiksi maksimisyke on laskennallisesti 192. Testissä tikkasi pumppu 205-tasoa.

• yksilöllistä

Laskennallisten sykerajojen käyttö on sama kuin jos painoksesi ja pituudeksesi asettaisit tilastolliset keskiarvot. Määritä maksimisykkeesi itse. Itsellä ikää on ikää 47 ja maksimisyke lähempänä kahtasataa kuin 190:tä. Puolikkaan keskisyke oli HCR:llä melko tarkkaan 220-ikä.

Ns. rasvanpolttoalueen toimivuudesta on nykyään vähänkin ristiriitaista tietoa. Tuota matalasyke-rasvat-palaa korkea-syke-hiilarit-palaa uskomusta ei kannata välttämättä ottaa aivan tosissaan. Riittävän pitkällä ja kovavauhtisellakin lenkillä rasvaa palaa vaikka sykemittari jotain muuta väittäisi - mistä sitä energiaa muuten tulisi vaikkapa tuolla yllämainitulla puolikkaallani. Samaten, jos lenkin jälkeen ei heti ole hiilareita vetämässä, jälkipoltto polttaa rasvaa tehokkaasti.

Eli rasvanpolttoon:
      -- PK-alueen (esim. itsellä alle 150 syke) ja riittävän pitkäkestoinen (yli 1h) liikunta. Tällä tavoin liikunta on myös hauskaa, ei uuvuttavaa, joten tulee tehtyä usein.
      -- Hiilareita ei heti (esim. 2h) täydennetä lenkin jälkeen vaan annetan jälkipolton hoitaa rasvaa pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe