parkkipaikasta

ongelma joka estää...

Asumme rivitalossa, jonka parkkipaikalla on jokaiselle perheelle varattu yksi autopaikka. On myös yksi vieras paikka. Tuo autokatos on sen verran matala ettei sinne retkeilyauto edes(esim. Adia twin) mahtuisi. Olemme haaveilleet tuosta retkeilyautosta jo vuoden päivät. Estääkö tämä parkkipaikkatilanne todella meitä toteuttamasta haavettamme? Yhdellä naapurilla on kaksi autoa, henkilöauto ja maasturi. Piha on niin pieni, ettei siihen mahtuisi todennäköisesti kovin helposti parkkeerata matkailuautoa tuon maasturin lisäksi. tai ehkä mahtuisi, mutta naapurit eivät kovin ilahtuisi. kadun reunaan periaatteessa saa parkkeerata, mutta esim. talvella lumi saa kadun hyvin kapeaksi (ja kadun ja rivitalon pihan erottaa toisistaan oja) ettei muut autot ehkäpä jonain päivänä kolaroimatta matkailuautoa mahtuisi ohitse.
Emme voi olla ainoat samassa tilanteessa. Mitä muut ovat tehneet tilanteen ratkaisuksi? Harkitsimme jopa henkilöautomme myyntiä (jolloin naapurin maasturi menisi katospaikallemme), mutta mielestäni tuo retkeilyauto ei voi olla ainoa automme. Olisi ehkä hieman hankala ajella keskustaan ostoksille... pitäisikö vaan hommata tuo retkeilyauto ja tunkaista se pihalle? ei kai naapurit voi kieltää omistamasta sellaista, jos muut autot jotenkuten mahtuvat parkkipaikalle ja pois sieltä?

18

1807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielessäsi

että voisit katsella lähimmiltä alueilta vuosipaikkaa jossa säilyttää matkailukalustoa. Siellä voi vapaa-aikaansa viettää retkeille ja onhan se valmiina reissailuun. Matkat voit kulkea autollasi eikä pihallasi ole tungosta.

Tällainen systeemi meillä toimii.

• missä asut

mutta pääkaupunkiseudulla on valtavsti näitä kylmiä tai lämpimiä varastohalleja (osa entisiä tuotantohalleja)josta voi tarpeensa mukaan vuokrata tietty neliömetrimäärä säilytykseen.Auto,vene ym. harrastajien suosiossa koska voi suojassa myös rempata jnee.Omalla paikkakunnalla Espoossa on lähelläni kaupungin ilmainen vaunuaparkki missä itse olen säilyttänyt vaunuani.

• Eihän tuo ole ongelma!

Itse kun asuin rivitalossa pidin asuntovaunu 35km päässä isäni pihalla.

Minun tuttu asui Espoon keskustassa ja asuntovaunu piti Kirkkonummella isänsä pihalla jonne matkaa 25km.

Onhan noita p-paikkoja, pitää vaan hieman ajaa sinne. Harvalla rivarilla on mahdollisuus pitää asuntoauto parkissa. Mieti nyt vähän jos vaikka viisi perhettä ostaa asuntoauton.

Missä asut? Voin ehkä informoida sinua missä lähin p-paikka.

• Nykyään ahneuksissaan kaavoitetaan tontit niin pieniksi, ettei sinne juurikaan saa mitään ylimääräistä sen yhden auton / asunto lisäksi. Suomessa on tilaa joten jonkun kuntarajan vuoksi ei meidän pitäisi hyväksyä liian tiukkaa kaavoitusta.

Jos ympäristökin on tiukkaan rakennettu voi ratkaisua olla hankalaa keksiä. Itselläni on onni asua rivitaloyhtiössä jonka kaava on tehty jo 70-luvulla ja meillä on kohtuullinen 7000 m2 tontti 14 asuntoa varten. Olen saanut aika mukavan paikan 7m matkailuautolle ilman, että kukaan suunnattomasti kärsii.

Olen kuitenkin jonkun verran katsellut asuntoa parempien liikenneyhteyksien (bussireittien) varrelta mutta aina homma on kaatunut parkkipaikkoihin. Olen myös keskustellut paikallisen kaupunginarkkitehdin kanssa mutta ilman pyssyllä uhkaamista ei ole toivoakaan saada parannusta edes tulevaisuudessa. Uusille alueilla kaavoitetaan 1,5 autopaikkaa/asunto max. on hänen kantansa vaikka hänkään ei tiennyt mistä niitä 0,5 kokoisia autoja saa.

Sinun tapauksessasi on muutama vaihtoehto, vaihda asuntoa väljempään paikkaan, raivaa tontilla mahdollisesti oleva nurmikon pläntti parkkipaikaksi tai vie matkailuajoneuvo lähimmälle karavaanarialueelle säilöön käytön välissä. Voit tietysti katsastaa onko lähistöllä joku joka olisi isommalla tontillaan valmis vuokraamaan sinulle paikan.

• selittää

sen että omalla muutaman vuoden rivitaloyhtiöllä on niin vähän ns. vieras/kakkosautopaikkoja.En ymmärrä miksi määritellään 1,5 paikkaa/asunto kun joku vuosi näin tilaston että espoolaisilla on 1,8 auto/perhe.

• oikein,

käy. Parkkiruudut on suunniteltu henkilö autoille. Tämän olen joutunut itsekin hyväksymään. Markettien parkeillakin matka-auto tarvii kaksi ruutua. Kyllä ne kuuluvat leirintäalueille. Aivan varmasti.

• puhuikin

retkeilyautosta. Se mahtuu riittävän hyvin normiruutuihin. Ja miksei se voisi toimia jokapäiväisessä ajossakia, itsellä on isohko paku jokapäiväisessä ajossa.

• Tämä saattaa olla nykykäytäntö. Asiat ovat kuitenkin muuttuneet siihen suuntaan, että matkailuajoneuvot lisääntyvät kokoajan. Olisi siksi aika tehdä niille tilaa myös asuinkortteleihin kuin myös keskustoihin. Kehityksen on mentävä eteenpäin, jos oltaisiin aina kuin ennen olisi meillä vielä ne vaakapuutkin hevosia varten ja auton edellä kulkisi mies varoituslipun kanssa poistamassa porukan tieltä kuin auto tulee.

Minä kannatan matkailuajoneuvoparkkeja aina osaksi jokaista pysäköintialuetta jossa on yli 3 paikkaa. Vähintään joka neljännen tai viidennen paikan tulisi olla 320 cm leveälle ja 720 cm pitkälle ajoneuvolle. Tässä on hyvä vinkki kaavoittajille ja yhdistysten yhteiskuntayhdysmiehille, asiaa pitää aina painottaa joka yhteydessä kunnes se alkaa kuulostaa itsestään selvältä ja vähitellen toteutua.

Jos kuvittelet tällaisen eläkeläisen sitä varten pitävän pitävän toista autoa, että hän pääsee toisen autonsa luokse on ajatus jotenkin hupaisa. Ei se idea ainakaan tähän nykyiseen vihreämpään suuntaukseen kuulu, toinen auto jotta pääsee toisen luokse, melkein sanoisin heh heh!

• karva.naamari kirjoitti:

Tämä saattaa olla nykykäytäntö. Asiat ovat kuitenkin muuttuneet siihen suuntaan, että matkailuajoneuvot lisääntyvät kokoajan. Olisi siksi aika tehdä niille tilaa myös asuinkortteleihin kuin myös keskustoihin. Kehityksen on mentävä eteenpäin, jos oltaisiin aina kuin ennen olisi meillä vielä ne vaakapuutkin hevosia varten ja auton edellä kulkisi mies varoituslipun kanssa poistamassa porukan tieltä kuin auto tulee.

Minä kannatan matkailuajoneuvoparkkeja aina osaksi jokaista pysäköintialuetta jossa on yli 3 paikkaa. Vähintään joka neljännen tai viidennen paikan tulisi olla 320 cm leveälle ja 720 cm pitkälle ajoneuvolle. Tässä on hyvä vinkki kaavoittajille ja yhdistysten yhteiskuntayhdysmiehille, asiaa pitää aina painottaa joka yhteydessä kunnes se alkaa kuulostaa itsestään selvältä ja vähitellen toteutua.

Jos kuvittelet tällaisen eläkeläisen sitä varten pitävän pitävän toista autoa, että hän pääsee toisen autonsa luokse on ajatus jotenkin hupaisa. Ei se idea ainakaan tähän nykyiseen vihreämpään suuntaukseen kuulu, toinen auto jotta pääsee toisen luokse, melkein sanoisin heh heh!

Saavathan veneilijätkin yleensä paikkansa kohtuullisen hyvistä paikoista eikä niitä viedä ulkosaarille niin mikseivät matkailuajoneuvojen paikkoja voitaisi tehdä vaikka vuokrattaviksi eri kaupunginosiin riittävää määrää? Miten se sen kummempaa olisi?

Autopaikkojen sijoittelu on sitä paitsi helpompaa koska asuntojen lähelle pääsee yleensä helpommin maata kuin vettä myöten. Kaikki riippuu ainoastaan tahdosta.

• Tontin
        karva.naamari kirjoitti:

Saavathan veneilijätkin yleensä paikkansa kohtuullisen hyvistä paikoista eikä niitä viedä ulkosaarille niin mikseivät matkailuajoneuvojen paikkoja voitaisi tehdä vaikka vuokrattaviksi eri kaupunginosiin riittävää määrää? Miten se sen kummempaa olisi?

Autopaikkojen sijoittelu on sitä paitsi helpompaa koska asuntojen lähelle pääsee yleensä helpommin maata kuin vettä myöten. Kaikki riippuu ainoastaan tahdosta.

hinnat kaupunkien liepeillä olla sitä luokkaa, että ajatuksesi, joka ei ole huono, jää haaveeksi.

• Tontin kirjoitti:

hinnat kaupunkien liepeillä olla sitä luokkaa, että ajatuksesi, joka ei ole huono, jää haaveeksi.

Typeryyttämme olemme päästäneet hinnat karkuun. Mikään ei maksa enempää kuin joku on valmis siitä maksamaan tai se jää myymättä.

Koko asuntohintojen nousukin johtuu pääosin laskutaidottomista ostajista jotka vaan laskevat kuukausieriä eivätkä kokosummaa minkä joutuvat pitkillä lainoilla maksamaan. Hinnat kyllä putoavat niin tonteilla kuin asunnoillakin kun alamme tekemään järkeviä tarjouksia.

Ymmärrän kalliit tontit vaikka Hollannissa jossa Uudenmaanläänin (entisen) kokoisella alueella asuu 15 milj asukasta mutta meitä kun on 5 milj. Ranskan kokoisella alueella niin tontteja kyllä riittää jokaiselle ja ISOJA.

Lisäksi kaavoitusmääräyksin voidaan asiaan vaikuttaa oli hinta mikä hyvänsä.

• Caravaanari

Juuri tästä syystä, kun ei ole parkkipaikkoja.
      Itsellämme on mm. kaksi autoa ja vaunu, ei niitä rivarin parkkipaikoille saa mahtumaan.
      Ja onhan vieraillekkin autopaikka löydyttävä, meillä sellaiset 3-4 paikkaa.

Sehän on ostajasta kiinni ostaako asunnon, jonka parkkipaikat ovat olemattomat.

Siis muuttakaa muualle ja hankkikaa sellainen kalusto kun haluatte.
      Valinta on teidän itsenne ja itse elämänne rakennatte.

• kaksi mersua ja

6,5 metriä pitkä Autoroller ja kaikki mahtuu omaan pihaan.Siinä ne on myös kätevä pestä itse eikä renkaidenvaihdot tuota ongelmia.

• kämppä
        kaksi mersua ja kirjoitti:

6,5 metriä pitkä Autoroller ja kaikki mahtuu omaan pihaan.Siinä ne on myös kätevä pestä itse eikä renkaidenvaihdot tuota ongelmia.

on myynnissä. Sinne saa parkkiin vaikka helikopterin.

• Caravaanari
        kaksi mersua ja kirjoitti:

Mutta se Italialainen halpamalli matkailuautona ihmetyttää.
        Loppuivatko rahat kesken ?

• ... on paikka, jossa asia kannattaisi käsitellä.

Jos yhtiön pihalle on mahdollista sijoittaa asukkaiden matkailuautoja tai vaikka vain kakkosautoja, voi yhtiökokous päättää mihin saa pysäköidä. Samoin voidaan päättää siitä, paljonko tuollaisesta pysäköinnistä veloitetaan, jotta asukkaiden tasa-arvoisuus säilyisi.

Vie siis asia yhtiökokoukseen, niin asia valkenee ja myös naapureiden murinat loppuu. Tietenkin voi käydä niinkin, että lupaa pihalle pysäköintiin ei heru.

• Herra Hemmo

Mä ostin kartanon maineen et mahtuu toi Clou tontille.

• Jos oikein mies olet niin hanki sellainen Australialainen erämaa rekka jossa on vetorekan perässä kolme täysperävaunua. Saat samaan junaan asunnon, matkailuvaunun, vierasmajan, puuliiterin, rantasaunan ja laiturin jolle voit matkan ajaksi nostaa pikaliipparisi. Siinä kaikki sopuisasti integroituna yhteen joten siinä on todellisen karavaanarin unelma, tosin lauttapaikka Tallinnaankin taitaa maksaa jonkun verran mutta eihän se kartanonomistajalle ole ongelma kuten ei parkkipaikkakaan kun on sitä kartanon maata riittävästi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      84
      3987
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2243
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      1978
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1791
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1780
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      61
      1720
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1507
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    Aihe