mitä eroa

kevytvärillä??

Halusin värjätä hiukseni tietyllä sävyllä joka oli kevytväri.
Menin kampaamoon, kerroin sävyn ja kenen värejä se on, mutta minulle sanottiin että sellaista ei kestoväreissä ole..
Sitten korostin että se on kevytväri.
ja kampaaja vastasi minulle että kevytväri ja kestoväri ovat periaatteessa sama asia, ja sanoi että minun kannattaisi tarkistaa värin numero ja kirjain.

Noh, tarkistin ja olin muistanut aivan oikein, mutta minulle korostettiin sen olevan KEVYTVÄRIÄ että sitä ei löydy kestoväreistä...

Eli mitä eroa on kevytvärillä ja kestovärillä?
Kun toinen väittää niiden olevan sama asia ja toinen korostaa niiden olevan täysin eri asia..

5

2218

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin

kestoväri..

• kaslklaklas

Riippuu hiuksesta se värin pysyminen ja kevytväri kestää huonokuntoisessa hiuksessa huomattavasti pidempään kuin kestoväro. Riippuu merkistä, hiuksen laadusta jne.. Mutta yleensä jos on kemikaaleilla pahasti raiskattu letti niin kevytväri on suositeltavaa värin pysyvyyden kannalta ja hiusten kunnon kannalta myös.

• vastauksia tulee

Itse kampaajana vastaisin näin;
      Kevyt- ja kestovärit sisältävät molemmat ns. hapetetta (=vetyperoksidi) Kestovärien hapetteen voimakkuus on u s e i n m i t e n välillä 6%-12%, jolla saadaan hiuksen oma luonnonväri vaalentumaan kestovärjäyksen alta yhdestä jopa neljään vaaleusastetta. Pieni luonnonvärin vaalentuminen tapahtuu siis myös tummemmaksi värjäyksessä. (kestovärit myös sisältävät yleensä enemmän pigmenttiä, eli väriainetta) Kevytvärjäyksen hapete taas on 4% tai alle sen, jonka ei tulisi vaalentaa hiuksen luonnonväriä. Valitettavasti suomalaishiuksessa jo se 4%kin tahtoo hiukan vaalentaa hiuksen omaa pigmenttiä, ja näinollen kevytvärikin saattaa jättää näkyviin pienen tyvikasvun. Periaate on kuitenkin se, että kevytväri peseytyy hiljalleen hiuksesta pois, eikä kevytvärillä saa hiusta vaaleammaksi. Hiuksen oma perusväri vaikuttaa lopputulokseen paljonkin, ja mitä tummempi on perusväri, sen pienempi on mahdollisuus värin muuttamiseen.
      Kestovärin taas vaalentaessa luonnonväriä reilummin, on mahdollisuus paljon suurempiin muutoksiin hiusvärissä, vaikkei kyse olisikaan blondauksesta, vaan vaikkapa esim. voimakkaasta punaruskeasta.
      Lisäksi "kansankielellä sanoen" kestoväri myös tunkeutuu kevytväriä syvemmälle hiuksen rakenteeseen.
      Kolmas väriryhmä on ns. värihuuhtelut, jotka tarttuvat vain hiuksen pintaan (joilla ei myöskään voi vaalentaa, eikä kovin suuria muutoksia, varsinkaan tummemmissa hiuksissa aikaansaa) Näisä tuotteissa ei ole hapetetta ollenkaan. Tarttuvat hiukseen esim. vastakkaisen sähkövarauksen avulla, ja näin peseytyvät hiukseta pois kokonaan muuttamatta hiuksen luonnonväriä lainkaan.
      Väritekniikka ja teoria on hiustenvärjäyksessä kaikenkaikkiaan melko laaja alue, ja tämä nyt siis oli pintapuolinen katsaus (joka saanee tarkentavia kommentteja :))varmaan...) Nimityksetkin, sävyte/huuhtelu/kevyt-/kesto- jne, saattavat vaihdella paljonkin tuotteen valmistajasta riippuen. Jos ostat tuotteen tai käsittelet hiuksesi kampaajalla, pyydä selitystä asiaan "kansankielellä", jotta tiedät, mitä hiuksiisi saat.
      Ja vielä vähän asian vierestä; se "pelottava" vetyperoksidi on siis hapettaja (H2O2) joka sisältää 2 vetyatomia, ja 2 happiatomia. H2O2 luovuttaa toisen happiatominsa (O) ja jäljelle jää vettä (H2O). Hiustenvärjäyksessä useinmiten käytettävä vetyperoksidi on 6% liuos, joka on siis valmis laimennus suhteessa 94 osaa vettä ja 6 osaa vetyperoksidia. Muistuttaisin vielä, että kehitteillähän on esim. ilmastoa säästävä auto, joka liikkuisi vetyperoksidilla, jättäen siis käytöstä jälkeensä vain vettä. Hiukset (ja hampaat, joita vaalennetaan jopa30% vetyperoksidilla) toki tästäkin aineesta kuluvat, varsinkin päällekkäiskäsittelyissä, mutta kyse ei ole mistään ympäristömyrkystä. noniin, tämä nyt oli jo kysymyksen vierestä, iloista keväänodottelua Sinullekin!

• sinulle :)

Kiitos laajasta ja kattavasta vastauksestasi :)

En ehkä osannut kysyä asioita oikealla tavalla, mutta sinä ainakin osasit vastata sen niin kuin tarkoitin kysyä :)

Itse olen aika perehtynyt hiusasioihin vaikken olekkaan kampaaja, mutta tässä asiassa olen ollut vähän hakuteillä :)
        Ja nuo viimeaikaiset selitykset vielä sekoittivat lisää ja siksi päätin tarttua kysymykseen :)

Hyvää alkanutta kevättä! :)

• my90

on eri asia. Kestoväri kestää pidempään toisin kun taas kevytväri lähtee helpommin pois pesussa ja lyhyemmässä ajassa. Muuten sävyissä ja muilla ei oo mitään eroo...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe