Kataisen sanomaa

Dieselvero ei poistu tämän hallituskauden
aikana. Eikä myöhemminkään, jos dieselin
hintaa ei nosteta bensiinin tasolle.

Taas tuli todistettua, että autoveromuutos
oli täysin fiskaalinen.

Joten eipä ole taloudellisesti kannattavaa
ostaa dieseliä, jos vuotuiset ajot jäävät
15-20 tuhanteen vuodessa. Eikä ole moraali-
sestikään arveluttavaa ajaa bensalla noin
vähillä kilometreillä, kulutti auto sitten
mitä vaan.

12

1904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poistuisi?

      Miksi poistaa käyttövoimaveroa, kun auton rekisteröintivero on poistumassa. Kehittyneissä diesel-autoissa C02 on 110-120 g/km eli veroprosentti on n. 15%. Tarkoittaa 20 000 euron autossa 3 000€ autoveroa.

      Mitäs olet mieltä, jos autovero poistetaan kokonaan dieselautoilta ja käyttövoimavero nousee 20%?

      • Leikin politikkoa ja en vastaa suoraan
        selvään kysymykseen, mutta esitän kuitenkin
        valistuneen mielipiteeni.

        Aikanaan autoveroa perusteltiin taseen
        tasapainottamiseksi. Nykyisessä taloudel-
        lisessa tilanteessa kaikki verolla ohjailu
        kuluttajan suuntaan on tosi syvältä. Mitään
        veroa ei tulisi määrätä sen enempää diesel-
        kuin bensa-autoihinkaan. Polttoaineen tulisi
        olla saman hintaista sitä käyttävästä mootto-
        rista riippumatta. Kaiken lisäksi kun dieselin
        valmistus on hiukan kalliimpaa kuin bensiinin.

        Se, että autotehtaille asetetaan päästövaati-
        muksia on ihan oikein, pakon edessä se koiraskin
        kuulema poikii. Se tietenkin nostaa autojen
        hintaa, mutta menee kuitenkin hyvään tarkoituk-
        seen.

        Suurkaupunkien liikennepäästöt saadaan kuriin
        vain kieltämällä ajaminen siellä tai sallitaan
        ainoastaan sähköautojen käyttö. Nykyiset hybridit
        ovat haihattelua, sillä pääpaino tulee olla akku-
        käyttö ja vain pakottavassa tilanteessa, eli töp-
        seli ei ole lähellä, voidaan akkua ladata poltto-
        moottorilla.

        Varmaa on, että pakokaasut eivät puhdistu kuin
        pakon edessä. Toimisikohan sitten, jos ne kier-
        rätettäisiin kabinin kautta?

        No, tuli jaariteltua, mutta itsehän yllytit.


      • suora vastaus
        Täpinä kirjoitti:

        Leikin politikkoa ja en vastaa suoraan
        selvään kysymykseen, mutta esitän kuitenkin
        valistuneen mielipiteeni.

        Aikanaan autoveroa perusteltiin taseen
        tasapainottamiseksi. Nykyisessä taloudel-
        lisessa tilanteessa kaikki verolla ohjailu
        kuluttajan suuntaan on tosi syvältä. Mitään
        veroa ei tulisi määrätä sen enempää diesel-
        kuin bensa-autoihinkaan. Polttoaineen tulisi
        olla saman hintaista sitä käyttävästä mootto-
        rista riippumatta. Kaiken lisäksi kun dieselin
        valmistus on hiukan kalliimpaa kuin bensiinin.

        Se, että autotehtaille asetetaan päästövaati-
        muksia on ihan oikein, pakon edessä se koiraskin
        kuulema poikii. Se tietenkin nostaa autojen
        hintaa, mutta menee kuitenkin hyvään tarkoituk-
        seen.

        Suurkaupunkien liikennepäästöt saadaan kuriin
        vain kieltämällä ajaminen siellä tai sallitaan
        ainoastaan sähköautojen käyttö. Nykyiset hybridit
        ovat haihattelua, sillä pääpaino tulee olla akku-
        käyttö ja vain pakottavassa tilanteessa, eli töp-
        seli ei ole lähellä, voidaan akkua ladata poltto-
        moottorilla.

        Varmaa on, että pakokaasut eivät puhdistu kuin
        pakon edessä. Toimisikohan sitten, jos ne kier-
        rätettäisiin kabinin kautta?

        No, tuli jaariteltua, mutta itsehän yllytit.

        En ole yllyttänyt jaaritteluun.

        Pyydän vastauksia ja perusteluja niihin, pystytkö siihen?


      • suora vastaus kirjoitti:

        En ole yllyttänyt jaaritteluun.

        Pyydän vastauksia ja perusteluja niihin, pystytkö siihen?

        Entä jos autovero poistuisi, lienee ollut retorinen, et odottanutkaan vastausta selvään asiaan, sehän poistuu joka tapauksessa.

        Toinen kysymys, jos autovevo poistetaan kokonaan dieseleiltä. Katso edellinen vastaus.

        Kolmanneksi dieseleiden käyttövoimaveron nosto kaipaa jo syvällisempää pohdiskelua. Sillekään ei ole enää mitään perusteita, kun hiukkassuodattimet tulevat moottoreihin. Muutenkin siinä on kaksi mahdottomuutta, tuon prosentin määrittely ja mikä on yleensä dieselauto hybridien yleistyessä.

        Määritelläänkö se hybridi dieseliksi, jos sen polttomoottorin koko on suurempi kuin sähkömoottorin, vai mikä on jakoperuste susiin ja lampaisiin?

        Käyttövoimaveronkin, joka säilynee, pitäisi olla sama dieseleille ja bensakoneille, niinkuin
        polttoaineiden hintojenkin.

        PS.
        Joskus aikaisemminkin virkamiehet ovat kyselleet tällä palstalla, kokeillet kepillä jäätä, mikä
        saattais mennä läpi syvissä kansanriveissä ja aina on ollut kysymys kerättävien verojen maksimoimisesta. Valitettavasti vähemmälle on jäänyt käytettävissä olevien tekniikoiden ymmärtäminen.


      • syvällisiä funtsia...
        Täpinä kirjoitti:

        Entä jos autovero poistuisi, lienee ollut retorinen, et odottanutkaan vastausta selvään asiaan, sehän poistuu joka tapauksessa.

        Toinen kysymys, jos autovevo poistetaan kokonaan dieseleiltä. Katso edellinen vastaus.

        Kolmanneksi dieseleiden käyttövoimaveron nosto kaipaa jo syvällisempää pohdiskelua. Sillekään ei ole enää mitään perusteita, kun hiukkassuodattimet tulevat moottoreihin. Muutenkin siinä on kaksi mahdottomuutta, tuon prosentin määrittely ja mikä on yleensä dieselauto hybridien yleistyessä.

        Määritelläänkö se hybridi dieseliksi, jos sen polttomoottorin koko on suurempi kuin sähkömoottorin, vai mikä on jakoperuste susiin ja lampaisiin?

        Käyttövoimaveronkin, joka säilynee, pitäisi olla sama dieseleille ja bensakoneille, niinkuin
        polttoaineiden hintojenkin.

        PS.
        Joskus aikaisemminkin virkamiehet ovat kyselleet tällä palstalla, kokeillet kepillä jäätä, mikä
        saattais mennä läpi syvissä kansanriveissä ja aina on ollut kysymys kerättävien verojen maksimoimisesta. Valitettavasti vähemmälle on jäänyt käytettävissä olevien tekniikoiden ymmärtäminen.

        "Kolmanneksi dieseleiden käyttövoimaveron nosto kaipaa jo syvällisempää pohdiskelua. Sillekään ei ole enää mitään perusteita, kun hiukkassuodattimet tulevat moottoreihin."

        Vai niin?
        Iltalehti kirjoitti hiljattain:


        "Tällä hetkellä hiukkassuodattimia on uusissa autoissa vain satunnaisesti. Joihinkin autoihin niitä saa lisärahalla, toisiin autoihin niitä ei ole edes saatavissa.

        - Autoteollisuus on laskenut, että tiettyihin ennen vuotta 2009 poistuviin moottorisarjoihin ei kustannussyistä kannata enää rakentaa hiukkassuodatinta kaikille markkinoille. Vain Ruotsi ja Saksa ovat markkinoita, joissa suodattimesta on etu, Laurikko toteaa.

        Lopullinen ratkaisu

        Vuosi 2014 tuo lopullisen ratkaisun.

        - Euro 6 on dieselmoottorille kova paikka. Se rajoittaa myös dieselautojen typen oksidien määrät samalle tasolle kuin bensa-autoissa.

        - Silloin päästörajat alittavan dieselmoottorin tekeminen on niin vaativaa ja vaatii niin tehokasta jälkipuhdistusta, että kustannukset nousevat.

        Uudet raja-arvot saavutetaan Laurikon mukaan helpommin bensiinimoottorilla, joille riittää, että kulutusta saadaan leikattua. Laurikko uskoo myös hybridiautojen tuloon - hybrideillä tavoitellut raja-arvot saavutetaan melko helposti."


      • Nuemo
        syvällisiä funtsia... kirjoitti:

        "Kolmanneksi dieseleiden käyttövoimaveron nosto kaipaa jo syvällisempää pohdiskelua. Sillekään ei ole enää mitään perusteita, kun hiukkassuodattimet tulevat moottoreihin."

        Vai niin?
        Iltalehti kirjoitti hiljattain:


        "Tällä hetkellä hiukkassuodattimia on uusissa autoissa vain satunnaisesti. Joihinkin autoihin niitä saa lisärahalla, toisiin autoihin niitä ei ole edes saatavissa.

        - Autoteollisuus on laskenut, että tiettyihin ennen vuotta 2009 poistuviin moottorisarjoihin ei kustannussyistä kannata enää rakentaa hiukkassuodatinta kaikille markkinoille. Vain Ruotsi ja Saksa ovat markkinoita, joissa suodattimesta on etu, Laurikko toteaa.

        Lopullinen ratkaisu

        Vuosi 2014 tuo lopullisen ratkaisun.

        - Euro 6 on dieselmoottorille kova paikka. Se rajoittaa myös dieselautojen typen oksidien määrät samalle tasolle kuin bensa-autoissa.

        - Silloin päästörajat alittavan dieselmoottorin tekeminen on niin vaativaa ja vaatii niin tehokasta jälkipuhdistusta, että kustannukset nousevat.

        Uudet raja-arvot saavutetaan Laurikon mukaan helpommin bensiinimoottorilla, joille riittää, että kulutusta saadaan leikattua. Laurikko uskoo myös hybridiautojen tuloon - hybrideillä tavoitellut raja-arvot saavutetaan melko helposti."

        Monen automallin kohdalla on niin, että hiukkassuodattimella varustetun mallin CO2-päästö on suurempi kuin ilman suodatinta, joten myös veroprosentti on suurempi. Tämä ei edistä ympäristön hyvinvointia. Mm. tästä näkee, että veromuutoksen tarkoitus ei ole ympäristönsuojelu.


    • hätänä?

      Vai tuli todistettua - kenelle? Tottakai, kun koko autovero on, ja on aina ollut, fiskaalinen. Mitä muuta se olisi?
      Diselautoja nyt tuskin kukaan tosissan kaipaa, onhan bensa-auto moninverroin miellyttävämpi.

      • ljla e elfl öee

        Yksi keino tasoittaa auton käytöstä syntyviä veromenoja on ostaa mahdollisimman vähän kotimaisia tuotteita. Näin ainakin osa omista varoista ohjautuu ulkomaille, todennäköisesti sellaisiin maihin missä ihmisiä arvostetaan ja työtä tekemällä ansaitsee.


      • säästöä tulee
        ljla e elfl öee kirjoitti:

        Yksi keino tasoittaa auton käytöstä syntyviä veromenoja on ostaa mahdollisimman vähän kotimaisia tuotteita. Näin ainakin osa omista varoista ohjautuu ulkomaille, todennäköisesti sellaisiin maihin missä ihmisiä arvostetaan ja työtä tekemällä ansaitsee.

        autot Saksasta.Varaosat Euroopasta.Vaatteet myös.Samoin elektroniikka.Postimaksut monesta Euroopan maasta halvempia kuin kotimaasta.Lomat ulkomailla.Lennot halpalento yhtiöissä.Omatoimiset matkat kohteessa.JA NIIN EDELLEEN.........!


      • siinä käy
        ljla e elfl öee kirjoitti:

        Yksi keino tasoittaa auton käytöstä syntyviä veromenoja on ostaa mahdollisimman vähän kotimaisia tuotteita. Näin ainakin osa omista varoista ohjautuu ulkomaille, todennäköisesti sellaisiin maihin missä ihmisiä arvostetaan ja työtä tekemällä ansaitsee.

        kuin housuihinsa kusis - hetken kyllä lämmittää.


    • on poistettu

      Dieselvero on poistettu kauan sitten!

      • Mistä maksusta on kysymys. Katainenkin
        taisi käyttää samaa ilmaisua tv:ssä
        tuossa illan suussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      248
      9382
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      151
      7689
    3. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      151
      5249
    4. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      150
      4942
    5. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      58
      4660
    6. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      104
      4325
    7. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      128
      4154
    8. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      168
      1958
    9. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      9
      1799
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      289
      1613
    Aihe