Olemme tässä muutaman vuoden säätäneet rahaa matkailuautoa varten. Nyt kun sellaisen hankkiminen on aktualisoitunut olemme avoimesti etsiskelleet sopivaa ja ystävien kanssa keskustelleet autoista.
Erityisesti miehen paras kaveri on innoissaan ideasta. Hän on jo suunnitellut matkoja ostamallamme matkailuautolla - siis ilman meitä. Hän joutuu töidensä vuoksi matkustella ympäri Suomea ja välillä pohjoismaita, joten matkailuauto sopii hänelle kuulemma juuri sopivasti.
Tästä ärsyynnyksestä johtuen olemme jo harkinneet koko suunnitelman peruuntumista. Tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta, että säästettyämme rahaa vuosikaupalla ja lainarahoituksen turvin hommamme auton, jota miehen kaveri voi lainailla. Jos matkailuauto olisi edes joku vanha ja jo kulunut, niin ehkäpä voisin edes harkita lainaamista, mutta kun olemme hommaamassa ei nyt uutta, mutta uudenveroisen ja meidän talouteemme nähden hintavan matkailuauton.
Vuokrasta kaveri ei ole puhunut mitään. Tuskin maksaisi, sehän on selvä - "kavereitahan tässä ollaan". Hän tuo välillä koiransa meille hoitoon, eikä ikinä ole sitä millään lailla korvannut. Mies on myös epäsiisti ja täysin huoleton (hänen kodistaan, kotieläimistään ja autostaan päätellen) joten minä aidosti pelkään että hän saattaisi jopa "turmella" matkailuautomme, jos ei turmella niin hän ei ainakaan käsittelisi sitä lainatun toiselle kuuluvan tavaran edellyttämällä tavalla. Näin päättelen siitä, kun kerran hän on ajanut henkilöautoamme mieheni ollessa kyydissä. Kaveri kuulemma päristeli jollakin syrjäisellä kuoppaisella eli huonokuntoisella hiekkatiellä n. 80 km/h. Mieheni ajatteli että auto on tämän jälkeen aivan paskana.
Turha kai tästä on valittaa. Mielestäni selvältä tuntuisi että emme lainaisi miehelle matkailuautoa. Minusta tällainen ei oikein istu kulttuuriimme. Minulle ei ikinä tulisi mieleen pyytää ystäväni ostamaa kallista ja melkein upouutta matkailuautoa lainaan, ellei hän sitä itse tarjoaisi.
Kunhan puran tässä ärsyynnystäni. Mutta minun mieheni on epäilevällä kannalla: voiko kieltäytyä lainaamasta parhaalle kaverille...
Tämä on niin älytön tilanne että kenelläkään ei kai ole ollut vastaavaa tilannetta ratkaistavana?
lainaaminen kaverille
39
8112
Vastaukset
- joka tarkoittaa
kieltämistä on keksitty ja jos sitä ei osaa käyttää, täytyy auto antaa lainaan.
- Fortero
Hei!
Ihan saamaa pähkäilimme, kun olimme vaimoni kanssa tilanneet uuden matkailuauton syksyllä 2006. Pian ajatuksemme selkiintyivät, emme lainaa kenellekkään. Ystävämme ovat kylläkin niin fiksua porukkaa, että eivät ole tehneet ehdotuksia siihen suuntaan. Jotkut ovat vain tehneet periaatteelisen kysymyksen vuokraatteko autoa.
Emme lainaa emmekä vuokraa. Jos joku siitä luokkaantuisi niin minulla on vastakysymys valmiina: Antaisitko autosi ja asuntosi parisänkyineen vapaaseen käyttööni?
Karavaanari 118766 - esmerkkierkki
Vetoa siihen etteivät vakuutukset kata tällaista lainattua/vuokrattua autoa, eli kaverisi pitäisi hommata siihen oma täyskasko "lainailun ajaksi".
Ja jos auto tulee edes osittain rahoitusyhtiön kautta voit vedota siihen etä osamaksusopimuksen ja sen vakuutuksen ehdot kieltävät lainauksn.
Tai sitten sanotte että ei lainata.
(ettei tarvitse kaikille sukulaisille ja muille kavereille alkaa lainaamaan samoin ehdoin :(- olenko väärässä
Eiköhän vakuutukset ole voimassa kunhan vain lainaaja ei ole humaltunut,vai miks vedota vakluutukseen häh??
- vakuutus
korvaa vahingot, vaikka ratissa olisi joulupukki.
- kaskovakuutus
olenko väärässä kirjoitti:
Eiköhän vakuutukset ole voimassa kunhan vain lainaaja ei ole humaltunut,vai miks vedota vakluutukseen häh??
sellaisenaan ei ole voimassa, jos autoa katsotaan "lainanneen" jollekin ei perheenjäsenelle. Vakuutusyhtiön kanssa voi tosin neuvotella esim. viikon ajan kestävälle "lainaukselle" vuodessa, mutta jos lainaaminen katosotaan toistuvaksi, vakuutusyhtiöllä on oikeus velvoittaa auton omistaja rekisteröimään autonsa vuokrakäyttöön, jolloin kaskovakuutus on selkeästi korkeampi.
Kyllä siis on aivan "hyvä konsti" vedota siihen, että kasko ei ole voimassa, jos lainaat vieraalle. - Sierra-Foxtrot-Charlie
kaskovakuutus kirjoitti:
sellaisenaan ei ole voimassa, jos autoa katsotaan "lainanneen" jollekin ei perheenjäsenelle. Vakuutusyhtiön kanssa voi tosin neuvotella esim. viikon ajan kestävälle "lainaukselle" vuodessa, mutta jos lainaaminen katosotaan toistuvaksi, vakuutusyhtiöllä on oikeus velvoittaa auton omistaja rekisteröimään autonsa vuokrakäyttöön, jolloin kaskovakuutus on selkeästi korkeampi.
Kyllä siis on aivan "hyvä konsti" vedota siihen, että kasko ei ole voimassa, jos lainaat vieraalle.Väärän tiedon levittäminen on todella vastuutonta tällaisissakin keskusteluissa.
Vakuutushan ei ole missään nimessä kuljettajakohtainen, vaan ajoneuvoon kohdistuva riippumatta yhtään siitä, kuka sitä kuljettaa. Tämä koskee niin liikenne- kuin kaskovakuutustakin.
Jos ajoneuvoa vuokrataan kaupallisessa tarkoituksessa ilman kuljettajaa, onkin jo toinen kysymys. Silloin vaaditaan erilainen kaskovakuutus. - ilman korvausta
Sierra-Foxtrot-Charlie kirjoitti:
Väärän tiedon levittäminen on todella vastuutonta tällaisissakin keskusteluissa.
Vakuutushan ei ole missään nimessä kuljettajakohtainen, vaan ajoneuvoon kohdistuva riippumatta yhtään siitä, kuka sitä kuljettaa. Tämä koskee niin liikenne- kuin kaskovakuutustakin.
Jos ajoneuvoa vuokrataan kaupallisessa tarkoituksessa ilman kuljettajaa, onkin jo toinen kysymys. Silloin vaaditaan erilainen kaskovakuutus.voi lainata hyvillä mielin, mutta jos ottaa mitä tahaansa vastikkeeksi(esim:on sillä aikaa kaverin mökillä)tarvitsee oikeanlaisen vakuutuksen joka sisältää möys vastuuvakuutuksen.joten siitä vaan lainailemaan
- Tosiasiat esiin
Sierra-Foxtrot-Charlie kirjoitti:
Väärän tiedon levittäminen on todella vastuutonta tällaisissakin keskusteluissa.
Jos ajoneuvoa vuokrataan kaupallisessa tarkoituksessa ilman kuljettajaa, onkin jo toinen kysymys. Silloin vaaditaan erilainen kaskovakuutus.Tavallinen m- auton kaskovakuutus on myönnetty autolle, jolla ei harjoiteta liiketoimintaa. Jos annat auton sukulaiselle lainaksi kerran- pari vuodessa, niin asia ok. Jos vuokraat autoa korvausta vastaan vaikka työkavereille pari kertaa vuodessa niin tilanne toinen. Mahdollisen korvattavan mällin sattuessa vakuutusyhtiö tai poliisi "kuulustelee" kuskia ja jos ilmenee, että kyseessä on "vuokraus", niin vakuutus ei ehkä korvaakaan vahinkoja. Kuka edes uskoisi, että vieraalle ihmiselle on ilmaiseksi annettu kallis ajopeli?
Tilapäiset lainaajat eivät yleensä tiedä esim. painorajoituksista mitään. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista jos m- auto on ollut ylipainossa kolarin sattuessa. Silloinkin kun omistaja on puikoissa, mutta omistajahan yleensä sentään tietää paljonko kuormaa saa olla. - höh
Tosiasiat esiin kirjoitti:
Tavallinen m- auton kaskovakuutus on myönnetty autolle, jolla ei harjoiteta liiketoimintaa. Jos annat auton sukulaiselle lainaksi kerran- pari vuodessa, niin asia ok. Jos vuokraat autoa korvausta vastaan vaikka työkavereille pari kertaa vuodessa niin tilanne toinen. Mahdollisen korvattavan mällin sattuessa vakuutusyhtiö tai poliisi "kuulustelee" kuskia ja jos ilmenee, että kyseessä on "vuokraus", niin vakuutus ei ehkä korvaakaan vahinkoja. Kuka edes uskoisi, että vieraalle ihmiselle on ilmaiseksi annettu kallis ajopeli?
Tilapäiset lainaajat eivät yleensä tiedä esim. painorajoituksista mitään. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksista jos m- auto on ollut ylipainossa kolarin sattuessa. Silloinkin kun omistaja on puikoissa, mutta omistajahan yleensä sentään tietää paljonko kuormaa saa olla.Vastikkeeton lainaaminen on aina lainaamista, ei vuokraamista, lainasi sitten sukulaisille tai kavereille. Tärkein pointti on, että se on todellakin lainaamista, ei vuokraamista.
- Kysyn vaan
höh kirjoitti:
Vastikkeeton lainaaminen on aina lainaamista, ei vuokraamista, lainasi sitten sukulaisille tai kavereille. Tärkein pointti on, että se on todellakin lainaamista, ei vuokraamista.
No sul ei sitten ollut muuta sanottavaa ku toistaa mitä edellinen kirjoittaja jo oli asiallisesti kertonnu. Jäikö sulle jotain epäselvää vai ootko nettiriippuvainen (on eri juttu ku leukakiikku)?
- höh
Kysyn vaan kirjoitti:
No sul ei sitten ollut muuta sanottavaa ku toistaa mitä edellinen kirjoittaja jo oli asiallisesti kertonnu. Jäikö sulle jotain epäselvää vai ootko nettiriippuvainen (on eri juttu ku leukakiikku)?
Kysy reippaasti. Ei tarvitse pidätellä.
- sepän poika
vakuutus kirjoitti:
korvaa vahingot, vaikka ratissa olisi joulupukki.
Kyllä liikennevakuutus korvaakin toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot, mutta taas kasko ei korvaa vahinkoja siinä tapauksessa, että auto on vuokrakäytössä, mutta siitä ei ole maksettu vuokrakäyttöön sovittua vakuutusta. Tällainen vakuutus on moninkertainen hinnaltaan yksityiskäyttäjän vakuutuksen rinnalla. Lukekaa rekisteriotteesta, onko siinä mainittu "yksityiskäyttö". Jos on, sitä ei saa vuokrata toisille eli asuntoautolla ei saa harjoittaa liiketoimintaa. Tästä olen kysynyt omalta vakuutusyhtiöltä eli IFiltä. Jos sitä haluaa antaa vuokrakäyttöön, pitää muutos myös rekiteröidä ja tietysti maksaa kalliin vakuutusmaksun kaskosta.Tosin monikaan ei kai tällaista tee ja toimii hyvässä uskossa ja tuurilla. Mutta kerrankos se tuuri loppuu ja maksaja on se, joka auton toiselle luovuttaa. Oikeudessa voi sittenyrittää velkoa vahinkoja, mutta moni on sen verran persaukinen, että turha homma, kärsi itse.
Ostin aikanaan entisen taksin ja jostain kumman syystä siihen rekisteripaperiin oli jäänyt maininta entisestä liikennöinnistä ja rapsahti kallis vakuutus autoon. Tosin parilla käynnillä, ensin katsastuskonttorilla ja sitten vakuutusyhtiöllä, homma selvisi helposti.
- RYHDISTÄYTYÄ
Kait se on teille ongelma, kun noin pitkään viitsit "ongelmasta" kirjoittaa. Oletteko muuten miettineet koskaan minkälaisia ihmisiä pidätte "ystävinänne"? Ellette ryhdistäydy ja ala elää omaa elämää missä itse määräätte rajat, niin kärsikää sitten. Sen olette ansainneet.
Olen ajellut m- autoilla jo yli 20 v enkä ole KOSKAAN lainannut niitä kenellekään. En edes omalle veljelle tai siskolle.
Kyllä ne on ihan kunnon ihmisiä eikä varmaan mitään rikkoisi ainakaan tahallaan. Emme vaan halua että meidän "makuuhuoneessa" makoilee ketään ulkopuolisia. Emme myöskään halua riitoja välillemme siksi että autosta menisi jotain rikki, vaikka vaihdelaatikko. Tai että se ajettaisiin vaikka liian ahtaaseen paikkaan ja katto menisi paskaksi. Tai että vieraat lapset piirtelisi seinille. Tai että naapuri ilmoittaisi verottajalle ja tulisi lainasta mätkyjä. Tai että kukaan pitäisi edes kohtuullista vuokraa tarpeeksi pienenä. "Seisoisihan se siinä pihalla joka tapauksessa"! Ei. Se on meidän auto ja VAIN ME käytämme sitä. Olemme itsekkäitä ihan mielellämme. Näin meillä ei ole mitään ongelmaa. - höh
Matkailuauto on meille matkakoti. Sisustettu ja kaustettu juuri meitä varten. Ei meille tulisi mieleenkään alkaa tyhjentelemään omia tavaroitamme autosta pois, että jonkun lainajan tavarat mahtuisivat tilalle. Kaikille meille kuuluville tavaroille on jo löytyneet vakiintuneet säilytys paikat, josta ne varmasti säilyvät ajossakin ja löytyvät ilman etsiskelemistä.
Meillä auto on aina muuten lähtövalmiiksi pakattuna, vain vedet säiliöön ja tuoreet ruokatavarat jääkaappiin. Jääkaappi laitetaan kesäisin kylmenemään 5-6 tuntia ennen lähtöä. Talvella autoon laitetaan lämmöt päälle 1 vrk ennen lähtöä. - Lainataan
Näpsäkkää korvausta vastaan. Samahan se on maksattaa pääomakulut ja muut menot jollakin toisella. Kulutustavaraa se vain on. En kyllä ymmärrä tunteen omaista suhtautumista näihin maallisiin kamppeisiin. Ahdistaako se.
- missään nimessä'
kannata lainata "ei kalu lainassa parane"!!!
- omakoti 2008
hankkikaa oma
- sitä että
kenelle sen auton oikeasti ostaa.
Jos äijällesi tekee tiukkaa sanoa parhaalle kaverilleen "ei", ei se tarkoita sitä että sinäkään et voisi sanoa. Kyseessä on yhteinen omaisuutenne johon myös sinulla on sananvalta.
Asuntoautolle on aina "lainaajia", mieluummin vielä ilman korvausta. Itse mieluummin seisottaisin autoa pihassa kuin antaisin sitä jatkuvasti muiden käyttöön. Kyse ei ole ahneudesta vaan siitä että itse olen hyödykkeen itselleni hankkinut ja maksanut, itse myös silloin päätän sen käytöstä. Ja se pitää muistaa että KOSKAAN ne eivät palaa retkeltä paremmassa kunnossa kuin lähtivät.
Opettele ei-sanan käyttö, tai joudut tuskailemaan jatkossakin kun tiedät jo etukäteen tulleesi hyväksikäytetyksi - ei lainaamiselle
vuokraamoja on olemassa josta saa niitä käyttöön, korvausta vastaan. Vai antaisitteko muutaman satosen aina kun joku 'hyvä kaveri' sattuu pyytämään?
Auton olette hankkineet itsellenne, ette kavereillenne tai naapureillenne. Kummallista että jotkut kuvittelevat voivansa kaveruuden nimissä saada ilmaiseksi sellaista mikä aina maksaa, myös lainan antajalle, auton omistajalle.
Kysykää ne käypäset vuokrahinnat vastaavasta autosta ja sanokaa että lainaus maksaa 2x se vuokraamon hinta. Vakuutusongelmat vielä erikseen. Laisiko miehesi myös sinua parhaalle kaverilleen? Tuskimpa kuitenkaan.
Kyllä tällaisia tilanteita on tullut monellekin eteen, ainoa järkevä tapa suhtautua on jyrkästi kieltäytyä lainaamasta. Jos ystävyys siitä loppuu, ei se ollutkaan ystävyyttä, hyväksi käyttöä ja hyödyntämistä vain, ystävyyden nimissä. Jos miehelläsi ei ole selkärankaa kieltää lainaaminen, sinulta sitten pitää löytyä sitä, miehesi edestäkin. Yrittäkää kestää! - oma on aina oma
KYLLÄ kait sinä sen arvasit, että kaikki tällä oannattavat EI LAINAAMISTA; varsinkaan vastikkeettomasti. Ja se vastikkeen hinta pitää olla niin tuntuva että se on korkoa teille – eli omista pitää saada kunnon korvaus. MUTTA nythän tilanne on yksiselitteinen – tyhjätasku yrittää lainata – ja ei mikää kampe lainassa parane.
Näytä näitä kirjoituksia kaverillesi ja sano että ÄLY HOI, JÄRKI PÄÄHÄN. Oma on oma – ei muiden –et kait sinä missään kolhoosissa elä ?
ITSELLÄNI elämänkumppani ehdotti autoni lainaamista hänen ystävällensä – jollin sanoin että ”takuumaksu kultaseni” – ja laitoin hinnaksi 26 tuhatta euroa. Eli se raha pitää olla ”tuossa ruokaöydässä” ennen kuin alamme edes keskustelemaan varsinaisesta ”lainaushinnasta”.
Tuolla konstilla pystyi hyvin kontrolloimaan maksuvalmius vahingon varalta. JA arvaappa mitä; Hyvin pysyi auto pihassa.
Eikä se loppujen lopuksi ollut temppu eikä mikään ko. hinta laittaa ”ehdoksi”. EI siinä kukaan loukkaantunut – ja sain itse nukuttua yöni hyvin.
Oma autoni ei ole uusi, mutta saman rahan korjaamo vaatii sitä korjaessaan – sama se on kustannut korjasi uutta tai vanhaa. Ja kuka piru sen takaa ettei vahinkoja satu, kun tuolla on liikenteessä tuhansia muita.
EI muuta kuin ostakoon itse oma auto/ vuokratkoon liikkeestä. JA jos ei tuota ymmärrä niin potkl perseelle – eihän tuossa ole kysymys muusta kuin hyväksikäytöstä. EN ole itse kään milloinkaan saanut ”lainaksi” jonkun matkailuautoa – olen kylläkin ajanut toisen m-autoa, mutta silloin olemme olleet yhdessä omistajan kanssa liikkeellä ja se on ollutkin sitten ihan muista reissuista kysymys – NIISTÄ tässä ei kerrota. - tehdastakuu
Mikäli kaverisuhde katkeaa siihen kun ette lainaa autoanne, ei hän todellinen kaveri olekkaan jos hän siitä suuttuu! Minullakin oli muutama kaveri jotka käyttivät minua heidän kalustonsa korjauksissa hyödyksi, asiallisista korvauksista he eivät maininneet koskaan mitään. Lopetin heille tekemiset ja nyt on helpompi olla eikä tarvi näitä tosikavereita katsella. Sano tosikaverillesi EI LAINATTAVISSA osta oma! Jos kaveri häviää maisemista niin anna mennä!
- myös tuleva auton omistaja
Älkää missään nimessä lainatko. Ihme että edes mietit asiaa,koska tiedät hänen olevan epäsiisti ja ei aja aivan maltillisesti. Hyvin pian huomaisitte että aina kun teillä olisi mahdollisuus lähteä jonnekin niin auto ei olekaan pihassa.Se on lainassa.
Ja tosiaan edellisissä vastauksissa lukeekin noista lainaamisjtuista koskien rahoitusfirmoja tai vakuutuksia. Kannattaa katsoa vakuutusehdot tarkasti ennen kuin on tosiaan se lommo katossa.
Olemme itse myös ostamassa keväällä autoa ja se on meille molemmille päivänkirkkaan selvää että emme lainaa.kenellekään. Älkää tekään. Ja jos ystävyys on siitä kiinni niin eipä ollut kovin hääppöistä. - ei ei ei !
Ei missään tapauksessa, kaverimme joka joutui omaan piikkiinsä korjauttamaan hajonneen vaihdelaatikon Ruotsissa Ruotsin korjaamohinnoilla ja hakemaan m-autonsa tietenkin sieltä omaan piikkiinsä, ja vain siksi että ei osannut sanoa ei lainaajalle.
Nyt osaa !- vuokratakkaan
Vuokrasin pari vuotta sitten vanhahkon asuntovaunun suviseuroihin.
Matkalla kokematon kuski peruutti vaunun niin, että se meni lunastuskuntoon.
Arvatkaa, saiko vakuutusrahoilla vastaavaa tilalle?
- lainannut
Mutta eiks asuntoautot ole tehty käyttöä varten eikä buunaamista varten. Kateutta vain, jos ei kaverille tai hyvälle naapurille lainaa. Tarvii sitä joskus itsekin naapurin arvokasta apua jossain muussa yhteudessä...
- tuosta valittamaan,
eihän se vaimokaan käytössä kulu, jos sitä vaikka kaverille lainaat, vai lainaatko?
- Metelöivät
Autojensa perään. Käyttötavarasta on vain kysymys. Nehän vaihdellaan parin kolmen vuoden välein kuitenkin.
- eihän
se matkailuauto ole kuin ehkäpä 50 000 e:n arvoinen joillakin. mitäs tuollaisista pienistä rahasummista, vai? on muuten aika suuri summa lainattavaksi kaverille, ellet sitten ole niitä kenelle tuollainen "pikkuraha" ei meinaa mitään.
minulle meinaa. olen sen työllä ja hiellä ansainnut. - Justiinsa
eihän kirjoitti:
se matkailuauto ole kuin ehkäpä 50 000 e:n arvoinen joillakin. mitäs tuollaisista pienistä rahasummista, vai? on muuten aika suuri summa lainattavaksi kaverille, ellet sitten ole niitä kenelle tuollainen "pikkuraha" ei meinaa mitään.
minulle meinaa. olen sen työllä ja hiellä ansainnut.Paljoko se on. Kesämökkki 100-200 tonnia ja koko suku käyttää. Kaupunki asunto, tuun sulle kun olet niin keskustassa ?
Eiköhän se matkailuauto kuulu sinne samaan joukkoon?
- ihimeessä lainakko.
Ja sen kiellon voit sinä sanoa.
Jos se kaveri tykkää kyttyrää niin mitä sitten?
Miehesi paras kaverihan se on eikä sinun.
Ja miehesi voi pysyä kaverinsa kanssa väleissä, jos välttämättä haluaa, kun vähän myötäilee, että " kyllähän sitä ehkä muuten vois harkita lainattavaksi, mutta kun tuo rouva on vähän tarkka..."
JOS siis se on vain "miehesi kaveri".
Mutta jos hän on teidän molempien kaveri niin ei tietenkään viitsisi tehdä itsestään "tarkkaa nipottajaa" - kaveria
en ole menettänyt sillä, että olen kieltäytynyt lainaamasta. Joissakin tapauksissa olen ilmoittanut selkeästi, että lainaan, kun tuot auton arvoa vastaavan shekin ja teemme luovarit. Kun palautat auton ehjänä, teeme toiset luovarit ja saat shekkisi takaisin. En siis lainaa, mutta myyn käteisellä ja vastaavasti ostan samalla hinnalla takaisin, jos tavara palautuu ehjänä.
- mutta silti
Ennen jouduin lainailemaan auton perävaunua, ei siin mitään matkailuvaunua vaan halpaa perus kärryä, ja aina kun olin sitä lainannut niin olin korjannut kaikki valot yms mitä nyt vaan voi kärrystä huoltaa/korjata ja tietysti pessyt sen. Sain tutuilta aina kärryn lainaan kun tiesivät että se tulee kunnossa takaisin ja annoin viä pienen hyvänmielen korvauksen.
Nyt kun hommasin oman kärryn ja joskus sitä lainannut niin ei ole koskaan tullut takaisin edes pestynä. Päättelin etten enää lainaa kun mun pitää tehdä ne ite omaan kärryyni jotka olen ennen tehnyt lainauspalkkiona.
Kuten sanoin, et asian vierestä, mut kuitenkin lainaajia on erilaisia. asuntovaunu ja auto on kuitenkin teidän kakkoskoti.
- karavaanari90
Pummi vai paraskaveri.Mielestäni paraskaveri
osallistuu hankintaan ja pummi vain lainaa ilman
korvaus velvollisuutta. - Ile......
Ei niin hyvää kaveria olekkaan etteikö voisi kieltäytyä. Sinä naisena pistä nyt miehes sanomaan että ei se nyt onnistu. Jos kaveri tästä loukkaantuu niin ei se ole teidän ystävä eikä kaveri. Järki käteen heti!
- kokemusta on
Tottakai voit kieltäytyä ehdoitta, se on sun oikeus. Voit myös hyvin lainatakin, jos luottamusta löytyy. Ainahan voit tehdä vapaamuotoisen lainapaperin, jossa hän lupaa esim. maksaa itse kaikki autolle aiheutuvat vauriot.
Kerran eräälle sukulaiselle kävi niin, että hän lainasi autoaan ehdoitta, kävi kolari, auto lunastukseen ja kuski ei ollut velvollinen korvaamaan mitään. Ilman mitään sopimusta korvausten saaminen on kuskin omatunnosta kiinni. - vanha viisaus
Ei autoa, matkailuautoa, moottorikelkkaa eikä moottoripyörää ole ikinä lainattu. Pelit on loistokunnossa ja jälleenmyyntiarvo aina ollut kohdallaan! (viisauden meille kertoi lastenhoitajan mies noin 15 v sitten ja ohjetta on noudatettu)
Ei se kaveri ole jos ei ymmärrä. - Ei ei ei
Jos haluat ongelmia niin lainaa....
OSAA sanoa EI...paskana se kuitenkijn palautetaan !!!! ilmoita et muutkin on kysyny ja päätettiin ettei lainata kenellekkään -- niin ei tarvii asiaa miettiä !!!! eikä kukaan tuu pahalle mielelle- walde18
EN MINÄKÄÄN LAINAA ON TULLUT PARI PYYNTÖA.Peräkärryä voin lainata en asunto-autoa.Oma on oma ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829