Usein kuulee sanottavan, että masennus tuntuu pahimmilta aamuisin.
Minulla aamut ovat sen sijaan kaikkein helpoimpia, mutta ahdistus, häpeä ja toivottomuus kasvavat koko ajan iltaa kohden niin, että unensaanti on sitten yöllä joskus täysin mahdotonta. Nukun kyllä hyvin, kunhan vaan saan unenpäästä kiinni.
Päivisin fiilis voi olla iloinen ja pirteä, tai sitten lannistunut (ei mitenkään hirvittävän paha, koko ajan on vaan sellainen tympääntynyt olo). Eli on hyviä ja huonoja päiviä.
Onko tämä nyt sitten masennusta? Vai kenties maanis-depressiivisyyttä?
Iltaisin ja öisin ahdistaa
9
2974
Vastaukset
- kirjoja,
tai lehtiä,niin ajatukset eivät vaivaa.Ei tuo ainekaan maanis-depikseltä kuullosta.
- Huomautus
Ainakin minulla omat ajatukset palaavat heti kun laskee kirjan käsistä.
- kuunnella
Huomautus kirjoitti:
Ainakin minulla omat ajatukset palaavat heti kun laskee kirjan käsistä.
musiikkia: musiikkilajista riippuen vaikuttaa voimakkaastikin mielialaan ja ajatuksiin. Ja vaikka nukahtaa sen soidessa.. Itseni kohdalla ainakin auttaa.
- Yökyöpeli_87
Itseäni vaivaa samankaltainen ongelma. Päivät on helppo kulkea läpi, murehtien vain arkisista asioista, mutta iltaisin/ öisin yltyvä ahdistus on piinaava. Lopulta sydän takoo kiivaammin, kehoa hiostaa - ja viimeistäänkin nuo fyysiset oireet tekevät nukahtamisesta mahdotonta. Itselleni olen jonkin verran apua keksinyt vuoteen vieressä säilytettävästä päiväkirjasta, johon alan rustaamaan heti alas ajatuksiani, kun kuristava ja tukahduttava "ahdistuskohtaus" iskee päälle (paniikkihäiriöstä ei ole kyse). Vuodatan siis paperille kaikki tunteeni. Yleensä kirjoittaminen lähtee siitä mikä on pinnallisimpana mielessä, ja ongelma lähtee avautumaan laajemmin, mitä enemmän kirjoitan... Ikään kuin alitajuisesti. Kirjoitettuna tunteet saavat myös edessäni jonkinlaista konkretiaa, mikä helpottaa asioiden käsittelyä, eikä oman pään sisältö - niin painava kuin se onkin - tunnu yhtä hallitsemattomalta. Raskasta se silti on. Sinulle suosittelisin terveyskeskuksessa käymistä, jos vaikka pääsisit sitä kunnalliseen terapiaan. Voimia kevääseen :)
- Anonyymi
Ihana kommentti, kiitos 🙏🌞🤗👍
- Sipinsupin
Menettehän te ajoissa nukkumaan? Itselläni masennukseen liittyvät surumieliset ajatukset tulevat heti kun alan väsyä. Väsyminen ei tunnu fyysisesti niin että huomaisi olevan unen tarpeessa vaan pelkät ajatukset alkavat riivaamaan. Kun tajuan olevani väsynyt, ajatukset voi kuitata olemattomiksi ja mennä nukkumaan. Mulla toimii ainakin.
- Tahdon kuolla jo
Sama vika. Kai sitä alitajuisesti päivän aikana miettii niitä elämän kipeitä kohtai ja kun ei ratkaisua löydy niin iltaa kohti olo pahenee.
- kuu huutaa
Juu näin siinä käy, illalla jää yksin kukkumaan vaikka yrittäis nukkua. Tulee aika synkkiä ajatuksia omasta elämästä ja yksin näiden miettiminen ei varmaan auta. Toisaalta kukaan ei vois ymmärtääkään kun kaikilla muilla elämä on etenemistä ja merkityksellistä.
- Anonyymi
Aamumasiksen selättää helpoimmin nukkumalla pitkälle iltapäivään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569