turvonnut yläluomi

turbosilmä

heips! mulla on nyt pari päivää ollu toisen silmän yläluomi turvoksissa ja kipeä. En ole kolauttanut sitä mihinkäään. Turvotus alkoi ihan ripsien juuresta ja siinä on myös se kipein kohta. mistähän mahtaa johtua?

7

19304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulehdus,

eli lääkäriin lääkereseptiä saamaan.

• asilli

ihan sama oire... ja pari päivää myös silmätulehdus!!

• ...tai viikkojen

.... riippuu siitä miten hyvin hoidat tulehduksen.

Mulla oli oikein "sairastelukierre" tämän saman ongelman kanssa. Silloin kun se on silmässä, mene päivystykseen/ensiapuun näyttämään sitä. Kukaan hoitaja ym ei voi sanoa ongelmastasi oikein juuta ei jaata, jos he eivät ole edes nähneet silmääsi. Puhelimessa aina kysyvät rähmiikö silmä. Mulla ei ole rähminyt, joten he eivät ole olleet huolissaan. Rähmiminen on kai siis huono juttu.

Silloin kun luomi on ollut kipeä, olen tehnyt kaiken mahdollisen. En osaa sanoa mikä näistä seuraavista auttaa eniten ja hoitajakin oli sitä mieltä, että todennäköisesti kaikki yhdessä:

- hoida hygienia!! Huuhtele silmät usein ja otsa myös. Ainakin väliaikaisesti siirry hajusteettomiin tuotteisiin ym. jotta pesuaineissa olisi mahdollisimman vähän ärsyttäviä aineita. Uskoisin että likainen/rasvainen otsa pahentaa silmää. Lika kai valuu silmään.
      - Pesun/huuhtelun jälkeen aina keinokyyneliä, silmägeeliä (voide), allergioihin tarkoitettuja silmätippoja tai kaikkia näitä vuorotellen molempiin silmiin. Muista silti pitää aika väli erilaisten tippojen oton välillä.
      - Vähennä pölyä asunnossa, vaihda tyynyliina ja muut petivaatteet. Vie vanha komposti keittiöstä ja pese kylpyhuoneesta ja vessasta mahdolliset ammoniakki-lähteet: lattiakaivo, hajulukot...
      - Olen laittanut allergia- ja nuhaoireisiin tarkoitettua suihketta nenäänkin, mutta parhaiten toimii kun syö antihistamiinia pillereinä. Ne pitäisi auttaa oli syyllinen allergia tai ei. Antihistamiini silmätipat pitäisi käsittääkseni auttaa allergiaan, tulehdukseen ja allergian aiheuttamaan tulehdukseen.
      - Koita nukkua hyvin. Väsymys tunnetusti saa silmät kipeiksi ja kuiviksi pahentaen tulehdusta. Älä siristele silmiä, joten kannattaa välttää kirkkaita valoja. Rentouta silmä. Vältä liikenneen saasteita, katu- ja työpölyä sekä ilmapuhaltimia, jotka nostaa pölyä ilmaan.

Antihistamiinin syöminen ja silmän/kasvojen hygienia on todennäköisesti ne tärkeimmät. Laita nyt sinne silmiin ainakin jotain tippoja. Kostuttaa, voitelee ja desinfioivaa. Tai vaikka huuhtele vain vedellä, mutta pelkkä vesi kuivattaa silmiä ...jotenkin sinun on silti autettava silmääsi!

Ei ole vielä tietoa mikä minulle aiheuttaa silmätulehduksia, mutta minulle on alkanut tulla näitä vasta kun muutin nykyiseen asuntooni. Oli syyllinen ihan mikä tahansa, uusi asunto on minulla hakusessa. Todennäköisesti aiheuttaja on home tai joku vastaava. Olen kuullut hulluja tarinoita ilman ammoniakki pitoisuuksistakin. Kylpuhuoneessani kaikki likavesi - vessanpönttöä lukuunottamatta - menee samaan vanhaan lattiakaivoon, joka vetää huonosti. Siellä voi muhia VAIKKA MITÄ, koska mm. kaikki kylpyvesi ja hampaidenpesuvesi seisoo siinä. Siksi pitääkin pestä se useammin ja juoksuttaa vettä paljon enemmän, jotta sinne jäisi vähemmän bakteereja ja "eloperäistä" ainetta.

Syyllinen voi olla myös ruoka-allergia, olet syönyt liikaa suolaa tai muuta munuaisiin (?) liittyvää. Todennäköisesti silti jokin ilmassa ärsyttää silmiäsi: huonepöly, siitepöly, ammoniakki, home, kuiva huoneilma ym.

• kokenut2

Itse kärsin myös kosteusvaurioista, home pahentaa astmaani ja tekee kaikenlaisia oireita. Jos ne kuitenkin vaikuttavat silmän kuivuuteen yms.molemmat silmät turpoaisivat, tämä on toispuoleista. tulee aloittajan kommentista mieleen kuin olisi joku itikka pistänyt luomeen, jos yrittää vähän muodostaa päässä kuvaa kys. turvonneesta silmästä. ripsen tyvessä ongelmakohta, ja se tarvitsee lääkärikäynnin ennenkuin alkaa mitään tippoja sun muita laittelemaan (itsehoitotuotteet ok), ei ole leikin asia enää jos näkö lähtee.

• Sama homma

Mulki on samat oireeet mistä mahtaa johtua onko leikkaustarve tai onko vaarallista

• Näin ....

Eiköhän muutama päivä antibiootti silmätippoja riitä. Vaatii reseptin joten pitää käydä lääkärissä.

• äshoo

On voinut alkaa ns.näärännäpystä tai pienestä kohdasta ripsen tyvessä, jota olet ajatuksissasi rapsutellut, sitä ei koskaan saisi tehdä varsinkaan sormella ja likaisella vielä,menee bakteerit ja tulehtuu. näetkö normaalisti kys.silmällä, tai huomaatko mitään muuta poikkeavaa? kannattaa desinfioida tullehtunutta kohtaa, ja varata aikaa lääkärille jos ei laske. kylmää voi myös pitää siinä "ylä"luomen kohdalla jos on kipuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe