Paavalin toinen lähetysmatka, Apt. 15:36-41

PAAVALI LÄHTEE UUDELLE MATKALLE
(Paavalin toinen lähetysmatka Apt. 15:36-18:22)
Apt. 15:36-41
--
15:36 Mutta muutamien päivien kuluttua Paavali sanoi Barnabaalle: "Lähtekäämme takaisin kaikkiin niihin kaupunkeihin, joissa olemme julistaneet Herran sanaa, katsomaan veljiä, miten heidän on".
15:37 Niin Barnabas tahtoi ottaa mukaan Johanneksenkin, jota kutsuttiin Markukseksi.
15:38 Mutta Paavali katsoi oikeaksi olla ottamatta häntä mukaan, koska hän oli luopunut heistä Pamfyliassa eikä ollut heidän kanssaan lähtenyt työhön.
15:39 Ja he kiivastuivat niin, että erkanivat toisistaan, ja Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyproon.
15:40 Mutta Paavali valitsi Silaan, ja veljet jättivät hänet Herran armon haltuun, ja hän lähti matkalle.
15:41 Ja hän vaelsi läpi Syyrian ja Kilikian vahvistaen seurakuntia.
--
Paavalin työ Vähän Aasian sisäosissa oli ollut menestyksellistä.
Hän halusi pitää myös huolen siitä, että seurakunnat vahvistuisivat uskossaan (41). Niinpä hän haluaa palata takaisin niihin kaupunkeihin, missä oli sanaa julistanut, katsomaan veljiä, miten he voivat (36).

Paavalin ja Barnabaan välille tulee riita siitä, ketä matkalle otetaan mukaan. Kiista koski Johannes Markusta, joka oli edellisellä matkalla ollut mukana, mutta palannut kesken kotiin. Hän oli Barnabaan serkku ja Barnabas olisi halunnut ottaa hänet mukaan matkalle.

Paavali todennäköisesti piti häntä epäluotettavana ja kieltäytyi.
Kumpikaan ei antanut periksi ja heidän tiensä erkanevat; ”Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyproon. Mutta Paavali valitsi Silaan, ja veljet jättivät hänet Herran armon haltuun, ja hän lähti matkalle” (39,40).

Paavali tunsi vastuuta niistä seurakunnista, joita hän oli ollut perustamassa.
Aina oli se vaara, että harhaopettajat ja maailmanmielisyys saisi uudelleen otteen vastakääntyneissä. Niinpä oli tärkeää, että uskoontulleista pidettiin huolta ja heitä opetettiin ”pitämään kaikki, mitä Jeesus oli käskenyt heidän pitää” (Matt. 28:20).

Samaa huolta meidän pitäisi kantaa tänäänkin. Valitettavasti kristinuskon opetus on pahasti laiminlyöty seurakunnissamme ja kodeissa.
On kyllä monenlaista muuta puuhastelua, mutta unohdetaan tärkein; Herran sanan julistaminen. Ei riitä, että vain kastetaan. Myös opetuksesta on huolehdittava.
--
1. Valvoa mun, Jeesus, anna
aina ristis juurella.
ja niin joka päivä kuolla
synneistäni kaikista.
Suo myös kuolla maailmasta
itsestänikin,
että kaiken elämäni
sinulle vain eläisin.

2. Auta, että ristin tiellä
kuljen askeleissasi.
Eksymästä, horjumasta
estä, Jeesus, jalkani.
Uskoa ja rakkautta,
toivoani lisää myös.
Anna voimaa kilvoitukseen,
täytä alkamasi työs.
(Virsi 315:1,2)

8

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi löytyy vielä opettajia, jotka rohkeasti opettavat Raamatun Sanaa.

Silmiini sattui Kalannin nuorisopastorin VESA KIERTOKARIN blogi.
      Lainaus siitä (Hänen haastattelustaan):

"Miten koet tilanteen hengellisessä merkityksessä?

"Elämme hyvin erityistä vaihetta kirkossamme. Kirkko voi vielä saada jatkoaikaa hengellisessä mielessä.
      Jos tulee liikaa tapauksia, joissa Raamattuun uskovat yritetään lakaista pois, eikä se onnistu hallinnollisena toimenpiteenä, voi olla että kirkon johtajat joutuvat antamaan periksi. Silloin se voisi samalla johtaa kirkon jatkoaikaan ja hengelliseen uudistukseen.
      Toinen vaihtoehto on, että olemme Suomessa menossa kohti aivan uutta tilannetta ja syntyy jotain entisen tilalle.
      Seurakunta ei voi elää ilman sanaa, sakramentteja ja oikeaa opetusta. Eikä tämä lakkaa, vaan jos se estetään, etsiydytään uusille väylille. Paljon riippuu siitä, kuinka itsenäisesti oikeuslaitoksemme pystyy käsittelemään vireillä olevia ja tulevia asioita."

"Olen oikeastaan ihmetellyt, että sain olla Kalannissa näin kauan rauhassa, vaikka olen jumalanpalveluksen saarnoissa ja muissa tilaisuuksissa puhunut avoimesti kaikesta. Minua ei ole kuitenkaan koskaan miltään viralliselta taholta painostettu.
      Katsonkin jumalanpalvelussaarnan paikaksi, jossa ykkösasiana on Raamatun mukainen opetus. Jumalalla on omat aikataulunsa. En olisi arvannut, että yht'äkkiä minua ollaan erottamassa virastani.
      Mutta ei elämä tähän kaadu. Viime kuukaudet ovat tosin olleet raskaita ja oikeastaan ihmettelen, etten ole enempää väsähtänyt. Monet esirukoukset ovat kannattaneet. Mutta olen vakuuttunut, että sellainen pohja kantaa, joka perustuu Raamatun opetukseen. Se on turvallinen ja kestävä tässäkin tilanteessa. Jumala johdattaa usein niin, että muut ovet menevät kiinni, mutta se jää auki, mistä on mentävä sisään. Valinnan vaikeutta minulla ei ole, olen vain uskollinen Sanalle."

Miten seurakuntalaiset voivat selviytyä tämän päivän tilanteissa, jos eivät halua mukautua kaikkeen?

"Kirkon johto ajaa koko ajan sitä, että lähtekää itse kirkosta. Mutta ei tule lähteä. Siitä, mikä on oikein julistuksessa ja uskossa sekä käytännön ratkaisuissa, ei tule luopua eikä taipua. Jos vähä vähältä antaa periksi, niin siinä menee kaikki. On pidettävä kiinni oikeasta uskosta ja opetuksesta. Jos sitten seurauksena on syyte tai virasta erottaminen, niin olkoon. Seurakuntalaisten kannalta tilanne voi tulla niin sietämättömäksi, ettei verovaroin haluta rahoittaa väärää toimintaa. Mutta kenelle kirkollisveron maksaminen ei ole ylivoimaista rahallisesti tai oman tunnon takia, niin maksaa voi. Sen lisäksi riittää aikaa ja rahaa tukea ja perustaa muutakin toimintaa. Nyt ei pitäisi valita jompaakumpaa vaihtoehtoa, ellei tilanne laajasti ottaen muutu. Mehän emme voi lähteä minnekään, koska ne, jotka uskovat Raamattuun ovat kirkko. Kirkon on mahdoton lähteä kirkosta."

Vesa Kiertokarin blogi:
      http://kiertokari.spaces.live.com/default.aspx

• tuhat ja yksi

"Vanhasta Aatamistaan" erilleen päässeet,jos on pirullinen luonteeltaan eise maailmankatsomusta muuttanmalla minnekkään häviä ! (Vaikka paremmin kontrollissa pysyykin) mutta petos on väijymässä aina. (Paavalillakin seurasi mukana jokin vaiva josta hän ei koskaan päässyt eroon , taisi olla sisimmässä vielä niitä Jeesus Nasaretilaisten vaino juttuja ?)

• Aika erikoinen tilanne on ollut tuo Paavalin ja Barnabaan välinen kiivastuminen.
      Se osoittaa miten raadollisia ihmisiä alkuseurakunnan apostolit ovat olleet.

Barnabaksesta sanottiin, että hän oli 'hyvä mies', täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa.
      Apt. 11:24.
      Ja kuitenkin Paavalilta 'paloi käämit' hänen kanssaan.

Lohdullista on, ettei Paavalin ja Barnabaan välillä ollut opillista kiistaa.
      Molemmat halusivat vahvistaa ja kehottaa seurakuntia Herran sanalla.

Mitähän veljemme Paavali ja Barnabas sanoisivat siitä hajaannuksesta, joka
      meidän päivinämme vallitsee kristillisen seurakunnan keskellä?

Oletan, etteivät he lähtisi seurakuntia ainakaan ylenpalttisen suvaitsevaisuuden
      sen enempää kuin yleisen ekumeniankaan korostamisella vahvistamaan.

Puhdasta Herran sanaa he julistaisivat Totuudesta tinkimättä piiruakaan.
      Minne, mihin seurakuntaan, he sitä julistamaan menisivät, sitä en käy 'arvaamaan'.

• Semper.Fidelis: "Aika erikoinen tilanne on ollut tuo Paavalin ja Barnabaan välinen kiivastuminen.
        Se osoittaa miten raadollisia ihmisiä alkuseurakunnan apostolit ovat olleet".
        --
        Useinhan me annamme silotellun kuvan suurista "hengenmiehistä".
        Luukas olisi voinut vaieta tästä välikohtauksesta, mutta hän ei halua kirjoittaa mitään pyhimystaruja.

• Semper.Fidelis: "Oletan, etteivät he lähtisi seurakuntia ainakaan ylenpalttisen suvaitsevaisuuden sen enempää kuin yleisen ekumeniankaan korostamisella vahvistamaan".
        --
        Silloinhan suola kävisi mauttomaksi.

Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan: "Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa" (Matt.5:13).

Jeesuksen ajan Palestiinassa oli käytössä Kuolleenmeren suolaa, joka ei pysynyt kauaa hyvänä. Sen ajan kaatopaikka huonolle tavaralle oli katu tai tie.

Penseälle, Jumalan Sanasta luopuneelle Laodikean seurakunnalle sanottiin: " Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos" (Ilm. 3:16).
        Näin käy, jos ei valvo tilaansa!

• Tapio522 kirjoitti:

Semper.Fidelis: "Oletan, etteivät he lähtisi seurakuntia ainakaan ylenpalttisen suvaitsevaisuuden sen enempää kuin yleisen ekumeniankaan korostamisella vahvistamaan".
        --
        Silloinhan suola kävisi mauttomaksi.

Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan: "Te olette maan suola. Mutta jos suola menettää makunsa, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa enää mihinkään: se heitetään menemään, ja ihmiset tallaavat sen jalkoihinsa" (Matt.5:13).

Jeesuksen ajan Palestiinassa oli käytössä Kuolleenmeren suolaa, joka ei pysynyt kauaa hyvänä. Sen ajan kaatopaikka huonolle tavaralle oli katu tai tie.

Penseälle, Jumalan Sanasta luopuneelle Laodikean seurakunnalle sanottiin: " Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos" (Ilm. 3:16).
        Näin käy, jos ei valvo tilaansa!

Varoitus penseydestä ja mauttomaksi joutumisesta on paikallaan jokaiselle uskovalle.
        Myös keskustelupalstalla käydessään joutuu, hyvä niin, tarkistamaan omaa tilaansa.

Paavalin kehotusta Timoteukselle on hyvä soveltaa omalle kohdalleen:
        "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä."
        Tuo on voimassa, vaikka emme ole täällä opettamassa vaan keskustelemassa.

Suuretkin 'saarnaajat' kuten Paavali, ottivat huomioon vaaran joutua hyljättäviksi.
        Millainen vaaravyöhyke sitten onkaan tämän palstan saarna-aktivisteilla edessään!

"Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
        vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan,
        itse ehkä joutuisi hyljättäväksi."
        1. Kor. 9:26,27

Herra meitä armahtakoon niin, että aina voisimme tarkoin pysyä Totuuden Sanassa.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Varoitus penseydestä ja mauttomaksi joutumisesta on paikallaan jokaiselle uskovalle.
        Myös keskustelupalstalla käydessään joutuu, hyvä niin, tarkistamaan omaa tilaansa.

Paavalin kehotusta Timoteukselle on hyvä soveltaa omalle kohdalleen:
        "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä."
        Tuo on voimassa, vaikka emme ole täällä opettamassa vaan keskustelemassa.

Suuretkin 'saarnaajat' kuten Paavali, ottivat huomioon vaaran joutua hyljättäviksi.
        Millainen vaaravyöhyke sitten onkaan tämän palstan saarna-aktivisteilla edessään!

"Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen,
        vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan,
        itse ehkä joutuisi hyljättäväksi."
        1. Kor. 9:26,27

Herra meitä armahtakoon niin, että aina voisimme tarkoin pysyä Totuuden Sanassa.

Meidän tulee ottaa vaarin kehoituksistasi, Sember.Fidelis!

Kumpa osaisimme puhua oikein, ei maailmaa syleillen, vaan totuudellisesti.Kol. 4:2-6
        --
        Kol. 4:2-6
        4:2 Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,
        4:3 rukoillen samalla meidänkin edestämme, että Jumala avaisi meille sanan oven puhuaksemme Kristuksen salaisuutta, jonka tähden minä myös olen sidottuna,
        4:4 että minä sen ilmoittaisin, niinkuin minun tulee puhua.
        4:5 Vaelluksessanne olkaa viisaat ulkopuolella olevia kohtaan, ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä.
        4:6 Olkoon puheenne aina SULOISTA, SUOLALLA HÖYSTETTYÄ, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.
        --
        Paavali kehoittaa kestävään rukoukseen, valvomiseen ja kiitokseen.
        Esirukous oli kaikkein tärkein ja väkevin voima Paavalin evankeliumin työssä. Vain siten Jumala voi aikaansaada sen, että ihmisten sydämet avautuvat evankeliumin sanomalle.

Evankeliumin työssä vaaditaan viisautta ja taidollisuutta ”tilannetajua”; on otettava vaarin ”oikeasta hetkestä” (5).
        Herra siunaa työmme, kun kuljemme rukoillen, Herralta viisautta anoen.

Tärkeä asia lähetystehtävässämme, joka jää usein huomioimatta, on meidän jokapäiväinen käyttäytymisemme.
        Meidän on käyttäydyttävä oikein ja viisaasti ulkopuolella olevia kohtaan (5), ei hyökkäävästi vaan ystävällisesti. Varsinkin silloin meidän tulisi olla valmiita puhumaan, kun meiltä kysytään uskomme perusteita (6).
        Puheemme tulee olla ”suolalla höystettyä”!

• Opetus juurruttaa Kristukseen ja sitten "Kristuksen rakkauteen juurtuneina" (Kol 2. ja Ef 3.) avautuu leveä, pyhä tie.
      - voimme käsittä kaiken (ainakin jotain)
      - rohkean luottavasti lähestyä Jumalaa
      - Jumalan koko täyteys valtaa meidät (!)

Rituaalit ei yhtä tärkeitä:

1. Kor. 1:14
      Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,

1. Kor. 1:16
      Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.

Minä tiedän, että Paavali kastoi muitakin (Apt 16:15) - yksittäistapauksia ne - mutta Paavali ei salli kasteasiaa nostettavaksi kiistakapulaksi.
      Opetukseen Paavali satsaa ja rakkauden tekoihin.

Toki sitten on niinkin, että sapattina oli aikaa
      kuljeskella kaupungilla ja poiketa syntisten kokoontumispaikkaan. "Hurskaat" eivät sapattina olleet kiusana, sillä he kulkivat vain kodin ja sapattikokouspaikan väliä.

Paavali evankelioi Lyydian perheväen ja oitis
      kastoi heidät, kun he sitä tahtoivat.
      Mutta sitten tosi toimeen - usean päivän mittainen
      Raamattu-kurssi!

Apt 16:13-15
      13
      Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
      14
      Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
      15
      Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Niin, se oli Paavalin 3. matkan varrelta.
      Tapio522 taitaapi kohta kertoa paremmin siitä.

Opetuslapsi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      45
      3703
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      465
      3554
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2989
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      88
      2105
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      150
      1759
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1700
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      122
      1475
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1410
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1202
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1085
    Aihe