Eli molemmat kuuluvat ev.lut. kirkkoon, mutta vain toinen on käynyt rippikoulun. Kuinkas on kirkollisen vihkimisen laita? Onnistuuko kirkossa pappi vihkijänä? Entä ellei, niin onnistuuko muualla kuin kirkossa, esim. pappilassa, tai vaikkapa omassa kotona tms.? Olen saanut niin ristiriitaista tietoa, että vastaus kiitos joltain joka oikeasti TIETÄÄ kuinka tämä asia menee. =)
Kirkollinen vihkiminen
18
1366
Vastaukset
- siunattiin kirkossa
Koska mieheni ei ole käynty riparia, vaikka ev.lut onkin. Sitä ennen meidät vihittiin maistraatissa.
Vihkikaava poikkesi yhdellä lauseella kirkossa, kun pappi kysyi, otatko sinä maija möttönen mikko möttösen aviomieheksesi... Eli olimme jo saman nimisiä. Normalistihan olisin ollut maija meikäläinen...
Muuten siitä vihkikaavasta saa vaikka tunnin pituisen. Hyvin harva edes huomasi, että olimme jo naimisissa.. Eli teidät liittonne siunataan!- mielenkiintoista
Avioliiton siunauksessa kysytään:
"NN, tahdotko avioliitossasi, jonka olet solminut NN:n kanssa, osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?"
Kaava eroaa muutenkin joiltain osin morsiusmessusta, mutta ei radikaalisti. Siunauksen kaavan löytää täältä: http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/toim-kirja/04c_aviol_siun.pdf. Ja vihkimisen esimerkiksi täältä: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/5A6648A85A3E6B4DC22570840043D643?OpenDocument&lang=FI
- fashaf
kyseessä on kirkollinen vihkiminen kun vihkimisen suorittaa pappi. paikalla ei ole mitään väliä, kirkollisen vihkimisen voi pitää vaikka omalla takapihalla jos siltä tuntuu. MUTTA molempien osapuolien pitää olla kirkon jäseniä JA rippikoulun käyneitä. muussa tapauksessa vihkiminen tapahtuu esim. maistraatissa ja sen jälkeen pappi voi siunata avioliiton esim. kirkossa.
eli teidän tapauksessa se osapuoli joka ei ole käynyt rippikoulua joko käy sen (onnistuu kuulemani aika helposti aikuisiässä, muutama tapaaminen papin kanssa kahdenkesken tms. ottakaa selvää kirkkoherranvirastosta) tai sitten teidät vihkii henkikirjoittaja ja pappi sitten sen jälkeen siunaa teidät vaikkapa kirkossa.
onnea naimisiinmenon johdosta!- kuulua kirkkoon...
menin mieheni kanssa naimisiin syyskuussa 2007, meillä oli kirkkohäät, pappi vihki meidät avioon ev.lut seurakunnan kirkossa. vain toisen osapuolen täytyy olla ev.lutin jäsen joka on käynyt riparin! mun mies on helluntaiseurakuntalainen ja minä itse olen ev.lut kirkon jäsen! tarkistin asian ennen naimisiin menoa kirkkoherran virastosta, (siellä sanottiin et riittää et toinen osapuoli kuuluu kyseiseen seurakuntaan, että saa kirkollisen vihkimisen)
Terkuin: kolme n3kk naimisissa helluntaiseurakuntalaisen kanssa.. (vihitty ev.lutkirkossa, ei maisraatisa...) - miten on
kuulua kirkkoon... kirjoitti:
menin mieheni kanssa naimisiin syyskuussa 2007, meillä oli kirkkohäät, pappi vihki meidät avioon ev.lut seurakunnan kirkossa. vain toisen osapuolen täytyy olla ev.lutin jäsen joka on käynyt riparin! mun mies on helluntaiseurakuntalainen ja minä itse olen ev.lut kirkon jäsen! tarkistin asian ennen naimisiin menoa kirkkoherran virastosta, (siellä sanottiin et riittää et toinen osapuoli kuuluu kyseiseen seurakuntaan, että saa kirkollisen vihkimisen)
Terkuin: kolme n3kk naimisissa helluntaiseurakuntalaisen kanssa.. (vihitty ev.lutkirkossa, ei maisraatisa...)Ei voi pitää paikkaansa! Kyllä molempien täytyy kuulua kirkkoon. Onko miehesi kuitenkin joskus käynyt rippikoulun ja kuulunut kirkkoon? Ehkä siinä tapauksessa pappi voi suostua poikkeusjärjestelyihin.
Tiesitkö muuten, että osalla helluntailaisista on kaksoisjäsenyys eli kuuluvat myös ev.lut.kirkkoon? - ss.
miten on kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa! Kyllä molempien täytyy kuulua kirkkoon. Onko miehesi kuitenkin joskus käynyt rippikoulun ja kuulunut kirkkoon? Ehkä siinä tapauksessa pappi voi suostua poikkeusjärjestelyihin.
Tiesitkö muuten, että osalla helluntailaisista on kaksoisjäsenyys eli kuuluvat myös ev.lut.kirkkoon?ei mun mieheni kuulu KUIN helluntaiseurakunnan kirkkoon EIKÄ ole käynyt riparia! kysyin kirkkoherran viratosta että voiko mennä (varasin samalla kirkon kun kysyin) naimiisiin kirkossa vaikka toinen ei kuulu kirkkoon, ja sieltä tuli myöntävä vastaus! kirkollinen vihkiminen tapahtui n3 kk sitten vaikka mieheni on helluntaiseurakuntalainen, ei ole käynyt riparia ja eikä kuulu ev.lut. kirkkoon. kirkkoherranvirastossa sanottiin että jos toinen puolisoista kuuluu ev.lutin kirkkoon se riittää!!! näin mulle sanottiin 5 kk sitten kun kävin varaamassa kirkon!
(eikä se ollut mikään poikkeus järjestelty eikä miehelläni ole kaksoisjäsenyyttä) - ammattina pappi
miten on kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa! Kyllä molempien täytyy kuulua kirkkoon. Onko miehesi kuitenkin joskus käynyt rippikoulun ja kuulunut kirkkoon? Ehkä siinä tapauksessa pappi voi suostua poikkeusjärjestelyihin.
Tiesitkö muuten, että osalla helluntailaisista on kaksoisjäsenyys eli kuuluvat myös ev.lut.kirkkoon?Eli helluntaiseurakunnan jäsen kelpaa. Samoin toinen voi olla esim.ortodoksi tai katolilainén. Heiltä ei luonnollisestikaan vaadita rippikoulua.
Jos ei kuulu mihinkään kirkkoon tai seurakuntaan ei pääse kirkossa vihille.
Samoin jos on ev.lut ja ei ole käynyt rippikoulua. (henk.koht. olen sitä mieltä, että tämä on ihan turha jäänne vanhoista ajoista) - pappi vihki...
miten on kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että osalla helluntailaisista on kaksoisjäsenyys eli kuuluvat myös ev.lut.kirkkoon?Ei tarvitse molempien kuulua luterilaiseen kirkkoon. Meidät vihittiin luterilaisessa kirkossa, mutta vain minä kuulun luterilaiseen kirkkoon. Puolisoni kuuluu Suomen Vapaakirkkoon.
Papin ei tarvitse suostua poikkeusjärjestelyihin, koska evankelisluterilainen kirkko tunnustaa kristityiksi muutamia kirkkoja Suomessa ja näitten tunnustettujen kirkkojen jäsenet kelpaavat ja heidät voidaan vihkiä luterilaisessa kirkossa, kun parista toinen kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Otapa selvää asioista, ennen kuin alat väittää täällä vastaan. Netistä löytyy lista niistä kirkkokunnista, jotka luterilainen kirkko tunnustaa kristityiksi.
- ......
Mitenkäs tässä tapauksessa: Nainen käynyt riparin ja kuuluu kirkkoon, Mies ei käynyt riparia eikä kuulu kirkkoon. Häät pidettäisiin miehen kotimaassa eli tässä tapauksessa Tanskassa.
Riittääkö että patistan mieheni liittymään kirkkoon vai pitäisikö minunkin suorittaa tanskalainen ripari? Jos sellainen edes on olemassa...
Haluan ehdottomasti vihkimisen kirkossa, pelkkä siunaus ei miellytä.- Miksi samanuskoisuus on tär...
Eikös tämä ole tanskalaisten asia?
En oikein käsittänyt tätä "patistan mieheni liittymään kirkkoon". Mihin kikkoon? Suomen ev.lut.kirkkoon, vai? Jolloin on käytävä kasteella ja käytävä ripillä. Ja millä kielellä? Missä? Milla uiskonnollisella pohjalla? Onko kansalaisuudella merkitystä?
- Ihan sivullisena mieleeni heräsi monia muitakin kysymyksiä.
Ennen kaikkea: Näen asian isona periaatteellisena kysymyksenä, josta on neuvoteltava miehen kanssa. Ratkaisuhan koskee myös mahdollisia tulevia lapsianne.
- Mirka .
Mä en ymmärrä kirkohäitä alkuunkaa. Typerää.
- hkkshhkk
Miksi ihmeessä tuleva miehesi ei käy riparia, jos kerran kuuluu kirkkoonkin? Itse kävin riparin aikuisena (en häiden takia vaan halusin muuten liittyä kirkkoon) eikä siinä joudu minkään murkkuikäisten kanssa samaan ryhmään. Meitä oli kolme aikuista ja tavattiin muistaakseni 3 kertaa papin luona ja käytiin kahdessa tilaisuudessa seurakunnassa. Saatiin yksi riparikirja, josta käytiin jotain kohtia lävitse ja keskusteltiin. Ei siellä kyselty mitään henkilökohtaisia eikä laitettu opettelemaan ulkolukua. Pappi oletti että perusasiat ovat jollain lailla hallinnassa, koska oltiin kuitenkin kaikki oltu koulun uskonnonopetuksessa.
Käytännöt saattavat vähän vaihdella eri seurakunnissa, mutta ei tuon pitäisi olla mikään vaikea homma kennellekään!- olen opettajatäti
Kuten huomasitte keskustelijoiden kannanotoista, kirkko on tehnyt itsensä täysin naurettavaksi.
Mutta mistä ihminen saa upeamman seremoniamestarin ja arvokkaamman juontajan kuin kirkon papista? Ja kirkko sitten - tosi halpa juhlahuoneisto!
Ja kolmen tunnin ripari? Eihän koulu enää opeta edes alkeita luterilaisuudesta.
Niin että. Voihan vitalis :)) - pappi x
olen opettajatäti kirjoitti:
Kuten huomasitte keskustelijoiden kannanotoista, kirkko on tehnyt itsensä täysin naurettavaksi.
Mutta mistä ihminen saa upeamman seremoniamestarin ja arvokkaamman juontajan kuin kirkon papista? Ja kirkko sitten - tosi halpa juhlahuoneisto!
Ja kolmen tunnin ripari? Eihän koulu enää opeta edes alkeita luterilaisuudesta.
Niin että. Voihan vitalis :))Aikuisrippikoulun laajuus on 20 tuntia. siis virallisten ohjeiden mukaan. Laajuus varmaan vaihteleekin, mutta tuskinpa ihan kolmessa tunnissa missään siitä selviää. Papin vastuulla on varmistaa, että keskeiset asiat on käsitelty tavalla tai toisella.
20 tuntia voi toki pääasiassa olla ns. itsenäistä opiskelua ja sen pohjalta keskustellaan. Riippuu ihan rippikoululaisesta ja valmiuksista sen kaltaiseen työskentelyyn. - Avioon kirkossa
pappi x kirjoitti:
Aikuisrippikoulun laajuus on 20 tuntia. siis virallisten ohjeiden mukaan. Laajuus varmaan vaihteleekin, mutta tuskinpa ihan kolmessa tunnissa missään siitä selviää. Papin vastuulla on varmistaa, että keskeiset asiat on käsitelty tavalla tai toisella.
20 tuntia voi toki pääasiassa olla ns. itsenäistä opiskelua ja sen pohjalta keskustellaan. Riippuu ihan rippikoululaisesta ja valmiuksista sen kaltaiseen työskentelyyn.selvittiin. Emme olleet kumpikaan käyneet rippikoulua, mutta halusimme sitten kuitenkin kirkkohäät ja lapset kasteelle.
Käytiin seurakunnan työntekijän kanssa läpi keskeisiä Raamatun kohtia ja luettiin Katekismusta kolmen tapaamisen aikana, noin tunti kerrallaan. That,s it.
Sitten kun meitä myöhemmin pyydettiin kummeiksi, niin tuli eteen ongelma, kun meitä ei ole konfirmoitu. Soittamaan kirkkoherralle, että mitäs nyt tehdään. Hän pyysi meidät seuraavana ehtoollissunnuntaina kirkkoon vähän aikaisemmin juttelemaan ja sitten ehtoolliselle muitten mukana. Ja se oli konfirmaatio. - pappi x
Avioon kirkossa kirjoitti:
selvittiin. Emme olleet kumpikaan käyneet rippikoulua, mutta halusimme sitten kuitenkin kirkkohäät ja lapset kasteelle.
Käytiin seurakunnan työntekijän kanssa läpi keskeisiä Raamatun kohtia ja luettiin Katekismusta kolmen tapaamisen aikana, noin tunti kerrallaan. That,s it.
Sitten kun meitä myöhemmin pyydettiin kummeiksi, niin tuli eteen ongelma, kun meitä ei ole konfirmoitu. Soittamaan kirkkoherralle, että mitäs nyt tehdään. Hän pyysi meidät seuraavana ehtoollissunnuntaina kirkkoon vähän aikaisemmin juttelemaan ja sitten ehtoolliselle muitten mukana. Ja se oli konfirmaatio.Ehkä jotkut papit sitten luistavat tuossa rippikoulussa. Kuuluiko siihen kuitenkin kirkossakäyntejä tai itsenäistä opiskelua.
Tuo konfirmaatio ei kyllä ihan noin simppeli juttu ole. Ei siihen pelkkä ehtoollisella käynti ja jutustelu riitä. Siinä mm luetaan uskontunnustus ja pappi kysyy tahtooko konfirmoitava "osoittaa tämän uskon elämässään" ja siihen tulee vastata "tahdon"
Jos joku pappi tekee virheen, niin ei pidä yleistää, että aina käy niin - opettajatäti
pappi x kirjoitti:
Ehkä jotkut papit sitten luistavat tuossa rippikoulussa. Kuuluiko siihen kuitenkin kirkossakäyntejä tai itsenäistä opiskelua.
Tuo konfirmaatio ei kyllä ihan noin simppeli juttu ole. Ei siihen pelkkä ehtoollisella käynti ja jutustelu riitä. Siinä mm luetaan uskontunnustus ja pappi kysyy tahtooko konfirmoitava "osoittaa tämän uskon elämässään" ja siihen tulee vastata "tahdon"
Jos joku pappi tekee virheen, niin ei pidä yleistää, että aina käy niinKuten jo tuossa yllä sanoin: kirkko on tehnyt ihan itse itsensä naurettavaksi.
Tuttu sukulaistyttö meni vihille. Hän oli salaa asunut avoliitossa jo vuosia eli opiskeluaikansa Helsingissä. Vähän ennen vihkimistä nuoripari muutti muodollisesti erilleen, ettei isäukko saanut tietää synnillisestä elämästä. Isä nimittäin on itse kirkkoherra ja oli vihkijä. Häissä kirkkoherra piti tulisen puheen hääparille ja ylisti nuorten puhtautta jne.
Meillä tätiopettajilla oli naurussa pitelemistä.
JK Sulhasmieskin liittyi kirkkoon vähän ennen seremonioita.
- Anonyymi
Kumpikin osapuoli eronnut kirkosta, koska ev.lut on heille vastenmielinen käsite. Haluavat isot kirkkohäät. Liittyvät takaisin kirkkoon, kunnes rituaali on suoritettu ja heti perään kirkosta eroaminen.
Hehkutetaan kuinka hienoa oli mennä naimisiin.
En ymmärrä. Jos ev.lut. on niin vastenmielinen käsite miksi pitää mennä naimisiin? Eivät halua lapsien menevän rippikouluun, koska lasten pitää saada itse päättää mihin kuuluu :D
En vain ymmärrä!! Eli on hienoa mennä naimisiin kirkossa mutta vihataan ev.lut kirkkoa. Eikö tässä tapauksessa pitäisi olla menemättä naimisiin.
Kaksinais moralismia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614398KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523221Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482512Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512465- 1022154
- 241893
- 231642
- 301616
- 1611484
- 351261