Voiko minkä vaan asuntoauton rekisteröidä kuorma-autoksi?? Vai miten se menee... Mitkä on mahdolliset hyödyt (C-ajokortti löytyy) ja entä haitat?? Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Rekisteröinti kuorma-autoksi
18
12652
Vastaukset
- Ei kai nyt sentään kaikki
asuntoautot voi rekisteröidä KA. Eduista en tiedä mutta haitta on 80km/h ajot. Tietysti vaan Suomessa koska Euroopassa voi ajaa 100-110km/h riippuu maasta.
- perusluokitus
M ja N luokan auto on henkilö tai tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo.
M luokka on henkilökuljetukseen. M1 on henkilöauto, M2 ja M3 on linja-auto.
N1 on pakettiauto ja N2 ja N3 on kuorma-auto.
Matkailuauto on M1 luokkaan valmistettu erikoisajoneuvo.
M luokan ajoneuvoa et voi rekisteröidä N luokkaan ilman muutoksia ja jos aiot käyttää sitä matkailuautona.
Ajokorttiin ajoneuvon perusluokituksella ei ole vaikutusta. Jos paino on yli 3,5 t tarvitset C-kortin. - jarkko
Auton kokonaismassan nostaminen lienee asia jota tarkoitat.
Moni asuntoauto rekisteröidään suomessa niin, että sen kokonaismassa on 3500kg jotta sitä saisi ajaa B-kortilla. Auto on kuitenkin valmistettu isommalle kokonaismassalle ja sen voi myös suomessa muutoskatsastaa korkeammalle painolle, toki enintään siihen minkä alustan ja kopan tehtaat hyväksyvät. Ajoneuvotyyppi ei korotuksessa muutu, mutta ajamiselle vaaditaan C-kortti.
Hyöty on ehdottomasti se, että pystyt kuljettamaan ihmisiä ja tavaraa autossa sen verran mille se on suunniteltu. Nykyisellään auto jossa on 5 makuupaikkaa on usein rekisteröity pienemmälle määrälle ihmisiä.
Toinen etu on monelle se, että suuri osa lainaksi tai halvalla vuokralle auton haluavat on helppo torjua tuon korttivaatimuksen takia, heillä ei kortti riitä ja ei tarvitse katsella nyrpeitä naamoja ja kuunnella happamia kommentteja kun autoa ei lainaa/vuokraa. Toisaalta taas niillä joilla on vaadittava kortti taas on myös edes jonkin verran ajokokemusta isommasta autosta, olkoon vaikka ainoastaan autokoulullisen verran.
Korkein sallittu nopeus on yli 3500kg kokonaismassaltaan olevassa autossa 8o km/h ja siihen ei siis saa 100 tarraa takaseinään, itse en välttämättä pidä tätä haittana.- Asko Virtanen
Montako tiedät tehtäneen tällaista "kokonaismassannostamista"?
Asko Virtanen kirjoitti:
Montako tiedät tehtäneen tällaista "kokonaismassannostamista"?
Olen kuullut muutamasta tapauksesta, nämä ovat olleet yksi uusi ja pari käytettynä maahan tuotua. Näihin haluttiin suurempi kantavuus ja on muutamia täällä rekisteröityjä malleja 1 5 rekisteröinnillä joissa punnitut massat antaisivat korkeintaan 1 1. Näin paljon voi rekisteröintiviranomaiseen luottaa. Asiaa heiltä jälkeen kysyttäessä he vastaavat, ei ollut aihetta epäillä CoC todistuksen massoja.
Olen itsekin harkinnut ja hommannut siihen tarvittavat paperit, en kuitenkaan ole muuttanut rekisteröintiä koska jälkimarkkinointi on hankalampaa. Näin väittävät suomalaisten matkailuautofirmojen myyjät. Mahdolliselle uudelle omistajalle on kuitenkin mahdollista tehdä tämä muutos.- jerebiam
karva.naamari kirjoitti:
Olen kuullut muutamasta tapauksesta, nämä ovat olleet yksi uusi ja pari käytettynä maahan tuotua. Näihin haluttiin suurempi kantavuus ja on muutamia täällä rekisteröityjä malleja 1 5 rekisteröinnillä joissa punnitut massat antaisivat korkeintaan 1 1. Näin paljon voi rekisteröintiviranomaiseen luottaa. Asiaa heiltä jälkeen kysyttäessä he vastaavat, ei ollut aihetta epäillä CoC todistuksen massoja.
Olen itsekin harkinnut ja hommannut siihen tarvittavat paperit, en kuitenkaan ole muuttanut rekisteröintiä koska jälkimarkkinointi on hankalampaa. Näin väittävät suomalaisten matkailuautofirmojen myyjät. Mahdolliselle uudelle omistajalle on kuitenkin mahdollista tehdä tämä muutos.Kannatta käyttää, koska takaisin alas sitä ei sitten enää saa. Jossain harmaan solukon sisältä putkahtaa, että pitäisi nykyisin olla maxi-alusta jos yli 3500kg, mutta on mutu tietoa.
- entäs verot
jerebiam kirjoitti:
Kannatta käyttää, koska takaisin alas sitä ei sitten enää saa. Jossain harmaan solukon sisältä putkahtaa, että pitäisi nykyisin olla maxi-alusta jos yli 3500kg, mutta on mutu tietoa.
Entäs verot jos auto on kuorma-auto eikä yli 3500kg matkailuauto.. Kuorma-autona perusveroa ei ole ja diesel-vero menee painon mukaan?
- Nimetön
entäs verot kirjoitti:
Entäs verot jos auto on kuorma-auto eikä yli 3500kg matkailuauto.. Kuorma-autona perusveroa ei ole ja diesel-vero menee painon mukaan?
Ei sulla voi olla molempia, sulla on joko matkailuauto yli 3500kg, tai kuorma-auto tyhjällä takatilalla.
- voi___________________?
Nimetön kirjoitti:
Ei sulla voi olla molempia, sulla on joko matkailuauto yli 3500kg, tai kuorma-auto tyhjällä takatilalla.
Mitenkäs kuorma-auto määritellään? Onhan esim. mahdollista laittaa kuorma-autoon lisärivi penkkejä, ja varsinainen tavaratila on jopa pienempi kuin "matkustamo".
jerebiam kirjoitti:
Kannatta käyttää, koska takaisin alas sitä ei sitten enää saa. Jossain harmaan solukon sisältä putkahtaa, että pitäisi nykyisin olla maxi-alusta jos yli 3500kg, mutta on mutu tietoa.
Olet oikeassa, minullakin on käsitys, että Fiatilta vain maxi rungot riittävät yli 3500 kg kokonaismassalle. Ne lienevät kaikki tehty vähintään 3850 kg massaa varten. Täällä ne vaan rekisteröidään pienemmälle ajokorttisyistä tai näin ainakin kuvittelen tapahtuvan.
entäs verot kirjoitti:
Entäs verot jos auto on kuorma-auto eikä yli 3500kg matkailuauto.. Kuorma-autona perusveroa ei ole ja diesel-vero menee painon mukaan?
Vaikka matkailuauton kokonaismassa nostetaan 10000 kg:n se on edelleen matkailuauto. Se ei muutu muuksi vaikka sen ajamiseen tarvitaankin joku muu kuin B eli kansankielessä henkilöautokortti.
- KAAAAAAAAAAAAAAAA
karva.naamari kirjoitti:
Vaikka matkailuauton kokonaismassa nostetaan 10000 kg:n se on edelleen matkailuauto. Se ei muutu muuksi vaikka sen ajamiseen tarvitaankin joku muu kuin B eli kansankielessä henkilöautokortti.
>Vaikka matkailuauton kokonaismassa nostetaan 10000
>kg:n se on edelleen matkailuauto. Se ei muutu
>muuksi vaikka sen ajamiseen tarvitaankin joku muu
>kuin B eli kansankielessä henkilöautokortti.
Äh, kyllähän tämän kaikki tietää. Nyt olikin kyse siitä millaisen ajoneuvon voi rekisteröidä kuorma-autoksi. - Arnold XI
KAAAAAAAAAAAAAAAA kirjoitti:
>Vaikka matkailuauton kokonaismassa nostetaan 10000
>kg:n se on edelleen matkailuauto. Se ei muutu
>muuksi vaikka sen ajamiseen tarvitaankin joku muu
>kuin B eli kansankielessä henkilöautokortti.
Äh, kyllähän tämän kaikki tietää. Nyt olikin kyse siitä millaisen ajoneuvon voi rekisteröidä kuorma-autoksi.ei vaan millaisen asuntoauton rekisteröidä kuorma-autoksi. Himpan eri juttu.
KAAAAAAAAAAAAAAAA kirjoitti:
>Vaikka matkailuauton kokonaismassa nostetaan 10000
>kg:n se on edelleen matkailuauto. Se ei muutu
>muuksi vaikka sen ajamiseen tarvitaankin joku muu
>kuin B eli kansankielessä henkilöautokortti.
Äh, kyllähän tämän kaikki tietää. Nyt olikin kyse siitä millaisen ajoneuvon voi rekisteröidä kuorma-autoksi.Olen ymmärtänyt aloittajan viestin siten, että hän tekee sen yleisen virheen otaksuessaan m-autonsa muuttuvan kuorma-autoksi jos sen massa nostetaan yli 3500 kg:n ja ns. "kuorma-autokortti" (C-kortti) tulee vaatimukseksi. En edes osannut kuvitella jonkun todella koettavan rekisteröidä m-autoaan oikeaksi kuorma-autoksi ja alkavan sillä kuljettaa hiekkaa tai käyttävän jakeluautona.
- akakakakakakakaka
Arnold XI kirjoitti:
ei vaan millaisen asuntoauton rekisteröidä kuorma-autoksi. Himpan eri juttu.
Himpan, juu.
Mutta ihan oikeasti, itse en ainakaan löytänyt aken/finlexin sivuilta lainkohtaa jossa määritellään "kuorma-auto". - jarkko
Asko Virtanen kirjoitti:
Montako tiedät tehtäneen tällaista "kokonaismassannostamista"?
Kokonaismassan muutos on järkevää jos kyseessä on iso auto ja pieni kantavuus. Näitä tehdään jatkuvasti ja moni on myös päivittänyt korttinsa tämän takia.
- 88k5
jarkko kirjoitti:
Kokonaismassan muutos on järkevää jos kyseessä on iso auto ja pieni kantavuus. Näitä tehdään jatkuvasti ja moni on myös päivittänyt korttinsa tämän takia.
Näkyy moni aeimpi kirjoittaja sekoittavan ajokortti- ja ajoneuvoluokat keskenään.
Itse sain valita 2007 uutta autoa osataessa mitä laitettiin kok.massaksi; 3,5tn vai 4,3tn - paripyörä-transu..
Valitsin pienemmän; pienempi dsl-vero, 100km/h ja vuokraus mahd. helpompaa. Rek. yritykselle vuokraus käyttöön. Hlömäärä molemmissa sama 6/6 - Anonyymi
Nimetön kirjoitti:
Ei sulla voi olla molempia, sulla on joko matkailuauto yli 3500kg, tai kuorma-auto tyhjällä takatilalla.
Kysyin katsurilta linja-auto, sprintterin 416 Maxi pitkän,7.6metriä. 16 on paikat. Saa kevyt kuorma-auto ksi kun...penkit 8 1, loput pois, perässä ylös nostettava takaovi. Jonka takana on auton levyinen, noin metrin korkea,ja noin 1m20cm pituinen. Saa kuorma autoksi. Nopeusrajoitin 88 ja lastin kiinnitys koukut tavaratilaan. Ei tosiaan ole 50% tilasta. Netissä nytkin myynnissä MB 312 Maxi pitkä ,entinen bussi. Ja tavaratila aivan olematon. Siinä on aihio mihin saa sängyn,keittiön ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894170
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032343Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312258Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962074Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281877- 311850
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91557- 281521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881340- 741158