Käytättekö yleisestikin tuota nimitystä omasta lapsestanne? Puhutaan siis jostain ala-asteikäisistä.
Onko se ok. teidän mielestänne ok, jos pikkutytärtänne kutsuttaisiin pimuksi?
Mun mielestä se kuulostaa samalta kuin hutsu.
Pimu??
21
3369
Vastaukset
Ei oo lapsia, enkä ko. sanaa käytä, mutta en minä ole siihen ikinä mitään negatiivista merkitystä yhdistänyt. Ehkä jossain tapauksessa vähättelevä nimitys, kuten tytöttelyssä.
- schw
sun 5-vuotiasta naapurin sedät voisi siis kutsua pimuksi?
Ei oo ala-asteikäinen mutta on takuulla pimu :) Pieni, suloinen ja hymyilee hirmusti :D
PIeni MUssukka :)- schw
mutta pimu kuulostaa hutsahtavalta,.
schw kirjoitti:
mutta pimu kuulostaa hutsahtavalta,.
Johtuu varmaan siitä että pimuiksi kutsutaan usein niitä hellyttävänsuloisia tyttösiä jotka alkaa pikkuhiljaa siirtyä murrosikään, ja kun pojat kelailee samaan aikaan niitä juttuja niin "Pimu" sana jää heille tarkoittaan helposti jotain muuta :)
Mulle se on ainakin kiltti sana, tyttöyttä kuvaava.
Mikäs vika pimussa on? Tosin jos aikuista naista pimuttelee, se on vähän sama kuin tytöttely. Kuten joku muukin kirjoittaja jo mainitsi.
Minusta näkemyksesi on outo.- schw
kuinka se voi olla vähättelevä aikuisiin kohdistettuna, mutta ei lapsiin?
schw kirjoitti:
kuinka se voi olla vähättelevä aikuisiin kohdistettuna, mutta ei lapsiin?
Jos tyttöä sanotaan tytöksi tai piimuksi, niin sehän on vain totuus. Mutta jos aikuista naista nimitetään tytöksi, siitä tulee mielleyhtymä, että häntä pidettäisiin älyllisesti lapsen tasolla. Ja sehän on ymmärrettävästi loukkaavaa useimpien mielestä.
Vähän kuin aikuisen miehen pojuttelu.- schw
Ratikkakuski kirjoitti:
Jos tyttöä sanotaan tytöksi tai piimuksi, niin sehän on vain totuus. Mutta jos aikuista naista nimitetään tytöksi, siitä tulee mielleyhtymä, että häntä pidettäisiin älyllisesti lapsen tasolla. Ja sehän on ymmärrettävästi loukkaavaa useimpien mielestä.
Vähän kuin aikuisen miehen pojuttelu.koska älykkyys ei ole iästä kiinni.
mun mielestä pimu on halventava nimitys, mutta mä olenkin sitä mieltä että lapsia on kunnioitettava siinä missä aikuisiakin.
- la.ra
on eri oikeudet kuin kellään muulla.
Nää jutut tietää vaan just se isä (tai äiti) ja just se tytär.
Mun isäni ja äitini saivat ja saavat edelleen käyttää minusta sellaista lempinimeä, jota en siedä keneltäkään muulta. Veljeni käytti sitä härhäysmielessä ja onnistui, mutta mä maksoin takaisin.
Äidille ja isälle mä siis voin kernaasti olla "Liepukka" ja veljeni oli heille "Tapsa", mutta keneltäkään muulta niitä ei olisi hyväksytty. - 2 tyttären isukki
Siinä ei ole mitään negatiivista arvotusta mukana. Vaikkapa "Mitä pimu" voi kysyä ihan huoleti.
- Danskuu
syntyessään jo semmonen emäntä et oksat pois...
Eli käytän muidenkin tyttäristä välillä pimu, likka, mimmi, emäntä, justiina, tyllerö...
Pojista kundi, jannu, poitsu, ridge, isäntä...
Riippuen aina asia yhteyksistä.
Ja sen sanon, pimu ei ole sama kuin hutsu. - synonyymeja
ovat:
letukka, neiti, neito, neitonen, typykkä, tyttölapsi, tyttönen, tytär, heilakka, hupakko, tyllerö, tytön heitukka, suttura, likka, pimu
lähde: synonyymi.net- schw
ei noita silti käytetä missään normaaliympyröissä.
- Mies normaaliympyröistä
schw kirjoitti:
ei noita silti käytetä missään normaaliympyröissä.
Olet selvästi lapseton, joten tiedätköhän tarpeeksi niistä normaaliympäröistä, joissa on lapsia..
- schw
Mies normaaliympyröistä kirjoitti:
Olet selvästi lapseton, joten tiedätköhän tarpeeksi niistä normaaliympäröistä, joissa on lapsia..
pimu... ei lapsia noin puhutella normaaliympyröissä.
- kuin pimu
schw kirjoitti:
pimu... ei lapsia noin puhutella normaaliympyröissä.
Eikö sinulla ole kielikorvaa ollenkaan?
- SengaSengana.
Mä yhdistän pimun tyttöön, jolla jo vähän tai paljon murrosikä alkanut. Eli siinä mielesssä mielestäni pimu ei ole pieni lapsi. Yhdistän pimun myös sanaan neiti. Eli jos tytöstä sanotaan, että on neiti - siinäkin tulee mukana mielestäni ajatusta "kohti naiseksi" käytöksestä eli itsensä koristelu (nätit vaatteet, korut, meikit, tukan laittaminen... kaikki se mikä alkaa erottaa pikkutytön vähän sukupuolestaan "havahtuneesta" nuoresta neidosta).
Pikkupimu tai pimu. Mut ei se nyt minun ajattelussani tosiaankaan ole vastine huoralle tai letukalle; naiseus on tiedostettu tosin. Ja ehdottomasti teinin nimitys; aikuinen nainen ei voi olla pimu enää (ja lapsihan ei ole huora, mutta aikuinen nainen tai myöhäisteini voi periaatteessa olla, ketkä tuota sanaa käyttää).
POIKA: nuorukainen, nuorimies, poikanalli, poikanapero, poikanappula, poikanen, pojan jolppi, pojan naskali, pojan nulikka, pojan vekara, poju, viikari, vesseli, kloppi
Eihän noistakaan kaikkien korvaan varmaan kloppi, jolppi, nulikka ... välttämättä positiiviselta kuulosta. Kloppi on hyvin yleinen sana pojalle eepeen murteessa.
Lapset on kakaroja tai mukuloja (kakara, mukula) - ja noi on positiivisia ilmauksia. ...vanhemmat kutsuu omia lapsiaan pimuiksi. Naapurin vanhan juopon suusta tuota nimitystä ei välttämättä haluta kuulla.
- ex-Wastaaja
.. ketjussa tavallaan, mutta sanon tähän vielä oman mielipiteeni eli sen, etten erityisesti tykkää "pimu"- termistä lasten kohdalla.
"Onko se ok. teidän mielestänne ok, jos pikkutytärtänne kutsuttaisiin pimuksi?"
Itselläni ei ole omia lapsia, mutta jos ajattelisin, että omaa ala-asteikäistä tai teini-ikäistä tytärtäni tuolla sanalla joku kutsuisi, niin en tiedä, tykkäisinkö siitä välttämättä.
Toki asiayhteydestäkin riippuu, että miten tuonkin sanan käytön oikeutus kulloinkin määrittyy, mutta aika usein "pimu"- sanankin käytössä on mukana myös ns. seksistinenkin lataus. Ja ainakin kaikenlaisista seksistisistä odotuksista ja velvoitteista kaikki lapset ja nuoret olisivat täydellisti vapaita, jos itse saisin päättää.
Ps. Tällä en viittaa yhteenkään/mitenkään nimimerkkeihin: puhuin ainoastaan puheenalaisesta asiasta.:) - hutsu,
jos se äitiinsä tulee. Ja yleensähän näin tapahtuukin. Onneksi 8D
Ketjusta on poistettu 58 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?496396Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki894516- 514259
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t243368- 2003058
- 402792
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132649törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202646- 1551599
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3271528