10h töitä ilman korvausta

asdasdggh

Teen 10h päivää töitä laskettelukeskuksessa, enkä saa tuntimäärästä minkäänlaista lisää. Eikö 8h jälkeen pitäisi maksaa ylityökorvausta? Teen ainoastaan viikonlopputyötä eli olen osa-aikainen. Vaikuttaako tämä asiaan? Pitäisikö minun vaatia jotain lisää normaalin tuntiliksan lisäksi?

9

3578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Muistan kuulleeni jonkin aikaa sitten, että nimenomaan talvisesonkipaikoissa käytettäisiin erityistä tasoitusjärjestelmää, eli teet 10h/pv töitä ja ehkä 6pv/viikko yksinkertaisella palkalla, mutta tämä sitten tasoitetaan kesäkautena vastaavalla palkallisella vapaalla.

Tarkista luottamusmieheltäsi tai liitostasi miten teillä tämä menee.

• ja osa-aikainen

Ylityökorvausten laskeminen on hieman alakohtaista. Mutta pääsääntö on, että ylityökorvaukset lähtevät liikkeelle vasta sitten, kun ns. viikkotunnit ovat täysiä.

Osa-aikaisella ei ole ylityökorvauksia kuin vasta sitten, kun viikon työtunnit / jakson työtunnit ylittävät tuon ns. kokoaikaisen työntekijän tunnit.

Pelkästään 10 h päivä / 2 pv viikko ei oikeuta ylityökorvauksiin. Monella alalla tehdään 10 h päivä ja se tasataan esim. 3 viikon jaksoissa.

• asdasdggh

Työtunnit lasketaan kolmen viikon jaksoissa. Itse en ainakaan ole mitään korvausta saanut.

Eli kun teen ainoastaan 2 x 10h viikossa, en tule saamaan mitään lisiä?

• elle-a.
        asdasdggh kirjoitti:

Työtunnit lasketaan kolmen viikon jaksoissa. Itse en ainakaan ole mitään korvausta saanut.

Eli kun teen ainoastaan 2 x 10h viikossa, en tule saamaan mitään lisiä?

Eikö esim. iltalisä pitäisi silti tulla? tai no riippuu työajasta..

• hvbn
        elle-a. kirjoitti:

Eikö esim. iltalisä pitäisi silti tulla? tai no riippuu työajasta..

Minua ihmetyttää yksi asia.

Työaikalaki, joka on pakottavaa lainsäädäntöä ja työehtosopimuksissa ei voida sopia sitä huonommista ehdoista.

Työaikalaissa sanotaan: 8 tunnin ylittävältä 2 ensimmäiseltä päivittäiseltä ylityötunnilta 50% palkka, seuraavilta 100% palkka. Hyvin yksiselitteisesti. Eli siis tämä on _vuorokautista_ ylityötä.

Viikottainen ylityöhän lähtee pyörimään jos viikossa tulee yli 40 tuntia yhteensä täyteen, tällöin korvaus on 50% 40 tunnin ylittäviltä tunneilta. Tämä siis työaikalaista.

Kun nyt luin kaupan alan työehtosopimusta, siellä sanotaan kohdassa ylityöt: 10 tuntia ylittävistä tunneista maksetaan 50% palkka.

Kertokaa joku, miten tämä muka voisi olla mahdollista, vai luenko sitä jotenkin väärin, onko siinä virhe?

Koska perusperiaate koko työelämän sopimisessa on, että ko. alan tes:n ehdot eivät voi olla huonommat, kuin lain määräämät- ja ymmärtäisin tämän koskevan ylitöitäkin.

En nyt ota kantaa iltalisiin tms.

Työaikalaki:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Kaupan alan TES:
        http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes343-PT50Kaupan0502.pdf

• ?????????????
        hvbn kirjoitti:

Minua ihmetyttää yksi asia.

Työaikalaki, joka on pakottavaa lainsäädäntöä ja työehtosopimuksissa ei voida sopia sitä huonommista ehdoista.

Työaikalaissa sanotaan: 8 tunnin ylittävältä 2 ensimmäiseltä päivittäiseltä ylityötunnilta 50% palkka, seuraavilta 100% palkka. Hyvin yksiselitteisesti. Eli siis tämä on _vuorokautista_ ylityötä.

Viikottainen ylityöhän lähtee pyörimään jos viikossa tulee yli 40 tuntia yhteensä täyteen, tällöin korvaus on 50% 40 tunnin ylittäviltä tunneilta. Tämä siis työaikalaista.

Kun nyt luin kaupan alan työehtosopimusta, siellä sanotaan kohdassa ylityöt: 10 tuntia ylittävistä tunneista maksetaan 50% palkka.

Kertokaa joku, miten tämä muka voisi olla mahdollista, vai luenko sitä jotenkin väärin, onko siinä virhe?

Koska perusperiaate koko työelämän sopimisessa on, että ko. alan tes:n ehdot eivät voi olla huonommat, kuin lain määräämät- ja ymmärtäisin tämän koskevan ylitöitäkin.

En nyt ota kantaa iltalisiin tms.

Työaikalaki:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Kaupan alan TES:
        http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes343-PT50Kaupan0502.pdf

Kuten työaikalaissa sanotaan, maksetaan 2 ensimmäiseltä päivittäiseltä YLITYÖTUNNILTA 50% palkka, seuraavilta 100% palkka, mutta ei siellä sanota, että kaikki kahdeksan tunnin ylimenevät työtunnit olisivat ylityötunteja. Työaikalain tarkoittamaa ylityötä on se, mitä työnantaja ja työntekijä ovat nimenomaan sopineet ylityöksi etukäteen.

Työaikalaissa lukee myös: "Työnantaja tai sellainen työnantajien yhdistys, jonka toimintapiiri käsittää koko maan, sekä työntekijöiden yhdistys, jonka toimintapiiri käsittää koko maan, voivat työehtosopimuksessa sopia säännöllisestä työajasta 6–8 §:n säännöksistä poiketen. "

Toisin sanoen, laki ei ole kaikilta osin pakottava, vaan siitä voidaan työehtosopimuksella poiketa ja tässä tapauksessa on myös poikettu.

• jhlfhl
        ????????????? kirjoitti:

Kuten työaikalaissa sanotaan, maksetaan 2 ensimmäiseltä päivittäiseltä YLITYÖTUNNILTA 50% palkka, seuraavilta 100% palkka, mutta ei siellä sanota, että kaikki kahdeksan tunnin ylimenevät työtunnit olisivat ylityötunteja. Työaikalain tarkoittamaa ylityötä on se, mitä työnantaja ja työntekijä ovat nimenomaan sopineet ylityöksi etukäteen.

Työaikalaissa lukee myös: "Työnantaja tai sellainen työnantajien yhdistys, jonka toimintapiiri käsittää koko maan, sekä työntekijöiden yhdistys, jonka toimintapiiri käsittää koko maan, voivat työehtosopimuksessa sopia säännöllisestä työajasta 6–8 §:n säännöksistä poiketen. "

Toisin sanoen, laki ei ole kaikilta osin pakottava, vaan siitä voidaan työehtosopimuksella poiketa ja tässä tapauksessa on myös poikettu.

Mutta säännöllinen työaika on lain mukaan enintään 8 tuntia päivässä. Tästä voidaan poiketa vain, jos työnantaja ja työntekijä ovat _erikseen sopineet_ keskenään tästä poikkeavaa. Tässäkin tapauksessa työaika saa olla enintään 9 tuntia päivässä ja 45 tuntia viikossa ja tasoittumisjakso 4 viikkoa.

Työaikalaki on pakottavaa lainsäädäntöä, jota työehtosopimukset eivät voi ohittaa huonommilla ehdoilla kuin laissa määrätty, ns. edullisemmuusperiaate.
        Jos säännöllinen työaika viikossa on vaikka 37,5 tuntia työsopimuksessa, niin aivan varmasti kaikki yli 8 tunnin tulee 50% ja yli 10 tunnin 100%.
        Ja viikottainen ylityö 40 tunnin yli 50%.

• ................
        jhlfhl kirjoitti:

Mutta säännöllinen työaika on lain mukaan enintään 8 tuntia päivässä. Tästä voidaan poiketa vain, jos työnantaja ja työntekijä ovat _erikseen sopineet_ keskenään tästä poikkeavaa. Tässäkin tapauksessa työaika saa olla enintään 9 tuntia päivässä ja 45 tuntia viikossa ja tasoittumisjakso 4 viikkoa.

Työaikalaki on pakottavaa lainsäädäntöä, jota työehtosopimukset eivät voi ohittaa huonommilla ehdoilla kuin laissa määrätty, ns. edullisemmuusperiaate.
        Jos säännöllinen työaika viikossa on vaikka 37,5 tuntia työsopimuksessa, niin aivan varmasti kaikki yli 8 tunnin tulee 50% ja yli 10 tunnin 100%.
        Ja viikottainen ylityö 40 tunnin yli 50%.

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että työaikalaissa sanotaan, että laista voidaan sopimuksella poiketa? Ei siellä sanota, ettei laista poikkeava työehtosopimus voisi olla myös lakia huonompi. Säännöllinen työaika saa olla korkeintaan keskimäärin 40h 54 viikon, eli vuoden ajanjaksona. Tämä on ainoa pakottava määräys, mitä työaikalaissa on tästä asiasta. Laissahan lukee selvästi:

"JOLLEI TYÖEHTOSOPIMUKSESTA MUUTA JOHDU, työnantaja ja työntekijä voivat sopia vuorokautisen säännöllisen työajan pidentämisestä enintään yhdellä tunnilla. Säännöllisen työajan tulee tällöin tasoittua keskimäärin 40 tunniksi viikossa enintään neljän viikon ajanjakson aikana. Viikoittainen työaika saa olla enintään 45 tuntia."

• ravintola ässä
        ................ kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että työaikalaissa sanotaan, että laista voidaan sopimuksella poiketa? Ei siellä sanota, ettei laista poikkeava työehtosopimus voisi olla myös lakia huonompi. Säännöllinen työaika saa olla korkeintaan keskimäärin 40h 54 viikon, eli vuoden ajanjaksona. Tämä on ainoa pakottava määräys, mitä työaikalaissa on tästä asiasta. Laissahan lukee selvästi:

"JOLLEI TYÖEHTOSOPIMUKSESTA MUUTA JOHDU, työnantaja ja työntekijä voivat sopia vuorokautisen säännöllisen työajan pidentämisestä enintään yhdellä tunnilla. Säännöllisen työajan tulee tällöin tasoittua keskimäärin 40 tunniksi viikossa enintään neljän viikon ajanjakson aikana. Viikoittainen työaika saa olla enintään 45 tuntia."

Kannattaa sopia työnantajan kanssa niin, että tekee ylitöitä peruspalkalla (Siis jos haluaa extra-ansioita). Harvat yritykset, poislukien tuotantolaitokset, joiden on joskus vaan pakko tai telakoiden, teettää ylityötä kun uhkasakoista tms. koituisi suuremmat kulut, maksavat ylityöpalkkaa ainakaan palvelualalla, koska tekijöitä riittää. Itse aloitin ravintola urani -89. Olen ollut vain kolmen työnantajan palveluksessa, joten olen luottamuksen ansainnut. Olen tehnyt säännöllisesti kuukaudessa n. 230-300h. kaikki tunnit olen tehnyt kiinteällä tuntipalkalla, sis. kaikki lisät. nykyisin se on 11€. Ylitöistä sama palkka. Lisäksi päälle tipit, joka ei hirveitä nykypäivänä tee. Olen siis tarjoilija ja olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen. Omaksi on maksettu jo omakotitalo, mökki, asunto Espanjassa ja kaksi osaketta. Varsinkin 90-luvulla painoin hullun tavalla kun ostettavaa oli edullisesti. Ajattelin vielä 10-15 vuotta tehdä töitä ja sitten "eläkkeelle" vaimon kanssa Espanjaan. Tämä malli on toiminut minulle hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6133
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3396
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3315
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      265
      2052
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1636
    10. 6
      1398
    Aihe