uuden ajan autokauppa

ajattelija????

Olen miettinyt uudenlaista konseptia autokaupalle. Kun näitä juttuja täältä lukee niin tilausta olisi.

Uuden auton ostaja tilaa autonsa netin välityksellä
Siitä vaan klikkailee auton mallin, varusteet ja värit. Tilauksen yhteydessä maksetaan käsiraha. Autoille on omat luovutuspisteet, mistä auton voi hakea. Etuja= Ei tarvitse kärsiä autoliikkeiden huonosta palvelusta, ei käydä lasipalatseissa , ei ylimielisiä automyyjiä. Koska ei tarvita liiketiloja eikä henkilökuntaa, eikä koeajoautoja,voidaan kustannuksista säästää ja autoja myydä halvemmalla.
Jos ostajalla on vaihtoauto,se pitää myydä itse. Etuja = aina oikea hinta, ei välistä vetoja, ei liian huonoja hyvityshintoja, koska kun ostaja ja myyjä sopivat hinnan se on aina oikea. Vaihtoauton ostajan kannalta etu on se että aina oikea hinta, ei petosta, ei vikojen peittelyä ym.

Jos ei saa itse myytyä, voi auton viedä jonkun tyyppiseen autokirppikseen, missä autot on asetettu näytille ja niitä voi tutkia ja tehdä tarjouksia.

Käsittääkseni 90 % tämänkin foorumin käyttäjistä siirtyisi kyseisenlaisen formaatin käyttäjäksi.

mitä mieltä olette?

52

3625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • x-car

1. Mitenkäs se uuden auton koeajo onnistuu netissä?

2. Myydä auto itse? Kahden auton loukku?

Mistä helvetistä näitä sikiää?

• sales

Mikä koeajo? Olen myynyt 25 vuotta autoja eikä koeajolla ole todellakaan niin surta merkitystä kun luullaan. Tosi suuri osa autoista myydään ilman koeajoa.

Toisekseen voihan sen vanhan auton myydä ennenkun ostaa uuden. Lue näitä juttuja, tosi moni on pettynyt hyvityshintoihin ja aikoo myydä autonsa itse

• minä ostaisin

siis jos koeajo mahdollisuutta ei ole, niin silloi on pakko ostaa ajamatta.

voihan vaihtoehtona olla että meet sinne lasipalatsiin ja jätät autos sinne, on hyvä olla toinenkin vaihtoehto

• x-car
        sales kirjoitti:

Mikä koeajo? Olen myynyt 25 vuotta autoja eikä koeajolla ole todellakaan niin surta merkitystä kun luullaan. Tosi suuri osa autoista myydään ilman koeajoa.

Toisekseen voihan sen vanhan auton myydä ennenkun ostaa uuden. Lue näitä juttuja, tosi moni on pettynyt hyvityshintoihin ja aikoo myydä autonsa itse

"Mikä koeajo? Olen myynyt 25 vuotta autoja eikä koeajolla ole todellakaan niin surta merkitystä kun luullaan. Tosi suuri osa autoista myydään ilman koeajoa.

Toisekseen voihan sen vanhan auton myydä ennenkun ostaa uuden. Lue näitä juttuja, tosi moni on pettynyt hyvityshintoihin ja aikoo myydä autonsa itse"

Olet myynyt autoja 25 vuotta ja silti noin tietämätön.

Vai että suurin osa autoista myydään ilman koeajoa?

Taidatpa olla henkilö joka pettynyt hyvityshintaan ja sehän se ottaa päähän kun tekis silti mieli vaihtaa autoa...

• ...j

tämä malli on jo käytössä mm. Englannissa, jossa on toimivaksi todettu.

Auton koeajomahdollisuuden järjestää tietysti valmistaja tai valmistajan yhteistyökumppani.

Suomi on täynnä lasipalatseja ja jos ne menevät konkkaan joutuu valmistaja joko järjestämään mahdollisuuden tai luopumaan kaupanteosta.

Homma hoituu yksinkertaisesti:
        A) ensin koeajetaan ja valitaan automalli varusteineen

B) annetaan "automeklarille" toimeksianto hankkia valittu ajoneuvo sovitun aikaikkunan sisällä mahdollisimman halvalla

C) saadaan tarjous joka sisältää toimituksen sovittuun paikkaan (vaikka kotipihalle) tarjouksen mukaisen aikataulun mukaan.

Malli on hyvin suosittu mm. Englannissa jossa "automeklarit" aikaansaavat harmaita hiuksia lasipalatsien diilereille. Meklarit hankkivat uusia autoja EU -alueen liikekumppaneiltaan keskimäärin 10 - 20 % halvemmalla kuin jälleenmyyjät. Lisäksi toimitusajat ovat yleensä nopeampia.

Vanhasta autosta täytyy tietysti itse päästä eroon.

Oletko ajatellut miksi Suomalaista autokauppaa pyritään kaikin keinoin suojelemaan vapaalta kilpailulta ? Luuletko että se on kuluttajan etu ?

• teitä idiootteja
        ...j kirjoitti:

Auton koeajomahdollisuuden järjestää tietysti valmistaja tai valmistajan yhteistyökumppani.

Suomi on täynnä lasipalatseja ja jos ne menevät konkkaan joutuu valmistaja joko järjestämään mahdollisuuden tai luopumaan kaupanteosta.

B) annetaan "automeklarille" toimeksianto hankkia valittu ajoneuvo sovitun aikaikkunan sisällä mahdollisimman halvalla

C) saadaan tarjous joka sisältää toimituksen sovittuun paikkaan (vaikka kotipihalle) tarjouksen mukaisen aikataulun mukaan.

Malli on hyvin suosittu mm. Englannissa jossa "automeklarit" aikaansaavat harmaita hiuksia lasipalatsien diilereille. Meklarit hankkivat uusia autoja EU -alueen liikekumppaneiltaan keskimäärin 10 - 20 % halvemmalla kuin jälleenmyyjät. Lisäksi toimitusajat ovat yleensä nopeampia.

Oletko ajatellut miksi Suomalaista autokauppaa pyritään kaikin keinoin suojelemaan vapaalta kilpailulta ? Luuletko että se on kuluttajan etu ?

A) ilmaiseksiko se yhteistyökumppani autoja ajattaa.(ettei vaan vetäisi välistä)
        B)ilmaiseksiko joku autoja hankkii (ettei vaan jostain välistä vetäisi itselleen palkkaa)
        C)saada tarjous nettona (mikähän on se netto, ettei vaan jättäisi itselleen kuitenkin katetta)

Jos meklari ostaa murto-osan siitä kuin iso diileri, niin ne autothan ovat kalliimpia ei halvempia. Sama tehdashan ne autot tekee, se siitä nopeasta aikataulusta.

• x-car
        ...j kirjoitti:

Niin turha on kauhalla vaatia?

Mutta ei siinä mitään.

Automeklari on hyvä uusi ammattinimike.

Mitä sä teet työkses?

Mä oon automeklari.

Täh? Joku huutokauppias?

Tavallaan...

• oikeassa.
        x-car kirjoitti:

"Mikä koeajo? Olen myynyt 25 vuotta autoja eikä koeajolla ole todellakaan niin surta merkitystä kun luullaan. Tosi suuri osa autoista myydään ilman koeajoa.

Toisekseen voihan sen vanhan auton myydä ennenkun ostaa uuden. Lue näitä juttuja, tosi moni on pettynyt hyvityshintoihin ja aikoo myydä autonsa itse"

Taidatpa olla henkilö joka pettynyt hyvityshintaan ja sehän se ottaa päähän kun tekis silti mieli vaihtaa autoa...

Suurin osa uusista ja vähän käytetyistäkin autoista myydään ilman koeajoa, tai sitten koeajo on lenkki korttelin ympäri.
        Vaikka en itse etkä varmaan sinäkään näin toimi, niin se on oikeasti totta. Asia on selvitetty ihan kauppiksen gradulla tuossa vuosituhannen vaihteen tienoillakin, lisäksi kaikki (uusien)autojen kauppiaat sanovat samaa.

Minustakin on käsittämätöntä miten joku voi ostaa auton ajamatta, mutta niin suomalaiset vain toimivat.

• ohoh....
        x-car kirjoitti:

Olen ostanut viimeiset 7 autoani koeajamatta niitä. Olen ainoastaan istunut kuskinpenkille ja katsonut että autossa on riittävästi tilaa kuskille, olen 200 metrinen häiskä, niin ihan jokaiseen riisipussiin en mahdu.

Koeajoja en ole todellakaan kaivannut, sillä kaikki autot ovat nykyisin varsin samanlaisia ajettavia paikasta A paikkaan B.

• koeajaja
        x-car kirjoitti:

Yhden uuden auton olen itse ostanut ilman koeajoa.

Nyt viimeisimmän kaupan yhteydessä koeajot olivat tarpeen, kun piti valita saman mallin kahdesta vaihtoehdosta itselle se käteen sopivampi. Sen päättäminen ei onnistunut netissä mitenkään, vaikka kuinka tutkin arvoja. Kyllä koeajomahdollisuus pitää olla.

Vanhan auton möin uutta odotellessa itse, kun myyjä lupasi vanhasta saman mitä oli alennus ilman vaihtoautoa.

• ohhhohh
        ohoh.... kirjoitti:

Olen ostanut viimeiset 7 autoani koeajamatta niitä. Olen ainoastaan istunut kuskinpenkille ja katsonut että autossa on riittävästi tilaa kuskille, olen 200 metrinen häiskä, niin ihan jokaiseen riisipussiin en mahdu.

Koeajoja en ole todellakaan kaivannut, sillä kaikki autot ovat nykyisin varsin samanlaisia ajettavia paikasta A paikkaan B.

No, aika iso saa auto, olla jos 200-metrinen häiskä meinaa siihen sopia.

• ...j
        x-car kirjoitti:

Niin turha on kauhalla vaatia?

Mutta ei siinä mitään.

Automeklari on hyvä uusi ammattinimike.

Mitä sä teet työkses?

Mä oon automeklari.

Täh? Joku huutokauppias?

Tavallaan...

Englantilaisiin nettisitteihoin tai autolehtiin. Tulet yllättymään. Kyseisestä bisneksestä löytyy paljon kirjoituksia.

Tosiaan, tuskin osaat muuta kuin Savoa, mutta pyydä toki jotain kielitaitoista kääntämään niin tulet yllättymään.

Tai tsekkaappa Mobilen uusia autoja ja kas kummaa sieltä löyttyy satoja uusia autoja joita myydään yli 20 -30% alle ovh. hintojen. Myynti-ilmoitusten yhteydessä kerrotaan että saatavilla on tilauksesta muitakin ko. merkin automalleja tarjoushinnoin.

Peräkammarin poikien on varmaan vaikeaa ymmärtää että esim. kameran, lomamatkan tai uuden auton voi ostaa netin kautta sieltä mistä sen edullisimmin saa.

• vaikka uusi
        ...j kirjoitti:

Englantilaisiin nettisitteihoin tai autolehtiin. Tulet yllättymään. Kyseisestä bisneksestä löytyy paljon kirjoituksia.

Tosiaan, tuskin osaat muuta kuin Savoa, mutta pyydä toki jotain kielitaitoista kääntämään niin tulet yllättymään.

Tai tsekkaappa Mobilen uusia autoja ja kas kummaa sieltä löyttyy satoja uusia autoja joita myydään yli 20 -30% alle ovh. hintojen. Myynti-ilmoitusten yhteydessä kerrotaan että saatavilla on tilauksesta muitakin ko. merkin automalleja tarjoushinnoin.

Peräkammarin poikien on varmaan vaikeaa ymmärtää että esim. kameran, lomamatkan tai uuden auton voi ostaa netin kautta sieltä mistä sen edullisimmin saa.

auto halvimmasta paikasta ja kerro miten paljon kalliimpi tuli, kun suomen kilvissä alat ajelemaan.

• tosiasia..
        vaikka uusi kirjoitti:

auto halvimmasta paikasta ja kerro miten paljon kalliimpi tuli, kun suomen kilvissä alat ajelemaan.

että yllättävän kalliiksi tulee rekisteriin saaminen autoveron jälkeen, vaikka auton ulkomailta halvalla saakin.

Ai miksikö?

No katos kun autovero ei riipu siitä maksamastasi ostohinnasta yhtään!
        Vero maksetaan yhtä suurena kuin lasipalatsin ylihintaisessa samanlaisessa autossa on veroa.

Tämä on minusta aivan käsittämätön juttu, että autogansterien etujärjestö on tällaisen syrjivän verolain saanut lobattua eduskunnassa läpi.

• vaihtoehto..

Kyllä tuollainen suoraostosysteemi olisi hyvä olla vaihtoehtona lasipalatseille.

Monelle vanhan auton myyminen yksityiselle on vastenmielistä ja vaikeaa --- mieluummin auto annetaan lasipalatsille alihintaan.

Mutta internet-vaihtoehto kaupankäynnille olisi hienoa olla. Suomalaiset paskaniska maahantuojat tuskin siihen ryhtyvät, mutta kenties joku ulkolainen taho?

• x-car

Ajattele, tulee uusi malli esim. Toyota Auris.

Tilaat sen sitten netistä ja alat myymään sitten omaa autoa esim. netissä. Jos ei mene oma kaupaksi ennen uuden saapumista, niin viet sen "autokirppikselle" myyntiin.

Ja sitten petytkin uuteen jostain syystä ja vanha myymättä siellä "kirppiksellä". Mitä teet?

Naurettava juttu, täysin!

Kuka on saanut autoliikkeissä niin paljon selkäänsä että edes miettii vastaavaa?

• x-car
        x-car kirjoitti:

Ajattele, tulee uusi malli esim. Toyota Auris.

Tilaat sen sitten netistä ja alat myymään sitten omaa autoa esim. netissä. Jos ei mene oma kaupaksi ennen uuden saapumista, niin viet sen "autokirppikselle" myyntiin.

Ja sitten petytkin uuteen jostain syystä ja vanha myymättä siellä "kirppiksellä". Mitä teet?

Naurettava juttu, täysin!

Kuka on saanut autoliikkeissä niin paljon selkäänsä että edes miettii vastaavaa?

Katsellaan uusia autoja nettimyynnistä.

Mennään lasipalatsiin koeajolle, "ostoaikeissa..."

Jos miellyttää niin sitten uskalletaan tilata netistä ko. auto.

Kuka merkkiliike hyväksyy vastaavanlaista toimintaa?

Esim. Autokeskus voisi muuttaa nimensä Koeajokeskus.

• autokirppis, ostajan parati...

"Jos ei saa itse myytyä, voi auton viedä jonkun tyyppiseen autokirppikseen, missä autot on asetettu näytille ja niitä voi tutkia ja tehdä tarjouksia."

Eikö sitten autoliikkeissä voi autoja tutkia ja tehdä tarjouksia?

Voi tuota ihmisen tyhmyyttä...

• ajatellut?

et siis joko lukenut aloitusta tai et ymmärtänyt lukemaasi. Tarkoitus onkin jättää kaikki välikädet pois kaupasta. Vaihtoautolle tulee liikkeissä keskimäärin 1500 kuluja liikevoitto. Eli auton hinta nousee noin 3000,- kun se vaihdetaan liikkeissä ja myydään sieltä eteenpäin. Oletko näiltä palstoilta lukenut petollisista kauppiaista, jos olet ymmärrät mitä tarkoitan.

• conauto

"Olen miettinyt uudenlaista konseptia autokaupalle."

Älä mieti enää jos tulokset on vastaavia...

• olet ajatellut

lisävarusteiden asennusta tehtävän, (lohkis,talvirenkaat, ym). Kuka luovuttaa autot, tekee paperit, hoitaa rahdit? Entäpä millaisen huoltosopimuspalvelun olet ajatellut järjestää? kuka tekee mahdoliset takuukorjaukset? Ym ym. Taitaa olla konseptisi jo valmiiksi kuollut ajatus. Toisaalta jos uskot siihen ei muuta kuin firma pystyyn, ai niin pitäisikö siitä saada palkkaakin..............

• ajateellut olen

olet oikeassa, jonkun täytyy nuokin hommat hoitaa. Maailma on täynnä korjaamoita jotka voivat asentaa varusteet, voidaan autot myydä raakoinakin ja ostaja huolehtii itse varustelut. Tottakai taustalla täytyy olla jonkun joka laittaa asiat kuntoon, mutta ei sen tarvitse olla lasipalatsi. Takuukorjaukset tehdäänb niinkuin ennenkin. Tämähän olisi vain vaihtoehtoinen kuvio.

Autothan voisivat olla näytillä esim. marketeissa tai vastaavissa paikoissa.

Tässä vaiheessa moni jo ajatteleekin että taitaa se perinteinen autoliike kuitenkin olla parempi vaihtoehto, kas kun ne lasipalatsien miehet hoitaa kaikki . vai mitä?

• sinä raukka
        ajateellut olen kirjoitti:

olet oikeassa, jonkun täytyy nuokin hommat hoitaa. Maailma on täynnä korjaamoita jotka voivat asentaa varusteet, voidaan autot myydä raakoinakin ja ostaja huolehtii itse varustelut. Tottakai taustalla täytyy olla jonkun joka laittaa asiat kuntoon, mutta ei sen tarvitse olla lasipalatsi. Takuukorjaukset tehdäänb niinkuin ennenkin. Tämähän olisi vain vaihtoehtoinen kuvio.

Autothan voisivat olla näytillä esim. marketeissa tai vastaavissa paikoissa.

Tässä vaiheessa moni jo ajatteleekin että taitaa se perinteinen autoliike kuitenkin olla parempi vaihtoehto, kas kun ne lasipalatsien miehet hoitaa kaikki . vai mitä?

että se lasipalatsi missä autosi takuukorjaukset nyt tehdään, tekisi niitä myös siinä tapauksessa että autot myytäisiin muualta? Ei autojen takuukorjauksia mikään liike oikeasti halua tehdä. Ne ovat vain pakollisia jos meinaa myydä autoa. Niistä saatava kate on huonoin mahdollinen, ja niistä luopuisi varmasti jokainen autokorjaamo ellei niitä olisi pakko tehdä.

Kokeile ja vie autosi takuukorjaukseen teboilille, ja yritä hoitaa asia sieltä kautta :)

• ajattelenko??
        sinä raukka kirjoitti:

että se lasipalatsi missä autosi takuukorjaukset nyt tehdään, tekisi niitä myös siinä tapauksessa että autot myytäisiin muualta? Ei autojen takuukorjauksia mikään liike oikeasti halua tehdä. Ne ovat vain pakollisia jos meinaa myydä autoa. Niistä saatava kate on huonoin mahdollinen, ja niistä luopuisi varmasti jokainen autokorjaamo ellei niitä olisi pakko tehdä.

Kokeile ja vie autosi takuukorjaukseen teboilille, ja yritä hoitaa asia sieltä kautta :)

Olet oikeassa, takuukorjaukset ei ole hyvä bisnes. Mutta siitä ei voi syyttää auton ostajaa eikä käyttäjää. Takuukorjausten korvaus on tehtaan ja maahantuojan/ korjaamon välinen asia. Ei se kuulu millään lailla auton käyttäjälle.

• idea..

Siinä jäisi pois kaikki muhkeat kulut mitkä tulee autoliikkeen ylläpidosta. Paljonkohan se hinta alenisi...ainakin se 10% ? Toivottavasti siitä tulisi joskus totta.

• x-car

Niin se palvelu maksaa. Vai meinasitko että joku autoliike tekee työtään sulle ilmaiseksi?

Pelastus-armeija löytyy jostain muualta...

Vai jos olet töissä, voinko tulla tinkimään jonkun tuotteen hintaa niin että vähennät omaa palkkaasi?

Mistä vitusta näitä pönttöjä sikiää?

Tiedän. Katkeruuden pöntöstä. Mahoton aukko.

• palvelua
        x-car kirjoitti:

Niin se palvelu maksaa. Vai meinasitko että joku autoliike tekee työtään sulle ilmaiseksi?

Vai jos olet töissä, voinko tulla tinkimään jonkun tuotteen hintaa niin että vähennät omaa palkkaasi?

Mikä palvelu se on jos katsoo taulukosta välirahan ja valehtelee kaiken mitä mieleen tulee. Niin ja vaikuttaa siltä että sinulla ei ole kaikki kotona joten hae ne pillerit äkkiä ennen kuin kokonaan sekoat!

• palvelua, mutta
        palvelua kirjoitti:

Mikä palvelu se on jos katsoo taulukosta välirahan ja valehtelee kaiken mitä mieleen tulee. Niin ja vaikuttaa siltä että sinulla ei ole kaikki kotona joten hae ne pillerit äkkiä ennen kuin kokonaan sekoat!

osaatko hoitaa itse autojen tullauksen, siirrot kotiisi, rekisteröinnit, vakuutukset,mahdolliset bonussiirrot,ja sitten tietysti tarkastuksen jos ei autotehtaalla ihan kaikki olekaan mennyt putkeen. Taisi tulla aika kallis kierros tehdä ihan itse. Niin ja sitten varustelut ja olisi se kiva jos auto olisi vielä puhdaskin. Saat...na taas tuli lisää kuluja. Voi vit.....u kun olisi joku kun hoitaisi nämä halvemmalla.............. Ai niin sehän voisi olla se runkku automyyjä.

• luigi
        x-car kirjoitti:

Se on tuo x-car varmaan joku riisipussikauppias kun noin jyrkästi hyökkää aliottajan ehdotusta vastaan,siinä on nimittäin järkeä.

1.Uusia autoja ei tarvitse koeajaa ne on tehtaalla moneen kertaan testattuja ennenkuin tulevat myyntiin.

2.Keskieurooppalaiset autolehdet tekevät puolueettomia testejä uusista ja käytössä olevista malleista.

3.MM-ralli on osoittanut viime vuosina mitkä automerkit kestävät kovaa käyttöä.

• Maailmaa nähnyt
        palvelua, mutta kirjoitti:

osaatko hoitaa itse autojen tullauksen, siirrot kotiisi, rekisteröinnit, vakuutukset,mahdolliset bonussiirrot,ja sitten tietysti tarkastuksen jos ei autotehtaalla ihan kaikki olekaan mennyt putkeen. Taisi tulla aika kallis kierros tehdä ihan itse. Niin ja sitten varustelut ja olisi se kiva jos auto olisi vielä puhdaskin. Saat...na taas tuli lisää kuluja. Voi vit.....u kun olisi joku kun hoitaisi nämä halvemmalla.............. Ai niin sehän voisi olla se runkku automyyjä.

Kovin vähän tunnet todellista maailmaa.

1. Auton tullaus

Vain EU:n ulkopuolelta tulevat autot tullataan. Niitä on nykyisin markkinoilla myytävistä autoista kovin pieni osa, kun valta osa ns. japanilaisistakin autoista on valmistettu EU:ssa.

2. Auton siirto kotiin

Ei se nykyinenkään autoliike autoa kotiin tavallisesti tuo...

Autojen, kuten maailmassa liikkuvien muidenkin miljoonien tavaroiden kuljetuksen hoitaa yleensä kansaiväliset kuljetusliikkeet. Ja yleensä kaupankäynnissä, jopa yritysten välillä, myyjä toimittaa ostohintaan kuuluvana tuotteen rahdin. Ostaen sen tietysti sopimuskuljettajaltaan. Eipä ole juuri maailmassa tavaraa, jota ei voisi ostaan hyvinkin edullisin ehdoin ostajalle rahdattuna.

3. Rekisteröinti

Maailman yksikertaisin asia. Jos sen joku kokee vaikeaksi, auton vuosikatsastus on varmasti täysin ylivoimainen asia.

Voi hoitaa yhtä hyvin oman vakuutusyhtiön kautta, eli ei tarvitse edes katsastuskonttorilla käydä.

4. Vakuutukset ja bonusten siirrot

No huh huh! Siinäpä vasta paha homma. Yksi puhelu tai netin kautta.

Jos tämän kokee vaikeaksi, ei varmasti sellaiselta yksilöltä onnistu itse ainakaan laskun maksu netin kautta ja joku muu yhtä eksoottinen manooveri.

5. Tarkastus

Mikä ihmeen tarkastus?

Kyllä se auton laadunvalvonta tapahtuu siellä autotehtaalla. Autotuotanton on laadun tuottajana valovuoden edelle autoliikkeitä.

Autoliike ei todellakaan tehtaan tekelettä ala tarkistamaan, eikä yhtäkään autoliikkeen työntekijää kelpuutettaisi autotehtaan laadunvarmistustehtäviin.

6. Varustelu

Jaa talvirenkaat, lohkolämmitin tai vetokoukku.

Näihin löytyy ihan alan erikoisliikkeitä, joilla on jopa ammattitaitoa ja valikoimaa toisin kuin autoliikkeillä.

Niitä samoja erikoisliikkeitä autoliikkeetkin hyvin usein käyttävät, ainakin jos on jostain vähänkin vaativammasta asiasta kysymys. Erikoisliikkeen hinta vain kerotaan kertoimellan 1,5 - 2.

7. Puhdas auto

Olen hankkinut mitä moninaisempia tuotteita niin Suomesta kuin ulkomailta, yksityishenkilönä ja työnantajan laskuun. Aina ostajalle toimitettuna.

Kukaan toimittaja ei ole koskaan edes yrittänyt tarjota sellaista toimitusehtoa, että tuote olisi perille toimitettaessa muussa kuin virheettömässä kunnossa.

Ei ne autoliikkeet niitä autoja itse pese ennen asiakkaalle toimittamista, vaan sen tekee joku muu, yleensä koko kuljetuksesta vastaava toimija. Vain typerä tekisi sellaisia kauppoja, että tuote toimitettaisiin sellaisessa kunnossa, että se on toimituksen jäljiltä epäkurantti...

• OLET IDIOOTTI
        Maailmaa nähnyt kirjoitti:

1. Auton tullaus

Vain EU:n ulkopuolelta tulevat autot tullataan. Niitä on nykyisin markkinoilla myytävistä autoista kovin pieni osa, kun valta osa ns. japanilaisistakin autoista on valmistettu EU:ssa.

2. Auton siirto kotiin

Autojen, kuten maailmassa liikkuvien muidenkin miljoonien tavaroiden kuljetuksen hoitaa yleensä kansaiväliset kuljetusliikkeet. Ja yleensä kaupankäynnissä, jopa yritysten välillä, myyjä toimittaa ostohintaan kuuluvana tuotteen rahdin. Ostaen sen tietysti sopimuskuljettajaltaan. Eipä ole juuri maailmassa tavaraa, jota ei voisi ostaan hyvinkin edullisin ehdoin ostajalle rahdattuna.

3. Rekisteröinti

Maailman yksikertaisin asia. Jos sen joku kokee vaikeaksi, auton vuosikatsastus on varmasti täysin ylivoimainen asia.

Voi hoitaa yhtä hyvin oman vakuutusyhtiön kautta, eli ei tarvitse edes katsastuskonttorilla käydä.

Jos tämän kokee vaikeaksi, ei varmasti sellaiselta yksilöltä onnistu itse ainakaan laskun maksu netin kautta ja joku muu yhtä eksoottinen manooveri.

5. Tarkastus

Mikä ihmeen tarkastus?

Kyllä se auton laadunvalvonta tapahtuu siellä autotehtaalla. Autotuotanton on laadun tuottajana valovuoden edelle autoliikkeitä.

Autoliike ei todellakaan tehtaan tekelettä ala tarkistamaan, eikä yhtäkään autoliikkeen työntekijää kelpuutettaisi autotehtaan laadunvarmistustehtäviin.

6. Varustelu

Näihin löytyy ihan alan erikoisliikkeitä, joilla on jopa ammattitaitoa ja valikoimaa toisin kuin autoliikkeillä.

Niitä samoja erikoisliikkeitä autoliikkeetkin hyvin usein käyttävät, ainakin jos on jostain vähänkin vaativammasta asiasta kysymys. Erikoisliikkeen hinta vain kerotaan kertoimellan 1,5 - 2.

7. Puhdas auto

Olen hankkinut mitä moninaisempia tuotteita niin Suomesta kuin ulkomailta, yksityishenkilönä ja työnantajan laskuun. Aina ostajalle toimitettuna.

Kukaan toimittaja ei ole koskaan edes yrittänyt tarjota sellaista toimitusehtoa, että tuote olisi perille toimitettaessa muussa kuin virheettömässä kunnossa.

Ei ne autoliikkeet niitä autoja itse pese ennen asiakkaalle toimittamista, vaan sen tekee joku muu, yleensä koko kuljetuksesta vastaava toimija. Vain typerä tekisi sellaisia kauppoja, että tuote toimitettaisiin sellaisessa kunnossa, että se on toimituksen jäljiltä epäkurantti...

VAI EI SUN TARVI TULLISSA KÄYDÄ KUN HOIDAT AUTOASI KILPIIN ??? HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA

MÄKINENKÖ SEN SUN KOTTURAN REKALLA PIHAAN TIPUTTAISI. OLE MUUTEN KOTONA, SE PITÄÄ TARKISTAA ETTEI OLE KULJETUSVAURIOITA !!!! NIMITTÄIN JOS KUSKIN PÄÄSTÄÄ MENEMÄÄN, LOMMIT MENEE OMAAN PIIKKIIN

• tyhmä, että

1. Auton tullaus

2. Auton siirto kotiin

3. Rekisteröinti

5. Tarkastus

Mikä ihmeen tarkastus?

6. Varustelu

7. Puhdas auto

en edes viitsi kommentoida älyttömyyksiäsi.

• onko joku
        luigi kirjoitti:

Se on tuo x-car varmaan joku riisipussikauppias kun noin jyrkästi hyökkää aliottajan ehdotusta vastaan,siinä on nimittäin järkeä.

1.Uusia autoja ei tarvitse koeajaa ne on tehtaalla moneen kertaan testattuja ennenkuin tulevat myyntiin.

2.Keskieurooppalaiset autolehdet tekevät puolueettomia testejä uusista ja käytössä olevista malleista.

3.MM-ralli on osoittanut viime vuosina mitkä automerkit kestävät kovaa käyttöä.

tosiaankin näin tyhmä.

• Luigi on
        onko joku kirjoitti:

tosiaankin näin tyhmä.

just niin tyhmä kuin antaa täällä ymmärtääkin olevansa. Koulukiusattu amispelle joka laukoo puskan takaa syvällisiä mielipiteitään.

• luigi
        Luigi on kirjoitti:

just niin tyhmä kuin antaa täällä ymmärtääkin olevansa. Koulukiusattu amispelle joka laukoo puskan takaa syvällisiä mielipiteitään.

Ei tosiasioille mitään mahda,kyllä rallimaailma on vuosia osoittanut mistä oikeat automerkit tulee.Joskus Sainzin aikoihin muovitojo pärjäili kun muut olivat vetäytyneet voittamattomina.

• on ihan
        luigi kirjoitti:

Ei tosiasioille mitään mahda,kyllä rallimaailma on vuosia osoittanut mistä oikeat automerkit tulee.Joskus Sainzin aikoihin muovitojo pärjäili kun muut olivat vetäytyneet voittamattomina.

kuutamolla. tietty se hyvä puoli että harva viisivuotias osaa kirjoittaa.

• Viki!
        OLET IDIOOTTI kirjoitti:

VAI EI SUN TARVI TULLISSA KÄYDÄ KUN HOIDAT AUTOASI KILPIIN ??? HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA

MÄKINENKÖ SEN SUN KOTTURAN REKALLA PIHAAN TIPUTTAISI. OLE MUUTEN KOTONA, SE PITÄÄ TARKISTAA ETTEI OLE KULJETUSVAURIOITA !!!! NIMITTÄIN JOS KUSKIN PÄÄSTÄÄ MENEMÄÄN, LOMMIT MENEE OMAAN PIIKKIIN

Lainaus:

"OLE MUUTEN KOTONA, SE PITÄÄ TARKISTAA ETTEI OLE KULJETUSVAURIOITA"

Viki:

Jaa että autoliikkestä voit noutaa auton tarkastamatta sitä?

Jos sitten kotipihalla löydätkin siitä lommon, autoliikekö sen korjauksenko maksaa?

Kyllä se vahingonvastuu siinäkin tapauksessa siirtyy ostajalle sillä hetkellä, kun se ostajalle on annettu. Jos et ole vauriota huomannut autoa luovutuksen aikanan tarkastaessa, niin voi voi vaan...

• näet, vaiko

1. Auton tullaus

2. Auton siirto kotiin

3. Rekisteröinti

5. Tarkastus

Mikä ihmeen tarkastus?

6. Varustelu

7. Puhdas auto

muuten sekaisin.
        1. Kaikki rekisteröitävät autot tullataan.
        2.Yksittäinen kuljetuksen ostaja maksaa kovemman hinnan. Mahtuuhan rekka tontillesi?
        3.Luulet saavasi rekisteröinnin yhdestä paikasta kuntoon kerralla. Auton maksu, väliaikainen rek.ote, rek.ote. Ota makuupussi mukaan, voipi mennä pari päivää.......
        4.Merkkikaskon hyödytkö tilaat samalla, vai otatko vaan tavallisen vakuutuksen.
        5. Muista auton tarkasteuksessa myös mitata nesteiden vesipitoisuus ja pakkaskestävyys. Ja jos joku laite ei toimikkaan niin kannattaa tutkia joka nappula erikseen. (mahtaako rekkakuski jaksaa odotella sitä puuhasteluasi ja ei ainakaan neuvo jos et jotain ymmärrä)
        6. Siirtelet varmaan autoa koukku,- lämmitin, rengas, ym. firmojen välillä jouhevasti ja edullisesti.
        7. Mikähän pesufirma seuraa autoasi ja odottaa että se on valmis pestäväksi. toivottavasti vesihana on lähellä.

AVAA NYT SE ULKO-OVI JA SAMMUTA SE TIETOKONE.

• Viki!
        näet, vaiko kirjoitti:

muuten sekaisin.
        1. Kaikki rekisteröitävät autot tullataan.
        2.Yksittäinen kuljetuksen ostaja maksaa kovemman hinnan. Mahtuuhan rekka tontillesi?
        3.Luulet saavasi rekisteröinnin yhdestä paikasta kuntoon kerralla. Auton maksu, väliaikainen rek.ote, rek.ote. Ota makuupussi mukaan, voipi mennä pari päivää.......
        4.Merkkikaskon hyödytkö tilaat samalla, vai otatko vaan tavallisen vakuutuksen.
        5. Muista auton tarkasteuksessa myös mitata nesteiden vesipitoisuus ja pakkaskestävyys. Ja jos joku laite ei toimikkaan niin kannattaa tutkia joka nappula erikseen. (mahtaako rekkakuski jaksaa odotella sitä puuhasteluasi ja ei ainakaan neuvo jos et jotain ymmärrä)
        6. Siirtelet varmaan autoa koukku,- lämmitin, rengas, ym. firmojen välillä jouhevasti ja edullisesti.
        7. Mikähän pesufirma seuraa autoasi ja odottaa että se on valmis pestäväksi. toivottavasti vesihana on lähellä.

AVAA NYT SE ULKO-OVI JA SAMMUTA SE TIETOKONE.

Pakko kommentoida aloittajien puolesta.

Kyse oli siitä, voisiko uusia autoja myydä myös netin kautta. Eräät olivat sitä mieltä, että se on mahdottomuus, koska sellaista meillä ei ole koskaan ennenkään ollut.

Itse asiassa uusien autojen nettikauppaa on käyty muualla Euroopassa jo useita vuosia. Se ei eroa minkään muun kestokulutushyödykkeen nettikaupasta. Myyjä toimittaa tuotteen suoraan asiakkaalle sen sijaan, että se toimitettaisin perinteiseen autoliikkeeseen, josta asiakaan on se noudettava.

Kuten kaikessa muussakin nettikaupassa, myyjä vastaa tuotteen kuljetuksesta asiakkaalle. Myyjä ostaa kuljetuspalveluita laajoilla sopimuksilla ja siksi erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Jos et tunne jo muualla Euroopassa toimivaa uusien autojen nettikauppaa, ehkä suuret, koko EU:n sisällä toimivat renkaiden nettikaupat ovat tutumpia. Niidenkin kuljetushinnat esim. Sakasta vaikkapa suomalaisen asiakkaan kotiovelle ovat erittäin edullisia, koska ne ovat kuljetuspalveluiden tukkuostajia.

Ja tosiaankin tuo tullaus. Suomi on liittynyt EU:hun jo toistakymmentä vuotta sitten, eikä sen jälkeen EU:n sisämarkkinoilta tulevia tuotteita (edes niitä uusia autoja) ole tullattu. Se kun on koko vapaakauppa-alueen idea...

• autoalan todellisuutta?

1. Auton tullaus

2. Auton siirto kotiin

3. Rekisteröinti

5. Tarkastus

Mikä ihmeen tarkastus?

6. Varustelu

7. Puhdas auto

Kertaan Sinulle mahdollisimman lyhyesti tänään luovutetun uuden auton vaiheet maahantuontisatamasta jälleenmyyjäliikkeeseen:

-asiakas tilasi auton (työsuhdeauto) 1 vko sitten
        -auto saapui toissapäivänä jälleenmyyjäliikkeeseen (ei, se ei saapunut lentokoneella tehtaalta muovipussissa vaan ihan arkisesti kuljetusrekalla kuten kaikki autot)
        -keli oli loskainen/rapainen, niin oli autokin
        -kun auto oli varusteltu (niiden mainitsemiesi varusteiden lisäksi vetokoukku,peruutustutka,ikkunatummennukset,webasto,DVD-laitteisto yms. "pientä kivaa") säädettiin vielä tehtaan laadunvalvonnan jäljiltä kaksi ovea ja takaluukku. Ja ei, auto ei ole mikään bugabuga-maan tuote vaan ihan ehta "Premium"
        -tämän jälkeen auto vietiin pesuun (ei, kuljetusliike ei tullut pesemään autoa, eipä kyllä tullut kysyttyäkään...)
        -pesussa (kyllä, ihan autoliikkeeseen palkkasuhteessa olevat henkilöt tämän tekevät) pestiin myös auton päällä sekä moottoritilassa oleva, tehtaalla ruiskutettu suojavaha (ei, se ei lähde fairylla ja tiskiharjalla)
        -tämän jälkeen huomattiin kuljetuksessa syntyneet pari hiusnaarmua (muistathan että auto tuli ihan ihmisten kuljettamana rekalla eikä siinä muovipussissa, tästä oli alussa puhetta)
        -naarmut kiillotettiin koneellisesti, ja kiitos ammattitaitoisten tekijöiden auto on virheetön
        -auto luovutettiin asiakkaalle, joka oli todella tyytyväinen että oli saanut työsuhdeauton ottaessaan vielä annettua vanhan, itse omistamansa auton vaihdossa

Joskus todellinen elämä on todellakin tarua ihmeellisempää.

P.S. Tämä tarina vain siksi etteivät kaikki usko absoluuttisena totuutena sitä mitä asiasta tietämätön kirjoittaa. Ja vielä pyyntö niille, joilla ei tähän viestiin ole muuta vastattavaa kuin "autokauppiasperkelehuijariseliseli": älkää uhratko aikaanne ja vaivaanne.

• Kriittinen lukija
        autoalan todellisuutta? kirjoitti:

Kertaan Sinulle mahdollisimman lyhyesti tänään luovutetun uuden auton vaiheet maahantuontisatamasta jälleenmyyjäliikkeeseen:

-auto saapui toissapäivänä jälleenmyyjäliikkeeseen (ei, se ei saapunut lentokoneella tehtaalta muovipussissa vaan ihan arkisesti kuljetusrekalla kuten kaikki autot)
        -kun auto oli varusteltu (niiden mainitsemiesi varusteiden lisäksi vetokoukku,peruutustutka,ikkunatummennukset,webasto,DVD-laitteisto yms. "pientä kivaa") säädettiin vielä tehtaan laadunvalvonnan jäljiltä kaksi ovea ja takaluukku. Ja ei, auto ei ole mikään bugabuga-maan tuote vaan ihan ehta "Premium"
        -tämän jälkeen auto vietiin pesuun (ei, kuljetusliike ei tullut pesemään autoa, eipä kyllä tullut kysyttyäkään...)
        -pesussa (kyllä, ihan autoliikkeeseen palkkasuhteessa olevat henkilöt tämän tekevät) pestiin myös auton päällä sekä moottoritilassa oleva, tehtaalla ruiskutettu suojavaha (ei, se ei lähde fairylla ja tiskiharjalla)
        -tämän jälkeen huomattiin kuljetuksessa syntyneet pari hiusnaarmua (muistathan että auto tuli ihan ihmisten kuljettamana rekalla eikä siinä muovipussissa, tästä oli alussa puhetta)
        -naarmut kiillotettiin koneellisesti, ja kiitos ammattitaitoisten tekijöiden auto on virheetön
        -auto luovutettiin asiakkaalle, joka oli todella tyytyväinen että oli saanut työsuhdeauton ottaessaan vielä annettua vanhan, itse omistamansa auton vaihdossa

P.S. Tämä tarina vain siksi etteivät kaikki usko absoluuttisena totuutena sitä mitä asiasta tietämätön kirjoittaa. Ja vielä pyyntö niille, joilla ei tähän viestiin ole muuta vastattavaa kuin "autokauppiasperkelehuijariseliseli": älkää uhratko aikaanne ja vaivaanne.

Tuntuu oleva tarua ihmeellisempää.

Joku tilaa premiumauton, mutta ikkunatummennukset tyttylöidään kalvoja jälkikäteen liimaamalla.

Eikä edes peruutustutkaa saa tehdaslisävarusteena; mikäkään premium-malli mahtaa olla tällainen?

Kaikkein ihmeellisintä on kuitenkin se, että kaikenlaista sen auton kanssa on puuhailtu ennen sen luovutusta, mutta kuitenkin autoa ei rekisteröity ennen asiakkaalle luovuttamista...

• Viki!
        autoalan todellisuutta? kirjoitti:

Nyt ilmeisesti kerrot siitä, millaisella sopimuksella kaksi elinkeinonharjoittajaa (tässä tapauksessa autoliike ja maahatuoja/autotehdas) ovat kahdevälistä kauppaansa tehneet.

Sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä autojen kuluttajakaupan kanssa.

Yritykset voivat ostaa auton toiselta yrityseltä vaikka kuinka keskeneräisenä ja rakennella sen sitten itse valmiiksi kuluttajakauppaa varten, eikä se edes kiinnosta kuluttajaa.

Euroopassa jo pitkään toimineissa uusien autojen nettikaupassa kyse on autojen kuluttajakaupasta, eikä siellä tietenkään toimiteta autoja asiakkaalle moottoritilat autotehtaan jäljiltä suojavahassa tai muuten "keskeneräisenä".

On tietysti selvää, että luettelemiasi toimenpiteitä varten ei perinteisiä autoliikkeitä tarvita. Ostopalveluinahan niitä Suomessakin usein hankkivat. Aivan kuten vaihtoon tulevien autojen myyntikunnostuksekin.

Ilmeisesti tämä alkuperäinen aihe, uusien autojen nettikaupan tulo on se, mikä perinteisissä autokaupoissa koetaan pelottavana. Mielestäni tällaista väistämätötä kehitystä ei pitäisi pelätä, vaan siihen pitäisi vastata ottamalla se mahdollisuudeksi.

Uusien autojen nettimmynti on Euroopassa jo käytännössä testattu hyvällä menestyksellä ja sen suosion kasvu on huimaa viimeisten tutkimusten mukaan. Seitsemän vuotta sitten, vuonna 2001, vain kaksi prosenttia kuluttajista oli valmis ostamaan auton verkosta. Nyt luku on jo kaksikymmentä.

http://www.taloussanomat.fi/markkinointi/2008/02/07/Autojen nettikauppa imaisee vilkkaasti ostajia/20083795/110

• Usko13301

Ajatusleikkinä tuohon voisi lisätä vaihtoauton tarkastuksen.
      Ammattilaisen tekemä tarkastus joka pitäisi sisällään kuntotarkastuksen, kysynnän markkinoilla ja hinnat(autoliikkeen ja yksityisen tavoite hinta).
      Autoliike lunastaa kaupan yhteydessä vaihtoauton jos päästään sopimukseen hinnasta mikä on yleensä alhaisempi kuin Yth.
      Ja jos asiakas ostaa auton kuukauden sisäään jostain liikkeestä joka toimii samassa konseptissa tarkastusmaksun (vaikkapa 50-100 euroa) "hoitaa" autoliike.
      Uusia autoja voitais myydä vaikkka Prismoissa ja Lidleissä pikkukopeissa ja jokainen vaihtoautonsa tarkastuttanut olisi tosissaan liikkeellä oleva potentiaalinen ostaja. Ostaja voisi helpommin ymmärtää saamansa tarjouksen kannattavuuden.
      PS. Tämä oli vain päiväuni...

• sisään tulevan auton ?

saatanan tollot, teitä tyhmempiä ei olekkaan.

• Nimetön

Tuollainen nettikauppa tulee jossain vaiheessa myös Suomeen. Eli joskus tullaan autoja myymään suoraan netissä ilman varsinaista autolikettä. Onhan toki nytkin mahdollista ostaa uusi auto käymättä liikkeessä, mutta välilliset kustamnnnukset ovat silloin olemassa. kaikki eivät tosiaan näe tarvetta koeajoon ja jotkut myyvät itse oman vaihdokkinsa jne. Oleellista on saako auton silloin halvemmalla. Ei ole mikään ongelma hoitaa logistiikkaa, se on ketjussa helpointa.

Mutta miksi tämä avaus? Halusin keskustelua senkin tähden, että autoliikkeet ovat tälläkin palstalla jatkuvan arvostelun kohteena, ikäänkuin ne eivät tekisi mitään oikein. Kuitenkin moni asia hoidetaan niin että kuluttajan ei tarvitse muuta kun kävellä liikkeeseen ja sanoa maagiset sanat: Otan ton!!. Paljon on työtä tehty ennnenkuin uusi auto on liikkeeseen saapunut.

Miksi sitten myydä itse vanha auto. Kuinka moni täälläkin on moittinut liikkeiden hyvityshintoja ja kuinka moni on kironnut pyyntihintoja. Mihin tarvitsemme välikäsiä?
      Vastaan itse. Liikkeet kunnostavat, pesevät, katsastavat , huoltavat vanhoja autojamme. Monet antavat niille jopa takuun. Niitä voi tutkailla sisätiloissa, koeajaa ennen ostopäätöstä, voi viedä puolueettomalle autotohtorille jne. Väittäisin että 90% Suomalaisista merkkiliikkeissä toiminta kestää vertailun mihin tahansa muuhun bisnekseen. Kannattaa aina muistaa että osa liikkeissä myytävistä autoista on KÄYTETTYJÄ ei uusia.

Osa keskusteluun osallistujista on oivaltanut mistä on ollut kysymys osa ei.

• x-car

Ilman koeajoa?

Ainoastaan ne joille malli tuttu entuudestaan.

Tai sitten joku täysi pösilö.

Autoliikkeet tekee työtään ja tottakai se palvelu maksaa. Vai onko huijausta saada työstään palkka?

Vittuilut ja huijari-leiman saa kaupan päälle...

• Merkkiuskollinen
        x-car kirjoitti:

Ilman koeajoa?

Autoliikkeet tekee työtään ja tottakai se palvelu maksaa. Vai onko huijausta saada työstään palkka?

Merkki- ja malliuskollinen voisi hyvinkin ostaa, varsinkin jos vaihtaa uuteen suhteellisen tiheään. Pari kolme vuotta pysyy japseissakin malli samana eikä se siitä juuri kummemmaksi muutu seuraavassa versiossa. Kyllä edellisen mallin omistaja tuntee olonsa tutuksi uudessakin, ja uskaltaa hyvin ostaa koeajamattakin.

• ...j
        x-car kirjoitti:

Ilman koeajoa?

Voitko kuvitella että joku käy tutustumassa vaikkapa TomTom -navigaattoriin Gigantissa ja sen jälkeen etsii hintavertailulla mistä kyseisen laitteen saa tilattua halvimmalla mahdollisella hinnalla ???

Jos TomTomin, digiboxin ynm voi testata jälleenmyynti liikkessä ja mieleisensä löydettyä tilata sieltä mistä sen halvimmalla saa, niin miksi autoihin ei voi soveltaa samaa metoodia???

Keski-Euroopassa tämä malli on todella suosittu.

VW -sai EU:lta pirunmoisen sakot kun rajoitti Italialaisia jälleenmyyjiään myymästä autojaan Saksaan rekisteröitäviksi.

HALOO PÖNTTÖ!!!

Tutustu autokauppaan vähän Keski-Pohjanmaan sisäsiittoisia markkinoita laajemmin, ennen kuin alat tänne Suoli 24 -saitille huutelemaan.

• moinen ...
        ...j kirjoitti:

Voitko kuvitella että joku käy tutustumassa vaikkapa TomTom -navigaattoriin Gigantissa ja sen jälkeen etsii hintavertailulla mistä kyseisen laitteen saa tilattua halvimmalla mahdollisella hinnalla ???

Jos TomTomin, digiboxin ynm voi testata jälleenmyynti liikkessä ja mieleisensä löydettyä tilata sieltä mistä sen halvimmalla saa, niin miksi autoihin ei voi soveltaa samaa metoodia???

VW -sai EU:lta pirunmoisen sakot kun rajoitti Italialaisia jälleenmyyjiään myymästä autojaan Saksaan rekisteröitäviksi.

HALOO PÖNTTÖ!!!

Tutustu autokauppaan vähän Keski-Pohjanmaan sisäsiittoisia markkinoita laajemmin, ennen kuin alat tänne Suoli 24 -saitille huutelemaan.

Eli moinen malli pelaa jonkun vuoden, mutta jossain vaiheessa tulee stoppi. Jos ne kaupat, joissa tuotteisiin voi tutustua toimivat vain kokeilupaikkoina, mutta myynti ei vedä, lyödään lappu luukulle.
        Luin joku vuosi sitten jutun suuresta kirjakaupasta Kaliforniassa, jossa huomattiin asiakasmäärien kasvaneen, mutta myynnin vähenneen. Asiakkaat kävivät tutustumassa monipuoliseen valikoimaan, mutta tilasivat kirjat Amazonista. Ja kaupan sulkiessa valitus oli melkoinen.

Oliskohan sen takia Sonykin perustanut omia "Sony Center" liikkeitä ja varautunut tulevaan. Tuotteisiin voi tutustua valmistajan esittelyliikkeissä ja tilata sieltä mistä halvimmalla saa. Vaikea sanoa.

Se Italian juttu johtui siitä, että VW myi sinne (kuten Suomeenkin) autoja halvemmalla. Myytiin nitä autoja Suomestakin, mutta vesistöesteen vuoksi vähemmän.

• päästähän
        ...j kirjoitti:

HALOO PÖNTTÖ!!!

liike jossa käydään kokeilemassa tuotteita perii kokeilumaksun. Sieltä ostava saanee kokeilumaksun hinnan takaisin jos ostaa tuotteen sieltä.

• K-Kuluttaja

Lainaus nimimerkiltä Nimetön:

"Väittäisin että 90% Suomalaisista merkkiliikkeissä toiminta kestää vertailun mihin tahansa muuhun bisnekseen."

K-Kuluttaja:

Jos vertailuksi otetaan liiketoiminnan kannattavuus yritysten kannalta, on autokauppa monilla mittareilla mitattuna Suomessa huomattavasti keskimääräistä parempaa bisnestä.

Se nyt ei ole tietysti sen maksumiehen, eli kuluttajan kannalta mikään mieltä ylentävä asia.

Kuluttajan vinkkelistä katsottuna autokauppa on parasta A-ryhmää eräällä toisella mittarilla mitattuna.

Se kun työllistää vuodesta toiseen eniten kuluttajaviranomaisia...

• ajattelija????
        K-Kuluttaja kirjoitti:

Lainaus nimimerkiltä Nimetön:

"Väittäisin että 90% Suomalaisista merkkiliikkeissä toiminta kestää vertailun mihin tahansa muuhun bisnekseen."

K-Kuluttaja:

Jos vertailuksi otetaan liiketoiminnan kannattavuus yritysten kannalta, on autokauppa monilla mittareilla mitattuna Suomessa huomattavasti keskimääräistä parempaa bisnestä.

Se nyt ei ole tietysti sen maksumiehen, eli kuluttajan kannalta mikään mieltä ylentävä asia.

Kuluttajan vinkkelistä katsottuna autokauppa on parasta A-ryhmää eräällä toisella mittarilla mitattuna.

Se kun työllistää vuodesta toiseen eniten kuluttajaviranomaisia...

Jos vertailee esim Talouselämä 500 suurinta listalta yrityksien tilinpäätöksiä, niin voi helposti todeta, että autokauppa ei ole kovinkaan kannattavaa. Maahantuonti sensijaan sitä voi olla, mutta kun niitä voi olla vaikea erotella koska maahantuojat eivät erikseen ilmoita vähittäismyynnin tulosta. Jos netto voitto proentti liikkuu luokassa 1-4% voidaan kai olla samaa mieltä, että kovin hyvää bisnestä automyynti ei ole.

Mitä taas tulee kulsu juttuihin, on totta että autokauppa työllistää liikaa kulsua, muuta ei autokauppiaat sinne valituksia tee vaan auton ostajat. eli auton ostajat työllistävät kuluttajavalitus lautakuntia.

tämä on tietenkin saivartelua. Yllättävän usein valitus on kuitenkin aiheeton eli liike saa vapauttavan päätöksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1572
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26