Suussa on nastahammas ja pitäisivaihtaa se, Ihmetyttää että miten sen oikein saa pois, irrotetaan kun se on sementoitu siihen., hammas on juurihoidettu. ja siinä on posliinikruunu. ylähpuolen hammas. miten irrottaminen tapahtuu ja vaihto?
Nastahampaan
8
3566
Vastaukset
- hhoitsu
nkr pitäisi vaihtaa jos se on edelleen tukevasti kiinni? Joka tapauksessa hammaslääkäriltä löytyy välineet jolla "koputtaa" sementoitu hammas irti. Joskus voi käydä niin että juuri irroitettaessa vahingoittuu. Jos juuri on hyvä ja ehjä, ei uuden kruunun tekemiseen ole estettä. Jos vanha nkr on esteettisesti ruma voi riittää että pelkkä posliinipinta uusitaan.
- A.p.
ja mitenhän se posliinipinta uusitaan? Minulle sanottiin että vaihto kokonaan, erikoishammaslääkäri, proteetikko. Ehjä hammas on. Ei minun tarvitse selittää miksi haluan sen uusittavaksi, se kait on henkilökohtainen asia.
- aaaaaaaaaaaaaaa
A.p. kirjoitti:
ja mitenhän se posliinipinta uusitaan? Minulle sanottiin että vaihto kokonaan, erikoishammaslääkäri, proteetikko. Ehjä hammas on. Ei minun tarvitse selittää miksi haluan sen uusittavaksi, se kait on henkilökohtainen asia.
Posliinilaminaatilla sen ulkopinnan voi uusia, mutta olennaista toteutuksen kannalta on se mitä "uusinnalla" haetaan.
Hammaslääkärillesi kannattaa kertoa uusinnan syy, ettet joudu ojasta allikkoon.
Nämä sementoidut kruunut ovat tarkoitetut pysyviksi, eli muokattavuus, muunneltavuus ja uusinta on usein hyvin rajallista. - Ap.
aaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Posliinilaminaatilla sen ulkopinnan voi uusia, mutta olennaista toteutuksen kannalta on se mitä "uusinnalla" haetaan.
Hammaslääkärillesi kannattaa kertoa uusinnan syy, ettet joudu ojasta allikkoon.
Nämä sementoidut kruunut ovat tarkoitetut pysyviksi, eli muokattavuus, muunneltavuus ja uusinta on usein hyvin rajallista.Siis voiko kultaposliinikruunun päälle laittaa posliinilaminaatin? Hammas on ehjä, toistan ja kyllä proteetikko syyn tietää miksi teetän mutta kiinnostaa kovasti että onko siis vain ulkopinta vaihdettavissa posliinilaminaattiin ja tehdäänkö se kertaheitolla eli jos on "keraamiset" koneet, varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
En haluaisi vaihtaa kokonaan sillä sen kruunun laitto oli tuskallista ienrajan kohdalta. Korostan vielä että hammas on muuten terve, mutta juurihoidettu ja siten juuri heikempi kokonaan vaihtoa ajatellen. - aaaaaaaaaaaaaa
Ap. kirjoitti:
Siis voiko kultaposliinikruunun päälle laittaa posliinilaminaatin? Hammas on ehjä, toistan ja kyllä proteetikko syyn tietää miksi teetän mutta kiinnostaa kovasti että onko siis vain ulkopinta vaihdettavissa posliinilaminaattiin ja tehdäänkö se kertaheitolla eli jos on "keraamiset" koneet, varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
En haluaisi vaihtaa kokonaan sillä sen kruunun laitto oli tuskallista ienrajan kohdalta. Korostan vielä että hammas on muuten terve, mutta juurihoidettu ja siten juuri heikempi kokonaan vaihtoa ajatellen.Kyllä voi, Hml hioo kruunusta pois, laminaatille riittävän tilan, jäljentää sen ja n.viikon päästä kun laminaatti on valmis, Hml sementoi sen kiinni.
Ei ole ihan rutiinitoimenpide, mutta onnistuu vaihtelevalla menestyksellä. - A.p.
aaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:
Kyllä voi, Hml hioo kruunusta pois, laminaatille riittävän tilan, jäljentää sen ja n.viikon päästä kun laminaatti on valmis, Hml sementoi sen kiinni.
Ei ole ihan rutiinitoimenpide, mutta onnistuu vaihtelevalla menestyksellä.Enpä tiennyt tällaista vaihtoehtoa olevankaan. Uskoisin että lopputulos on joka tapauksessa kiitettävä. Hienoa ettei tarvitse lähteä irrottamaan koko kruunuosaa. Toivottavasti vaan saa omien hampaiden näköisen, mulla aika "ohuet" hampaat, joten kait sitten voi hioa tarpeeksi kruunusta pois.
Olen todella tyytyväinen, ja tiedän erittäin kokeneen ja hyvän protetiikan erikoishammaslääkärin jolle aion vielä käydä näyttämässä hammasta. - mahdollista....
A.p. kirjoitti:
Enpä tiennyt tällaista vaihtoehtoa olevankaan. Uskoisin että lopputulos on joka tapauksessa kiitettävä. Hienoa ettei tarvitse lähteä irrottamaan koko kruunuosaa. Toivottavasti vaan saa omien hampaiden näköisen, mulla aika "ohuet" hampaat, joten kait sitten voi hioa tarpeeksi kruunusta pois.
Olen todella tyytyväinen, ja tiedän erittäin kokeneen ja hyvän protetiikan erikoishammaslääkärin jolle aion vielä käydä näyttämässä hammasta.Vanhasta kruunusta voidaan hioa pois vain ulkopinta, jos vikana on esim. huono väri (usein kyseessä vanha kruunu, jossa kellastunut muovifasadi). Ienrajakin saadaan nätiksi ulottamalla aavistus entisen rajakohdan yli, jolloin posliini asettuu omalle hampaanpinnalle eikä metalli tuo varjoa.
Jos halutaan uusia "koko" hammasosa, mutta säilyttää nasta, vanha kruunu voidaan hioa kauttaaltaan ja valmistaa näin syntyneen metallipilarin päälle uusi kruunu.
Molemmissa tapauksissa uuden hampaan posliinin tai keramian täytyy kuitenkin olla täysin peittävää (opaakkia), ettei kulta paista alta. Tämä verottaa hieman lopputulosta, mutta yleensä parannus on kuitenkin huomattava. Täydelliseen läpikuultavuuteen ei pääse kuin hampaanvärisellä pilarilla. Tosin zirkoniakruunutkin ovat läpikuultamattomia, ja erittäin luonnollisen näköisiä, eivät välttämättä vain sovi tilanteeseesi? Kysy lisätietoja hammaslääkäriltäsi.
- Anonyymi
Vanha nastahammas alkoi heilua. Hammaslääkäri totesi, ettei voida enää kiinnittää uudelleen, koska juuri niin on huonossa kunnossa. Olisiko pyydettävä vielä toisen hammaslääkärin lausunto? Minulla on kokemus, että terv.keskuslääkäri olisi poistanut hampaan, jota voitiin hoitaa kuorella. Hammas on edelleen kunnossa viiden vuoden jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1016931- 474606
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa542596Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän41949Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101018Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell911001Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j138994Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai241827Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30816Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?176736