Nastahampaan

uusiminen

Suussa on nastahammas ja pitäisivaihtaa se, Ihmetyttää että miten sen oikein saa pois, irrotetaan kun se on sementoitu siihen., hammas on juurihoidettu. ja siinä on posliinikruunu. ylähpuolen hammas. miten irrottaminen tapahtuu ja vaihto?

8

4654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhoitsu

      nkr pitäisi vaihtaa jos se on edelleen tukevasti kiinni? Joka tapauksessa hammaslääkäriltä löytyy välineet jolla "koputtaa" sementoitu hammas irti. Joskus voi käydä niin että juuri irroitettaessa vahingoittuu. Jos juuri on hyvä ja ehjä, ei uuden kruunun tekemiseen ole estettä. Jos vanha nkr on esteettisesti ruma voi riittää että pelkkä posliinipinta uusitaan.

      • A.p.

        ja mitenhän se posliinipinta uusitaan? Minulle sanottiin että vaihto kokonaan, erikoishammaslääkäri, proteetikko. Ehjä hammas on. Ei minun tarvitse selittää miksi haluan sen uusittavaksi, se kait on henkilökohtainen asia.


      • aaaaaaaaaaaaaaa
        A.p. kirjoitti:

        ja mitenhän se posliinipinta uusitaan? Minulle sanottiin että vaihto kokonaan, erikoishammaslääkäri, proteetikko. Ehjä hammas on. Ei minun tarvitse selittää miksi haluan sen uusittavaksi, se kait on henkilökohtainen asia.

        Posliinilaminaatilla sen ulkopinnan voi uusia, mutta olennaista toteutuksen kannalta on se mitä "uusinnalla" haetaan.
        Hammaslääkärillesi kannattaa kertoa uusinnan syy, ettet joudu ojasta allikkoon.

        Nämä sementoidut kruunut ovat tarkoitetut pysyviksi, eli muokattavuus, muunneltavuus ja uusinta on usein hyvin rajallista.


      • Ap.
        aaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Posliinilaminaatilla sen ulkopinnan voi uusia, mutta olennaista toteutuksen kannalta on se mitä "uusinnalla" haetaan.
        Hammaslääkärillesi kannattaa kertoa uusinnan syy, ettet joudu ojasta allikkoon.

        Nämä sementoidut kruunut ovat tarkoitetut pysyviksi, eli muokattavuus, muunneltavuus ja uusinta on usein hyvin rajallista.

        Siis voiko kultaposliinikruunun päälle laittaa posliinilaminaatin? Hammas on ehjä, toistan ja kyllä proteetikko syyn tietää miksi teetän mutta kiinnostaa kovasti että onko siis vain ulkopinta vaihdettavissa posliinilaminaattiin ja tehdäänkö se kertaheitolla eli jos on "keraamiset" koneet, varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
        En haluaisi vaihtaa kokonaan sillä sen kruunun laitto oli tuskallista ienrajan kohdalta. Korostan vielä että hammas on muuten terve, mutta juurihoidettu ja siten juuri heikempi kokonaan vaihtoa ajatellen.


      • aaaaaaaaaaaaaa
        Ap. kirjoitti:

        Siis voiko kultaposliinikruunun päälle laittaa posliinilaminaatin? Hammas on ehjä, toistan ja kyllä proteetikko syyn tietää miksi teetän mutta kiinnostaa kovasti että onko siis vain ulkopinta vaihdettavissa posliinilaminaattiin ja tehdäänkö se kertaheitolla eli jos on "keraamiset" koneet, varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
        En haluaisi vaihtaa kokonaan sillä sen kruunun laitto oli tuskallista ienrajan kohdalta. Korostan vielä että hammas on muuten terve, mutta juurihoidettu ja siten juuri heikempi kokonaan vaihtoa ajatellen.

        Kyllä voi, Hml hioo kruunusta pois, laminaatille riittävän tilan, jäljentää sen ja n.viikon päästä kun laminaatti on valmis, Hml sementoi sen kiinni.

        Ei ole ihan rutiinitoimenpide, mutta onnistuu vaihtelevalla menestyksellä.


      • A.p.
        aaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Kyllä voi, Hml hioo kruunusta pois, laminaatille riittävän tilan, jäljentää sen ja n.viikon päästä kun laminaatti on valmis, Hml sementoi sen kiinni.

        Ei ole ihan rutiinitoimenpide, mutta onnistuu vaihtelevalla menestyksellä.

        Enpä tiennyt tällaista vaihtoehtoa olevankaan. Uskoisin että lopputulos on joka tapauksessa kiitettävä. Hienoa ettei tarvitse lähteä irrottamaan koko kruunuosaa. Toivottavasti vaan saa omien hampaiden näköisen, mulla aika "ohuet" hampaat, joten kait sitten voi hioa tarpeeksi kruunusta pois.
        Olen todella tyytyväinen, ja tiedän erittäin kokeneen ja hyvän protetiikan erikoishammaslääkärin jolle aion vielä käydä näyttämässä hammasta.


      • mahdollista....
        A.p. kirjoitti:

        Enpä tiennyt tällaista vaihtoehtoa olevankaan. Uskoisin että lopputulos on joka tapauksessa kiitettävä. Hienoa ettei tarvitse lähteä irrottamaan koko kruunuosaa. Toivottavasti vaan saa omien hampaiden näköisen, mulla aika "ohuet" hampaat, joten kait sitten voi hioa tarpeeksi kruunusta pois.
        Olen todella tyytyväinen, ja tiedän erittäin kokeneen ja hyvän protetiikan erikoishammaslääkärin jolle aion vielä käydä näyttämässä hammasta.

        Vanhasta kruunusta voidaan hioa pois vain ulkopinta, jos vikana on esim. huono väri (usein kyseessä vanha kruunu, jossa kellastunut muovifasadi). Ienrajakin saadaan nätiksi ulottamalla aavistus entisen rajakohdan yli, jolloin posliini asettuu omalle hampaanpinnalle eikä metalli tuo varjoa.
        Jos halutaan uusia "koko" hammasosa, mutta säilyttää nasta, vanha kruunu voidaan hioa kauttaaltaan ja valmistaa näin syntyneen metallipilarin päälle uusi kruunu.

        Molemmissa tapauksissa uuden hampaan posliinin tai keramian täytyy kuitenkin olla täysin peittävää (opaakkia), ettei kulta paista alta. Tämä verottaa hieman lopputulosta, mutta yleensä parannus on kuitenkin huomattava. Täydelliseen läpikuultavuuteen ei pääse kuin hampaanvärisellä pilarilla. Tosin zirkoniakruunutkin ovat läpikuultamattomia, ja erittäin luonnollisen näköisiä, eivät välttämättä vain sovi tilanteeseesi? Kysy lisätietoja hammaslääkäriltäsi.


    • Anonyymi

      Vanha nastahammas alkoi heilua. Hammaslääkäri totesi, ettei voida enää kiinnittää uudelleen, koska juuri niin on huonossa kunnossa. Olisiko pyydettävä vielä toisen hammaslääkärin lausunto? Minulla on kokemus, että terv.keskuslääkäri olisi poistanut hampaan, jota voitiin hoitaa kuorella. Hammas on edelleen kunnossa viiden vuoden jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe