Hei!
Olemme seurustelleet poikaystäväni kanssa noin 3 vuotta. Asuimme yhdessä EU-maassa vuoden jonka jälkeen hän palasi omaan kotimaahansa ja minä suomeen. Olemme nyt matkustelleet puolin ja toisin. Nyt olemme keskustelleet avioliitosta ja mietimme mihin maahan aiomme asettua perustamaan perhettämme. Haluaisin tietä noista ns. lumeavioliitoista tai siis miten voimme todistaa että olemme yhdessä olleet monta vuotta? Minulla ei ole mitään laskuja enää tallella yhteisestä asunnostamme...Mutta kuvia on, kelpaisiko ne? Entäs viisumit toistemme kotimaihin? Entäs miten voiko yksityinen henkilö jotenkin "todistaa" meidän yhdessäoloa?
Kiitos paljon kaikki vinkit olisivat tärkeitä!
Naimisiin
6
1060
Vastaukset
- ei voi
ilman todistusta (paperia) avioliitosta. Yhdessä asuminen kun ei ole avioliitto. Siis juriidisesti, ette ole naimisissa, eikä hän voi saada suomen kansalaisuutta siihen vedoten (ainakaan vaimoni ei saanut).
- vaimo1985
hei!
Viestistäsi ei oikein käynyt selväksi oletteko harkinneet muuttoa yhdessä johonkin muuhun maahan kuin suomeen. Jos poikaystäväsi olisi valmis muuttamaan suomeen ja haluaisitte tänne perustaa perheen, se olisi kaikista helpoin ratkaisu (mikäli itse olet suomen kansalainen) asia toimii siten etää poikaystäväsi hakee ensin suomesta turvapaikkaa, tai mikäli tahdotte heti avioitua niin sitten oleskelulupaa perhesiteiden puitteissa, päätöksen teko kestää n. 3-6kk. sillä aikaa miehelläsi on oikeus oleskella suomessa. Suomen ulkomaalaisviraston on pakko myöntää pysyvä oleskelulupa miehellesi kun avioliittonne todetaan oikeaksi. Lume avioliittoa on turha edes lähteä yrittämään. Ulkomaalaispoliisi jonka kautta laitatte hakemuksenne menemään voi pyytää teitä esittämään esim. viisumit joista puhuit, passin leimat.valokuvat jossa olette yhdessä,kirjeet jos olette niitä lähetelleet tai esimerkiksi puhelulista. ne eivät ole pakollisia mutta helpottavat asiaa huomattavasti. Ulkomaalaispoliisilla on velvollisuus pitää teille kuulustelu,jossa teitä kumpaakin kuulustellaan vuoroin, siellä esitetään kysymyksiä jotka saattavat tuntua aika ristiriitaisilta. esim. syntymämerkeistä yms yms ideana on siis vain ja ainoastaan todeta että todella tunnette toisenne ja testata rakkautenne. Joskus poliisi saattaa jopa kuunnella puheluitanne. tämä kaikki voi kuullostaa yhdeltä hullunmyllyltä, ja rankkaahan se on jos todella rakastatte toisianne. Mutta ainakin tiedätte että saatte olla yhdessä. Ensimmäinen oleskelulupa kestää muistaakseni vuoden jonka jälkeen vaan viette uuden hakemuksen seuraava lupa on voimassa 3 vuotta jonka jälkeen miehesi voi hakea suomenkansalaisuutta.
Toivottavasti tästä on apua, ja jos haluat voit toki kysyä asioista tarkemmin, olen itse käynyt saman läpi.- HUOM!
Seurustelu suomi muijan kanssa EI OIKEUTA TURVAPAIKAN SAANTIIN!
- .........................
HUOM! kirjoitti:
ei oikeuta turvapaikkaan, mutta saattaapa oikeuttaa oleskelulupaan perhesiteen perusteella...
- happyhappy
HUOM! kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista ja haluaisin selventää että emme ole hakemassa turvapaikkaa emmekä myöskää oleskelulupaa avoliiton kautta. Pääasiassa olin kiinnostunut tai oikeastaan hieman peloissani että mitäpä jos ulkomaalaisvirasto ei usko että menemme todellakin rakkaudesta naimisiin. Mutta kiitos vinkeisä että kannattaa pitää lentoliput ja muut dokumentit tallella?:)
Yleensähän kaikissa EU-maissa on henkilörekisterit kunnossa.
Jos kerran olette vuoden verran asuneet samassa osoitteessa niin luulisi että tuon maan maistraattia vastaavasta paikasta saa myös siitä todistuksen jos ei mitään talokirjaa ole josta asia selviää.
Kun siihen vielä liittää mukaan kopiot teidän viisumeistanne niin aika hyvä todistuspohja on kasassa. Tietysti täytyy myös olla naimisissa ennenkuin voi anoa oleskelulupaa perhesiteisiin vedoten koska teillä ei ole takana yli 2 vuoden yhdessäasumista, joka myös pitää pystyä todistamaan jollain virallisella dokumentilla.
Tuota toisaalla ollutta ohjetta anoa turvapaikkaa Suomesta ei sensijaan kannata yrittää! Jos ei löydy riittäviä perusteita niin on vaarana että tulee pikakäännytys kotimaahansa maahantulokielto Schengen alueelle jolloin jää vain miehesi kotimaa jäljelle jonne voitte muuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871714- 851222
- 1101113
- 67906
- 102874
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33653