kumpi on mielestänne parempi? itsellä tällä hetkel etuveto, vaihtamassa olen takavetoiseen.
onko ajossa paljonkin eroja? lähteekö takaveto helpommin luistaa?
etuveto vs takaveto?
53
6235
Vastaukset
- niin suuri
ettei voi harkita kuin toista, Suomen sääolosuhteissa
- Aatoolija
Etkö todellakaan keksinyt mitään muuta provoa???
Tuo etu- takaveto-aihe on kaluttu loppuun jo aikoja sitten joten siihen ei lähde mukaan kuin ne teinit jotka ei edes omista autoa....
Olisit mielummin pistänyt provon: kumpi on parempi: plus vai miinus, jaa ei tyhjää poissa, kannatan, vastustan...
HOHHOIJJJJAAAAAA.......- dtzr
sinulla sitten ole autoa?
- auto.,.,
eli jos poika ajaa etuvedolla täytyy hänen äänensävynsä olla kimakka munista puhumattakaan.
- kysympä kun en tiedä
Minkälaiset ovat kimakat munat?
- 4x4
Joskus aikoinaan oli vaikea toteuttaa voimansiirto kääntyville pyörille ja siksi se tehtiinkin takapyörille. Enää siihen ei ole syytä.
- ...........................
kindernelivajaavetelijöitä jotka raapii etupäässä edestä, alkavat puskeen ja sitten automagiikka "auttaa" tilannetta lyömällä lisää vauhtia takapyörälle...
Oikea nelikko on lukkoperänen 40/60 -suhteessa takapainoisesti työntävä menopeli.
- tykkien jylinää
Ferrari, Lamborghini, Porsche, BMW
pitääkö antaa lisää syitä takavedon paremmuudelle?- ja paljon
Ferrarissa on moottori vetävien pyörien päällä, samoin monessa Porschessa. Lamborghinit ovat usein nelivetoisia. BMW:t eivät ole huippuautoja vaan ajastaan jälkeen jääneitä amiksille tarkoitettuja tekeleitä.
- tykkien jylinää
ja paljon kirjoitti:
Ferrarissa on moottori vetävien pyörien päällä, samoin monessa Porschessa. Lamborghinit ovat usein nelivetoisia. BMW:t eivät ole huippuautoja vaan ajastaan jälkeen jääneitä amiksille tarkoitettuja tekeleitä.
Bemari herättää kateutta. Sehän on selvä.
V10 jylinää kateellisille:
http://www.youtube.com/watch?v=vRYYe0kLCto - Rear Wheel
ja paljon kirjoitti:
Ferrarissa on moottori vetävien pyörien päällä, samoin monessa Porschessa. Lamborghinit ovat usein nelivetoisia. BMW:t eivät ole huippuautoja vaan ajastaan jälkeen jääneitä amiksille tarkoitettuja tekeleitä.
KAIKKI kunnon superautot ovat takavetoisia tai sitten korkeintaan nelivetoisia.
Lässytyksesi ja bemarikateutesi paljastaa kaiken. - tee mitään
Rear Wheel kirjoitti:
KAIKKI kunnon superautot ovat takavetoisia tai sitten korkeintaan nelivetoisia.
Lässytyksesi ja bemarikateutesi paljastaa kaiken.Suomen talvessa, ei kai sellaiselle kukaan voi olla kateellinen. Ei tulisi mieleenikään ajaa naurettavalla Bemarilla.
Lippispäisille amiksille Bemari sopii vallan hyvin.
Muistakaa vaan ostaa karvanoppia ja tuuninkiosia. - Rear wheel
tee mitään kirjoitti:
Suomen talvessa, ei kai sellaiselle kukaan voi olla kateellinen. Ei tulisi mieleenikään ajaa naurettavalla Bemarilla.
Lippispäisille amiksille Bemari sopii vallan hyvin.
Muistakaa vaan ostaa karvanoppia ja tuuninkiosia...että huippuautoja tehdään SUOMEN TALVEEN ?
Onko lääkkeet jääneet taas ottamatta ?
Tosin bemarinkin myynti on mennyt hyvin ja moni valitsee uuden takavetoisen bemarin autokseen.
Mesekin on takavetoinen ja erottuu taatusti etuvetoisesta halpismassasta edukseen. - VAG-Power
tee mitään kirjoitti:
Suomen talvessa, ei kai sellaiselle kukaan voi olla kateellinen. Ei tulisi mieleenikään ajaa naurettavalla Bemarilla.
Lippispäisille amiksille Bemari sopii vallan hyvin.
Muistakaa vaan ostaa karvanoppia ja tuuninkiosia.Kuplavolkkarissa on 65% painosta vetävien pyörien päällä.
Se on takavetoinen ja erittäin hyvä etenemään.
Väitteesi on tuulestatemmattua paskaa. - sitten
Rear wheel kirjoitti:
..että huippuautoja tehdään SUOMEN TALVEEN ?
Onko lääkkeet jääneet taas ottamatta ?
Tosin bemarinkin myynti on mennyt hyvin ja moni valitsee uuden takavetoisen bemarin autokseen.
Mesekin on takavetoinen ja erottuu taatusti etuvetoisesta halpismassasta edukseen.No mikä ihme niistä huippuautosita tekee huippuautoja jos niillä ei pärjää Suomen talvessa?
Olen ollut käsityksessä, että tämän palstan lukijan pääasiass asuvat Suomessa. - Suomen talveen
Rear wheel kirjoitti:
..että huippuautoja tehdään SUOMEN TALVEEN ?
Onko lääkkeet jääneet taas ottamatta ?
Tosin bemarinkin myynti on mennyt hyvin ja moni valitsee uuden takavetoisen bemarin autokseen.
Mesekin on takavetoinen ja erottuu taatusti etuvetoisesta halpismassasta edukseen.tehdään huippuautoja. Tosin ne eivät ole takavetoisia.
Mersu ei mielestäni erotu kovinkaan edukseen. Olen sellaisen itsekin omistanut. Toki se on paljon parempi auto kuin Bemari. - Scuderia
ja paljon kirjoitti:
Ferrarissa on moottori vetävien pyörien päällä, samoin monessa Porschessa. Lamborghinit ovat usein nelivetoisia. BMW:t eivät ole huippuautoja vaan ajastaan jälkeen jääneitä amiksille tarkoitettuja tekeleitä.
Ferrareista iiso osa on etumoottorisia.
Ja kaikki ovat takavetoisia ;-) - Pekka-
sitten kirjoitti:
No mikä ihme niistä huippuautosita tekee huippuautoja jos niillä ei pärjää Suomen talvessa?
Olen ollut käsityksessä, että tämän palstan lukijan pääasiass asuvat Suomessa.Kyllähän bemareilla ja muilla takavetoisilla pärjää mainiosti vuodesta toiseen Suomenkin talvessa.
Vai luuletko että ne tuhannet ja tuhannet takavetoiset ova jossian metsähallituksen puolella kun lähtevät liikenteeseen?
Oletko sitä mieltä että kokeneet taksikuskit typeryyksissään ostavat takavetoisia? Eivätkö he aja talvella?
Voi luoja mitä paskan puhumista nämä etuveto-teinit täällä harrastavat. - oivoiv
'Urheilu autot ovat pää asiassa takavetoisia, koska niihin yritetään saada mahdollisimman hyvä pito.....
- sutimisen rajoitin..
Yhtäkuin: Ihan sama mikä pää vetää kunhan menee eteen päin ja molemmat menee ja molemmissa vetotavoissa on hyvät ja huonot puolet aika tasapuolisesti.
Kuten sanoin jos autossa kuten mun duuniautossa on ajonvakautusjärjestelmä, sutimisen rajoitin niin ei kyllä juuri merkitystä mikä pää autosta on vetävä.
Etuvetoisen plussaa on turvallisempi ja rauhallisempi hallinta.
Takaveto missä ei ole mitään muita rajoitteita kuin oma jalka ja järki niin ei ole hyvä valinta talviautoksi kokemattomalle! - molemmat autot
etuveto ja takaveto. Etuveto on ehdottomasti parempi.
Talvisaikaan ero on suurimmillaan etuvetoisen hyväksi.
Kyllä takaveto lähtee helpommin luistamaan.- einstein.
..perusteluksi, joten koko keskustelun voi päättää tähän..
- fucking einstein
Uusi takavetoinen auto jossa on luistonesto on kokemuksieni perusteella turvallisempi kuin etuveto. Jaa miksikö? Siksi ettei sitä saa luisuun kaasua painamalla ja moottorijarrutuksessa auton ohjattavuus säilyy ellei nyt ihan tahallaan heitä kakkosvaihdetta satasessa silmään.
Etuvetoinen on vaarallinen moottorijarrutuksessa koska ohjattavuus häviää. Myös mutkaan ajettaessa puskee helpommin, tosin elektroniikka auttaa tässäkin.
Ilman elektroniikkaa etuvetoinen on helpompi ajaa ja osaamattomalle kuljettajalle turvallisempi. Paikaltaan lähdettäessä etuveto on ensimmäiset 5 metriä parempi mutta sitten takaveto menee ohi kun paino alkaa siirtyä taka-akselille ja perse painuu tonttiin. Kuivassa kesäkelissä takaveto on paikaltaan lähtiessäkin parempi. Lumessa eteneminen taas riippuu paljon autosta, mutta etuvetoinenkin menee aina peruuttamalla parhaiten lumessa kun siitä tulee näin "takaveto".
Ajettavuutta ei yhdessäkään etuvetoisessa tulla koskaan saamaan takavetoisten tasolle. Johtuu siitä ettei vetäviä pyöriä pystytä ohjaamaan niin tunnokkaasti että ajotuntuma olisi täydellinen. Ohjaustehostimia parantamalla päästään parempaan lopputulokseen, mutta jäädään kauas takavetoisten tunnokkuudesta.
Etuvedon keksiminen oli alkujaan kustannussäästöjen seurausta. Näin se tänäkin päivänä menee, että sillä säästetään rahaa.- pyhh
''kustannussäästöjen seurausta''
En nyt sanois että olisi mitenkään halvempaa saada voimansiirto kääntyville pyörille. - fef455
Oli kerran hauska jättää mersu kuski kakkoseks etuveto citikalla, ei meinannu saada mersu kuski edes 200 metrin jälkeen kiinni.
- hevostakaan
valjasteta rattaiden taakse, vaan ETEEN!
- vaseliinipoika
on mun mielestä KÄTEEN VETO. luistookin saa vaseliinista
- neitokainen
vaseliinipoika kirjoitti:
on mun mielestä KÄTEEN VETO. luistookin saa vaseliinista
itse etuvetoisella ajaneena kolme vuotta ja juuri äskettäin vaihtaneena takavetoiseen bemuun, niin voin todeta että huomattavasti parempi! vähän kun sitä järkeä käyttää sen kaasupolkimen kanssa niin hyvin pysyy tiellä!
- Kallonkutistaja
Aivan samoinhan auton peräkärrykin kytketään auton taakse tai toisin sanottuna auto kärryn eteen. Ja siis riippumatta onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen.
Mutta kun katsot hieman tarkemmin hevosen rakennetta, niin onko sillä lihaksia enemmän etu- vai takajaloissa? Minä veikkaisin, että ainakin 80% voimasta välittyy takajalkojen kautta. - just niin
Kallonkutistaja kirjoitti:
Aivan samoinhan auton peräkärrykin kytketään auton taakse tai toisin sanottuna auto kärryn eteen. Ja siis riippumatta onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen.
Mutta kun katsot hieman tarkemmin hevosen rakennetta, niin onko sillä lihaksia enemmän etu- vai takajaloissa? Minä veikkaisin, että ainakin 80% voimasta välittyy takajalkojen kautta.''80% voimasta välittyy takajalkojen kautta.''
Jos otettaisiin 2 saman tehoista moottoria ja laitettaisiin ne etuvetoiseen ja takavetoiseen niin arvaappa kummassa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä?
Vastaus on: Etuvetoisessa autossa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä. (Jos et tiedä miksi niin käytäppäs maalaisjärkeä). - Ei se etuveto silti kiih
just niin kirjoitti:
''80% voimasta välittyy takajalkojen kautta.''
Jos otettaisiin 2 saman tehoista moottoria ja laitettaisiin ne etuvetoiseen ja takavetoiseen niin arvaappa kummassa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä?
Vastaus on: Etuvetoisessa autossa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä. (Jos et tiedä miksi niin käytäppäs maalaisjärkeä).Niin, mutta takavetoinen pystyy välittämään suuremman tehon tiehen samalla kitkakertoimella.
- etuvetoköyhille
just niin kirjoitti:
''80% voimasta välittyy takajalkojen kautta.''
Jos otettaisiin 2 saman tehoista moottoria ja laitettaisiin ne etuvetoiseen ja takavetoiseen niin arvaappa kummassa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä?
Vastaus on: Etuvetoisessa autossa on enemmän tehoa vetävillä pyörillä. (Jos et tiedä miksi niin käytäppäs maalaisjärkeä).Ja arvaappa kumpi on varttimailin päässä ensin, niinpä takaveto
- Näppäilyvirhe
etuvetoköyhille kirjoitti:
Ja arvaappa kumpi on varttimailin päässä ensin, niinpä takaveto
Jos ajelet vain 402 metrin suoraa mahdollisimman nopeasti, takaveto on valintasi.
Itse käytän autoani monenlaiseen liikkumiseen huonollakin ajosäällä, jossa looginen ja ennakoitava ajokäytös on suotavaa.
- Kallonkutistaja
Jos tarkoitus on ajella näyttävissä luistoissa, niin ilman muutahan se onnistuu helpommmin takavetoisella.:)
Mutta muutoin vosit kertoa minkälaisia vaihtoehtoja sinulla on? Ja mikä auto sinulla on ollut tähän asti. Esim takaveto-Ladaa on vaikea suositella pelkästään takavatoisuutensa takia, onhan autoissa monia muitakin ominaisuuksia. - Marxgf
Se on ihan sama kummasta päästä vetää kunhan osaa ajaa ja ajaa taitojen ja olosuhteiden mukaan. Takaveto ehkä lähtee helpommin luistamaan, etuveto on vaikeampi hallita ääritilanteissa.
- kyllätotuuson...
Että molemmat on hyviä paitsi takaveto
- mersumies100%
Takaveto tietenkin, ilman muuta. Itselle ei muita vaihtoehtoja edes ole. Muutaman kerran vuodessa on ehkä pakko ajaa etuvedolla, mutta muuten ajelen Mersuilla.
Kateellisille vaan upeaa V8 E500 Mersun jylinää vaan:
https://www.youtube.com/watch?v=lfYm1_daUlQ- tosikateellinentosi
Huoh näitä amis poikia... voisin linkata vaikka mimmosen auton tähän johon ei kellää tällä palstalla ole varaa niin kuin ei sinullakaan muutako siihen 124:een joka on aivan kammottava ajaa.
Moi, laitan minäkin mielipiteen asiaan, etuveto vs takaveto.
Takaveto on mielestäni paljon parempi ajaa kaikissa oloissa, looginen hallita, ei puske keulaa, ja lähde sitten kuitenkin heittämään perää niin kuin etuveto tekee.
Takaveto pitkällä akselivälillä alkaa liukkaalla vain hitaasti menemään poikittain, ja sitä on todella helppo oppia kenen vaan hallitsemaan, itse olen sitä mieltä että etuvetoinen auto on vaikeampi hallita, lähtee nopeasti puskemaan keulaa, ja se peräkin tosiaan heittää.
Mutta etuvetoinen on kyllä parempi etenemään, oli luistonestoa tai ei, mutta takavetoisella voi taas parantaa tilannetta lisäämällä painoa takakonttiin, etuvetoisen veroista siitä ei tosin tule sittenkään, mutta kyllä sillä pärjää talvella ihan mainiosti.
Se asia on kuitenkin unohtunut kaikilta kirjoittajilta, että takaveto on teknisesti paljon kestävämpi kuin etuveto, ja huollot ovat helpompia kun konehuone on väljempi, ja esim. kytkimen vaihto on takavetoiseen helpompi kuin etuvetoon.
Itse en pidä etuvetoisella ajamisesta, sellaista vetelyä, onneksi on tuo Volvo 940 td jolla voi ajamisesta nauttia, kuutoskone ,takaveto ja tilaa riittää, tämä on minun valintani, ja on niitä varmaan hyviä etuvetojakin jossa on tilaa, mutta ei minun rahoillani, moi.- Mielenkiintoista:.
.
Itsellä ei ole koskaan puskenut etuvetoinen keulaa vaan se on mennyt sinne minne on ratilla ohjannutkin
.
- r466fhgrhf
Molemmilla pärjää, jos osaa ottaa huomioon molempien hyvät ja huonot puolet. Kevyt peräsellä takavedolla perä lähtee helposti(ilman luistonestoa), etuveto puskii, etuveto johna painopiste edessä, kiihtyy liukkaalla alustalla paremmin kuin takaveto, takaveto on taas parempi taajama-/kaupunkiajossa. Et kyllä neliveto on paras.
- 3wd
Juuri näin, neliveto on paras !
- mersu190
Takaveto on paras
- joeejura
Aina niin mukavaa lukea näitä etuveto vs takaveto kesksuteluita. kuitenkin liikenteessä talvisin olen huomannut, että pärjään vanhalla vuoden 94 C-sarjan mersulla paremmin kuin valtaosa etuvetoauton kuljettajista.
Nelivedot pääsevät ripeämmin liikenteeseen ja unohtavat ettei se pysähdy sen nopeammin.
Kesäautona mulla on 330Ci lukkoperällinen bemari (jälkiasennettu). Voin lyödä pääsi pantiksi siitä, ettei yksikään etuveto pärjää tuolle bemarille talvella missään olosuhteessa ikinä. Ihan vain siksi että siinä on oikeasti kaksi vetävää pyörää, kun etuvedoissa on vain yksi jatkuvasti vetävä pyörä.
Monissa ihme nelivetoräpellyksissäkin on vain 1 vetävä pyörä ja kun se alkaa sutimaan niin saattaa ehkä yksi takapyöräkin alkaa vähän vetämään.
Ja nyt kun mainitsin bemarin, niin se joka tähän kommenttiin tulee vastaamaan on toidennäköisesti helvetin kateellinen Prius kuski joka alkaa vannomaan puskevan etuvedon paremmuuteen.
Jos oikeesti väittää etuvetoa paremmaksi, niin pitäisi varmaan opetella ajamaan...- vihreätarvot
Kyllä moinen saasteläjä pitäs määrätä käyttökieltoon ja antaa kuskille mojovat sakot ja pataan
- joeejura
Onneksi sinä et voi tehdä noista kolmesta asiasta yhtäkään minulle :). Yrittää toki saat
- joeejura
ja kuten sanoi,n helvetin kateellinen Prius kuski se sieltä tuli heti valittamaan :)
- vihreätarvot
Eipä siihen paljon tarvittu kun bemari-tero veti porot. Onhan se ymmärrettävää, että joku ruosteinen peltikasa on koko elämä, kun naista ei ole saanut, eikä saa. Valitettavasti muut ihmiset joutuu kärsimään metelistä ja paleneen öljyn kärystä.
- joeejura
Miten naiset tähän nyt liittyy? Entä ruosteinen peltikasa? Meteli ja öljynkäry? Ihan vakio pakoputkisto omassa autossa eikä tuo palaneelle öljylle haise, eikä sitä ole kukaan muukaan valittanut. ja ruosteetonkin vielä :). Sinäkin voit hommata bemarin tai mersun tai minkä vain takavedon, ei tarvitse kärvistellä sillä 55 heppasella toyotalla, vai eikö lompakko kestä? Leikkaisit kynnet ja menisit oikeisiin töihin. Jatketaanko kuitenkin nyt sillä mikä oli tämän koko jutun alkuperäinen aihe, eli etuveto vs takaveto?
- T_72
Telaketjut, perkele.
- oipoi
Takapotkulla ajelee vain traktorikuskit.
- GS450h
24 vuotta ajoin etuvetoisella ja nyt eka takavetoinen..onhanse niin paljon mukavampi ajaa..
- torvitotuuden
Etuveto on perheautossa ehdottomastikkin kustannustehokkain ja tuotannollisin vaihtoehto. Siksi etuveto, sen saa halvemmalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511903
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu131826Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va391674- 1061250
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1961228- 851208
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4121110- 62889
- 49841
- 50836