Siis miten latinaksi käännetään lause:älä lannistu?
latinan taitajat!
4
493
Vastaukset
- Ei-latinisti
Vastausta kysymykseesi en tiedä.
'To give up' on jonkin online-sanakirjan mukaan 'redono'. Olikos se Arkhimedes, joka sanoi kuuluisat sanat 'noli tangere circulos meos'? Noista koetin pähkäillä, latinaa vähääkään osaamatta.
Tietäisiköhän hän? Vaikuttaa ainakin, että lannistumattomuusoppi on mennyt perille:
http://www.youtube.com/watch?v=WKYD-cDd_Gs&feature=related- Arkhilokhos
Ei kai Arkhimedes sentään latinaa puhunut, edes roomalaiselle sotilaalle. Μὴ μοῦ τοὺς κύκλους τάραττε.
- Sunnuntaimedes
Arkhilokhos kirjoitti:
Ei kai Arkhimedes sentään latinaa puhunut, edes roomalaiselle sotilaalle. Μὴ μοῦ τοὺς κύκλους τάραττε.
Arkhimedes syntyi ja eli Sisilian saarella sijaitsevassa Syrakusan kaupungissa. Kuten tiedetään, alue on nykyään osa Italiaa.
Tarinan mukaan hän kyllä olisi sanonut "noli turbare circulos meos" latinaksi ("älä sotke ympyröitäni") Syrakusaa vallanneelle roomalaiselle sotilaalle, joka löi hänet kuoliaaksi hyökkäyksen yhteydessä. Mutta enpä ollut itse kuulemassa...
- n.n.
nil desperandum
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351