Yötyön puolesta

Metallipoju

Kaikki tuntuu nykyisin valittavan yötyöstä ja sen haitoista. Toki onhan se taidettu jossain jo todistaa, että säännöllinen yötyö lisää riskejä sairastua monenlaisiin sairauksiin.
Itse haluaisin kuitenkin olla yötyön puolestapuhuja. Olen itse 3-vuorotyössä, tam 35:ssa ja tehnyt kyseistä työmuotoa ja useita vuosia, enkä ole huomannut että tuon yötyön tekeminen olisi haitannut mitenkään elämääni.
Kunhan saa nukuttua tarpeeksi ja muistaa syödä, eikä unohda liikuntaa.
Toki itselli käy monesti niin, että en saa yövuoron jälkee tarpeeksi unta/tai ollenkaan. Syynä tähän ovat monesti ihanat naapurit, jotka eivät tunnu käsittävän että jotkut meistä tekevät yötyötä!
Lisäksi olen erittäin närkästynyt siitä asiasta, että vaikka yötyön haitat tiedetään sekä se kuinka moni suomalainen sitä tekee, niin en voi kuin ihmetellä sitä lisää joka yötyöstä maksetaan. Meillä metalliliitossa se on ainakin naurettavan pieni, jos sitä vertaa edesmenneen Perloksen lisään, joka taisi olla jotain 4 egee....

Kaikesta tästä huolimatta pidän yövuoroa parhaimpana vuorona, monet voivat olla eri mieltä. Meille nuorille se sopii vallan mainiosti, enkä tahdo nyt mitenkään aliarvioida vanhempia ja kokeneempia, varmasti se rupeaa itsellänikin jossain vaiheessa tuntumaan.

Kaikesta huolimatta haluan toivotta kaikille yötyön tekijöille jaksamista ja hyvää yötä=)

3

1480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei, minä olen monee kertaan kysynyt, että miksi hoitsut yököttää, mutta taksit päivystää ollessaan yöllä töissä? Molempia tarvitaan, mutts onhan se varmaan raskasta, kun varsinkin hoitsujen työ on säännöllisen epäsäännöllistä!

      Eikös jossakin ole tutkittu, että sairaalassakin olis hoitsuille terveellisempää tehdä samalla tavalla rytmitettyä vuorotyötä, kun teollisuus tekee! Ongelmana on vaan tietysti se, ettei yöllä tarvittais niin paljon hoitsuja, kun potilaat etupäässä nukkuu...

      Mitä jos tehtäis potilaistakin päivä- ja yöpotilaita, yöpotilaat valvois yöllä!

    • ehkä jos

      Ei olis perhettä niin voisin jopa tehdä mielelläni ,mut kun menee monesti etten pääse nukkumaan ollenkaan lapset ovat kanssani ja molemmat pieniä ja vkl. ne ovat äitinsä kanssa kummiskin huutamassa ,kun en osaa oikein muutenkaan nukkua päivällä eli uni on pätkää ja yleensä 5h max/vrk ja siinä on muutama kusitauko ja leivän syönti.
      Eli siintä toiseen ongelmaan syömiseen. Eli aina kun olen hereillä on syötävä ja kunnolla (2-3h välein) yöllä menee 2 lämmintä ateriaa et heilahtaa ja puolikas ruisleipä ja päivällä nukkuessa on päivärytmit ruuan kanssa et herää klo.11 syömään(nälkään) ja sit sitä vaan syö kokoajan ja ähkyn ennen yöhön menoa ja taas nälkä kohta...
      10kg tullut lisää 3-vuoteen kun aloitin nää yöt
      Viinan juonti on lisääntynyt selvästi.Aina päivät lasten kanssa ja illalla emännän tullessa kotiin votkapullon korkki narahtaa ja pullon pohjan ollessa lähellä sitä kivasti nukahtaa ja herää taas klo.7 kun pienempi herää ja näin se menee ja taas koittaa aamut jarumba jatkuu...

      Mut ongelmia on ruokailu tai lähinnä kokoaikainen nälkä (hyvin maistuu niinkuin viinakin)
      Toinen et päivällä nukkuminen ei ole lähellekkään niin hyvää unta kuin yö unet.
      Yksin ehkä hommat olisi helppo hoitaa nukkuu sit vapailla ,mut klo.7 aamulla ylös se nappula on kuin herätyskello. Ja päivät yövuorojen välissä ja jälkeen vois nukkuu jos uni sattuis tulemaan...
      Mut ihmettelen niitä keillä elämä ja rytmit menee sekaisin yksi yö kerrallaan tehtynä.
      4-yötä peräkkäin on perseestä siinä jää univelkaa.

      • Opiskelija-Sijaisyökkö

        Eli hoitoalalta päivää. Tai siis yötä! Itsestänikin tosiaan tuntuu, että hoitajilla pitäisi olla säännöllinen 3-vuorotyö kuten esim. tehtailla. Ja ongelma, joka liittyi yökköjen määrään ratkeaa sillä, että muutama hoitaja tekee ainoastaan 2-vuorotyötä eli yöllä hoitajia ei todella tarvitsisi olla niin paljon.

        Toiseen puhututtavaan ongelmaan. Koska olen itse opiskelija, luonnollisestikaan rahatilanteeni ei ole mikään järin hyvä. Joten, suostun välillä täysin järjettömiinkin vuoroihin, kuten nytkin. Tein iltavuoron ja jäin siitä suoraan yövuoroon. Työaikaa tulee yhteensä 16h. Ja huomenna pitäisi vielä aamusta mennä koulun penkille istumaan.
        Eli pointtini tässä asiassa on se, että työaikoihin voi aika pitkälti itse vaikuttaa, jos tahdonvoimaa/uskallusta riittää. En minäkään täällä pakosta valvo, ihan omasta vapaasta halustani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe