Jos maksaa palkan yhteydessä veroa matkapuhelinedusta, niin mitä tämä etu pitää sisällään tarkalleen (puhelut, viestit)? Palvelunumeroihin soiton esto lienee tavallinen, mutta voiko työnantaja muuten rajoittaa esim. tekstareita tai puheluita ulkomaille tai sieltä Suomeen? En löytänyt tähän mistään tarkkaa selvitystä. Kyse on siis edusta, jonka verotusarvo on 20 €/kk.
matkapuhelinetu
8
14129
Vastaukset
- Ada__08
Omassa työpaikassani omia puheluita ja teksiviestejä ei varsinaisesti ole rajattu mitenkään, myös ulkomaan puhelut ovat sallittuja. Rajoja kysyessäni ohjeeksi sain, että jos puhelut yms. kasvavat kohtuuttomiksi, siihen puututaan. Varmasti työnantajakohtaisia ovat säännökset, joten kannattaa kysyä asiaa omalta työnantajalta.
- ....
Puhelinetu on aina vapaaehtoinen, joten sitä ei ole pakko ottaa jos ei halua. Joillekin tuo 20e/kk voi olla enemmän kuin mitä itse maksaisi omastaan.
Työnantaja voi määritellä mitä puhelinetuun kuuluu. Monesti asetetaan raja miten paljon *omia* puheluita voi soittaa, mikä määrä pitäisi ylittää 20e/kk moninkertaisesti jotta etu on mielekäs. Maksulliset palvelut on yleensä kiellettyjä, koska verottajan mielestä ne ovat tällöin palkkatuloa ja siten aiheuttavat palkanlaskijoille ylimääräistä päänvaivaa.
Monesti tuosta 20e/kk laskutoimituksesta unohtuu sellainen pieni tekijä että puhelinedun ottaja saa yleensä n. 300 euron arvoisen puhelimen ilmaiseksi henkilökohtaiseen käyttöönsä ja mahdollisesti vieläpä ilmaiseksi omaksi esim. 2 vuoden jälkeen.- tolovanainen
Monesti tuo etu on ennemminkin haitta koska puhelinta pitää raahata mukanaan ja olla aina tavoitettavissa.
Vielä hölmömpää on toki jos joutuu raahaamaan kahta puhelinta mukanaan. Tätä harrastavat ainakin oman työpaikan naiset asemasta ja koulutuksesta riippumatta. - ....
tolovanainen kirjoitti:
Monesti tuo etu on ennemminkin haitta koska puhelinta pitää raahata mukanaan ja olla aina tavoitettavissa.
Vielä hölmömpää on toki jos joutuu raahaamaan kahta puhelinta mukanaan. Tätä harrastavat ainakin oman työpaikan naiset asemasta ja koulutuksesta riippumatta.Mikäli työnantaja odottaa että olet jatkuvasti tavoitettavissa, sinulle kuuluu päivystyskorvaus koko ajalta. Vaikka sinulla olisikin työsuhdepuhelin, ei sinun tarvitse hoitaa työasioita työajan ulkopuolella, vaan tällöin kyseessä on sinun henkilökohtainen puhelimesi, mahdollisine rajoituksineen tosin.
Työsuhdepuhelin ei tarkoita että olet aina tavoitettavissa työasioissa. Työehtosopimuksessa voi olla myös merkintä, että työasioissa puhelimeen vastaamisesta saa esim. yksinkertaisen tuntipalkan. Tällöinkään ei ole merkitystä onko kyseessä oma tai työsuhdepuhelin.
- aloittaja
Lähinnä halusin tietää, että voiko ulkomaan puheluita rajoittaa tai estää ne kokonaan. Työpaikallani ei ole lankapuhelimia ollenkaan, vaan kaikki puhelut soitetaan kännykästä. Omassa toimenkuvassani joudun soittamaan myös ulkomaan puheluita joskus. Voidaanko kuitenkin henkilökohtaiset ulkomaan puheluni kieltää kokonaan, esim. kieltää lomalla ulkomailla ollessani puhelimeni käyttö?
- ....
Työnantaja voi vapaasti rajoittaa työsuhdepuhelimen käyttöä omien intressiensä mukaan, mutta samaten työntekijä voi vapaasti valita ottaako tuollaisen itselleen.
Meillä ei tehdä mitään eroa sille koostuuko hinta koti- tai ulkomaanpuheluista, teksti- tai kuvaviesteistä, tai datasiirrosta. Ainoastaan omien puheluiden hinta on määritelty, mutta tuon seuranta sinänsä on melko vaikeaa. Maksullisia palveluita ei saa käyttää.
Jos puhelimella saa tehdä vain työpuheluita, kyseessä ei ole työsuhdepuhelin, vaan työnantajan työväline josta työntekijä ei joudu maksamaan mitään -- mutta tuolla puhelimella (olkootkin kännykkä) ei saa tehdä sen enempää henkilökohtaisia asioita kuin työpaikan lankapuhelimellakaan saisi. Lisäksi ei-työsuhdepuhelimen voi jättää hyvillä mielin työpaikalle työajan päätyttyä.
Puhelinetu
Ohessa vielä nuo viralliset:
25 §
Työnantajan palkansaajan kotiin kustantamasta puhelimesta muodostuvan puhelinedun raha-arvo on 20 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista aiheutuneet kustannukset.
Työnantajan palkansaajalle kustantaman matkapuhelimen luontoisetuarvo on 20 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista, tekstiviesteistä ja multimediaviesteistä aiheutuneet kustannukset.
JA VEROTTAJA-Matkapuhelin:
Työaikana työpaikalta soitettuja tavanomaisia yksityispuheluita on käytännössä pidetty verovapaisiin henkilökuntaetuihin rinnastettavissa olevana vähäisenä etuna. Samaa periaatetta voidaan soveltaa myös matkapuhelimella työaikana tai työmatkalla soitettuihin vastaaviin yksityispuheluihin.
Näin ollen luontoisetu syntyy matkapuhelimella vapaa-aikana soitetuista yksityispuheluista. Matkapuhelinetu kattaa koti- ja ulkomaanpuheluista ja tekstiviesteistä ja multimediaviesteistä aiheutuneet kustannukset. Etu ei kata matkapuhelimen käyttöä esim. maksuvälineenä tai osallistumista erilaisiin keräyksiin ja erikoishinnoiteltuihin äänestyksiin. Jos työnantaja maksaa myös puhelinetuun sisältymättömän osuuden puhelinlaskusta, työntekijän palkkaa on puhelinedun lisäksi työnantajan maksamat muut puhelimen yksityiskäytöstä aiheutuneet kulut. Palkkaa eivät kuitenkaan ole esim. työmatkan maksamisesta tai luontoisetuauton pesettämisestä aiheutuneet kulut.
Puhelinetu syntyy myös silloin, kun työnantaja asettaa maksamalleen puhelinlaskun määrälle euromääräisen katon, ja työnantajan osuus on yli puhelinedun arvon. Koska työnantaja tässä tilanteessa perii korvausta vain niiltä työntekijöiltä ja niiltä kuukausilta, jolloin asetettu enimmäismäärä on ylitetty, kysymyksessä ei ole palkanmaksun yhteydessä säännöllisesti perittävä korvaus.
Matkapuhelimesta ei synny verotettavaa etua, jos palkansaaja maksaa itse yksityispuhelujen puhelumaksut (KVL 1995/164).- Kääristelijä
Onko edun saajalla oikeus pyytää erittelyä laskusta siinä vaiheessa kun aletaan perimään ylimeneviä rahoja palkasta?
Minulle asetettiin m-puhelinedun maximiksi 50euroa. Ja ylimenevä aiotaan peria palkasta. nyt on ollut pari peräkkäistä kuukautta 60e/kk..
Käytän puhelinta omiin soitteluihin tosi vähän, lähinnä koska firman liittymällä ei ole kunnolla kuuluvuutta omassa kodissa, olen hommannut ajat sitten henkilökohtaisen liittymän jota käytän eniten omiin puheluihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694