60-luvulla

teki Englannin Ford oman versionsa V4 -moottorista. Kovin jäi lyhyeksi niitten historia - miksi? Ainakin jotain kolinaa niistä muistan valitetun, mutta mikä niissä moottoreissa oli huonoa? Olin aikanaan vain vähän aikaa niitten kanssa tekemisissä ennen siirtymistäni toiselle alalle enkä siksi tiedä, mihin yritys kaatui. Kuka muistaa?

8

1399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut

      Oliskohan se nyt kuitenkin ollut ihan saksalainen moottori mitä sitten käytettiin eri Fordeissa, niin saksassa kuin briteissäkin, erillaisina kuutiotilaavuus versioina vuosien varrella. Myös Ruotsalaiset käyttivät sitä Saabin 95- 96 mallissa.

      Tuotannossa se oli kait 70-luvun loppuun saakka.

      • pitkään

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.


      • pitkään kirjoitti:

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?


      • olet...
        sitroen kirjoitti:

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.


      • sitroen.
        olet... kirjoitti:

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.


      • oliskohan ollu
        sitroen. kirjoitti:

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.

        ollut syynä siihen kolinaan.mahtoiko laakeripukit murtua ja öljynpaineet romahtaa juuri sen tasapainoakselin takia.jotakin tälläistä muistelisin kuulleeni jostakin v nelosesta


    • sama kone

      ollut maijan nokalla myös ja ei kait se niin huono olut, kun tuolloin ne ajettiin aika loppuun! Kaverilla oli tuollainen huutokaupasta huudettu maija ja sillä oli ajettu ainakin 500 000km..

    • V4-

      Eikös niitä käytetty englantilaisissa Ford Transiteissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 316
      4458
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      16
      2206
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      188
      2036
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      107
      1446
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      74
      1316
    6. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      972
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      937
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      879
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      814
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      736
    Aihe