60-luvulla

teki Englannin Ford oman versionsa V4 -moottorista. Kovin jäi lyhyeksi niitten historia - miksi? Ainakin jotain kolinaa niistä muistan valitetun, mutta mikä niissä moottoreissa oli huonoa? Olin aikanaan vain vähän aikaa niitten kanssa tekemisissä ennen siirtymistäni toiselle alalle enkä siksi tiedä, mihin yritys kaatui. Kuka muistaa?

8

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut

      Oliskohan se nyt kuitenkin ollut ihan saksalainen moottori mitä sitten käytettiin eri Fordeissa, niin saksassa kuin briteissäkin, erillaisina kuutiotilaavuus versioina vuosien varrella. Myös Ruotsalaiset käyttivät sitä Saabin 95- 96 mallissa.

      Tuotannossa se oli kait 70-luvun loppuun saakka.

      • pitkään

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.


      • pitkään kirjoitti:

        V4 tuli Saab 95/96:n nokalle, kun kaksitahtimoottorista luovuttiin 60-luvun puolivälin jälkeen. Ratkaisuun vaikutti ilmeisesti, se, että auton nokalle ei mahtunut normaalia rivinelosta, V4 oli selvästi lyhyempi.

        Viimeinen Saab 96 valmistui Uudessakaupungissa 7.1.1980. Kunnioitettava elinkaari 40-luvun loppupuolella suunniteltuun 92-malliin perustuvalle autolle.

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?


      • olet...
        sitroen kirjoitti:

        saksalainen vaan englantilainen. Eroina ainakin tasaiset sylinterinkannet ja palotilat männissä kuten Kent-moottoreissa. Virranjakajakin oli kaasuttimen takana, saksalaisissa kaasuttimen edessä. Vai oliko se päinvastoin?
        Eri moottori joka tapauksessa. Virranjakaja ja startti Lucaksen eikä Boschin.
        Käytetty ainakin jossain Transitissa ja Zephyrissä. Saattoi olla Zephyrissä V6:kin saatavilla; en ole varma.

        Onkohan kaikki menneet jo sulattoon?

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.


      • sitroen.
        olet... kirjoitti:

        Se kone mitä haet on siis Ford V-4 ja V-6 Essex.
        Virranjaka on siinä kaasuttimen edessä. Kai niitä jollain vielä on nurkissaan, siis kokonaisia autojakin.

        Alla suora lainaus Wikipediasta:

        # 1961-1977 Essex V4 - (United Kingdom: Used in Cortina Mk.1-Mk.2, Transit Mk.1, Granada Mk.1/Consul, Capri Mk.1)

        # 1962-1969 Taunus V4 - (Germany) Shared with Swedish Saab automobile 95 and 96 until 1980.

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.


      • oliskohan ollu
        sitroen. kirjoitti:

        sitten kukaan muista, miksi moottorikontruktio osoittautui sudeksi? Itse siirryin niihin aikoihin muihin tehtäviin toiseen maahan ja takaisin tullessa kyseiset moottorit oli jo mennyttä kalua.
        Ainakin jotain kolinaa muistelen niistä valitetun. Joku varmasti tietää enemmän.

        ollut syynä siihen kolinaan.mahtoiko laakeripukit murtua ja öljynpaineet romahtaa juuri sen tasapainoakselin takia.jotakin tälläistä muistelisin kuulleeni jostakin v nelosesta


    • sama kone

      ollut maijan nokalla myös ja ei kait se niin huono olut, kun tuolloin ne ajettiin aika loppuun! Kaverilla oli tuollainen huutokaupasta huudettu maija ja sillä oli ajettu ainakin 500 000km..

    • V4-

      Eikös niitä käytetty englantilaisissa Ford Transiteissa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe