KOVA SELKÄKIPU

kipeä oon

Elikäs kipeä on, kuten otsikko sanoo. Ihan alaselästä lapaluihin saakka. Nykyään harvoin päiviä jolloin ei tarvitse ottaa särkylääkettä. Tänä aamuna olen ottanut 800mg buranaa ja 500mg panadolin. Auttaa hiukan, mutta edelleen kipeä. EN siis pysty kunnolla liikkumaan. Yhtäkkiä saattaa tulla kuin sähköiskuja selkään, jotka vie melkeen jalat alta.
Kipu on paha yöllä. Mikään asento ei oo hyvä. Heräilen joka asennon vaihdokseen. Aamulla ylösnousu on tuskallinen. Pahinta on muutama ensimmäinen tunti. Illalla kipu ei ole niin paha, mutta kipeä kuitenkin.

Mietin, että mistähän tuo kipu johtuu? Kipua on ollut jo pidempään...ja nyt se tuntuu niin sietämättömältä että.
Onko vika selkälihaksissa vai nikamissa vai?
Voisko vaikuttaa, että olen kantanut nyt vuoden ajan poikaa. Ensimmäiset puolivuotta lähes aamusta iltaan, ja nykyäänkin 2-3h päivässä. (lapsi allerginen ja itkuinen)
Vai oisko kenties sängyn vaihto edessä?`

Onko kellään kokemusta, onko auttanut selkäkipuun jos on ostanut "kunnon" sängyn?

Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

24

4719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elikkäs

alkoiko oireet lapsen syntymän jälkeen?
      ALKOIKO NE ALA vai yläselästä?

ailloin kun ei ole kipuja voimiteletko venytteletkö, liikutko, teetkö mitään lihaksiston eteen päivittäin?

oletko kutsunut esim kaivonkatsojan paikalle stekkaan ettet nuku vesiuonen risteyskohdassa?

oletko nukkunut siinä samassa paikassa saman ajan kuin olet ollut kipeä vai miten?

tossa aluksi muutama johon kaipaisi vastauksen aluksi, ja hei asutko maalla vai kaupungissa ja mikä on lähin iso kaupunki missä asustelet

• kipeä oon

Ihan alun alkuun on tullut issiasvaiva. Siitä on n.10v aikaa. Tuolloin kävin myös magneettikuvissa eikä siellä näkynyt mitään vaivaa. "niksauttaja" auttoi.
        Issias oli hyvä pari vuotta, jonka jälkeen se on taas kipuillut aika-ajoin, silloin tällöin. Olen käynyt tässä vuosien varrella muutaman kerran samaisella niksauttajalla, mutta ei enää niin hyvin oo auttanu kuin ensimmäisellä kerralla.

Selkäkipuja on myös ollut ainakin parin vuoden ajan, mutta puolen vuoden sisällä ne on pahentuneet.

Olemme muuttaneet 4kk sitten, eikä tilanne ole muutosta parantunut. Sänkykin on sama.

Kaivonkatsojaa en ole ajatellut laisinkaan...

Liikkumiseni on kausittaista. Olen ostanut selkäjumppa dvd:n, jota yritän tehdä mahdollisuuksien mukaan. Yleensä vaan selkä on entistä kipeämpi sen jälkeen. l

• ------------

Moi!
      Ottamatta muihin kysymyksiisi kantaa,niin voin ainakin omalta osaltani suositella sängyn vaihtoa.
      Mulla oli selkä jatkuvasti ihan jumissa aamuisin,mut sit päätin sijoittaa kunnon sänkyyn.
      Marssin unikulmaan ja ostin uuden parisängyn.
      Hintaa tuli liki 3000 euroa,mut eipä oo ollu selkä aamusin jumissa esnään pariin vuoteen;)

• minä.

Kiinnostuin kovasti sängystä, jonka olet ostanut... -siis millaisen? Olen yrittänyt itsekin etsiä sopivaa, mutten vielä löytänyt.

Mulla on selkä myös tosi kipeenä ja pitäisi panostaa nyt vähän tuohon nukkumiseen ja lepoon, ettei sekoa. Vaikeaa löytää sopivaa kun murtumia selässä.. -siis kipuja, sähhköiskumaista juilintaa aina asentoa vaihtaessa, mielettömiä lihaskramppeja, jolloin tuskin hengittää voi.. Kivut laittaa huutamaan aina ääneen ja lujaa.. -taitaa naapuritkin ihmetellä..

Mulla pitäisi varmaan olla tosi pehmeä ja mukautuvainen patja, petari jne. Tyyny on yleensä polvien alla ja sivulla tukemassa. Juuri vaihdettiin moottorisänkyyn, mutta eipä tuo juuri parempi ole kuin se ah, niiin ihana olohuoneen sohva. Mutta en voi siinäkään koko lopun ikääni nukkua. Pitäis tässä myös totutella taas sängyssä nukkumiseen, kun olisi leikkaus edessä ja sairaalan sängyissä pitäisi yrittää nukkua =/

Monesti ei edes ottamani lääkkeet, tramal retard 100mg, panadol 500mg ja lihasrelaksantti diapam 5mg auta, vaan juilii ja kramppaa. On ihanaa elämää.. siis, mua todella kiinnostaisi tietää, millaisen ihmesängyn olet löytänyt, jossa voi NUKKUA?!

Yhtään neuvoja, vinkkejä muuten tai vastaavia kokemuksia??

• nukkumatti
        minä. kirjoitti:

Kiinnostuin kovasti sängystä, jonka olet ostanut... -siis millaisen? Olen yrittänyt itsekin etsiä sopivaa, mutten vielä löytänyt.

Mulla on selkä myös tosi kipeenä ja pitäisi panostaa nyt vähän tuohon nukkumiseen ja lepoon, ettei sekoa. Vaikeaa löytää sopivaa kun murtumia selässä.. -siis kipuja, sähhköiskumaista juilintaa aina asentoa vaihtaessa, mielettömiä lihaskramppeja, jolloin tuskin hengittää voi.. Kivut laittaa huutamaan aina ääneen ja lujaa.. -taitaa naapuritkin ihmetellä..

Mulla pitäisi varmaan olla tosi pehmeä ja mukautuvainen patja, petari jne. Tyyny on yleensä polvien alla ja sivulla tukemassa. Juuri vaihdettiin moottorisänkyyn, mutta eipä tuo juuri parempi ole kuin se ah, niiin ihana olohuoneen sohva. Mutta en voi siinäkään koko lopun ikääni nukkua. Pitäis tässä myös totutella taas sängyssä nukkumiseen, kun olisi leikkaus edessä ja sairaalan sängyissä pitäisi yrittää nukkua =/

Monesti ei edes ottamani lääkkeet, tramal retard 100mg, panadol 500mg ja lihasrelaksantti diapam 5mg auta, vaan juilii ja kramppaa. On ihanaa elämää.. siis, mua todella kiinnostaisi tietää, millaisen ihmesängyn olet löytänyt, jossa voi NUKKUA?!

Vaihdoin perinteisen sängyn runkopatjatyyppiseen, oikein tietokoneella räätälöityyn jo 15 vuotta sitten. Hinta tosin oli jo silloin melko kova, aluksi valvoin "ylikalliin" hinnan vuoksi, teinkö hölmön ostoksen?
        Tuloksena ihanne yöunet ja nivelkipujen helpotus. Enää en oikeasti pysty nukkumaan missään anopin vierassängyssä, mieluummin ajan yöksi kotiin vaikka 300 km!! Sänkyni on unelma. Halvemmallakin saa hyvän runkopatjan kuin 3000e. Kokeile kaupassa myyjän opastuksella, eri kovuusluokkia.
        Nivelrikoissa jos niitä on, jää usein hermo puristuksiin "iskias", sille särylle ei patjasta aina apua ole, helpotusta kylläkin. Iskias voi olla kausiluontoistakin. Lihaskramppeihin auttaa magnesiumin syönti vaikkapa pillereinä, ellei sitä ravinnosta saa.

• omasta tarinasta
        nukkumatti kirjoitti:

Vaihdoin perinteisen sängyn runkopatjatyyppiseen, oikein tietokoneella räätälöityyn jo 15 vuotta sitten. Hinta tosin oli jo silloin melko kova, aluksi valvoin "ylikalliin" hinnan vuoksi, teinkö hölmön ostoksen?
        Tuloksena ihanne yöunet ja nivelkipujen helpotus. Enää en oikeasti pysty nukkumaan missään anopin vierassängyssä, mieluummin ajan yöksi kotiin vaikka 300 km!! Sänkyni on unelma. Halvemmallakin saa hyvän runkopatjan kuin 3000e. Kokeile kaupassa myyjän opastuksella, eri kovuusluokkia.
        Nivelrikoissa jos niitä on, jää usein hermo puristuksiin "iskias", sille särylle ei patjasta aina apua ole, helpotusta kylläkin. Iskias voi olla kausiluontoistakin. Lihaskramppeihin auttaa magnesiumin syönti vaikkapa pillereinä, ellei sitä ravinnosta saa.

Ja vinkeistä. Täytyy jatkossa harkita josko sitä ihan teettäisi itselleen sopivan patjan. Mutta aatella, miten sitä sairaalassa sitten pärjääpi? Voimakkaiden kipulääkkeiden turvinko? Täytyy tosiaan toivoa, että tämä olisi väliaikaista... Magnesiumia olen ottanut.. -se auttaa!

Parhaita mahdollisia jatkoja ja unia kaikille selkävaivoista kärsiville!

• sais nukuttua
        omasta tarinasta kirjoitti:

Ja vinkeistä. Täytyy jatkossa harkita josko sitä ihan teettäisi itselleen sopivan patjan. Mutta aatella, miten sitä sairaalassa sitten pärjääpi? Voimakkaiden kipulääkkeiden turvinko? Täytyy tosiaan toivoa, että tämä olisi väliaikaista... Magnesiumia olen ottanut.. -se auttaa!

Parhaita mahdollisia jatkoja ja unia kaikille selkävaivoista kärsiville!

täällä ole ainakin vuoden jo roikkunut, viime yönä heräsin klo 4,
        nyt meinaa silmät mennä väkisin kiinni, mutta ajoon on lähdettävä,
        heräsin klo 4 kipuun, siihen hirveään selkäkipuun, pakko nousta sängystä, makuulla olo on kaikkein pahinta mun selälle, ostin minäkin runkopatjasängyn, muuten hyvä mutta liian pehmeä, kannattaa patjaa ostaessa vaikka koemaata ! se, minä en niin tehnyt.

Tuossa mainittiin Diapam, onko se auttanut kipuun. Minullakin pamia on, en niitä ole käyttänyt pitkään aikaan mutta otanpa jos auttaisi kipuun, v.itutukseen se varmaan auttaa kun tarpeeksi ottaa. Ei oo kivaa tää kipu.

• lihasrelaksanttina
        sais nukuttua kirjoitti:

heräsin klo 4 kipuun, siihen hirveään selkäkipuun, pakko nousta sängystä, makuulla olo on kaikkein pahinta mun selälle, ostin minäkin runkopatjasängyn, muuten hyvä mutta liian pehmeä, kannattaa patjaa ostaessa vaikka koemaata ! se, minä en niin tehnyt.

Tuossa mainittiin Diapam, onko se auttanut kipuun. Minullakin pamia on, en niitä ole käyttänyt pitkään aikaan mutta otanpa jos auttaisi kipuun, v.itutukseen se varmaan auttaa kun tarpeeksi ottaa. Ei oo kivaa tää kipu.

Minulla siis on diapam 5mg käytössä (josta tuolla aiemmin kirjoittelin) lihasrelaksanttina muiden lääkkeiden ohella selän kramppeihin. Taitaa se sitä kautta myöskin hieman kipuja hillitä, kun lihakset hieman rentoutuu..? Pitää vaan varoa, ettei totu tuohon lääkkeeseen.

Monesti on ollut kausia, jolloin luulee, ettei enää tarvitse esim.ennen nukkumaan menoa mitään kipulääkettä tms., kunnes sitten taasen touhutessaan "reväyttää" selän ja lääkettä kuluu.. Jokainen tapaus kuitenkin erilainen. Joskus ei tarvii tuskin lainkaan lääkettä, toisinaan paljonkaan ei tunnu riittävän :/

Minulla myöskin heräilyjä aamuyöstä, ja tosiaan, selälle pahinta on nykyään makuuasento.Mutta jospa se tästä..

• Kivulias
        minä. kirjoitti:

se mullekin paras on, siinä jotenkin sen asennon saa tyynyjen kans sellaseks, että pystyy nukahtamaan. Olen miettiny, millanen se makuuhuoneen sängyn oikein pitäs olla, että pystyis näitten kipujen kanssa joten kuten nukkumaan. Ne sairaalan sängyt on kyllä kauheita selkävaivaselle, sen totesin, kun jouduin yhen yön siellä viettämään.

• 4 herään
        sais nukuttua kirjoitti:

ei voi olla sängyssä, pakko nousta, tunti menee ennenkuin kipu helpottaa, ei toki kokonaan, koko ajan on kipuja.
        Särkylääkkeitä en ole nyt syönyt, kokeilen mitä kestän, ruokahalu mennyt, kiloja lähtenyt 7,

• johanna.ms
        Kivulias kirjoitti:

se mullekin paras on, siinä jotenkin sen asennon saa tyynyjen kans sellaseks, että pystyy nukahtamaan. Olen miettiny, millanen se makuuhuoneen sängyn oikein pitäs olla, että pystyis näitten kipujen kanssa joten kuten nukkumaan. Ne sairaalan sängyt on kyllä kauheita selkävaivaselle, sen totesin, kun jouduin yhen yön siellä viettämään.

Mitä sinulle nyt kuuluu, vieläkö olohuoneen sohvalla nukut? :) :(

Minä olen yrittänyt totutella sängyssä nukkumiseen.. -pikkuhiljaa. Viime yö tosin vieläkin sohvalla. Onko sinulla kipulääkkeitä käytössä, jokohan taisit mainita? Mun varmaan pitäisi vähentää, ettei tavaksi tule. :/

• kokeillut
        Kivulias kirjoitti:

sellaista säädettävää ilmatäytteistä patjaa? Ei siis näitä varavuoteiksi tarkoitettuja, vaan kunnon ilmapatjavuoteita, joita valmistajan mukaan käytetään mm. sairaaloissa, kun niillä ei tule makuuhaavoja. Luulisi, että säädettävä jousto olisi hyvä.

• +00+

Jos joudut kantamaan lasta niin oletko hakenut Instrumentariumista selkä vyön tukemaan selkääsi.Lapsesi painaa varmasti jo yli 10 kg ja se ei ole selälle hyvä kantaa paljon pitkiä aikooja?Oletko myös mahallasi vai selälläsi nukkuja? Oletko tukenut selkäsi niin etteivät lihakset ole jönnityyneet nukkuessasI? Oletko kaynyt kipropraktikon hoidossa?Yksi tai 2 kertaa ei riitä hoidoiksi. Itse olen alussa käynyt yli 10 kertaa hoidossa ja sen jälkeen kerran kuukaudessa. Onko mahdollisesti jalkasi eri mittaiset? Jo on sekin aiheuttaa selkärangan vääntymistä ja kipua selkääsi. Jos selkäranka vääntyy se panee lihakset myös kireiksi. Joudun itse syömään todella vahvoja kipulääkkeitä selän vuoksi koko ajan.Panacod 6 kps, Buracaps 400mg, Sirladud 2, Gapapentin 8.Eli tiedän mitä kipu on. Ainoa joka on auattanut on kiropraktikko ja myös oma jumppa ja lämpö.

• kipeä oon

Ei ole tullut hankittua sekävyötä! Vois ollakin hyvä hankinta.
        Ja lapsi painaa sen 10kg, ja kyllä se kropassa tuntuu kun sitä kantaa. Ei jaksas....

Olen yrittänyt tukea ja löytää sitä hyvää nukkuma-asentoa. Selällään ja mahallaan en pysty nukkumaan. Selkän on älyttömässä jännityksessä ja käy kipeään. Kylkiasento on paras, muttei sekään hyvä. :(
        En ole koskaan kuullut että jalkani olisivat eri mittaiset. Enkä ole sitä huomannut itsekkään.

Kiropraktikolle olen ajatellut varata aikaa.
        Joku kehui myös naprapaattia?
        Onko kellään naprapaatista kokemuksia?

Kyllä ois kiva olla kivuton!

• +00+
        kipeä oon kirjoitti:

Ei ole tullut hankittua sekävyötä! Vois ollakin hyvä hankinta.
        Ja lapsi painaa sen 10kg, ja kyllä se kropassa tuntuu kun sitä kantaa. Ei jaksas....

Olen yrittänyt tukea ja löytää sitä hyvää nukkuma-asentoa. Selällään ja mahallaan en pysty nukkumaan. Selkän on älyttömässä jännityksessä ja käy kipeään. Kylkiasento on paras, muttei sekään hyvä. :(
        En ole koskaan kuullut että jalkani olisivat eri mittaiset. Enkä ole sitä huomannut itsekkään.

Kiropraktikolle olen ajatellut varata aikaa.
        Joku kehui myös naprapaattia?
        Onko kellään naprapaatista kokemuksia?

Kyllä ois kiva olla kivuton!

Katso koulutettu kiropraktikko. Jos olet Helsingissä niin katso keltaisilta sivuilta kiropraktikko. Esim Sampo Laisi. Olen käynyt hanen vastaanotolla 15 vuotta

• +00+
        +00+ kirjoitti:

Katso koulutettu kiropraktikko. Jos olet Helsingissä niin katso keltaisilta sivuilta kiropraktikko. Esim Sampo Laisi. Olen käynyt hanen vastaanotolla 15 vuotta

Jos saat lääkärinlähetteen missa lukee kiropraktikko niin saat myös kelasta pienen korvauksen takaisin hoitokerroista. Tai jos sinulal on sairausvakuutus.Saat sielta loput mita kela ei maksa.Siksi tarkeaa että lahetteessä näkyy diagnoosi ja kiropraktinen hoito esim 10 kertaa.Sosiaali ja terveysminsteriön hyvaksymat kiropraktikot kuuluvat sen piiriin etta kela korvaa hoidot.Minulla maksaa 50Eur kerta

• kipeä oon
        +00+ kirjoitti:

Oulu on lähempänä kuin Helsinki...joten Oulun lähistöltä jos jollain on kokemuksia hyvistä kiropraktikoista tai naproista, ottaisin mielellään vinkkejä vastaan.

• +00+
        kipeä oon kirjoitti:

Oulu on lähempänä kuin Helsinki...joten Oulun lähistöltä jos jollain on kokemuksia hyvistä kiropraktikoista tai naproista, ottaisin mielellään vinkkejä vastaan.

Kiropraktikkoja Oulussa mutta en teidea kuka on koulutettu se tarkeaa!!!!
        Jarmo Kyllönenn DO Ratamontie 62 Oulu p 08-5564114,
        Aura Matti DO, Lapinrautiontie 15 08 5521418
        Eerikäinenn Ulla DC 050 5727849 Isokatu 68-60 Oulu
        Seppo Sivinen DO isokatu 19 b
        Dc on doctor of chriropractic

• selkäkipu

itellä on ollut selkäkipu jo 3 kk nytten se on edennyt vasempaan jalkaan minulla ainakin on auttannut tramal

• vasempaan jalkaan

mitä se käytännössä tarkoittaa, iskiastako ? Tunnistaako itse jotenkin, särkeekö selkää vai esim munuaisia ?

• selättäjältä
        vasempaan jalkaan kirjoitti:

mitä se käytännössä tarkoittaa, iskiastako ? Tunnistaako itse jotenkin, särkeekö selkää vai esim munuaisia ?

Viskoelastinen petauspatja, Kodin anttila 100 e 90cm leveä on tuonut minulle 50% lissää yöunta.
        Kylmägeelipakkaukset kipiään kohtaan ja villasukat jalkaan niin vähän auttaa.
        Jalkakipu hermopinne säteilykipua.
        Olen syönyt panacodia 8 v ongelmitta, paitsi ummetus.
        Rivatril rentouttajana lihaksille.

• ummetus
        selättäjältä kirjoitti:

Viskoelastinen petauspatja, Kodin anttila 100 e 90cm leveä on tuonut minulle 50% lissää yöunta.
        Kylmägeelipakkaukset kipiään kohtaan ja villasukat jalkaan niin vähän auttaa.
        Jalkakipu hermopinne säteilykipua.
        Olen syönyt panacodia 8 v ongelmitta, paitsi ummetus.
        Rivatril rentouttajana lihaksille.

vaivana, se on tosi panacodin haitta minullakin on tuo ummetus. Minä olen löytänyt siihen apua pellavan siemenistä, rouheena: voi käyttää esim. jukurtin sekaan, taikka ihan siemeninä: liotat joitain tunteja vedessä ja juot mahaasi(tämä on monelle vastenmielistä, mutta kun apua saa niin sitä tekee melkein mitä vaan) ja luumukin on hyvä, sairaalassa leikkauksen jälkeen antoivat luumu nektaria, kysyin ohjeenkin ja se on yksinkertainen: keität luumut vedessä ja tehosekoittimeen, vedellä voi säännöstellä vahvuutta.

• kipeä oon

Kävin siis torstai-aamuna lääkärissä. Sain kipulääkkeiksi tramadol 50mg, panadol 1g, Voltaren 50mg. Noita kolmea 1 kpl 3 kertaa vrk:ssa.
      On auttanut suht hyvin kipuun. Olen nukkunut jopa hyvin. Ilmeisesti Tramadol tekee oloni väsyneeksi ja himpun verran huteraksi?

Minkälaisia kokemuksia teillä näistä lääkkeistä?

• Meg52

Kävitkö erikoislääkärissä vai terv.keskuksen lääkärillä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe