Pukeutuminen teatteriin? APUA.

jhl_

Voiko teatteriin mennä mies tummassa puvussa ja naisella siihen sopiva mekko ( pikkukengät ja pieni käsilaukku), vai onko ylipukeutumista? Esitys on lauantai-iltana. Kuinka yleensä ihmiset pukeutuvat, kuinka juhlallisena teatteria pidetään?

Apua tarvittaisiin nopsasti kiitos.. :)

10

11122

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satunnainen teatterissakävijä

      Hei! Kuvaamasi asut kuulostavat juuri oikeanlaisilta teatteriin. Yleensä ihmiset pistävätkin vähän parempaa päälle teatteriin.

      Tietenkin on ehkä eroa eri teattereiden välillä. Kuvailemasi pukeutumistyyli sopii esim. kansallisteatteriin tai joonkin muuhun tällaiseen perinteiseen. Jos taas menee johonkin kokeelliseen postmoderniin vasemmistoteatteriin, yleisö saattaa olla keskimäärin boheemimpaa... :)

    • BrettSinclair

      Jos kunnioitat näyttelijöitä suurina taiteilijoina, niin pukeudut arvokkaasti, mutta jos pidät heitä apinoina, niin voit pistää päälle vaikka verkkopaidan ja vanhat verkkarit. Teatteri on siitä hyvä paikka että voi olla samalla yksilöllinen ja arvokas. Teatteriin voit pukeutua kuin linnanjuhliin. Vaikka olisi peräkylän teatterista kyse, niin teatterissa sallitaan arvokas pukeutuminen.
      No kesäteatteri on hieman sallivampi, mutta arvokkuus pukeutumisessa on silti huomionosoitus näytteleviä taiteilijoita kohtaan.
      Yksi hyvä kriteeri mennä teatteriin on juuri se että voit käyttää vaikka linnan juhlia varten ostamaasi pukua teatterissa.

      • werra

        Siinä vaiheessa kun teatterista ja oopperasta käymisestä tulee pukujuhla (niin kuin on esim. käynyt linnanjuhlille) tilanne on aika huolestuttava. Sinne mennään katsomaan sitä itse ESITYSTä ja nauttimaan TAITEESTA eikä näyttäytymään. Siis toki etiketin mukaan tulee pukeutua siististi, mutta jotkut vetää pikkasen liian yli, esim. koko teatteri/ooppera reissun aikana mietitään vaan miltä näytetään eikä keskitytä itse taiteeseen ja syvällisempään mietintään. Se on väärin näyttelijöitä kohtaan. Ei ne näyttelijät kato mitä katsojilla on päällä ! Niitä motivoit aivan muut asiat, kuten yleisön reagointi ja se miten yleisö seuraa sitä itse esitystä !


      • BrettSinclair
        werra kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun teatterista ja oopperasta käymisestä tulee pukujuhla (niin kuin on esim. käynyt linnanjuhlille) tilanne on aika huolestuttava. Sinne mennään katsomaan sitä itse ESITYSTä ja nauttimaan TAITEESTA eikä näyttäytymään. Siis toki etiketin mukaan tulee pukeutua siististi, mutta jotkut vetää pikkasen liian yli, esim. koko teatteri/ooppera reissun aikana mietitään vaan miltä näytetään eikä keskitytä itse taiteeseen ja syvällisempään mietintään. Se on väärin näyttelijöitä kohtaan. Ei ne näyttelijät kato mitä katsojilla on päällä ! Niitä motivoit aivan muut asiat, kuten yleisön reagointi ja se miten yleisö seuraa sitä itse esitystä !

        Esimerkiksi taidenäyttelyiden avajaisissa on kunnianosoitus taiteilijaa kohtaa jos pukeutuu arvokaasti. Taiteilija voi pukeutua miten sattuu koska hän on taiteilija. Teatterisssa katsoja voi myös toteuttaa itseään pukeutumisella.
        Tottakai näyttelijä nauttii esityksensä tuottamasta reaktiosta, mutta paremmin pukeutuneita pidetään sivistyneempinä ja sivistyneemmän henkilön myönteinen reaktio on arvokkaampi kuin jonkun lökäpöksyn reaktio.
        Hienosti yliampuvalla pukeutumisella halutaan tuottaa mielihyvää myös itselleen. Eikö jokainen haluaisi olla päivän prinsessana tai prinssinä.
        Tietysti hieno pukeutuminen saattaa väärinymmärtäneessä rahvaassa herätää kateellisia tunteita, mutta se hieno pukeutuminen on todellakin vaan kunnianosoitus taiteilijaa kohtaan. Illan tähti, kuten syntymäpäiväsankari on myös hyvillään jos vieraat ovat hänen takiaan vaivautuneet laittamaan vaikka puhtaat vaatteet jos ei muuta. :)


      • BrettSinclair
        BrettSinclair kirjoitti:

        Esimerkiksi taidenäyttelyiden avajaisissa on kunnianosoitus taiteilijaa kohtaa jos pukeutuu arvokaasti. Taiteilija voi pukeutua miten sattuu koska hän on taiteilija. Teatterisssa katsoja voi myös toteuttaa itseään pukeutumisella.
        Tottakai näyttelijä nauttii esityksensä tuottamasta reaktiosta, mutta paremmin pukeutuneita pidetään sivistyneempinä ja sivistyneemmän henkilön myönteinen reaktio on arvokkaampi kuin jonkun lökäpöksyn reaktio.
        Hienosti yliampuvalla pukeutumisella halutaan tuottaa mielihyvää myös itselleen. Eikö jokainen haluaisi olla päivän prinsessana tai prinssinä.
        Tietysti hieno pukeutuminen saattaa väärinymmärtäneessä rahvaassa herätää kateellisia tunteita, mutta se hieno pukeutuminen on todellakin vaan kunnianosoitus taiteilijaa kohtaan. Illan tähti, kuten syntymäpäiväsankari on myös hyvillään jos vieraat ovat hänen takiaan vaivautuneet laittamaan vaikka puhtaat vaatteet jos ei muuta. :)

        Voi tietysti mennä millaisena haluaa, mutta jonkun turhamaisen vaatteen käyttö teatterissa ei ole kiellettyä. Jos et ole esimerkiksi raaskinut luopua vanhojen puvusta, niin laita se teatteriin.


      • katsomossa joskus istunut
        BrettSinclair kirjoitti:

        Voi tietysti mennä millaisena haluaa, mutta jonkun turhamaisen vaatteen käyttö teatterissa ei ole kiellettyä. Jos et ole esimerkiksi raaskinut luopua vanhojen puvusta, niin laita se teatteriin.

        Jkln kaupaunginteatterissa ainaskin on havaintoni mukaan kaikenlaisia pukeutujia, yleisössä. Jotkut vetävät lureksit ja stoolat niskaan ja lakeerikengät jalkaan. Jotkut taas tulevat ihan arkivaatteissa.

        Sellaiset vähän vanhemmat rouvat joille teatteri on ehkä aupunkireissun kohokohta haluavat totta kai pukeutua parhaimpiinsa, mutta itse menen "vain" katsomaan esitystä, jolloin pukeudun mahdollisimman mukavasti.

        Varmaan esityksen jälkeen rouvat menevät johonkin hienoon ravintolaan illalliselle tai Jyväshoviin tanssimaan ;)

        Ei kai sillä pukeutumisella ole suurta merkitystä, pääasia että teatterissa kaikenikäiset ja kaikenlaiset ihmiset kävisivät nauttimassa esityksistä.


      • BrettSinclair
        katsomossa joskus istunut kirjoitti:

        Jkln kaupaunginteatterissa ainaskin on havaintoni mukaan kaikenlaisia pukeutujia, yleisössä. Jotkut vetävät lureksit ja stoolat niskaan ja lakeerikengät jalkaan. Jotkut taas tulevat ihan arkivaatteissa.

        Sellaiset vähän vanhemmat rouvat joille teatteri on ehkä aupunkireissun kohokohta haluavat totta kai pukeutua parhaimpiinsa, mutta itse menen "vain" katsomaan esitystä, jolloin pukeudun mahdollisimman mukavasti.

        Varmaan esityksen jälkeen rouvat menevät johonkin hienoon ravintolaan illalliselle tai Jyväshoviin tanssimaan ;)

        Ei kai sillä pukeutumisella ole suurta merkitystä, pääasia että teatterissa kaikenikäiset ja kaikenlaiset ihmiset kävisivät nauttimassa esityksistä.

        Teatteriin voit kuitenkin pukeutua hienommin ja epäkäytännöllisemmin kuin kaupungin hienoimpaan ravintolaan mennessä. Teatterin ilmapiiri antaa siihen vapauden. Tietysti pukeutumista on laidasta laitaan mutta erityisen hienosti pukeutuneenakaan ei teatterissa herätä kiusallisella tavalla huomiota.


    • Asina

      Itse käyn teatteriassa useita kertoja vuodessa, useiden vuosien ajan.

      Pukeutumesta teatteriin (ja taidenäyttelyyn) on tapakasvatuksessa ohjattu seuraavalla tavalla.
      Ensi-iltoihin ja gallerian avajaisiin pukeudutaan tumma-puku koodilla isoon ensi-iltaan jopa smokki voi olla oikea ratkaisu, oopperassa käy myös frakki jos on kansainvälisiä tähtiä.

      Ensiillan jälkeen asu on vapaa niinsanottu Casual, eli ei verkkarit vaan suorat housut ja naisilla jakkupuku jne
      Sama koskee gallerioita.

      Elokuvia voi sitten katsoa vaikka verkkareissa

    • Anonyymi

      Minä ainakin otan korvatulpat, on niin kovaa huutamista

    • Anonyymi

      Kuhan ei mitään leggingsiä laita

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe