Tuli tuollainen putki ostettua. Lähinnä heräteostoksena sen kummempaa asioista tietämättä
mutta luotin kun netissä sanottiin että olisi suurinpiirtein hintansa väärti ja pojan kanssa ajateltiin tähtiä kattella.
Voisiko joku kertoa okulaareista kun tässä on mukana 25mm, 12mm ja 4mm okulaarit, voiko näitä hankkia lisää ja mitä siihen kannattaisi hankkia? Jostain vaan lueskelin että tuo 4mm on tavallaan turha koska sama suurennos saadaan myös barlowin ja 12mm avulla ja taas barlow 4mm eli 262x, ei putken ominaisuudet enää riitä.
Onko nämä yhteensopivia jos siihen laittaa toisen valmistajan okulaareja?
Saako Suomesta mistään tilattua fokuksen säätönuppiin sitä jatkovartta?
Ja onko suosituksia nettisivuista missä olisi tietoa aloittelijalle (= putkista yleensä tai itse harrasteesta)?
Meade ETX-70
15
5717
Vastaukset
- PII-PARI
Putken mukana tulevat okulaarit ovat todella heikkolaatuisia. Suosittelen hankkimaan aluksi vaikka "perus" Seper Blösll okulaaraja hoiden hintahaarukka on suuruusluokaltaan 50 € / kpl ja mahdollisesti sen lisäksi 2 x barlowin. Suurennoshan saadaan aikaiseksi jakamalla kaukoputken poltoväli (pituus) okulaarin halkaisijalla. Kaksinkertainen barlow tuo samalle okulaarille kaksisuurennosta. Esimerkiksi yhdellä okulaarilla ja barlovilla saat suurennoksen 50 kertainen ja 100 kertainen, riippuen tietenkin polttovälistä ja okulaarin halkaisijasta.
Kaukoputki ei ole hyvä ratkaisu aloittaa harrastusta! Ennen kaukopuken käyttöä täytyy tuntea tähdistöt tarkasti ja perehtyä kaukoputken käyttämiseen ja tähtisuunnistukseen. Apuvälineeksi tarvitaan tietenkin hyvä tähtikartta ja oppia sen lukemisesta.
Hyvä järjestys aloittaa tähtiharratus on liittyminen paikalliseen tähtiyhdistykseen ja siellä osallistua tähtitavaskursseihin tai vastaaviin. Aluksi paras optinen apuväline on silmät, jotta oppii tuntemaan tähdistöt. Paljain silmin on myös havaittavissa useita kohteita, kuten Orionin suurikaasusumu (m42), Plejadit yms. Seuraava askel on on kiikari ja siihen ehdottomasti jalusta. Kiikarikohteita löytyy todella paljon ja osa näistä kohteista on kiikarilla havainnoimalla parempia kuin kaukoputkella. Myös kiikarilla kohteen etsintä / löytyminen taivaalta on huomattavan paljon helpompaa kuin kaukoputkella.
Kun perusteet ovat jollain tavalla opittu ja kiinostus herää niin on so perusteltua siirtyä kaukoputkihavannointiin onohtamatta kuitenkaan silmä- ja kiikarihavaintoja. Suositeltavaa on osallistua taas yhdelle kurssille paikallisyhdistyksessö eli kaukoputkikurssille.
Toki alussa on helpohko etsiä ja havannoida aurinkokunnan kohteita, kuten esim mars, saturnus, jupiter, venus ja kuumme. Syvätaivaskohteiden etsiminen ilman tarvittavia perustietoja on erittäin hankala / mahdoton ja siihen liittyy se riski, että harrastuksen into sammuu. Tämän takia suosittelen edellä kertomaani marssijärjestystä.
Hyvä kiikari havannointiin on esimerkiksi ominaisuuksiltaan 7 x 50.
itse olen harrastanut pitkään taähtitaivaan havainnointia ja edelleen paljaat silmät ilman optisia apuvälineita ja kiikarit ovat käytössäni, tosin tietenkin kaukoputki.
Erittäin hyvä foorumi ja FAQ harrastuksesta löytyy www.astronetti.com
Siellä on erittäin paljon tietoa aloittelijoille sekä jo pidemmälle edenneille harrastajille.
Tervetuloa kiehtovan harrastuksen pariin!- jopa1
täältä voi aloittaa tuon putken kanssa:
http://www.weasner.com/etx/menu.html
Löytyy tietoja putkesta. Itse omistin tuon putken joskus. Tuohon focuksen säätänuppiin voi laittaa ihan perus kumiletkun pätkän jatkeeksi. Auttaa huomattavasti tarkennusta. - -sivuja
jopa1 kirjoitti:
täältä voi aloittaa tuon putken kanssa:
http://www.weasner.com/etx/menu.html
Löytyy tietoja putkesta. Itse omistin tuon putken joskus. Tuohon focuksen säätänuppiin voi laittaa ihan perus kumiletkun pätkän jatkeeksi. Auttaa huomattavasti tarkennusta.Meade ETX-70AT: My Modifications
http://www.schlatter.org/Dad/Astronomy/etx70.htm
http://www.weasner.com/etx/techtips/Cooney_70AT_Guide/70atguide.htm
Itsekin sellaisen heräteostoksena hankkinut... ensi viikolla saattaa päästä jo tähtiä näkemään, luvassa kirkastuvaa. - PII-PARI
-sivuja kirjoitti:
Meade ETX-70AT: My Modifications
http://www.schlatter.org/Dad/Astronomy/etx70.htm
http://www.weasner.com/etx/techtips/Cooney_70AT_Guide/70atguide.htm
Itsekin sellaisen heräteostoksena hankkinut... ensi viikolla saattaa päästä jo tähtiä näkemään, luvassa kirkastuvaa.Kaukoputkella ei juurikaan katsella tähtiä vaan planetaarisia sumuja, galakseja yms. Tähti näyttää kaukoputken läpi vain kirkkaana pisteenä ja mitään yksityiskohtia siitä ei voi havaita. Toki osa harrastajista bongaavat kaksoistähtiä kuten Albiroa Joutsenen tähtikuviossa. Toki kaukoputki kannattaa suunnata lähi tähteemme eli aurinkoon. Auringonpilkku minimi on mennut jo ohitse ja pilkuja alkaa jo esiintymään. On erittäin tärkeätä muistaa, että auringon katsomiseen tarvitaan kaukoputken tai kiikarin eteen duodin joka himmentää valoa. Muutoin seuraamuksena on hyvin helposti silmän sokeutuminen. Myalar kalvosta on itsekin helppo rakentaa sopiva maski. Baaderin Kontimuun suodattimella saa auringosta enemmän irti yksityiskohtia. Tätä suodinta ei tosin kannattane hankkia ihan ensimmäisenä.
- hfjh34hhdfj
PII-PARI kirjoitti:
Kaukoputkella ei juurikaan katsella tähtiä vaan planetaarisia sumuja, galakseja yms. Tähti näyttää kaukoputken läpi vain kirkkaana pisteenä ja mitään yksityiskohtia siitä ei voi havaita. Toki osa harrastajista bongaavat kaksoistähtiä kuten Albiroa Joutsenen tähtikuviossa. Toki kaukoputki kannattaa suunnata lähi tähteemme eli aurinkoon. Auringonpilkku minimi on mennut jo ohitse ja pilkuja alkaa jo esiintymään. On erittäin tärkeätä muistaa, että auringon katsomiseen tarvitaan kaukoputken tai kiikarin eteen duodin joka himmentää valoa. Muutoin seuraamuksena on hyvin helposti silmän sokeutuminen. Myalar kalvosta on itsekin helppo rakentaa sopiva maski. Baaderin Kontimuun suodattimella saa auringosta enemmän irti yksityiskohtia. Tätä suodinta ei tosin kannattane hankkia ihan ensimmäisenä.
Itse olen kiinnostunut kuuta tutkimaan. Tekisi mieli ostaa parempi putki, mutta se tuntuu vähän turhalta, koska kuu ei tahdo näkyä! Eipä ole juuri tänä vuonna pilvetöntä ilmaa ollut.
Itsellä kiinalainen 23x putki josta saa vielä okuläärisuurennoksella lisää tehoja 50x-70x asti. Kuu näkyy juuri ja juuri kokonaisena.
Huvittava homma oli se, että tietokone lasahti ja sinne meni nekin vähät digikameralla otetut kuvat.
Toivottavasti kuu näkyy Helmikuussa.. - itsekin ekaksi 5x70 kiikari
on viisas ensiväline tähtiin katsomiseen. Mieluiten ensin paljain silmin oppien tunnistamaan tunnettuja tähtikuvioita, kuten tällä hetkellä Orion-kuvio ottaen huomioon nykyinen talviolosuhde. Sitten pikkuhiljaa tunnistaen kaikki tähtikuviot ja planeetat, voi sitten kiikaroida sitten vähitellen tunnistaen kaikki tähtikuviot, hankkii tehokkaamman kiikarin, sellaisen joka soveltuu myös lintu/tähtikiikarointiin. Lopulta sitten tehokas kaukoputki!Valokuvausta moni harrastaa ja saa jänniä kuvia. Tutustu ihmeessä astronetti.com! Tsemppiä! Harmi, että Turun seudulla vielä monta päivää pilvessä, ei nautintoa!
- tulossa!
hfjh34hhdfj kirjoitti:
Itse olen kiinnostunut kuuta tutkimaan. Tekisi mieli ostaa parempi putki, mutta se tuntuu vähän turhalta, koska kuu ei tahdo näkyä! Eipä ole juuri tänä vuonna pilvetöntä ilmaa ollut.
Itsellä kiinalainen 23x putki josta saa vielä okuläärisuurennoksella lisää tehoja 50x-70x asti. Kuu näkyy juuri ja juuri kokonaisena.
Huvittava homma oli se, että tietokone lasahti ja sinne meni nekin vähät digikameralla otetut kuvat.
Toivottavasti kuu näkyy Helmikuussa..loppuviikosta kirkastuu! JESS!
- lexa.
hfjh34hhdfj kirjoitti:
Toivottavasti kuu näkyy Helmikuussa..Jos tietokoneessa on kovalevy ehjä, kuvat voi vielä pelastaa...
- Lidl fani
Nyt on tullut hieman lueskeltua Astronettiä ym. ja perehdyttyä kaukoputkeen.
Haluan tilata putkeen lisää 9mm okulaarin ja 2x barlowin niin olisin vielä kysynyt sitä että onko kaikki 1,25" okulaarit tähän putkeen sopivia? Lähinnä katselin noita mitä villenkello myy, Celestron, Plössl tai vastaava halpa. Ei sen tarvitse mikään huipppu olla, putken mukana tulleetkin vaikuttavat minun asteikollani ihan käyttökelpoisilta.
Kyllä täältä kiikaritkin löytyy ettei harrastus heti alkuunsa lopahda. Kiitokset toki siitäkin vinkistä.- Lidl fani
Ei kukaan suoranaisesti vastannut tuohon okulaarien yhteensopivuusasiaan joten vastaan itse. Tuntuisi sopivan. Celestron omni 9mm vaikuttaa tosi hyvältä okulaarilta. 2x barlowin tilasin myöskin sekä kuusuotimen.
Ekat katselukokemukset takana, putki on hintansa ja kokonsa huomioiden mielestäni erinomainen. - ei tämä porukka
Lidl fani kirjoitti:
Ei kukaan suoranaisesti vastannut tuohon okulaarien yhteensopivuusasiaan joten vastaan itse. Tuntuisi sopivan. Celestron omni 9mm vaikuttaa tosi hyvältä okulaarilta. 2x barlowin tilasin myöskin sekä kuusuotimen.
Ekat katselukokemukset takana, putki on hintansa ja kokonsa huomioiden mielestäni erinomainen.täällä tiedä tähtien tarkkailusta paljon mitään.
kantsii mennä jonnekin astronetti sivuille tai jonnekin.
http://www.astronetti.com/ - tarvitse "70mm".
Lidl fani kirjoitti:
Ekat katselukokemukset takana, putki on hintansa ja kokonsa huomioiden mielestäni erinomainen.Vasta 150mm ylöspäin on kuusuodin tarpeen.
- fakta on että
tarvitse "70mm". kirjoitti:
Vasta 150mm ylöspäin on kuusuodin tarpeen.
Oot varmasti käytännössä itse tuon kokeillut?
ja paskat.
Jos oikeasti haluat havannoida kuuta kaikissa vaiheissa, on kuusuodin
tarpeen. Muuten menee vain valon ja varjon rajan tutkiskeluun.
Täysikuusta ei saa mitään tolkkua ilman asiallista suodinta.
Olen itse kokenut ja kokeillut. - normi karju
fakta on että kirjoitti:
Oot varmasti käytännössä itse tuon kokeillut?
ja paskat.
Jos oikeasti haluat havannoida kuuta kaikissa vaiheissa, on kuusuodin
tarpeen. Muuten menee vain valon ja varjon rajan tutkiskeluun.
Täysikuusta ei saa mitään tolkkua ilman asiallista suodinta.
Olen itse kokenut ja kokeillut.Ootkohan vähän myöhässä empiirisine tutkimuksinesi?
- noin se vaan on
normi karju kirjoitti:
Ootkohan vähän myöhässä empiirisine tutkimuksinesi?
No jos tätä joku joskus lukee tosissaan, niin voi saada sen kuvan, että kuuta voi mullistella ilman suotimia. Kai se siks on hyvä korjata.
Paitti, että OIKEESTI täältä ei kannata todellista tietoa etsiä; tämä on pelkkä vi***lupaikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463357
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472097- 402058