Kesäviikonloppuina pois pääteiltä

Herrasnainen

Hei kaikki!
Olemme ostaneet juuri ensimmäisen matkauluvaunun ja yksi asia askarruttaa. Ennen vaunuharrastustamme kirosimme kaikki perjantain ja sunnuntain viikonloppuruuhkissa 80 km tunnissa (ylämäissä noin 60 km tunnissa) ajavat karavaanarit. Ennen kaikkea, jos karavaanarit muodostivat tiiviin letkan, ohi ei päässyt millään. Nyt kun olemme itse ostaneet Soliferin, haluaisinkin asiallisia kommentteja, olisiko parempi pysyä pois valtaväyliltä kesäviikonloppujen ruuhkissa. Ihan vaan mielenrauhan ja maineen vuoksi. Eihän meillä ole enää kiire - hurjastelijat menkööt menojaan Bemareillaan ja muilla juppiautoilla.

87

4883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja esitä kysymys

itteeles, vai etkö jo vastannut?

• miten ei pidä ajaa

Koska olet meitä "paskamakkien vetäjiä" kironnut aikaisemmin, niin nythän tiedät miten siellä liikenteessä ei kuulu käyttäytyä.

Kyllä sinne päätiellekkin voi mennä, kunhan on kohtelias. Jos jono takana meinaa venyä pitkäksi eikä ohituspaikkoja meinaa olla, niin oikea Karavaanari vetää tiensivuun P-paikalle tai tyhjälle linja-autopysäkille ja päästää jonot ohi. Karavaanari myös näyttää ohitusmerkkiä ja tarvittaessa jopa hiukan pudottaa omaa nopeuttaan, että kiireisemmät pääsevät juppi-bemareillaan nopeammin ohi.
      Terveisin Karavaanarin morsian

• tarvi olla

Huolissaan kyllä ne pääsee ohi jotka haluavat.Murheensa tuo nysvärit jotka jäävät taaksesi roikkumaan ja aiheuttavat ruuhkaa.Muista väistellä jos jono muodostuu taakse.mutta jos ajat 80km alueella 85 ei sun tarvi kunnioittaa ketään.Ellei poliisia tai muuta häly ajoneuvoo.Hauskoja kesa ajeluja vain uudelle karavaanarille.

• KapteeniAlarm

Kyllä me matkaikuajoneuvojen kuljettajat olemme samanarvoisia tienkäyttäjiä kuin muutkin.
        Ajakaamme lain mukaan sen sallimaa nopeutta, kuten raskas liikennekkin tekee ja menkööt koheltajat ohi silloin kun paikkoja löytyy.

Ei sieltä P-paikoitta ja linja-autopysäkeiltä niin mukava ole tulla vaunua vetäen taas liikenteen sekaa. Eikä sieltä juurikaan helpolla päästetä tulemaan, nuo pikkuautolla koheltavat kun ovat yleensä yleensä se eniten tumpoloiva ryhmä.

Ajetaan siis omaan tahtiimme ja meidänkin matkantekomme on sujuvaa, ei meidän tarvitse pyydellä anteeksi olemassaoloamme !

• ja-hanaa
        KapteeniAlarm kirjoitti:

Kyllä me matkaikuajoneuvojen kuljettajat olemme samanarvoisia tienkäyttäjiä kuin muutkin.
        Ajakaamme lain mukaan sen sallimaa nopeutta, kuten raskas liikennekkin tekee ja menkööt koheltajat ohi silloin kun paikkoja löytyy.

Ei sieltä P-paikoitta ja linja-autopysäkeiltä niin mukava ole tulla vaunua vetäen taas liikenteen sekaa. Eikä sieltä juurikaan helpolla päästetä tulemaan, nuo pikkuautolla koheltavat kun ovat yleensä yleensä se eniten tumpoloiva ryhmä.

Ajetaan siis omaan tahtiimme ja meidänkin matkantekomme on sujuvaa, ei meidän tarvitse pyydellä anteeksi olemassaoloamme !

Vetäistä välillä sivuun pelisilmän niin kertoessa.

• KapteeniAlarm
        ja-hanaa kirjoitti:

Vetäistä välillä sivuun pelisilmän niin kertoessa.

Pitäisi poistua liikennevirrasta oman matkan joutumisen kustannuksella vain jotta paremman teho/painosuhteen omaavat ajoneuvot saisivat ajaa esteetöntä ( tyhjää ) tietä.

Matkailuajoneuvo ei ole laissa mainuttu hidas ajoneuvo.
        Takaa tulevan on siis odotettava sopivaa ohituspaikkaa huomioiden oma usein vaatimaton ajotaitonsa.

• ole,
        KapteeniAlarm kirjoitti:

Pitäisi poistua liikennevirrasta oman matkan joutumisen kustannuksella vain jotta paremman teho/painosuhteen omaavat ajoneuvot saisivat ajaa esteetöntä ( tyhjää ) tietä.

Takaa tulevan on siis odotettava sopivaa ohituspaikkaa huomioiden oma usein vaatimaton ajotaitonsa.

sitten sitä pelisilmää siunaantunut. Oletko koskaan miettinut, mistä termi "teidentukko" johtuu?

Laki ei vaadi väistämään, joten jonoa kerätään. Vaikka hampaat irvessä.
        "Prkl, minulla on oikeus ajaa taloudellista kuudenkympin nopeutta, koska en ole laissa tarkoitettu hidas ajoneuvo", manaa karavaanaripiireissä Raivo-reiskana tunnettu haiseva lasikuituvessan vetäjä paskainen lippalakki otsallaan.
        "Kiihdytä, nyt se yrittää ohittaa", toteaa anteliaasta tarjonnastaan tunnettu Leiri-liisa lämmin keskiolutpullo kädessään.

• ja-hanaa
        KapteeniAlarm kirjoitti:

Jos liikennesilmä niin sanoo ja on kykyä ja halua sitä noudattaa, sen parempi kokonaisuuden kannalta kaikille.

• tietä tumpuloille
        ole, kirjoitti:

sitten sitä pelisilmää siunaantunut. Oletko koskaan miettinut, mistä termi "teidentukko" johtuu?

Laki ei vaadi väistämään, joten jonoa kerätään. Vaikka hampaat irvessä.
        "Prkl, minulla on oikeus ajaa taloudellista kuudenkympin nopeutta, koska en ole laissa tarkoitettu hidas ajoneuvo", manaa karavaanaripiireissä Raivo-reiskana tunnettu haiseva lasikuituvessan vetäjä paskainen lippalakki otsallaan.
        "Kiihdytä, nyt se yrittää ohittaa", toteaa anteliaasta tarjonnastaan tunnettu Leiri-liisa lämmin keskiolutpullo kädessään.

Pari kertaa olen näyttänyt samoille perässä roikkujille ohitusmerkkiä. Kun ei niistä ymmärrä lähteä, niin saa olla vaunun takana maailman tappiin saakka.
        Nämä perskärpäset sen jonon saa aikaan kun ei kyetä ohittamaan, mutta ei myöskään voida jättäytyä vähän kauemmas, että muut pääsisivät.
        Todelliset ohittajat eivät täällä ole itkemässä vaan ne joiden kinnereillä ei kykene ohittamaan edes rekkavauhti liikkuvaa yhdistelmää.
        Ei minulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia ohittaa vaunua vetäen mökkimuuleja, mitkä edessä vaappuvat ja hidastavar tasaista matkantekoa.
        Ja tämän voi tehdä ihan tavallisella henkilöautolla, onhan siinä vaihdekeppi ja pedaaleja joilla voi valita hyvän välityksen ja kiihtyvyyden. Ei tarvita mitään ökymaasturia veturiksi.

• ole,
        tietä tumpuloille kirjoitti:

Pari kertaa olen näyttänyt samoille perässä roikkujille ohitusmerkkiä. Kun ei niistä ymmärrä lähteä, niin saa olla vaunun takana maailman tappiin saakka.
        Nämä perskärpäset sen jonon saa aikaan kun ei kyetä ohittamaan, mutta ei myöskään voida jättäytyä vähän kauemmas, että muut pääsisivät.
        Todelliset ohittajat eivät täällä ole itkemässä vaan ne joiden kinnereillä ei kykene ohittamaan edes rekkavauhti liikkuvaa yhdistelmää.
        Ei minulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia ohittaa vaunua vetäen mökkimuuleja, mitkä edessä vaappuvat ja hidastavar tasaista matkantekoa.
        Ja tämän voi tehdä ihan tavallisella henkilöautolla, onhan siinä vaihdekeppi ja pedaaleja joilla voi valita hyvän välityksen ja kiihtyvyyden. Ei tarvita mitään ökymaasturia veturiksi.

tilannetajua jaettu liiaksi tällekään vaatekaappia kiskovalle perhelomailijalle.
        Kun MINÄ pystyn ohittamaan, niin pystyvät muutkin, tai tumpulat pysyköön takana.

Eipä ihme, että karvanaamarit ovat paarialuokkaa. Tuolla järjellä varustettuna voit pitää pienenä ihmeenä, ettei valkoinen vessa ole korollasi kanssa päreinä jossain levähdyspaikan ojassa. Sinne se kyllä kuuluisi ja sinä viereen itkemään "MINÄ olisin päässyt ohitse"

• ja-hanaa
        tietä tumpuloille kirjoitti:

Vaikka oli keskisormella näpytelty. Ajamisen ja menemisen hyvä fiilis kulloisellakin kalustolla, niiden mahdollisuuksien ja rajoitteiden mukaan on kait se pointti. Nopeuseroja pitäisi lainsäädännällä vielä pienentää. Kaikista hankalin on vittuuntunut kuski. Muija kälättää vieressä ja kakarat vinkuu takapenkillä. Kaljan ottoon vielä monta tuntia. Ole siinä sitten korrekti ja kohtelias. Monet ovat.

• älyätkö
        ole, kirjoitti:

tilannetajua jaettu liiaksi tällekään vaatekaappia kiskovalle perhelomailijalle.
        Kun MINÄ pystyn ohittamaan, niin pystyvät muutkin, tai tumpulat pysyköön takana.

Eipä ihme, että karvanaamarit ovat paarialuokkaa. Tuolla järjellä varustettuna voit pitää pienenä ihmeenä, ettei valkoinen vessa ole korollasi kanssa päreinä jossain levähdyspaikan ojassa. Sinne se kyllä kuuluisi ja sinä viereen itkemään "MINÄ olisin päässyt ohitse"

Pelisilmää omaamattomat ajotaidottomat surkimukset kehuvat omaa kyvyttömyyttään liikenteessä. 80-100 km/h alueella ei pystytä turvallisesti ohittamaan edessä 60 km/h ajavaa matkailuvehjettä. Miten silloin onnistuu täysimittaisen 85 km/h kulkevan rekan ohitus? Väittävät vielä, että matkailuvehkeillä, muka kiusaa tehdäkseen kiihdyttämällä (näiden kiihtyvyyshän on F1 luokkaa, 0-100 2 minuutti), pystytään estämään ohittajan ohitusyritykset.

Tällaiselle ajokelvottomalle provoilijalle on jo 10 km/h kulkeva nelipyöräinen liian vaativa kulkupeli.

Parempi on sinunkin siirtyä osaavien kuljettajien kyyditettäväksi.

• älyätkö
        ja-hanaa kirjoitti:

Vaikka oli keskisormella näpytelty. Ajamisen ja menemisen hyvä fiilis kulloisellakin kalustolla, niiden mahdollisuuksien ja rajoitteiden mukaan on kait se pointti. Nopeuseroja pitäisi lainsäädännällä vielä pienentää. Kaikista hankalin on vittuuntunut kuski. Muija kälättää vieressä ja kakarat vinkuu takapenkillä. Kaljan ottoon vielä monta tuntia. Ole siinä sitten korrekti ja kohtelias. Monet ovat.

Tien päällä työkseni liikkuneena tiedän, että liikenne kaikkiaan sujuu kokonaisuutena todella mallikkaasti. Vain aamuin/illoin työmatkaruuhkat ja kesäviikonloppujen maalle meno/paluu ruuhkat ovat liikennettä lukemaan tottumattomien kuljettajien vuoksi vaarallisia.

• päätellen
        älyätkö kirjoitti:

Pelisilmää omaamattomat ajotaidottomat surkimukset kehuvat omaa kyvyttömyyttään liikenteessä. 80-100 km/h alueella ei pystytä turvallisesti ohittamaan edessä 60 km/h ajavaa matkailuvehjettä. Miten silloin onnistuu täysimittaisen 85 km/h kulkevan rekan ohitus? Väittävät vielä, että matkailuvehkeillä, muka kiusaa tehdäkseen kiihdyttämällä (näiden kiihtyvyyshän on F1 luokkaa, 0-100 2 minuutti), pystytään estämään ohittajan ohitusyritykset.

Tällaiselle ajokelvottomalle provoilijalle on jo 10 km/h kulkeva nelipyöräinen liian vaativa kulkupeli.

Parempi on sinunkin siirtyä osaavien kuljettajien kyyditettäväksi.

omaat erittäin hyvän mielikuvituksen. Tuota kutsuttanee luovaksi kirjoittamiseksi.

• ja-hanaa
        älyätkö kirjoitti:

Tien päällä työkseni liikkuneena tiedän, että liikenne kaikkiaan sujuu kokonaisuutena todella mallikkaasti. Vain aamuin/illoin työmatkaruuhkat ja kesäviikonloppujen maalle meno/paluu ruuhkat ovat liikennettä lukemaan tottumattomien kuljettajien vuoksi vaarallisia.

Vai epäiletkö älyäni. Tuo muu oli toteamus, eikä sinänsä sisältänyt mitään uutta tai rakentavaa.

• ole, kirjoitti:

Minä ja muut tämän jalon karavaanariharrastuksen harrastajat olemme maailman sivu jättäneet sen vasemman kaistan teille muille jotta ohitus ei olisi teille vaikeaa. Jos kyky ei riitä ohittamaan sitä teidentukkoa niin älkää meille marisko vaan autokoulunopettajille jotka eivät ole teille opettaneet miten ohitetaan.

Jos taas katsotte, että ajamme niin suurella nopeudella ettei ohi pääse niin hyvä niinkin. Tulkaa perässä mutta jättäkää selvä ja reilu väli älkääkä tulko ruåtsalaistuntumassa, autoilu ei ole letkajenkkaa. Jonossa ajavien välin pitää aina olla niin suuri, että siihen mahtuu toinen ajoneuvo jonka kuljettaja mahdollisesti on saanut sen ohittajan koulutuksen.

• älyätkö
        päätellen kirjoitti:

omaat erittäin hyvän mielikuvituksen. Tuota kutsuttanee luovaksi kirjoittamiseksi.

Paremman mielikuvituksen omaa nimimerkki jolle vastasin. Eihän tuollaisilla väitteillä ole muuta tarkoitusta kuin saada tappelua aikaiseksi tänne.

• KapteeniAlarm
        ja-hanaa kirjoitti:

Jos liikennesilmä niin sanoo ja on kykyä ja halua sitä noudattaa, sen parempi kokonaisuuden kannalta kaikille.

Kaikille on parempi ajaa liikennesääntöjen mukaan, eikä vaatia itselle perusteettomia oikeuksia.
        Sellainen ei saa aikaan muuta kuin negatiivista palautetta ja se ei ole hyväksi kenellekkään.
        On turha kuvitella, että vaatimalla jotain tuon kaltaista tilanne paranisi.

Kohteliaisuus ja iloinen kädenheilautus saa paljon aikaan ja valaisee harmaankin päivän. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhden tienkäyttäjäryhmän pitäisi kököttää pientareella ja katsoa kun muiden matka etenee.

• älyätkö
        ja-hanaa kirjoitti:

Vai epäiletkö älyäni. Tuo muu oli toteamus, eikä sinänsä sisältänyt mitään uutta tai rakentavaa.

Olen kirjoittanut paljonkin nimimerkillä "älyätkö". Monesti se on samalla osuva toteamuskin. Eikö vain?

• ja-hanaa
        älyätkö kirjoitti:

Olen kirjoittanut paljonkin nimimerkillä "älyätkö". Monesti se on samalla osuva toteamuskin. Eikö vain?

Se saa sitten suotta lukijan vähän varpaalleen, vai onko tarkoitus.

• ja-hanaa
        KapteeniAlarm kirjoitti:

Kaikille on parempi ajaa liikennesääntöjen mukaan, eikä vaatia itselle perusteettomia oikeuksia.
        Sellainen ei saa aikaan muuta kuin negatiivista palautetta ja se ei ole hyväksi kenellekkään.
        On turha kuvitella, että vaatimalla jotain tuon kaltaista tilanne paranisi.

Kohteliaisuus ja iloinen kädenheilautus saa paljon aikaan ja valaisee harmaankin päivän. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yhden tienkäyttäjäryhmän pitäisi kököttää pientareella ja katsoa kun muiden matka etenee.

Jankuttaminen ei ole vahvin lajini, jos olisi, olisit kusessa.

• vai mikä vaivaa
        ole, kirjoitti:

Juurihan kirjoitin, että näytän ohitusmerkkiä, jopa kahdesti, mutta kun tumpulat ei osaa ohittaa.
        Turha on täällä valittaa, mene isin luo niin se laittaa sulle Turtles-videon pyörimään.

• vai mikä vaivaa kirjoitti:

Juurihan kirjoitin, että näytän ohitusmerkkiä, jopa kahdesti, mutta kun tumpulat ei osaa ohittaa.
        Turha on täällä valittaa, mene isin luo niin se laittaa sulle Turtles-videon pyörimään.

Hieman huonommalla ymmärryksellä alkuperäisen tekstin voinee ymmärtää siten, että olet koko urasi aikana vilauttanut ohitusmerkkiä kaksi kertaa.

Ne tumpulat jotka mainitsit eivät tosiaan ymmärrä ohitusmerkin antamista. Silloin pitää lähteä kuin pyssyn suusta, pienempää silmään ja kaasu pohjaan. Merkin antaja on sen antaessaan päättänyt avittaa sitä tumpulaa koska ainakin m-auton istuimelta on parempi näkyvyys eteen kuin perässä matalalla istuvalla.

Minä ainakin tarkkailen ohituksen sujumista jos olen merkin antanut ja jos ongelmia syntyy tai näyttää syntyvän niin hiljennän nopeuttani tarpeen vaatiman määrän jotta ohitus sujuisi turvallisesti. On aika paljon vaadittu jos 80 tiellä 70 km/h m-autoa tai vaunua vaaditaan väistämään pysäkille tai muulle levennykselle vain tuon 10 km/h vuoksi. Puolen tunninkaan perässä ajosta ei jää kuin 5 km ero, senhän moinen rämäpää ajaa hetkessä kiinni eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut.

Koska se tunne, että joku jarruttaa, on varmaan tuttu niin Kimille kuin Mikallekin oikein kilparadoiltakin ilman suurempia traumoja niin miksi me huvi-, työ- tai kauppamatkoilla antaisimme mokoman pilata muutoin ehkä hyvänkin päivän. Noilla kilpa-ajajilla saattaa olla suuriakin rahasummia kiinni ohituksista mutta harva meistä tienaa edes satasta jos on jossain viisi minuuttia aikaisemmin.

• hellanduudeli
        älyätkö kirjoitti:

Paremman mielikuvituksen omaa nimimerkki jolle vastasin. Eihän tuollaisilla väitteillä ole muuta tarkoitusta kuin saada tappelua aikaiseksi tänne.

Eikö näistä lasikuituvessaa vetävistä vellihousuista ole miestä sanomaan, että antavat tietä tarvittaessa.
        "MINÄ maksan veroni, joten MINULLA on oikeus..."
        Olenko jossain aiemmissa kommenteissa sanonut, että jokaiselle nopeampaa pitää väistää? Turha lukea aiempia juttuja. Ei löydy.

Edellisissä tarinoissa mainittiin sana "pelisilmä". Onko täällä yhtään teidentukkoa, joka omaa vähänkään pelisilmää päästääkseen vetämänsä kilometrisen jonon ohitseen.

Jep. "Vastuu on ohittajalla", "jos ei osaa ohittaa...", "Valitsemani nopeus on turvallinen, joten kaikkien...", "Minulla on oikeus..."
        Nämä on jo kuultu, eikö karvanaamarissa ole munaa...

• hellanduudeli kirjoitti:

Eikö näistä lasikuituvessaa vetävistä vellihousuista ole miestä sanomaan, että antavat tietä tarvittaessa.
        Olenko jossain aiemmissa kommenteissa sanonut, että jokaiselle nopeampaa pitää väistää? Turha lukea aiempia juttuja. Ei löydy.

Edellisissä tarinoissa mainittiin sana "pelisilmä". Onko täällä yhtään teidentukkoa, joka omaa vähänkään pelisilmää päästääkseen vetämänsä kilometrisen jonon ohitseen.

Jep. "Vastuu on ohittajalla", "jos ei osaa ohittaa...", "Valitsemani nopeus on turvallinen, joten kaikkien...", "Minulla on oikeus..."

Ohituksessa vastuu on ohittajalla, ohitettavan tulee vain säilyttää nopeutensa. Näin ainakin autokoulussa 60-luvun alussa neuvottiin. Olen kuitenkin usein joutunut lain vastaisesti hiljentämään kun kuumakallet ryntäilevät ohi miten sattuu. Turhaa se on "hellanduudelin" tulla toisia neuvomaan, taidat juuri olla yksi niistä kuumakalleista joilla ei järki paljoa päätä pakota.

Pelisilmä on kovin henkilökohtainen, minulla se on toisenlainen kuin sinulla. Minun pelisilmäni sanoo sinulla olevan aikaa sopivan ohituspaikan hakemiseen, voin kyllä jos et roiku liian lähellä antaa vinkin siitä koska ohitukseen on sopiva hetki vinkkaamalla oikeaan. Muista nyt hellanduudelis sentään pitää kunnon turvavälit!

Toisaalta mihin sinulla kiire on, minä olen jo vanha ukko ja minun aikani on vähissä. Silti koetan välttää kiirettä koska se riskeeraa sen lopunkin ajan jonka muutoin saisin olla tien tukkeena.

• älyätkö
        hellanduudeli kirjoitti:

Pyrit kiihkottomasti asiallista keskustelua luomaan, kuten noissa muutamissa tekemissäni lainauksissa on helppo huomata.

Lainaukset alkavat.
        Katso peiliin ja esitä kysymys itteeles, vai etkö jo vastannut?

eipä ole, sitten sitä pelisilmää siunaantunut. Oletko koskaan miettinut, mistä termi "teidentukko" johtuu?
        Vaikka hampaat irvessä.

eipä tällekään ole, tilannetajua jaettu liiaksi tällekään vaatekaappia kiskovalle perhelomailijalle.

Lainaukset päättyvät.

Jokainen voi vetää omat johtopäätökset, mikä on motiivina noita sanavalintoja tehdessä ollut takana. Asiallista, provosoimatonta, kiihkotonta, ja kärjistyksiä välttävää tekstiä.

Huumorikaan ei ole kokonaan unohtunut kirjoituksista.

Lainaus alkaa.

viestistä päätellen omaat erittäin hyvän mielikuvituksen. Tuota kutsuttanee luovaksi kirjoittamiseksi.

Lainaus päättyy.

Olen samaa mieltä kirjoituksistasi. Olen ihaillut tekstissäsi nimenomaan sitä esiin pursuavaa luovaa mielikuvitusta, joka peittää niin somasti esitettävän asian taakseen.

• naamarilla
        karva.naamari kirjoitti:

Ohituksessa vastuu on ohittajalla, ohitettavan tulee vain säilyttää nopeutensa. Näin ainakin autokoulussa 60-luvun alussa neuvottiin. Olen kuitenkin usein joutunut lain vastaisesti hiljentämään kun kuumakallet ryntäilevät ohi miten sattuu. Turhaa se on "hellanduudelin" tulla toisia neuvomaan, taidat juuri olla yksi niistä kuumakalleista joilla ei järki paljoa päätä pakota.

Pelisilmä on kovin henkilökohtainen, minulla se on toisenlainen kuin sinulla. Minun pelisilmäni sanoo sinulla olevan aikaa sopivan ohituspaikan hakemiseen, voin kyllä jos et roiku liian lähellä antaa vinkin siitä koska ohitukseen on sopiva hetki vinkkaamalla oikeaan. Muista nyt hellanduudelis sentään pitää kunnon turvavälit!

Toisaalta mihin sinulla kiire on, minä olen jo vanha ukko ja minun aikani on vähissä. Silti koetan välttää kiirettä koska se riskeeraa sen lopunkin ajan jonka muutoin saisin olla tien tukkeena.

ole munaa. Pitkä selitys liikennekulttuurista, lähtien 60-luvun alun autokoulusta.
        Eipä ihme, että ohittajat ovat "kuumakalleja", kun ystävämme, kaikkien alojen erikoisasiantuntijan autoiluopit ovat 60-luvun alusta.

Odotin, että jollain olisi todellisuudentajua myöntää olevansa muuta liikennettä hitaampi, omaavansa kyvyn seurata takaatulevaa liikennettä, sekä tehdä oikeat johtopäätökset näistä kahdesta asiasta. Mutta ei.
        "Minun pelisilmäni sanoo sinulla olevan aikaa sopivan ohituspaikan hakemiseen" Mistä karvanaamainen kaapinkiskoja tietää ajankäyttöni? Sillä ei tietenkään ole merkitystä, että lasikuitulaatikkoa vetävä tojotakorolla vaihtelee nopeuttaan välillä 60-90 kmh. Ja takana tulee kiireaikataulua noudattava jakeluauto. Onhan karvaturpa luvannut viedä ämmänsä ja pentunsa jukujukumaahan. Vaunuvessastakin on maksettu katsastus, vakuutukset ja SFC:n jäsenmaksu, ollaan tienpäällä sitten kokorahan edestä.

"voin kyllä jos et roiku liian lähellä antaa vinkin siitä koska ohitukseen on sopiva hetki vinkkaamalla oikeaan." Justjoo..."antaisin muuten ohitusmerkin, mutta tuo on liian lähellä" laita edes laatikkosi perään vaikka naru, jonka päästä näkee milloin on liian lähellä.
        Jos tulee lähelle odottelemaan ohituspaikkaa, on jo liian lähellä eikä merkkiä tule. Jos taasen jää kauemmaksi, naamaripelle toteaa "eihän tuo edes yritä ohitusta". Mikä on oikea välimatka?

"Toisaalta mihin sinulla kiire on" Älä edes yritä arvailla. Yritä vain ymmärtää, että jotkut vain haluavat mennä nopeammin eteenpäin.

• -hyvä-
        älyätkö kirjoitti:

Pyrit kiihkottomasti asiallista keskustelua luomaan, kuten noissa muutamissa tekemissäni lainauksissa on helppo huomata.

Lainaukset alkavat.

eipä ole, sitten sitä pelisilmää siunaantunut. Oletko koskaan miettinut, mistä termi "teidentukko" johtuu?
        Vaikka hampaat irvessä.

eipä tällekään ole, tilannetajua jaettu liiaksi tällekään vaatekaappia kiskovalle perhelomailijalle.

Lainaukset päättyvät.

Jokainen voi vetää omat johtopäätökset, mikä on motiivina noita sanavalintoja tehdessä ollut takana. Asiallista, provosoimatonta, kiihkotonta, ja kärjistyksiä välttävää tekstiä.

Lainaus alkaa.

viestistä päätellen omaat erittäin hyvän mielikuvituksen. Tuota kutsuttanee luovaksi kirjoittamiseksi.

Lainaus päättyy.

Olen samaa mieltä kirjoituksistasi. Olen ihaillut tekstissäsi nimenomaan sitä esiin pursuavaa luovaa mielikuvitusta, joka peittää niin somasti esitettävän asian taakseen.

lukutaito. Enkä kirjoittamisessakaan suurempaa vikaa löydä. Tuon muutaman kerran luettuasi, tyhjennä perässävedettävän vessasi porta-potta ja lähde maantielle kokeilemaan luetun ymmärtämistä.

• naamarilla kirjoitti:

ole munaa. Pitkä selitys liikennekulttuurista, lähtien 60-luvun alun autokoulusta.
        Eipä ihme, että ohittajat ovat "kuumakalleja", kun ystävämme, kaikkien alojen erikoisasiantuntijan autoiluopit ovat 60-luvun alusta.

Odotin, että jollain olisi todellisuudentajua myöntää olevansa muuta liikennettä hitaampi, omaavansa kyvyn seurata takaatulevaa liikennettä, sekä tehdä oikeat johtopäätökset näistä kahdesta asiasta. Mutta ei.
        "Minun pelisilmäni sanoo sinulla olevan aikaa sopivan ohituspaikan hakemiseen" Mistä karvanaamainen kaapinkiskoja tietää ajankäyttöni? Sillä ei tietenkään ole merkitystä, että lasikuitulaatikkoa vetävä tojotakorolla vaihtelee nopeuttaan välillä 60-90 kmh. Ja takana tulee kiireaikataulua noudattava jakeluauto. Onhan karvaturpa luvannut viedä ämmänsä ja pentunsa jukujukumaahan. Vaunuvessastakin on maksettu katsastus, vakuutukset ja SFC:n jäsenmaksu, ollaan tienpäällä sitten kokorahan edestä.

"voin kyllä jos et roiku liian lähellä antaa vinkin siitä koska ohitukseen on sopiva hetki vinkkaamalla oikeaan." Justjoo..."antaisin muuten ohitusmerkin, mutta tuo on liian lähellä" laita edes laatikkosi perään vaikka naru, jonka päästä näkee milloin on liian lähellä.
        Jos tulee lähelle odottelemaan ohituspaikkaa, on jo liian lähellä eikä merkkiä tule. Jos taasen jää kauemmaksi, naamaripelle toteaa "eihän tuo edes yritä ohitusta". Mikä on oikea välimatka?

"Toisaalta mihin sinulla kiire on" Älä edes yritä arvailla. Yritä vain ymmärtää, että jotkut vain haluavat mennä nopeammin eteenpäin.

Kun maailma aikoinaan luotiin niin luotiin aikaa ei kiirettä. Kiire on aina huonoa ajankäytön suunnittelua, myös arvon "naamarilla". Luomistyö on vielä kesken kun sinäkään et ole huomannut aikaa olevan vaikka miten paljon, noin ihmismitassa arvioiden. Sinunkin kokonaisaikasi on ehkä yli 70 v jos et liikaa kiirehdi.

80 nopeudessa sopiva minimiväli on vähän yli lähivalojen kantama, se antaa sinulle sopivasti aikaa puhelimen näpelöinnin ohessa reagoida jos joudun syystä tai toisesta tekemään jotain poikkeavaa kuten pysähtymään. Jos et osaa kuvitella sopivaa turvaväliä ei sinun kannata sen pulla-autosi kanssa edes lähteä maantielle.

Ei pulla-autolla niin kiire ole. Jos on niin vika on jossain muualla kuin edellä ajavassa. Nuo sinun vertauksesi ovat hieman ontuvia yleensäkin ja varsinkin minun kohdallani erikseen. En ole matkailuvaunua enkä kaappia koskaan autolla kiskonut metriäkään, leiripaikoilla olen tosin työnnellyt ja käännellyt kavereiden vaunuja parempaan asentoon. Myöskään autoni ei ole lasikuitua, materiaalia mitenkään väheksymättä. Olen ollut 27v ylpeä avomerikelpoisen purjeveneen omistaja ja kippari. Olen purjehtinut niillä ympäri Itämerta, siihen lasikuitu ainakin varsin hyvin sopi. Onkohan sinulla oikein käsitystä siitä mitä näppiksestäsi lähtee?

Sinun on aivan turhaa yrittää halventaa matkailuajoneuvoja, eivät ne siitä mihinkään muutu. Olen juuri katselemassa auton vaihtoa ja hinnat pyörivät siinä kaksion ja kolmion välimailla hieman riippuen kivitalon paikasta.

Kehotan sinua kun niin hanakasti kantaa otat hieman tutustumaan alaan, voit jopa huomata sen olevan varsin hyvän vapaa-ajan viettotavan joka valitettavasti ei sovi tyhjätaskuille. Nytkin suurin ongelmani tuntuu olevan, ettei sellaista autoa jonka esitteiden perusteella olen itselleni ja perheelleni hyväksi nähnyt löydy Suomesta. Kiertelin juuri ympäriinsä katselemassa, viisi päivää meni ja kilometrejä rutosti. Suola lensi koska juuri kaltaisesi kiireisten törppöilijöiden vuoksi maanteitä lillusuolataan vaikka kunnon talvikeli olisi paljon mukavampaa ajaa, ainoastaan tieosuus Uuraisista itään lähelle Kuopiota oli kunnon talvikunnossa, jäätä ja lunta eikä yhtään rapaa.

• tultu
        karva.naamari kirjoitti:

Kun maailma aikoinaan luotiin niin luotiin aikaa ei kiirettä. Kiire on aina huonoa ajankäytön suunnittelua, myös arvon "naamarilla". Luomistyö on vielä kesken kun sinäkään et ole huomannut aikaa olevan vaikka miten paljon, noin ihmismitassa arvioiden. Sinunkin kokonaisaikasi on ehkä yli 70 v jos et liikaa kiirehdi.

80 nopeudessa sopiva minimiväli on vähän yli lähivalojen kantama, se antaa sinulle sopivasti aikaa puhelimen näpelöinnin ohessa reagoida jos joudun syystä tai toisesta tekemään jotain poikkeavaa kuten pysähtymään. Jos et osaa kuvitella sopivaa turvaväliä ei sinun kannata sen pulla-autosi kanssa edes lähteä maantielle.

Ei pulla-autolla niin kiire ole. Jos on niin vika on jossain muualla kuin edellä ajavassa. Nuo sinun vertauksesi ovat hieman ontuvia yleensäkin ja varsinkin minun kohdallani erikseen. En ole matkailuvaunua enkä kaappia koskaan autolla kiskonut metriäkään, leiripaikoilla olen tosin työnnellyt ja käännellyt kavereiden vaunuja parempaan asentoon. Myöskään autoni ei ole lasikuitua, materiaalia mitenkään väheksymättä. Olen ollut 27v ylpeä avomerikelpoisen purjeveneen omistaja ja kippari. Olen purjehtinut niillä ympäri Itämerta, siihen lasikuitu ainakin varsin hyvin sopi. Onkohan sinulla oikein käsitystä siitä mitä näppiksestäsi lähtee?

Sinun on aivan turhaa yrittää halventaa matkailuajoneuvoja, eivät ne siitä mihinkään muutu. Olen juuri katselemassa auton vaihtoa ja hinnat pyörivät siinä kaksion ja kolmion välimailla hieman riippuen kivitalon paikasta.

Kehotan sinua kun niin hanakasti kantaa otat hieman tutustumaan alaan, voit jopa huomata sen olevan varsin hyvän vapaa-ajan viettotavan joka valitettavasti ei sovi tyhjätaskuille. Nytkin suurin ongelmani tuntuu olevan, ettei sellaista autoa jonka esitteiden perusteella olen itselleni ja perheelleni hyväksi nähnyt löydy Suomesta. Kiertelin juuri ympäriinsä katselemassa, viisi päivää meni ja kilometrejä rutosti. Suola lensi koska juuri kaltaisesi kiireisten törppöilijöiden vuoksi maanteitä lillusuolataan vaikka kunnon talvikeli olisi paljon mukavampaa ajaa, ainoastaan tieosuus Uuraisista itään lähelle Kuopiota oli kunnon talvikunnossa, jäätä ja lunta eikä yhtään rapaa.

...jälleen kerran. Karvanaamarilta loppuvat argumentit ja se puute korvataan tekstin määrällä. Todellista Kalle Päätalo-tasoa: Sivukaupalla tekstiä, eikä mitään asiaa. Selitystä löytyy maailman luomisesta lähtien. Tosin karvanaaman sepustuksen perusteet on luettu satukirjasta. Alkuräjähdys on todennäköinen maailmankaikkeuden alku. http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkuräjähdys

"Ei pulla-autolla niin kiire ole" mistä ihmeestä karvanaama tietää muiden kiireet? Omaako telepaattisia kykyjä vai katsooko kristallipallosta?

"En ole matkailuvaunua enkä kaappia koskaan autolla kiskonut metriäkään, leiripaikoilla olen tosin työnnellyt ja käännellyt kavereiden vaunuja parempaan asentoon. Myöskään autoni ei ole lasikuitua, materiaalia mitenkään väheksymättä. Olen ollut 27v ylpeä avomerikelpoisen purjeveneen omistaja ja kippari. Olen purjehtinut niillä ympäri Itämerta, siihen lasikuitu ainakin varsin hyvin sopi."
        Häiritset sitten liikennettä nelipyöräisellä bajamajalla. Luulin niiden ajettavuuden olevan perässävetomallia paremman. 60-luvun alun ajo-opeilla sekin taitaa sujua. Onkohan sinulla pienintäkään aavistusta, kuinka paljon veneilyharrastuksesi kiinnostaa...

Totisesti...karvaturvalla loppuu argumentit.
        "Olen juuri katselemassa auton vaihtoa ja hinnat pyörivät siinä kaksion ja kolmion välimailla hieman riippuen kivitalon paikasta". Tästähän juuri oli kyse. Vai?

• tultu kirjoitti:

...jälleen kerran. Karvanaamarilta loppuvat argumentit ja se puute korvataan tekstin määrällä. Todellista Kalle Päätalo-tasoa: Sivukaupalla tekstiä, eikä mitään asiaa. Selitystä löytyy maailman luomisesta lähtien. Tosin karvanaaman sepustuksen perusteet on luettu satukirjasta. Alkuräjähdys on todennäköinen maailmankaikkeuden alku. http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkuräjähdys

"Ei pulla-autolla niin kiire ole" mistä ihmeestä karvanaama tietää muiden kiireet? Omaako telepaattisia kykyjä vai katsooko kristallipallosta?

"En ole matkailuvaunua enkä kaappia koskaan autolla kiskonut metriäkään, leiripaikoilla olen tosin työnnellyt ja käännellyt kavereiden vaunuja parempaan asentoon. Myöskään autoni ei ole lasikuitua, materiaalia mitenkään väheksymättä. Olen ollut 27v ylpeä avomerikelpoisen purjeveneen omistaja ja kippari. Olen purjehtinut niillä ympäri Itämerta, siihen lasikuitu ainakin varsin hyvin sopi."
        Häiritset sitten liikennettä nelipyöräisellä bajamajalla. Luulin niiden ajettavuuden olevan perässävetomallia paremman. 60-luvun alun ajo-opeilla sekin taitaa sujua. Onkohan sinulla pienintäkään aavistusta, kuinka paljon veneilyharrastuksesi kiinnostaa...

Totisesti...karvaturvalla loppuu argumentit.
        "Olen juuri katselemassa auton vaihtoa ja hinnat pyörivät siinä kaksion ja kolmion välimailla hieman riippuen kivitalon paikasta". Tästähän juuri oli kyse. Vai?

Mahdatko edes tietää mitä ne argumentit tarkoittavat? Mitä erityisiä argumentteja sinä käytät, mielestäni kirjoituksesi vilisee joutavuuksia ja asiantuntemattomia huomautuksia.

Sama miten kuvittelet tämän maailman alkaneen, siitä se aika (neljäs ulottuvuus) ihmiskäsityksen mukaan alkaa ja sitä on kullekin määränsä annettu. Se maailman alku on jo niin vanha juttu, että en oikein muista kuinka siinä kävi, joten uskokoon kukin kuten haluaa.

Kiire jota sinä korostat on kuten jo olen maininnut ajankäytön suunnittelun epäonnistumista. Kiire on lisäksi varsin imaginaarinen käsite. Vai onko sinulla mitta kiireelle, mitta joka olisi samoin todennettavissa kuin esim. metri ja litra. Kiire on vain tuntemus tai tunne, ei muuta. Ei mitään todellista ja mitattavaa. Alkuräjähdyksellä ja satukirja maininnallahan sinä vetoat koviin faktoihin joihin kiire ei kuulu.

Laskepa joskus paljonko paljonko oikeasti "menetät" siitä ajastasi jos ajat 10 km 70 km/h 80 sijasta? huomaat noin minuutin kuluneen enemmän. Mitä sitten? Voit kiriä sen takaisin monella tavalla esimerkiksi jättämällä tupakkatauot pois. Samalla luultavasti myös jäljellä oleva elinaikasi lisääntyy joten kannattaa ajella hiljaa karavaanarin perässä.

• rataa
        karva.naamari kirjoitti:

Mahdatko edes tietää mitä ne argumentit tarkoittavat? Mitä erityisiä argumentteja sinä käytät, mielestäni kirjoituksesi vilisee joutavuuksia ja asiantuntemattomia huomautuksia.

Sama miten kuvittelet tämän maailman alkaneen, siitä se aika (neljäs ulottuvuus) ihmiskäsityksen mukaan alkaa ja sitä on kullekin määränsä annettu. Se maailman alku on jo niin vanha juttu, että en oikein muista kuinka siinä kävi, joten uskokoon kukin kuten haluaa.

Kiire jota sinä korostat on kuten jo olen maininnut ajankäytön suunnittelun epäonnistumista. Kiire on lisäksi varsin imaginaarinen käsite. Vai onko sinulla mitta kiireelle, mitta joka olisi samoin todennettavissa kuin esim. metri ja litra. Kiire on vain tuntemus tai tunne, ei muuta. Ei mitään todellista ja mitattavaa. Alkuräjähdyksellä ja satukirja maininnallahan sinä vetoat koviin faktoihin joihin kiire ei kuulu.

Laskepa joskus paljonko paljonko oikeasti "menetät" siitä ajastasi jos ajat 10 km 70 km/h 80 sijasta? huomaat noin minuutin kuluneen enemmän. Mitä sitten? Voit kiriä sen takaisin monella tavalla esimerkiksi jättämällä tupakkatauot pois. Samalla luultavasti myös jäljellä oleva elinaikasi lisääntyy joten kannattaa ajella hiljaa karavaanarin perässä.

jälleen. Tekstiä tulee, sisällöllä ei ole enää mitään merkitystä. Kauas on karvaturpa ajautunut alkuperäisestä aiheesta. Tuskin täällä moniakaan kiinnostaa ajan tai kiireen filosofinen määrittely.

Edelleen ihmettelen: Lähteekö tilannetaju ja liikennesilmä mäkeen, kun kutketään lasikuituvessa autonperään? Tai karvanaaman tapauksessa; startataan nelipyöräinen bajamaja?

Ihan vain yksinkertainen kysymys: Osaatko väistää, kun vedät jonoa perässäsi.
        Vai huomaatko edes jonoa perässäsi, elämän tarkoitusta miettiessä?

• rataa kirjoitti:

jälleen. Tekstiä tulee, sisällöllä ei ole enää mitään merkitystä. Kauas on karvaturpa ajautunut alkuperäisestä aiheesta. Tuskin täällä moniakaan kiinnostaa ajan tai kiireen filosofinen määrittely.

Edelleen ihmettelen: Lähteekö tilannetaju ja liikennesilmä mäkeen, kun kutketään lasikuituvessa autonperään? Tai karvanaaman tapauksessa; startataan nelipyöräinen bajamaja?

Et siis osaa edes lukea etkä myöskään ole ymmärtänyt jonon liikennefilosofiaa.

Ensinnäkin kulkupelini ei muutu bajamajaksi vaikka miten yrität, veikkaan sen olevan parempi, käyttökelpoisempi ja siistimpi kuin omasi. Väheksymällä muita et saavuta mitään positiivista, luulisi sinun jo sen huomanneen.

Minähän en koskaan vedä jonoa vaan jono työntää minua. Jos takanani olevat autot haluavat pysähtyä ei se minuun vaikuta mutta jos vetäisin niitä tulisi minullekin stoppi. Jostain syystä ne vain haluavat seurata minua, ohitseni aina pääsee koska jätän vasemman kaistan vapaasti käytettäväksi. Suurin syy jonoon on takanani oleva auto, siinä oleva kuumakalle kun ajaa liian lähellä ja mahdollinen ohittaja ei pääse väliimme tarpeen vaatiessa. Hän joutuu ohittamaan 7m ajoneuvon asemasta 20 - 25m pitkän ajoneuvoryhmän. Sinunkin tulee pitää niin pitkä turvallisuusväli pulla-autoinesi että ohittaja mahtuu siihen.

Alun perinhän taisi olla niin, että sinä väitit olevasi kiireinen. Kiirettä ja aikaa piti sen vuoksi hieman analysoida mutta taisi mennä sinulta yli horisontin. Sinä et pääse eroon niistä muutamasta muilta oppimistasi väittämistä kuten bajamaja ja lasikuituvessa ym., vähintään nyt on selvinnyt hyvin rajoittunut käsityskykysi ja alhainen sivistys- ja oppimistasosi. Jään vain ihmettelemään kenen sanakirjasta se "argumentti" tuli.

Minä en ole lainkaan ajautunut kauas alkuperäisestä aiheesta, sehän koski aloittaneen rouvan arveluja matkailuajoneuvojen sopimisesta muun liikenteen joukkoon. Hän kun epäili noiden kiire-miesten ja -naisten sielunrauhan kestävyyttä hänen karavaaninsa takana, näköjään aiheesta. Jokin kumma hype on nähtävästi saanut sinunkin pulla-automiehen kuvittelemaan toimesi maailmanlistan ykköseksi.

Ehdotan seuraavaa ajatusleikkiä selvinpäin: mene rauhallisesti pitkällesi sohvalle ja mieti mikä tässä maailmassa menisi toisin tai pilalle jos joutuisit 3 kk kokovartalokipsiin törmäilyjesi tuloksena. Tulet huomaamaan, ei mikään. Maailma jatkaisi menojaan ja sinä miettisit miten saisit kutinasi rapsittua kun mikään paikka ei taivu. Niin se on, kiire on turhaa ja se on sielunvihollisen eli paholaisen keksintö josta meidän pitää mennä niin kauas kuin mahdollista, riippumatta siitä onko maailma mielestäsi luotu vai vahingossa tänne räjähtänyt. Kun lukee tekstejäsi niin tuo jälempi vaihtoehto tuntuu aina vaan todellisemmalta, ei kukaan järkevä suunnittelija ole voinut luoda moista kirjoittelijaa.

ps. nämä keskustelumme tulisivat selvästi mielekkäämmiksi jos alkaisit käyttää vakituista nimimerkkiä. Kommentit olisi paljon helpompaa suunnata, taitaa kuitenkin olla turha toivo se kun vaatii tiettyä rohkeutta olla sanojensa takana.

• hihhuli
        rataa kirjoitti:

Sait kuitenkin kaverin turpakäräjien pitoon. Noin jatkakaa samalla tavalla ennätyspitkää vuoropuhelua turhasta. Toinen mahdollinen ehdokas ei näköjään lähtenytkään vedätyksiin mukaan.

• ja-hanaa
        rataa kirjoitti:

Pyrit potkimaan, mutta hudareja tulee. Tässä tai tuossa ei enää ole asiasta kysymys vaan 'asian' esittäjien vedätyksestä, mikä ilmeisesti on sinulla tarkoitus.

• hyvä hyvä
        älyätkö kirjoitti:

Lainaukset alkavat.

Vaikka hampaat irvessä.

Lainaukset päättyvät.

Lainaus alkaa.

Lainaus päättyy.

Oli nasevan hyvin sviduiltu rivien välissä. Annamme täydet pisteet osumista sekä tyylistä.

• huutaa vastaan

tätä ehdotusta.Ajakaa liikennevirran mukana. Eli 85-95 km/h. Niin ette ole tukkeena ja pysytte muun liikenteen mukana jopa 100:en aluellaikin Niin olen itsekin tehnyt ja ongelmia ei ole tullut. Juttelin kerran polisiin kanssa asiasta ja olivat sitä mieltä että "kunhan liikenne sujuu "maltillisesti niin ei hätää".Näin olen itse tehnyt 6 vuotta ja kerran pysäyettiin ja perustelujeni hyväksyttiin ja sain jatkaa matkaani.

• Sikaeinari

saa liikenteeseen lähteä. Sinä, sen paremmin kuin kukaan muukaan ei omista tietä. Siellä liikkuminen on kaikkien oikeus. Mitä helvettiä sitä miettimään, pääseekö joku ohitsesi, kunhan itse ajat sääntöjen mukaan ja annat tilaa tien sallimissa puitteissa.

Ja mitä se "maineen menetys" oikein on? Kaikki karavaanarithan on niputettu samaan paskasakkiin jo aikoja sitten. Vaikka ajat 150 km/h niin aina joku yrittää vanhalla Corollalla ohi niin että finnit punottaa. Jos joku ajelee Suomen ylämäissä 60 km/h, niin kyllä sen olis paraskin jäädä kotiin. Eihän Suomessa edes ole ylämäkiä.

Jos karavaanarit muodostaa tiiviin letkan, niinkuin monesti muodostaa, niin ne on kusipäitä. Kylmien asemien onnettomia rassukoita jotka pelkää että edessä kulkeva kusiputka jättää hänet eikä enää koskaan löydä toista ääliöeinaria. Jätä sellainen väliin. Rehdisti vaan mukaan. Mitallia ei kukaan tuo vaikka ajaisit itsesi hengiltä toisia palvoessasi.

• Kanavaanari

Kannatta myös yhdistelmää hankkiessa huomioida että auto jaksaa hyvin vetää vaunua, eli ei niin isoa vaunua kuin autolla saa vetää. Kannattaa jättää muutama 100 kg pelivaraa että pysyy liikennevirran mukana niissä ylämäissä.

• ole montaa
        Kanavaanari kirjoitti:

Kannatta myös yhdistelmää hankkiessa huomioida että auto jaksaa hyvin vetää vaunua, eli ei niin isoa vaunua kuin autolla saa vetää. Kannattaa jättää muutama 100 kg pelivaraa että pysyy liikennevirran mukana niissä ylämäissä.

sellaista mäkeä jossa nopeus laskee vaunun kanssa 60km/h jos vaan ei halua. Kyllä se riippuu vaihteesta ja kaasujalan asennosta. Nykyaikainen jo 1,6 vetää varmasti kun antaa kierroksia. Mutta junnatkaa niitä ylämäkiä isoilla vaihteilla. Vittuako teidän pässien tarvii ajatella muiden ajoneuvojen sujuvaa liikkumista. Teillä on ihan sama oikeus liikkua kuin kaikkilla muillakin. Pitäkää siittä kiinni ja lujasti. Kyllä vaunuvetäjissäkin löytyy niitä hairiköitä jotka pyrkii pitämään sen nopeuden tasaisena 80km/h ja mikä pahempaa joskus jopa sitä 90km/h.

• hihhuli
        ole montaa kirjoitti:

sellaista mäkeä jossa nopeus laskee vaunun kanssa 60km/h jos vaan ei halua. Kyllä se riippuu vaihteesta ja kaasujalan asennosta. Nykyaikainen jo 1,6 vetää varmasti kun antaa kierroksia. Mutta junnatkaa niitä ylämäkiä isoilla vaihteilla. Vittuako teidän pässien tarvii ajatella muiden ajoneuvojen sujuvaa liikkumista. Teillä on ihan sama oikeus liikkua kuin kaikkilla muillakin. Pitäkää siittä kiinni ja lujasti. Kyllä vaunuvetäjissäkin löytyy niitä hairiköitä jotka pyrkii pitämään sen nopeuden tasaisena 80km/h ja mikä pahempaa joskus jopa sitä 90km/h.

Vaihdoit sitten uuden oksan päähän provosi. Edellisissä oksissa kärsit kirvelevät "mediatappiot".
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000032814056
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000032823928

Katsotaan, viitsiikö kukaan alkaa kinaamaan kanssasi. Kinatahan sinä vain haluat, aiheesta ei ole niinkään väliä.

• kirjoitin minä,
        hihhuli kirjoitti:

Vaihdoit sitten uuden oksan päähän provosi. Edellisissä oksissa kärsit kirvelevät "mediatappiot".
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000032814056
        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000032823928

Katsotaan, viitsiikö kukaan alkaa kinaamaan kanssasi. Kinatahan sinä vain haluat, aiheesta ei ole niinkään väliä.

mutta nämä linkityksesi kirjoitti joku muu. Metsään meni, mutta kokeile arvata uudestaan. Tai älä sittenkään, ei sinusta ole siihen. Ymmärryksesi ja kykysi ei siihen näemmä riitä.

• hihhuli
        kirjoitin minä, kirjoitti:

mutta nämä linkityksesi kirjoitti joku muu. Metsään meni, mutta kokeile arvata uudestaan. Tai älä sittenkään, ei sinusta ole siihen. Ymmärryksesi ja kykysi ei siihen näemmä riitä.

Omapa on väitteesi. Tämän enempää et väittelykaveria minusta saa.

• leveät mallit

siis 254 cm leveät on kyllä hankala vedettävä pienemmillä teillä. Leveytensä puolesta tulee käytettyä isompia teitä.Kulutuskin on pienempi isoilla teillä, kun ei tarvitse kaasua enempiä pumppailla. Mutta järkipäässä siinä hommassa. Mittarinopeudella 90 km/h meno on sujuvampaa jo. ajat siis rekkojen kanssa samaa vauhtia.

• ajaa 90km/h

Mikä rekka ajaa 90km/h mittari nopeutta?Satasellakaan kun ei meinaa pysyä perässä vaikka oma mittari heittää vain n.5km.
        Tosin toveri venäläisen rekka ajaa kyllä tappi tuntumalla ettei väliin mahdu.

• ukkeli

Vanhana ukkelina esitän ajatukseni:
      Maantiet on kaikkia varten, turhat pulinat pois! Parempi pienempi nopeus kuin onnettomuus. Vanhemmiten ei aistimaailma toimi enää riittävän terävästi, vaikka kortti on uusittu hiljattain. Muutenkin nautimme vaimon kanssa hiljalleen ajellen ja maisemia katselle. Välillä kiehautamme kahaveet ja pienet nokoset siemaisemme päälle. Sillä välin kiireisemmät ajelkoot omia menojaan. Olemme joskus parikin viikkoa yhteen menoon reissussa.

• S OP U A

Anna tilaa kun voit.Käy levennyksillä, seuraa taka/sivupeilejä säännöllisesti.Itse en tykkää peräkärriä vetäessäni jos alan patoamaan liikennettä.Menen vaikka bussipysäkille.Kaikilla on mukavampi sitten ajella, kukaan ei hengitä niskaan ja kiireisetkin kerkiää.Joustavuutta liikenteeseen niin ei tule niitä vaarallisia väkisin ohituksia.

• höh
        S OP U A kirjoitti:

Anna tilaa kun voit.Käy levennyksillä, seuraa taka/sivupeilejä säännöllisesti.Itse en tykkää peräkärriä vetäessäni jos alan patoamaan liikennettä.Menen vaikka bussipysäkille.Kaikilla on mukavampi sitten ajella, kukaan ei hengitä niskaan ja kiireisetkin kerkiää.Joustavuutta liikenteeseen niin ei tule niitä vaarallisia väkisin ohituksia.

Vaikka kopinvetäjä väistäisikin, ettei sitä tarvitse ohittaa vauhdissa, niin nämä koheltajat ohittavat kilvan toisiaan. Keltaisista sulkuviivoista, näkemäesteistä ja lähellä tulevista vastaantulijoista välittämättä. Se onkin eräs muoto venäläisestä ruletista, sovitettuna tieliikenteeseen.

• höh

Pienellä ennakkosuunnittelulla voi välttää joutumasta tukkoiseen liikenneruuhkaan mukaan karavaanarina.

Minä en nauti ajamisesta jossakin pääkaupunkilaisten mökille meno/mökiltä paluu ruuhkissa. Näillä mökkimatkalaisilla on pinna tiukalla ruuhkassa ajellessa. Näiden matkanteko on päätöntä koheltamista ja älyttömiä ohituksia täynnä.

Itse suunnittelen matkan rytmityksen siten, että voin pitää matkalla ollessani sopivan ajotauon jossakin miellyttävässä paikassa pahimman ruuhkan aikana. Monesti tällaisen paikan katsomisessa vierähtää aikaa enemmänkin, mitä alkujaan olin ajatellut siellä olla.

Leppoisampi meno vähäliikenteisillä teillä on nautinto kuskille. Jää mahdollisuus katsella vähän ympärilleenkin, ja on helpompi hakea pysähdyspaikkaa hienojen luontokohteiden kohdalla, kun ei tarvitse pelätä tiiviissä jonossa perässä ajavien "sokeiden" aiheuttavan heti ketjukolaria.

• ... ajoittaa matkanteko hiljaisen liikenteen aikaan, jos se vain on mahdollista. Itse ajelen aamupäivällä ja saavun seuraavaan leirintäänkin sitten hyvissä ajoin ennen siellä syntyvää ruuhkaa.

Voi ihan hyvin ajella kaikessa rauhassa. Ruuhkaa ei synny taakse. Jos syntyy on syyllinen se takanani ajelija.

Henkilöautot pääsevät kyllä aina helposti ohi. Rekatkin pääsevät, kun antaa niille ohitusmerkin ja samalla hidastaa omaa nopeuttaan. Joskus mutkikkaalla tieosuudella väistelen rekkoja bussipysäkille.

Aina tulee kuitenkin muistaa, että siellä tiellä liikkuu monenlaista kulkijaa. Kuka milläkin nopeudella. Ja kenelläkään ei ole oikeutta määrätä, millä nopeudella jonkun toisen on ajettava. Ohi pääsee, kun hetken odottelee. Ja jos tuo odottelu tuntuu ylivoimaiselta, voi ihan reippaasti katsoa peiliin. Siellä se syntipukki on.

• nyt sattui

Vessanvetäjälle valoisa hetki. Jonkinlaista järkipuhetta havaittavissa.

• ????
        nyt sattui kirjoitti:

Vessanvetäjälle valoisa hetki. Jonkinlaista järkipuhetta havaittavissa.

Mistä sinäkin "nyt sattui" olet noin kateellinen?

• kateellinen
        ???? kirjoitti:

Mistä sinäkin "nyt sattui" olet noin kateellinen?

Ainoastaan yllättynyt.

• Kuten jo moni on täälläkin sanonut niin parempi hiljaa kuin pylväässä. Kukaan ei voi pakottaa ajamaan kovempaa kuin hyvältä tuntuu. Ensimmäinen ei jonoa tee vaan jäljessä tulevat.

Jos ajat 80 rajoituksella lähes sitä tai vähän ylikin niin niitä "vikkeliä" tuppaa tulemaan taakse. Nopeutesi ollessa noin sallitussa maksimissa ei niihin tarvitse mitenkään reagoida elleivät tule liian lähelle jolloin pieni jarruvalon vilautus saattaa olla tarpeen.

Sen sijaan jos katselet maisemia ja rajoitus on huomattavasti korkeampi omaa nopeuttasi niin ohitustilanteen järjestäminen on paikallaan.

Jos joku muutaman kilometrin joutuu ajamaan hieman hitaammin niin suurta vahinkoa ei synny. Jos se nostaa takaa tulevan verenpainetta niin vika on siellä, liikenteessä pitää pysyä rauhallisena kaikissa tilanteissa. Jos ei kykene on parasta mennä linja-autolla, junalla tai lentokoneella.

Tässä juuri Lounais-Suomesta Kuopiossa käyneenä on lähituntumassa nuo tilanteet jossa itse noin 90 80-alueella ajaneena jouduin jatkuvasti kuraruiskujen ohittamaksi.

Kohteliasta, varsinkin jos ajaa yli rajoitusten, olisi ohittaa vain paikoissa joissa pystyy ajamaan tarpeeksi kauas ennen kaistalle paluuta. Löytyi myös muutamia jotka ohituksen jälkeen unohtivat kiireensä ja jäivät kuraruiskuiksi eteen jopa jarruttamaan menoani. Veikkaan, ettei kenenkään henki ollut kyseessä ja jokainen olisi voinut tyytyä sallittuun tienopeuteen.

• nopeuden

ylläpitäminen on tarkeää. Ymmärrän hyvin karavaanaria, joka haluaa ajaa sitä suurinta sallittua 80km/h. Sitä en ymmärrä joka pienessäkin ylämäessä laskee nopeuden alle 70km/h ja suuremmissa alle 60km/h. Kolmosta sisään ja kaasua ylämäkeen, jos ei autossa vääntö riitä. Kyllä nykyajan autot jaksaa vetää ainakin kierroksilla. Tottakai kulutus lisääntyy, mutta pitääkö olla niin persaukisena liikkeellä ettei ole vara maksaa paria ylimääräistä litraa polttoainetta satasella,vaikka yhdistelmän arvo alkaa helposti vitosella.
      Viime kesälomalla kiersin Suomea isohkolla matkailuautolla yli 2000km. Rikollinen olen kun ajoin sitä 90km/h rekkavauhtia. Ei ollut mitään ongelmia muiden kanssa kuin nämä karavaanarit ylämäissä. Ei sillä, olisin monta kertaa tyytynyt siihen 80km/h, mutta se saatanan pumppaaminen 65km/h ja 95km/h välillä, kun jotkut ei halua painaa sitä kaasua ylämäkiin. Alamäkeen kyllä sitten mentiin reilusti liki sataa. En kehoita ketään ajamaan yli suurimman saallitun nopeuden, mutta kyllä sen verran voisi ajatella muita takana ajavia että pitäisi sen nopeuden sitten tasaisena. Ei se ole autojen tehosta enää kiinni kyllä se on vaihtesta ja kaasujalan asennosta.

• R.J

vähän kaikilla tuppaa olemaan oma nopeutensa
        kellä mistäkin syystä
        tämän takia tulee ohituksia,nopeammat ohittaa
        hitaampia.näin tulee aina olemaan
        monilla paineita nostaa jos edessä on heikko-
        tehoinen auto. ei kiihdy ei kulje hyytyy mäkeen.
        varsinkin jos perässä on vielä asuntovaunu
        sanotaan ei pitäs ottaa tollasta vaunua kun ei
        jaksa vetää.

vähemmän on vaunukansalta tullut kritiikkiä
        rekoista että ei kannattaisi kaikkiin nuha-
        pumppuihin ottaa niin isoa kärryä perään että
        ei esimerkiksi risteyksistä tai liikennevaloista
        pääse liikennevirtaa hidastamatta liikkeelle.

• OKHX

... määrätä muiden ajonopeuksia.

Kyllä siinä ylämäessä saa ihan hyvin ajaa 60 km/h. Monille se on jopa pakko. Kun ei vedä kovempaa.

Onko se nyt niin vaikea käsittää, että jokainen päättää itse millä nopeudella ajaa. Sinä päätät vain oman autosi nopeudesta.

• Kyllä R.J:n ja OKHX:n mielipiteissä on ajatusta. En itsekään pidä niin tärkeänä vauhdin säilymistä ylämäessä samana. Pieni hidastuminen ei haittaa ja niinhän ne rekatkin tekevät, alamäessä lujaa ja ylämäkeen hiljennetään. Ymmärrän vallan hyvin maan vetovoiman olevan osa syyllinen mutta jos kuvitellaan herra "nopeuden" olevan oikeassa niin rekoilla on ylikuormaa koska nopeus ei säily ylämäessä.

Nykyinen politiikkakin kannustaa pienempitehoisiin kulkuvälineisiin ja siten suosii hitaampia mäkinopeuksia ja pienempiä nopeuksia yleensäkin.

Pois liikenteestä kaikki hurjastelijat, annetaan liikenteen virrata rauhalliseen tahtiin niin kaikki ovat tyytyväisiä. Aika on luonnonvara jota meillä kaikilla on oma määränsä käytettävänä, haluatko sinä vähentää omaasi hosumalla?

• höh

Miksi et ohittanut ylämäkeen ryytyvää yhdistelmää? nopeuseroa pitäisi olla tarpeeksi kivuttomaan ohitukseen. Monilla pääteillä on rakennettu ohituskaistat juuri pitkiin, raskaalta liikenteeltä vauhdin syöviin ylämäkiin ohituksien helpottamiseksi.

• ainakin
        höh kirjoitti:

Miksi et ohittanut ylämäkeen ryytyvää yhdistelmää? nopeuseroa pitäisi olla tarpeeksi kivuttomaan ohitukseen. Monilla pääteillä on rakennettu ohituskaistat juuri pitkiin, raskaalta liikenteeltä vauhdin syöviin ylämäkiin ohituksien helpottamiseksi.

ylämäissä on lähes aina se keltainen viiva omalla puolella. Teillä päin ilmeiseti on tapana aina ohitella keltaisesta viivasta välittämättä. No tapahan se on sekin.

• höh
        ainakin kirjoitti:

ylämäissä on lähes aina se keltainen viiva omalla puolella. Teillä päin ilmeiseti on tapana aina ohitella keltaisesta viivasta välittämättä. No tapahan se on sekin.

Keltaista viivaapa hyvinniin on ja piiiitkää viiiivaaa. Mutta vasta sen ohituskaistan vasemmalla puolella.

• höh kirjoitti:

Keltaista viivaapa hyvinniin on ja piiiitkää viiiivaaa. Mutta vasta sen ohituskaistan vasemmalla puolella.

Nyt on hieman jo kokemusta kaistoja erottavasta aidasta. Ne ovat todella tarpeen koska joillekin tuntuu tupla-keltainen toimivan ohituskehotuksena. Koppa-auto on joillekin niin suuri haaste, että se on ohitettava heti maksoi mitä maksoi.

• höh
        karva.naamari kirjoitti:

Nyt on hieman jo kokemusta kaistoja erottavasta aidasta. Ne ovat todella tarpeen koska joillekin tuntuu tupla-keltainen toimivan ohituskehotuksena. Koppa-auto on joillekin niin suuri haaste, että se on ohitettava heti maksoi mitä maksoi.

Tarkoitin kyllä keltaisia sulkuviivoja edellisessä vastauksessani.

Lähiympäristössä on muutama kokeilupätkä eri liikennesuunnat erottavista keskikaiteistakin. Joka pätkällä on kaidetyyppikin vähän erilainen. On kaksikaistaisella tiellä oleva n. 4 km pätkä kaidetta, mikä ero vastaantulevan liikenteen toisistaan. Ei salli ohittamista kumpaankaan ajosuuntaan kaiteen kohdalla. Se on siinä paikassa kaiteen tarkoituskin. Muut kaiteet ovat ohituskaistojen kohdalla estämässä vastakkaisesta "väärästä" suunnasta tulevien pääsyä ohituskaistalle.

Kaiteisiin on jokaisella osuudella rymistelty useampia kertoja, mutta kaiteen vääräälle puolen kukaan ei ole vielä päätynyt. Ei ne pari rekkaakaan, jotka ovat kaiteiden kestävyyttä kokeilleet. Ainakin noissa paikoissa ovat kaiteet osoittautuneet toimiviksi ratkaisuiksi.

• ajoitin

sunnuntai paluun formula ykköskisojen aikaan, niin sopivasti kun alkoivat iltapäivällä.Pari tuntia päätiet melko tyhjiä.Toimi ihan hyvin ainakin silloin kun kisat ei ollut maksukanavalla.

• pysyy automaattisesti

poissa ruuhkista eikä ole tientukkonakaan kun kaikki aika menee kuitenkin kosteusvaurioiden korjailuun...

:-)

• neljäs Solikka

ja kaikki kuivia.
        Ja ruuhkat voi välttää valitsemalla oikea päivä tai kellon aika.

• wow64

sulla ei taida itseläsi olla vara osta soliferia olet vaan katelinen..

• ja-hanaa

Lisää jos jätät ohittavalle tilan sun eteen niin, että hän ohitusta suunnitellessaan sen raon näkee.

• liikennettä

Tuntuu aika oudolta, että kesäviikonloppuisin karavaanarit eivät saisi olla liikenteessä. Meille (työssä käyville)viikonloput on parasta aikaa, kesälomien ulkopuolella, karavaanimatkailla. Viikonloppuisin on muitakin matkailijoita tien päällä, enkä usko, että heidän matkailemisensa olisi jotenkin tärkeämpää tai kiireellisempää kuin meidän karavaanareiden.

• höh

Provoista ei kannata pulttia ottaa. Joka kevät alkaa sama jorina, samojen aloittajien toimesta. Sitä samaa jatkuu tasaisin väliajoin myöhään syksyyn asti. Keskitalvella on pari kuukautta vähän hiljaisempaa tämän väittelyn tiimoilta. Ei mitään uutta tälläkään palstalla ole pitkiin aikoihin tapahtunut.

• Herrasnainen
        höh kirjoitti:

Provoista ei kannata pulttia ottaa. Joka kevät alkaa sama jorina, samojen aloittajien toimesta. Sitä samaa jatkuu tasaisin väliajoin myöhään syksyyn asti. Keskitalvella on pari kuukautta vähän hiljaisempaa tämän väittelyn tiimoilta. Ei mitään uutta tälläkään palstalla ole pitkiin aikoihin tapahtunut.

En todellakaan halunnut ärsyttää, vaan avata keskustelun. Mielipiteitä on tullut, asiallisia ja vähemmän asiallisia. Olen sanojeni takana. Ei ole helppoa olla karavaanari. Uutena karavaaranina häpeän mollaajia. En ymmärrä, miksi pitää haukkua tai epäillä provoksi. Sattuu tuollainen. Mene itseesi, epäilijä! En tule ensi kesänä perheeni kanssa olemaan pääteiden tukkona. Olen siitä ylpeä!

• kaikkien karavaaraneiden pu...
        Herrasnainen kirjoitti:

En todellakaan halunnut ärsyttää, vaan avata keskustelun. Mielipiteitä on tullut, asiallisia ja vähemmän asiallisia. Olen sanojeni takana. Ei ole helppoa olla karavaanari. Uutena karavaaranina häpeän mollaajia. En ymmärrä, miksi pitää haukkua tai epäillä provoksi. Sattuu tuollainen. Mene itseesi, epäilijä! En tule ensi kesänä perheeni kanssa olemaan pääteiden tukkona. Olen siitä ylpeä!

Nyt lopetetaan tämä älytön keskustelu ! Provo mikä provo. Me karavaanarit ajamme milloin haluamme. Viikonloppuina varsinkin. Peräkkäin ajaminen säästää polttoainetta. Ohittajat löytäköön ohituspaikat. Ärsyttää tuollainen arvostelu. Viikonloput ovat kiiretöntä aikaa. Tiet ovat yhteisiä. Minä ainakin hidastan, jos joku ohitusta yrittävä pyrkii rinnalle. Mutta yleensä yrittävät näyttävät ylimielisiltä, jolloin tottakai kaasutan karkuun.

• Herrasnainen kirjoitti:

Tämä keskustelutyyli täällä hiukan alkuun varmasti ihmetyttää mutta ei kannata antaa periksi. Aloituksesi oli hieman "poikkeava" yleiseen tyyliin verrattuna ja siitä joku tai jotkut ovat vetäneet johtopäätöksiä. Niitä provoja kun tänne ilmestyy aika ajoin.

Ajele sinä niitä teitä kuin hyväksi näet, kukaan ei kuitenkaan sinua estä ajamasta liikennesääntöjen mukaan niillä teillä joita haluat käyttää. Kunpa vaan nuo ohitusta yrittävätkin höyrypäätkin noudattaisivat liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia niin ei näitä kirjoituksia paljoa tarvittaisi.

Tulet huomaamaan ajaessasi niitä "ei niin suoria teitä" Suomen olevan hieno matkailumaa ja näet paljon sellaista mitä nuo kiukuttelijat eivät koskaan tule näkemään.

Me karavaanarit olemme lisäksi väärä taho valittaa, niistä 80 rajoituksista, niistä pitää valittaa liikenneministeriöön nehän ne lienevät määränneetkin.

• Uusi karavaanari
        Herrasnainen kirjoitti:

Olet todellakin PROVO. Noin naivia ajattelua ei edes uudella karavaanarilla ole. Karavaanarina on helppo olla kun on kunnon kalusto. Meikäläisen m- autollakin saa Keski- Euroopassa ajaa 140 km/h ja täälläkin 120 km/h pienellä rikesakolla, muuten 100 jos rajoitus sallii.

En opi koskaan ymmärtämään mitä järkeä on provoilla. Voi vee -muka "herrasnainen" vaikka on moukka mies.Hyvä ettet tule tien tukoksi Ladan perässä kulkevalla vm. 1982 Solikallasi.

• karva.naamarille

Suomi24:n ohjelmisto ei salli pitkiä viestiketjuja, joten vastaan karva.naamarin kommenttiin tässä.

karva.naamari kirjoitti:
      "Et siis osaa edes lukea etkä myöskään ole ymmärtänyt jonon liikennefilosofiaa.

Ensinnäkin kulkupelini ei muutu bajamajaksi vaikka miten yrität, veikkaan sen olevan parempi, käyttökelpoisempi ja siistimpi kuin omasi. Väheksymällä muita et saavuta mitään positiivista, luulisi sinun jo sen huomanneen.

Minähän en koskaan vedä jonoa vaan jono työntää minua. Jos takanani olevat autot haluavat pysähtyä ei se minuun vaikuta mutta jos vetäisin niitä tulisi minullekin stoppi. Jostain syystä ne vain haluavat seurata minua, ohitseni aina pääsee koska jätän vasemman kaistan vapaasti käytettäväksi. Suurin syy jonoon on takanani oleva auto, siinä oleva kuumakalle kun ajaa liian lähellä ja mahdollinen ohittaja ei pääse väliimme tarpeen vaatiessa. Hän joutuu ohittamaan 7m ajoneuvon asemasta 20 - 25m pitkän ajoneuvoryhmän. Sinunkin tulee pitää niin pitkä turvallisuusväli pulla-autoinesi että ohittaja mahtuu siihen.

Alun perinhän taisi olla niin, että sinä väitit olevasi kiireinen. Kiirettä ja aikaa piti sen vuoksi hieman analysoida mutta taisi mennä sinulta yli horisontin. Sinä et pääse eroon niistä muutamasta muilta oppimistasi väittämistä kuten bajamaja ja lasikuituvessa ym., vähintään nyt on selvinnyt hyvin rajoittunut käsityskykysi ja alhainen sivistys- ja oppimistasosi. Jään vain ihmettelemään kenen sanakirjasta se "argumentti" tuli.

Minä en ole lainkaan ajautunut kauas alkuperäisestä aiheesta, sehän koski aloittaneen rouvan arveluja matkailuajoneuvojen sopimisesta muun liikenteen joukkoon. Hän kun epäili noiden kiire-miesten ja -naisten sielunrauhan kestävyyttä hänen karavaaninsa takana, näköjään aiheesta. Jokin kumma hype on nähtävästi saanut sinunkin pulla-automiehen kuvittelemaan toimesi maailmanlistan ykköseksi.

Ehdotan seuraavaa ajatusleikkiä selvinpäin: mene rauhallisesti pitkällesi sohvalle ja mieti mikä tässä maailmassa menisi toisin tai pilalle jos joutuisit 3 kk kokovartalokipsiin törmäilyjesi tuloksena. Tulet huomaamaan, ei mikään. Maailma jatkaisi menojaan ja sinä miettisit miten saisit kutinasi rapsittua kun mikään paikka ei taivu. Niin se on, kiire on turhaa ja se on sielunvihollisen eli paholaisen keksintö josta meidän pitää mennä niin kauas kuin mahdollista, riippumatta siitä onko maailma mielestäsi luotu vai vahingossa tänne räjähtänyt. Kun lukee tekstejäsi niin tuo jälempi vaihtoehto tuntuu aina vaan todellisemmalta, ei kukaan järkevä suunnittelija ole voinut luoda moista kirjoittelijaa.

ps. nämä keskustelumme tulisivat selvästi mielekkäämmiksi jos alkaisit käyttää vakituista nimimerkkiä. Kommentit olisi paljon helpompaa suunnata, taitaa kuitenkin olla turha toivo se kun vaatii tiettyä rohkeutta olla sanojensa takana."

Karvanaama on poliitikko tai ei ymmärrä lukemaansa. Kysyin yksinkertaisen kysymyksen. Tai kysymyksiä tuli 2 kappaletta, ehkä toinen oli liikaa. Ensimmäiseen odotin vastausta; kyllä tai ei olisi riittänyt. ”Keskustelu” karvanaaman kanssa alkaa vaikuttaa väittelyltä varhaisteinin kanssa: Yht’äkkiä aihe vaihtuu täysin toiseen ja mielipiteitä riittää… Sitten, kun argumentit http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentointi loppuu, aihe kääntyy ja tarina jatkuu. Niin on käynyt tässäkin.

Aiheesta ajautumisesta: Alkuperäinen viesti kosketti karavaanareiden nopeuksia, taakse kerättyjä jonoja ja ohituksia. Kannattaa lukaista ennen kuin filosofoi ajan määritelmää tai esittää teoriaa autojonosta.
      Olet lukenut kristallipalloasi väärin, kun ammattiani siltä kyselit…
      On hienoa, että esität ajatusleikkejä selvinpäin. Jään odottamaan minkälaista juttua tulee, kun ”muutama” on otettu.

Eihän sana ”lasikuituvessa” voi häiritä, kun sillä tarkoitan asuntovaunua, jota sinulla ei ole ollutkaan. Ja nelipyöräisen bajamajan voi aina päivittää matkailuautoon kivitalossa olevan kaksion/kolmion hinnalla. Sijainnista riippuen..

En tarvitse nimimerkkiä. Kyllä sinä minut tunnistat. Tuota noin…nimimerkillä rohkeutta olla sanojensa takana…nimimerkillä…justjoo…

• Vastaus niihin kysymyksiin löytyy tähän rotlaan kirjoittamistani kannanotoista. Kyllä ne sieltä löytyvät jahka opit ymmärtämään lukemasi.

Koska sinultakaan ei uusia "argumentteja" tullut luulen sinun nyt joutuvan opiskelemaan näitä jo kirjoitettuja. Toivottavasti maailmankuvasi ja ympäristön näkeminen muustakin kuin omasta kapeasta näkökulmastasi alkaa sen myötä korjaantua.

• poliitikon
        karva.naamari kirjoitti:

Vastaus niihin kysymyksiin löytyy tähän rotlaan kirjoittamistani kannanotoista. Kyllä ne sieltä löytyvät jahka opit ymmärtämään lukemasi.

Koska sinultakaan ei uusia "argumentteja" tullut luulen sinun nyt joutuvan opiskelemaan näitä jo kirjoitettuja. Toivottavasti maailmankuvasi ja ympäristön näkeminen muustakin kuin omasta kapeasta näkökulmastasi alkaa sen myötä korjaantua.

vastaus. Tieto löytyy filosofoinnista ajasta ja autojonosta. Pitänee lukea ja ymmärtää. Ehkä totuus niistä selviää...joskus. Kyllä/ei-vastausta en ole vieläkään saanut.

En ole yrittänytkään esittää mitään argumentteja, jota karvanaamari jostain syystä haluaa.

Maailmankuvani ja (nykyisin niin pakollinen) ympäristön näkeminen korjaantuu tai ei. Karva.naamarilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

• hyvä hyvä
        poliitikon kirjoitti:

vastaus. Tieto löytyy filosofoinnista ajasta ja autojonosta. Pitänee lukea ja ymmärtää. Ehkä totuus niistä selviää...joskus. Kyllä/ei-vastausta en ole vieläkään saanut.

En ole yrittänytkään esittää mitään argumentteja, jota karvanaamari jostain syystä haluaa.

Maailmankuvani ja (nykyisin niin pakollinen) ympäristön näkeminen korjaantuu tai ei. Karva.naamarilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Puhtaasti pistein 10-0 voitto ottelussa meni karva.naamarille.

• minä ite
        hyvä hyvä kirjoitti:

Puhtaasti pistein 10-0 voitto ottelussa meni karva.naamarille.

Olipas mielenkiintoinen sanasota. Tosin karva.naamari ei puhunut asiasta vaan sen vierestä.

• minä ite kirjoitti:

Olipas mielenkiintoinen sanasota. Tosin karva.naamari ei puhunut asiasta vaan sen vierestä.

Et ole nyt aivan rehellinen. Lähes kaikki liittyi alkuperäiseen aiheeseen, osin hieman löyhästi mutta kuitenkin. Se minkä poikkesin johtui opponentista, oli myös kohteliasta vastata hänelle. Luepa uudelleen niin opit.

• täällä
        karva.naamari kirjoitti:

Et ole nyt aivan rehellinen. Lähes kaikki liittyi alkuperäiseen aiheeseen, osin hieman löyhästi mutta kuitenkin. Se minkä poikkesin johtui opponentista, oli myös kohteliasta vastata hänelle. Luepa uudelleen niin opit.

jälleen. Kuten myös edellisessä kommentissa. Ihan vaan kokeilin... Ja tärppäsi.

Testauksen aiheena oli, voiko karvanaaman kirjoituksia arvostella. Voihan aina arvosteluja antaa, vastakommentti(joko tiedät, mitä argumentointi tarkoittaa?)tulee välittömästi. Voisikohan tätä jotenkin soveltaa metsästykseen? Saadaan saalis liikkeelle.
        "Luepa uudelleen niin opit". Huoh...karvaturvan filosofian seassa lienee jokin syvällinen viisaus. Karvanaama ehkä kertonee missä se sijaitsee. Tietsikan ääressä on hankala nukkua; teksti kun on ...kröhöm...hieman unettavaa.

Haluaisin todellakin tulkintaa karva.naamarin kirjallisesta tuotannosta. Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti. Tuota sanaa käyttänee asiantuntija. Missä asiantuntemus on, sitä en ole saanut selvitettyä.

• täällä kirjoitti:

jälleen. Kuten myös edellisessä kommentissa. Ihan vaan kokeilin... Ja tärppäsi.

Testauksen aiheena oli, voiko karvanaaman kirjoituksia arvostella. Voihan aina arvosteluja antaa, vastakommentti(joko tiedät, mitä argumentointi tarkoittaa?)tulee välittömästi. Voisikohan tätä jotenkin soveltaa metsästykseen? Saadaan saalis liikkeelle.
        "Luepa uudelleen niin opit". Huoh...karvaturvan filosofian seassa lienee jokin syvällinen viisaus. Karvanaama ehkä kertonee missä se sijaitsee. Tietsikan ääressä on hankala nukkua; teksti kun on ...kröhöm...hieman unettavaa.

Haluaisin todellakin tulkintaa karva.naamarin kirjallisesta tuotannosta. Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti. Tuota sanaa käyttänee asiantuntija. Missä asiantuntemus on, sitä en ole saanut selvitettyä.

Tässä ketjussa ei ole otsikossa mainittua sanaa minun kirjoittamanani. Lue uudelleen älä kuvittele.

Kun et käytä oikeaa nimimerkkiä niin mistäpä minä tiedän kuka se minä kulloinkin on. Mene nyt ja rekisteröi itsellesi merkki niin tämä jaarittelukin tulee selvemmäksi.

Sinulla taitaa olla aikamoinen alemmuuskompleksi koska et voi normaalikieltä käyttäen kirjoittaa yhtään kommenttia, pyrit aina nimittelyllä väheksymään keskustelukumppaniasi. Jos olet edes vähän fiksu niin korjaat tapasi.

Nimimerkistä et esimerkiksi voi oikeasti tietää onko turpani karvainen vai ei. Jos käytät nimimerkkiä kutsumanimenä niin kirjoita se oikein (jos osaat), matkailuauto ja -vaunu eivät myöskään ole bajamaja tai vedettävä lasikuitukusiputka vaan niille on oikeat nimet. Nuo tilat joihin nimittelyssäsi viittaat ovat tärkeitä mutta niissä kuluva aika on varsin rajoitettu, eikä niiden pinta-alakaan kokonaisuuteen suhteutettuna oikeuta koko ajoneuvoa niiden mukaan nimittämään. Terveyskeskuksesta saa varmasti ajan terapiaan jossa nämä kompleksit sitten rauhoittuvat.

• tänne
        karva.naamari kirjoitti:

Tässä ketjussa ei ole otsikossa mainittua sanaa minun kirjoittamanani. Lue uudelleen älä kuvittele.

Kun et käytä oikeaa nimimerkkiä niin mistäpä minä tiedän kuka se minä kulloinkin on. Mene nyt ja rekisteröi itsellesi merkki niin tämä jaarittelukin tulee selvemmäksi.

Sinulla taitaa olla aikamoinen alemmuuskompleksi koska et voi normaalikieltä käyttäen kirjoittaa yhtään kommenttia, pyrit aina nimittelyllä väheksymään keskustelukumppaniasi. Jos olet edes vähän fiksu niin korjaat tapasi.

Nimimerkistä et esimerkiksi voi oikeasti tietää onko turpani karvainen vai ei. Jos käytät nimimerkkiä kutsumanimenä niin kirjoita se oikein (jos osaat), matkailuauto ja -vaunu eivät myöskään ole bajamaja tai vedettävä lasikuitukusiputka vaan niille on oikeat nimet. Nuo tilat joihin nimittelyssäsi viittaat ovat tärkeitä mutta niissä kuluva aika on varsin rajoitettu, eikä niiden pinta-alakaan kokonaisuuteen suhteutettuna oikeuta koko ajoneuvoa niiden mukaan nimittämään. Terveyskeskuksesta saa varmasti ajan terapiaan jossa nämä kompleksit sitten rauhoittuvat.

virtuaalista rautalankaa. "Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti." Luepa tuo lause hyvin tarkkaan ja hitaasti.
        En löydä siinä mitään viitettä tähän viestiketjuun. Ehkä kyse on luetun ymmärtämisestä, kuten jo aiemmin mainitsin.
        Voisitko määritellä "normaalikielen". Sinulta näyttää asioiden "syvempi pohdiskelu" onnistuvan. Pyrin kirjoittamaan tekstiä, jota jokainen suomea osaava lukutaitoinen pystyy tulkitsemaan. Ilmeisesti olen siinä onnistunut. Kommentteja kirjoitusteni vaikeaselkoisuudesta en ole havainnut.

Kummalla se alemmuuskompleksi oikein onkaan? Sanon liikkuvaa bajamajaa liikkuvaksi bajamaksi edelleen. Olkoonkin se kerrostalokaksion tai kolmion hintainen. Riippuen sijainnista.

• tänne kirjoitti:

virtuaalista rautalankaa. "Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti." Luepa tuo lause hyvin tarkkaan ja hitaasti.
        En löydä siinä mitään viitettä tähän viestiketjuun. Ehkä kyse on luetun ymmärtämisestä, kuten jo aiemmin mainitsin.
        Voisitko määritellä "normaalikielen". Sinulta näyttää asioiden "syvempi pohdiskelu" onnistuvan. Pyrin kirjoittamaan tekstiä, jota jokainen suomea osaava lukutaitoinen pystyy tulkitsemaan. Ilmeisesti olen siinä onnistunut. Kommentteja kirjoitusteni vaikeaselkoisuudesta en ole havainnut.

Kummalla se alemmuuskompleksi oikein onkaan? Sanon liikkuvaa bajamajaa liikkuvaksi bajamaksi edelleen. Olkoonkin se kerrostalokaksion tai kolmion hintainen. Riippuen sijainnista.

Ainoa kerta jonka hakukone löytää minun kirjoittamakseni tuosta "asiantuntematon" sanasta on edellisen viestini otsikko. Kuitenkin viestistäsi, josta seuraava lainaus, väitetään minun sitä käyttävän:

"Haluaisin todellakin tulkintaa karva.naamarin kirjallisesta tuotannosta. Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti."

Nyt olen tässä asiassa asiantuntija, vai voitko väittää muuta. Olen myös kyllästynyt tuohon sinun puskasta huutamiseesi, jos luonto ei anna periksi hankkia kunnon nimimerkkiä niin meidän on turhaa jatkaa.

Sen verran vielä, että normaaliin kieleen kuuluvat ne sanat jotka peruskoulun äidinkielenopettaja on opettanut. Sanoja käytetään niiden varsinaisissa yhteyksissä ja normaali kansalainen ei sorry moiseen nimittelyyn jota sinä harrastat. Veikkaan, että tämä täällä kirjoittelu onkin sinun ainoa karavaanariharrastuksesi.

Kiitos seurasta ja kuulemiin. (kunnes ilmaannut kunnon nimimerkillä)

ps. nyt niitä sanoja lienee jo 3 kpl. k.n

• odotellaan
        karva.naamari kirjoitti:

Ainoa kerta jonka hakukone löytää minun kirjoittamakseni tuosta "asiantuntematon" sanasta on edellisen viestini otsikko. Kuitenkin viestistäsi, josta seuraava lainaus, väitetään minun sitä käyttävän:

"Haluaisin todellakin tulkintaa karva.naamarin kirjallisesta tuotannosta. Jutuissa on sana "asiantuntematon" hyvinkin useasti."

Nyt olen tässä asiassa asiantuntija, vai voitko väittää muuta. Olen myös kyllästynyt tuohon sinun puskasta huutamiseesi, jos luonto ei anna periksi hankkia kunnon nimimerkkiä niin meidän on turhaa jatkaa.

Sen verran vielä, että normaaliin kieleen kuuluvat ne sanat jotka peruskoulun äidinkielenopettaja on opettanut. Sanoja käytetään niiden varsinaisissa yhteyksissä ja normaali kansalainen ei sorry moiseen nimittelyyn jota sinä harrastat. Veikkaan, että tämä täällä kirjoittelu onkin sinun ainoa karavaanariharrastuksesi.

Kiitos seurasta ja kuulemiin. (kunnes ilmaannut kunnon nimimerkillä)

ps. nyt niitä sanoja lienee jo 3 kpl. k.n

Minulle ei äidinkielenopettaja montakaan sanaa opettanut, tuskin yhtään. Tosin aikaa on äidinkielen tunneista mennyt, enkä kaikkea muista. Sanat olen opetellut ihan itse. Lukeminen kannattaa. Suosittelen. (hups, nythän jo itsekin kuulostan poliitikolta. Anteeksi)Sitä ehkä pitää aluksi tehdä hitaasti ja keskittyen. Jossain vaiheessa alkaa kirjoittajan tarina selkeytyä, eikä enää sekoitu omiin mielikuviin.

Ole tarkkana asiantuntemuksesi maininnan kanssa. Koskaan ei tiedä, josko joku asettaa sen kyseenalaiseksi.
        Keskustelemisiin.

• Ei kiirettä

Tie kuuluvat kaikille.Ei tartte olla pyytelemässä anteeksi.

• Nyt on tehty nettisivusto jossa kuumakallet voivat hakea uusia ideoita. Sinne pääsee kunhan klikkaa alla olevaan osoitteeseen:

http://www.easyrider.fi/fiksu-ajotapa/

Ottakaa kaikki opiksenne!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4250
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2445
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      99
      2165
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      76