Joku sanoi että hampaita ei saa pestä heti ruokailun (esim . iltapalan) jälkeen koska happohyökkäys on päällä, ja silloin hankaaminen kuluttaa hammasta.
Eli pitäsi odottaa kuulemma 30 min. Kertokaas onko tottta ja minkä ihmeen takia 30 min eihän happohyökkäys kestä niin kauaa???
Hampaiden pesu ruokailun jälkeen
21
5488
Vastaukset
- os..
Kun minä aloin harjaamaan hampaitani kohta ruokailun jälkeen, seuraavassa hammaslääkärin tarkastuksessa ei löytynyt yhtään reikää. Aikaisemmin löytyi aina jokunen. Harjasin myös hammasväliharjalla joka hampaanvälin. Se oli selvästi hyödyllistä.
- mansikansyönti
aiheuttaa juhannusraskauksia. Voi tsiisus mikä logiikka!
- Proteesin
Proteesin käyttäjät muistakaa puhdistaa tekarit muulakin kuin vedellä, minä siiryin Bonyfin suunhoitotuotteisiin.ainoa sarja jolla on tutkittuatietoa.
- viimeksi lukenut
keskustelun säännöt?
Mainostaminen on kiellettyä. Lisäksi kirjoituksesi ei liity millään tapaa aiheeseen.
- hoitsuli
Jep jep, ruokailun jälkeen pitäisi odotella puolisen tuntia - tunti ennenkuin pesee hampaansa. (Jos haluaa hampaansa pestä, sillä pesu aamuin-illoin on ihan riittävä)
KOSKA varsinkin happamat ruuat pehmentävät hampaan kiillettä ja jos sitten menee heti jynssäämään hampaansa harjalla, niin hinkuttaa kyllä kiilteensäkin veks.
Ja kiillehän ei ole uusiutuvaa. Kun kiille tarpeeksi kuluu, niin hammasluu tulee kiilteen alta esille ja se on paljon huokoisempaa ja vihloo ja reikiintyy helposti.
Siksi kannattaakin ottaa heti ruokailun jälkeen suuhunsa (täys-)ksylitolituote! Ksylitoli pysäyttää happohyökkäyksen.- käsillä käyvät nämäkin
hätätilassa-juusto tai pähkinät-happohyökkäyksen katkaisuun.
- vesilasi
käsillä käyvät nämäkin kirjoitti:
Kyllä'hän kaikki neste käy kai? jos ruokaillessa juo maitoa ja lopuksi tyhjentää lasin niin eiköhän loppunut happihyökkäys siihe?
- Mirka
käsillä käyvät nämäkin kirjoitti:
Huuhtelee suunsa vedellä.
- maitotuotteet
vesilasi kirjoitti:
Kyllä'hän kaikki neste käy kai? jos ruokaillessa juo maitoa ja lopuksi tyhjentää lasin niin eiköhän loppunut happihyökkäys siihe?
neutralisoivat hapon. Vedellä voi toki huuhdella, mutta se ei ole yhtä tehokasta.
- piimä -
Mirka kirjoitti:
Huuhtelee suunsa vedellä.
on huomattavasti tehokkaampi. Ks. muut kirjoitukset.
- Maijatime
vesilasi kirjoitti:
Maito on todella hapanta. Ota mieluummin jotakin neutraalia tai vain pese me hampaat!
- kuullut kanssa...
Minä olen kuullut kanssa,ettei hampaita saa pestä heti ruokailun jälkeen. En itse pese,vaan huuhtelen vedellä ja myöhemmin harjaan tahnan kanssa. Proteesin käyttäjin pitäisi huuhdella suu jokaisen suupalan jälkeen ja ottaa myös tekarit pois suusta ja huuhtoo myös ne. Tietty aamuin illoin pestä tahnalla.
- päiväsää
ei tahanaa tarvita pesuss aollenkaan, ei se ole mikään pesuaine
- ruoasta
tuleva happo tosiaan vaikuttaa niin kauan. Jos siinä sitten lähdet kiillettä "raapimaan" harjalla, niin ei hyvä.
Ateria kannattaa lopettaa maito- tai piimäkulauksella tai vaikkapa palalla juustoa. Se neutralisoi suun happamuutta. Vielä parempi keino on ottaa aterian päätteeksi xylitolipurkka tai -tabletti.
Ja hampaat pestään sitten vasta myöhemmin.
Yksi asia jäi askarruttamaan: Minä ainakin pesen hampaat juuri ennen nukkumaanmenoa. Mutta ei kai kukaan syö viimeiseen valveillaolominuuttiin asti? Ei kai se puoli tuntia voi olla mahdoton odottaa?- vaihtoehjto
Sanoit että maitoa parempi neutraloija on xylitol purkka. Sulla on varmaan tutkimustietoa asiasta? Jos . Eli saanko linkin tuohon tutkimukseen?
Itse juon maito ruokailun aikana eikä oo reikiä
- harjauksen jälkeen
Minulle oli uutta että hampaita ei saisi purkuttaa vedellä harjauksen päätteeksi. Sinnehän ne liat jää suuhun ellei huuhdo. Jos pakko niin mieluummin fluori tabletti purkista pesun päätteeksi.
- ei pakkauksen
ohjeen mukaan suositella otettavaksi harjauksen jälkeen, jos tahna sisältää fluoria.
- eieii
siinähän sulla on tahnatuupi kädessä senkun puserrat vähän tahanaa suuhun harjauksen lopuksi, tulee raikas suu ja fluorattu myöskin. Mihin tarvit vielä erillisiä tabletteja?
- Bvbfvbfbgf
Koska hampaita voi mennä ihan paskaksi kuule
- Katso_päiväystä
Onneksi aloittaja ei lue KYMMENEN VUOTTA myöhässä tullutta herjaviestiäsi.
- Anonyymi
Kyllä se on totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693