Tää asia on pohdituttanut.
Kumpi on huonommaksi/paremmaksi.
Ekaksi tietenkin tulis mieleen että joo, tottakai sokeriton, eli makeutusaineella korvattu on parempi vaihtoehto, mutta sitten tuleekin vastaan nää aspartaami-ym. jutut.
Nykyäänhän on niitä läkeröl-ja extra sokerittomia pikku pastillilaatikoita..onko ne sitten parempia kun jotkun normit, vaikka halvan salmiakkiaskit (?)
Kun niistäkin asioista ollaan NIIN eri mieltä, toiset sanoo, että sillon kun jotain karkkia syö, niin ilman muuta sokerillisia, mutta toiset on opettanut esim. lapsensa syömään sokerittomia karkkeja, ettei reikiä tulisi.
Sama juttu limsoissa, jotkut ei juo muutakuin light-limsoja, coca-cola light, pepsi max jne..
Toiset taas pitää itsestään selvyytenä juoda sokerilimsoja..
Mihin tässä pitäisi luottaa ?
Voi olla mahdollista, että makeutusaineita sisältävät herkut ovat hampaille parempia, mutta kun ajattelee, mihin muualle ne aspartaamit ja muut mak.aineet tekevät tuhoja (mm.hermostoihin,aivoihin) niin pitäisikö sitten valita sokeriset karkit?
Vaikea aihe, ja tästäkin ollaan niin paljon eri mieltä.
Mitä mieltä te olette?
Omia mielipiteitä!
Kumman puoleen itse kallistutte?
Minä itse suosin mieluummin ns. sokerillisia karkkeja ja limsoja ym. (sillon kun syön)
Harvemmin light, sokerittomia herkkuja syön..
Mihin tässä
sokeri vs. makeutusaine
8
575
Vastaukset
- jozzucca
jos juon limpparia niin kärvistelen mieluummin lenkillä sokereiden kuluttamiseksi kuin joisin kevyt-limpparia.
minulle makeutusaineet saavat aikaan pahan olon. keinomakeutettuihin mehuihinkaan en koske edes metrinmittaisella kepillä. viemäriin joutavat.. - happohyökkäys..
Monilla tuntuu olevan sellainen väärä käsitys (ei sinulla ap), että light- mehut ym. eivät aiheuttaisi happohyökkäystä! Tämän vuoksi light-limuja ym. vedetään surutta (ainakin osa). Energiaahan näissä ei juuri ole, mutta samanlaista happomyrkkyä hampaille.
Itse juon janojuomaksi vettä, jos joskus yllättää nälkä tilanteessa, jossa syöminen ei ole mahdollista, saatan ostaa sokerilimsan. Tätä tapahtuu ehkä kerran kuussa... Light- limuhan ei nälkää vie, joten yhtä tyhjän kanssa. Jos limua vetää huvikseen, on light ehkä parempi vaihtoehto. - käytä
En myöskään suostu laittamaan suuhuni maketusaineella makeutettuja jogurtteja, mehuja tai muita juotavia, enkä ole antanut lapsenikaan käyttää niitä. Vaikka 10-vuotias lapseni on koko ikänsä, lukuunottamatta tietenkin vauva-aikaa, syönyt ja juonut suurin piirtein päivittäin tavallisella sokerilla makeutettuja tuotteita, hänellä ei kuitenkaan ole hampaissaan ainoatakaan reikää. Mielestäni tavallinen sokeri on kuitenkin pienempi paha, kuin makeutusaineet, joiden käytöstä ollaan monta mieltä.
- Alloittaja--
mONI NÄYTTÄÄ olevan smaa mieltä kanssani..
Ja ärsyttää kun jotkut 'kaverit' ja tutut vetää jopa litroja päivässä sitä light-limsaa yms., kun ovat saaneet jostain käsityksen, että lightlimsa on "terveellistä" hampaille o.O EHEII!!
Ja tuo linkki, oon sen aikasemmin lukenu, ja ihan paha olo tuli sen takia, kun miettii, että joillekin tuo light-hössötys on jokapäiväinen elämäntapa.
Tuokin juttu sais tulla enemmän esille, ni saisivat tietää totuuden.
- Steviikki
No, tämä nyt tulee neljä vuotta myöhässä (melkein viisi!) mutta heittäisin vastaiskun. Luin jonkin aikaa sitten jolla kumottiin makeutusaineiden pahuus verrattuna sokeriin.
Itseasiassa, vaikka lisäainepaskaa ovatkin, makeutusaineet olisivat "terveellisempiä".
Tottakai terveen järjen _pitäisi_ sanoa, että hampaat pestään/syödään purkkaa jälkeen ruokailujen ja juomisten, joten tässä suhteessa ei pitäisi olla eroa.- ,,,,,
Usko pois makeutusaineet ovat haitallisia. Sokeria voi käyttää vähemmän jos pelkää lihomista ja hampaittensa reikiintymistä.
- Peps1
Mistä löytyy TUTKITTUA tietoa, mielipeteet voivat olla sitä sun tätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134