Minulla on kotona kirpputorilta ostamani 40 euroa maksanut pianohaitari, jossa välillä on sivuääni joka haittaa soittamista paljon,mutta välillä sitä ei ole. Olen harjoitellut sillä itse soittamaan.Olen miettinyt, kuinka hyvin voin itse oppia soittamaan sillä, koska en halua soittaa ainoastaan pianokoskettimilla. Olen löytänyt 3 näppäintä näppäinpuolelta, joiden kanssa olen oppinut oman tekniikan soittaa lauluja, ja se ei varmasti ole oikeaoppinen, mutta haluan opetella itse koska minulla ei ole opettajaa. Onko mitään yksinkertaista tapaa miten voi soittaa näppäimillä, minkä voisi selittää palstalla? Että voisin itseopettelussa päästä alkuun. Minulla on myös hyvin vanha lastenhaitari, en tiedä mistä se on ostettu, se on ollut kotona kun olen ollut pieni.Siinä on 10 näppäintä joissa 2 säveltä näppäimessä.
Voiko itseoppia harmonikan soiton?
5
10633
Vastaukset
- Itä-suomesta
ostin aikaisemmin, jo vuosia sitten venäläisen näppäinhaitarin, ja opiskelin sillä jonkin aikaa, sitten satuin menemään paikkakunnalle tulleeseen haitariesittelyyn ja ostin sieltä 10kk sitten pianohaitarin ja olen opiskellut itsekseni sillä soittoa ja voin kertoa ettei se ainakaan minulle ole kovin helppoa ole ollut. Minun mielestäni olisi jonkinlainen, vaikka lyhyempi alkeiskurssi paikallaan, siitä syystä että itseopiskellen varmasti oppii vääriä tapoja soittaa ja niitä on varmasti myöhemmin vaikea muuttaa. Lainasin kirjastosta kurssikirjoja joissa on kasetti mukana niitä saa teidänkin kirjaston kautta tilattua, jos heillä ei satu olemaan. Itse aioin mennä viime syksynä paikkakunnan työväenopistoon, mutta siellä oli vain jatkoryhmä, eikä "soittopuuhunkaan kiipeämistä voi aloittaa latvasta" joten se ajatus oli hylättävä. Nyt menen kuukauden kestävälle musiikin alkeet kurssille. Katsotaan sitten, mitä seuraavaksi. Pääasia tässä niikuin monessa muussakin asiassa on MOTIVAATIO. Tsemppiä hyvälle harrastuksellesi.
- soittaja
Eli pianoharmonikassa on siis kaksi puolta,on pianopuoli ja bassopuoli ja niiden välissä on palkeet. Pianopuolella opettelet melodian eli kappaleen laulupuolen ja bassopuolella annat kappaleelle rytmin.
Suosittelen lämpimästi soittotunnille menoa, nimenomaan jollekin yksityisoppilaaksi, koska sillä tavalla asiat tulee opeteltua oikein. Mene jollekin mieluiten ammattiopettajalle, koska se säästää aikaa ja vaivaa. Tietysti se maksaa, mutta maksaa kaikki harrastaminen. Mutta jos sinulla ei ole varaa, niin lainaa kirjastosta jokin helppo harmonikkaoppikirja, josta lähdet pikkuhiljaa opiskelemaan ajatuksella.
Vielä lämpimästi suosittelisin, että laittaisit tuon 40 euron haitarin koristukseksi ja ostat jos vaan on rahaa, niin muutamalla satasella käytetyn näppäinhaitarin, jolla alat soittaa. Pianoharmonikka ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, vaikka Paul Norrback olikin pianohaitarin taitaja ja soitti soitintaan ainutlaatuisella tavalla.Mutta jos ei ole rahaa, niin sitten opettelet sillä, se ehkä päästää ilmaa ja vinkuu, mutta kyllä sillä alkuun pääsee.
Minusta tuntuu, että se toinen haitari taitaa olla 2-rivinen. Jos samasta nappulasta lähtee eri suuntaan vedettäessä eri ääni, niin silloin se on 2-rivinen kansansoitin, jota voi myös opiskella, se on kyllä aika veijari soitin.
Onnea harrastuksen aloittamiseen! Ja muista, että aikuisena aloittaminen on yhtä haasteellista kuin lapsena, eli periksi ei kannata antaa.- kenties muusikoksi
Hmm, itselläni on n. 50 vuotta vanha näppäinhaitari. Se toimii hienosti, mutta voikohan sellaisen kanssa mennä musiikkiopistojen ryhmiin? Jotenkin tuntuu, että soittimen ulkonäkö on muuttunut niin paljon, ettei se enää käy. Mistäköhän löytäisin ammattiopettajia? Olen hakenut netistä tietoja yksityisopetuksesta, mutta en ole löytänyt.
- kenties muusikoksi
kenties muusikoksi kirjoitti:
Hmm, itselläni on n. 50 vuotta vanha näppäinhaitari. Se toimii hienosti, mutta voikohan sellaisen kanssa mennä musiikkiopistojen ryhmiin? Jotenkin tuntuu, että soittimen ulkonäkö on muuttunut niin paljon, ettei se enää käy. Mistäköhän löytäisin ammattiopettajia? Olen hakenut netistä tietoja yksityisopetuksesta, mutta en ole löytänyt.
ja vielä lisäys: opetuksen olisi hyvä löytyä pääkaupunkiseudulta
- hanuristi1
http://www.youtube.com/watch?v=2XCgcmSiuPc
Tuolta saattaisi löytyä apua bassopuoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693