Ensimmäinen kesätyö...Auttakaa!

20vuotta

Minulla ei ole koskaan ollut työtä perheasioiden takia. Olen nyt 20v. Mistä löytäisin kesätyöpaikan?
Eihän kukaan minua halua kun työkokemusta ei ole ja olen näin vanha. En halua kaikille työnantajille kertoa miksi minulla ei ole ollut kesätyötä ennen. Voiko joku minua auttaa? Mistä alotan? Joku joka tietää mistä työtä ilman työkokemusta voi saada?
Ja ansioluettelo, mitä sinne kirjoitan kun työkokemusta ei ole?

7

4106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhdenlkainen

paikka on johon voit mennä: marjanpoiminta, mansikkatillalla! se on monen ensimmäinen kesätyöpaikka. Itsekin olin n. 15-vuotiaana eka kertaa kesätöissä mansikkapelloilla. Älä sure, mansikkamailla on myös vanhempia poimijoita. Silloisena kesänä vanhin poimija taisi olla 40v. ja hän oli siis kesätyöntekijä, ei itselleen poimija.. Rohkeutta työnhakuun. MAnsikkamailla on vaan aika huono palkka, mutta älä sure, saat ainakin kokemusta.

• Nimetön

Ihan hyvät mahdollisuudet sinulla on vielä päästä työelämään käsiksi. Nykyään moneen työhön vaaditaan täysi-ikäisyyttä, joten olet ihan hyvässä iässä. Riippuu tietysti paljon missä päin asut mutta jos sielä on esim. huvi/teemapuistoja tms. toimintaa kesäkausina kannattaa niiden nettisivuilla käydä. Paikallisesta työvoimatoimistosta kannattaa ja kysellä. Aika usein järjestävät rekrypäiviä juuri kesätyöpaikkoja varten.

Harvoin tarvitsee laittaa erillistä ansioluetteloa (jos sitä ei sitten ole pyydetty). Kirjoitat hakemukseen omia vahvoja ominaisuuksia esim. sosiaalinen, nopea oppimaan, tulet toimeen ihmisten kanssa ym... ym... mitä on sinua itseään ja mikä on hakemaasi työhön nähden etusi. Työnantajat arvostavat kyllä aktiivisia hakijoita joten jos vain on joitakin harrastuksia ym. juttuja kannattaa nekin mainita.

Useat hakevat juuri nyt kesätyöntekijöitä joten kannattaa laittaa hihat heilumaan saman tien... muuten putoaa junasta. Onnea sinulle hakuun!!

• vaikken..

sitten tiedä, miten tuo kokemattomuus vaikuttaa.

Lastenhoitotyö
      Hk, pk-seutu (paljon kesätyöntekijöitä)
      kunnan työ (esim opiskelijoiden työnhaku kunnalla)
      siivousalan työ
      postinjako (yöposti, jos yötyö sopii)

• hae, hae

Hae vain ja kaikkialle, siitä se sitten etenee.

Mieti ensinnä, mitä osaat (esim. harrastusten kautta, tietokoneen käyttö, puunhakkuu papan mökillä), mitä omaat (ajokortti A-B-C-?), mitä kouluja käynyt ja mitä arvosanoja (oli se sitten peruskoulu ja 7 keskiarvo), kuinka hyvin osaat ja mitä kieliä (Suomi - Äidinkieli, Ruotsi - Välttävä, Englanti - Hyvä jne...) ja kaikki ynnäät ylös omaan CV:si (Curriculum Vitae).

Käy Googlettamassa "CV teko-ohje" ja laadi oma CV:si, jossa kerrot itsestäsi, osaamisistasi ja taidoistasi ja lähetät sen eteenpäin jokaiselle mieleentulevalle yritykselle. Kun seuraavan kerran kävelet kadulla, käyt kaupassa, syömässä, jne. hae jokaiseen niistä firmoista, joissa olet käynyt tai jotka vain tulevat mieleesi!

"Kyllä töitä tekevälle riittää".

• liian vanha

Itsekin olin "vasta" melkein 19-vuotias, kun sain ekaa kertaa "oikeita" töitä. Kyllä se siitä, jostain on jokaisen aloitettava! Ärsyttää noi 15-vuotiaat, jotka valittaa kesätöiden puutetta, kun niitä ehtii tehdä ihan tarpeeksi myöhemminkin. Eikä alle 18-vuotiaana sitä paitsi edes ole hyvät mahdollisuudet saada töitä ilman suhteita.

• Velma

Mä olin 21 kun olin ekaa kertaa kesätöissä. Et ole siis ainoa. :) Ei sitä tarvitse selitellä mikset oo tehnyt töitä. Jos sitä kuitenkin kysytään, niin sano vaikka että oot halunnut keskittyä koulunkäyntiin ja viettää lomaa, ne on molemmat kumminkin ihan hyväksyttäviä syitä ja sellasia jotka sun kohdallakin saattaa olla ihan totta. Hyvin oon itsekin silti saanut töitä vaikken oo aloittanut nuorempana. Sen ekan paikan saaminen tosin oli vaikeinta kun ei kerran mitään kokemusta ollut.

Suosittelisin tutustumaan kotikaupunkisi tai -kuntasi avoimiin työpaikkoihin. (osalla saattaa muuten loppua hakuaika tämän kuun loppuun, että pidä kiirettä) Monissa kunnissa haetaan kesätyöläisiä puistotyöntekijäksi tai toimistotöihin eikä niissä yleensä vaadita aikaisempaa kokemusta.

Opiskeletko jo jotain alaa tai aiotko hakea jonnekin opiskelemaan? Kannattaa siis miettiä siihen alaan liittyviä työpaikkoja (google auttaa) ja kysellä niistä töitä. Varsinkin jos olet jo jossain ammatillisessa koulussa, on helpompaa saada sen alan paikka.

Ansioluettelossa voit esitellä esim. harrastuksia ja kielitaitoa. Niistäkin tiedoista on yleensä hyötyä.

• Hennakesätyöläinen

Ite oon 14 vuotias ja oon kesätöis mun isän veljellä. Hoidan/viihdytän sen kahta 7 vuotiasta lasta ja se on tosi kivaa! Aikaa saa kulumaan hyvin ja hauskaakin on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7190
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2577
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      108
      2110
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1568
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1099
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      979
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      79
      899
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      738
    Aihe