Kyllä on kusetusta

Nuo merkkihuollot

Käytin tuossa menneellä viikolla autoni merkkihuollossa.
Kyseessä oli siis 20 000km:n huolto.Ja kallis sellainen.Tuo huolto maksoi 200 euroa.
Siihen kuuluu periaatteessa vain moottorin öljynvaihto ja suodattimien vaihto.
No jätin autoni huoltoon ja sovittiin että haen sen parin tunnin päästä.Sitten kännykkäni soi ja siellä oli merkkikorjaamon huoltoneuvoja.
Hän sanoi että autoni jarrut on loppu.Tarjosi 300 euron jarruremonttia.Kieltäydyin kunniasta.
Auto oli katsastettu edellisenä päivänä ilman huomautuksia.
Olkaa nyt ihmiset tarkkana noissa merkkihuolloissa.Koittavat kusettaa säälimättä herkkäuskoisia.
Näin ainakin pirkanmaan seudulla.

90

10863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsastus

      Katastuksessa todetaan että jarruttaa riittävästi ja tasaiseen, eikä letkuissa murtumia jne.

      Huollon pitäisi katsoa, meneekö seuraava huoltoväli eli 20tkm niillä jarrupaloilla/hihnoilla sekä onko levyt/rummut liikaa kuluneet.

      Mutta olen itsekkin törmännyt vedätykseen, jossa olisi haluttu vaihtaa vähän sitä ja tätä, mutta hyvin on kestänyt senkin jälkeen 200tkm...

    • iillmän

      vaan että millä autolla on ajettu vain 20tkm vähintään kolmessa vuodessa,taitaa olla se todellinen eläkeläisellä ollut auto,eläkeläisellä olo kyllä selittäisi ehkä sen että noin vähillä kilometreillä olis jarrut loppu.

      • Aloittaja

        Sori, sori.Siis auto on vuosimallia 2001.Ja sillä on ajettu n.100 000km.
        Huoltoväli kyseisellä merkillä on 20 000km.
        Jarrupalat on n.50%:set ja jarrulevyt vielä aivan hyvät ja tarpeeksi paksut.
        Vein siis autoni vain öljynvaihtoon merkkiliikkeeseen.Ja vain sen takia että tulee merkkiliikkeen leima huoltokirjaan.
        Koittivat kumminkin kusettaa meikäläistä.Onneksi itsekkin jotain ymmärrän autoista.Sääliksi käy niitä jotka uskovat merkkiliikkeen huoltoneuvojia.


      • asentaja..
        Aloittaja kirjoitti:

        Sori, sori.Siis auto on vuosimallia 2001.Ja sillä on ajettu n.100 000km.
        Huoltoväli kyseisellä merkillä on 20 000km.
        Jarrupalat on n.50%:set ja jarrulevyt vielä aivan hyvät ja tarpeeksi paksut.
        Vein siis autoni vain öljynvaihtoon merkkiliikkeeseen.Ja vain sen takia että tulee merkkiliikkeen leima huoltokirjaan.
        Koittivat kumminkin kusettaa meikäläistä.Onneksi itsekkin jotain ymmärrän autoista.Sääliksi käy niitä jotka uskovat merkkiliikkeen huoltoneuvojia.

        Eihän noita jarrupaloja loppuun asti kulutetakaan.
        Kosteilla ilmoilla ajaessa metallirungon ja jarrupäällysteen väliin menee kosteutta. Pinta irtoaa jarrupalasta ja jarru voi lukkiuta kesken ajon.
        Ainakaan korjaamo ei ole vastuussa kun itse kielsit korjauksen.


      • Autonasentaja
        asentaja.. kirjoitti:

        Eihän noita jarrupaloja loppuun asti kulutetakaan.
        Kosteilla ilmoilla ajaessa metallirungon ja jarrupäällysteen väliin menee kosteutta. Pinta irtoaa jarrupalasta ja jarru voi lukkiuta kesken ajon.
        Ainakaan korjaamo ei ole vastuussa kun itse kielsit korjauksen.

        Älä jaksa jauhaa paskaa.Kojetaulussahan syttyy merkkivalo kun jarrupalat ovat vaihto kunnossa.
        Kas kun asentaja ei tiennyt kyseistä asiaa.
        Taidat asennella aivan jotain muuta kuin autoja.


      • huoltopäälikkö
        Autonasentaja kirjoitti:

        Älä jaksa jauhaa paskaa.Kojetaulussahan syttyy merkkivalo kun jarrupalat ovat vaihto kunnossa.
        Kas kun asentaja ei tiennyt kyseistä asiaa.
        Taidat asennella aivan jotain muuta kuin autoja.

        kaikkiin autoihin ei syty mitään valoa mistään jarrupalojen kuluneisuudesta,että se siitä sun autonasentajan tiedoista.


      • Aloittaja
        huoltopäälikkö kirjoitti:

        kaikkiin autoihin ei syty mitään valoa mistään jarrupalojen kuluneisuudesta,että se siitä sun autonasentajan tiedoista.

        No onneksi minun autoni kojetauluun syttyy se varoitusvalo.Ainakin käyttöohjekirjan mukaan pitäisi syttyä.
        Tutkin jarrupaloja itse ja niihin paloihin on ainakin kytketty sähköjohto.Joten olen kyllä sitä mieltä että varoitusvalo syttyy kun jarrupalat ovat vaihtokunnossa.


      • tuo niin
        Aloittaja kirjoitti:

        No onneksi minun autoni kojetauluun syttyy se varoitusvalo.Ainakin käyttöohjekirjan mukaan pitäisi syttyä.
        Tutkin jarrupaloja itse ja niihin paloihin on ainakin kytketty sähköjohto.Joten olen kyllä sitä mieltä että varoitusvalo syttyy kun jarrupalat ovat vaihtokunnossa.

        Kauan on hyvä ku se vaan toimii... sit ku se valo palaa siel jatkuvasti ja kuuluu jos mikälaista piippausta vaikka on uuden karheat jarrupalat niin se ei ole enää läheskään niin kiva homma. onneks omassa autossa ei tuommosia oo.


      • Toimivan
        tuo niin kirjoitti:

        Kauan on hyvä ku se vaan toimii... sit ku se valo palaa siel jatkuvasti ja kuuluu jos mikälaista piippausta vaikka on uuden karheat jarrupalat niin se ei ole enää läheskään niin kiva homma. onneks omassa autossa ei tuommosia oo.

        Ei pitäisi kyllä piippailla.Valon vaan pitäisi syttyä.Ohjekirjan mukaan.
        Eipä ole vielä syttynyt.Siksi ihmettelenkin merkkikorjaamon reagointia kyseiseen asiaan.
        Sittenhän pitää toimia ripeästi kun valo syttyy.


      • joopa joo...
        Autonasentaja kirjoitti:

        Älä jaksa jauhaa paskaa.Kojetaulussahan syttyy merkkivalo kun jarrupalat ovat vaihto kunnossa.
        Kas kun asentaja ei tiennyt kyseistä asiaa.
        Taidat asennella aivan jotain muuta kuin autoja.

        Syttyy useasti, vaikka, vaihtotarvetta ei ole. Joissain autoissa tunnistinpiuhat poikki ja herjaa "turhaa" vikaa. Automerkkejä en ala luettelemaan.


      • Joo oikeassa olet
        joopa joo... kirjoitti:

        Syttyy useasti, vaikka, vaihtotarvetta ei ole. Joissain autoissa tunnistinpiuhat poikki ja herjaa "turhaa" vikaa. Automerkkejä en ala luettelemaan.

        No näinhän se varmasti ainakin vanhemmissa autoissa on.Onneksi minun autossa vielä tuntuu tuo merkkivalo toimivan.Silloin syttyy kun pitääkin.Onneksi.


    • MasentajaT

      Ootkos muuten ottane huomioon, että huollossa tehdään muutakin kuin vaihdetaan öljyt ja suodatin?? Meneppäs seuraavan kerran katsomaan ,kun pojat tekee huoltoa niin avartuu se sunkin maailma!

      • Olen tietoinen asiasta

        Sain listan tehdyitä töistä kyseisen huollon aikana.
        Siinä todellakin oli muutakin kuin pelkkä öljyn-ja suodattimien vaihto.
        Kaikkien nesteiden pinnat tarkistettiin ja tehtiin koeajo.
        Luottamukseni merkkiliikkeen huoltotoimintaan hiipui todella pahasti.
        Ylimainostettua toimintaa koko merkkihuolto.


    • Pekan autokorjaus

      jutun loppuun asti luettua tuntui ihan asian tuntevalta palvelulta eikä huijaukselta.
      Varsinkin kun kyse oli HUOLLOSTA.
      Eikä tuo hintakaan mikä paha ollut.

      • Automiekkonen

        Tuo 200 euroa huollosta ei ole hinta eikä mikään. Moneen merkkiin maksaa jopa tuplasti sen. Nyrkkipajojen hinnat on asia erikseen.


      • Aloittaja

        Joo tiesin kyllä sen 20 000km huollon hinnan.Ei siinä mitään yllätystä tullut.Olin varautunut asiaan.
        Mutta tämä 300 euron jarruremontin tarjoaminen tuli yllätyksenä.
        Autohan oli edellisenä päivänä katsastettu ilman mitään vikoja.
        Joten en usko että jarruissa on mitään vikaa.
        Koittivat vaan vedättää lisää hintaa firmalle.


      • Pekan autokorjaus
        Aloittaja kirjoitti:

        Joo tiesin kyllä sen 20 000km huollon hinnan.Ei siinä mitään yllätystä tullut.Olin varautunut asiaan.
        Mutta tämä 300 euron jarruremontin tarjoaminen tuli yllätyksenä.
        Autohan oli edellisenä päivänä katsastettu ilman mitään vikoja.
        Joten en usko että jarruissa on mitään vikaa.
        Koittivat vaan vedättää lisää hintaa firmalle.

        läpi meneminen ei todellakaan ole auton kunnon tae.

        Jarruremontista 300e ei ole paljon, jos suinkin jarruremonttia tehdään etu- ja takapään akseleille.
        Edelleen minusta huoltoliike on toiminut asiantuntevasti.
        Huoltoliikkeellä on ollut velvollisuus tarkistaa jarrujen kunto ja arvioida kulutuspintojen kestävyys seuraavaan huoltoon, koska kyseessä on ollut HUOLTO.
        Asiasta informoiminen on ollut hyvää palvelua.
        Huoltojen ideana on auton moitteeton toiminen.
        Tietysti pääset edullisemmin jos käyttää autoaan muualla kuin merkkikorjaamolla.
        Huollon laatukin on kiinni huollon tekijästä ei siitä missä käyttää.
        Aina on myös mahdollista että auton huoltaja tekee vika arvion, joten ei meitä jumalina kannata pitää.


      • loppumetreillä
        Aloittaja kirjoitti:

        Joo tiesin kyllä sen 20 000km huollon hinnan.Ei siinä mitään yllätystä tullut.Olin varautunut asiaan.
        Mutta tämä 300 euron jarruremontin tarjoaminen tuli yllätyksenä.
        Autohan oli edellisenä päivänä katsastettu ilman mitään vikoja.
        Joten en usko että jarruissa on mitään vikaa.
        Koittivat vaan vedättää lisää hintaa firmalle.

        kaikki toimii, kunnes hajoaa. Ei katsaria kiinnosta, kuin jarrutesti silmämääräiset katselmukset jarruista. Huollossa jarrut tarkastetaan jarrupintojen/nestevuotojen ym osalta (Pyörät pois, rummut irti (jos on) ja katsotaan. Huollon tarkoitus, että seuraavaan huoltoon asti kaikki ok!


      • Aika kova väite
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        läpi meneminen ei todellakaan ole auton kunnon tae.

        Jarruremontista 300e ei ole paljon, jos suinkin jarruremonttia tehdään etu- ja takapään akseleille.
        Edelleen minusta huoltoliike on toiminut asiantuntevasti.
        Huoltoliikkeellä on ollut velvollisuus tarkistaa jarrujen kunto ja arvioida kulutuspintojen kestävyys seuraavaan huoltoon, koska kyseessä on ollut HUOLTO.
        Asiasta informoiminen on ollut hyvää palvelua.
        Huoltojen ideana on auton moitteeton toiminen.
        Tietysti pääset edullisemmin jos käyttää autoaan muualla kuin merkkikorjaamolla.
        Huollon laatukin on kiinni huollon tekijästä ei siitä missä käyttää.
        Aina on myös mahdollista että auton huoltaja tekee vika arvion, joten ei meitä jumalina kannata pitää.

        Meinaat siis että jos jarrut eivät toimi katsastuksen yhteydessä.Niin silti auto menee läpi katsastuksesta.Nyt kyllä taidat puhua muunneltua totuutta.Kyllä jarrujen pitää toimia silloin kun auto katsastetaan.


      • Aloittaja
        loppumetreillä kirjoitti:

        kaikki toimii, kunnes hajoaa. Ei katsaria kiinnosta, kuin jarrutesti silmämääräiset katselmukset jarruista. Huollossa jarrut tarkastetaan jarrupintojen/nestevuotojen ym osalta (Pyörät pois, rummut irti (jos on) ja katsotaan. Huollon tarkoitus, että seuraavaan huoltoon asti kaikki ok!

        Jarruistahan kuuluu silloin ylimääräistä ääntä(rahinaa) kun jarrupalat on loppu?Eikö näin ole asia?Silloin pitää toimia ripeästi ettei jarrut vallan kokonaan hajoa.


      • Pilvissä merkkikorjaamoilla
        Automiekkonen kirjoitti:

        Tuo 200 euroa huollosta ei ole hinta eikä mikään. Moneen merkkiin maksaa jopa tuplasti sen. Nyrkkipajojen hinnat on asia erikseen.

        No jos öljy ja suodattimet maksavat 70-80 euroa.No korkeintaan 100 euroa.
        Loppu 200 euron laskusta on sitten se työn osuus.
        Kyllä hiukan kohtuuttomalta kuulostaa tuo työn osuuden hinta.
        Eihän öljynvaihdossa mene aikaakaan kuin korkeintaan se tunti.Tähän tuntiin voi jo hiukan "vedättääkin".
        Mutta tuo yksi tunti taitaa olla merkkikorjaamoilla pienin veloitettava aika.
        Tosiasia kumminkin on se että merkkihuollossa hintalaatusuhde ei ole kohdallaan.Liian kallista on merkkikorjaamon työ sen laatuun nähden.


      • Pekan autokorjaus
        Aika kova väite kirjoitti:

        Meinaat siis että jos jarrut eivät toimi katsastuksen yhteydessä.Niin silti auto menee läpi katsastuksesta.Nyt kyllä taidat puhua muunneltua totuutta.Kyllä jarrujen pitää toimia silloin kun auto katsastetaan.

        sinä oletat katsastuksen korvaavan auton huollon tarpeen?
        On vuosien varrella tullut monta kertaa vastaan tapauksia joissa auto on ollut jarrudynamometrissä katsastuskonttorilla ja jarrut on hyväksytty.
        Jarrudynamossa jarrut ovat normaali ajoa kovemmalla rasituksella ja tuo rasitus on voinut aiheuttaa vian jarrujärjestelmään esim.vaikka kitkapinnan irtoaminen, laahaava jarru, vuotava sylinteri yms.
        Väitteesi "Kyllä jarrujen pitää..." pitää paikkansa kun lisäät sinne sanan PITÄISI toimia.
        Väite ei ole mitenkään kova vaan ihan maalaisjärkeä.
        Kuluneet jarrupalat pyritään yleensä vaihtamaan ennen kuin ne on metallilla, koska silloin jarrutus teho olisi olematon.


      • Senkun kovenee
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        sinä oletat katsastuksen korvaavan auton huollon tarpeen?
        On vuosien varrella tullut monta kertaa vastaan tapauksia joissa auto on ollut jarrudynamometrissä katsastuskonttorilla ja jarrut on hyväksytty.
        Jarrudynamossa jarrut ovat normaali ajoa kovemmalla rasituksella ja tuo rasitus on voinut aiheuttaa vian jarrujärjestelmään esim.vaikka kitkapinnan irtoaminen, laahaava jarru, vuotava sylinteri yms.
        Väitteesi "Kyllä jarrujen pitää..." pitää paikkansa kun lisäät sinne sanan PITÄISI toimia.
        Väite ei ole mitenkään kova vaan ihan maalaisjärkeä.
        Kuluneet jarrupalat pyritään yleensä vaihtamaan ennen kuin ne on metallilla, koska silloin jarrutus teho olisi olematon.

        Nyt en kyllä valitettavasti oikein voi olla sinun kanssasi samaa mieltä asiasta.
        Kerrot kirkkain silmin että jarruton auto menee katsastuksesta läpi mennentullen.
        Katsatusmieshän tekee tuolloin virkavirheen jos päästää jarruttoman auton katsastuksesta läpi.
        Kuka tällöin on vastuussa jos jotain sattuu?


      • cghjzgf
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        sinä oletat katsastuksen korvaavan auton huollon tarpeen?
        On vuosien varrella tullut monta kertaa vastaan tapauksia joissa auto on ollut jarrudynamometrissä katsastuskonttorilla ja jarrut on hyväksytty.
        Jarrudynamossa jarrut ovat normaali ajoa kovemmalla rasituksella ja tuo rasitus on voinut aiheuttaa vian jarrujärjestelmään esim.vaikka kitkapinnan irtoaminen, laahaava jarru, vuotava sylinteri yms.
        Väitteesi "Kyllä jarrujen pitää..." pitää paikkansa kun lisäät sinne sanan PITÄISI toimia.
        Väite ei ole mitenkään kova vaan ihan maalaisjärkeä.
        Kuluneet jarrupalat pyritään yleensä vaihtamaan ennen kuin ne on metallilla, koska silloin jarrutus teho olisi olematon.

        koskaan käynyt dynamometrimittauksessa? Jarrudynamometri pyörii vain 3-5 km/h. Ei siinä jarrut rasitu murto-osaakaan siitä, kuin maantieajossa. Tosin katsastuksessa jarruputkien ja letkujen kuntoa testatessa jarrua painetaan huomattavasti kovenpaa, kuin normaaliajossa, mutta silloinkin auto on paikoillaan, eivätkä pyörät pyöri.


      • Virkamies,.,
        Senkun kovenee kirjoitti:

        Nyt en kyllä valitettavasti oikein voi olla sinun kanssasi samaa mieltä asiasta.
        Kerrot kirkkain silmin että jarruton auto menee katsastuksesta läpi mennentullen.
        Katsatusmieshän tekee tuolloin virkavirheen jos päästää jarruttoman auton katsastuksesta läpi.
        Kuka tällöin on vastuussa jos jotain sattuu?

        Katsastuksessa ei toimi yhtäkään virkamiestä!


      • Vain teknikko
        Virkamies,., kirjoitti:

        Katsastuksessa ei toimi yhtäkään virkamiestä!

        Ne katsastuskonttorin heput ovat nykyään insinöörejä.Ennen vanhaan kun katsastustoiminta oli valtion hoivissa niin katsastusmiehetkin olivat virkamiehiä.
        Näin se maailma vaan muuttuu.Muistatteko muuten kun katsastustoiminta aikoinaan yksityistettiin.Niin silloin puhuttiin että katsastuksen hinnat halpenee.Mutta kuinkas sitten oikein sitten kävikään?
        Autokatsastuksen hinnat ovat ainakin kolminkertaistuneet sinä aikana kun markasta luovuttiin.


      • Pekan autokorjaus
        Senkun kovenee kirjoitti:

        Nyt en kyllä valitettavasti oikein voi olla sinun kanssasi samaa mieltä asiasta.
        Kerrot kirkkain silmin että jarruton auto menee katsastuksesta läpi mennentullen.
        Katsatusmieshän tekee tuolloin virkavirheen jos päästää jarruttoman auton katsastuksesta läpi.
        Kuka tällöin on vastuussa jos jotain sattuu?

        ei ole koventunut olenkaan, vain sinun autotietämys/luetun ymmärtäminen on puutteellinen.
        Vaikka kitkapinta irtoaisi auton jarrupalasta tai jarrusylinteri jumisi niin auto ei ole suinkaan jarruton.
        Mutta ei jarrut ole kunnossakaan tai oikein toimivat.
        Eikä siinä katsastusmies virhettä tee, koska kyseessä on normaali kuluminen.
        Eikä kyseessä ole edes mitenkään ihmeellinen tapaus.
        Auton kuljettaja on kyllä vastuussa minkälaista autoa kuljettaa.


      • Pekan autokorjaus
        cghjzgf kirjoitti:

        koskaan käynyt dynamometrimittauksessa? Jarrudynamometri pyörii vain 3-5 km/h. Ei siinä jarrut rasitu murto-osaakaan siitä, kuin maantieajossa. Tosin katsastuksessa jarruputkien ja letkujen kuntoa testatessa jarrua painetaan huomattavasti kovenpaa, kuin normaaliajossa, mutta silloinkin auto on paikoillaan, eivätkä pyörät pyöri.

        käynyt.
        Kyllä moni kuljettaja näkyy ajavan ennakoivalla ajotyylillä jarrupoljinta säästäen liikenteessä.
        Josta johtuen kaikki jarrupalat eivät liiku niin kuin pitäisi.
        Jarrudynamossa monta kertaa tuon jarrupolkimen kovemman painamisen takia nuo/tuo jumissa oleva/t jarrupala(t)/sylinteri(t) lähteä/lähtevät liikkeelle ja saattaa/saattavat aiheuttaa jarrun laahausta joissain tapauksissa jopa lukkiutumista lämmetessään.
        Noissakaan ei voi lukea sitä katsastusmiehen virheeksi jos sattuu jäämään huomaamatta ja dynamossa jarrut olleet katsastuksen sallimissa rajoissa.
        Syy on auton puutteellinen/laiminlyöty huolto, josta on vastuussa auton omistaja.

        Ajoharjoittelu radan ajoilta on useampia muistoja joissa kovien jarrutusten jäljiltä on auton jarrut ruvennut toimimaan oikein ja moni luullut autonsa jarrujen hajonneen/vaurioituneen.


      • Tuli sinulta
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        käynyt.
        Kyllä moni kuljettaja näkyy ajavan ennakoivalla ajotyylillä jarrupoljinta säästäen liikenteessä.
        Josta johtuen kaikki jarrupalat eivät liiku niin kuin pitäisi.
        Jarrudynamossa monta kertaa tuon jarrupolkimen kovemman painamisen takia nuo/tuo jumissa oleva/t jarrupala(t)/sylinteri(t) lähteä/lähtevät liikkeelle ja saattaa/saattavat aiheuttaa jarrun laahausta joissain tapauksissa jopa lukkiutumista lämmetessään.
        Noissakaan ei voi lukea sitä katsastusmiehen virheeksi jos sattuu jäämään huomaamatta ja dynamossa jarrut olleet katsastuksen sallimissa rajoissa.
        Syy on auton puutteellinen/laiminlyöty huolto, josta on vastuussa auton omistaja.

        Ajoharjoittelu radan ajoilta on useampia muistoja joissa kovien jarrutusten jäljiltä on auton jarrut ruvennut toimimaan oikein ja moni luullut autonsa jarrujen hajonneen/vaurioituneen.

        Kyllä nyt taisi olla sinulta ns.myyntipuhe.
        Tottakai olet sitä mieltä että autot korjaamolle koko ajan.Ja kalliita remontteja kehiin.Jos olet autokorjaamossa töissä.


      • Pekan autokorjaus
        Tuli sinulta kirjoitti:

        Kyllä nyt taisi olla sinulta ns.myyntipuhe.
        Tottakai olet sitä mieltä että autot korjaamolle koko ajan.Ja kalliita remontteja kehiin.Jos olet autokorjaamossa töissä.

        en ole sanonut vie korjaamolle, autonsa voi huoltaa/korjata itsekin.
        Kaupoissa on erinomaisia oppaita, jos ei muuten osaa.
        Mutta kun tämän ketjun aloituksessa puhuttiin 100 000km HUOLLOSTA joka maksoi 200e niin se oli minusta edullinen.
        Samoin kuin 300e arvio jarrujen huollosta, jos se koski etu- ja takajarruja.
        Varsinkin ns. pikkuhuollot onnistuu varmasti jokaiselta, jolla työkalu pysyy kädessä ja hiukan mielenkiintoa löytyy autoansa kohtaan.


      • Suhtellista
        Pekan autokorjaus kirjoitti:

        en ole sanonut vie korjaamolle, autonsa voi huoltaa/korjata itsekin.
        Kaupoissa on erinomaisia oppaita, jos ei muuten osaa.
        Mutta kun tämän ketjun aloituksessa puhuttiin 100 000km HUOLLOSTA joka maksoi 200e niin se oli minusta edullinen.
        Samoin kuin 300e arvio jarrujen huollosta, jos se koski etu- ja takajarruja.
        Varsinkin ns. pikkuhuollot onnistuu varmasti jokaiselta, jolla työkalu pysyy kädessä ja hiukan mielenkiintoa löytyy autoansa kohtaan.

        Kaikki on suhteellista.Kyllä tuo 300 euroa jarruremontista kuulostaa hiukan suurelta.Jos jarrupalat maksaa varaosaliikkeessä esim.20 euroa.Ja sitten jos joutuu vaihtamaan jarrulevyt niin nuo jarrulevyt ovat n.40-50 euroa kappale.
        Parhaimmillaan osiin menisi siis 120 euroa.
        Työn hinnaksi jäisi silloin 180 euroa.Tuskin jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihtoon ammattitaitoisessa autokorjaamossa kuluu tuntia pitempään aikaa.
        Kirjoittelin nyt siis pelkistä etujarru remontista.Jos myös takajarrut joutuisi korjaamaan.Niin silloin tuo 300 euroa tuntuisi jotenkin mahdolliselta.Mutta olisi se vieläkin aika kallis.
        Lopuksi voi vain valitettavasti todeta että nykyään ei mitään saa ilmaiseksi.Tai edes halvalla.Ainakin jos se asia jotenkin liittyy auton korjauttamiseen.


      • OLLUT NÄKEMÄSSÄ?
        Suhtellista kirjoitti:

        Kaikki on suhteellista.Kyllä tuo 300 euroa jarruremontista kuulostaa hiukan suurelta.Jos jarrupalat maksaa varaosaliikkeessä esim.20 euroa.Ja sitten jos joutuu vaihtamaan jarrulevyt niin nuo jarrulevyt ovat n.40-50 euroa kappale.
        Parhaimmillaan osiin menisi siis 120 euroa.
        Työn hinnaksi jäisi silloin 180 euroa.Tuskin jarrupalojen ja jarrulevyjen vaihtoon ammattitaitoisessa autokorjaamossa kuluu tuntia pitempään aikaa.
        Kirjoittelin nyt siis pelkistä etujarru remontista.Jos myös takajarrut joutuisi korjaamaan.Niin silloin tuo 300 euroa tuntuisi jotenkin mahdolliselta.Mutta olisi se vieläkin aika kallis.
        Lopuksi voi vain valitettavasti todeta että nykyään ei mitään saa ilmaiseksi.Tai edes halvalla.Ainakin jos se asia jotenkin liittyy auton korjauttamiseen.

        Mikä se semmoinen auto on, jossa etupään ja takapään jarruremontti iskee yhtä aikaa? Jos Wartburgia ei lasketa, niin tämä on sula mahdottomuus!


      • ihan
        OLLUT NÄKEMÄSSÄ? kirjoitti:

        Mikä se semmoinen auto on, jossa etupään ja takapään jarruremontti iskee yhtä aikaa? Jos Wartburgia ei lasketa, niin tämä on sula mahdottomuus!

        mahdollista on. jos autolla ajetaan niin kauan kun vaan jarrut jotenkin toimii niin yleensä siinä niin käy. Pari viikkoa sitten ite nimittäin tein tämmöstä remonttia. ja oli ihan korkein aikakin. kyseisestä autosta oli edestä kaikki palat lähes raudoilla ja pinnan irti paloista. takaa vuoti molemmat sylinterit ja kengät aivan lopussa.


      • Eri kategoriassa
        ihan kirjoitti:

        mahdollista on. jos autolla ajetaan niin kauan kun vaan jarrut jotenkin toimii niin yleensä siinä niin käy. Pari viikkoa sitten ite nimittäin tein tämmöstä remonttia. ja oli ihan korkein aikakin. kyseisestä autosta oli edestä kaikki palat lähes raudoilla ja pinnan irti paloista. takaa vuoti molemmat sylinterit ja kengät aivan lopussa.

        Aloittajalla oli huoli 100 tuhatta ajetusta autosta. Totta mooses kaikki loppuu vuoron perään, ellei mistään välitetä. Luulis vähän kahisevan jos palat ovat raudoilla! Tain sitten se oli naisen käytössä, jolloin millään ei ole väliä. Kunhan kulkee.


      • Sinun kanssasi
        Eri kategoriassa kirjoitti:

        Aloittajalla oli huoli 100 tuhatta ajetusta autosta. Totta mooses kaikki loppuu vuoron perään, ellei mistään välitetä. Luulis vähän kahisevan jos palat ovat raudoilla! Tain sitten se oli naisen käytössä, jolloin millään ei ole väliä. Kunhan kulkee.

        Totuus on käytännössä juuri näin.100 000tkm ajettu auto on kyseessä.Etujarrupalat on jo voitu vaihtaa kertalleen.Riippuu ajotyylistä.
        Mutta ei nykypäivänä takajarrut ole 100 000 kilometrin jälkeen moksiskaan.Etujarruthan ne on ajossa aina kovemmilla kuin takajarrut.
        Ja lopuksi.Kaikkihan sen tietää kuinka kallista on korjauttaa merkkikorjaamolla autoa.Työn hintahan merkkikorjaamolla on puolta kallimpaa kuin esim. jossain yksityisessä korjaamossa.


      • Sinun kanssasi kirjoitti:

        Totuus on käytännössä juuri näin.100 000tkm ajettu auto on kyseessä.Etujarrupalat on jo voitu vaihtaa kertalleen.Riippuu ajotyylistä.
        Mutta ei nykypäivänä takajarrut ole 100 000 kilometrin jälkeen moksiskaan.Etujarruthan ne on ajossa aina kovemmilla kuin takajarrut.
        Ja lopuksi.Kaikkihan sen tietää kuinka kallista on korjauttaa merkkikorjaamolla autoa.Työn hintahan merkkikorjaamolla on puolta kallimpaa kuin esim. jossain yksityisessä korjaamossa.

        harmia, väittäisin. Ei ne tietenkään kulu mutta useasti jumittavat ja nykyautoissa jarrulevyt ruostuvat pahemmin kuin edessä konsanaan. Käsijarrusysteemit antavat vielä oman mausteensa soppaan.
        Tässäkin olisi oiva kohde saada vastinetta merkkihuollon huimille hinnoille mutta kun ei. Ehdotellaan täysremonttia kun putsaus ja herkistely useimmiten riittäisi ja sen pitäisi kuulua normaaliin huolto-ohjelmaan.
        Tiedän, joku oitis väittää näin olevankin mutta asiakkaiden kokemukset puhuvat muuta.


      • Aloittaja
        Faari45 kirjoitti:

        harmia, väittäisin. Ei ne tietenkään kulu mutta useasti jumittavat ja nykyautoissa jarrulevyt ruostuvat pahemmin kuin edessä konsanaan. Käsijarrusysteemit antavat vielä oman mausteensa soppaan.
        Tässäkin olisi oiva kohde saada vastinetta merkkihuollon huimille hinnoille mutta kun ei. Ehdotellaan täysremonttia kun putsaus ja herkistely useimmiten riittäisi ja sen pitäisi kuulua normaaliin huolto-ohjelmaan.
        Tiedän, joku oitis väittää näin olevankin mutta asiakkaiden kokemukset puhuvat muuta.

        Juuri näin.Jarrjen "herättely"ja puhdistus kuuluisi huolto-ohjelman piiriin.Mutta sitä ei tehdä aina huolloissa.Vaikka se kuuluisi tehdä.Jostain käsittämätömästä syystä tämä varmaan johtuu.
        Asia on tärkeä tuvallisuusriski.


    • ehkäpä__

      näin on. Huollossa jarrut tarkistetaan, mutta vaikka jarrut ok katsastuksessa ei tarkoita kitkapintojen ym huollon tarvetta. Kitkapinnat saattavat olla lopuunkuluneet, jarrusylintereissä pientä! nestevuotoa.

      Summa summarum: Korjaustarvetta saattaa olla myös juuri katsastetuissakin. Huollon tarkoitus on huoltaa ajokki toimimaan seuraavaan huoltoväliin asti.

      • Aloittaja

        Hyvä asiahan se vain on kun ovat huolloissa tarkkoina.Ja kyllähän todellakin juuri katsastetussa autossakin voi olla jotain sellaista vikaa.Mitä katsastusmies ei noteraa.Nykyään kyllä katsastusmiehet mainitsevat vioista mutta jotka ei kumminkaan vaikuta katsastuksen lopputulokseen.
        Mutta olen kyllä vankasti sitä mieltä että merkkihuollot ovat hinnoitelleet itsensä pihalle huoltojen suhteen.
        Nämä autojen takuuasiathan edellyttävät merkkikorjaamon huoltoleimoja.Näillä merkkikorjaamot sitten rahastavat surutta autoilijoita.


    • tehtiin kaikki huolto-ohjelman mukaiset työt. Nekin voi sitten tehdä monella tavalla ihan asentajan työmoraalista riippuen.
      Huollatin itsekin aikoinaan uudehkoja autoja ihan huoltoleimojen takia. Uskoin että niillä olisi jokin positiivinen vaikutus auton vaihtoarvoon myöhemmin.
      Esimerkkejä huollon laadusta eri autoista:
      Tajarrusylinterit ruostuivat jumiin ja ilmausruuvit katkesivat. Jarrunesteet oli vaihdettu huolto-ohjelman mukaan ilmeisesti imaisemalla nesteet säiliöstä, ilmausruuveihin ei oltu koskettu.
      Takapyörien laakerit oli säädetty liian kireälle. Onneksi huomasin ajoissa ja säädin itse uudelleen eivätkä laakerit ehtineet tuhoutua.
      Vuotuinen raitisilmasuodattimen vaihto tehdään nopeimmalla mahdollisella tavalla eikä koteloita imuroida. Tämä jää sitten asiakkaan tehtäväksi kun vesi alkaa tulvimaan poistoreikien tukkeutuessa.
      Nykyautoissa ns. huollon tarve on varsin vähäinen aina tuonne 100 tkm:n asti. Lähinnä se on noita suodattimien vaihtoja yms.
      Sitten alkaa se kulutusosien vaihtokierre ja olisi suotavaa jos tarpeista ennalta edes varoitettaisiin esim. huoltoneuvojan taholta. Eivät kaikki autoilijat ole suinkaan autoalan experttejä, "mikä on jarrupala?".
      Väitän, etteivät määräaikaishuoltojen aika-arviot edes riitä kunnon huoltosuoritukseen. Ainoastaan tuntiveloitus on liian korkea.

      • Aloittaja

        Nyt puhut Faari asiaa.Olen kanssasi täysin samaa mieltä.Kovin on ylimainostettua hommaa tuo merkkihuolto.
        Itse pystyy tekemään tosi monet auton huoltotoimenpiteet.
        Ei nuo merkkihuoltojen leimat vanhan auton hinnassa vaikuta mihinkään suuntaan.Kyllähän sen itse näkee missä kunnossa auto on.


      • vaikka vikaa
        Aloittaja kirjoitti:

        Nyt puhut Faari asiaa.Olen kanssasi täysin samaa mieltä.Kovin on ylimainostettua hommaa tuo merkkihuolto.
        Itse pystyy tekemään tosi monet auton huoltotoimenpiteet.
        Ei nuo merkkihuoltojen leimat vanhan auton hinnassa vaikuta mihinkään suuntaan.Kyllähän sen itse näkee missä kunnossa auto on.

        Todetakseni vaan tähän keskusteluun niin kyllä automenee läpi vaikka jarruissa olisi vähän vakavampaakii vikaa.Isäukon autossa oli jarruneste
        vuotoa siihen malliin että kerran 2 viikkoon vähäiselläkin ajolla sai nestettä lisäillä eikä katsastuksessa huomanneet mitää.Ja sitten vajaa puolivuotta katsastuksesta ruikkas kamat kunnolla ulos.Kyllähän niitä merkki huoltoja ja hintoja aina arvostellaan,mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen.Kuten aiemmissakin vastauksissa todettu,HUOLLOSSA todellakin tehdään vähän perusteellisempaa työtä ja pyritään varmistamaan toiminta seuraavaan HUOLTOON ja ennakoimaan tulevia ongelmia ennenkuin muuttuvat todella suuriksi tai vakavaksi.
        Ja mitä hintoihin tulee niin merkkiliikkeiden kustannukset,palkat,merkkikohtaiset testerit,erikoistyökalut,koulutukset ym.tekevät varmasti suuremman osan kuin jollain nyrkkipajalla.


      • Syy kelpaa?
        vaikka vikaa kirjoitti:

        Todetakseni vaan tähän keskusteluun niin kyllä automenee läpi vaikka jarruissa olisi vähän vakavampaakii vikaa.Isäukon autossa oli jarruneste
        vuotoa siihen malliin että kerran 2 viikkoon vähäiselläkin ajolla sai nestettä lisäillä eikä katsastuksessa huomanneet mitää.Ja sitten vajaa puolivuotta katsastuksesta ruikkas kamat kunnolla ulos.Kyllähän niitä merkki huoltoja ja hintoja aina arvostellaan,mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen.Kuten aiemmissakin vastauksissa todettu,HUOLLOSSA todellakin tehdään vähän perusteellisempaa työtä ja pyritään varmistamaan toiminta seuraavaan HUOLTOON ja ennakoimaan tulevia ongelmia ennenkuin muuttuvat todella suuriksi tai vakavaksi.
        Ja mitä hintoihin tulee niin merkkiliikkeiden kustannukset,palkat,merkkikohtaiset testerit,erikoistyökalut,koulutukset ym.tekevät varmasti suuremman osan kuin jollain nyrkkipajalla.

        Valtuutetut autokorjaamothan antavat takuun tekemilleen töilleen ja vaihdetuille osille.
        Tämäkin on yksi syy miksi tuntiveloitus on merkkikorjaamolla suurempi kuin nyrkkipajassa.


      • vaikka vikaa kirjoitti:

        Todetakseni vaan tähän keskusteluun niin kyllä automenee läpi vaikka jarruissa olisi vähän vakavampaakii vikaa.Isäukon autossa oli jarruneste
        vuotoa siihen malliin että kerran 2 viikkoon vähäiselläkin ajolla sai nestettä lisäillä eikä katsastuksessa huomanneet mitää.Ja sitten vajaa puolivuotta katsastuksesta ruikkas kamat kunnolla ulos.Kyllähän niitä merkki huoltoja ja hintoja aina arvostellaan,mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen.Kuten aiemmissakin vastauksissa todettu,HUOLLOSSA todellakin tehdään vähän perusteellisempaa työtä ja pyritään varmistamaan toiminta seuraavaan HUOLTOON ja ennakoimaan tulevia ongelmia ennenkuin muuttuvat todella suuriksi tai vakavaksi.
        Ja mitä hintoihin tulee niin merkkiliikkeiden kustannukset,palkat,merkkikohtaiset testerit,erikoistyökalut,koulutukset ym.tekevät varmasti suuremman osan kuin jollain nyrkkipajalla.

        On aika edesvastuutonta toimintaa tietoisesti ajella kuvatunlaisessa kunnossa olevalla laitteella.


      • Pekan autokorjaus
        Syy kelpaa? kirjoitti:

        Valtuutetut autokorjaamothan antavat takuun tekemilleen töilleen ja vaihdetuille osille.
        Tämäkin on yksi syy miksi tuntiveloitus on merkkikorjaamolla suurempi kuin nyrkkipajassa.

        6kk tai 15 000km, minusta tätä ohjetta noudattaa moni nyrkkipajakin.


      • Maksaja Häirikkö
        vaikka vikaa kirjoitti:

        Todetakseni vaan tähän keskusteluun niin kyllä automenee läpi vaikka jarruissa olisi vähän vakavampaakii vikaa.Isäukon autossa oli jarruneste
        vuotoa siihen malliin että kerran 2 viikkoon vähäiselläkin ajolla sai nestettä lisäillä eikä katsastuksessa huomanneet mitää.Ja sitten vajaa puolivuotta katsastuksesta ruikkas kamat kunnolla ulos.Kyllähän niitä merkki huoltoja ja hintoja aina arvostellaan,mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen.Kuten aiemmissakin vastauksissa todettu,HUOLLOSSA todellakin tehdään vähän perusteellisempaa työtä ja pyritään varmistamaan toiminta seuraavaan HUOLTOON ja ennakoimaan tulevia ongelmia ennenkuin muuttuvat todella suuriksi tai vakavaksi.
        Ja mitä hintoihin tulee niin merkkiliikkeiden kustannukset,palkat,merkkikohtaiset testerit,erikoistyökalut,koulutukset ym.tekevät varmasti suuremman osan kuin jollain nyrkkipajalla.

        "mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen."

        Tuo tarina on kyllä sinun "totuutesi"! On näitä tämänkaltaisia "totuuksia" kyllä nähty.

        Käytimpä "premium"-merkkisen autoni paikkakunnan merkkiliikkeessä vetoakselin kumien vaihdossa. Laskun maksettuani ja kotiin ehdittyäni vilkaisin lokasuojan sisään, miltä työn tulos näytti: Vain ulomman nivelen ratkennut kumi oli vaihdettu mutta sisemmän nivelen kumi jätetty vaihtamatta, vaikka työtä tilatessa nimenomaan oli puhe, että molempien vaihto kuuluu hintaan eikä yksittäistä kumia edes myydä varaosana, vaan sarjaan sisältyy molemmat ja kaikki neljä kiristintä ja molempien rasvapaketit. Minulla kyllä maksatettiin molemmat kumit ja molempien työt! Vasta pitkän kinaamisen jälkeen suostuivat palauttamaan osan maksetusta hinnasta!


      • looking
        vaikka vikaa kirjoitti:

        Todetakseni vaan tähän keskusteluun niin kyllä automenee läpi vaikka jarruissa olisi vähän vakavampaakii vikaa.Isäukon autossa oli jarruneste
        vuotoa siihen malliin että kerran 2 viikkoon vähäiselläkin ajolla sai nestettä lisäillä eikä katsastuksessa huomanneet mitää.Ja sitten vajaa puolivuotta katsastuksesta ruikkas kamat kunnolla ulos.Kyllähän niitä merkki huoltoja ja hintoja aina arvostellaan,mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen.Kuten aiemmissakin vastauksissa todettu,HUOLLOSSA todellakin tehdään vähän perusteellisempaa työtä ja pyritään varmistamaan toiminta seuraavaan HUOLTOON ja ennakoimaan tulevia ongelmia ennenkuin muuttuvat todella suuriksi tai vakavaksi.
        Ja mitä hintoihin tulee niin merkkiliikkeiden kustannukset,palkat,merkkikohtaiset testerit,erikoistyökalut,koulutukset ym.tekevät varmasti suuremman osan kuin jollain nyrkkipajalla.

        jos tehdään liian hyvää työtä.


      • Kusetetaan säälittä
        Maksaja Häirikkö kirjoitti:

        "mutta kyllä totuus on että ei tänä päivänä kunniallisilla merkkiliikkeillä ole varaa kusetukseen."

        Tuo tarina on kyllä sinun "totuutesi"! On näitä tämänkaltaisia "totuuksia" kyllä nähty.

        Käytimpä "premium"-merkkisen autoni paikkakunnan merkkiliikkeessä vetoakselin kumien vaihdossa. Laskun maksettuani ja kotiin ehdittyäni vilkaisin lokasuojan sisään, miltä työn tulos näytti: Vain ulomman nivelen ratkennut kumi oli vaihdettu mutta sisemmän nivelen kumi jätetty vaihtamatta, vaikka työtä tilatessa nimenomaan oli puhe, että molempien vaihto kuuluu hintaan eikä yksittäistä kumia edes myydä varaosana, vaan sarjaan sisältyy molemmat ja kaikki neljä kiristintä ja molempien rasvapaketit. Minulla kyllä maksatettiin molemmat kumit ja molempien työt! Vasta pitkän kinaamisen jälkeen suostuivat palauttamaan osan maksetusta hinnasta!

        Joo kyllä kannattaa itse tarkastaa tehdyt työt.Jos se on vaan mitenkään mahdollista.
        Hinnan korjaamot kyllä osaavat ottaa.Mutta se onkin sitten aivan eri asia onko kaikki sovitut työt tehty.


      • Asentajat nykyään
        looking kirjoitti:

        jos tehdään liian hyvää työtä.

        Näinhän se on.Ei kannata tehdä liian hyvää.Silloin loppuu leipä asentajilta.
        Tai no,osienvaihtajiahan nuo nykyään ovat.Ei ole enää olemassa niitä vanha ajan autonasentajia.
        Nämä vanhan ajan asentajathan ovat legendoja jo eläessään.Ei sellaista laitetta ollut olemassa mitä nämä legendat eivät osanneet korjata.
        No,mennyt on mennyttä.Haikeana muistelen niitä aikoja kun autoja vielä korjailtiin ammattitaidolla.
        Hinnatkin olivat tuolloin inhimilliset.


    • Autokorjaamon huoltoneuvoja

      Jumalauta että jaksatte! Ihan vapaaehtoista käydä merkkihuollossa! Huoltaa itse, mutta äläkä tulla sitten tiskille itkemään kun 3v. vanhasta autosta on joku ohjainlaite rikki, eikä takuumahdollisuuksia enää ole, koska olette käynyt jossain naapurin paavon autotallissa huoltamassa!

      Sitten asiaan: vaikka auto on just katsastettu, niin kyllähän ne jarrupalat/levyt voivat silti olla loppu! Meidän merkkien huolto-ohjeissa sanotaan, että koska autossa on 2v huoltoväli, niin jos kulutuspintaa on alle 5mm, niin on pakko suositella palojen vaihto! Eihän niitä piuhoja on jokaisessa palassa, vaan yhessä tai kahessa edessä ja normaalisti vain yhessä takapalassa!

      • Aloittaja

        Aika sekava kirjoitus.Sanot että on ihan vapaaehtoista käydä merkkihuollossa.
        Ei asia ole kyllä ihan näin.Kyllä se on ns."vapaaehtoinen pakko".
        Kyllä ne siellä merkkihuollossa koittavat kaikin keinoin luikerella vastuusta jos auton huoltohistoria ei ole kunnossa.
        Kyllä merkkihuollot tarkastavat tosi tarkkaan auton huoltokirjan.Ja siinä olevat leimat.Ennenkuin suostuvat keskustelemaan takuukorjauksista.
        Takuuthan raukeavat merkkihuollon mielestä jos nuo huoltokirjan leimat eivät ole kunnossa.
        Onneksi on olemassa eri oikeusasteiden ennakkotapauksia kyseisestä asiasta.Merkkihuollot ovat joutuneet nöyrtymään.Ja ovat joutuneet korjailemaan takuuseen takuuaikana tulleita vikoja.Vaikka auton huoltokirjasta on puuttunutkin merkkihuollon leimoja.Jotain positiivista sentään.


      • Autokorjaamon huoltoneuvoja
        Aloittaja kirjoitti:

        Aika sekava kirjoitus.Sanot että on ihan vapaaehtoista käydä merkkihuollossa.
        Ei asia ole kyllä ihan näin.Kyllä se on ns."vapaaehtoinen pakko".
        Kyllä ne siellä merkkihuollossa koittavat kaikin keinoin luikerella vastuusta jos auton huoltohistoria ei ole kunnossa.
        Kyllä merkkihuollot tarkastavat tosi tarkkaan auton huoltokirjan.Ja siinä olevat leimat.Ennenkuin suostuvat keskustelemaan takuukorjauksista.
        Takuuthan raukeavat merkkihuollon mielestä jos nuo huoltokirjan leimat eivät ole kunnossa.
        Onneksi on olemassa eri oikeusasteiden ennakkotapauksia kyseisestä asiasta.Merkkihuollot ovat joutuneet nöyrtymään.Ja ovat joutuneet korjailemaan takuuseen takuuaikana tulleita vikoja.Vaikka auton huoltokirjasta on puuttunutkin merkkihuollon leimoja.Jotain positiivista sentään.

        Tottakai takuut raukeavat ellet käy huollossa, sehän on selvä asia! Se ei ole kyllä korjaamosta kiinni, vaan maahantuojasta! Maahantuojahan niitä takuukorjauksia loppuen lopuksi maksaa, ei korjaamo/automyynti! En suoraan puhunut takuuaikana tulleista vioista, vaan heti takuuajan jälkeen ilmenneistä vioista, jotka korjataan ns. jatkotakuulla mikäli huoltokirja on kunnossa! Aika sekava sunkin kirjoitus!


      • korjaamotoiminta
        Autokorjaamon huoltoneuvoja kirjoitti:

        Tottakai takuut raukeavat ellet käy huollossa, sehän on selvä asia! Se ei ole kyllä korjaamosta kiinni, vaan maahantuojasta! Maahantuojahan niitä takuukorjauksia loppuen lopuksi maksaa, ei korjaamo/automyynti! En suoraan puhunut takuuaikana tulleista vioista, vaan heti takuuajan jälkeen ilmenneistä vioista, jotka korjataan ns. jatkotakuulla mikäli huoltokirja on kunnossa! Aika sekava sunkin kirjoitus!

        Mitä se sellainen jatkotakuu on? Ei ainakaan minulle ole tehty yhtään mitään korjausta tai ilmaisen osan vaihtoa takuuajan loputtua! Mitään merkitystä ei ole ollut sillä, että olen teettänyt merkkiliikkeessä ylihintaiset huollot, kaikki ajallaan!


      • Aloittaja
        korjaamotoiminta kirjoitti:

        Mitä se sellainen jatkotakuu on? Ei ainakaan minulle ole tehty yhtään mitään korjausta tai ilmaisen osan vaihtoa takuuajan loputtua! Mitään merkitystä ei ole ollut sillä, että olen teettänyt merkkiliikkeessä ylihintaiset huollot, kaikki ajallaan!

        Hirveetä rahastusta ja huijausta ovat nuo ns.jatkotakuut.
        Maahantuojat ja niiden valtuuttamat korjaamot/myyntiliikkeet koittavat kaupata hirveän ylihintaisia korjaamo palveluitaan.Nimenä on vain "jatkotakuu".Hirveätä kusetusta maahantuojalta.
        Jatkotakuu ei todellakaan ole ilmaista.Vaan todella kallista.


      • Aloittaja
        Autokorjaamon huoltoneuvoja kirjoitti:

        Tottakai takuut raukeavat ellet käy huollossa, sehän on selvä asia! Se ei ole kyllä korjaamosta kiinni, vaan maahantuojasta! Maahantuojahan niitä takuukorjauksia loppuen lopuksi maksaa, ei korjaamo/automyynti! En suoraan puhunut takuuaikana tulleista vioista, vaan heti takuuajan jälkeen ilmenneistä vioista, jotka korjataan ns. jatkotakuulla mikäli huoltokirja on kunnossa! Aika sekava sunkin kirjoitus!

        Ei ole mitään aihetta hermostua.Tässähän vain kertoillaan omia henkilökohtaisia kokemuksia merkkihuolloista.
        Ei se aina niin "ruusuilla tanssimista" siellä merkkikorjaamollakaan ole.
        Eikös tuossa takavuosina muistaakseni juuri Tampereella eräässä merkkikorjaamolla huoltoneuvojat
        nimitelleet asiakasta mulkuksi.Vai kuinka se olikaan?En muista ihan tarkkaan enää kyseistä asiaa.


      • oli.
        Aloittaja kirjoitti:

        Ei ole mitään aihetta hermostua.Tässähän vain kertoillaan omia henkilökohtaisia kokemuksia merkkihuolloista.
        Ei se aina niin "ruusuilla tanssimista" siellä merkkikorjaamollakaan ole.
        Eikös tuossa takavuosina muistaakseni juuri Tampereella eräässä merkkikorjaamolla huoltoneuvojat
        nimitelleet asiakasta mulkuksi.Vai kuinka se olikaan?En muista ihan tarkkaan enää kyseistä asiaa.

        asiakas tietoihin kirjoitettu "mulkku asiakas".


      • Korjaamosännöt AULI
        Aloittaja kirjoitti:

        Aika sekava kirjoitus.Sanot että on ihan vapaaehtoista käydä merkkihuollossa.
        Ei asia ole kyllä ihan näin.Kyllä se on ns."vapaaehtoinen pakko".
        Kyllä ne siellä merkkihuollossa koittavat kaikin keinoin luikerella vastuusta jos auton huoltohistoria ei ole kunnossa.
        Kyllä merkkihuollot tarkastavat tosi tarkkaan auton huoltokirjan.Ja siinä olevat leimat.Ennenkuin suostuvat keskustelemaan takuukorjauksista.
        Takuuthan raukeavat merkkihuollon mielestä jos nuo huoltokirjan leimat eivät ole kunnossa.
        Onneksi on olemassa eri oikeusasteiden ennakkotapauksia kyseisestä asiasta.Merkkihuollot ovat joutuneet nöyrtymään.Ja ovat joutuneet korjailemaan takuuseen takuuaikana tulleita vikoja.Vaikka auton huoltokirjasta on puuttunutkin merkkihuollon leimoja.Jotain positiivista sentään.

        Nykyisen ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton voi huollattaa millä vain korjaamolla, ainoat poikkeukset ovat takuutyöt ja maahantuojan/tehtaan
        aktiokorjaukset, joista tulee aina kutsu asiakkaalle.
        Eihän aloittajaa kukaan ole kusettanut, jos on kysytty, korjataanko jarrut saman tien kun auto on pajalla. Jos on näyttänyt, että jarrut eivät kestä seuraavaan huoltoon asti, niin korjamolla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle korjaustarpeesta joten työnjohtaja on toiminut juuri niinkuin korjaamolla tuleekin toimia.
        Jos korjaamo olisi jättänyt ilmoittamatta viallisista/kuluneista jarruista ja jotain vahinkoa esim. onnettomuus olisi tapahtunut, mikä johtuisi huonoista jarruista, olisi korjaamo laiminlyönnistä vastuussa.
        Katsastusmies ei välttämättä pääse näkemään jumittuneita jarrusylintereitä tai haljenneita jarrupaloja eikä katsastusmies ennakoi jarrujen kestoa seuraavaan huoltoon kuin korkeintaan suullisella huomautuksella.


    • Staurix

      mulla on yleensä huollot noin 1000,- per kerta. Miten vitussa joku urpo itkee jos huoltoon meni kokonaiset 200!?!?!?!? Kuulostaa enemmän ompelukoneen kuin oikean AUTON huollolta. Välillä tosin minäkin mietin että joskos ostais jonkun mitättömän ritsan jonka huollot sais aina parilla sadalla. Mutta kun pitää sen auton myös maistua oikealta AUTOLTA eikä miltään ompelukoneelta.

      • hyvinkin

        Ja johtuu siitä, kun teitä vitun urpoja, jotka olette valmiita maksamaan "huollosta" tuhat euroa, on niin paljon. Ihan vaan tiedoksi että, vaikka joka vitun reissu korjaamolle maksaa tonnin tai vaikka ylikin, se ei tosiaankaan tee autosta laadukasta. Pikemminkin kertoo jotakin ihan muuta. Jopa auton merkin. Tuollaisen auton pito maistuu pikemminkin riesalta.


      • Kovin kalliilta

        Eipä vaikuta sinun autosi kovin laadukkaalta.
        Jos sitä on jo tuhansilla euroilla joutunut korjauttamaan.
        Vaihtaisit nyt hyvä ihminen kiireesti merkkiä.


      • Urpojen urpo

        Jos minä joutuisin maksamaan joka huollosta 1000 euroa tai edes puolet siitä, olisin ko. merkkisen katiskan pistänyt paalaamoon tai kiertoon jo ajat sitten. Mistä noita urpoja löytyykin KEHUMAAN ylihintaista huoltoa, johon on alistettuna? Varsinainen masokistiurpo.

        Urpolle esimerkki: vm 2005 BMW 530 dieselin mikään huolto 120 000 kilometriin mennessä ei ole maksanut yli viittäsataa.


      • Kyseessä provo
        Urpojen urpo kirjoitti:

        Jos minä joutuisin maksamaan joka huollosta 1000 euroa tai edes puolet siitä, olisin ko. merkkisen katiskan pistänyt paalaamoon tai kiertoon jo ajat sitten. Mistä noita urpoja löytyykin KEHUMAAN ylihintaista huoltoa, johon on alistettuna? Varsinainen masokistiurpo.

        Urpolle esimerkki: vm 2005 BMW 530 dieselin mikään huolto 120 000 kilometriin mennessä ei ole maksanut yli viittäsataa.

        Joku amispelle nyt vain provoilee.Ihan turhaa hommaa.Tuskin tämä provoilija on ikinä edes käynyt merkkihuollossa.
        Korjailee "teinikoroollaansa" aivan jossain muualla kuin merkkikorjaamolla.


      • Sellaista,.,

        Jos vaikka hyväntekeväisyyteen noita satasia, kun niitä on kerran levitellä asti? mutta pilaahan tämä? Eiks JEE.


      • Dokumentin,.,

        Saddam Husseinista? Teillä taitaa olla jonkunverrran samoja geenejä?


      • Dokumentin,.,

        Saddam Husseinista? Teillä taitaa olla jonkunverrran samoja geenejä?


      • soho

        Eipä ole vastaan osunut 200€ huoltoja.
        "Huolto" on sellainen taikasana, jolla annetaan
        liikkeelle avoin valtakirja auton "huoltoon".
        Nykyiselle autolle teen huollot itse tai kerron korjaamolla kirjallisesti mitä tehdään.
        Ikinä sovitut hinnat eivät pitäneet ja ylimääräisiä töitä tehtiin, mitä ei oltu suullisesti sovittu. Ei auttanut liikkeen vaihdosta. Takuu murheita en kanna. Vuodessa tulee niin paljon säästöä,
        että melko iso remontti kannattaa tehdä omaan laskuun. Huollot maksoivat ennen 400-1530€/v. Ei maksa enää.
        Autokorjaamon tuntivelotus on isompi,
        kuin yksityislääkärillä, eikä autohuollosta saa
        edes kelalta mitään takaisin.


      • soho
        soho kirjoitti:

        Eipä ole vastaan osunut 200€ huoltoja.
        "Huolto" on sellainen taikasana, jolla annetaan
        liikkeelle avoin valtakirja auton "huoltoon".
        Nykyiselle autolle teen huollot itse tai kerron korjaamolla kirjallisesti mitä tehdään.
        Ikinä sovitut hinnat eivät pitäneet ja ylimääräisiä töitä tehtiin, mitä ei oltu suullisesti sovittu. Ei auttanut liikkeen vaihdosta. Takuu murheita en kanna. Vuodessa tulee niin paljon säästöä,
        että melko iso remontti kannattaa tehdä omaan laskuun. Huollot maksoivat ennen 400-1530€/v. Ei maksa enää.
        Autokorjaamon tuntivelotus on isompi,
        kuin yksityislääkärillä, eikä autohuollosta saa
        edes kelalta mitään takaisin.

        Siis 400-1530€/huolto ja kolme kertaa vuodessa.
        Vieläkin puistattaa.


      • Vaimo tietää
        soho kirjoitti:

        Eipä ole vastaan osunut 200€ huoltoja.
        "Huolto" on sellainen taikasana, jolla annetaan
        liikkeelle avoin valtakirja auton "huoltoon".
        Nykyiselle autolle teen huollot itse tai kerron korjaamolla kirjallisesti mitä tehdään.
        Ikinä sovitut hinnat eivät pitäneet ja ylimääräisiä töitä tehtiin, mitä ei oltu suullisesti sovittu. Ei auttanut liikkeen vaihdosta. Takuu murheita en kanna. Vuodessa tulee niin paljon säästöä,
        että melko iso remontti kannattaa tehdä omaan laskuun. Huollot maksoivat ennen 400-1530€/v. Ei maksa enää.
        Autokorjaamon tuntivelotus on isompi,
        kuin yksityislääkärillä, eikä autohuollosta saa
        edes kelalta mitään takaisin.

        Kyllä näin on asia.Autohan on monelle miehelle tärkeämpi asia kuin esim.Ihmissuhde.Silloinhan ei hinnalla ole mitään väliä.Se on halpaa kun rahalla selviää.


      • Naistenmies tietää
        Vaimo tietää kirjoitti:

        Kyllä näin on asia.Autohan on monelle miehelle tärkeämpi asia kuin esim.Ihmissuhde.Silloinhan ei hinnalla ole mitään väliä.Se on halpaa kun rahalla selviää.

        Ei pidä paikkaansa.Kyllä vaimo aina auton voittaa.
        Autohan on vain pelkä peltikasa.


      • Mitään valetta
        Naistenmies tietää kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.Kyllä vaimo aina auton voittaa.
        Autohan on vain pelkä peltikasa.

        Joillekkinhan auto on nainen.Tai ainakin sen korvike.Jotkut ovat antaneet autolleen jopa jonkun naisen nimen.Kuulostaa muuten tosi erikoiselta.


    • KAIKKI TEISTÄ

      suhtautuisivat omaan terveyteen yhtä hyvin,kuin tuohon autojen hinkkaamiseen,niin ehkä osakaan teistä ei saisi ennen aikaista sydäriä.Terv. masentaja

      • Aloittaja

        On olemassa tapauksia jossa auto on arvostus asteikossa esim. vaimoa edellä.Eihän nyt vaimolla niin väliä.Kun vaan auto pelaa hienosti.


      • naapuri.
        Aloittaja kirjoitti:

        On olemassa tapauksia jossa auto on arvostus asteikossa esim. vaimoa edellä.Eihän nyt vaimolla niin väliä.Kun vaan auto pelaa hienosti.

        on kateellinen,vaikka onkin velka-auto.


    • Merkkikorjaamoilla

      Täytyyhän korjaamoidenkin elää.Miksi veit autosi kalliiseen merkkikorjaamoon?Ei se nykyään ole pakollista huollattaa autoaan merkikorjaamossa että takuut säilyisivat.

    • välttis ole.

      Jos autosi huolletaan merkkikorjaamolla huolto-ohjelman mukaisesti, lähtökohtana on että autosi palvelee sinua seuraavaan määräaikaishuoltoon asti. Siis, jos jarruissa on kitkapinnat vähissä ja oletus on ettei jarrut kestä seuraavaan huoltoon asti ilman korjausta. Siksi sitä jarrujen korjausta on suositeltu.

      Onhan niitä huonosti hommansa hoitavia merkkikorjaamoita paljonkin, mutta näillä pikkupajoillakin on hajonta suurta laadun osalta.

      • Jämpti niin

        Joo paree se on ite korjata autonsa.Silloin tietää ainakin että auto tulee kuntoon.Ei siinä mitään korjaamoja ja leimoja tarvita.


      • Itse korjailemaan
        Jämpti niin kirjoitti:

        Joo paree se on ite korjata autonsa.Silloin tietää ainakin että auto tulee kuntoon.Ei siinä mitään korjaamoja ja leimoja tarvita.

        Helppohan se on sanoa että itse korjaa autonsa.
        Kaikilla ei yksinkertaisesti ole vain mahdollisuutta itse korjata autoaan.
        Ei ole aikaa,paikkaa ja ammattitaitoa kyseiseen asiaan.Tällöin on parempi että vie auton korjautettavaksi korjaamolle.


      • tai isoille kusettajille
        Jämpti niin kirjoitti:

        Joo paree se on ite korjata autonsa.Silloin tietää ainakin että auto tulee kuntoon.Ei siinä mitään korjaamoja ja leimoja tarvita.

        Niin sanotusta öljyhuollosta itketään sinne huoltokirjaan "leimaa" ja jotkuthan liikkeet nykyään kirjoittavat sinne sen että on pelkkä öljynvaihto ja voin kuvitella nuukajussien ilmeet kun hakevat sen kotteronsa niin sanotusta "huollosta".(aivan oikea toimintamalli)

        Kaikkea ei kannata tehdä itse, huomannut sen kun piti joku aika uusia pakoputki niin oli ihan sama putki asennettuna 15euroa kalliimpi kuin jos olisi itse turannut sen sinne alle tai öljynvaihto esim 45euroa suodattimen kanssa ja samat öljyt itse ostettuna ja suodatin niin 40euroa niin onkos tässä mitään järkeä.

        Avaimet kyllä pysyy käsissä ja kykenen korjaamaan aika pitkälle mutta ajankäyttö sanelee järkiperäistämään toimintaa.


      • Että auto kestää
        tai isoille kusettajille kirjoitti:

        Niin sanotusta öljyhuollosta itketään sinne huoltokirjaan "leimaa" ja jotkuthan liikkeet nykyään kirjoittavat sinne sen että on pelkkä öljynvaihto ja voin kuvitella nuukajussien ilmeet kun hakevat sen kotteronsa niin sanotusta "huollosta".(aivan oikea toimintamalli)

        Kaikkea ei kannata tehdä itse, huomannut sen kun piti joku aika uusia pakoputki niin oli ihan sama putki asennettuna 15euroa kalliimpi kuin jos olisi itse turannut sen sinne alle tai öljynvaihto esim 45euroa suodattimen kanssa ja samat öljyt itse ostettuna ja suodatin niin 40euroa niin onkos tässä mitään järkeä.

        Avaimet kyllä pysyy käsissä ja kykenen korjaamaan aika pitkälle mutta ajankäyttö sanelee järkiperäistämään toimintaa.

        Huollothan merkkikorjaamoilla menee täysin kilometrilukemien mukaan.
        Aina merkkihuoltoon kuuluu muutakin kuin pelkkä moottorin oljynvaihto ja suodattimien vaihto.
        Kannattaisi tutustua korjaamoiden huolto-ohjelmiin.
        Korjaamoiden huolto-ohjelmien tarkoituksenahan on se että auto kestää sen huoltovälin moitteitta.


      • ole jo kertonut
        Että auto kestää kirjoitti:

        Huollothan merkkikorjaamoilla menee täysin kilometrilukemien mukaan.
        Aina merkkihuoltoon kuuluu muutakin kuin pelkkä moottorin oljynvaihto ja suodattimien vaihto.
        Kannattaisi tutustua korjaamoiden huolto-ohjelmiin.
        Korjaamoiden huolto-ohjelmien tarkoituksenahan on se että auto kestää sen huoltovälin moitteitta.

        Yksinkertaisimmallekkin autoilijalle mitä nämä ns,t "Huollot" tarkoittaa eli jätetään suurin osa tekemättä.
        Todellakin osa kuvittelee sitä huoltokirjaa pitävänsä voimassa ja ajantasalla tuolla "öljynvaihdolla" ja saavansa sillä leimoja kirjaan.
        Hmm toimii varmasti kivana lisämausteena aikansa mutta kankkulankaivoon heitettyä rahaa ja todellinen lisäarvo on vain rahastamisenmaku.


      • Auton huollattaminen
        ole jo kertonut kirjoitti:

        Yksinkertaisimmallekkin autoilijalle mitä nämä ns,t "Huollot" tarkoittaa eli jätetään suurin osa tekemättä.
        Todellakin osa kuvittelee sitä huoltokirjaa pitävänsä voimassa ja ajantasalla tuolla "öljynvaihdolla" ja saavansa sillä leimoja kirjaan.
        Hmm toimii varmasti kivana lisämausteena aikansa mutta kankkulankaivoon heitettyä rahaa ja todellinen lisäarvo on vain rahastamisenmaku.

        Joo se onkin aivan eriasia mitä sitten huollossa on tehty.Ja mitä olisi pitänyt tehdä.
        Joskus on jätetty paljonkin tekemättä sovittuja juttuja.Ja joskus on tehty sellaisiakin hommia mistä ei ole sovittu.Sitten taistellaan asiakkaan kanssa maksusta niiden ylimääräisten tehtyjen hommien takia.
        uudessa autossa vielä jotenkin ymmärtää nuo huoltoleimat.Nuo leimathan vaikuttavat auton takuuasioihin.Mutta kun takuut on loppu niin ei niillä leimoilla ole nyt niin kovinkaan suurta merkitystä.
        Kannattaa itse pitää jonkinlaista kirjanpitoa vanhan auton huolto-ja korjaustoimenpiteistä.
        On ainakin paljon edullisempi vaihtoehto kuin merkkiliikkeen huoltoleimojen kerääminen.


    • Työn hintaa

      Tuosta 200 euron hinnasta varmaan puolet eli 100 euroa on työn hintaa.
      Aika kallista näyttäisi olevan merkkihuollon työn hinta.
      "Mummonmarkoiksi" muutettuna siis merkkihuollon tuntitaksa olisi reilusti yli 500 markkaa/tunti.
      Kyllä on merkkiliikkeen työn hinnat ryöstäytyneet pahasti käsistä.Ei voi muuta sanoa.

    • bgjgg

      Että jätit jarrut korjaamatta. Toivotaan että pettävät ajossa nii päästään sustakin saatanan kusipää tillittäjä. Katsastuksen läpäisee tänäpäivänä vaikka kottikärryt kunnossa olevana autona. Mitäs jos levyt oli esim.urittuneet ja palat lopussa?

      • Katsastusinsinööri

        Kyllä auton täytyy esim. jarrujen osalta olla kunnossa auton katsastus hetkellä.Jos ei jarrut ole kunnossa katsastuksessa.Niin aivan turha odottaa että auto menisi katsastuksesta läpi.Tämä on fakta.


    • Ei siinä mitään kusetusta ole. Jos jarrupalojen paksuus on alle 5 mm niin kyllä ne on vaihadettava. Korjaamo myös samalla sanoutuu irti vastuustaan jos ajat kolarin ja todetaan että vika on ollut jajarruissa. Niin syyhän on sinun ja maksat koko lystin.
      Korjaamolla lähdetään siintä ajatuksesta että tuot auton seuraavan kerran kun kilometrit tulee täyteen ja sitä ennnen ei tarvitse käyttäää "ylimääräisessä" huollossa". Ihmettelen vaan miten olet saanut jarrupalat kulumaan noin nopeasti. Kohta valitat että jarrut kuluu nopeasti, onko syy autossa vai ajotavassa. Olen korjannut hälytysajoneuvoja 20 vuotta eikä koskaan ole tullut vastaan että 20 000 km jälkeen olisi tarvinnut mitään jarrureppoja.

      • Valistusta

        Et tainnut huomata lukea aloittajan seuraavia viestejä.Niissähän aloittaja kertoo että autolla on ajettu 100 000 km.Nyt oli kyseessä vain 20 000 km:n välein suoritettava öljynvaihto.


    • Uusi asia

      Kaikkihan sen tietävät että autokorjaamot koittavat kusettaa asiakkaitaan.Se on sitä markkinataloutta.
      Yksinkertaisiahan kusetetaan aina joka paikassa.
      Näin se vaan menee nyky-yhteiskunnassa.Valitettavasti.

      • Merkkihuollot pannaan

        Näinhän se markkinatalous merkkihuolloissa juuri toimii.Ei ole väliä mitä esim.autolle tapahtuu kun saadaan rahat vain asiakkalta pois.


    • Nyrkkipajakorjaaja

      Ensinnäkin jos ajat normaalisti vuodessa 20-25 th kilometriä, niin huoltokustannuksesi ovat sangen kohtuulliset normaali 20th huollon maksaessa 200€
      Toisekseen huoltoon kuuluu öljyjen ja suodattimien ,huom monikko, vaihto. Näitä suodattimia ovat öljyn- ilman- polttoaineen- ja raitisilmansuodatin.
      jos nämä kaikki vaihdetaan, niin työnhinnaksi ei muodostu 100€ vaan lähenpänä on noin 40-60 siitä korjaamon on maksettava erinäisiä kuluja mihin sisältyy: tilat, lämmitys, sähkö, työkalut ja laitteet,henkilökunnan koulutus,jätehuolto ym ym veroista puhumattakaan. Lisäksi asentaja tarvitsee palkan tekemästään työstä. Palkkakustannuksia kertyy muustakin kuin pelkästä asentajan saamasta tuntipalkasta. Niitä kertyy lähes kaksinkertainen määrä asentajan tuntipalkkaan nähden. jos asentaja saa esim 10€/h palkkakustannukset näin ollen on noin 20€/h.
      edellämainitusta 40-60 € tuntihinnasta jää siis korjaamolle 20-40€ jolla pitäisi maksaa niitä muita kuluja. Jos mielestäsi korjaamoyrittäjille jää pirusti rahaa ja vapaa-aikaa niin miksi et alkaisi itse alalle niin ei tarvitsis viedä kalliiseen huoltoon.
      Ymmärrettävästi 200€ huolto saattaa tuntua kalliilta jos joutuu tekemään töitä 25-30 tuntia töitä rahan käteen saamiseksi. Niin se joutuu se asentajakin tekemään. Asentajasta saattaa tuntua kalliilta maksaa vaimon kampaaja- tai kosmetologikäynti joka on samaa hintaluokkaa korjaamokäynnin kanssa. Kallista kusetusta toteaa asentaja, ELÄMÄ ON.

      • Hinnat tiedossa

        Maahantuojan valtuuttamilla merkkikorjaamoilla on järjestäen asiakkaalta veloitettava tuntiveloitus 80-90 euron välissä tänä päivänä.
        Nyrkkipajoissa sitten on hiukan pienempi tuntiveloitus asiakkaalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2284
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1127
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      84
      1007
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      922
    5. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      793
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      769
    Aihe