Olen viime aikoina palavasti halunnut opetella kitaran soittoa... Kuitenkin osaamiseni on tällä hetkellä pyöreä nolla. Miten vaikeaa (vai jopa mahdotonta) minun on oppia soittamaan kitaraa tuosta vain?
Kitaran soitto
17
6768
Vastaukset
Noh. Mitä tarkoitat "tuosta noin" ja "kitaran osaamisella"? Eihän kitaraa päivässä soittamaan opi, mutta jos jaksaa harjoitella, niin varmasti opit, opettajan kanssa tai ilman, ennemmin tai myöhemmin.
- näin!
Kun näitä tällaisia ja vastaavia "kysymyksiä" lukee ja muistelee omia alkumetrejä, niin huomaa, että tärkein tekijä on lähtökohta. Eli miten kovasti kitara ja sen soittaminen ihan oikeasti kiinnostaa.
Ei itseäni kiinnostanut koskaan se, miten nopeasti opin soittamaan vai opinko yleensä ollenkaan. Kitarasta ja kitaristin urasta olin haaveillu jo pikkupojasta lähtien ja kun ostin ekan kitarani, niin tiesin, että se on mun juttu.
En koskaan oo mitenkään poikkeuksellisen nopeasti oppinut soittamista, vaikka polte olikin kova. Kun olen seurannu muutaman nuoren kitaristin alkutaipaletta, niin tuntuu, että he on oppineet vuodessa sen, mihin mulla meni 3-vuotta. Ei se silti haittaa, koska olen nauttinut jokaisesta hetkestä.
Ei sillä ole mitään merkitystä, miten nopeasti opit, sillä kitaran soiton oppiminen kestää jokatapauksessa koko elämän. Se on ihan turhaa, vaikka ois miten kova palo ja draivi treenata, jos vuoden päästä ei soittaminen kiinnostakkaan enää yhtään.
- tätä näin
Jokainen on lähtenyt nollasta liikkeelle. eikä koske vain kitaran soittoa vaan ihan mitä tahansa. Ei kukaan ole seppä jo syntyessään. Jokaisen on pakko ne ekat soinnut oppia jostain.
- K-tirasti
mitään soitinta opi soittamaan "tosta noin". Mutta jokainen oppii jos motivaatiota ja tahtoa riittää.
Osta tai lainaa joku opas,niitä on pilvin pimein. Mieluiten sellainen jossa on joko cd tai dvd mukana. Ja sitten vain harjoittelua. Aluksi kannattaa ottaa joku helppo sinulle tuttu kappale. jossa 3-4 sointua max. Mitä nopeammin pystyt tapailemaan jotain kappaletta sitä mielekkäämmältä soiton opiskelu tuntuu.
Ja sitten vain eteenpäin pienin askelin ja pirusti tsemppiä.- täysin oikeessa.
Ei se helppoa ole mutta palkitsee. Joskus tuntuu ettei kitara ja soittaja toimi yhteen,ei vaikka kuin vääntäisi. Silloin on parempi pistää skitta nurkkaan ja odottaa. Kyllä se tulee yhteistyöhaluiseksi. Joskus kysymyksessä on vain henkien taistelu. Ole kovan elä soita. Odota. Seuraavana päivänä skitta saatta soida kuin enkeli. Ja voi veee. sitä tunnetta.
p.s. usko vanhaa,vanha tietää. - huomannu...
täysin oikeessa. kirjoitti:
Ei se helppoa ole mutta palkitsee. Joskus tuntuu ettei kitara ja soittaja toimi yhteen,ei vaikka kuin vääntäisi. Silloin on parempi pistää skitta nurkkaan ja odottaa. Kyllä se tulee yhteistyöhaluiseksi. Joskus kysymyksessä on vain henkien taistelu. Ole kovan elä soita. Odota. Seuraavana päivänä skitta saatta soida kuin enkeli. Ja voi veee. sitä tunnetta.
p.s. usko vanhaa,vanha tietää.että joskus viikonkin paussi tekee ihmeitä. Armeija-aikaan alussa, kun kassulle ei saanu viedä vielä mitään kitaroita, niin tuli väkisinkin taukoja...mutta sitten kun/jos pääsi perjantaina lomille, niin ensimmäisenä piti päästä soittamaan jotain! Ja hitto sentään sitä draivia!? Tuntu, että kaikki onnistuu ja fiilis oli iha mieletön. Sitt saatto kevyeen mennä 4 tuntiakin putkeen...hyvä että kerkes enää ryyppäämään;D
- Vanha Kettu
Mitenkään haluamatta lannistaa, niin olen ihan hitusen eri mieltä tuosta "jokainen oppii" -kohdasta. Muistan kaverin, jolla into oli kova, ja isi oli ostanut ihan oikean Stratocasterinkin. Ei puuttunut kuin pari pikku juttua: hitusen nuottikorvaa ja rytmitajua :) Mutta niidenhän pitäisi olla itsestäänselviä asioita (saisi olla karaokelaulajillekin...).
Kukaan ei opi "tuosta vaan". Sen nopeammin, mitä enemmän on intoa ja jaksaa veivata. Mulla oli välillä vuosienkin tauko, mutta jostain se kipinä taas löytyi. Nykyisinkin tulee lyhyempiä kausia, ettei vaan saa aikaiseksi, mutta niiden jälkeen kun tarttuu kitaraan taas, niin draivi voi olla suorastaan eläimellinen. - tämä....
Vanha Kettu kirjoitti:
Mitenkään haluamatta lannistaa, niin olen ihan hitusen eri mieltä tuosta "jokainen oppii" -kohdasta. Muistan kaverin, jolla into oli kova, ja isi oli ostanut ihan oikean Stratocasterinkin. Ei puuttunut kuin pari pikku juttua: hitusen nuottikorvaa ja rytmitajua :) Mutta niidenhän pitäisi olla itsestäänselviä asioita (saisi olla karaokelaulajillekin...).
Kukaan ei opi "tuosta vaan". Sen nopeammin, mitä enemmän on intoa ja jaksaa veivata. Mulla oli välillä vuosienkin tauko, mutta jostain se kipinä taas löytyi. Nykyisinkin tulee lyhyempiä kausia, ettei vaan saa aikaiseksi, mutta niiden jälkeen kun tarttuu kitaraan taas, niin draivi voi olla suorastaan eläimellinen.kertomasi kaveri oppii! Siinä voi vaan mennä hieman pidempään, mutta jos intoa vaan riittää, niin kyllä onnistuu.
Itselläni ei ole koskaan ollut(ei siis vieläkään), kovin hyvä rytmitaju. Siihen kun liitti sen, että laistin aikoinaan kitaran soittoa treenatessani kaikki rytmitykseen liittyvät tekniikat(ei ollu kivaa), ja vedin vaan sinnepäin oman pään mukaan. Nyt oon viimeset 10 vuotta yrittäny järkeistää rytmistä soittoani ja päästä samalla tasolle, kun kaverini/kolleegani.
Melodiatajusta taas sen verta, että en minä kai siinäkään mikään poikkeuksellinen lahjakkuus ollut, mutta jaksoin vaan treenata suoraan levyltä, että miten ne melodiat/riffit/soinnut menee..niin oon kehittynyt. Monet kaverini/kolleegani eivät taas pärjää meikäläiselle sillä rintamalla, koska ovat itse opetelleet kaikki kappaleet/jutut suoraan paperilta.
Eli edelleen minäkin väittäisin, että jos ihan oikeasti tykkää kitaran soittamisesta ja jaksaa sitä tehdä, niin kuka tahansa oppii! - Vanha Kettu
tämä.... kirjoitti:
kertomasi kaveri oppii! Siinä voi vaan mennä hieman pidempään, mutta jos intoa vaan riittää, niin kyllä onnistuu.
Itselläni ei ole koskaan ollut(ei siis vieläkään), kovin hyvä rytmitaju. Siihen kun liitti sen, että laistin aikoinaan kitaran soittoa treenatessani kaikki rytmitykseen liittyvät tekniikat(ei ollu kivaa), ja vedin vaan sinnepäin oman pään mukaan. Nyt oon viimeset 10 vuotta yrittäny järkeistää rytmistä soittoani ja päästä samalla tasolle, kun kaverini/kolleegani.
Melodiatajusta taas sen verta, että en minä kai siinäkään mikään poikkeuksellinen lahjakkuus ollut, mutta jaksoin vaan treenata suoraan levyltä, että miten ne melodiat/riffit/soinnut menee..niin oon kehittynyt. Monet kaverini/kolleegani eivät taas pärjää meikäläiselle sillä rintamalla, koska ovat itse opetelleet kaikki kappaleet/jutut suoraan paperilta.
Eli edelleen minäkin väittäisin, että jos ihan oikeasti tykkää kitaran soittamisesta ja jaksaa sitä tehdä, niin kuka tahansa oppii!No joo, jos kykyä on edes siemeneksi, niin voihan sitä kovalla työllä kehittää. Mutta lahjattomasta ei kuitenkaan tule lahjakasta. Kyllä mun vanhanaikaisen käsitykseni mukaan soittaminen edellyttää musikaalisuutta, edes jonkin verran. Sulla sitä varmaan sitten on riittävästi pärjätäksesi.
- Rebleu
Joo ja hei, yks ehkä kaikista miellyttävimmistä (ainakin mun mielestä) biiseistä aloittelijalle lienee Nerdeen Broken Glass -biisi.
sitä on hyvä soitella aluksi, oppii hyvin rytmitajuakin.
ja se kitarariffi siinä on helppo soittaa myös
kato mitä sointuja siinä on ja soita biisin mukana. voit kuunnella sitä vaikka youtubesta.
(tai no soinnuthan on A, E, D, mutta siellä tulee F#m jossain kohtia esille ja sitä on kertosäkeessäkin. parempi kun katot itse jostain)- Vanha Kettu
Noilla A-D-E soinnuilla voi muuten soittaa ehkä puoli miljoonaa kaavarock-biisiä, ja suunnilleen koko Hurriganes-tuotannon :) Jos vielä sormien vahvistuessa opettelet barre-otteita, niin niin ne mollitkin ovat helppoja. Neljän soinnun, esim. C-Am-F-G -biisejä lienee toinen puoli miljoonaa...
- K-tirasti
Vanha Kettu kirjoitti:
Noilla A-D-E soinnuilla voi muuten soittaa ehkä puoli miljoonaa kaavarock-biisiä, ja suunnilleen koko Hurriganes-tuotannon :) Jos vielä sormien vahvistuessa opettelet barre-otteita, niin niin ne mollitkin ovat helppoja. Neljän soinnun, esim. C-Am-F-G -biisejä lienee toinen puoli miljoonaa...
Jo 10-15 sointua ja taittuu melkein mikä biisi tahansa.
Vinkki.Jos saat jostain edullisen kosketinsoittimen jossa on rytmikone. siitä saat koti bändin helposti. Ostin naapurilta vanhan yamahan kosketinsoittimen. Oli ostettu lapsille ja kysyi kiinostaako ostaa se omille kersoille. Olivat muuttamassa. Ok ja maksoin 20€. Siinä on sisällä rytmikone ja esim rytmit rocista tangoon,sampasta bossanovaan jne.jne.
Käytän sitä "taustabändinä". Antaa mukavaa lisää kotisoittoon.
- ekana!
se kantsii opetella ekana mun mielestä. Se on helppo ja yksinkertainen. Itsekin lähin siitä liikkeelle ku musan tunnilla soitin bassoo ja ope kerto jnkun vinkin siinä selitti että tosta noi ja noi nii tulee se Smoke on the water. Innostuin siitä ihan tajuttomasti ja meillä sattu olemaan kitara lainas kotona nii sillä sitte heti soittelee. Sitte Ukko Nooaa ja Pieni nokipoikaa. Enkä muuten tajunnu yhtää mitää kitaroista sun muista mut halusin vaa koittaa ja ku huomas että oppii nii siitä se lähti:D
Nyt oon soittanu 2 vuotta ja soitan mm. Mokomaa, joitain Bodomin riffejä ja Stam1naa...- diupidiipou
ite aloitin myös smoke on the waterilla noin vuosi sitten ja nyt olen oppinut the trooperin ja jne
- Kitaristi,Pianisti
Itse opin soittamaan kitaraa nopeasti eikä siihen paljoa harjoitusta tarvittu. Riippuu millä tavalla haluat soittaa,, haluatko soittaa tabuista(=tabulatuuri) vai soinnuista(=otteista esim.. Gm tai Am7 tai Hsus7).?
- kaikki ei opi
No minä soittelin pari vuotta ja olin puolivuotta soittotunneillakin, mutta saldona on etten osaa edes ukkonooaa soittaa en edes osaa virittää kitaraa. Haluaisin kovasti, mutta minkä teet kun ei opi vaikka miten treenaisi. Olen ärsyyntynyt noihin kommentteihin missä hoetaan, että muuta kun harjottelee. Harjoittelin minimissään 2h päivässä ja esim hiihtolomani uhrasin kitara sylissä minimissään 8h päivä, mutta en vain opi. Mielestäni kaikki ei voi oppia!
Keskiverto ihminen oppii viikossa enemmän kitaran soittoa, kun itse vuodessa. Taas yksi asia missä joutuu pettymään. Jos perhana opitte soittamaan niin soittakaa hyvät ihmiset kun teidän aivoissa se on mahdollista. Itse kyynisenä joudun katsomaan kateellisena kun muut elävät unelmaani.- Viritys kuntoon
Hanki viritysmittari. Jotenkin särähti korvaani tuo, ettet osaa edes kitaraa virittää. Kunnollinen lapaan kiinnitettävä mittari ei maksa kuin 15 - 20 euroa. Älä viritä huiluäänillä äläkä muillakaan vippaskonsteilla. Aluksi opettele vain viritysmittarilla virittäminen. Se on helppoa kuin heinänteko eikä vaadi minkäänlaista musikaalisuutta. Jos kitara on epävireinen, ei ihme jos soitto ei suju.
Jos et opi virittämään edes viritysmittarilla, unohda kitaransoitto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669