..joillekin, mutta ei minulle. Vanhoista aaltoliikkeeseen ja valo-oppiin liittyvistä tenttitehtävistä on siis kysymys
1) Veden pinnalle levinnyt ohut öljykerros heijastaa kohtisuorasti pintaan tulevasta valkeasta valosta voimakkaimmin sinistä aallonpituutts 480nm. mikä on öljykerroksen pienin mahdollinen paksuus, kun öljyn taitekerroin on 1.48? Veden taitekerroin on 1.33.
2) Kitaran kieli on 60cm pitkä. Kun kitara on vireessä, A-kielen värähtelytaajuus sen värähdellessä vapaana on 440 Hz. Mistä kohtaa kieltä on painettava, jotta siitä saa 600 Hz äänen.
Näiden kanssa olen kamppailut jo pari päivää, ja apua kaipailisin
Triviaaleja kysymyksiä
5
639
Vastaukset
- tehtävästä
Interferenssi ohuessa kalvossa tapahtuu seuraavasti. Valo tulee ilmasta optisesti tiheämpään oljyyn, jolloin tapahtuu ½ aallon menetys (vaihesiirto). Aalto kulkee öljykerroksen(paksuus d) läpi edestakaisn siis 2d. Oöljuynja veden rajapinnassa ei tapahdu vaihesiirtoa. Kun öljystä tullut aalto interferoi vahvistaen ilmaan tultuaan, niin saadaan yhtälö
2d = ½*Lamda/n(öljy). Aallonpituus öljyssä on lamda/n(öljy). Vastaus on 162 nm.- tehtävään
Tuo ½ johtuu siitä, että edestakaisella matkalla öljyssä on oltava aallonpituuden puolikkaita 1/2, 3/2, jne, jotta öljystä tullut alto olisi samassa vaiheessa öljykerroksen pinnasta tulleen aallon kanssa.
- akdlaksdlka
Jousisoittimen kieli soi taajuudella, jossa kielen pituus heilahtelee jollain aallonpituuden monikerralla. Elikkä kielen pituus ja syntyneen äänen taajuus ovat suorassa yhteydessä kielen pituuden ja äänen aallonpituuden puitteissa. Jos kieltä painaa jostain (elikkä sen pituutta lyhentää), niin se soi korkeammalla taajuudella, koska kielen ja syntyneen allon pituus pienenee. Koska kyseessä on suoraan verrannollinen asia, niin on kielen pituuden riippuvuus äänen korkeudesta helppo ratkaista.
- tehtävään
Kääntäen verrannollisina noista seuraa, että l = 44 cm. v = f*lamda ja lamda taas on 2*l. Saadaan siis f1:f2 = l2:l1
- nauhalta
Kyseessä on 5,37:s nauha eli kohdasta
30*{k^[ln(600/440)/ln(k) - 12] = 20,455,
kun k= 12 juuri(2) (=2^(1/12))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782892
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232742Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072342- 351668
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2401568- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401495- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201256- 951181