Vapaalle

tietämätön*2

Kertokaapa nyt tietävät. Pariskunansta toinen haluaa vuorotteluvapaalle, ikää 28v. ja työtä tehden aina sieltä 16v. asti. Eri työnantajia, eri pituisia työsuhteita, viimeisin kokoaika työ, työsuhde kestänyt 3v. Töissä koko ajan, ei palkattomia lomia. Onko hakeminen mahdollista, mitä työnantajat yleensä ajattelevat (syitä miksi ei voisi saada myöntävää päätöstä) ja miten prosessi etenee. Jos suunnittelee vuorotteluvapaata ensi syksylle, milloin aloittaa hakeminen?

Tiedän täällä on sata ja yksi vastausta vastaaviin, mutta tyhmälle ja tietämättömälle kun ei mene jakeluun niin kertokaahan uudestaan. Kiitos vaivaa nähneille :-)

6

1624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sekavaa kirjoitettuna

      "Pariskunansta toinen haluaa vuorotteluvapaalle, ikää 28v. ja työtä tehden aina sieltä 16v. asti. Eri työnantajia, eri pituisia työsuhteita, viimeisin kokoaika työ, työsuhde kestänyt 3v."

      - Ne pätkätyötkin käy. Ne vain lasketaan ja summataa kaikki yhteen. Jos tulee 10 vuotta työhistoriaa, niin päästetään vuor.vapaalle. Armeija lasketaan myös. Samoin kaikki hoitovapaat ym. Kannattaa katsoa kelan/työkkärin sivut. Jommassa kummassa kerrotaan vuor.vapaasta.

      - Epäilyttää tuo 18 vuoden ikä, että lasketaanko sitä aikaisemmat työt vuorotteluvapaan kertymään. Varmasti kannattaa tuo kysyä kelasta/työkkkäristä.

      "Töissä koko ajan, ei palkattomia lomia. Onko hakeminen mahdollista,"

      - On mahdollista. Kannattaa hakea. Kyllä ne siellä toimistossa laskevat, että riittääkö kertyneet työvuodet.

      "mitä työnantajat yleensä ajattelevat (syitä miksi ei voisi saada myöntävää päätöstä) ja miten prosessi etenee. Jos suunnittelee vuorotteluvapaata ensi syksylle, milloin aloittaa hakeminen?"

      - Onko työpaikassasi aiemmin kukaan lähtenyt v.vapaalle. Se hiukan kertoo siitä, ollaanko työntekijöitä "päästämässä" hymyssä suin vapaalle. Kyllä sekin on hyvin mahdollista, että vaikka aiemmin ei kukaan ole mennyt v.vapaalle, niin silti suhtaudutaan myönteisesti.
      - RIIPPUU TÄYSIN firmasi käytännöstä, että kuinka pitkät jonot on v.vapaalle. Tiedän yhden firman, jossa niin monet haluavat v.vapaalle, että jonoa on ja kun työrupeama eli 10 v on täyttynyt, niin siinä vaiheessa vasta voi anoa v.vapaalle pääsyä ja tässä kyseisessä firmassa on puolen vuoden jonotus ennekuin firma saa paperisodan ja jonon vuorottelijoista setvittyä. Joten yhden firman tapauksessa se v.vapaalle pääsy kestää puoli vuotta. Mutta jos teiltä ei paljoa porukkaa mene, niin eiköhän se nopeammin suju. :)

      • lasketaan

        Olin vuorotteluvapaalla ja sitä ennen pyysin ammattiliitosta tiedot työhistoriastani. Siihen oli laskettu myös alle 18-vuotiaana tehty työ. Se oli kesätyötä kouluaikana ja siitä ei ole edes tarkkoja päivämääriä tiedossa. Kuitenkin palkanmaksukuukausien mukaan oli laskettu jokin työssäoloaika ja se osoittautui pidemmäksi, kuin mitä todellinen kesätyöaikani oli ollut :) Näillä tiedoilla sain suurimman mahdollisen vuorottelukorvauksen aiemmin, kuin olin itse työsuhteiden pituuksien perusteella laskenut.


      • lasketaan
        lasketaan kirjoitti:

        Olin vuorotteluvapaalla ja sitä ennen pyysin ammattiliitosta tiedot työhistoriastani. Siihen oli laskettu myös alle 18-vuotiaana tehty työ. Se oli kesätyötä kouluaikana ja siitä ei ole edes tarkkoja päivämääriä tiedossa. Kuitenkin palkanmaksukuukausien mukaan oli laskettu jokin työssäoloaika ja se osoittautui pidemmäksi, kuin mitä todellinen kesätyöaikani oli ollut :) Näillä tiedoilla sain suurimman mahdollisen vuorottelukorvauksen aiemmin, kuin olin itse työsuhteiden pituuksien perusteella laskenut.

        Luin juuri, että työhistoriaan lasketaan vain työ, jota on tehnyt 18 vuotta täytettyään. Omalla kohdallani työnantaja oli sama ennen 18 v ja sen jälkeen kesätöissä ollessani. Kaipa se työhistoria on kuitenkin laskettu vain 18 v jälkeiseltä ajalta.


      • alkuperäinen*2
        lasketaan kirjoitti:

        Luin juuri, että työhistoriaan lasketaan vain työ, jota on tehnyt 18 vuotta täytettyään. Omalla kohdallani työnantaja oli sama ennen 18 v ja sen jälkeen kesätöissä ollessani. Kaipa se työhistoria on kuitenkin laskettu vain 18 v jälkeiseltä ajalta.

        Kiitti. Mutta mistä nuo tiedot voi tilata, käydä hakemassa? Liitto ei tule kyseeseen. Kelalle jätin yhteydenottopyynnön aiheesta ja luin vain selkokielisestä kohdasta kelan sivuilta, että liiton jäsenenä ei tarvitse itse hankkia noita tietoja, mutta jos kelasta hakee kun ei kuulu liittoon tarvitsee itse hoitaa paperit. Mietin, että maksaako ne ja olisiko se ainut syy sitten liittyä liiton jäseneksi jotta saa ks. merkinnät ilman omaa vaivaa.


    • miihkali.....

      ei se kovin mutkikasta ole,itse sain ajatuksen jäädä vapaalle pari viikkoa sitten ja nyt on jo kaikki asiat kunnossa,vain vappua odottelen että pääsee laitumelle,ja heti vuodeksi...
      Eläketurvakeskuksesta saa tilata yksityisten yritysten ja yrittäjien työhistorian ja julkisista palvelusuhteista valtionkonttorista tai kuntien eläkevakuutuksesta.Sitten vaan sopimaan esimiehen kanssa päivämäärästä ja täyttämään sopimusta(hae työkkäristä).syytä evätä hakemusta ei periaatteessa ole,eduskunnan päätöksellä kaikilla palkollisilla on oikeus v.vapaaseen.Kun ajankohta ja pituus on sovittu tehdään vuorottelusopimus.kolmena kappaleena(sinulle,työnantajalle,työvoimatoimistolle)toimita työkkäriin selvitys työhistoriasta,viimeisen 13kuukauden työssäolosta ja viimeisen 51viikon tuloista,työn antaja ehkä hoitaa mut kysy kuitenkin.asenteista sen verran,että olen itse isossa konsernissa töissä,ja vaikea sanoa mitä ihmiset ajattelee,taitaa päällimmäisenä olla kateutta kun eivät itse voi jostain syystä jäädä.lähimmät esimiehet eivät ole asiaa mitenkään kommentoineet,mutta jotenkin tuntuu että laiskana pitävät,se on joillekkin niin vaikeaa tajuta että elässä on muutakin kun työntekoa.
      ei muuta kun hyviä vapaita.

      • dfgtf

        Joku pohti, lasketaanko työhistoriaan alle 18-vuotiaana tehty työ. Itse lasketin juuri työhistoriani ja aikansa sählättyään ja asioita tarkistettuaan virkailija sai lopputuloksen, johon oli laskettu myös alle 18-v. työt.

        Uusi sopimus vv:sta tuli voimaan 1.1.2008 ja nyt vanhaa ja uutta sopimusta "viedään" rinnakkain. 31.12.2006 saakka lasketaan jopa yhden päivän pätkätyöt työhistoriaan, 1.1.2007 vain kokonaiset kuukaudet. Ilmeisesti tästä (1.1.2007) päivämäärästä lähtien lasketaan vain yli 18-v. työt tai sitten 1.1.2008 lähtien...en enää kehtaa kysyä tätä asiaa "omalta" virkailijaltani. Mutta jos joku viisas tietää, niin vastatkoon. Eli mistä lähtien otetaan huomioon vain yli 18-vuotiaana tehty työ? Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe