Vuoden ansio

3-vuorolainen

"Vuorotyöläisillä on helvetin hyvät palkat ja paljon vapaapäiviä",(kommentti eräältä päivätyössä olevalta tutulta).
Vuorotyössä on vuodessa n.205 työpäivää loput päivät yövuorojen jälkeisiä nukkumispäiviä n.34 jolloin rytmi pitäisi vaihtaa "normaaliksi" ja varsinaisia vapaapäiviä, n.100/v.
"Normaalia" päivävuoroa tekevällä vuodessa on työpäiviä n.215, josta on vähennettynä 12,5pv pekkasvapaat,6pv talviloma, sekä uusivuosi,itsenäisyyspäivä,pääsiäinen, jotka vuorotyötä tekevällä on monesti työpäiviä.
Vuoden 2007 vuorolisät vaikutti omaan kokonaisansioon(ilta,yö,la,su,juhlapyhät)n.8500.
Onko siis 48695eur kokonaisvuosiansio "helvetin" hyvä palkka vuorotyöläiselle.

28

6487

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan hyvä ,mut

Muuten olet oikeassa !
      Itse teen samoin ympärivuoden ,mut meillä ei saa esim. lauantailta mitää lisää yölisäkin jää hoitsujen 40% .Meillä 1,78€.Mut luulen et vuoron vaikutus palkkaani on lähes 10000€/vuosi riippuu toki vuodesta.
      Hyvä on palkkasi jos ei ole ylitöitä.
      Kivaahan se on tehdä 6vkl. peräkkäin töitä eli 5-vuorosysteemissä se kiertää kyl niin surkeesti että.
      4 yötä peräkkäin siintä oikein nauttii...

• 3-vuorolainen

Päivääkään ei ole ylitöitä tehty, ei yksinkertaisesti jaksa.
        Niin meillä kun on jo tää uusi systeemi käytössä 2 2 2 4(aamut,illat yöt,vapaat).
        No ei se vuoron vaikutus niin suuri ole, silloin täytyisi melkein joka sunnuntai olla työpäivä, että 10000/v olisi lisät.
        Vuodessa on 205 työpäivää(69 aamua,68 iltaa, 68 yötä), aamuista ei saa vuorolisää, ellei ne osu viikonlopulle n.100/v , iltavuorolisä n.450/v, yövuorolisä n.1000/v, launtailisä n.400/v yhteensä n.2000 eli varsinaiset "tienistipäivät" on sunnuntait tai juhlapyhät, jolloin palkka on kaksinkertainen.

• mitä teet

"Onko siis 48695eur kokonaisvuosiansio "helvetin" hyvä palkka vuorotyöläiselle."

Riippuu ihan mitä teet. Jos teet jotain suoritustason työtä, johon ei esim. ammattikoulua kummempaa koulutusta tarvita on tuo palkka aivan helvetin hyvä ja aivan helvetisti liikaa. Jos taas olet töissä, johon vaaditaan jotain korkeampaa koulutusta, on tuo palkka siinäkin keskitasoa korkeampi.

Suomessa on kouluttamattoman työvoiman palkkaus aivan liian korkeaa. Ei ihme että yritykset lähtevät pois suomesta.

• höpö-ukko

Aika monella alalla maksetaan nykyään tuottavuuden mukaan.
        Alkaa olla menneen maailman juttuja nuo koulutettujen automaattisesti paremmat palkat.

• jokiseneväät
        höpö-ukko kirjoitti:

Aika monella alalla maksetaan nykyään tuottavuuden mukaan.
        Alkaa olla menneen maailman juttuja nuo koulutettujen automaattisesti paremmat palkat.

Meilläkin pk-firmassa pari kauppiksen käynyttä työtoveria tienaa 5-6k€/kk vain sen takia että ovat tuottavia ja olleet firmassa vuosikausia->tulleet tietotaidoiltaan lähes korvaamattomiksi firmalle. Eikä meillä tehdä ylitöitä, viikonloppuja tai huijata asiakkailta rahoja pois tyhjillä lupauksilla.

Moni korkeakoulun tai yliopiston käynytkään ei välttämättä pääse noiden merkonomijuippien liksoille.

Mutta kyseessä on poikkeus eikä sääntö. Eli tuottavuus, korvaamattomuus ja työtäpelkäämätön asenne voivat viedä pitkälle oikeassa paikassa.

• koulutus

ei aina ole takuuna että olisi osaava työntekijä. Usein on niin, että mitä korkeampi koulutus sen teoreetikompi ja ihmissuhdetaidoton ihminen. Turha mollata, ei ammattikoulu ole "sen kummoisempi" ja nähtävissä on jo nyt, että ammattikoulun ja yleensäkin kädentaitoisista on valtava pula. Ei kauaa kestä kun kädentaitoisesta työvoimasta kilpaillaan.
        Se on totta että kouluttamattoman työvoiman palkkaus on liian korkea, mutta tässä työantajakin voi tulla vastaan ja jos on muuten pätevä ja luotettava tekijä niin oppisopimusta kehiin ja kaverille työtä vastaava koulutus.
        Yritykset eivät välttämättä osaa laskea realistisesti muista kustannuksia, kun vievät työt pois suomesta, valitettavaa on nähdä ettei oteta huomioon "halpamaiden" esim. työmoraalia. Valitettavasti kustannukset nousevat usein korkeammaksi. Tämä tarina on tosi.

• koulutus
        koulutus kirjoitti:

ei aina ole takuuna että olisi osaava työntekijä. Usein on niin, että mitä korkeampi koulutus sen teoreetikompi ja ihmissuhdetaidoton ihminen. Turha mollata, ei ammattikoulu ole "sen kummoisempi" ja nähtävissä on jo nyt, että ammattikoulun ja yleensäkin kädentaitoisista on valtava pula. Ei kauaa kestä kun kädentaitoisesta työvoimasta kilpaillaan.
        Se on totta että kouluttamattoman työvoiman palkkaus on liian korkea, mutta tässä työantajakin voi tulla vastaan ja jos on muuten pätevä ja luotettava tekijä niin oppisopimusta kehiin ja kaverille työtä vastaava koulutus.
        Yritykset eivät välttämättä osaa laskea realistisesti muista kustannuksia, kun vievät työt pois suomesta, valitettavaa on nähdä ettei oteta huomioon "halpamaiden" esim. työmoraalia. Valitettavasti kustannukset nousevat usein korkeammaksi. Tämä tarina on tosi.

varmistaa että työntekijällä on kapasiteettia kasvaa tehtäviensä mukana. Ammattikoulun käyneistä ei nykyisin näytä olevan enää mihinkään. Tämän kerron lähes 30 vuoden työnantajakokemuksella. Onneksi aina joskus löytyy iloisia poikkeuksia. Mutta keskimäärin ammattikoulusta valmistuu mitään osaamattomia asennevammaisia pellejä jotka kuvittelevat olevansa ammattimiehiä. Lopuksi vielä että nykyajan työmoraali suomessa ei kestä vertailua enää edes halpamaihin.

• että koulutus
        koulutus kirjoitti:

varmistaa että työntekijällä on kapasiteettia kasvaa tehtäviensä mukana. Ammattikoulun käyneistä ei nykyisin näytä olevan enää mihinkään. Tämän kerron lähes 30 vuoden työnantajakokemuksella. Onneksi aina joskus löytyy iloisia poikkeuksia. Mutta keskimäärin ammattikoulusta valmistuu mitään osaamattomia asennevammaisia pellejä jotka kuvittelevat olevansa ammattimiehiä. Lopuksi vielä että nykyajan työmoraali suomessa ei kestä vertailua enää edes halpamaihin.

suoranaisesti on mikään kapasiteetin varmistus. Oikealla tavalla tehokas koulutus toki muokkaa asennetta ja avaa opiskelijan silmiä, houkuttelee hänet ottamaan käyttöön kapasiteettinsa.

Vaan jos ei koululainen ota vastaan, ei koulutus johda mihinkään, olipa se vaikka miten oikealla tavalla tehokasta. Tuloksena asennevammainen pelleporukka.

Eli minun täytyy siis pyörtää puheeni ja todeta, että korkeammasti kouluttautuneet ovat sitä nimenomaan siksi, että he ovat hoksanneet ottaa vastaan. Nyt on tultu siihen totuuteen, että koko juttu on ihmisestä itsestään kiinni. Kun vastaanotin on kunnossa, voi kasvaa vaikka mihin tehtäviin niiden myötä. Opiskelu oppilaitoksissa on vain yksi opiskelun muoto. Kaikki maailman tieto on kenen tahansa ulottuvilla, kyse on ainoastaan sen hakemisesta ja vastaanottamisesta.

"Itse oppinut on ainoa oppinut, muut ovat opetettuja." Sanoi arvaas kuka.

Nykyajan työmoraali Suomessa on ala-arvoista. "Kunhan minä minä minä vaan tästä selviän jotenkin, selvitkööt muut miten taitavat." Ja tätä nykyaikaa on jatkunut en tiedä kuinka kauan. Ainakin 28 vuotta eli sen ajan minkä olen työelämässä ollut.

En ole työnantaja enkä kouluja käynyt. Kirjoitin kuitenkin.

• hyvä on

Ei tuota sinun palkkaasi mitenkään huonoksi voi sanoa.Keskimäärin 4K kuukaudessa....

• pienet vuorolisät?

Eikä tuo sun kokonaispalkkasikaan vuorotyöläiselle kummoinen ole. Mä tienaa vuorotyössä 82000 euroa vuodessa kemian alalla, 5-vuorotyötä siis.

• Outokummulta

Täälläkin painetaan vuorotöitä ja ilman ylitöitä oli viimevuoden tienestit karvan yli 47k€, ylityöt huomioiden kokonais-ansio oli aika tasan 51k€, eli yltsää tulee painettua. Kyllä ainakin tässä meidän lafkassa vuorotyössä on huomattavasti paremmat vuosiansiot päivätyöläiseen verrattuna. Päivävuoron duunari tienaa samalla perusliksalla n. 30k€ vuodessa.

Silti en vuorohommia omille lapsille suosittele, on tämä sellaista koiran hommaa.

• lepattaa ja kovaa !

Siis et varmasti tienaa kemianhommissa 82000€/vuodessa !
        Se on niinkuin aivan varma !
        Tiedän paikan missä parhaat pääsee ylitöin 70000€ ,mut toi on nyt skeidaa !

• noin ?
        Outokummulta kirjoitti:

Täälläkin painetaan vuorotöitä ja ilman ylitöitä oli viimevuoden tienestit karvan yli 47k€, ylityöt huomioiden kokonais-ansio oli aika tasan 51k€, eli yltsää tulee painettua. Kyllä ainakin tässä meidän lafkassa vuorotyössä on huomattavasti paremmat vuosiansiot päivätyöläiseen verrattuna. Päivävuoron duunari tienaa samalla perusliksalla n. 30k€ vuodessa.

Silti en vuorohommia omille lapsille suosittele, on tämä sellaista koiran hommaa.

Meille on tullu kaksi ihmistä ketkä ovat olleet outokummulla ja ne kyl sanoi et paskat palkat ja meillä nyt ei ilman överii pääse edes 40000€/vuodessa suht. uudet.5-6 vuotta olleena ehkä just voi päästä tai ehkä ei pääse.
        Eikös sielläkin ole peruskemian palkat eikä muuta kuin vuorolisät päälle ja jotain tuotantopalkkioo...

• 3-vuorotyöläinen
        lepattaa ja kovaa ! kirjoitti:

Siis et varmasti tienaa kemianhommissa 82000€/vuodessa !
        Se on niinkuin aivan varma !
        Tiedän paikan missä parhaat pääsee ylitöin 70000€ ,mut toi on nyt skeidaa !

Sanoisinpa että kateeksi käy! Teen 3-vuorotyötä, viikonloput mukaanlukien. Joka kolmas niistä on vapaa. Päivätyössä tienaisin kaikilla ikälisillä noin 21 tonnia, nyt saan sentään 25 tonnia. Noin 40% työvuoroistani ovat ma-pe päiväsaikaan. Mutta 2 lapsen yh:na ei pelkkä päivätyön palkka riittäisi. Ja onhan mulla kuukiaudessa noin 2 työpäivää vähemmän kuin muilla, pitkien yövuorojen ansiosta.

• 3-vuorolainen

Niin varmaan joo, mäkin olen joskus nähnyt noita unia..
        Vuorolisät kemianalalla tiedän kyllä tarkkaan, kiteet tulee kotiin meikäläisellekin ja työpaikalla on kemian-alan palkkataulukot luottamusmiehen kanssa käyty läpi, joten provoilusi pienistä lisistä ei mene läpi.
        Sitä paitsi, 5-vuorotyö mitä se on?
        (Aamu,aamupäivä,iltapäivä,ilta,yö)Niinkö?

• puhutaan...
        3-vuorolainen kirjoitti:

Niin varmaan joo, mäkin olen joskus nähnyt noita unia..
        Vuorolisät kemianalalla tiedän kyllä tarkkaan, kiteet tulee kotiin meikäläisellekin ja työpaikalla on kemian-alan palkkataulukot luottamusmiehen kanssa käyty läpi, joten provoilusi pienistä lisistä ei mene läpi.
        Sitä paitsi, 5-vuorotyö mitä se on?
        (Aamu,aamupäivä,iltapäivä,ilta,yö)Niinkö?

5-vuorotyöstä kanssa..Tarkoittaen et on 5-vuoroa mitkä tekee.Itse en ole kuullut et kukaan käyttää seemasta muuta kuin 5-vuoro tai 3-vuorotyö.

Mut kemian alalla itsekkin olen ja palkat ovat täällä nyt aika korkeita..;)
        Jos palkka taulukon parhaat palkat ovat luokkaa vähän yli 2000€/kk ja vuorolisät tekee n.30-35% päälle niin ihmetellä täytyy mistä tulee yli 50000€/vuosituloja !?
        Tiedän itsekkin muutaman paikan missä parhaat saa yli tuon ,mut työvuosia pitää olla yli 20.
        Ylityöt erikseen. Kertokaa kaikki mukamas yli 50 donaa saavat peruspalkka niin lasketaan porukalla missä se laskutaito heittää... rupee kuulostaa kuin hoitajat kirjoittas ,mut niillä se iso pyöristys menee alaspäin.

• hyvä..

olen sairaanhoitajana ja kolmevuorotyötäisenä aika kateellinen tuloihisi. Lieneekö työsi yhtä vastuullista kuin meikäläisen, jolla on ihmishengistä pidettävä huolta.

• käsissä ihmishenki

jopa useampia, ei pelkästään sh. Joten ei kannata sitä vastuutaan korostaa liikaa, kun jollain taksisuharilla on enemmän vastuuta ihmishengistä ja omakin turvallisuus liipasimella. Jos vastuullisuutta ihmishengistä pidettäisiin palkan suuruuden mittarina, niin bussikuskilla olisi 40 kertainen palkka sairaanhoitajaan verrattuna.

• muistaa....
        käsissä ihmishenki kirjoitti:

jopa useampia, ei pelkästään sh. Joten ei kannata sitä vastuutaan korostaa liikaa, kun jollain taksisuharilla on enemmän vastuuta ihmishengistä ja omakin turvallisuus liipasimella. Jos vastuullisuutta ihmishengistä pidettäisiin palkan suuruuden mittarina, niin bussikuskilla olisi 40 kertainen palkka sairaanhoitajaan verrattuna.

....että sairaanhoitaja ryhtyy töihin sen jälkeen kun bussikuski on töpeksiny. Siinä on vissi ero.

• ole häävi

itse tienaan 60000€, vuosi telkkaria katsellen
      ja kahvia lipittäen. ja yövuorossa torkkuen.
      paskat palkat teillä. kannattaa olla
      öljyalalla.

• kaveria siellä

Verotiedoissa katselin 34000-40000€/vuodessa vuoroissa kaikki ovat olleet n.3-9 vuotta!
        Et jos oikeesti hankit olet se läski ja kalju mikä ei oikeesti osaa mitään! Niinkuin nämä alle 10-vuotta olleet teitä haukkuu !
        Näilläkin aika paljon ylitöitä ja vuoroissa jää alle hoitajien ansion !
        Surkeet palkkat siellä on uusillaHoitajan peruspalkkaa ei saa mitenkään kiinni jos sinne tulee !

• mikään

ihmeellinen palkka ole.Varsinkin kun ottaa huomioon se vuorotyö...

• yötyötä

tekevillä pitäisi olla tuollainen noin viidenkymmennen tonnin perusvuosipalkka. Esim. rekkojen kuljettajat eivät saa normaalilla tuntimäärällä kuin vajaat 30 tuhatta. Ja yötöitä piisaa vaikka muille jakaa.

Tämä vain yhtenä esimerkkinä. Alipalkattuja yötyöskentelyä edellyttäviä aloja on varmasti vaikka kuinka paljon.

Tässä keskusteluketjussa puhutaan paljon, jopa suorastaan kinastellaan eri suuruisista bruttovuosiansioista. Vaan paljonko jää käteen? Tarvitsee varmaan aloittaa uusi keskustelu NETTOpalkoista.

Itse kullakin on toki omat vähennyksensä ja joillakin ei mitään, mutta jokainen tietää kyllä, että "hirmupalkkoja" nauttivat vuorotyöläiset maksavat monasti myös tähtitieteellisiä veroja.

Muuan puolituttu paperitehtaan 3-vuoromies teetti tilitoimistolla laskelman runsaat 10 vuotta sitten. Hän tienasi tuolloin noin 250 000 markkaa vuodessa. Tilitoimiston laskelma osoitti, että hän olisi saanut saman nettopalkan 50 000 markkaa alhaisemmmalla bruttoansiolla, koska veroprosentti olisi luonnollisesti pienentynyt. Hän ehdotti työnantajalle bruttopalkan leikkaamista ja sitä vastaavaa työajan vähentämistä. Enso-Gutzeit Oy:ssä ei tähän suostuttu....

• Barkmann

Mitenhän se on oikein laskettu, kun tässä eräänä päivänä laskeskelin, että paljonko kannattaa tienata, ettei verot nouse, niin sain tulokseksi, että mitä isompi brutto sitä isompi netto. Piirtelinpä vielä käyrätkin Excelissä.

• tuhannesta
        Barkmann kirjoitti:

Mitenhän se on oikein laskettu, kun tässä eräänä päivänä laskeskelin, että paljonko kannattaa tienata, ettei verot nouse, niin sain tulokseksi, että mitä isompi brutto sitä isompi netto. Piirtelinpä vielä käyrätkin Excelissä.

meni veroa 42 prosenttia eli 105 000. Käteen jäi näin ollen 145 000. 200 000:sta tuhannesta oli veron osuus 28 prosenttia eli siis 56 000 ja kätöseen jäi näin ollen 144 000.

Kuten sanottua tuolla asialla on ikää reilusti yli 10 vuotta. En tiedä josko nykyinen verokohtelu on järjellisempää.

• enäääää

Kyllä verotus on jotenkin tasoittunut.
        Omat 50000€/vuositulot ja veroprosentti 32%.
        Katoin et 30000€ tuloilla maksais n.26%.
        Elikkä kyllä lisätulo aina kannattaa...Katsoin et yli 50 joka 10000€ vero nousee vain muutaman prossan...

• 000

Itse teen kolmivuorotyötä viikko kutakin vuoroa putkeen.Viikonloppu kuiteski vapaa.Tämäkin tuntuu kyllä pahalta,voinpa melkein kuvitella,mitä se on kun menee viikonloputkin väliin töissä!!!Meidän taloudessa se taitaisi tietää avioeroa!Mies ei meinaa hyväksyä millään vuorotyötäni.Palkka on tosin ihan ok vähän alle 40000.Naisen on tällä koulutuksella turha etsiä täältä päin näin hyvin palkattua jobia ja mä nautin työstäni!ei ole vaikee lähtee töihin,sehän on pääasia!

• vaikka näin !!

Tuo on surkein työaikamuoto minusta !
        Keskeytyvä 3-vuoro !
        Teet vuorotyötä ilman sen tuomaa palkkaetua !
        Mut palkkasi kuullostaa aika kovalta !?
        Eli tossa keskeytyvässä jää pyhäkorvaukset saamatta.Ja vapaata on hieman vähemmän vrt. keskeytymättömään tai jossain paljonkin vähemmän riippuu sopimuksesta.
        Itse olisin mielissäni et avovaimoni tienais tai tekis vuoroa ,mut ei se mene vuorotöihin.Siis tekee iltoja (ja minä ja lapset nautitaan),mut ei mene yöksi töihin.
        Se olisi unelma itse teen 3-vuoroa ja ois aina kiva vaan vaihtaa kotona vuoroa eukon kanssa.
        Mut melkein 40000€ onko peruspalkkasi hyväkin tai sen on pakko olla ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe