Nyt loppu pomotus!

Kiitos!

Hyvät hevosten hoitajat/omistajat. On todella surullista lukea kuinka monien mielestä ihminen on pomo ja hevosen on toteltava keinolla millä hyvänsä.

Ihmisen ja hevosen välinen toiminta on yhteistyötä! Jos sinä kunnioitat hevosta ja kohtelet sitä hyvin, niin hevonenkin oppii kunnioittamaan sinua joten ongelmakäyttäytymistä ei pitäisi juurikaan esiintyä. Ja tottakai on ongelmahevosia ja ongelmakäyttäytyminen on pois saatava koska joskus se voi olla hyvinkin vaarallista ihmisille. Siihen ei kumminkaan pidä ensimmäisenä reagoida väkivallalla.

Hevonen on niin herkkä, tunteva ja hieno eläin. Leikkisä ja kirkassilmäinen.

Rauhallinen hevosen kanssa oleminen, hoivailu, suostuttelu, juttelu ja pilke silmäkulmassa ovat suurimpaan osaan ongelmista se kaikkein paras apukeino.

5

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valkosuklaa08

      Minä olen kanssasi kyllä hieman eri mieltä.
      Ensinnäkin, se että olet hevosen pomo ja 'pomotat' sitä, ei tarkoita että kohtelisit hevosta väkivaltaisesti.

      Hevonen on laumaeläin, joka ei tunne käsitettä "yhteistyö" ja "tasa-arvoisuus". Hevoslaumassakin on aina arvojärjestys ja joku on pomo. Näin täytyy siis olla myösa ihminen-hevonen välillä.
      Hevonen on paljon luottavaisempi jos se tietää, että ihminen on pomo ja ihminen hoitaa ajattelun.

      Tähän voisin esimerkkinä kertoa oman kokemukseni:

      Ponini oli eräänlaisella hevoshierojalla, sillä sen selkä oli usein jumissa. Tämä paikka, jossa hevoshieroja ponini käsitteli, oli sellainen umpinainen joskin valoisa huone. Ulkona oli junarata ja ponini jännitti paikan lisäksi junia.

      Ponini alkoi sitten hermostua ja heilua ympäriinsä ja kaivaa lattiaa, erityisesti silloin kun juna meni ohi.
      Hevoshieroja komensi ponia melko kovalla äänellä ja samalla hieman uhkaavasti astui ponin vierelle.
      Poni ymmärsi samantien kuka oli johtaja ja lopetti kaiken ylimääräisen höseltämisen. Sen jälkeen se oli todella rento ja seisoi kiltisti.

      Siinä olen tietenkin samaa mieltä, että hevosta ei saa kohdella väkivaltaisesti. Ihmisen tulee silti olla pomo, eli hevosen kuuluu tehdä niin kuin ihminen sanoo.

      • kuitenkin lukisit tarkemmin

        "On todella surullista lukea kuinka monien mielestä ihminen on pomo ja hevosen on toteltava keinolla millä hyvänsä."

        Keinolla millä hyvänsä, siinä oli tuon lauseen pointti. Se että korottaa äänensä hevoselle jos tekee väärin on vielä hyvin kiltti muoto komentaa ja ohjata hevosta toimimaan oikein.

        ihminen käskee ja ihminen päätää. Osaavien ihmisten käsissä ihmisen päätösvalta on hyvä asia ja johtaa siihen että hevonen ja hoitaja/omistaja voivat hyvin ja nauttivat yhteisestä puuhailusta. Harmillisen usein ihmiset vain käyttävät valtaansa aivan väärin ja silloin yleensä hevonen on se joka eniten kärsii.

        Turhan paljon on myös niitä jotka unohtavat sen hevosen kanssa puuhastelun ja oleilun. Kun hevoselle antaa aikaa niin luottamus kasvaa ja silloin hevonen mieluummin toimii kuin ihminen haluaa.

        Jos itse teet niin kuin joku pyytää niin onko se toinen automaattisesti sinun pomosi?
        Hevosetkin ovat miellyttämisen haluisia eläimiä. Eivät ne tee asioita sen takia että ihminen on pomo, vaan sen takia koska niille on varsasta asti opetettu että tietystä toiminnasta saa palkinnon.


      • Sööljä
        kuitenkin lukisit tarkemmin kirjoitti:

        "On todella surullista lukea kuinka monien mielestä ihminen on pomo ja hevosen on toteltava keinolla millä hyvänsä."

        Keinolla millä hyvänsä, siinä oli tuon lauseen pointti. Se että korottaa äänensä hevoselle jos tekee väärin on vielä hyvin kiltti muoto komentaa ja ohjata hevosta toimimaan oikein.

        ihminen käskee ja ihminen päätää. Osaavien ihmisten käsissä ihmisen päätösvalta on hyvä asia ja johtaa siihen että hevonen ja hoitaja/omistaja voivat hyvin ja nauttivat yhteisestä puuhailusta. Harmillisen usein ihmiset vain käyttävät valtaansa aivan väärin ja silloin yleensä hevonen on se joka eniten kärsii.

        Turhan paljon on myös niitä jotka unohtavat sen hevosen kanssa puuhastelun ja oleilun. Kun hevoselle antaa aikaa niin luottamus kasvaa ja silloin hevonen mieluummin toimii kuin ihminen haluaa.

        Jos itse teet niin kuin joku pyytää niin onko se toinen automaattisesti sinun pomosi?
        Hevosetkin ovat miellyttämisen haluisia eläimiä. Eivät ne tee asioita sen takia että ihminen on pomo, vaan sen takia koska niille on varsasta asti opetettu että tietystä toiminnasta saa palkinnon.

        Oon samaa mieltä sunkaa. Muakin rasittaa kun ratsastuskouluus ja kaikkialla sanotaan että Ratsastajan pitää olla pomo keinolla millä hyvänsä. ei se saa olla keinolla millä hyvänsä. pomo ehkä pitää olla mutta ei väki vallalla.

        Tallilla missä käyn on vain kaksi hevosta. Toinen on alkanut pomottelemaan ihmisiä koska sitä oltiin ennen väki vallalla pomoteltu. nyt se ei luota täydellisesti kehenkään. se pomottelee kaikkia jota lyövät sitä hellästikkin jos se on tehnyt väärin. se ei enää siedä ees silittelyä.

        Toinen tarinani on samalta tallilta, toisesta hevosestani. se ei pelkää kyllä ketään eikä pomottele. mutta kerroit että hevonen tarvitsee aikaa. se on aivan totta. kun aloitin tuolla tallilla käymään, kiinnyin tähän hevoseen. olin juuri aloittanut hevosten harrastamisen niin en tiennyt paljoa hevosista. Hoidin tätä hevosta josta kerron nyt. olin hoitanut sitä jonkun aikaa kun sain sen vakituisesti hoitsuksi. Hevonen ei vielä silti tuntenut minua täydellisesti eikä luottanut minuun. kun se oli minun vakituisesti hoitsu, aloin käymään useammin ja useammin tallilla tallitöitä tekemässä ja muuten vaan katsomassa hevosta. hevonen alkoi pikku hiljaa rentoutumaan seurassani ja luottamaan minuun. nyt se hevonen tottelee minua kuin ajatus. vaikka en näytä sille millään kova otteisesti että olen pomo, se toimii kuin ajatus. jos olisin käyttänyt kovia otteita se hevonen pelkäisisi minua eikä tottele vaikka näyttäisin että olen pomo. eli vain aikaa vaaditaan hevosten kanssa!


    • polle1

      Tässä taas jonkun "asiantunteva" kommentti hevosen hoitoon. Kaupunkilaiskakara/täti kertoo miten pitäisi hevonen kouluttaa. Sopii kokeilla itse "suostuttelun ja juttelun" kanssa. Luulo ei ole tiedon väärti...

      Kuten valkosuklaa sanoikin, ei ihmisen pomona oleminen tarkoita, että hevosta aina löydään ja väkivaltaisesti käsitellään! Hyvä pomo on reilu ja järkevä, niin ihmisten kuin eläintenkin keskuudessa. Mutta on ymmärrettävä myös se, ettei satunnainen lyönti, äänen korotus tms. "välejä selvitellessä" hevosta vaurioita. Luontaisestikin hevoslaumassa on varsin rajut keinot arvoasteikkoa selvitellessä, joten ne kestävät kyllä sen ihmisenkin taholta (kun ei siis ole jatkuvaa).

      Kunnioitus on todella tärkeää, ellei tärkein asia hevosten kanssa. Ja siinäkin olet oikeassa, ettei EKAKSI pidä turvautua väkivaltaan. Se kunnioitus on vaan toimittava toiseenkin suuntaan, eikä hevonen pidä sinua kuin pikku kiusankappaleena, jos se saa olla pomo.

      Hevonen on hieno eläin parhaimmillaan, mutta myös joskus kusipäinen. Eri hevosten kanssa on osattava ottaa eri keinot käyttöön, se on sitä taitoa käsitellä eläimiä. Jotta hevostelu on turvallista KAIKKIEN kannalta, on hevosen toteltava ihmistä... keinot vaan on valittava tilanteen mukaan.

      • ihmisten ja eläinten välillä, aivan samalla tavalla kuin ihmisen ja ihmisen välillä. Mulla on yli 30 vuoden kokemus eläimistä, myös hevosista. Käyn tallilla jossa on hiukan uhkaileva ja pomotteleva hevonen mutta sen kanssakaan ei koskaan tarvitse korottaa ääntään eikä lyödä. Hevoselle joka on saanut emältään normaalin varsakasvatuksen (ts. ei vier. liian aikaisin tms.) riittää hevosen omat eleet näyttämään kuka sanoo mitä tehdään. Esim. jalan nostaminen, jalan polkaisu maahan, pään nopea nykäisy, yksikään ei satuta hevosta.. mutta jos et
        ole varma asemastasi niin ÄLÄ TEE NÄITÄ, se voi yllyttää hevosen kokeilemaan oletko tosissasi.Eli hevonen (niinkuin ei koirakaan joka on laumaeläin, ja josta sanotaan että sille pitää näyttää oma paikkansa ja että yrittää koko ajan laumassa ylöspäin) EI koko ajan yritä päästä laumassa ylöspäin, vain silloin jos laumarakenne ei ole selvä, ja se yleensä on hyvin selvä muutamassa päivässä. Tämä keskustelu tästä asiasta on säälittävää kun sen kohteet ei pysty kertomaan näkemystään, mutta hevonen ei laumassaankaan taistele koko ajan, alempi arvoinen kyllä tietää paikkansa, kyselee pomolta että missä mennään jne, mutta se ei tarkoita pomottelua.
        Pomottelua ei hevoselta myöskään ole töniminen ja hankaaminen esim ratsastuksen jälkeen, se on alempi arvoisen kyselyä jotta voitasko raaputella toisiamme? Alempi arvoinen saa hevoslaumassakin kysellä että sopiiko? Ja jos ei pomolle sovi, se joko kävelee pois, kääntyy ympäri tai vain nykäisee äkäisesti päällä, ei se käy kimppuun ja ala huutaa ja paiskoo. Surullista kun aikuiset jotka oikeesti pelkää hevosia ( omaansakin jotkut) antaa täällä neuvoja nuoremmilleen jotka sitten alkaa käyttää niitä ja taas kuuluu tallinkäytävältä huutoa ja komentelua ja tytöt mätkii hevosia ja poneja "koska ne pomottelee". Voi p-kele että raivostuttaa. Ensinnäkin hevosella on niin hyvä kuulo että ei tartte paljon huutaa, matalalla kiukkuisella äänellä sanottu EI riittää yleensä hyvin. Ja sitten tuo tuntoaisti on myös aika hyvä, tuntee itikan laskeutuvan karvoihin, eli ei tarvi olla kovakourainen...ja lopuksi vielä kaikille hepuli ihmisille mukavaa yhdessä oloa hevosten kanssa!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe