Joko se digitaalipiano kelpaa

konservatoriolle?

Digitaalipianot kehittyvät melkoista vauhtia, on puukoskettimistoja vasarakoneistoilla, resonanssien emulointia, 4-tasoisia dynaamisia ääninäytteitä jne. Näiden väitetään hakkaavan mennen tullen joku vanha fazeri, jossa on jumiutunut renner-koneisto.

Niin, että voiko sitä pianoa opetella kunnon digitaalipianolla?

16

6721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi ja kelpaa

      Digi on nykyaikaa. Ne paljon monipuolisempia kuin vanhat rennerit tai stainvegut.

      • harjoitteluun

        sähköpiano sopii mainiosti, en kyllä ihan allekirjoittaisi väitettä siitä että pärjäävät kunnon konserttiflyygelille missään ominaisuuksissaan


      • hiljentää
        harjoitteluun kirjoitti:

        sähköpiano sopii mainiosti, en kyllä ihan allekirjoittaisi väitettä siitä että pärjäävät kunnon konserttiflyygelille missään ominaisuuksissaan

        Digillä voi soittaa täysillä öisinkin kuulokkeet korvilla ja akka tai naapuri ei tiiä mitään. Ei tuu häätöjä yms. kuten tavallisen piaknullan soittajille. Ja sit digin saa poppikoneeks. Siihen steikkari ei pysty.


      • pystypiano
        harjoitteluun kirjoitti:

        sähköpiano sopii mainiosti, en kyllä ihan allekirjoittaisi väitettä siitä että pärjäävät kunnon konserttiflyygelille missään ominaisuuksissaan

        Jos tosiaan on vaihtoehtona halpa kiinalainen akustinen piano, tai kunnon digitaaliversio, niin kumpikohan noista on parempi.


      • digi voittaa
        pystypiano kirjoitti:

        Jos tosiaan on vaihtoehtona halpa kiinalainen akustinen piano, tai kunnon digitaaliversio, niin kumpikohan noista on parempi.

        Digi paljon parempi. Digi sopii myös nykyaikaan. Uudet talot on paperista tehty. Niissä ei ole minkäänlaisia äänieristyksiä. Tavallista eli vanhanaikaista pianoa niihin ei kannata raahata. Tulee heti sota naapureiden ja isännöitsijän kanssa. Ihmiset eivät siedä yhtään melua, vaan saavat raivareita. Asia kannataa huomioida soitinvalinnassa. Ja uusien digisoittimien äänimaailma on myös uskomattoman hyvä. Esim. parhaat Yamahat ovat kovaa kamaa. Myös Roland hallitsee alan. Digi on myös soitin jolla pop-jatz lähtee uskottavasti. Se on arvo, ei haitta.


    • Mossettaja

      Digitaalisesti tuotettu ääni ei "käyttäydy" samoin kuin akustisesti tuotettu ääni. Vain akustinen instrumentti tottelee soittajan mielenliikkeitä eli vain akustisella instrumentilla voi saada aikaan sävyjen ja äänen laadun nopeita vaihdoksia *soiton aikana*. Elävässä soitossa on kyse juuri siitä että eri mielenliikkeet opitaan ilmaisemaan erilaisilla fyysisillä liikkeillä jotka ovat usein hyvinkin hienovaraisia ja joita digitaalinen instrumentti ei tottele.

      Älkää arvon vanhemmat menkö näitten mainosten lankaan! Missään tapauksessa lapsen/nuoren pääharjoitteluinstrumentti (siis piano) ei saa olla digitaalinen!

      Terveisin ammatissa toimiva. :-)

      • mielipide?

        Kun lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita, lienee päähuomio siinä, osuvatko sormet oikealle koskettimelle oikeassa järjestyksessä. Dynamiikka ei vielä sisältäne niitä mielen hienovaraisimpia nyansseja.


      • nykyajan digipianoissakin
        mielipide? kirjoitti:

        Kun lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita, lienee päähuomio siinä, osuvatko sormet oikealle koskettimelle oikeassa järjestyksessä. Dynamiikka ei vielä sisältäne niitä mielen hienovaraisimpia nyansseja.

        tule nyanssit mitä hienovaraisimmin esille, sen verran on tekniikka kehittynyt... varmasti on olemassa jo sellaisia digitaalipianoja, jotka tottelevat soittajaa jopa paremmin kuin akustinen


      • Mossettaja
        mielipide? kirjoitti:

        Kun lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita, lienee päähuomio siinä, osuvatko sormet oikealle koskettimelle oikeassa järjestyksessä. Dynamiikka ei vielä sisältäne niitä mielen hienovaraisimpia nyansseja.

        Lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita 1kk - 2v ja äänen laadun vaihdokset, tunnelmat jne opitaan ehdollistamaan fyysiseen toimintaan heti alkuvaiheessa.

        Ei ole harvinaista että nuorikin oppilas harmittelee tunnilla sitä ettei saa kotona aikaan samanlaista ääntä tai ei saa aikaan äänen laadun vaihdoksia kuten tunnilla jossa on käytössä parempi piano.

        Tai opettaja ihmettelee jonkun soiton ja soinnin värittömyyttä ja saa kuulla että oppilas harjoitteleekin digitaalipianolla. Ko oppilas ei ole harjoitellessaan oppinut kuinka oman fysiikan käyttäminen vaikuttaa äänen laadun muuttumiseen.

        Liikkeen vaikutus ääneen on klassisessa instrumentaalimusiikissa koko musiikintekemisen ydin ja heti alussa on tärkeää että käytössä on riittävän hyvä akustinen instrumentti josta todella saa irti erilaisia asioita erilaisella tekemisellä.

        Soiton päätavoite ei ole koskaan vain siinä että sormi osuu oikealle koskettimelle vaan heti kun nuotti on opittu mietitään mitä se nuotti haluaa sanoa ja ennenkaikkea miten... Lapsella vaihdokset ovat hyvinkin hienovaraisia ja toisaalta mustavalkoisia mutta useimmat ymmärtävät ja vaistoavat ne heti. Tunnemaailman kehittyessä ilmaisuskaala sitten luonnollisesti kasvaa aikanaan.


      • Mossettaja
        nykyajan digipianoissakin kirjoitti:

        tule nyanssit mitä hienovaraisimmin esille, sen verran on tekniikka kehittynyt... varmasti on olemassa jo sellaisia digitaalipianoja, jotka tottelevat soittajaa jopa paremmin kuin akustinen

        Hyvä akustinen instrumentti on se standardi. Sitä "parempaa" ei voi olla, voi olla vain erilaisuutta.

        Klassinen instrumentaalimusiikki tullaan esittämään vastedeskin akustisella instrumentilla, joten ei ole mitään syytä opiskella sitä erilaisella mekaniikalla toimivalla instrumentilla.

        Haluavat pianonmyyjät myöntää asian tai eivät, erilainen mekaniikka tarkoittaa aina myös erilaista soundia ja erilaista toimintaa "vanhan" soundin aikaansaamiseksi.

        Jos joku suomipoppia kuluttava pianokauppias ei kuule eroa digipianon ja akustisen pianon välillä, se on pelkästään ko henkilön ongelma.


      • nassesetä.
        Mossettaja kirjoitti:

        Lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita 1kk - 2v ja äänen laadun vaihdokset, tunnelmat jne opitaan ehdollistamaan fyysiseen toimintaan heti alkuvaiheessa.

        Ei ole harvinaista että nuorikin oppilas harmittelee tunnilla sitä ettei saa kotona aikaan samanlaista ääntä tai ei saa aikaan äänen laadun vaihdoksia kuten tunnilla jossa on käytössä parempi piano.

        Tai opettaja ihmettelee jonkun soiton ja soinnin värittömyyttä ja saa kuulla että oppilas harjoitteleekin digitaalipianolla. Ko oppilas ei ole harjoitellessaan oppinut kuinka oman fysiikan käyttäminen vaikuttaa äänen laadun muuttumiseen.

        Liikkeen vaikutus ääneen on klassisessa instrumentaalimusiikissa koko musiikintekemisen ydin ja heti alussa on tärkeää että käytössä on riittävän hyvä akustinen instrumentti josta todella saa irti erilaisia asioita erilaisella tekemisellä.

        Soiton päätavoite ei ole koskaan vain siinä että sormi osuu oikealle koskettimelle vaan heti kun nuotti on opittu mietitään mitä se nuotti haluaa sanoa ja ennenkaikkea miten... Lapsella vaihdokset ovat hyvinkin hienovaraisia ja toisaalta mustavalkoisia mutta useimmat ymmärtävät ja vaistoavat ne heti. Tunnemaailman kehittyessä ilmaisuskaala sitten luonnollisesti kasvaa aikanaan.

        mossettaj on "silent" pianoista? Olen aloitellut kertailemaan vanhoja musiikkiopiston opintoja eli soittelen taas klassista omatoimisesti akustisella pianolla.
        Kerrostaloasukkaana olen ajatellut vaihtaa eläkeikään päässeen pianoni akustinen-silent malliin naapurirauhan vuoksi. Jatkuva treenaaminen olisi tarkoitus hoitaa kuullokkeet päässä, valmista kappaletta ilkee soittaa naapurin iloksi akustiseti ja tarjota ilmaisen konserttiesityksen.

        Muten olen samaa mieltä kanssasi, oikea piano on ainoa valinta musiikinopinnoissa.


      • eroja?
        Mossettaja kirjoitti:

        Lapsi opiskelee pianonsoiton alkeita 1kk - 2v ja äänen laadun vaihdokset, tunnelmat jne opitaan ehdollistamaan fyysiseen toimintaan heti alkuvaiheessa.

        Ei ole harvinaista että nuorikin oppilas harmittelee tunnilla sitä ettei saa kotona aikaan samanlaista ääntä tai ei saa aikaan äänen laadun vaihdoksia kuten tunnilla jossa on käytössä parempi piano.

        Tai opettaja ihmettelee jonkun soiton ja soinnin värittömyyttä ja saa kuulla että oppilas harjoitteleekin digitaalipianolla. Ko oppilas ei ole harjoitellessaan oppinut kuinka oman fysiikan käyttäminen vaikuttaa äänen laadun muuttumiseen.

        Liikkeen vaikutus ääneen on klassisessa instrumentaalimusiikissa koko musiikintekemisen ydin ja heti alussa on tärkeää että käytössä on riittävän hyvä akustinen instrumentti josta todella saa irti erilaisia asioita erilaisella tekemisellä.

        Soiton päätavoite ei ole koskaan vain siinä että sormi osuu oikealle koskettimelle vaan heti kun nuotti on opittu mietitään mitä se nuotti haluaa sanoa ja ennenkaikkea miten... Lapsella vaihdokset ovat hyvinkin hienovaraisia ja toisaalta mustavalkoisia mutta useimmat ymmärtävät ja vaistoavat ne heti. Tunnemaailman kehittyessä ilmaisuskaala sitten luonnollisesti kasvaa aikanaan.

        Kun tullaan tähän kysymykseen kotisoitin vrt. opettajan flyygeli, niin rinnakkainhan voivat olla 3000 euron pystypiano ja opettajan 30000 euron flyygeli. Jotkut jopa väittävät, että esim. Steinwayn flyygelin kevyt kosketus on kauempana Yamahan flyygelin 'raskaampaa' kosketusta kuin Yamahan digitaalipianojen parhaat koskettimistot.

        Soittotuntuman lisäksi pystypianosta puuttuvat flyygelin sostenuto-pedaali ja koskettimen nopea palautuminen. Hyvä digitaalipiano voi tarjota nämä ominaisuudet, joten aika lähellä ovat toisiaan halpa akustinen ja digitaaliversio. Joku asioista paremmin selvillä oleva voi korjata, jos olen väärässä.


      • Mossettaja
        nassesetä. kirjoitti:

        mossettaj on "silent" pianoista? Olen aloitellut kertailemaan vanhoja musiikkiopiston opintoja eli soittelen taas klassista omatoimisesti akustisella pianolla.
        Kerrostaloasukkaana olen ajatellut vaihtaa eläkeikään päässeen pianoni akustinen-silent malliin naapurirauhan vuoksi. Jatkuva treenaaminen olisi tarkoitus hoitaa kuullokkeet päässä, valmista kappaletta ilkee soittaa naapurin iloksi akustiseti ja tarjota ilmaisen konserttiesityksen.

        Muten olen samaa mieltä kanssasi, oikea piano on ainoa valinta musiikinopinnoissa.

        Jatkuva treenaaminen olisi tarkoitus hoitaa kuullokkeet päässä.

        Ajatuskin tuosta vieroksuttaa ja jos uskot minua, älä ihmeessä tee niin vaan kerro mieluummin naapureille harjoitteluajat ja pyydä heiltä ymmärtämystä.

        Silent voi olla käyttökelpoinen mutta päätyö pitää ehdottomasti tehdä akustisella puolella. Jos kotona on Silent ja lapsi tai aikuinen harjoittelee paljon, niin luultavasti joku perheenjäsenistä kehottaa aina laittamaan pelin hiljaiselle ja näin ollaan taas tilanteessa jossa ei pitäisi olla.

        Vielä akustisesta instrumentista että sen sointihan reagoi (nimensä mukaan) ja elää tilan mukaan ja akustiikan oppiminen/äänen sopeuttaminen tilaan (sen oppiminen) soittaessa on niinikään olennainen osa soittotapahtumaa.

        Sellaisille henkilöille jotka harjoittelevat pääasiassa akustisella pianolla, Silent on hyvä lisä siltä varalta että pitää vaikkapa myöhään illalla tarkistaa sormijärjestyksiä tai vaikeampia paikkoja jne muita häiritsemättä. Mutta välttämätöntä se ei ole koska tällaisen voi tehdä myös mentaaliharjoitteluna jolloin pianoa ei tarvita ollenkaan. Mentaaliharjoittelu eli mielessä soittaminen on muutenkin erittäin tehokas lisä varsinaiseen harjoitteluun.


      • Mossettaja
        eroja? kirjoitti:

        Kun tullaan tähän kysymykseen kotisoitin vrt. opettajan flyygeli, niin rinnakkainhan voivat olla 3000 euron pystypiano ja opettajan 30000 euron flyygeli. Jotkut jopa väittävät, että esim. Steinwayn flyygelin kevyt kosketus on kauempana Yamahan flyygelin 'raskaampaa' kosketusta kuin Yamahan digitaalipianojen parhaat koskettimistot.

        Soittotuntuman lisäksi pystypianosta puuttuvat flyygelin sostenuto-pedaali ja koskettimen nopea palautuminen. Hyvä digitaalipiano voi tarjota nämä ominaisuudet, joten aika lähellä ovat toisiaan halpa akustinen ja digitaaliversio. Joku asioista paremmin selvillä oleva voi korjata, jos olen väärässä.

        tuotettu ääni elää instrumentin ja tilan mukaan soittajan haluamalla tavalla. Siinä se ratkaiseva ero.


      • nassesetä..
        Mossettaja kirjoitti:

        Jatkuva treenaaminen olisi tarkoitus hoitaa kuullokkeet päässä.

        Ajatuskin tuosta vieroksuttaa ja jos uskot minua, älä ihmeessä tee niin vaan kerro mieluummin naapureille harjoitteluajat ja pyydä heiltä ymmärtämystä.

        Silent voi olla käyttökelpoinen mutta päätyö pitää ehdottomasti tehdä akustisella puolella. Jos kotona on Silent ja lapsi tai aikuinen harjoittelee paljon, niin luultavasti joku perheenjäsenistä kehottaa aina laittamaan pelin hiljaiselle ja näin ollaan taas tilanteessa jossa ei pitäisi olla.

        Vielä akustisesta instrumentista että sen sointihan reagoi (nimensä mukaan) ja elää tilan mukaan ja akustiikan oppiminen/äänen sopeuttaminen tilaan (sen oppiminen) soittaessa on niinikään olennainen osa soittotapahtumaa.

        Sellaisille henkilöille jotka harjoittelevat pääasiassa akustisella pianolla, Silent on hyvä lisä siltä varalta että pitää vaikkapa myöhään illalla tarkistaa sormijärjestyksiä tai vaikeampia paikkoja jne muita häiritsemättä. Mutta välttämätöntä se ei ole koska tällaisen voi tehdä myös mentaaliharjoitteluna jolloin pianoa ei tarvita ollenkaan. Mentaaliharjoittelu eli mielessä soittaminen on muutenkin erittäin tehokas lisä varsinaiseen harjoitteluun.

        tein kaupat silentistä. Nyt odotellaan, pitää tulla toimeen vanhalla siihen asti.


      • piano-ope
        Mossettaja kirjoitti:

        tuotettu ääni elää instrumentin ja tilan mukaan soittajan haluamalla tavalla. Siinä se ratkaiseva ero.

        Lisäkommentti Mossettajan ansioituneihin puheenvuoroihin, joiden kanssa olen täysin samaa mieltä.

        Yksi suuri ongelma digitaalisissa soittimissa on äänen voimakkuuden säädin ja kuulokkeiden käyttö. Akustisessa soittimessa saat tietyllä koskettimen painamisnopeudella aikaiseksi vain tietyn voimakkuuden, joka on aina vakio. Digitaalisella soittimella taas voit säätää äänen voimakkuuden suureksi tai pieneksi, jolloin ääritapauksessa nopealla koskettimen painalluksella saadaan aikaan vain hyvin hiljainen ääni, ja vastaavasti kevyellä "hipaisulla" voimakas ääni, voimakkuuden säätimen asennosta riippuen. Äänen voimakkuuden säätäminen akustista soitinta vastaavaksi on hyvin vaikeaa, jos ei ole vertailukohtaa. Miten siis voit opetella soittamaan pianissimon niin, että samoilla liikkeillä saat sen kuulostamaan samalta sekä akustisella, että digitaalisella soittimella? Et mitenkään. Fortissimon ja pianissimon aikaansaamiseksi tarvitaan aivan erilaista tekniikkaa, minkä opiminen digitaalisella soittimella on todella paljon vaikeampaa, johtuen juuri äänen voimakkuuden säätömahdollisuudesta.

        Kuulokkeet päässä soittamisella on samanlaisia ongelmia. Pianissimo kuulostaa aivan erilaiselta kuulokkeet päässä kuin ilman niitä, sillä äänen lähde sijaitsee kuuloaistin kannalta eri paikassa. Akustisella soittimella soittaessasi olet tekemisissä koko ajan muuttumattomien olosuhteiden kanssa, jolloin johdonmukainen harjoittelu on mahdollista.

        Haluan myös korostaa vielä sitä Mossettajankin kirjoitamaa tosiasiaa, että soittimen äänen käyttäytyminen tilassa on yksi aivan oleellinen asia pianon soiton opiskelussa. Kuulokkeet päässä harjoitellessa tämä aspekti jätetään täysin huomiotta, mikä on tuhoisaa hyvän soittotekniikan oppimisen kannalta.

        Viimeinen näkökulma: Digitaalisen soittimen arvo laskee uusien mallien markkinoille tulemisen myötä, akustinen hyvin hoidettu soitin taas on sijoitus, josta saa omansa takaisin ja mahdollisesti vielä vähän lisää, jos tulee siihen tulokseen, että pianon soittaminen ei sittenkään ole sopiva harrastus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe