Paljonko ihminen kestää kipua?

eläinkin kuolee

Onkohan missään koskaan tutkittu, kuinka paljon ihminen kipua kestää? Kipu aiheuttaa hirvittävästi stressiä ja stressihormooneiden eritystä.

Joinnain päivinä tuntuu, että henki lähtee näistä armottomista kivuista. Kun ei pysty edes kynää kädessä pitämään, ei puhelinta korvalle nostamaaan. Onhan se hansfree, mutta kun sitä ei pysty korvalleen laittamaan, kun kipu on niin järkyttävän kovaa.
Ei edes vettä juomaan, kun käsiin sattuu niin ettei pysty mitään käteensä ottamaan.

Syitä on monia, ja oleellisin niistä säteen vaurioittamat kudokset, hermot ja hermopäätteet.

Kipuklinikan proseesi on kuin täi tervassa. On hirvittävän hidasta, pyrokraattista ja tuntuu välillä, kuin tärkempää on se, että kaikki sujuu sääntöjen mukaan. Avun saajalle kuukausien notkuminen on toivoton urakka. Itse asiassa hommaan kuluu aikaa lähes vuosi, ennenkuin jotain oleellista kipuklinikan taholta tapahtuu.

Ensikäynnillä kipuklinikalla todettiin, että noiden sädevaurioiden tähden ongelma on erityisen vaikea.

Olen onnistunut erään "nimeltä mainitsemattoman" hoitajan antamaan minulle hoitoa (puhuin ympäri), joka on auttanut pahimmissa tuskissa (siis hänen antama hoito auttaa). Mutta vaikeiden lääketieteellisten vaurioiden vuoksi hänkään ei mielellään anna lisää, kun on monia asioita, jotka vaikuttavat tilanteeseen.

Kolmasti olen saanut tältä hoitajalta hoitoa, ja on taivaallista, kun helpottaa olotilaa ja kivut pysyvät hetken poissa (muutamia päiviä - viikon pari).

Jotkut eläimet kuolevat aika nopeasti kipuun ja stressiin. Mitähän ihminen oikein kestää kivun kautta syntynyttä stressiä? Näyttää kestävän aivan mahdottomia.

10

926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krooninen kipupotilas

      Mutta joku on joskus sanonut taikka sitten olen sen lukenut, jotta kipua ei "anneta" ihmiselle sen enempää kuin hän sitä kestää (tässä antamisessa viitataan Jumalaan).

      Mutta silti joka vuosi satoja kroonisia kipupotilaita tekee kivun vuoksi itsemurhan.

      Edesmennyt appiukkoni teki tämän ratkaisun.

      Itse olen sitä monesti suunnitellut ja "vehkeet" siihen on, mutta rakastan aviomiestäni niin paljon, jotta en voi sitä hänelle tehdä. Eli en voi rangaista häntä ja monia muita läheisiäni omista kivuista ja jättää heitä tänne suremaan poissaoloani.

      P.S
      Siellä kipupolillakin annetaan vaan lääkkeitä ja saa empatiaa ja psykologin palvelua. Itse en ole sinne koskaan halunnut.

      http://www.tyks.fi/fi/3836/

      • Anonyymi

        Miksi sitä sanotaan KIPUPOLIKLINIKAKSI, jos siellä annetaan vain lääkkeitä?
        Eikö parempi, ja suomalaisempi nimi olisi lääkepoli?
        Hyvä jos kuitenkin empatiaa annetaan!


    • juuri niin

      paljon tai vähän kipua, kuinka kestävä hän on. Moni minun kipuni kokenut olisi hypännyt jo kaulakiikkuun,,,

      • kivut

        Mitkä ovat vaikutukset, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin pitkäaikaisissa, jo sietämättömissä kiputiloissa?

        Sanotaan että siitä voisi seurata mm. regressio l. henkinen taantuma.
        Lienee sekoittaa myös sisäisiä toimintoja?

        Kuka tietää?


    • tuntuu

      etten jaksa enää yhtään. On niin valtavat tuskat, eikä mikään auta. Olen koko päivän aatellut kuolemaa, että kun se tulisi veisi minut. Yöt on kuitenkin pahimpia, yksinäisinä tunteina tulee kaikenlaisia mieleen, suorastaan pelkään öitä ja jos minä teen itselleni jotain peruuttamatonta, en haluais kun tiedän, mitä jälkiä se jättää lapsilleni ja muille läheisilleni.Kun se luonnollinen kuolema tulisi...

      • riksu

        Kauheaa lukea teidän tuskista!
        Oma äitini sairastui jonkinsortin hermotulehdukseen tai vastaavaan. mitään ei oikeen voi tehdä´..odotellaan vaan, mutta mitä??
        Kauheinta on äidillä puristava kipu rinnassa ja on sydäntä särkevää katsoa sitä tuskaa. Olen myös miettinyt että jos tämä kipu ei ala hellittään, niin mitä tapahtuu?..kuoleeko äitini tuskaan??
        Käskin äitini mennä takas sairaalaan osastolle jos tuskat käy niin pahoiksi, niin saa olla jatkuvan valvonnan alla, niin äitini sanoi että se osasto on suljettu lääkäripulan vuoksi =O
        Kauheeta kun ei voi auttaa... pitää kai odottaa vaan ihmettä!


    • Anonyymi

      Jos koiralla olisi nämä kivut niin koira olisi jo lopettu ja päästetty tuskissaan.

    • Anonyymi

      Ei kukaan kestä liian kovaa kipua. Jos kipukynnys menee liian korkeeks niin ihminen pyörtyy, taju lähtee.

    • Anonyymi

      Hermot saattaa kuoleutua tai särky muuten vähentyä vuosien myötä. On omaakin kokemusta. Kipulääkkeitä kannatta vaihdella ja ottaa kohtuudella, kun niillä on haittavaikutuksia.

      Stressi ja väsymys alentaa kipukynnystä.

      Kroonistunut kipu voi johtua myös siitä, että aivot on oppinut sen ja siksi hyvä suojella aivoja kivuilta kaikin tavoin - kuten kipulääkkeillä.

    • Anonyymi

      HUS:iin kannattaa mennä valittamaan kipuja, heillä on kuulemma " käytäntönä, että lähettävät krooniset kipupotilaat psykiatrille ".
      Näin minulle ainakin kerran hoitaja selitteli, kun yleislääkäri oli pyytänyt yllättäen psykiatrin juttelemaan kanssani.
      No kivun syy hoidettiin kyllä sitten ihan muuta kuin psykiatrian kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe