Pitkäkarvainen

SakemanniSepe

Pitkäkarvainen saksanpaimenkoira. Selaillessani nettisivuja, löysin lähinnä negatiivista rotu-asiaa ko. ominaisuudesta.

Minulle on tarjottu kasvattajalta pitkakarvaista sakemanni urosta. Minkälaiseen päätökseen neuvoisitte minua?

Te koiran omistajat, joilla on tai on ollut pitkäkarvainen saksanpaimenkoira, kertokaahan onko pitkäkarvaisuudesta ongelmia?

67

2878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku

on pitkäkarvainen saksanpaimenkoira, eikä ole mitään ongelmia. Ainut on että jos olet ajatellut mennä sen kanssa näyttelyihin, niin ei kannata koska pitkäkarvaisuus on hylkäävä peruste. Muuten voit harrastaa koiran kanssa mitä itse haluat. nää intopinko sakemannin omistaja on vaan sitä mieltä ett pitkiksii ei sais olla olemassa, mutta nehän syntyy lyhytkarvaisista vanhemmista, koska se on piilevä geeni. Vähän enemmän se teettä märällä kelillä lenkiltä tullessa töitä, mutt sou vat ihana se on kuitenkin.

• SakemanniSepe

Vaikka minulla on ollut palveluskoiria, mm. dopperi ja saksanpaimenkoira (normaalimittaisella karvalla varustettu), niin en ole niiden puhdasrotuisuudesta huolimatta innostunut esittelemään niitä missään näyttelyissä. En tosin innostunut V8-näyttelyistäkään, vaikka omistin Chevyn. Minulle koira on -miehen paras ystävä-, perheenjäsen.

Nettisivustolta saamani informaatio jäi kaivelemaan mieltä: "pitkäkarvaisella saksanpaimenkoiralla ei ole alusvillaa (tosin ei dobermannillakaan ole alusvillaa), eikä se siksi tarkene [hyvin] talvisäässä". Kyseisessä sivustossa oli maininta myös siitä, että pitkäkarvainen ei ole hyvä palveluskoirana. No tuo ihmetyttää, että miten koiran karvan pituus voisi vaikuttaa koiran kelpoisuuteen palveluskoirana, sillä eihän dobermannillakaan ole alusvillaa, jos alusvillalla on nyt tässä ominaisuudessa jokin pointti, ja silti dopperin ominaisuudet ovat hyvät palveluskoirana.

Valistakaa te viisaammat ja kokeneemmat minua, jos en ole ymmärtänyt informaation sisältämää pointtia oikealla tavalla.

• Joku
        SakemanniSepe kirjoitti:

Vaikka minulla on ollut palveluskoiria, mm. dopperi ja saksanpaimenkoira (normaalimittaisella karvalla varustettu), niin en ole niiden puhdasrotuisuudesta huolimatta innostunut esittelemään niitä missään näyttelyissä. En tosin innostunut V8-näyttelyistäkään, vaikka omistin Chevyn. Minulle koira on -miehen paras ystävä-, perheenjäsen.

Nettisivustolta saamani informaatio jäi kaivelemaan mieltä: "pitkäkarvaisella saksanpaimenkoiralla ei ole alusvillaa (tosin ei dobermannillakaan ole alusvillaa), eikä se siksi tarkene [hyvin] talvisäässä". Kyseisessä sivustossa oli maininta myös siitä, että pitkäkarvainen ei ole hyvä palveluskoirana. No tuo ihmetyttää, että miten koiran karvan pituus voisi vaikuttaa koiran kelpoisuuteen palveluskoirana, sillä eihän dobermannillakaan ole alusvillaa, jos alusvillalla on nyt tässä ominaisuudessa jokin pointti, ja silti dopperin ominaisuudet ovat hyvät palveluskoirana.

Valistakaa te viisaammat ja kokeneemmat minua, jos en ole ymmärtänyt informaation sisältämää pointtia oikealla tavalla.

se ei myöskään pidä paikkaansa ettei pitkäkarvaisella olisi alusvillaa, kyllä meidän omalla ainakin on. Ja kyllä niistä tulee yhtä hyviä palveluskoiria kuin normaalikarvaisistakin, ei se karvanpituus niiden luonteeseen vaikuta.

• pitkäkarvaisella
        SakemanniSepe kirjoitti:

ei ole pohjavillaa, mutta niitä syntyy todella harvoin. Käytännössä ns. pitkäkarvaiset ovat puolipitkäkarvaisia, joilla on pohjavilla , mutta se saattaa olla hiukan normikarvaista ohuempi. Karvanlaatu liittyy koiran säänkestävyyteen. Pitkäkarva kastuu ja päästää kylmän ja kosten helpommin läpi, sekä maastossa tietysti siihen tarttuu enemmän roskia. Käytännössä näillä ei niin merkitystä ole, jos ei kovin aktiivisesti aio harrastaa maastolajeja. Ja sitä paitsi koiranmanttelithan on keksitty.

Pitkäkarvaisen sakemannin karva on siis pitkää ja muodostaa jakauksen selän kohdalla. Puolipitkäkarvaisen pennun tunnistaa pörröisemmästä olemuksesta, sekä pidemmistä housukarvoista ja tupsuista korvan juurella.

• harrastetaan
        SakemanniSepe kirjoitti:

näyttelyissä käyntiä niin se ei ole perheenjäsen?Syyllistyt nyt itse samaan kuin lukemasi nettisivut,joissa mainitaan ..."pitkäkarvainen ei ole niin hyvä palveluskoira..."!Sinua se ihmetytti.Minua ihmetyttää miten koiran näyttelyissä käynti alentaisi sen perheenjäsenyyttä mitenkään!

• Joku
        harrastetaan kirjoitti:

näyttelyissä käyntiä niin se ei ole perheenjäsen?Syyllistyt nyt itse samaan kuin lukemasi nettisivut,joissa mainitaan ..."pitkäkarvainen ei ole niin hyvä palveluskoira..."!Sinua se ihmetytti.Minua ihmetyttää miten koiran näyttelyissä käynti alentaisi sen perheenjäsenyyttä mitenkään!

tuossa mitenkään siihen viitattu, taas näköjään joku joka ottaa heti kaikesta nokkiinsa.

• haluaa!!!
        Joku kirjoitti:

tuossa mitenkään siihen viitattu, taas näköjään joku joka ottaa heti kaikesta nokkiinsa.

ja sinä olet sitten niitä joka pistää nokkansa joka asiaan,vaikkei se sinulle kuuluisikaan!

• Joku
        haluaa!!! kirjoitti:

ja sinä olet sitten niitä joka pistää nokkansa joka asiaan,vaikkei se sinulle kuuluisikaan!

sinä olla se joka sekaannut joka asiaan, mähämn alunperin vastasin tuon aloittajan kysymyksiin.

• SakemannSepe
        harrastetaan kirjoitti:

Tarkoitin tuolla, mitä sanoin, sitä, että MINÄ en ole etsimässä sellaista sakemannia, jota esittelisin näyttelyissä (en osaa esineellistää koiraa, joka on perheeni jäsen), koska minulle koiran luonne merkitsee enemmän kuin sen ulkonäkö (en edelleenkään tällä em. lauseella tarkoita sitä, että pitkäkarvainen sakemanni olisi luonteeltaan jotenkin parempi kuin lyhytkarvainen sakemanni) ja kasvattajasta, jolta olen odottanut koiranpentua, olen saanut hyvät suositukset, että sieltä tulee hyviä koiria (tekevät työtä sen eteen). Ymmärrän toki sen, kun rodun jalostajat käyvät esittelemässä koiriaan koiranäyttelyissä, saadakseen koiralleen hyvän nimen. Hyvä "niminen" koira on suosittu niin siittäjänä kuin emänäkin. Tällaisille kasvattajille jalostus on kunnia asia ja elämäntapa. Heitä saamme kiittää siitä, että sakemannista tulee terveempi rotu. Sillä onhan niin poliisi kuin armeijakin omineet rodun itselleen. Koulutettujen koirien toivotaan pysyvän terveinä pitkään.

Olen pahoillani, kun tulin väärinymmärretyksi, ja jos loukkasin jonkun tunteita kielioppivirheilläni.

Ja nimenomaan sakemannin luonteen vuoksi olen tykästynyt tähän rotuun, siis sakemanniin. Onhan toki muitakin pitkäkarvaisia rotuja, joita niiden omistajat varmasti pitävät parhaina hyvän luonteen edustajina. Mutta sakemanni on huippu koira luonteensa takia, ainakin minun mielestäni.

• mitä saa lukea
        Joku kirjoitti:

sinä olla se joka sekaannut joka asiaan, mähämn alunperin vastasin tuon aloittajan kysymyksiin.

miten saa lukea kelle saa vastata miten saa vastata miten saa ymmärtää kirjoitetun.vai!Ja kun sun vastauksia lukee olis fiksuu jos bannaisit itsesi ihan ensiksi!Se olis lahja koko netille!

• kysyn vaan
        SakemannSepe kirjoitti:

Tarkoitin tuolla, mitä sanoin, sitä, että MINÄ en ole etsimässä sellaista sakemannia, jota esittelisin näyttelyissä (en osaa esineellistää koiraa, joka on perheeni jäsen), koska minulle koiran luonne merkitsee enemmän kuin sen ulkonäkö (en edelleenkään tällä em. lauseella tarkoita sitä, että pitkäkarvainen sakemanni olisi luonteeltaan jotenkin parempi kuin lyhytkarvainen sakemanni) ja kasvattajasta, jolta olen odottanut koiranpentua, olen saanut hyvät suositukset, että sieltä tulee hyviä koiria (tekevät työtä sen eteen). Ymmärrän toki sen, kun rodun jalostajat käyvät esittelemässä koiriaan koiranäyttelyissä, saadakseen koiralleen hyvän nimen. Hyvä "niminen" koira on suosittu niin siittäjänä kuin emänäkin. Tällaisille kasvattajille jalostus on kunnia asia ja elämäntapa. Heitä saamme kiittää siitä, että sakemannista tulee terveempi rotu. Sillä onhan niin poliisi kuin armeijakin omineet rodun itselleen. Koulutettujen koirien toivotaan pysyvän terveinä pitkään.

Olen pahoillani, kun tulin väärinymmärretyksi, ja jos loukkasin jonkun tunteita kielioppivirheilläni.

Ja nimenomaan sakemannin luonteen vuoksi olen tykästynyt tähän rotuun, siis sakemanniin. Onhan toki muitakin pitkäkarvaisia rotuja, joita niiden omistajat varmasti pitävät parhaina hyvän luonteen edustajina. Mutta sakemanni on huippu koira luonteensa takia, ainakin minun mielestäni.

Jos luulet, että näyttelyssä käytetty koira on suoraan luonteensa ja terveytensä puolesta huonompi, kuin näyttelyissä käyttämätön koira -niin tarkasteleppa hieman ajatuskäyrääsi uudelleen.
        Näyttelyt ja siellä menestyminen ei pois sulje sitä, että koira olisi muiltakin osin erinomainen.
        Se, että koiraa on käytetty näyttelyissä ei ole verrattavissa siihen, että koira olisi esine.
        Rodun erikoisnäyttelyistä saatava arvostelu on myös arvostelu rakenteesta ja koiran olemuksesta.
        Olet varmasti kuluttanut aikaasi liikaa niissä piireissä, joissa yksinkertaistetaan asia niin, että näyttelyt ovat pelkkä missikisa.
        Jotkut näistä näyttelyiden vastustajista, kun sattuvat omistamaan koiran, jota ei voi kehään viedä ja kyseessä on koiran huonon ulkomuodon lisäksi paljon huonompi luonne, joka tulee esille näyttelykehässä, jossa koira ei ole käskyn alla.

• SakemanniSepe
        kysyn vaan kirjoitti:

Jos luulet, että näyttelyssä käytetty koira on suoraan luonteensa ja terveytensä puolesta huonompi, kuin näyttelyissä käyttämätön koira -niin tarkasteleppa hieman ajatuskäyrääsi uudelleen.
        Näyttelyt ja siellä menestyminen ei pois sulje sitä, että koira olisi muiltakin osin erinomainen.
        Se, että koiraa on käytetty näyttelyissä ei ole verrattavissa siihen, että koira olisi esine.
        Rodun erikoisnäyttelyistä saatava arvostelu on myös arvostelu rakenteesta ja koiran olemuksesta.
        Olet varmasti kuluttanut aikaasi liikaa niissä piireissä, joissa yksinkertaistetaan asia niin, että näyttelyt ovat pelkkä missikisa.
        Jotkut näistä näyttelyiden vastustajista, kun sattuvat omistamaan koiran, jota ei voi kehään viedä ja kyseessä on koiran huonon ulkomuodon lisäksi paljon huonompi luonne, joka tulee esille näyttelykehässä, jossa koira ei ole käskyn alla.

Kirjoitat:
        "Jos luulet, että näyttelyssä käytetty koira on suoraan luonteensa ja terveytensä puolesta huonompi, kuin näyttelyissä käyttämätön koira -niin tarkasteleppa hieman ajatuskäyrääsi uudelleen."

Tuo yllä oleva lainaus on aivan tyystin sinun omasta päästäsi tuleva ajatus. Ei suinkaan minun, sillä tuollainen ajatus ei ole edes käynyt mielessäni.

Oletko joku riidanhaastaja tällä palstalla, onneton, jota elämä on riepoitellut? Etkö ole tyytyväinen elämääsi? Ovatko vanhempasi kohdelleet mielestäsi sinua kaltoin? Vai miksi tuollainen ryöppy vaahto suupielessä meininki on nyt tarpeen?

Älä tule tunkemaan omia ajatuksiasi suuhuni!

Eikö nyt ole parempi, että menet hiekkalaatikollesi pörräämään, ennenkuin vanhempasi tulevat sulkemaan koneesi ;)

• ei perheenjäsenenä
        kysyn vaan kirjoitti:

- Se, että koiraa on käytetty näyttelyissä ei ole verrattavissa siihen, että koira olisi esine.-

Sitten kun koirasi puree punnuksia puristelevaa tuomaria, niin kysytkö tuolloin tuomarilta, että miltä itse tuntuisi seisoskella tuossa muiden arvosteltavana ja olla puristelun kohteena?

Eikö kannattaisi järjestää vastaavia perheenjäsenten näyttelyjä, jonne vanhemmat voisivat kiikuttaa lapsiaan tuomarien arvosteltavaksi, arjalainen rotu voisi olla se, johon tähdätään ja verrataan???? Mitä arvelet, moniko lapsen isä tai äiti olisi kiikuttamassa lastaan näyttelyyn?

• tuomaristo
        kysyn vaan kirjoitti:

Valitettavasti koiranäyttelyt ovat tilaisuuksia, jotka sanelevat koirien ulkomuodon. Ja näissä tilaisuuksissa tuomareilla on pääosa tässä leikissä.
        Eikä se ulkomuoto ohjaus ole aina järkevää.
        Haluaisin nähdä sellaisen tuomari ryhmän, joka todella alkaisi ajaa järkevää koirajalostusta.
        Vert. Esim. joidenkin spanielirotujen pyöreäkalloisuuden ihannointia nly tuomareiden taholta. Että saadaan kallo pyöreäksi, on aivojen sopeuduttava tähän, ja usein ne hakevat kasvupaikkaa koiran niskan puoleiselta osalta. Siis tavallaan kasvavat kallosta ulos.
        Myös saksanpaimenkoiralle on tuomareiden taholta aiheutettu ehkä jo korjaamatonta vahinkoa.
        Ei hyvä.

• China-ilmiö
        ei perheenjäsenenä kirjoitti:

- Se, että koiraa on käytetty näyttelyissä ei ole verrattavissa siihen, että koira olisi esine.-

Sitten kun koirasi puree punnuksia puristelevaa tuomaria, niin kysytkö tuolloin tuomarilta, että miltä itse tuntuisi seisoskella tuossa muiden arvosteltavana ja olla puristelun kohteena?

Eikö kannattaisi järjestää vastaavia perheenjäsenten näyttelyjä, jonne vanhemmat voisivat kiikuttaa lapsiaan tuomarien arvosteltavaksi, arjalainen rotu voisi olla se, johon tähdätään ja verrataan???? Mitä arvelet, moniko lapsen isä tai äiti olisi kiikuttamassa lastaan näyttelyyn?

Kiinassa lapsinäyttelyillä olisi todennäköisesti kysyntää. Lasten vanhemmat myyvät rahantarpeessa ja "rahantarpeessa" lapsiaan, perheenjäseniään. Välittäjällä on kansiollinen valokuvia, joista ostaja voi valita mieleisensä, valokuvan perusteella. Valokuva ei kerro lapsen luonteesta eikä muistakaan ominaisuuksista mitään, paitsi ulkonäön.

On ihmisiä, jotka ostettuaan koiranpennun, eivät pysty luopumaan siitä, koska "rakastuvat" koiraansa. He hoitavat ja kouluttavat koiraansa toiset työtehtäviin ja toiset seurakoirakseen. Koiran ikääntyessä ja sairauksien lisääntyessä koiran terveyttämiseksi käytetään surutta rahaa. He ovat sitoutuneet koiraansa sen loppuelämäksi. Olisiko tällainen kenties tuo perheenjäsen-suhde?

On ihmisiä, jotka ostettuaa koiranpennun, panostavat siihen hoitamalla ja kouluttamalla sitä vaikkapa metsälle, oli kyseessä sitten haukkuva lintukoira tai ajava ajokoira tai vaikkapa jälkikoiraksi tai muihin työtehtäviin. Mutta saattavat luopua siitä, kunhan heidän koirastaan tarjotaan tarpeeksi suuri summa. Koiran vanhetessa sairauksien lisääntyessä vanhaan koiraan ei panosteta, vaan se hyvin pian lopetetaan. Ja uusi koira hankitaan tilalle.
        Olisiko tällainen kenties tuo perheenjäsen-suhde?

Huomaattekos, että näissä esimerkeissä ei nyt puhuta mitään koiranäyttelyistä. Kumpikin tai toinen esimerkeistä saattaa käyttää koiraansa näyttelyssä tai ei kumpikaan.

• Joku
        mitä saa lukea kirjoitti:

miten saa lukea kelle saa vastata miten saa vastata miten saa ymmärtää kirjoitetun.vai!Ja kun sun vastauksia lukee olis fiksuu jos bannaisit itsesi ihan ensiksi!Se olis lahja koko netille!

pitkä pee, ja sä oot näköjään olevinasi tosi fiksu ja filmaattinen, ja oot varmasti täys kakara. Mulla on sentään monen vuoden kokemus tästä omasta sakustani joten mee muualle haukkuu muita ihmisiä.

• kjioölkjioölkjo
        ei perheenjäsenenä kirjoitti:

enkä todella ymmärrä tyhmyyttäsi, kun vartaat koiraa ihmiseen.
        Koira on koira, jolla omat luontaiset tarpeet ja käyttäytymistavat.
        Perheenjäsenellä tarkoitetaan yleensä, että koiralla oma paikkansa perheessä.
        Eikä koira ole esimerkiksi pihatarhassa yksin tai muiden kerälytavaroiden joukossa.
        Koira on laumaeläin ja henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, joilla on tarve omistaa koiria, mutta ei mitään resursseja tarjota koiralle edes normaaleja seura- ja laumaeläimen olosuhteita.

• jalostukseen
        China-ilmiö kirjoitti:

Kiinassa lapsinäyttelyillä olisi todennäköisesti kysyntää. Lasten vanhemmat myyvät rahantarpeessa ja "rahantarpeessa" lapsiaan, perheenjäseniään. Välittäjällä on kansiollinen valokuvia, joista ostaja voi valita mieleisensä, valokuvan perusteella. Valokuva ei kerro lapsen luonteesta eikä muistakaan ominaisuuksista mitään, paitsi ulkonäön.

On ihmisiä, jotka ostettuaan koiranpennun, eivät pysty luopumaan siitä, koska "rakastuvat" koiraansa. He hoitavat ja kouluttavat koiraansa toiset työtehtäviin ja toiset seurakoirakseen. Koiran ikääntyessä ja sairauksien lisääntyessä koiran terveyttämiseksi käytetään surutta rahaa. He ovat sitoutuneet koiraansa sen loppuelämäksi. Olisiko tällainen kenties tuo perheenjäsen-suhde?

On ihmisiä, jotka ostettuaa koiranpennun, panostavat siihen hoitamalla ja kouluttamalla sitä vaikkapa metsälle, oli kyseessä sitten haukkuva lintukoira tai ajava ajokoira tai vaikkapa jälkikoiraksi tai muihin työtehtäviin. Mutta saattavat luopua siitä, kunhan heidän koirastaan tarjotaan tarpeeksi suuri summa. Koiran vanhetessa sairauksien lisääntyessä vanhaan koiraan ei panosteta, vaan se hyvin pian lopetetaan. Ja uusi koira hankitaan tilalle.
        Olisiko tällainen kenties tuo perheenjäsen-suhde?

Huomaattekos, että näissä esimerkeissä ei nyt puhuta mitään koiranäyttelyistä. Kumpikin tai toinen esimerkeistä saattaa käyttää koiraansa näyttelyssä tai ei kumpikaan.

Mikäli ymmärsin rivien välit oikein, niin näyttelyissä hyvät arvosanat saanut pentu (oli se sitten lapsi tai koira) on helpompi "esine" myydä kuin jos tuosta myyntiartikkelista olisi esittää vain pelkkä valokuva.

Asiasta toiseen.

Kuinka moni koiranäyttelyissä urostaan käyttävä käyttää koiraansa jalostukseen?

• nimikin
        kjioölkjioölkjo kirjoitti:

Eikä koira ole esimerkiksi pihatarhassa yksin tai muiden kerälytavaroiden joukossa.
        Koira on laumaeläin ja henkilökohtaisesti en ymmärrä ihmisiä, joilla on tarve omistaa koiria, mutta ei mitään resursseja tarjota koiralle edes normaaleja seura- ja laumaeläimen olosuhteita.

Ihminen tekee valintoja asettamiensa tavoitteiden perusteella. Tavoitteet asetetaan hyötymistarkoituksin. Kun vaaditaan ponnistelua tai kun tehdään rahallinen sijoitus, niin siihen edellytyksenä on hyödyn saaminen.

Kun viet koirasi näyttelyyn, mikä on tavoittelemasi hyödyn nimi?

• SakemanniSepe
        jalostukseen kirjoitti:

Mikäli ymmärsin rivien välit oikein, niin näyttelyissä hyvät arvosanat saanut pentu (oli se sitten lapsi tai koira) on helpompi "esine" myydä kuin jos tuosta myyntiartikkelista olisi esittää vain pelkkä valokuva.

Asiasta toiseen.

Kuinka moni koiranäyttelyissä urostaan käyttävä käyttää koiraansa jalostukseen?

Ihmettelen, kun edelleenkin kirjoituksiani tulkitaan lukijan oman ennakkoluulon täyttämän mielen mukaan eikä kirjoittajana tekstilläni synnyttämän kielikuvan mukaan. Kirjoituksieni rivienvälistä ei pitäisi löytyä mitään muuta ajatusta kuin mitä kirjoitukseni sellaisenaan väärentämättömänä lukijalleen tarjoaa.

• tuskin niin
        kjioölkjioölkjo kirjoitti:

Ei koira ole laumaeläin. Susi sen sijaan on laumaeläin. Koira elää joko yksin tai kaksin. Koira ja susi ovat geneettisestikin eri laji. Käyttäytymiseltäänkin ne eroavat huimasti toisistaan. Koira on luonnostaan kesy, mutta sutta ei saa kokonaan kesytettyä vaikka sen erottaisikin emästään ennen silmien avautumista ja pitäisi sosiaalistumisajan n. 2 viikkoa käsiruokinnassa. Koira etsiytyy ihmisen läheisyyteen, susi sen sijaan karttaa ihmistä.

• tuksia on haukuttu
        Joku kirjoitti:

pitkä pee, ja sä oot näköjään olevinasi tosi fiksu ja filmaattinen, ja oot varmasti täys kakara. Mulla on sentään monen vuoden kokemus tästä omasta sakustani joten mee muualle haukkuu muita ihmisiä.

ketään!Vai on sinulla monen vuoden kokemus...no,siitä huolimatta sinulla ei ole valtuuksia päättää miten kukakin kirjoituksen tulkitsee ja miten siihen vastaa,vaikka olisitkin ehkä ensimmäinen joka aloitukseen vastaa.

• lkiopölkio
        nimikin kirjoitti:

Ihminen tekee valintoja asettamiensa tavoitteiden perusteella. Tavoitteet asetetaan hyötymistarkoituksin. Kun vaaditaan ponnistelua tai kun tehdään rahallinen sijoitus, niin siihen edellytyksenä on hyödyn saaminen.

Kun viet koirasi näyttelyyn, mikä on tavoittelemasi hyödyn nimi?

ja jos käytettäisi, olisi syynä enemmänkin kiinnostus omistajan puolelta saada tietää -miltä koira näyttää rakenteeltaan rodun erikoistuomarin silmin.
        Oletpa saanut ihmisen tarpeet ja käyttäytymismallit aika pieneen pakettiin.
        Noh, pitäisikö kysyä, että mistähän sinulla syntyy tarve yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa ihmisen käyttäytymistä.
        Laajempien mallien tarkastelu olisi hieman hankalampaa sinulle, vai mitä?
        Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia..

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        tuskin niin kirjoitti:

Ei koira ole laumaeläin. Susi sen sijaan on laumaeläin. Koira elää joko yksin tai kaksin. Koira ja susi ovat geneettisestikin eri laji. Käyttäytymiseltäänkin ne eroavat huimasti toisistaan. Koira on luonnostaan kesy, mutta sutta ei saa kokonaan kesytettyä vaikka sen erottaisikin emästään ennen silmien avautumista ja pitäisi sosiaalistumisajan n. 2 viikkoa käsiruokinnassa. Koira etsiytyy ihmisen läheisyyteen, susi sen sijaan karttaa ihmistä.

Mitä sitä sutta piti tähän asiaan sekoittaa.
        Eihän ole mitään järkeä verrata villiä ja kesytettyä eläilajia toisiinsa.
        Koira on alunperin laumaeläin ja ihmisen ansiosta se ei enään osoita niin vahvaa laumakäytöstä kuin susi.
        Mutta käytös on siellä ja sitä jopa jotkut osaavat ohjata -sitä laumakäyttäytymistä.
        Enpä ole tyhmempää pitkiin aikoihin kuullut, kun se että koira ei ole laumaeläin.
        Sakemannit mm. omaavat todella vahvat laumakäyttäytymisen ominaisuudet ja ihmiset kouluttavat koiransa tätä ominaisuutta silmällä pitäen.
        Onko sinulla pihatarhassa häntäänsä pureskeleva laumaeläin?

• kesykoirasta?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

Mitä sitä sutta piti tähän asiaan sekoittaa.
        Eihän ole mitään järkeä verrata villiä ja kesytettyä eläilajia toisiinsa.
        Koira on alunperin laumaeläin ja ihmisen ansiosta se ei enään osoita niin vahvaa laumakäytöstä kuin susi.
        Mutta käytös on siellä ja sitä jopa jotkut osaavat ohjata -sitä laumakäyttäytymistä.
        Enpä ole tyhmempää pitkiin aikoihin kuullut, kun se että koira ei ole laumaeläin.
        Sakemannit mm. omaavat todella vahvat laumakäyttäytymisen ominaisuudet ja ihmiset kouluttavat koiransa tätä ominaisuutta silmällä pitäen.
        Onko sinulla pihatarhassa häntäänsä pureskeleva laumaeläin?

Kesykoiramme käytöstä on pääosin peilattu tarhassa olevien susien käyttäytymiseen. Tällaisessa tutkimustyössä, jossa tutkimus on keskittynyt suden käyttäytymiseen, on myöhemmin sitä hyväksikäyttäen etsitty kesykoirasta sitten samoja käyttäytymismuotoja kuin sudesta, ja tässä on "menty metsään". Tällä menetelmällä kesykoirasta ei todellisuudessa tiedetäkään paljoa mitään. On viisastuttu, eikä kesykoiran käyttäymistä ole enää yritetty sovittaa suden käyttäytymiskaavoihin, vaan on paneuduttu kesykoiraan itseensä.

Sudet elääkseen ovat keskittyneet metsästämään suurriistaa, ja suurriistan kaatamiseen tarvitaan lauma susia. Sudet on laumaeläimiä. Sudet huomattuaan ihmisen kaukaakin, karttavat ihmistä. Mikäli yksinäinen susi, uskaltautuu ihmisasumuksen lähettyville etsiäkseen ruoanjätteitä, ja tullessaan ihmisen taholta häiriintyneeksi, se pakenee ja sen pakeneminen tapahtuu pitkään, se pakenee pitkän matkan. Eikä hevin uskaltaudu takaisin jätekäsalle. Laumakäyttäytyminen on peräisin tästä suurriistan metsästyksestä, ja perustuu siihen. Susi käyttäytyy erilaisesti tarhassa kuin vapaasti luonnossa ollessaan. Tarhassa ollessaan laumassa esiintyy voimakkaammin paljonpuhuttua hierarkiaa - laumanjohtajuutta. Kesykoirien parissa vallitsemaa hierarkiaa ei vielä tunneta niin hyvin kuin susien.

Koiralaji, jonka tunnistamme kesykoirana, ei ole laumaeläin, vaan se viihtyy joko yksin tai kaksin. Kesykoira ei metsästä suurriistaa, vaan etsiytyi ihmisasumusten läheisyyteen jätekasoille. Jopa villikoirienkin huomataan toisinaan etsiytyvän ihmisasumusten jätekasoille, eikä niiden häiriintyessä pakeneminen tapahdu pitkälle, ja ne uskaltautuvat hyvinkin pian takaisin löytämälleen jätekasalle. Kesykoirat eivät metsästäneet suurriistaa, eivätkä näin ollen, pysyäkseen hengissä, olleet laumasta riippuvaisia, vaan ne menestyivät ruoanjätteillä, kulkien tunkioilla, joita helpommin löytyykin ihmisasumusten läheisyydestä. Voidakseen syödä jätekasoista, kesykoira ei tarvinnut siihen lauman voimaa.

Suurenkin kesykoiran aivot ovat noin 10% pienemmät kuin suurriistaa metsästän suden. Sudet pystyvät ratkaisemaan vaikeitakin "yhtälöitä", ne pystyvät selviytymään hyvinkin vaativista ongelmanratkaisukykyä vaativista tehtävistä, jollaiselle tasolle kesykoiramme ei lähellekään yllä. Ilmeisesti tätä ominaisuutta sudet tarvitsevat nimenomaan suurriistan metsästykseen.

Kesykoirat ovat synnynnäisesti sopeutuvia ihmisyhteiskunnassa elämiseen. Mikään koulutuksessa opittu ominaisuus ei periydy jälkipolvelta toiselle.

• koiratoni
        lkiopölkio kirjoitti:

ja jos käytettäisi, olisi syynä enemmänkin kiinnostus omistajan puolelta saada tietää -miltä koira näyttää rakenteeltaan rodun erikoistuomarin silmin.
        Oletpa saanut ihmisen tarpeet ja käyttäytymismallit aika pieneen pakettiin.
        Noh, pitäisikö kysyä, että mistähän sinulla syntyy tarve yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa ihmisen käyttäytymistä.
        Laajempien mallien tarkastelu olisi hieman hankalampaa sinulle, vai mitä?
        Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia..

"...olisi syynä enemmänkin kiinnostus omistajan puolelta saada tietää -miltä koira näyttää rakenteeltaan rodun erikoistuomarin silmin."

- ja olisit sitten omistajana ylpeä siitä mitä omistat, sillä koirasihan ei tuosta erikoistuomarin antamasta lausunnosta ymmärrä yhtikäs mitään. Ja jos erikoistuomarin antama lausunto olisi mielestäsi parempi kuin odotit, niin palkitsisit koiraasi sen johdosta, mutta jos huonompi kuin odotit, et palkitsisi koiraasi. Ja tämä olisi mielestäsi inhimillistä menettelyä koiraasi kohtaan..

Onhan sitä tietysti hienoa esitellä kavereille ja sukulaisille, rinta rottingilla kuin omina saavutuksinaan, koiran saavuttamia palkintoja, sillä sinähän omistat koiran. Eivätkö nuo palkinnot kuuluisi pikemminkin koiran pennun kasvattajan palkintokaappiin kuin sinun, sillä kasvattajahan on tehnyt töitä koirasi eteen enemmän kuin sinä. Se mitä pentu varhaispäivinään, sosiaalistumisvaihe, kokee antaa koiralle pääosin sen mitä siitä tulee. Kasvattajan rooli siis onkin suurempi kuin luulitkaan.

Minä käyttäisin koiriani näyttelyissä sen vuoksi, että haluan omalta osaltani olla kantamassa korteni kekoon jalostustyössä, mutta terveellisessä sellaisessa. Koska koiran saama koulutus ei ole periytyvää, mutta mielenterveys ja rakenne on, mielelläni antaisin painon sille, että jalostuksen tavoite on terveemmät koirat niin mielenterveydeltään kuin rakenteeltaankin. Rakenne on silmiä hivelevää kauneutta enemmänkin sisäiset rakenteet, lonkat, olkapäät, selkäranka, vatsalaukut, yms. koiran mukavuuteen ja terveyteen vaikuttavat tekijät. Ja niitähän erikoistuomari ei näyttelyissä huomaa.

• käsitteillä
        kesykoirasta? kirjoitti:

Kesykoiramme käytöstä on pääosin peilattu tarhassa olevien susien käyttäytymiseen. Tällaisessa tutkimustyössä, jossa tutkimus on keskittynyt suden käyttäytymiseen, on myöhemmin sitä hyväksikäyttäen etsitty kesykoirasta sitten samoja käyttäytymismuotoja kuin sudesta, ja tässä on "menty metsään". Tällä menetelmällä kesykoirasta ei todellisuudessa tiedetäkään paljoa mitään. On viisastuttu, eikä kesykoiran käyttäymistä ole enää yritetty sovittaa suden käyttäytymiskaavoihin, vaan on paneuduttu kesykoiraan itseensä.

Sudet elääkseen ovat keskittyneet metsästämään suurriistaa, ja suurriistan kaatamiseen tarvitaan lauma susia. Sudet on laumaeläimiä. Sudet huomattuaan ihmisen kaukaakin, karttavat ihmistä. Mikäli yksinäinen susi, uskaltautuu ihmisasumuksen lähettyville etsiäkseen ruoanjätteitä, ja tullessaan ihmisen taholta häiriintyneeksi, se pakenee ja sen pakeneminen tapahtuu pitkään, se pakenee pitkän matkan. Eikä hevin uskaltaudu takaisin jätekäsalle. Laumakäyttäytyminen on peräisin tästä suurriistan metsästyksestä, ja perustuu siihen. Susi käyttäytyy erilaisesti tarhassa kuin vapaasti luonnossa ollessaan. Tarhassa ollessaan laumassa esiintyy voimakkaammin paljonpuhuttua hierarkiaa - laumanjohtajuutta. Kesykoirien parissa vallitsemaa hierarkiaa ei vielä tunneta niin hyvin kuin susien.

Koiralaji, jonka tunnistamme kesykoirana, ei ole laumaeläin, vaan se viihtyy joko yksin tai kaksin. Kesykoira ei metsästä suurriistaa, vaan etsiytyi ihmisasumusten läheisyyteen jätekasoille. Jopa villikoirienkin huomataan toisinaan etsiytyvän ihmisasumusten jätekasoille, eikä niiden häiriintyessä pakeneminen tapahdu pitkälle, ja ne uskaltautuvat hyvinkin pian takaisin löytämälleen jätekasalle. Kesykoirat eivät metsästäneet suurriistaa, eivätkä näin ollen, pysyäkseen hengissä, olleet laumasta riippuvaisia, vaan ne menestyivät ruoanjätteillä, kulkien tunkioilla, joita helpommin löytyykin ihmisasumusten läheisyydestä. Voidakseen syödä jätekasoista, kesykoira ei tarvinnut siihen lauman voimaa.

Suurenkin kesykoiran aivot ovat noin 10% pienemmät kuin suurriistaa metsästän suden. Sudet pystyvät ratkaisemaan vaikeitakin "yhtälöitä", ne pystyvät selviytymään hyvinkin vaativista ongelmanratkaisukykyä vaativista tehtävistä, jollaiselle tasolle kesykoiramme ei lähellekään yllä. Ilmeisesti tätä ominaisuutta sudet tarvitsevat nimenomaan suurriistan metsästykseen.

Kesykoirat ovat synnynnäisesti sopeutuvia ihmisyhteiskunnassa elämiseen. Mikään koulutuksessa opittu ominaisuus ei periydy jälkipolvelta toiselle.

Laumaeläin?
        Totta helkkarissa koira, samoin kuin hevonen, lehmä, hirvi, lammas ym.. ovat "laumaeläimiä". Jos laumalla tarkoitetaan yhteisöä, jossa eläimet elävät.
        Jos koiralta puuttuuisi "laumavietti" se vaeltelisi päivät pitkät maisemissa piittaamatta vähääkään omasta yhteisöstä.
        Samoin ihminen on "laumaeläin". Katso kartalta miten keskittynyttä ihmisten asutus on, niin tajuat.
        Mutta käsite "lauma". Kerrohan Hesalaiselle hänen olevan sanan varsinaisessa merkityksessä "laumaeläin" verrattuna esim. maalaisiin, turpiin tulee.

• Joku
        tuksia on haukuttu kirjoitti:

ketään!Vai on sinulla monen vuoden kokemus...no,siitä huolimatta sinulla ei ole valtuuksia päättää miten kukakin kirjoituksen tulkitsee ja miten siihen vastaa,vaikka olisitkin ehkä ensimmäinen joka aloitukseen vastaa.

meeppäs lukee pari viestiä ylempää mitä itse minusta kirjoitit.

• Ripakinttu
        käsitteillä kirjoitti:

Laumaeläin?
        Totta helkkarissa koira, samoin kuin hevonen, lehmä, hirvi, lammas ym.. ovat "laumaeläimiä". Jos laumalla tarkoitetaan yhteisöä, jossa eläimet elävät.
        Jos koiralta puuttuuisi "laumavietti" se vaeltelisi päivät pitkät maisemissa piittaamatta vähääkään omasta yhteisöstä.
        Samoin ihminen on "laumaeläin". Katso kartalta miten keskittynyttä ihmisten asutus on, niin tajuat.
        Mutta käsite "lauma". Kerrohan Hesalaiselle hänen olevan sanan varsinaisessa merkityksessä "laumaeläin" verrattuna esim. maalaisiin, turpiin tulee.

Huomaan, että täällä ovat muutkin lukeneet samankaltaista teosta, joka lojuu yöpöydälläni.

Lainaan tähän alle sitaatein otteita koiran käyttäytymistä selittävästä teoksesta:

"- - vapaana elävien susien laumajärjestys ja sosiaaliset suhteet ovat paljastuneet aiemmin luultua huomattavasti monisäikeisimmiksi. Suoraviivaisen tiukkaa arvojärjestystä esiintyy niilläkin vain pienessä aitauksessa, missä tilaa on vähän ja mahdollsuudet luonnonmukaiseen elämään puuttuvat." (sivu:13).

"Useiden eri tieteenalojen ja varsinkin käyttäytymisekologian tutkimustulokset osoittavat, että koirat eivät olekaan ihmisten kesyttämiä susia. Ne ovat sopeutuneet itsekseen hyödyntämään ihmisasumusten jätteitä ja samalla muuttuneet sekä rakenteeltaan että käyttäytymiseltään aivan omanlaisekseen lajiksi. Suurin osa koirista on susista poiketen yksineläjiä tai vain löyhässä suhteessa toisiin koiriin." (sivu:14).

"Jos elinolot ovat suotuisat, sudet elävät hyvin pysyvissä perheryhmissä. Ryhmässä voi olla jopa 15 jäsentä. Puolivillit ja kesymmät kyläkoirat taas elävät huomattavasti epävakaammissa ryhmissä. Yksin tai kaksin eläminen on koirien keskuudessa yleistä, susien parissa taas harvinaisuus" (sivu: 32)

Lähde: Koirien käyttäytyminen, Tuire Kaimio ja WSOY 2007, ISBN 978-951-0-32040-2.

• Yks vaan
        haluaa!!! kirjoitti:

porukkaa, tääll käy kirjoittelemassa. Aloittaja esitti ihan normaalin kysymyksen, mutt sitt tääll jotkun kirjoittaa ihan muuta, eli ensin puhutan aidasta ja sitt jotkuu rupee keskustelee aidanseipäästä.

• Joku
        SakemanniSepe kirjoitti:

Ihmettelen, kun edelleenkin kirjoituksiani tulkitaan lukijan oman ennakkoluulon täyttämän mielen mukaan eikä kirjoittajana tekstilläni synnyttämän kielikuvan mukaan. Kirjoituksieni rivienvälistä ei pitäisi löytyä mitään muuta ajatusta kuin mitä kirjoitukseni sellaisenaan väärentämättömänä lukijalleen tarjoaa.

nää on just tälläsii tällä palstalla, kaikesta väännetään jotain ihmeen ongelmaa. Toivottavasti saat itsellesi ihanan koirakaverin on se sitten pitkäkarvainen, tai lyhytkarvainen.

• tarpeeksi vanha
        Ripakinttu kirjoitti:

Huomaan, että täällä ovat muutkin lukeneet samankaltaista teosta, joka lojuu yöpöydälläni.

Lainaan tähän alle sitaatein otteita koiran käyttäytymistä selittävästä teoksesta:

"- - vapaana elävien susien laumajärjestys ja sosiaaliset suhteet ovat paljastuneet aiemmin luultua huomattavasti monisäikeisimmiksi. Suoraviivaisen tiukkaa arvojärjestystä esiintyy niilläkin vain pienessä aitauksessa, missä tilaa on vähän ja mahdollsuudet luonnonmukaiseen elämään puuttuvat." (sivu:13).

"Useiden eri tieteenalojen ja varsinkin käyttäytymisekologian tutkimustulokset osoittavat, että koirat eivät olekaan ihmisten kesyttämiä susia. Ne ovat sopeutuneet itsekseen hyödyntämään ihmisasumusten jätteitä ja samalla muuttuneet sekä rakenteeltaan että käyttäytymiseltään aivan omanlaisekseen lajiksi. Suurin osa koirista on susista poiketen yksineläjiä tai vain löyhässä suhteessa toisiin koiriin." (sivu:14).

"Jos elinolot ovat suotuisat, sudet elävät hyvin pysyvissä perheryhmissä. Ryhmässä voi olla jopa 15 jäsentä. Puolivillit ja kesymmät kyläkoirat taas elävät huomattavasti epävakaammissa ryhmissä. Yksin tai kaksin eläminen on koirien keskuudessa yleistä, susien parissa taas harvinaisuus" (sivu: 32)

Lähde: Koirien käyttäytyminen, Tuire Kaimio ja WSOY 2007, ISBN 978-951-0-32040-2.

Miksikä sitä hässäkkää pitäisi sanoa, joka käsitti parikymmentä koiraa ennenvanhaa kylän raittia kuleksimassa? No, tuossa vastaus: Hässäkkä. Ei hienosti sanottuna lauma?
        Mikä kriteeri siinä on, vaikka koira ei olisikaan suden perimää, voihan se siitä huolimatta olla hässäkkä eläin.
        Sitä en minäkään usko, että koira kaikesta liikkuvasta muodostaa oman hässäkkänsä.
        Tietyt sitoutumiset siihen on tultava. Onhan susikin hyvin tarkka ketä laumaan hyväksytään.
        Jos koira ei ole lauma / hässäkkä eläin, mikä se on?

• vanhempi edelleen
        tarpeeksi vanha kirjoitti:

Miksikä sitä hässäkkää pitäisi sanoa, joka käsitti parikymmentä koiraa ennenvanhaa kylän raittia kuleksimassa? No, tuossa vastaus: Hässäkkä. Ei hienosti sanottuna lauma?
        Mikä kriteeri siinä on, vaikka koira ei olisikaan suden perimää, voihan se siitä huolimatta olla hässäkkä eläin.
        Sitä en minäkään usko, että koira kaikesta liikkuvasta muodostaa oman hässäkkänsä.
        Tietyt sitoutumiset siihen on tultava. Onhan susikin hyvin tarkka ketä laumaan hyväksytään.

Hässäkän nimi voisi olla juoksuaika.

Kelpaako tämä vastaukseksi? Ellei tämäkään kelpaa, niin anna 10 pisteen vihje.

• "oireen" syy
        tarpeeksi vanha kirjoitti:

Vastauksia ei tarvitse hakea välttämättä kaukaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000124&posting=22000000031944196

• vaan totesin
        Joku kirjoitti:

meeppäs lukee pari viestiä ylempää mitä itse minusta kirjoitit.

sinun ilmeisesti olevan niitä jotka pistää nokkansa joka asiaan,vaikkei se sinulle kuuluisi!Kukaanhan ei sinusta aloittajan mielestä viitannut kirjoituksessaan,mihinkään minkä minä kirjoituksesta luin,niin miten sinä nyt voit sitten nokkansa joka asiaan laittamisen haukkumiseksi....ai,niin vain sinä saat lukea ja kokea kirjoitukset niin kuin haluat,muiden täytyy tehdä se niin kuin sinä haluat!

Eli en tiedä missä kirjoituksessa sinua haukuin,voitko sen nyt siis minulle laittaa tähän,etkä vain jauhaa paskaa!

• Joku
        vaan totesin kirjoitti:

sinun ilmeisesti olevan niitä jotka pistää nokkansa joka asiaan,vaikkei se sinulle kuuluisi!Kukaanhan ei sinusta aloittajan mielestä viitannut kirjoituksessaan,mihinkään minkä minä kirjoituksesta luin,niin miten sinä nyt voit sitten nokkansa joka asiaan laittamisen haukkumiseksi....ai,niin vain sinä saat lukea ja kokea kirjoitukset niin kuin haluat,muiden täytyy tehdä se niin kuin sinä haluat!

Eli en tiedä missä kirjoituksessa sinua haukuin,voitko sen nyt siis minulle laittaa tähän,etkä vain jauhaa paskaa!

"Ja kun sun vastauksiasi lukee olis fiksuu jos bannaisit itsesi ihan ensiksi! Se olis lahja koko netille." Mikä sä oot muita arvostelee, ja mähän en pistänyt nokkaani tähän asiaan vaan tosiaan vain vastasin aloittajan kysymykseen, mutta te muut kyllä aloitte kirjoittelee asian vierestä.

• Joku
        vaan totesin kirjoitti:

nyt mä sen vasta tajusin, sehän oletkin sinä joka on sitä mieltä, että tänne ei saa muut kuin sinä kirjoitella.

• TerhoH
        vanhempi edelleen kirjoitti:

Hässäkän nimi voisi olla juoksuaika.

Kelpaako tämä vastaukseksi? Ellei tämäkään kelpaa, niin anna 10 pisteen vihje.

Naaraskoiran juoksuaikana uroskoirat eivät jengiydy, eivät siis muodosta mitään jengiä.
        Uroskoirista kukin yksilönä tavoittelee naaraskoiraa pariutuakseen sen kanssa. Uroskoirat seuraavat naaraskoiraa minne tämä meneekin, tai jos naaraskoira on kytkettynä tai häkissä, ne kerääntyvät sen ympärille. Toisinaan saattaa parikin urosta onnistua täyttämään luonnon heille sanelevat velvoitteet, jolloin saman pesueen pennuilla voi olla parikin isäehdokasta.

• makee toffee

• Junklaus
        makee toffee kirjoitti:

Täällä kääntyivät maailmankirjat täysin päälaelleen, koira ei olekkaan laumaeläin!!
        Jepulis, nyt suurinosa koirakirjoista roviolle, koulutusopit uusiksi, ja guru taimio tai kaimio, mikäs se nyt oli pressaksi.

Aikoinaan maapalloamme pallomaiseksi väittäneet tiedemiehet kirkko julisti pannaan. Tutkimus toisinaan kumoaa aiemmat käsitykset. On sitten ihmisten oma asia, mihin kulloinkin uskoo.

• porisematta
        makee toffee kirjoitti:

Täällä kääntyivät maailmankirjat täysin päälaelleen, koira ei olekkaan laumaeläin!!
        Jepulis, nyt suurinosa koirakirjoista roviolle, koulutusopit uusiksi, ja guru taimio tai kaimio, mikäs se nyt oli pressaksi.

niin kirjansa kirjoittanut Kaimio on Pohjoismaiden tunnetuin eläinnäyttelijöiden kouluttaja sekä suosittu käytännön koulutuskurssien pitäjä. Hänen kirjansa PENNUN KASVATUS ja KOIRIEN KÄYTTÄYTYMINEN ovat tutustumisen arvoiset teokset. Pennun kasvatus -koirakirja on alan moderni klassikko.

• yhdellä nielemällä en
        porisematta kirjoitti:

niin kirjansa kirjoittanut Kaimio on Pohjoismaiden tunnetuin eläinnäyttelijöiden kouluttaja sekä suosittu käytännön koulutuskurssien pitäjä. Hänen kirjansa PENNUN KASVATUS ja KOIRIEN KÄYTTÄYTYMINEN ovat tutustumisen arvoiset teokset. Pennun kasvatus -koirakirja on alan moderni klassikko.

Usko, etteikö koira olisi lauma eläin, sillä käsittellä, jona me laumaeläin ymmärretään.
        Saivarrella pohjoismainen guru voi aivan vapaasti, mutta ei hänkään uusia teorioita noin vain hatusta voi vetää.

• Kaukasialaane
        yhdellä nielemällä en kirjoitti:

Usko, etteikö koira olisi lauma eläin, sillä käsittellä, jona me laumaeläin ymmärretään.
        Saivarrella pohjoismainen guru voi aivan vapaasti, mutta ei hänkään uusia teorioita noin vain hatusta voi vetää.

Se, että joku koirarotu innokkaasti viihtyy lampaita paimentaen, ja ollen näin ollen lammasLAUMAN parissa, ei vielä tee koirasta laumaeläintä, sanan varsinaisessa merkityksessä.

• arat vinkuvat nälissään
        yhdellä nielemällä en kirjoitti:

Onko koulutusmetorisi romuttumassa, vai mistä moinen pelko päivittää vanhahtavat tietosi tuoreimmiksi?

Kirjaan tutustuneena ja varsinkin sen viiteluetteloa selanneena, ymmärtäisin kirjan olevan paljoltikin kooste tutkimustuloksista, joissa on tutkittu pitkällä aikajanalla koiraeläinten käyttäytymistä, yksilöiden niistä niin sudet, ketut, villikoirat kuin kyläkoiratkin kesykoiraan saakka. En näkisi kirjaa minään omien teorioiden markkinointina.

Kirjassa viitataan esim tutkismustuloksiin, joiden parissa mm. venäläiset alan tutkijat ovat askarrelleet reilut 40 vuotta.

• on tosiaan joku
        Joku kirjoitti:

nää on just tälläsii tällä palstalla, kaikesta väännetään jotain ihmeen ongelmaa. Toivottavasti saat itsellesi ihanan koirakaverin on se sitten pitkäkarvainen, tai lyhytkarvainen.

joka vääntää muiden kirjoituksista ihan omiaan.Nyt kun lukee tämän huomaa kyllä kuka se joku on!Ja aina on joku joka kuvittelee olevansa oikeessa,ja muut väärässä.Ja senkin huomaa kuka se joku on!

• siitä..

muuta ongelmaa ole, kuin että näyttelymenestyksestä ei kannata haaveilla.

• näyttelyssä arvo-

sanan G,eli hyvä!Harvinaista,mutta rakenne oli tod. hyvä,ja vietiin näyttelyyn pahimassa karvan lähdössä.Ja tavallisessa näyttelyssä sai kakkosen,joten miten sen menestyksen laskee.joillekkin se on voitto,toisille hyvä arvostelu ja jalostukseen sopiva tulos.

Kasvattaja olisi koiraa käyttänyt jalostukseen,mutta koira kuoli onnettomuudessa ennen sitä!sääli koska ehti saada tuloksia käyttöpuoleltakin,oli sisarustensa tavoin terve,erinomainen äitityyppi ja mitä paras perhekoira!

• muuta ongelmaa

kuin että näyttelyihin on portti kii.
      Älä vaan maksa täyttä hintaa pitkäkarvaisesta sakemannista.

• joutuu

maksamaan täyden hinnan, koska ne melkein viedään käsistä kun ovat niin suosittuja.
        Toinen pointti jos haluat harrastaa tosi pitkälle eli koirasi käyttövalioksi asti, niin siihen tarvitaan näyttelytulokseksi vähintään kakkkonen.

• näyttelyt

muuttuneet sitten niinkin paljon ? Kun itselläni oli pitkissakemanni, niin sai ihan hyvän arvostelun, mutta lopuksi maininta, että " valitettavasti pitkäkarvainen" ja sai siihen aikaan 3-tuloksen. Eli sai viedä näyttelyyn, mutta ei tietenkään tullut menestystä siellä. Mielestäni pitkiksiä saa viedä jos haluaa, muttei tietenkään kannata. Mitä luonteeseen tulee, niin omat pitkikseni, joita on ollut 3 ovat olleet ns. seurakoirasakemanneja.

• saada
        joutuu kirjoitti:

maksamaan täyden hinnan, koska ne melkein viedään käsistä kun ovat niin suosittuja.
        Toinen pointti jos haluat harrastaa tosi pitkälle eli koirasi käyttövalioksi asti, niin siihen tarvitaan näyttelytulokseksi vähintään kakkkonen.

KÄYTTÖVALION arvon koiralle, jota ei voi viedä näyttelyyn ????

• tähän viestiin...
        saada kirjoitti:

Sori, luin liian hätäiseen ton edellisen viestin käyttövaliosta ja siihen liittyvästä näyttelytuloksesta...
        T. edell. viestin kirj.

• kukas sen kieltää
        saada kirjoitti:

Joskus kun on hyvä tuuri ja tuomari, joka arvostaa käyttötuloksia, (kyllä se tuomari useimmiten tietää, että on tultu hakemaan se pakollinen H) voi onnistaa se käyttövalionkin arvo. Nimim. kokemusta on.

• manceli

Koira parhaimillaan pitkän karvaisuuden takia,oletteko miettiny että koira ei ole läheskään niin pelottavan näköinen ohikulkevien ja naapurien mielestä kuin lyhytkarvainen.
      Meidän perhe nimenomaan ETSI pitkäkarvaista sillä ovathan ne harvinaisempia ja todella upean näköisiä.Ja pitkäkarvaisuuden kysyntä on kuulema nousussa joten jos joku haluaa näytelykoiraksi semmoisen nin on ajan kysymys jolloin se on näyttelyssä myös hyväksyttyvä.

• usko että

koskaa näyttelyssä hyväksytään pitkäkarvaista, se on rotumääritelmän vastainen.
        Pitkäkarvaisella on pitkäkarvaisen ongelmat; lumi paakkuuntuu tassunpohjiin, niin että koira ei pääse kävelemään. Lumi, lika, risut takertuu myös turkkiin. Kurakelillä koira on aina pestävä, siinä kun lyhytkarvaisella riittää pelkkä pyyhkeellä sipaisu. Eli ei pitkäkarvaista meille enää.

• Joku
        usko että kirjoitti:

Pitkäkarvaisella on pitkäkarvaisen ongelmat; lumi paakkuuntuu tassunpohjiin, niin että koira ei pääse kävelemään. Lumi, lika, risut takertuu myös turkkiin. Kurakelillä koira on aina pestävä, siinä kun lyhytkarvaisella riittää pelkkä pyyhkeellä sipaisu. Eli ei pitkäkarvaista meille enää.

olisin eri mieltä "lumi paakkuuntuu tassunpohjiin, niin että koira ei pääse kävelemään." Meillä karvat lyhennetään varpaitten ja anturoiden välistä joten ei oo mitään ongelmaa. Ja jos ei jaksa aina pestä voi ostaa koiralle kurahaalarin, niin pääsee helpommalla. Niin meillä tehtiin ja on kyllä kätevä koirakin sopeutu siihen heti.

• haettutikustaasiaa
        Joku kirjoitti:

olisin eri mieltä "lumi paakkuuntuu tassunpohjiin, niin että koira ei pääse kävelemään." Meillä karvat lyhennetään varpaitten ja anturoiden välistä joten ei oo mitään ongelmaa. Ja jos ei jaksa aina pestä voi ostaa koiralle kurahaalarin, niin pääsee helpommalla. Niin meillä tehtiin ja on kyllä kätevä koirakin sopeutu siihen heti.

Yhtälailla lyhyt- etä pitkäkarvainen likaantuu. Toi ny taitaa olla taas sitä, et pitää hakemalla hakea pitkäkarvaisista vikoja. Itellä on puolipk ja aivan loistotapaus :) en oo nähny mitää ongelmia turkin kas. Jos ny muutaman kerran enemmä joutuu harjaan ku lyhytkarvasen niin ei meinaa mulle mitää :)

• näinhän asia on
        haettutikustaasiaa kirjoitti:

Yhtälailla lyhyt- etä pitkäkarvainen likaantuu. Toi ny taitaa olla taas sitä, et pitää hakemalla hakea pitkäkarvaisista vikoja. Itellä on puolipk ja aivan loistotapaus :) en oo nähny mitää ongelmia turkin kas. Jos ny muutaman kerran enemmä joutuu harjaan ku lyhytkarvasen niin ei meinaa mulle mitää :)

Pitkäkarvainen on parempi paimennuksessa, ei herätä niin paljon levottomuutta esim. nautalaumassa. Pitkäkarvainen on parempi jälkikoira, sen karvat keräävät hajumolekyylejä koiran nenään paremmin. Pitkäkarvainen on parempi uimaan kuin lyhytkarvainen. Pitkäkarvaista ei rasita näyttelymaksut. Pitkäkarvaisen pk-seuraaminen on näyttävämpää kuin lyhytk.
        Joten perusteita valita pitkäkarvainen on!

• Joku
        haettutikustaasiaa kirjoitti:

mulla on itellä pitkis, ett mä en ainakaan oo hakennu mitään vikoja pitkäkarvaisesta.

• TaigaJimi
        usko että kirjoitti:

"lumi paakkuuntuu tassunpohjiin, niin että koira ei pääse kävelemään."

Mikä estää lyhentämästä karvoja käpälien sormien välistä?

• muteienää
        usko että kirjoitti:

Turkinväriltä valkoinen saksanpaimenkoira oli vielä jonkin aikaa sitten rotumääritelmän vastainen. Siis oli, mutta ei enää, vaan on oma rotunsa.

• tiennytkään
        näinhän asia on kirjoitti:

Pitkäkarvainen on parempi paimennuksessa, ei herätä niin paljon levottomuutta esim. nautalaumassa. Pitkäkarvainen on parempi jälkikoira, sen karvat keräävät hajumolekyylejä koiran nenään paremmin. Pitkäkarvainen on parempi uimaan kuin lyhytkarvainen. Pitkäkarvaista ei rasita näyttelymaksut. Pitkäkarvaisen pk-seuraaminen on näyttävämpää kuin lyhytk.
        Joten perusteita valita pitkäkarvainen on!

että saksanpaimenkoira on nautapaimen, olen aina ollut siinä luulossa, että silloin kun sitä on käytetty paimennuksessa, se on paimentanut nimenomaan lampaita.

• ööööööööööööö
        tiennytkään kirjoitti:

että saksanpaimenkoira on nautapaimen, olen aina ollut siinä luulossa, että silloin kun sitä on käytetty paimennuksessa, se on paimentanut nimenomaan lampaita.

Tule ihmeessä katsomaan.

• lyhytkarvainen
        usko että kirjoitti:

Tarttuu lumi tassunpohjakarvoihin myös normaalikarvaisilla koirilla kelistä riippuen. Saa niitä välillä rapsutella, kun koirat alkavat kinkkaamaan. Ja mitä näyttelyissä pärjäämiseen tulee, niin ainakin Kajaanin tamminäyttelyssä oli v. 2007 tuomari, joka palkitsi selvästi pitkäkarvaisen punaisella nauhalla eli koira sai laatuarvostelussa erittäin hyvän. Ja on niitä muitakin esimerkkejä mm. erikoistuomarilta ovat pitkähkökarvaiset saaneet g:tä erikoisnäyttelyissä. Siis mikään ei estä viemästä pitkäkarvaista koiranäyttelyyn, vaikka pitkäkarva virhe onkin koiralla. Onhan siellä näkynyt myös ylikorkeita, huono pigmenttisiä, huonorakenteisia, hammaspuutteisia jne....

• german shephard

mistäköhän sä olet löytänyt negatiivisia juttuja?sama koirahan se on kun lk,mutta sillä vaan on pitkä karva XD meillä on pk.saku joka on äärettömän kiltti,nopea oppimaan ja pitää huolta vauvasta.meidän koira loisto palveluskoiraksi

• minulla molemmat

Pitkä ja lyhyt karvaisen omistajana vastaan ettei noissa koirina eroa ole, pk.lla on pohjavilla eikä taatusti ole arka kylmälle.Talvella ajelen tassunpohjat, ei lumi paakkuunnu.Pitkisen kun harjaa on karvakasa suuri, mutta toisaalata lk.n karva leijuu sisätilossa kaikkialle.Kun omistaa molemmat on karvaa niin katossa kuin lattiallakin.Kyllähän pk. voi hakea näyttelystä rakennearvostelun, mutta ei kyllä varmasti ole muuten kehäntähti ;)

• odelie
        minulla molemmat kirjoitti:

Pitkä ja lyhyt karvaisen omistajana vastaan ettei noissa koirina eroa ole, pk.lla on pohjavilla eikä taatusti ole arka kylmälle.Talvella ajelen tassunpohjat, ei lumi paakkuunnu.Pitkisen kun harjaa on karvakasa suuri, mutta toisaalata lk.n karva leijuu sisätilossa kaikkialle.Kun omistaa molemmat on karvaa niin katossa kuin lattiallakin.Kyllähän pk. voi hakea näyttelystä rakennearvostelun, mutta ei kyllä varmasti ole muuten kehäntähti ;)

Mistä sitä tietää etteikö joskus pitkäkarvaiset saisi arvostelun näyttelyissä, kokoajan ollaan menossa siihen suuntaan, et mitä karvaisempi sitä parempi. Itselläni todella lyhytkarvainen sakuneiti, ja näyttelyissä ei pärjää kun on niin lyhyt turkki. Et mikä sitten paras, ite tykkään ihan kaikenkarvaisista saksanpaimenkoirista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53