RKP:n kanta?

Eh -?

Vaalilakia uudistettaessa on törmätty ns. äänikynnykseen, jonka mukaan puolue, jonka äänimäärä ei nousisi 3,5 - 4 %:iin annetuista äänistä, ei saisi lainkaan edustajia parlamenttiin. RKP on äänikynnystä vastaan, mihin sillä on tietysti oikeus, ja ruotsinkielisissä lehdissä esitetään vastustukselle monenlaisia syitä. Ruotsinkielisissä lehdissä kuitenkin vaietaan johdonmukaisesti siitä tosiseikasta, että Ruotsissa on ollut 4 %:n äänikynnys jo pitkään.

Yleensä Ruotsia on esitelty meille edeltäkävijänä, jonka antamaa "yhteispohjoismaista" esimerkkiä tulisi Suomessakin noudattaa.

RKP:n tulisi perusteluissaan pohtia, mitä etuja äänikynnys tuo tullessaan ja ovatko edut haittoja suuremmat. Tällöin on RKP:n rohjettava myös suoraan arvostella Ruotsin järjestelmää, jos sitä ei pidetä hyvänä. Arvostelu lisäisi puolueen uskottavuutta, onhan RKP usein vedonnut Ruotsin malliin antaen ymmärtää, että kaikki mikä Ruotsista tulee olisi hyvää. Tässä yhteydessä on todella tarkasteltava onko "yhteispohjoismaisuus" sellainen taikasana, jolla kaikki muuttuu hyväksi, vai onko "yhteispohjoismaisuus" vain mainoskikka, jota käytetään silloin kuin siitä sattuu olemaan jollekin pienryhmälle etua.

11

548

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapio.Rautalapio

"onhan RKP usein vedonnut Ruotsin malliin antaen ymmärtää, että kaikki mikä Ruotsista tulee olisi hyvää"

Tästä sinulla lienee kukkurakaupalla nasevia esimerkkejä? Vai onko?

Tunnut olevan sitä mieltä, että äänikynnystä olisi tärkeä pohtia, mutta ainoa syy, jonka annat on se, että sellainen on käytössä Ruotsissa. Olisin odottanut, että olisit hieman selventänyt mitä hyötyjä äänikynnyksestä olisi.

• Eh -?

Suomessa on vuosikymmenien varrella otettu monessa asiassa mallia Ruotsista hyvin tuloksin. Mielestäni näin pitää tehdä myös jatkossakin. Mallia on otettava kuitenkin harkiten, ei kritiikittömästi seuraten. Ilmeisesti RKP tällä kertaa ajattelee tekevänsä juuri näin, ja sehän on aivan OK.

Ristiriitaista on se, että RKP:n edustajat puhuvat "yhteispohjoismaisuudesta" eräänlaisena toimintaohjeena, jolla yritetään viedä uusia asioita lävitse. Kriittinen suhtautuminen äänikynnykseen ei sovellu tähän "yhteispohjoismaiseen" linjaan, koska Ruotsissa ollaankin tyytyväisiä äänikynnykseen. Sen vuoksi "yhteispohjoismaisuus" ei nyt kelpaakaan. Haluan tuoda tämän ristiriidan esiin, ja muistuttaa, etteivät kaikki mallit ole siirrettävissä yhteiskunnasta toiseen.

Olen äänikynnystä vastaan. Jos meillä olisi ollut äänikynnys, ei Veikko Vennamo aikanaan olisi voinut tehdä historiaa. Oltiinpa Vennamosta mitä mieltä tahansa, hänen menestyksensä joka tapauksessa aiheutti Keskustapuolueen, Sosialidemokraattien ja kommunistien "kansanrintaman" hajoamisen.

Olen siis RKP:n linjoilla tässä kysymyksessä, ja toivon että tulevaisuudessakin RKP ajattelee suomalaisittain. Ruotsissa on paljon hyvää, mutta kaikki ei sovellu meidän oloihimme. Meidän yhteiskuntaamme kehitetään nykyisin EU:n linjausten mukaisesti, ja joudumme itse hakemaan omat ratkaisumme.

• Tapio.Rautalapio
        Eh -? kirjoitti:

Suomessa on vuosikymmenien varrella otettu monessa asiassa mallia Ruotsista hyvin tuloksin. Mielestäni näin pitää tehdä myös jatkossakin. Mallia on otettava kuitenkin harkiten, ei kritiikittömästi seuraten. Ilmeisesti RKP tällä kertaa ajattelee tekevänsä juuri näin, ja sehän on aivan OK.

Ristiriitaista on se, että RKP:n edustajat puhuvat "yhteispohjoismaisuudesta" eräänlaisena toimintaohjeena, jolla yritetään viedä uusia asioita lävitse. Kriittinen suhtautuminen äänikynnykseen ei sovellu tähän "yhteispohjoismaiseen" linjaan, koska Ruotsissa ollaankin tyytyväisiä äänikynnykseen. Sen vuoksi "yhteispohjoismaisuus" ei nyt kelpaakaan. Haluan tuoda tämän ristiriidan esiin, ja muistuttaa, etteivät kaikki mallit ole siirrettävissä yhteiskunnasta toiseen.

Olen äänikynnystä vastaan. Jos meillä olisi ollut äänikynnys, ei Veikko Vennamo aikanaan olisi voinut tehdä historiaa. Oltiinpa Vennamosta mitä mieltä tahansa, hänen menestyksensä joka tapauksessa aiheutti Keskustapuolueen, Sosialidemokraattien ja kommunistien "kansanrintaman" hajoamisen.

Olen siis RKP:n linjoilla tässä kysymyksessä, ja toivon että tulevaisuudessakin RKP ajattelee suomalaisittain. Ruotsissa on paljon hyvää, mutta kaikki ei sovellu meidän oloihimme. Meidän yhteiskuntaamme kehitetään nykyisin EU:n linjausten mukaisesti, ja joudumme itse hakemaan omat ratkaisumme.

Odotin sinun kertovan nasevia esimerkkejä tapauksista, joissa rkp on vaatinut mallin ottamista Ruotsista. Sen sijaan kirjoitatkin ympäripyöreitä yhteispohjoismaisuudesta. Eli niitä esimerkkejä ei tullut mieleesi ja ilmeisesti onkin niin, että rkp ei olekaan vaatinut mallin ottamista Ruotsista.

• Eh-?
        Tapio.Rautalapio kirjoitti:

Odotin sinun kertovan nasevia esimerkkejä tapauksista, joissa rkp on vaatinut mallin ottamista Ruotsista. Sen sijaan kirjoitatkin ympäripyöreitä yhteispohjoismaisuudesta. Eli niitä esimerkkejä ei tullut mieleesi ja ilmeisesti onkin niin, että rkp ei olekaan vaatinut mallin ottamista Ruotsista.

Jos sana "samnordisk" ei ole tuttu, voimme lopettaa tyytyväisinä.

Tällaisessa keskusteluissa ei ole kysymys tieteellisestä tarkkuudesta eikä sitovasta todistelusta. Jos sinun mielestäsi RKP ei ole vedonnut yhteispohjoismaisuuteen ja minun mielestäni on, niin asia ei muutamalla esimerkillä parane.

Minulla on vain hyvää sanottavaa siitä, että Pohjoismailla on läheistä yhteistyötä, mutta mitään yhtenäistä ryhmää ne eivät muodosta. Norja ja Tanska ovat Naton jäseniä, Ruotsi ja Suomi eivät ole. Näistä neljästä Norja on EU:n ulkopuolella, kun taas Suomi on ainoa, jossa käytetään maksuvälineinä euroja. Tanskan ulkomaalaispolitiikka on erilaista kuin Ruotsin, ja Suomen erilaista kuin näiden kahden. Eroavuuksia on paljon, jos on yhtäläisyyksiäkin.

Se mitä vastustan on kritiikitön suhtautuminen "yhteispohjoismaisuuteen". Sellaista tuntuu olevan. Urho Kekkosen suuhun on istutettu alkuaan Pirandellon lause: "Niin on, jos siltä näyttää." Kekkonen tunsi politiikan mutkat.

• Tapio.Rautalapio
        Eh-? kirjoitti:

Jos sana "samnordisk" ei ole tuttu, voimme lopettaa tyytyväisinä.

Tällaisessa keskusteluissa ei ole kysymys tieteellisestä tarkkuudesta eikä sitovasta todistelusta. Jos sinun mielestäsi RKP ei ole vedonnut yhteispohjoismaisuuteen ja minun mielestäni on, niin asia ei muutamalla esimerkillä parane.

Minulla on vain hyvää sanottavaa siitä, että Pohjoismailla on läheistä yhteistyötä, mutta mitään yhtenäistä ryhmää ne eivät muodosta. Norja ja Tanska ovat Naton jäseniä, Ruotsi ja Suomi eivät ole. Näistä neljästä Norja on EU:n ulkopuolella, kun taas Suomi on ainoa, jossa käytetään maksuvälineinä euroja. Tanskan ulkomaalaispolitiikka on erilaista kuin Ruotsin, ja Suomen erilaista kuin näiden kahden. Eroavuuksia on paljon, jos on yhtäläisyyksiäkin.

Se mitä vastustan on kritiikitön suhtautuminen "yhteispohjoismaisuuteen". Sellaista tuntuu olevan. Urho Kekkosen suuhun on istutettu alkuaan Pirandellon lause: "Niin on, jos siltä näyttää." Kekkonen tunsi politiikan mutkat.

"Tällaisessa keskusteluissa ei ole kysymys tieteellisestä tarkkuudesta eikä sitovasta todistelusta. Jos sinun mielestäsi RKP ei ole vedonnut yhteispohjoismaisuuteen ja minun mielestäni on, niin asia ei muutamalla esimerkillä parane. "

Väitit "Ruotsia on esitelty meille edeltäkävijänä". En pyytänyt sinulta tieteellistä todistelua, vaan vain antamaan muutamankaan esimerkin milloin ja missä. Minusta tilanne olisi parantunut sillä aika paljon. Et kuitenkaan pystynyt siihen, mikä asettaa väitteesi hieman epämääräiseen valoon.

"Se mitä vastustan on kritiikitön suhtautuminen "yhteispohjoismaisuuteen". Sellaista tuntuu olevan. Urho Kekkosen suuhun on istutettu alkuaan Pirandellon lause: "Niin on, jos siltä näyttää." Kekkonen tunsi politiikan mutkat."

Nyt täytyy kysyä kyllä sekin, että kenestä siltä nyt näyttää? Minusta nimittäin näyttää siltä, että vain eh-?:stä näyttää siltä. Miksi hänestä taas näyttää siltä, sitä hän ei osannut selittää. Kysymyksessä lienee politiikan mutka, jossa eh-? pyrkii luomaan RKP:stä jollakin tavalla arveluttavaa kuvaa. Niin, kuka näyttäisi suhtautuvan kritiikittömästi yhteispohjoismaisuuteen? Osaisitko antaa siitä esimerkkejä?

Et myöskään kertonut miksi äänikynnys. Miksi äänikynnys?

• .. että RKP olisi jotenkin sidoksissa Ruotsiin ja että RKP:n politiikka olisi jotenkin synkronoitu Ruotsin politiikkaan.
      Mitä sinä tarkoitat??

RKP on nimestään huolimatta täysin suomalainen puolue! Miten ihmeessä sen uskottavuus voisi olla kiinni siitä 'uskaltaako' se arvostella Ruotsia, Ruotsin politiikkaa ja ruotsalaisten ratkaisuja??
      Ei RKP:lle kuulu ruotsin kehuminen eikä arvosteleminen. Malleja voi toki etsiä, siksihän ne parlamentaarikot matkustelevat ympäri maailmaa asioihin tutustumassa mutta että RKP olisi jokin Ruotsin etäpuolue Suomessa niin se on puppua se!

Meillä on täällä Suomessa niin RKP:llä kuin kaikilla muillakin puolueilla ihan omat tärkeät asiamme. Read my lips: Asumme ja elämme Suomessa!!
      Ruotsi tekee niin kuin parhaaksi katsoo!

• Eh -?

RKP:n edustajilta olen oppinut sanan "samnordisk", jota he usein tarjoavat mielipiteidensä tueksi. Suomessa on kuitenkin haettava omat ratkaisut, aivan kuten sanoit, ja niitä kehiteltäessä saamme tarpeellista tietoa muista maista, kuten Ruotsista, Saksasta, Venäjältä, USA:sta ym. - EU:n linjaukset ovat yhteisiä eurooppalaisessa kulttuurissa, mutta EU:nkin piirissä voidaan tehdä omia ratkaisuja.

Tässä äänikynnysasiassa RKP:n edustajat ovat jatkuvasti unohtaneet mainita, että se on jo toteutettu Ruotsissa. Tämä saa epäilemään, että RKP:n kannattajille on Ruotsi nostettu liian monta kertaa esimerkiksi, joten enää ei uskalleta mainita Ruotsin järjestelmän vikoja. Vaikeneminen on kannanotto sekin.

Olen RKP:n kanssa samaa mieltä, että äänikynnys ei ole oikea ratkaisu. Olen myös sitä mieltä, että nykyistä vaalijärjestelmäämme tulee korjata, mutta Ruotsin järjestelmä ei ole yhtä hyvä kuin meidän nykyisemme. Unohdetaan siis "yhteispohjoismaisuus".

• rautaako?
        Eh -? kirjoitti:

RKP:n edustajilta olen oppinut sanan "samnordisk", jota he usein tarjoavat mielipiteidensä tueksi. Suomessa on kuitenkin haettava omat ratkaisut, aivan kuten sanoit, ja niitä kehiteltäessä saamme tarpeellista tietoa muista maista, kuten Ruotsista, Saksasta, Venäjältä, USA:sta ym. - EU:n linjaukset ovat yhteisiä eurooppalaisessa kulttuurissa, mutta EU:nkin piirissä voidaan tehdä omia ratkaisuja.

Tässä äänikynnysasiassa RKP:n edustajat ovat jatkuvasti unohtaneet mainita, että se on jo toteutettu Ruotsissa. Tämä saa epäilemään, että RKP:n kannattajille on Ruotsi nostettu liian monta kertaa esimerkiksi, joten enää ei uskalleta mainita Ruotsin järjestelmän vikoja. Vaikeneminen on kannanotto sekin.

Olen RKP:n kanssa samaa mieltä, että äänikynnys ei ole oikea ratkaisu. Olen myös sitä mieltä, että nykyistä vaalijärjestelmäämme tulee korjata, mutta Ruotsin järjestelmä ei ole yhtä hyvä kuin meidän nykyisemme. Unohdetaan siis "yhteispohjoismaisuus".

" RKP:n edustajilta olen oppinut sanan "samnordisk", jota he usein tarjoavat mielipiteidensä tueksi. "

Ketkä nämnä edustajat olivat. Tunnetko henkilökohtaisesti, vai miski tiedät eemmän kuin me muut niiden mielipiteistä?

Mitä muista eriäväiä mielipiteitä nämä "edustajat" puolustavat yhteispohjoismaisuudella.

Minusta tuntuu että samnordisk sisältää muutakin kuin RKP ja Ruotsi.

• suorat sanat,

RKP on ruotsin viides kolonna Suomessa.

• Eh -?
        rautaako? kirjoitti:

" RKP:n edustajilta olen oppinut sanan "samnordisk", jota he usein tarjoavat mielipiteidensä tueksi. "

Ketkä nämnä edustajat olivat. Tunnetko henkilökohtaisesti, vai miski tiedät eemmän kuin me muut niiden mielipiteistä?

Mitä muista eriäväiä mielipiteitä nämä "edustajat" puolustavat yhteispohjoismaisuudella.

Minusta tuntuu että samnordisk sisältää muutakin kuin RKP ja Ruotsi.

Tunnen poliitikot vain heidän puheistaan, joita olen kuullut televisiosta tai joita on selostettu tiedoitusvälineissä. Olen lukenut Hufvudstadsbladetia yli neljännesvuosisadan, ja muodostanut käsitykseni suomenruotsalaisista poliitikoista ja heidän tavoitteistaan vertaamalla heidän puheitaan lehtien ja television välittämiin uutisiin ja muiden poliitikkojen mielipiteisiin.

Suomenruotsalaiset puhuvat muita enemmän ja myönteisemmin pohjoismaisesta yhteydestä. Tämä on aivan OK, mutta kielteiseksi sellainen muuttuu, kun pyritään seuraamaan naapurimaamme Ruotsin esimerkkiä pohtimatta sopiiko se suomalaiseen yhteiskuntaan. Haluan että keskustelu pyörii sen ympärillä, onko pohjoismainen esimerkki sellaisenaan riittävä peruste jollekin uudistukselle Suomessa. Mielestäni ei ole, vaan asiat on aina harkittava tapauskohtaisesti, ja tarvittaessa on pystyttävä ratkaisemaan asiat toisin kuin muualla.

Kun suomenruotsalaiset lehdet kirjoittavat ehdotetusta äänikynnyksestä, ne visusti vaikenevat, että äänikynnys on ollut Ruotsissa jo monivuotinen käytäntö. Syyksi vaikenemiseen näen sen, että samat lehdet yleensä suosittelevat Ruotsin esimerkin seuraamista eivätkä nyt halua/uskalla poiketa aikaisemmasta linjasta.

PS Olen vuosien mittaan pannut merkille, että suomenruotsalaisten poliitikkojen "yhteispohjoismaiset" kontaktit suuntautuvat Ruotsioin, melko vähän Tanskaan tai Norjaan, ja Fär-saarilta ja Islannista ei meille esimerkkejä tarjota.

• suorat sanat, kirjoitti:

RKP on ruotsin viides kolonna Suomessa.

Talahan se sieltä on mallia hakemassa, ainakin kielipolitiikkaan. Varmaan myös Ruotsin maahanmuuttopolitiikka olisi finnomaanien mieleen.

Henkilökohtaisesti kannatan ihan kotimaista suomenruotsalaisiin, ja meidän ongelmiin ja intresseihin keskittyvää politiikkaa, niin kuin RKP tekeekin.

Voihan sieltä Ruotsistakin mallia ottaa soveltuvin osin mutta taitaa olla niin että trendi on kääntynyt ja että ne sieltä Ruotsista kurkkivat rajan yli itään ihmetellen Suomen menestystä ja että mitä täältä voisi kopioida.

Ruotsissa on monta suomenruotsalaista näkyvillä, johtavilla paikoilla. Olisi varmaan suomenkielisiäkin jos kielitaito riittäisi. Yksi tulee kuitenkin nyt mieleen 'Dansens Hus'in' johtaja on suomalainen ja suomenkielinen Virve Sutinen ja on niitä varmaan muitakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      455
      918
    2. 56
      579
    3. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      160
      563
    4. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      51
      545
    5. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      165
      535
    6. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      229
      508
    7. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      20
      446
    8. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      67
      436
    9. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      90
      434
    10. Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!

Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht
      Maailman menoa
      187
      420
    Aihe