HJ-61:n ongelmat

Arska

Tervehdys,

Tuli hankittua jokin aika sitten HJ-61 vm.90. Nyt on havaittu
seuraavia ongelmia:

- Jarrulevyjen suojapeltiin tullut (joskus,ei näytä tuoreelta
läikältä) oljyä. -> Peräoljyä? Huomattavaa etuperän öljyn vajumista
ei ole havaittu. Aiheuttaa tämä vuoto ongelmia laakereihin,
ohjausniveleen tms.? Ainakin näin paikallinen piirimyyjä pelotteli,
että heti pitäisi purkaa osiksi...

- Neliveto päällä pyörien kääntäminen ääriasentoon, aiheuttaa
jäykkyyttä liikkumiseen -> Murrokset väljät? Jumittaako sen takia?

-Pyöränlaakereissa ei näyttäisi rengasta heiluttelemalla olevan
väljyyttä, mutta kun neliveto päällä löysää kaasun, vasemmalta
puolelta kuuluu vähän aikaa matalaa jurinaa -> pyöränlaakeri
sittenkin menossa? Kannattaako huolestua? Takavedolla (ja navat
lukittuna) etupää on äänetön.

- Onko normaalia,että etuperän öljyyn sekoittuu jonkin verran rasvaa?
Paikallinen piirikorjaamo sanoi ainakin näin?

Stefojen vaihto vetoakseliin ei Haynesin korjauskäsikirjan mukaan
näyttäisi kovin monimutkaiselta toiminpiteeltä. Onko teillä vinkkejä
ko. remppaan (Mitä muita tiivisteitä pitää/kannattaa samalla
vaihtaa)?

Osaako joku kokeneempi Cruisailija valaista paremmin näiden ongelmien
syitä? Onko mahdollisesti tulossa kalliskin remontti?

Kiitoksia etukäteen tiedoista.

T: Arto Niskanen (aloitteleva Land Cruisailija...)

8

4235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LaaLaa

      Etsippä Suomen Land Cruiser Klubin keskustelupalstalta tai kysele sieltä alan asiantuntijoilta... tuon tyylisistä ongelmista on muistaakseni ollut siellä paljonkin asiaa...
      http://autos.groups.yahoo.com/group/slck/

      • LaaLaa

        Olitkin näköjään jo tuolla vieraillut että ei ollu apuja meitsistä tällä kertaa ;)


    • hj 61

      on tullut jonkin verran näitä rapattua.jos vetoakselin stefat vuotaa niin öljy tulee ulos päin pyörän navasta.jos taas perä öljyn seasa on vaseliinia rasva stefa vuotaa.jos aikoo vaihtaa stefat niin kannattaa myös kokeilla onko vetoakselin päällä oleva pronssi holkki väljä.jos väljä niin vetoakseli pääsee heilumaan ja se syö stefoja.jos purat uusi kaikki tiivisteet.neliveto on niin sanottu jäykkä.elikka ei saisi käyttää pitävällä pinnalla.kuten asvaltti.

    • 60, 61, 80

      Stefojen vaihto ei ole vaikeaa. Täältä http://www.birfield.com/~morgan//tech/axle/part1.html löytyy hyvät ohjeet. Jos stefa vuotaa ja päästää peräöljyä vetoniveleen niin vetonivelen oman rasvan voitelukyky heikkenee ja lopulta on vetari sökö. Olkanivelestä ei saa tippua mitään. Onko eturenkaiden sisäpuolella öljyroiskeita? Jos on niin auki vaan. Kaikkia tiivisteitä en itse ole suinpäin vaihdellut. Huopa tiivisteet saa puhtaaksi jarrulaikan puhdistussprayllä ja tiivistesilikoni on loistava keksintö. Rikkoontuneet tietty vaihtoon. Stefat kannattaa vaihtaa jos vähänkin epäilyttää ja laakeritkin on siinä samalla houkettelevasti irti... eikä ne ole edes hirmu kalliita...! Niin ja lukkoprikat kanssa uusiksi.

      • Arska

        Kiitoksia vinkeistä...

        Luin itsekkin ko. jutun, mutta ongelmana on vielä löytää sopiva hylsy/työkalu napamutterin avaamiseksi. Tavallisen 54 mm hylsyn pituus ei taida siihen riittää. Jenkeissä on myynnistä työkaluja, jolla saa mutterin suoraan oikean kiristysmomenttiin. Löytyykö vastaavia Suomesta? Miten olette itse kiristyksen suorittaneet?

        T: Arto


      • 60, 61, 80
        Arska kirjoitti:

        Kiitoksia vinkeistä...

        Luin itsekkin ko. jutun, mutta ongelmana on vielä löytää sopiva hylsy/työkalu napamutterin avaamiseksi. Tavallisen 54 mm hylsyn pituus ei taida siihen riittää. Jenkeissä on myynnistä työkaluja, jolla saa mutterin suoraan oikean kiristysmomenttiin. Löytyykö vastaavia Suomesta? Miten olette itse kiristyksen suorittaneet?

        T: Arto

        Motonetista ostin mutta se oli liian paksu joten ulkoreunoista otin rälläkällä pois millin pari. Pituus riitti kyllä.


      • sla
        Arska kirjoitti:

        Kiitoksia vinkeistä...

        Luin itsekkin ko. jutun, mutta ongelmana on vielä löytää sopiva hylsy/työkalu napamutterin avaamiseksi. Tavallisen 54 mm hylsyn pituus ei taida siihen riittää. Jenkeissä on myynnistä työkaluja, jolla saa mutterin suoraan oikean kiristysmomenttiin. Löytyykö vastaavia Suomesta? Miten olette itse kiristyksen suorittaneet?

        T: Arto

        Leveä lyöntituurna riittää niitten muttereiden avaamiseksi,(kiristämisen toivottavasti tiedätkin.)Vetariin on yleensä stefa kuluttanut spoorin, jos sieltä vuotaa peräöljyt napaan..


      • 60, 61, 80
        sla kirjoitti:

        Leveä lyöntituurna riittää niitten muttereiden avaamiseksi,(kiristämisen toivottavasti tiedätkin.)Vetariin on yleensä stefa kuluttanut spoorin, jos sieltä vuotaa peräöljyt napaan..

        Mulla oli kiva spoori vetarissa kun otin auki mutta uuden stefan lykkäsin ja kyllä öljyt on pysynyt 40tkm aloillaan. (KOPUTAN PUUTA). Vanha stefa oli riekaleina. Spooreja saa vissiin täytettyä jollain ruiskutettavalla metallilla?? Ajattelin ottaa toisenkin puolen auki ja viedä sitten molemmat mutten ole kerennyt. Ja mitäs sitä ronkkimaan kun ei kerran oireile.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe